• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Wens tot samenwerken blijft actueel

Wens tot samenwerken blijft actueel

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Dat inkopen gelijk staat aan emotie bleek uit de bevlogen reacties van de deelnemers aan de workshop tijdens het eerste FashionUnited TrendEvent afgelopen vrijdag in Almere. De aanwezigen kregen een half uur de tijd om schriftelijk te reageren op zeven stellingen van 'Inkopen in de huidige economie, help!' en 'Voororderen waarom?' tot 'Hoe uitverkoop minimaliseren?'. Onder leiding van styliste Saskia van t' Hof en Lennard Minderhoud van FashionUnited ontspon zich een nuttige discussie.

Samenwerken tussen leveranciers en detaillisten blijkt voor alle takken van de retailbranche nog steeds een belangrijk streven. Zowel door de aanwezige zelfstandige detaillisten als door inkopers van grotere retailorganisaties werd dan ook instemmend gereageerd op de suggestie dat leveranciers een deel van de risico's zouden gaan dragen. Daarbij moet wel vermeden worden dat het beeld in een winkel geheel door shop-in-shops wordt bepaald. Bij risicospreiding krijgen zowel winkelier als leverancier beter inzicht in het koopgedrag van de klant, was het argument en dat stimuleert de verkoop.

Iedere acht weken inkopen blijkt niet reëel, maar op tweemaal per jaar en één jaar van tevoren kan een winkel ook niet meer functioneren. Dat bleek uit de reacties op de volgende stelling. Een combinatie van op langere en op kortere termijn inkopen blijkt de beste oplossing te zijn voor winkeliers die wel hoogmodische items willen leveren, maar niet de tijd hebben om iedere twee weken bij hun leveranciers op bezoek te gaan.

Van leveranciers wordt verwacht dat zij rekening houden met het feit dat winkeliers snel op trends willen inspelen. Leveranciers functioneren vaak nog te traditioneel en traag functionerende logistiek is vaak een bottleneck. Datzelfde blijkt overigens voor inkopers te gelden. Zij zouden best wat vaker harde eisen aan fabrikanten kunnen stellen. De oplossing: maak je eigen trend. Vooral grote handelaars zijn best in staat met behulp van eigen trendwatchers goed in te schatten wat er komen gaat en bijtijds in te kopen. Voor kleinere winkeliers geldt vooral dat ze zich moeten onderscheiden door creatieve onbekende merken in te kopen. En doe zoals Montserrat Mukherjee zei: geef aantallen pas enige tijd na je gesprek met de leverancier door.

Uitverkopen is in Nederland een wedloop geworden. Maar één juli als begindatum wettelijk vastleggen werd door de aanwezigen niet wenselijk geacht. Belgische collega's (in België ligt de uitverkoop vast) meldden dat deze datum te vroeg valt. Voorts werd gesuggereerd en dat het handiger zou zijn om gedurende het hele jaar kleine hoeveelheden te kunnen uitverkopen. De meesten meldden dat een rek met overblijvertjes dat altijd in de winkel blijft staan een goede oplossing is. Een aanwezige meldt dat hij met enkele collega's eens in de zoveel tijd een pand te huurt om en hier samen alle restanten te verkopen. Ook een outletstore binnen loopafstand van de reguliere winkel zou uitkomst kunnen bieden.

FashionUnited