• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • "Wij ondernemen in het WFC"

"Wij ondernemen in het WFC"

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Ondernemers in het World Fashion Centre vertellen over hun ondernemerschap, visie en ambitie.

“We willen stabiel groeien en constant rendement leveren, daarom blijven we bij het fundament” - Eelco Dijk & Thomas Raben van Sarto Fashion BV

Sarto Fashion BV is de holding van drie merken: Anotherwoman, Roberto Sarto en Poools. Thomas Raben is algemeen directeur en eigenaar. Eelco Dijk is verantwoordelijk voor sales in west en midden Nederland. Sarto Fashion is in 1947 opgericht en zat tot 1967 in Haarlem. Inmiddels zit Sarto Fashion in Winssen bij Nijmegen en zijn ze gehuisvest in een klooster. De verkoop wordt gedaan vanuit de showrooms in Winssen, Zwolle en het WFC. De verkoop in het WFC neemt in belang toe. Gedurende het verkoopseizoen lopen retailers regelmatig binnen om te kijken naar de collecties voor het volgend seizoen.

“We maken voornamelijk gebreide dames bovenkleding. Onder gebreid valt ook tricot en sweat. Dat gebreide klinkt heel oubollig, maar dat valt best mee”, vertelt Thomas. “We zijn een topspecialist op dat gebied. We zijn een puur Nederlands bedrijf, waardoor we dichtbij onze klanten staan. We zeggen altijd dat we wereldberoemd zijn in Nederland. Hier kent iedereen ons, in het buitenland niet. We staan we dichtbij de klanten gaan veel bij onze klanten op bezoek. Zo weten we precies wie onze klanten zijn en wat de wensen zijn.” Eelco vult aan: “Vooral met Roberto Sarto actualiseren we heel erg. We verjongen niet, maar we passen de merken wel aan op de behoefte van onze doelgroep. Die behoefte verandert namelijk.”

Dat gaat niet heel makkelijk. Thomas: “De lijn moet er wel in blijven. We moderniseren met ‘klikjes’. Als je ineens een kwartslag draait, herkent de oude klant ons niet en wil de nieuwe klant ons niet vanwege de naam. Er is dus wel verandering, maar het zijn steeds hele kleine veranderingen. We proberen de klant mee te nemen in onze verandering.”

Sarto Fashion onderscheidt zich van de grote merken door naar kwaliteit en emotie te kijken. “Bij ons is de emotie leidend, niet de prijs”, legt Thomas uit. “Een groot winkelketen koopt groot in, zo goedkoop mogelijk. De kwaliteit maakt niet uit, het is ontdaan van alle emotie. Als wij iets heel moois maken, dan vragen we daar ook meer geld voor. De klant waardeert dat. Die zou niet begrijpen als het ineens extreem goedkoop is, maar ook niet als het ineens extreem duur is. We zitten binnen een bepaalde bandbreedte waarin we ons meer creativiteit kunnen veroorloven. Als het alleen om de prijs draait, gaat je creativiteit dood.”

Pas op de plaats, dat geldt ook voor marketing. “We zijn geen merk dat zichzelf overeet, van extremen uitgaat. Vandaag zijn we alles, morgen zijn we niks. Dat willen we niet. We willen stabiel groeien en constant rendement leveren. We zijn geen pop-up brand dat vandaag waanzinnig goed is en na het seizoen failliet is. We blijven bij het fundament. Dat is ook veel lastiger dan een keer pieken. Het is ook belangrijk dat je de detaillist kent. Je moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat hij geen dingen koopt die hij niet kan verkopen. Uiteindelijk is het aan de klant, maar wij hebben wel een adviserende rol.” Eelco: “Daarom moet je ook veel op de vloer zijn, zien wat werkt. Wat voor type klant er is.”

De kwaliteit van Sarto Fashion moet hoog zijn, maar het is niet de bedoeling dat dat ten koste gaat van andere mensen. “Wij kunnen gelukkig eerlijke kleding leveren. Alle bedrijven in China waar we mee werken zijn goedgekeurd. Ze worden door hetzelfde inkoopbureau gebruikt als waar grote Duitse merken ook inkopen. Die zijn extreem streng als het om arbeidsomstandigheden gaat. Ik wil het ook niet anders. We hebben een eigen inkoopkantoor met onze eigen Nederlandse inkoper in China. Hij heeft daar wel eens een fabriek bezocht en is weggelopen. Hij vond het er niet uitzien en hij vond dat de producten daar niet gemaakt mochten worden. Ook halen we in verhouding ook veel uit Europa. Dat is een goed gecontroleerde markt. Bijvoorbeeld met breiers in Italië.”

Voor de verkoop is het WFC belangrijk. Eelco: “We gingen vroeger gewoon het land in, met een rek langs alle verkooppunten. Maar daar zit gewoon teveel tijd in. Collecties werden te groot, je hebt te weinig rust om een collectie te presenteren. Ik heb op een gegeven moment een ruimte gehuurd bij Schiphol, maar dat was ook niet professioneel genoeg. Uiteindelijk zijn we in het WFC beland, er was toch behoefte om het te centreren. De klanten hoeven niet meer heen en weer. Inmiddels zitten we hier nu 15 jaar.”

Eelco: “Wees eerlijk naar je klanten. Betrouwbaarheid en eerlijk zijn, dat vind ik het belangrijkst. Daardoor wordt je succesvol.” Thomas: “Luister goed en analyseer. Op basis van die analyses moet je je strategie aanpassen. Dat moet je niet van vandaag op morgen doen, maar rustig doen. Het is moeilijk, maar wel belangrijk dat je je blijft aanpassen.”

Wilt u meer informatie over huren in het World Fashion Centre? Stuur een email naar verhuur@worldfashioncentre.nl of bel naar 020 - 511 0173

Meer verhalen: www.worldfashiontoday.nl/ondernemen-in-het-WFC


Partner Content
WFC
World Fashion Centre