• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Winst Nike ondanks terugloop thuismarkt
Winst Nike ondanks terugloop thuismarkt

Mode

Winst Nike ondanks terugloop thuismarkt

Door FashionUnited

28 jun. 2003

Nike Inc., 's werelds grootste producent van sportschoenen, heeft over het vierde kwartaal een winststijging van 18% gerapporteerd. Sterke verkoopstijging op de internationale markt heeft de tegenvallende verkopen op de vaderlandse markt opgevangen. Het netto-inkomen van Nike is over de periode gestegen tot 246,2 miljoen dollar tegen 208,4 miljoen dollar vorig jaar. De voororders voor sportschoenen, die tussen juni en november worden geleverd, zijn overigens opvallend laag. Het totaal aan voororders komt uit op 4,9 miljard dollar, dat is een stijging van 4,4%. Echter, zonder tariefaanpassingen, zijn de voororders met 0,6% gedaald. Voororders in de Verenigde Staten zijn met 10% gedaald, terwijl die in Europa, Azië en Latijns Amerika zijn gestegen. Nike heeft verklaard dat het een hogere winstmarge heeft kunnen rapporteren, omdat enerzijds de gemiddelde prijs van schoenen is gestegen en kostenbesparingen anderzijds. Het totaal van de inkomsten is met 11% gestegen tot bijna 3 miljard dollar. Dit is vooral een gevolg van de sterke munteenheden in Europa en Azië Pacific terwijl de verkoop in de thuismarkt met maar 2% zijn toegenomen. Vooral de inkomsten via Foot Locker, een van Nikes belangrijkste retailkanalen in de VS, blijken weer te zijn gedaald. In december heeft Foot Locker bekendgemaakt dat niet langer hoofddistributeur van Nike te willen zijn en andere merken aan zijn assortiment toe te voegen. Na het bekendmaken van de cijfers heeft Nike verklaard een winststijging te verwachten voor de eerste twee kwartalen van fiscaal 2004.