• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Zal H&M ook Italië veroveren?

Zal H&M ook Italië veroveren?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Italianen zijn gek van mode en merken. Daarnaast zijn zij van oudsher bereid om een aardige duit voor hun kleding neer te tellen. Het is dus de vraag of een bedrijf dat bekendstaat om zijn goedkope versies van designer couture het in dat land goed zal doen. Het Zweedse Hennes & Mauritz waagt de gok; in september opent het een eerste filiaal in modestad Milaan.

H&M, gevestigd in Stockholm en 900 winkels in 17 landen, opent op 17 september haar eerste winkel in Italië. Voor de introductie van dit succesvolle Scandinavische exportproduct is de keus gevallen op een winkel aan een van de drukste winkelstraten in Milaan, slechts een paar honderd meter verwijderd van het beroemde Milanese modedistrict.

De moderetailer heeft zich in haar 55 jarige bestaan ontwikkeld van een provinciale kledingwinkel tot een conglomeraat dat jaarlijks 100 nieuwe winkels opent en een winst boekt van ongeveer 5,69 miljard Zweedse kronen (63 miljoen euro). Het is dan ook opvallend dat H&M zo lang gewacht heeft voordat het de Italiaanse markt betrad. "Italië is een van de grootste retail markten ter wereld," aldus een analist in de NY Times, "het is dus hoog tijd dat H&M deze markt betreedt."

Nadeel voor Hennes & Mauritz is dat in Italië voor het eerst in 11 jaar tijd de recessie is aangebroken. Verwacht wordt echter dat het concern deze tegenslag wel overleeft, omdat de expansie in Italië zeer geleidelijk zal plaatsvinden.

Bovendien dwingt het huidige economische klimaat H&M om van begin af aan goed op de Italiaanse markt in te spelen. Waar het bedrijf elders rustig de tijd neemt, zal men hier een stuk actiever op de locale markt moeten reageren.

Ondanks economische tegenslagen (H&M heeft vooral zwaar te lijden onder de recessie in Duitsland, waar het concern ruim eenderde van zijn omzet genereert) en incidentele haperingen, zet de expansie gestaag door. In de eerste helft van dit jaar zijn 53 winkels geopend en heeft het concern de eerste stappen gezet in landen als Portugal, Tsjechië en Polen. Bovendien werden 11 nieuwe winkels in de Verenigde Staten geopend.

"De meeste kopzorgen heeft het concern van de expansie in de VS. De concurrentie is er moordend en het benodigde startkapitaal schrikbarend hoog." De analist van de NY Times gaat verder: "Maar het ziet ernaar uit dat het bedrijf in de VS de moeilijkste tijd achter de rug heeft. De snelheid waarmee Hennes & Mauritz trends van de catwalk naar producten in de winkel vertaalt is de afgelopen jaren sterk verbeterd en dat is de belangrijkste succesfactor van het bedrijf."

Gemiddeld doet Hennes & Marits er nu ongeveer drie maanden over om een idee van een ontwerper naar de winkelrekken te vertalen. Zogenaamde hoogmodische items kunnen zelfs binnen drie weken op de planken liggen. Alleen het Spaanse Zara zou daarin nog sneller zijn.

Een andere belangrijke succesfactor van H&M is dat het bedrijf geen eigen fabrieken heeft en daardoor overhead kan inperken. Ook de kosten worden scherp in de gaten gehouden. Zo heeft het bedrijf de reputatie dat het zijn medewerkers altijd economyclass laat vliegen en het gebruik van taxi's wordt ingeperkt.

Met de opening in Italië en gezien het huidige bescheiden marktaandeel in de VS (H&M genereert nu nog maar 5% van de totale omzet in dat land) wordt verwacht dat het bedrijf nog meer dan voldoende ruimte heeft om verder te groeien. De komende maanden zal blijken of H&M de vaak snobistische Italianen kan overtuigen dat je er ook voor minder geld chic uit kunt zien. (New York Times)

hnm