• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Zij debuteerden tijdens Paris Fashion Week

Zij debuteerden tijdens Paris Fashion Week

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |ANALYSE

Na het vertrek van Raf Simons bij Dior, het ontslag van Alber Elbaz bij Lanvin en het opstappen van Hedi Slimane bij Saint Laurent waren er hoge artistieke functies te vergeven in modeland. Inmiddels hebben de modehuizen opvolgers gevonden: Anthony Vaccarello (Saint Laurent), Maria Grazia Chiuri (Dior) en Bouchra Jarrar (Lanvin). Tijdens deze editie van Paris Fashion Week maakten de nieuwe creatief directeuren hun debuut.

Hoe brachten ze het er vanaf met hun eerste collectie? Wat presenteerden ze op de catwalk, en wat belooft dat voor de toekomst? FashionUnited maakt de balans op.

Anthony Vaccarello - Saint Laurent

Het was ongetwijfeld geen eenvoudige taak om Hedi Slimane op te volgen. De trendsettende Slimane, die de skinny introduceerde en Yves Saint Laurent groot maakte met zijn stoere rock ‘n roll en grunge-mode. En niet te vergeten, de omzet in drie jaar tijd verdubbelde. Aan Anthony Vaccarello om het succes voort te zetten, nadat TEXT Slimane opstapte.

De debuutcollectie van de relatief onbekende nieuwkomer was een voortborduring op de traditionele Yves Saint Laurent. Vaccarello baseerde zijn collectie op een jurk van de oprichter uit 1982. Ook toonde hij ontwerpen die verwezen naar Le Smoking uit 1966. Vaccarello’s debuut viel vooral op door het veelvuldig gebruik van leer en de hang naar de jaren ‘80. Dat vertaalde zich in zwart leren jurkjes met zeer korte rokjes, leren bomberjacks, doorschijnende tops (zonder bh), asymmetrische schouders, zogeheten schapenboutmouwen, goud, sexy details en hier en daar een vleugje kitsch. Bij een enkele jurk was er ook een blote borst (zij het met een stickertje erover) te zien.

Een van de opvallendste items was de stiletto hak, gemaakt van de YSL-initialen. Een groot gedeelte van de collectie was zwart, een kleur waar zowel oprichter Yves Saint Laurent als Vaccarello erg fan van is.

Het rock ‘n roll van Slimane werd slim voortgezet door de nieuwe ontwerper, die dat combineerde met zijn eigen voorliefde voor zwart en sexy ontwerpen. Dat kwam vooral tot uiting bij de nauw aansluitende korsetachtige tops, diepe hartvormige halslijnen en hoge splitten. Of het kitsch is? Af en toe zeker wel.

Maar Anthony Vaccarello maakte zeker geen slecht debuut; het is een slimme verwijzing naar zijn voorganger. Anders dan Slimane kiest Vaccarello voor glamour de jaren ‘80, waar de eerste vooral refereerde aan grunge de jaren ‘90. Een ander verschil is de doelgroep: alleen jonge modeliefhebbers met een goed getraind lichaam passen in deze ontwerpen.

Waarschijnlijk kwam Vaccarrello’s ervaring als ontwerper van Versus, de jongere lijn van Versace, goed van pas. De collectie was sexy en commercieel genoeg om ook opgepikt te worden door grote fast fashionketens. Naar de zwarte pantalons met cigarettenpijpen, de jumpsuite en de logo-hakken zal ongetwijfeld veel vraag zijn, daar zijn de inkopers het ook over eens. Al met al geen slecht debuut, al is er nog genoeg te ontwikkelen.

Maria Grazia Chiuri - Dior

De keuze voor de nieuwe creatief directeur van Dior was opvallend: voor het eerst durfde het Franse modehuis het aan om voor een vrouw te kiezen. Maria Grazia Chiuri zei er de nauwe samenwerking met Pierpaolo Piccioli voor op, met wie ze al 8 jaar het creatief directeurschap deelde bij Valentino. Chiuri en Picciolo werken al zo’n twee decennia samen. Ze volgt Raf Simons op, die na drie succesvolle jaren vertrok bij het modehuis. Hij vertrok wegens te hoge werkdruk, en is inmiddels ingelijfd bij Calvin Klein.

Als eerste vrouw bij het bekende modehuis kan het bijna niet anders dan dat er ook een statement wordt gemaakt over het vrouw zijn. Chiuri stelde de slogan ’We should all be feminists’ centraal, wat een verwijzing was naar de titel van het boek van de Nigeriaanse schrijfster Chimamanda Ngozi Adichie, die daar ook een Tedx-talk over hield.

Al voor de catwalkshow zich aandiende, gaf Dior over het aanstaande onderwerp. Zo verschenen er op Instagram diverse filmpjes van hardwerkende vrouwen in de Dior-ateliers, die hun visie gaven op wie ze de sterkste vrouw in hun leven vonden.

Het meest opvallende -en ongetwijfeld meest gere-poste beeld op Instagram- was het witte t-shirt met de eerder genoemde slogan. Een andere inspiratiebron was de schermsport, die terug te vinden was in gewatteerde jasjes, driekwart broeken en witte sneakers. De collectie werd afgemaakt met doorschijnende rokken en lange golvende jurken, de een met een korset en de andere met een print van tarotkaarten.

Past een t-shirt bij een luxemodehuis als Dior? Nee. Ook andere slogans als ‘Dior(e)volution’ en ‘‘J’Adior’ (verwijzend naar J’adore Dior) droegen niet echt bij aan het feministische thema. Chiuri, die zelf een zoon en een dochter heeft, stelde ter toelichting op de collectie dat mannen en vrouwen gelijke kansen moeten krijgen en dat het noodzakelijk is dat het gesprek hierover gevoerd wordt.

Met haar debuutcollectie verwees Chiuri Grazia tegelijkertijd naar haar voorgangers; meneer Dior zelf hield immers van tarokaarten leggen, en J’adore Dior is een gevleugelde uitspraak ten tijde van John Gailiano’s periode bij het luxehuis. Het is dus niet gek dat de kersverse creatief directeur, die slechts zes weken de tijd had om de collectie te realiseren, eer gaf aan degenen die de fundering legden en verstevigden voor haar. Hoewel de slogan T-shirts waarschijnlijk gretig aftrek zullen vinden, en de kopieën bij fast fashionketens ook, zal Chiuri toch op zoek moeten gaan naar een steviger beeld, dat meer aansluit bij de luxe en elegantie van Dior.

Bouchra Jarrar - Lanvin

Met het vertrek van Alber Elbaz in oktober 2015 bleef er een gapend gat over bij modehuis Lanvin. Hij verliet het modehuis wegens een onoverbrugbaar meningsverschil met grootaandeelhouder Shaw-Lan Wang, die het modehuis in 2001 had gekocht. Waarschijnlijk was de eigenaresse niet tevreden met de dalende winst, die tussen 2012 en 2014 terugliep van 10,2 miljoen dollar (9,1 miljoen euro) naar 2,5 miljoen dollar (2,2 miljoen euro). Het Lanvin-team was zeer bedroefd over het vertrek van hun geliefde Elbaz. Aan opvolgster Bouchra Jarrar, die in maart werd aangekondigd als de nieuwe creatief directeur, de taak om de resultaten te verbeteren en tevens het team tevreden te stellen.

Haar eerste collectie, die gepresenteerd werd in het Hôtel de Ville in Parijs, bracht een romantische ode aan de vrouw. Sensuele ontwerpen, maar altijd elegant en en klassiek. Nooit ordinair. De bekende Lanvin-elementen waren ook aanwezig, zoals veren en bohemian-achtige jackets, die keer gecombineerd met jassen met pyjama strepen, geborduurde bloemen en goed gesneden zijde broeken.

De looks passen gemakkelijk in het leven van de vrouw, al moet deze wel een luxe levensstijl kunnen veroorloven. De jurken in de collectie zijn perfecte gelegenheidskledij; een wit satijnen jurk met ruches, een asymmetrische ivoren jurk met zwarte sjerp, een strak gesneden zwarte satijnen jurk, sandalen met strass steentjes.

Jarrar staat bekend als een hands-on ontwerper, die haar eigen tweedstoffen ontwikkeld en tailored items ontwerpt tot op de millimeter nauwkeurig. Voor haar couture collecties werkte ze vaak samen met gespecialiseerd ateliers, die voor haar uitgebreide borduursels met kristallen en veren maken. In haar eerste Lanvin-collectie was haar couture-achtergrond goed terug te zien, door het gebruik van chiffon en transparante stoffen. De luxe stijl die ze presenteerde is niet voor iedere dag, alhoewel ze hier en daar nog een rock-element had toegevoegd.

Met haar debuutcollectie verwees Jarrar vooral naar oprichtster Jeanne Lanvin, en nam daarmee afstand van de stijl van Elbaz, die eerder het modehuis nieuw leven inblies en naar de nieuwe generatie klanten bracht. Jarrar’s uitspraak na de catwalkshow dat ze ‘moeiteloos een connectie kon maken’ met Lanvin’s viel bij Elbaz-fans niet in goede aarde. Maar met de romantische en elegante looks deed Jarrar het zeker niet slecht.

De internationale ready-to-wear modeweken vinden plaats in de maand september, waarbij alle ogen gericht zijn op New York, Londen, Milaan en Parijs voor de nieuwste trends op het gebied van damesmode. Voor alle womenswear catwalk season reads, klikt u hier.

Beeld: Lanvin, Yves Saint Laurent, Dior, Catwalkpictures

Paris Fashion Week
Womenswear