• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • 13x dit moet je weten over Black Friday & Cyber Monday

13x dit moet je weten over Black Friday & Cyber Monday

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Het is vandaag Black Friday, de dag na Thanksgiving waarop de Amerikaanse consument doorgaans tegen spotprijzen zijn kerstinkopen doet. De maandag na Black Friday staat bekend als Cyber Monday, de dag dat alles online in de sale gaat. Niet zo gek dus dat Amerikanen als een gek inslaan dit weekend. In Nederland is Black Friday en Cyber Monday nog maar mondjesmaat bekend, maar winkeliers doen steeds vaker mee met het winkelfestijn. FashionUnited zet alle feiten over dit shoppingweekend op een rij.

1.Het hoogtepunt van Black Friday is ’s middags

Volgens Google is Black Friday dit jaar in de middag het drukst, in plaats van de ochtend. Hoewel de beelden van shoppers die ’s nachts voor de deur van grote ketens de nacht doorbrengen bekend zijn, lijkt dat dus niet meer te kloppen. De grootste piek ligt tussen twee uur en vier uur ’s middags. Het rustigste moment is tussen zes uur en acht uur ’s ochtends.

Omdat veel retailer al met acties komen op donderdagavond, Thanksgiving, werd er ook een grote drukte voorspeld tussen zes uur en zeven uur ’s avonds.

2. Black Friday is inmiddels een heel koopjesweekend

Het begon ooit met Black Friday, maar inmiddels is het kortingsfeest uitgegroeid tot een heel weekend. American Express riep de zaterdag al uit tot Small Business Saturday, om ook kleine retailers de kans te geven om te profiteren van meer omzet. Zij kunnen namelijk amper opboksen tegen de grote giganten als Walmart en Apple. De maandag is inmiddels Cyber Monday, waarin de restanten nog verder worden afgeprijsd en online worden verkocht. Zeker 127 miljoen Amerikaanse consumenten kochten in 2014 iets online op Cyber Monday, waarvan 20 procent een aanschaf deed via een mobiel.

3. Detailhandel Nederland: Black Friday is extra moment voor extra inkomsten

Volgens Suzanne van der Graaf van Detailhandel Nederland wordt Black Friday steeds populairder in Nederland. “Het is een extra moment waarop ze hun producten kunnen laten zien. Dit seizoen maakt voor veel winkels het verschil. Extra acties kunnen bijdragen aan extra inkomsten,” stelt ze in een reactie.

Uit onderzoek van affiliate marketing netwerk Zanox blijkt overigens al dat er wel meer omzet wordt gedraaid op Black Friday. Zanox peilde 4000 winkels en keek naar de resultaten op de koopjesdag in 2014 in vergelijking met het jaargemiddelde in 2014. “Het aantal kliks vanuit ons netwerk naar webwinkels wijkt op die dagen in Nederland niet bijster veel af, maar de verkopen laten interessante trends zien,” zegt Marketeer Laurens Aalbers tegen Emerce.

De omzet is op de koopjesdag bijna het dubbele van een gewone dag in 2014, en dat zal dit jaar waarschijnlijk niet anders zijn. Ook wordt er minder afgerekend; zo’n 55,80 euro gemiddeld. Vanwege Sinterklaas geven de Nederlanders en Belgen wel minder uit dan andere consumenten; die betalen gemiddeld 88,16 euro op Black Friday.

4. Nederlandse retailers lopen ook warm voor Black Friday

Op Blackfridaynederland.nl blijkt dat er 21 verschillende winkels meedoen met het evenement, tegenover 2 winkels vorig jaar. Grote retailers in Nederland haken steeds meer aan bij Black Friday; V&D, Bol.com en Mediamarkt komen met speciaal geprijsde deals en V&D geeft bijvoorbeeld extra kortingen op zwarte kleding. Andere Nederlandse retailers die deelnemen aan Black Friday zijn onder andere Hunkemöller, Spartoo, Jeans Centre, Wehkamp en Perrysport.

5. Retailers maken er geen heel koopjesweekend van

Hoewel Nederlandse retailers graag meedoen met Black Friday, lijkt de trend zich vooral te beperken tot de vrijdag, en staan ze niet te trappelen om het hele weekend in te zetten. Al snel wordt er weer overgeschakeld op Sinterklaas en Kerst.

6. Nederlandse consument loopt echter niet warm voor Black Friday

Volgens Piet Hein Kerkhof van Criteo Benelux is de Nederlandse consument nog niet heel enthousiast over Black Friday. "Black Friday wordt aangewakkerd door retailers om een goede start te maken richting de Kerstverkoop. Terwijl je in Nederland juist op de maandag erna een piek ziet in de aanloop naar Sinterklaas. Dat is minder gedreven door de retailers, maar meer een trend in het gedrag van de consument,” vertelt hij aan BNR Nieuws. Hij concludeert dat Sinterklaas Black Friday simpelweg voor de voeten loopt.

Suzanne van der Graaf van Detailhandel Nederland twijfelt ook over de Nederlandse consument. ”We hebben hier nu eenmaal andere tradities en vieren überhaupt geen Thanksgiving,” vertelt ze aan NRCQ.

7. Cyber Monday wordt waarschijnlijk populairder in Nederland

Hoewel Cyber Monday hier nog onbekend is, is de verwachting dat Nederlanders hier meer warm voor gaan lopen dan Black Friday. Dat komt vooral omdat consumenten in Nederland wel gevoelig zijn voor hoge kortingen en omdat het de maandag voor Sinterklaas is. "Vier, vijf dagen voor Sinterklaas gevierd wordt kun je alleen die aankopen online doen als de logistiek goed geregeld is en dat is in Nederland vaak zo", legt Kerkhof uit aan BNR Nieuws.

Criteo onderzocht bijna 55 retailers en 7.1 miljoen online transacties in Nederland, tijdens Black Friday periode vorig jaar, toont aan dat Nederlandse consumenten niet verleid worden door het opkomende retailfenomeen. Nederlandse winkelketens zagen de verkoop met 119 procent groeien op Cyber Monday. Vorig jaar was dat nog 34 procent op Black Friday en 52 procent op de maandag daarvoor. Nederland is overigens een uitzondering; in weinig landen is de koopjesmaandag populairder dan Black Friday.

Piet-Hein Kerkhof, Managing Director van Criteo Benelux en Nordics, zegt tegen Emerce: “Wereldwijd leggen retailers de focus op Black Friday, het retailfenomeen ontstaan in de VS. In Nederland blijven we echter trouw aan het Sinterklaasfeest en gebruiken we Cyber Monday om onze slag te slaan voor onze eigen feestdag. Voor Nederlandse retailers is het essentieel om consumenten te bereiken met gepersonaliseerde en relevante online reclame, op de devices van hun keus. Hiermee kunnen de retailers de impact van Cyber Monday en Sinterklaas maximaliseren.”

8. Cyber Monday wint ook populariteit in de Verenigde Staten

Ook in Amerika lijkt Cyber Monday populairder te worden. Volgens trendbelegger Jack Neele van Robeco zien Amerikaanse retailers de omzet op vrijdag amper toenemen, maar op Cyber Monday stijgt de omzet nog enorm. “Black Friday groeit nauwelijks meer, één procent of twee procent per jaar. Terwijl Cyber Monday jaarlijks met vijftien à twintig procent groeit.” Dat bewijst dat het koopgedrag van consumenten naar online winkelen nog altijd bezig is, zegt Neele in het Financieele Dagblad.

Tien jaar geleden zagen Amerikaanse retailers de online dagomzet uitkomen op 484 miljoen dollar (455 miljoen euro), maar vorig jaar was dat 2 miljard dollar. “De stijging van het aantal aankopen via internet, wat natuurlijk al een tijdje speelt, heeft de graadmeter vertroebeld”, legt marktkenner Philip Marey van Rabobank uit in de krant. In totaal zal 61 procent van de Amerikanen, zo’n 135,8 miljoen consumenten, op koopjesjacht gaan.

9. Bol.com doet voor het eerst mee met Black Friday en Cyber Monday

De webwinkel Bol.com doet dit jaar voor het eerst mee aan het koopjesfestijn in Nederland. “Voorgaande jaren merkten we dat Black Friday en Cyber Monday niet echt leefde onder Nederlanders en Belgen”, licht Marjolein Verkerk van Bol.com toe aan NRCQ. “Dat is nu anders. Men praat er steeds meer over en wij volgen die trend graag.” Zo wordt er via Google meer gezocht op Black Friday.

10. House of Fraser lanceert augmented reality op winkelruiten

Speciaal voor Black Friday heeft House of Fraser de winkelruiten voorzien van een shopfunctie. Via een app kunnen klanten hun producten via hun mobiel hun aankopen doen, zonder in de rij te hoeven staan voor de kassa. Via de ‘Scan to Explore’-knop kunnen gebruikers in de app van House of Fraser direct de speciale aanbiedingen bekijken.

11. Internationale retailers zetten ook in op Nederlandse markt met Black Friday

Steeds meer internationale moderetailers weten rond Black Friday en Cyber Monday de weg naar de Nederlandse klant te vinden. Volgens Blackfridaynederland.nl doen onder andere Boohoo.com, Forever21, Topshop, River Island, Omoda, H&M, en Toms mee. Ook is Asos.com van de partij, er wordt naar verluidt zo’n 102 miljoen euro in Nederland omgezet. Dat is 14,6 procent meer dan een jaar geleden, meldt een internationaal onderzoek van Actiepagina.nl.

12. JD Sports lanceert speciale sneakers voor Black Friday

Sportketen JD Sports lanceert speciaal op Black Friday een aantal –hoe verrassend- zwarte sneakers. Voor de mannen is er een all black uitvoering van de Nike Air Max Tavas te verkrijgen. Ook is de zwarte editie van de Nike Air Max Huarache net uitgebracht, waarbij de timing is afgestemd op Black Friday. Naast de zwarte sneakers zijn er kortingen van 20 tot 50 procent, meldt JD in een persbericht.

13. Black Friday ontstond in Philadelphia

Hoewel het niet zeker is hoe Black Friday aan zijn naam is gekomen, herleidt het fenomeen naar de Amerikaanse stad Philadelphia, waar op tientallen jaren geleden op de dag na Thanksgiving een zeer chaotische uitverkoop uitbrak. Tot grote schrik van de lokale politie werd de stad overgenomen door koopjesjagers. Een ander verhaal is dat Black Friday vernoemd is naar de zwarte cijfers die retailers schrijven dankzij de grote uitgaven van de Amerikaanse consument.

Beeld: Google, Wikipedia Black Friday, Google/Ipsos MediaCT, JD Sports, V&D, Wehkamp, Topshop, Forever21


Black Friday
Cyber Monday