(advertentie)
(advertentie)
In beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty London

Het iconische warenhuis Liberty Londen heeft de vernieuwde mannenmode-afdeling geopend. De afdeling op de begane grond is groter dan voorheen en er zijn twintig nieuwe ready-to-wear en accessoiremerken verkrijgbaar, waaronder denimlabels Edwin en Acne. Nieuw is ook de Japanse merken-corner, een T-shirt sectie en een barbarshop.

De nieuwe retailomgeving is gebaseerd op een 'eclectisch huis', waarbij kamers zijn opgeleukt met open haarden, kunst en objecten. Ontwerpen uit Liberty’s printarchief zijn gebruikt voor de tapijten en gordijnen. Ook zijn er op de winkelvloer zestig vintage vloerkleden te vinden, die zijn verzameld door Bruce Lepere.

Neem een kijkje:

In beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty London

Voor het ontwerp van de inrichting werkte het warenhuis samen met de Londense studio Daytrip. Het is voor het eerst in tien jaar dat deze afdeling van het 142-jaar oude warenhuis een make-over heeft gekregen.

Foto's: Liberty London.

Verse breekt gesprek over duurzame mode open INTERVIEW

Een retail- en groothandelsplatform in één: dat is wat Verse is. Belangrijker nog, Verse wil de consument bewust maken van de keuze die ze hebben als het aankomt op duurzame producten. En dat vanuit één winkel aan de Prinsengracht in Amsterdam. “Als 20 procent van de mensen maar een klein beetje duurzamer om gaat met wat ze kopen, dan is dat al veel beter dan dat een klein percentage 100 procent duurzaam is,” aldus oprichter Ciara Shah.

De Ierse Ciara komt uit een mode-gezin. Haar vader heeft zelf een netwerk aan winkels opgebouwd en Ciara kwam als vanzelf de groothandel binnen. Jaren werkte ze voor grote merken zoals Tommy Hilfiger, maar het fast fashion modesysteem ging haar meer en meer tegenstaan. “Ik dacht bij mijzelf: ‘Hoe kan ik mensen anders laten denken over dingen die ze kopen?’” Uiteindelijk vertaalde zich dat vorig jaar in Verse, een winkel en groothandel platform aan de Prinsengracht met producten met allemaal een duurzaam element. “De naam heeft meerdere betekenissen. Het lijkt op het Engelse converse, een gesprek aangaan, maar ook op het Nederlandse vers, fris. Het is een frisse wind als het ware.”

Verse breekt gesprek over duurzame mode open

Verse vecht voor duurzaamheid aan twee kanten van de markt

“Of het nu gaat om het materiaal dat geheel duurzaam is, of dat een kledingstuk gemaakt is van overschotten of de wash die is gebruikt, alle producten zijn op een of meer manier duurzaam.” Denk bijvoorbeeld aan pinatex, vegan leer van ananas bladeren, maar binnenkort ook leer van paddestoelen en kant van melk. Shah gaat er spontaan van glunderen wanneer ze vertelt over wat bezoekers van de winkel nog te wachten staat.

In de winkel aan de Prinsengracht is zo’n 60 procent van alle producten kleding. “Maar dat zal op den duur meer naar 80 procent gaan,” voegt Shah toe. De accessoire- en beautyproducten zijn voornamelijk om de klanten een volledige ervaring te kunnen geven en om te laten zien dat je op meerdere manier duurzaam kunt zijn. Merken zoals Friday’s Project, Kings of Indigo en Noumenon hebben een plek gevonden binnen het portfolio. Van jurken en broeken van Lyocell-stof tot truien gemaakt van overschotten, van tassen met plantaardige kleuring tot regenjassen gemaakt van gerecycled plastic.

Maar Verse is meer dan alleen een winkel. “De helft van alle merken die we in de winkel verkopen, vertegenwoordigen we ook als groothandel.” De keuze om ook als groothandel te fungeren was voor Shah een simpele: “Zo weten we zeker dat de merken op een goede plek terechtkomen, dat de consument de items op de juiste plek ziet en dat het verhaal over het product goed verteld wordt.” Dit doet Shah allemaal vanuit het oogpunt van de educatie van de consument, de stuwende kracht achter het bedrijf. “Daarnaast zorgt het er ook voor dat we grotere volumes kunnen afnemen, waardoor de prijzen lager worden, wat voor ons ook weer goed is.” Ze heeft hierdoor invloed op haar eigen winstmarge. Een win-win en een dubbel businessmodel.

Wanneer gevraagd naar de doelgroep van Verse, wordt duidelijk dat deze niet in een leeftijdscategorie of inkomenscategorie gestopt kan worden. “Het is geen demografie, maar een psychografie,” vertelt Shah. ze bedoelt hiermee dat het vooral gaat om de mindset van haar klanten. “Iedereen die hier komt is geïnteresseerd in duurzaamheid en ook 7 uit de 10 van de mensen die de winkel binnenstapt, stapt met een of meerdere aankopen weer naar buiten.” En dan gemiddeld met een tas met een totale waarde van 150 euro. Van toeristen tot social influencers, allemaal loopt het binnen bij Verse vertelt Shah.

Verse breekt gesprek over duurzame mode open

Verse lanceert eigen kledingcollectie

Het houdt echter nog niet op bij de verkoop van andere merken. Verse wil ook zelf kleding produceren. Het eerste van de stapel collecties? Een knitwear-collectie. Hiervoor is Shah afgereisd naar Spanje en Griekenland om fabrieken te bezoeken die met de hand nog de breisels maken om inspiratie op te doen. Ze denkt op dit moment aan een knit collectie met vrolijke kleuren en patronen, 'iets dat in de duurzame wereld nog niet voorkomt'. Tegelijkertijd droomt ze over een eigen denim-collectie, maar eerst ligt de volledige focus op de knit-collectie en twee nieuwe vestigingen in Amsterdam.

Het is duidelijk dat Shah nog lang niet klaar is en nog veel te vertellen heeft. In het oog springt een van de verzen achterin de winkel: “Biologische materialen zijn goed voor je dating leven, mensen willen je de hele tijd aanraken!” Het laat zien dat Shah met een goede dosis humor en gewapend met kwalitatieve producten de modewereld een stukje duurzamer wil maken. “Het is eigenlijk hetzelfde als een flexitariër zijn, door af en toe te kiezen voor een duurzaam mode item, verander je de wereld al.”

Verse breekt gesprek over duurzame mode open

Verse breekt gesprek over duurzame mode open In de maand augustus focust FashionUnited op het thema werken in de mode. Voor alle Work in fashion reads, klik hier.

Beeld: Verse

Zara start met same day delivery

Zara breidt hun service uit met de optie om een bestelling dezelfde dag nog te laten bezorgen, zo meldt Modaes. De optie is op dit moment alleen beschikbaar voor klanten in Madrid.

Klanten van het merk kunnen dezelfde dag nog genieten van hun pakket zolang ze voor 2 uur ‘s middags hun bestelling plaatsen. Ook is de service alleen beschikbaar van maandag tot en met vrijdag en wordt een bedrag van 5.95 euro gerekend.

Op dit moment is Zara in 45 online markten aanwezig. Aan het einde van boekjaar 2016 waren dat er nog 39. De precieze inkomsten op het gebied van e-commerce werden niet genoemd in het jaarverslag van het Spaanse moederbedrijf Inditex. De groep behaalde in totaal een winst van 3,2 miljard euro afgelopen boekjaar.

Beeld: Website Inditex

United Nude sluit vlaggenschip in Londen

Een forse huurverhoging plus langlopende wegwerkzaamheden in de nabije omgeving maken het voor schoenenmerk United Nude onmogelijk de deuren van haar enige winkel in Groot-Brittannië, in Covent Garden in Londen, geopend te houden. Ook de teruglopende consumentenbestedingen en de concurrentie van webwinkels en multibrand retail spelen mee. Het Britse vlaggenschip van United Nude dat in 2011 de deuren opende, sluit in oktober van dit jaar. Dat meldt Fashion Network

Het bedrijf is nog op zoek naar een nieuwe winkellocatie in Londen. Groot-Brittannië staat namelijk in de top drie landen waar United Nude de meeste omzet boekt. Daarom heeft het bedrijf ook een vast kantoor in het land waar vandaan de e-commerce activiteiten en perscontacten in goede banen worden geleid.

Wanneer de deuren in oktober in Londen sluiten, gaan er nieuwe deuren open in Los Angeles. Dan wordt namelijk het nieuwste United Nude concept store en tevens mondiaal hoofdkantoor in gebruik genomen. "Het wordt heel anders dan onze huidige winkels," zegt creatief directeur en oprichter Rem D. Koolhaas, "in deze nieuwe winkel zullen namelijk niet alleen producten van United Nude te koop zijn. Het wordt een winkel annex galerie en evenementenlocatie, die ook in het weekend voor het publiek geopend zal zijn en te huren voor events. Het plan is om hiervoor samen te werken met lokale en internationale kunstenaars, muzikanten en ontwerpers."

United Nude is in 2003 opgericht door de Nederlandse ontwerper Rem D. Koolhaas en Galahad Clark, telg uit het Clarks schoenenimperium. Het schoenenmerk van het duo is wereldwijd verkrijgbaar en heeft winkels in Amsterdam, Wenen, Tel Aviv, Tokio en Peking. Later dit jaar, en begin 2018, staan meer winkelopeningen gepland in Azië.

Foto: United Nude, zomercollectie 2017

Kijken: Calvin Klein schildert New York flagshipstore geel

De Calvin Klein flagshipstore in New York heeft een opvallende make-over gekregen: de winkel aan Madison Avenue is volledig geel geschilderd. Kunstenaar Sterling Ruby heeft op uitnodiging van creatief directeur Raf Simons het winkelconcept vernieuwd voor de verkoop van Calvin Klein's herfst 2017 collectie.

De kleurtint komt overeen met de kleur van de meest besproken looks uit de debuutcollectie van Simons, namelijk de gele nepbont bontjas met vinyl overlaag.

Ga met uw muis over de foto's om meer informatie over het winkelconcept te ontdekken

Kijken: Calvin Klein schildert New York flagshipstore geelKijken: Calvin Klein schildert New York flagshipstore geelKijken: Calvin Klein schildert New York flagshipstore geelKijken: Calvin Klein schildert New York flagshipstore geel

Raf Simons kon afgelopen febrauri, zes maanden na zijn aanstelling, eindelijk onthullen welke kant hij opgaat met Calvin Klein. Door modecritici werd de debuutcollectie positief ontvangen. Suzy Menkes van Vogue.co.uk schreef bijvoorbeeld in haar recensie over ‘een fijne en interessante show, met de belofte van nog veel meer goeds’. "Het hoofdstuk van Raf Simons in Amerika is nog maar net begonnen, net zoals dat van president Trump. En na deze redelijk succesvolle start, is het de tijd die zal leren of de ontwerper de ‘dis-Unites States’ zal begrijpen en opnieuw een mode-imperium kan creëren voor Calvin Klein," besloot Menkes.

Calvin Klein, opgericht in 1968 en sinds 2003 eigendom van PVH Corp., zet wereldwijd circa 8 miljard dollar (6,8 miljard euro) om. Het Amerikaanse modemerk is actief in meer dan 110 landen wereldwijd en heeft 10.000 mensen in dienst.

Foto's: Calvin Klein 205W39NYC. Credits: © 2017 Elizabeth Felicella/Esto Photographics.

Topshelf vraagt huurverlaging voor pand Groningen

Sportmodeketen Topshelf onderhandelt voor haar vestiging in het voormalige V&D-pand in Groningen over huurverlaging. Daar zouden diverse redenen voor zijn, liet COO Marjan Diepeveen weten tegenover RTV Noord.

Topshelf bevindt zich sinds eind vorig jaar in het pand aan de Grote Markt, waarin ook een vestiging van Jumbo en La Place zouden komen te zitten. Het uitblijven van die laatste twee zou Topshelf veel geld hebben gekost. “We zitten in Groningen nog maar in het eerste jaar en het kost twee à drie jaar om echt iets neer te zetten,” stelt Diepeveen.

Volgens Gert-Jan Slob, directeur van winkelanalist Locatus, heeft de vraag om huurverlaging een heel andere reden. Hij stelt dat de formule van de retailer te onduidelijk is en daarom te weinig consumenten trekt. “Het is net geen warenhuisformule. Mensen weten niet goed waarvoor ze bij Topshelf naar binnen stappen,” zegt hij tegenover de omroep. Een partij als Hudson’s Bay noemt hij een logischer vervanger van V&D.

Onlangs maakte Topshelf bekend haar filiaal in Nijmegen aan het einde van de zomervakantie te sluiten. Ook daar vroeg de keten om huurverlaging, maar kreeg die niet.

Beeld: Topshelf Department Stores Facebook

INretail: Schoenen- en moderetailers genieten van een positief halfjaar

Het eerste halfjaar van 2017 is een positieve periode geweest voor zowel schoenen- als moderetailers, meldt brancheorganisatie INretail. De schoenenbranche behaalde 5,4 procent meer omzet dan vorig jaar in dezelfde periode en de modebranche tikte een groei van 3,4 procent aan.

Het afgelopen kwartaal zag de schoenenbranche de omzet stijgen met 1,4 procent. Dit was te danken aan het mooie weer en de populariteit van open schoenen zoals sandalen en slippers. Dit segment presteerde onder dames-, heren en kinderschoenen het beste met een omzetgroei tussen de 13 en 17 procent.

De moderetailers zagen een lichte stijging van de omzet tijdens het tweede kwartaal van 2017. De verkoop nam toe met 0,8 procent. Deze stijging werd voornamelijk gestuwd door de verkoop van ondermode die met 9.7 procent toenam. In de damesmode waren jurken het populairste item. Dit segment zag dan ook een omzetgroei van 29,9 procent. Bij heren en kindermode zag de verkoop van overalls en tracksuits vooral de grootste toename.

Voor het gehele jaar verwacht INretail een gemiddelde groei van 2 procent in de mode en schoenenbranche.

Beeld: FashionUnited

Guess breidt uit in Scandinavië

Guess heeft zijn pijlen gericht op Scandinavië. Dit weekend opende het Amerikaanse merk de eerste winkel in Noorwegen. Het komende jaar wil het bedrijf tien extra winkels in Scandinavië realiseren.

“Scandinavië speelt een belangrijke rol in de algemene expansiestrategie van Guess,” aldus CEO Victor Herrero in een statement. “Met 27 miljoen inwoners en een van de hoogste BBP (Bruto Binnenlands Product, red.) in Europa, zal deze regio zeker een strategische markt voor ons zijn. Ik ben zeer zeker over deze nieuwe mogelijkheid in de retailontwikkeling van ons merk en ik ben erg enthousiast dat Guess haar eerst verschijning op CIFF (Kopenhagen Internationale Modebeurs), een van de voornaamste internationale beurzen in Europa zal maken. Dit is een cruciale kans voor ons om top inkopers en accounts in de regio te ontmoeten, hun behoeften te begrijpen en de Guess lifestyle aan te bieden.”

Guess opende hun eerste Noorse winkel in de Norwegian Outlet in Vestby. Het pand telt 220 vierkante meter en is ingericht volgens het nieuwe Guess Factory Store-concept. De winkel heeft een strak wit interieur met heldere lichten en er is gebruik gemaakt van contrasterende materialen om het een modern gevoel te geven.

Begin dit jaar maakte het bedrijf nog bekend 60 winkels te sluiten na een winstdaling van 72 procent. Het ging hier vooral om Amerikaanse locaties van Guess. Op dit moment heeft het merk 1080 winkels wereldwijd.

Beeld: Guess

‘Vertrouwen consumenten in buitenlandse webwinkels gestegen’

Uit het jaarlijkse onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat consumenten meer vertrouwen hebben in buitenlandse webwinkels. Vooral e-tailers in andere Europese landen kunnen genieten van 21.1 procent meer vertrouwen.

In Nederland en België ligt het vertrouwen in buitenlandse webwinkels echter lager dan het Europees gemiddelde van 57,8 procent. In België voelt zo’n 50 procent van de consumenten zich op zijn gemak om een aankoop in het buitenland te doen, terwijl dit in Nederland op 40 procent ligt. Webwinkels in eigen land worden door 80 procent van de Nederlands vertrouwd en 74 procent van de Belgen.

Veel e-tailers zijn echter nog huiverig om aan andere landen te verkopen, zo meldt het onderzoek. De redenen hiervoor zijn volgens de retailers dat ze een hoger risico lopen op fraude en de verschillen in BTW die over de producten betaald moeten worden. Ook andere wetten op het gebied van bescherming van de consument en mogelijk hogere kosten om problemen op te lossen zien e-tailers als reden om niet aan het buitenland te leveren en te verkopen.

Beeld: Pexels

Sportsworld opent in voormalig V&D-pand Purmerend

Sportsworld, zusterformule van warenhuis Topshelf, opent een nieuwe winkel in Purmerend. De winkel vestigt zich op de begane grond van het voormalige V&D-pand in het centrum, melden diverse media.

De oude V&D-vestiging in Purmerend was al deels gevuld met horecagelegenheden en een supermarkt. Wanneer Sportsworld daar precies haar deuren opent, is nog onbekend.

Sportsworld maakte vorig jaar na lange tijd een comeback in buitenstedelijke gebieden nadat Topshelf werd omgevormd naar een binnenstedelijk winkelconcept. Winkels in de periferie kregen weer de naam Sportsworld. Met het vestigen in Purmerend beschikt de sportketen voor het eerst over een binnenstedelijk filiaal.

Onlangs werd bekend dat de Topshelf-vestiging in het voormalige V&D-pand in Nijmegen wordt gesloten. Na de zomer gaat de winkel dicht omdat het de ‘slechtst lopende locatie van de warenhuisketen’ zou zijn. De sportmodeketen heeft nog wel vestigingen in Alkmaar, Arnhem en Groningen. Sportsworld beschikt over megastores in steden als Rotterdam, Beuningen en Utrecht.

Beeld: Topshelf Department Stores Facebook