(advertentie)
(advertentie)
Bob Jaspers Focks: ‘Stijl-abonnement volgende stap voor Josh V’

Nederlands modemerk Josh V maakt het ontvangen van een pakket nog leuker met hun ‘special delivery’. Het bestelde pakket wordt binnen drie uur bezorgd en bevat ook grotere en kleinere exemplaren van bestelde kledingstukken. Dit jaar kunnen we nog meer verwachten van de customer service van het merk vertelt Bob Jaspers Focks, E-business manager bij Josh V, aan FashionUnited.

Afgelopen week voegde het bedrijf een extra element toe aan hun snelle service. De koerier neemt twee extra maten mee waardoor de klant sneller het juiste item in huis heeft. “Het is eigenlijk een soort taxibedrijf, maar dan voor fashion ,” zegt Jaspers Focks. Als de bezorgoptie goed loopt, wordt gekeken naar uitbreiding van de service in Utrecht, Den Haag en Rotterdam. “We zien het als een succes wanneer er tien tot twintig orders per week binnenkomen op deze manier.”

“De bezorgers zijn op dit moment alleen voor de aflevering van het pakket”, vertelt Judith Koop van Josh V. “Ze worden wel geselecteerd op hun looks, dat maakt het ontvangen van een bestelling net iets leuker.” Verwacht alleen geen kledingadvies van de koeriers. “Dit zijn geen mensen met een achtergrond in fashion”,zegt Jaspers Focks. “Wat we wel kunnen doen, om te helpen bij de keuze tussen de verschillende maten, is de koerier een device meegeven, zoals een iPad. Dat deze bij de bezorging wordt meegegeven en de klant meteen in contact komt met klantenservice.” De helft van alle vragen die binnenkomen bij het bedrijf gaan namelijk over stijladvies.

Josh V gaat stijl-abonnementen aanbieden

De focus op de verbetering van de customer experience houdt niet op met deze toevoeging. Achter de schermen wordt gewerkt aan een vorm van stijl-abonnementen kan Jaspers Focks vertellen. “We zijn nu opties aan het bekijken hoe we extra stijladvies kunnen aanbieden. Bijvoorbeeld door het schetsen van een profiel van klanten. Denk aan sessies op afspraak waar we gevoel krijgen voor persoonlijke stijl, of als iemand vaste klant is een schets op basis van bestelde artikelen.” Een klant kan dan een abonnement nemen, dat elke maand opzegbaar is.“Aan de hand hiervan kunnen we elk seizoen een outfit samenstellen die past in de kledingkast van de klant. Bestel je bijvoorbeeld altijd office appropriate kledingstukken, dan zit er zeker minstens één combinatie bij per seizoen. We hopen dat we deze nieuwe abonnementen kunnen uitrollen binnen ongeveer een half jaar.”

Josh V werd in 2011 opgericht door Josh Veldhuizen. Het merk staat bekend om de luxe uitstraling in de kenmerkende nude-kleuren gecombineerd met zwart- en wittinten. De collecties zijn op dit moment in negen landen te koop.

Lees ook: Het geheim van Josh V

Beeld: Josh V

Fokke de Jong: “Suitsupply moet in natuurlijk tempo groeien”

Sinds 2011 opent Suitsupply de ene winkel na de andere. Dit jaar komen er alleen al twaalf winkels bij in de Verenigde Staten. Maar als het aan CEO Fokke de Jong ligt, zal er niet exponentieel gegroeid worden. Dat zegt hij tegen de Telegraaf.

Sinds 2011 opende Suitsupply meer dan 25 winkels, zowel in Europa als in China. Volgens De Jong is ‘executie heel belangrijk’. “We proberen dat in een natuurlijk tempo. Je kunt dat best versnellen, maar niet zonder risico’s. Zodra wij de spelden op de verkeerde hoogte in de broekspijp zetten, is het snel afgelopen,” zegt hij in de krant. “Personeelstraining en service moeten perfect zijn. Het gaat om de juiste mensen vinden die goed met klanten communiceren en verstand van zaken hebben.”

De focus voor uitbreiding ligt momenteel in Europa, Amerika en China, en daar heeft Suitsupply ‘zijn handen vol aan’. Ook wordt er een winkel in Mexico-stad geopend. Daar had Suitsupply al eerder een winkel, maar nadat de uitbater de huur niet meer betaalde, maakt de pakkenspecialist daar nu een nieuwe start in eigen beheer. Een ‘startschot voor Latijns-Amerika’ is het zeker niet. “De import is lastig. Je moet er bijna een eigen productie opzetten,” aldus De Jong. In februari opende Suitsupply tevens de eerste winkel in Dubai. Hiermee zetten ze voor het eerst een voet in de markt van de Verenigde Arabische Emiraten.

In boekjaar 2015 zag Suitsupply de omzet met bijna 39 procent stijgen tot 173,4 miljoen euro. Er werd echter wel een verlies van ruim 600.000 euro gerapporteerd, terwijl er vorig jaar nog een winst van 3 miljoen euro werd behaald. De omzet bij een gelijkblijvend aantal winkels steeg met 31 procent. Fokke de Jong liet in het jaarverslag weten dat de 'groei op bestaande markten boven verwachting was'.

Beeld: Facebook Suitsupply

H&M test een scan & buy-functie in de app. De gebruiker kan hiermee de barcode van een item scannen en meteen zien of het nog in andere kleuren of maten beschikbaar is online.

De scan-functie is te vinden in de iOs en Android-app van de Zweedse modeketen. iPhone-gebruikers vinden de knop links onderaan in het menu. Android-gebruikers zien een barcode-icoon bovenin het scherm.

Het proces van scan & buy is vrij simpel. De klanten scannen met de app het prijskaartje met daarop de barcode. Deze verschijnt dan ook op het scherm. Als het item online beschikbaar is, komt de webshop met het keuzemenu voor het product, zoals de maat en kleur, naar voren. Is het product niet meer beschikbaar, dan krijgt de app-gebruiker een melding.

Webshop Cora Kemperman gaat binnen een paar weken open

Goed nieuws voor de fans van Cora Kemperman: over enkele weken wordt de webshop eindelijk geopend. Dat meldt Cora Kemperman in een mailing aan klanten.

“Op dit moment zijn we druk bezig de eerste collectie vanuit het nieuwe team met support van Cora zelf vorm te geven. We hopen je over een paar weken te informeren dat onze webshop is geopend. Aangezien kwaliteit en service nog steeds hoog in ons vaandel staan, vragen we nog heel even je geduld,” is er te lezen in de mailing.

Webshop Cora Kemperman gaat binnen een paar weken open

Lafalda Mode B.V., het moederbedrijf van Cora Kemperman, werd op 7 juni 2016 failliet verklaard. Lange tijd leek het erop dat er definitief een einde zou komen aan de bekende winkelketen, maar het lukte uiteindelijk toch om een doorstart te realiseren. Het merk Cora Kemperman werd gered door Nicole Groeneveld Consultancy, samen met een aantal Mac & Maggie collega's en de support van de gelijknamige oprichtster. "De intentie is collecties onder deze merknaam aan te bieden, via een webshop en social media zoals Facebook ," liet curator Marjolein Oonk-Pallandt destijd via een e-mail weten.

Beeld: Facebook Cora Kemperman

Vijf V&D-panden hebben nog steeds geen bestemming

Een jaar na het faillissement heeft de helft van de V&D-panden een nieuwe bestemming gekregen. Een handvol vestigingen is het echter niet gelukt om een nieuwe huurder te vinden; zelfs een tijdelijke oplossing is niet gevonden. Dat meldt NRC.

In vijf steden staan oude V&D-panden leeg, zonder duidelijk toekomstplan. Het gaat om de winkels in Hilversum, Hoorn, Rijswijk, Goes en Gorinchem. De meeste V&D-panden zijn inmiddels verhuurd, waaronder een aantal grote panden aan Hudson’s Bay. Die heeft zestien panden gehuurd. Topshelf heeft ook een huurcontract getekend voor vijf panden, daarnaast hebben retailers als H&M of Zara hun intrek genomen in diverse panden. In onder meer Doetinchem en Zoetermeer is een tijdelijke oplossing gevonden door een Hema-outlet. Andere steden hebben de V&D’s opgevuld met exposities, een matrassengigant, een supermarkt, het pop-up warenhuis Temporama in het oude V&D-pand in Maastricht en het restaurant Baut & Dreesman, in het voormalige V&D-pand aan het Rokin in Amsterdam.

Het faillissement van V&D heeft veel gevolgen gehad voor het aantal vierkante meters winkelruimte dat leeg kwam te staan in Nederland. Door de sluiting van 62 V&D-panden kwam er 350.000 vierkante meter aan leegstand bij, berekende Locatus. Hierdoor steeg de leegstand van 7,7 procent naar 8,4 procent. Inmiddels hebben veel V&D-panden een nieuwe bestemming gevonden, zowel tijdelijk als definitief. Daardoor is de leegstand in meters begin 2017 terug op het oude niveau van begin vorig jaar: 7,8 procent.

Volgens Jeroen Lokerse, directeur van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield, is de markt van winkelvastgoed aan het herstellen. Wel verandert de markt sinds de crisis. “Winkelgebieden zijn compacter geworden. Grote internationale retailers zeggen sneller: deze plek is voor ons te klein,” zegt hij in de krant. Vooral grote ketens als H&M, Primark en Zara focussen op grotere steden.

Beeld: FashionUnited

Kijken: WE Blue Store Amsterdam

Nederlandse keten WE Fashion opent haar eerste WE Blue Store. De winkel met de focus op denim is te vinden op Nieuwendijk 167 in Amsterdam.

Kijken: WE Blue Store Amsterdam

Blue Ridge, het lifestyle brand van WE Fashion, focust zich al een aantal jaar op denim. Met het openen van de WE Blue Store hoopt het merk de shopping experience voor mannen naar een volgend niveau te tillen.

Kijken: WE Blue Store Amsterdam

In de winkel van 120 vierkante meter vind je het Blue Ridge jeansassortiment samen met casualwear zoals sweatshirts en T-shirts. Er kan gekozen worden uit super stretch jeans tot clean slim denim en summer wash. Voor wie geen keuze kan maken uit de collectie, zijn denim specialisten aanwezig. Zij vertellen over de laatste trends, pasvormen en geven styling tips.

Kijken: WE Blue Store Amsterdam

“We zijn enorm trots op deze allereerste denim store voor mannen. De herencollectie is nog altijd de motor van het bedrijf, waarmee we onze stabiele positie binnen het retail landschap vasthouden”, aldus Joris Aperghis, CEO WE Fashion.

Kijken: WE Blue Store AmsterdamKijken: WE Blue Store AmsterdamKijken: WE Blue Store AmsterdamKijken: WE Blue Store AmsterdamKijken: WE Blue Store AmsterdamKijken: WE Blue Store Amsterdam

Beeld: WE Fashion

Nederlandse retailers zien kansen in Google Shopping. Ze investeerden afgelopen jaar 99 procent meer in Product Listing Ad’s volgens de Nederlandse Search Studie. Dat blijkt uit onderzoek van IAB Nederland en Data Driving Marketing Association (DDMA).

Het onderzoek focust zich op de zoekmachinebestedingen uit de retail-, reis- en financiële sector. Deze bestedingen van retailers zijn afgelopen jaar met 36 procent gestegen. Denk hierbij aan het invoeren van zoektermen zoals ‘jurk’ waarbij bijvoorbeeld modeketen Mango met een advertentie bovenaan de zoekresultaten staat.

Naast deze online advertenties, investeren retailers ook in Google Shopping. Deze manier van adverteren maakt gebruik van Product Listing Ad’s. Bij een zoekterm krijgt de consument bijvoorbeeld 8 voorbeelden van een jurk van verschillende merken. Over het algemeen namen de uitgaven met 99 procent toe. In het laatste kwartaal maakte deze advertentie 31 procent uit van de zoekmachinebestedingen in de sector.

Vorig jaar bleek uit onderzoek van Ipsos dat 40 procent van de zoekopdrachten over producten op Google breed georiënteerd zijn. Volgens de zoekmachine is het daarom belangrijk voor retailers om aanwezig en bruikbaar te zijn. “Als je als merk bijvoorbeeld een breed assortiment van banken aanbiedt, moet je tevoorschijn komen als mensen zoeken op zowel ‘banken’, ‘slaapbanken’, ‘ligbanken’ en sofa’s’.” Daarnaast speelt het beeld mee in het keuzeproces van de consument lichtte Google vorig jaar toe. Google Shopping voorziet in deze behoefte van de consument.

ACM stelt boetes voor kleine webwinkels bij

Twee webwinkels die door Autoriteit Consument & Markt beboet waren hebben een lagere boete gekregen. Het bedrag werd bijgesteld nadat de eigenaressen bezwaar hadden aangetekend tegen de boetes. Dat meldt ACM.

In oktober 2016 beboette ACM verschillende webwinkels, waaronder Kiesdejuistesportbh en Hipvoordeheb. De webwinkels kregen beide een boete van 50.000 euro. De eigenaressen startten een bezwaarprocedure, omdat de boetes ver boven de draagkracht van de webwinkels lagen.

De eigenaressen gaven toelichting op hun financiële situatie, die met documenten werd onderbouwd. Daarop heeft ACM de boetes naar beneden bijgesteld. Zo krijgt Kiesdejuistesportbh een boete van 10.000 euro, en Hipvoordeheb een boete van 5.000 euro.

“ACM heeft de webwinkels beboet omdat zij op hun website consumenten onvoldoende informeerden over de rechten die gelden als zij binnen de bedenktijd van hun aankoop willen afzien. De eigenaressen hebben de overtredingen in bezwaar niet betwist,” meldt ACM. Tegen deze besluiten van de ACM kunnen de webwinkels beroep aantekenen bij de rechtbank.

Vijf webwinkels kregen in oktober een boete opgelegd door ACM, wegens het onvoldoende informeren van hun klanten over annuleringsregels. De beboete webwinkels waren Bever, Coolcat, Kiesdejuistesportbh, Hipvoordeheb en Shoebaloo. De beboete webwinkels zouden samen een bedrag van 590.000 euro moeten betalen. Coolcat en Bever betalen de grootste boetes van respectievelijk 220.000 euro en 198.000 euro. Shoebaloo moet een bedrag van 72.000 euro betalen.

Beeld: ACM

Suitsupply opent eerste winkel in Dubai

Het Nederlandse merk Suitsupply heeft deze maand de eerste winkel in Dubai geopend. Hiermee zetten ze voor het eerst een voet in de markt van de Verenigde Arabische Emiraten.

De mannenmodeketen is gevestigd in een van de nieuwste winkelcentra in de stad, City Walk. Het pand telt driehonderd vierkante meter en heeft plaats voor de gehele collectie, van op maat gemaakte tot ready-to-wear kostuums en alle bijbehorende accessoires. In de winkel is een gebied speciaal ingericht voor avondkleding. Om de service compleet te maken is er een kleermaker aanwezig om meteen aanpassingen te doen.

Vorig jaar opende het merk al een winkel in Denemarken.

Beeld: SuitSupply Website

Vier filialen van Zeeman zullen hun deuren sluiten. Het gaat om de winkels in Lanaken in Limbrug, Salzinnes in Namen en Messancy en Habay in Luxemburg. Dat bevestigt Zeeman aan FashionUnited. Zeeman heeft 280 winkels in België.

“De winkels worden gesloten om het winkelbestand in België gezond te houden,” laat woordvoerster Caroline van Turennout van Zeeman weten. “We zijn ontzettend blij met de ontwikkeling in België.” Ze benadrukt dat er in 2016 alleen maar extra winkels zijn bijgekomen, en ook in 2017 gaan er nog twee extra winkels open.

De sluitende winkel in Lanaken is het gevolg van de opening van een ander filiaal in de plaats. “Die heeft een betere locatie en we hebben gewacht met de sluiting van het andere pand tot het huurcontract was afgelopen,” licht Van Turennout toe.

Anders dan sommige Belgische media beweren zijn er geen ontslagen gevallen bij de sluitingen. “Alle medewerkers zijn overgeplaatst naar een ander filiaal.” De vakbonden zouden overigens niet blij zijn met het beleid van Zeeman; die stellen dat het aanwervingsbeleid zich focust op ‘de goedkoopste keuzes en niet de beste keuzes’. “Ik weet dat er gesprekken lopen met de vakbonden, maar meer kan ik daar niet over zeggen,” aldus de woordvoerster.