(advertentie)
(advertentie)
Zorg om ontwikkeling van centra middelgrote steden

De verschillen in de ontwikkeling van Nederlandse binnensteden nemen toe. Hoewel het beter gaat met de economie, blijft de vitaliteit van centra in middelgrote steden zorgelijk. Dat concludeert adviesbureau Goudappel Coffeng in de tweede editie van de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden, een onderzoek naar de honderd grootste centrumgebieden in Nederland.

Over het algemeen is de economische vitaliteit van binnensteden vrij hoog, stelt Goudappel Coffeng. Amsterdam heeft de meest vitale binnenstad, gevolgd door Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Haarlem. Deze steden scoren met name goed op demografisch en ruimtelijk gebied. Andere indicatoren voor het onderzoek zijn bereikbaarheid en voorzieningenaanbod.

Veel middelgrote steden hebben het volgens het onderzoek echter zwaar te verduren. Daar dalen de bezoekersaantallen en neemt de concurrentie van nabij gelegen steden toe. Bovendien hebben de centra een te weinig onderscheidend karakter. Dat laatste geldt met name voor Vlaardingen en Hengelo. Verder heeft ook de economische vitaliteit van middelgrote steden als Kerkrade, Terneuzen en Den Helder een achterstand.

De middelgrote centrumgebieden Barneveld, Katwijk, Kampen en Houten doen het juist opvallend goed. Barneveld scoort hoog op het gebied van demografie, Houten is met alle vervoersmiddelen goed bereikbaar en Katwijk en Kampen profiteren van toerisme.

In de categorie ‘grote centrumgebieden’ zijn Hoofddorp en Amstelveen het meest vitaal, gevolgd door Wageningen, Harderwijk en Kampen. Deze steden hebben veel inwoners binnen bereik en een relatief beperkte vergrijzing. Ondanks verbeteringen op het gebied van leegstand zijn Lelystad, Almelo, Spijkenisse en Heerlen juist kwetsbare steden in deze categorie.

Verder blijkt uit het onderzoek dat Zwolle, Groningen, Utrecht en Maastricht zich het beste onderscheiden van andere steden. Zij trekken veel consumenten en hebben een monopolie binnen hun verzorgingsgebied. Ook historische studentensteden als Leiden, Nijmegen en Delft onderscheiden zich duidelijk, onder meer omdat deze centra veel te bieden hebben.

Beeld: FashionUnited

Binnenkijken bij House of Denim | Denim City

INTERACTIEVE 360° TOUR House of Denim, het Nederlandse platform voor vakmanschap en innovatie in de denimindustrie, is uniek in de wereld. Het hoofdkwartier van het kennisinstituut, Denim City, is gevestigd in de Hallen, een hotspot in Amsterdam-West. Denim City beschikt over een werkplaats, een wasserij, een archief en een winkel. Hier is tevens het klaslokaal van de eerste en enige Jean School te vinden.

Wie een bezoek brengt aan de Denim City boetiek - geopend van woensdag tot en met zondag - ziet al een flits van de ultieme denim-locatie, want om de boetiek te bereiken wordt de workshopruimte doorkruist.

Benieuwd geworden naar Denim City HQ? Breng dan een virtueel bezoek aan deze bijzondere, blauwe locatie.

Uitleg & tips: De interactieve tour bestaat uit 6 360-graden foto’s: we nemen u mee vanaf de ingang (foto 1) tot in de werkplaats (foto 2 & 3), de winkel (foto 4), het archief (foto 5) en de wasserij ‘Blue Lab’ (foto 6). In elke foto vindt u interactieve elementen met foto’s, video’s of audio. Klik op de iconen om de content te ontsluiten. Alles ontdekt in de ruimte? Klik dan op het cirkelvormige pijl-icoon om naar de volgende foto te navigeren. Vergeet niet het geluid aan te zetten!

De 360 graden foto's zijn gemaakt met een camera die alle kanten van een ruimte tegelijkertijd filmt. Door op de computer met de muis te scrollen of op uw tablet of smartphone met uw vinger over het beeldscherm te vegen kunt u 360 graden om het middelpunt van de foto kijken.

House of Denim | Denim City

House of Denim werd opgericht door James Veenhoff en Mariëtte Hoitink in 2009. De denimgoeroe en eigenaar van werving en selectiebureau HTNK werken al sinds 2006 aan een duurzamere denimindustrie, met het motto: 'Towards a brighter blue'. "Om één spijkerbroek te produceren is 7000 liter water nodig," vertelde Veenhoff eerder aan FashionUnited. "We vroegen ons af wat er nodig is om de wereld te veranderen. Het bleek educatie, onderzoek en innovatie, ondernemen en netwerken."

House of Denim is ook organisator van de Amsterdam Denim Days en Global Denim Awards.

360 graden content, foto’s en video’s: Inge Beekmans voor FashionUnited

Binnenkijken bij House of Denim | Denim City In april besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.
Kijken: WolfWare opent boutique in Amsterdam

Na de lancering van het kleding- en interieurmerk, en twee pop-up stores, kon een vaste winkel niet uitblijven. Vandaag opent WolfWare een boutique aan de Utrechtsestraat 24 in Amsterdam.

Kijken: WolfWare opent boutique in Amsterdam

“Met trots openen we de deuren van de WolfWare boutique. Wanneer je de winkel binnenkomt stap je in onze wereld – vol fijne kleding, prachtige niche parfums en originele cadeaus en hebbedingen, ” aldus Barbara Dolk, een van de drie eigenaresses van WolfWare.

Naast kleding van het eigen merk WolfWare, biedt de winkel ook andere merken, zoals Bornn, Slow Notebooks, Cabana Magazine, Coqui Coqui Perfumeria en Cire Trudon.

Kijken: WolfWare opent boutique in Amsterdam

In het voorjaar van 2016 lanceerde styling agency Wolf Produkties hun eigen label WolfWare. Stylisten Gaby Hanrath, Odette Roosterman en Barbara Dolk, staan aan het roer van het merk.

Beeld:WolfWare

Farfetch onthult Store of the Future

De winkel van de toekomst, hoe ziet deze eruit? Luxe etailer Farfetch heeft hier wel een idee over en presenteert het concept in het Design Museum in Londen.

Voor Farfetch is het de eerste stap in augmented retail waardoor online en offline samenkomen. In de winkel bevinden zich devices waarop klanten meer informatie over de collectie van een merk te weten kunnen komen. Farfetch werkt hiervoor samen met Huawei.

“Als leiders in onze gebieden over de hele wereld, is het alleen maar logisch dat we samen komen om opties te onderzoeken waar we klanten kunnen verbinden met ons in een betekenisvolle manier,” zegt Walter Ji, president van de Huawei Consumer Business Group in West-Europa. “We zijn trots op ons partnerschap met Farfetch voor dit evenement en zijn enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die we zullen ontwikkelen.

Het belangrijkste van Store of the Future is het verzamelen van data die het merk weer kan gebruiken om nieuwe strategieën of producten te ontwikkelen.

”Het is offline dat de cirkel rondmaakt, tussen een goede online aanwezigheid en een complete omni-channel aanbod en in-store techniek die de ervaring van klanten versterkt in de winkel en in zijn algeheel,” zegt José Neves, oprichter van Farfetch en eveneens CEO. “The volgende stap in de evolutie van de modeindustrie is de connected store, die techniek gebruikt om de ervaring van luxe retail nog meer laat draaien om de klant. Farfetch staat op het kruispunt van luxe en technologie en heeft een goede positie om de vraag te begrijpen en een op maat gemaakte oplossing te bieden.

Het concept van Store of the Future wordt voor het eerst in New York gebruikt bij de winkel van Thomas Browne.

Beeld: Farfetch

Prada Group ziet netto-omzet dalen met 9 procent

Prada Group, moederbedrijf van onder andere Prada en Miu Miu, behaalde een omzet van 3,2 miljard euro in FY16. Dit is 9 procent lager dan het voorgaande financiële jaar.

”De Prada Group heeft bevredigende resultaten geleverd die in lijn zijn met de verwachtingen voor de markt in 2016, een uitdagend jaar van overgang voor het bedrijf. Ik ben overtuigd dat onze creatieve visie samen met de investering in online en offline engagement met onze klanten ons naar het pad leiden tot duurzame groei,” aldus Patrizio Bertelli, CEO van de Prada Group in het persbericht.

De omzet is vooral afhankelijk van de retail van de merken in het portfolio dankzij een omzet van 2,5 miljard euro. Wel zag het modehuis de verkoop hier met 13 procent afnemen. Daarentegen steeg de verkoop vanuit de groothandel met 15 procent. Dit segment draagt echter afgelopen jaar een bedrag van 504 miljoen euro bij aan de totale omzet. Omzet van licenties van onder andere zonnebrillen en parfums brachten 45 miljoen euro op dankzij een groei van 3 procent.

Verkoop Prada Group daalt in alle regio’s met minstens 5 procent

Het luxemerk zag in alle regio’s waar het aanwezig is de verkoop dalen. Sterkste daling was te zien in Japan met 13 procent terwijl in het land vijf jaar lang groei te zien was. Dit was voornamelijk te wijten aan de wisselkoers van de Yen die ongunstig was.

Amerika en Asia Pacific daalden beiden met 12 procent, de verkoop in het Midden-Oosten met 10 procent. Europa noteerde in het afgelopen financiële jaar een daling van 5 procent.

Over het algemeen wijt de groep de daling van de verkoop in alle regio’s aan de afname van toeristen in de gebieden.

Prada Group zet in op exclusieve ervaring om verkoop te stimuleren

“Ons plan in de recente maanden is om de winkelervaring exclusiever en meeslepender te maken. We willen ons aanbod van innovatieve producten rijker maken en heeft al goede resultaten behaald. De ready-to-wear collecties hebben het afgelopen half jaar een groei doorgemaakt en we zagen goede reacties op onze schoenen en lederwaren,” aldus Bertelli.

Beeld: Prada Group Website

Amsterdams label Scotch & Soda is van plan twee nieuwe winkels te vestigen in Spanje. Op dit moment is het merk op zoek naar extra locaties in Madrid en Barcelona meldt Gonzalez Saldaña, hoofd van de Spaanse divisie, aan Modaes.

Het zou gaan om de uitbreiding van één locatie per stad. Het merk kijkt op dit moment naar panden in opkomende wijken om op deze manier de aanwezigheid van het bedrijf te versterken in beide steden.

In 2016 behaalde het bedrijf in Spanje een omzet van tien miljoen euro. Op dit moment heeft het merk vijf winkels in het land, onder andere in Barcelona, Madrid en Bilboa. Internationale expansie staat hoog op de agenda van het Nederlandse Merk dat sinds 2011 door het Amerikaanse bedrijf Kellwood Co. is overgenomen. Sindsdien wordt er veel aandacht besteedt aan het toetreden tot verschillende markten en de aanwezigheid in andere markten te versterken.

Prijsvechter Zeeman zet in op het nieuwe e-commerce platform dat het bedrijf onlangs gelanceerd heeft. Op het platform zijn de website en webshop voor het eerst samengevoegd, meldt Twinkle Magazine.

E-commerce manager van Zeeman, Jacques Bom, meldt aan Twinkle dat de vernieuwde website een tegemoetkoming is van de klant. “Het omzetaandeel van de webshop is bescheiden. We zetten nu in op cross-channel verkoop en het vervlechten van kanalen voor een optimale ontmoeting met de klant,” meldt hij aan Twinkle.

Zeeman lanceerde in 2012 haar webshop in Nederland. Het nieuwe platform maakt het mogelijk om ook in het buitenland aanwezig te zijn en is beschikbaar in Nederland en België. Tegen Retail Connect meldt CFO Albert van Bolderen: “Met dit platform zijn we klaar om in de toekomst internationaal verdere stappen op het digitale vlak te zetten.”

Luxe warenhuis Galeries Lafayette opent eind april haar deuren in Istanbul meldt de Turkse pers. De modeketen sloot al in 2012 een overeenkomst met Demsa Group voor het openen van een warenhuis in Turkije. Dat is te lezen op de website van de Turkse groep.

Galeries Lafayette heeft een oppervlakte van 10.000 vierkante meter tot zijn beschikking in Istanbul. Het warenhuis vestigt zich in Emaar Square, een winkelcentrum van 150.000 vierkante meter. Turkse media melden dat Galeries Lafayette op 28 april opent, tegelijkertijd met het centrum. Deze datum wordt echter niet bevestigd door Lafayette.

Galeries Lafayette opende 120 jaar geleden haar deuren in de Franse hoofdstad. Het warenhuis staat bekend om de luxe merken die het verkoopt waaronder Burberry, Alexander McQueen, Christian Lacroix, Tommy Hilfiger. Niet alleen kleding, maar ook beautyproducten, accesoires en interieur-items zijn te koop bij de luxeketen.

Kijken: Pepe Jeans debuut nieuw winkelconcept

Pepe Jeans heeft haar deuren geopend van de nieuwe flagshipstore in het hart van Londen op 59-61 Regent Street. De nieuwe winkel is het startsein van het nieuwe winkelconcept van Pepe Jeans dat is ontworpen door design studio Martin Brudniziki.

De nieuw ontwikkelde flagshipstore biedt alle vrouwen- en mannenmode, denim-lijn, accessoires en schoenen van het merk op één etage. Het nieuwe concept is geïnspireerd op de ethos om het merk toegankelijk te maken voor alle leeftijden. Het ontwerp van de winkel richt zich op het samenvoegen van een eclectische mix van contrasterende materialen, een focus op ambacht waardoor een unieke retail omgeving ontstaat voor alle generaties.

Kijken: Pepe Jeans debuut nieuw winkelconcept

”Deze winkel is een representatie van het nieuwe hoofdstuk voor Pepe Jeans als merk. Londen was de geboorteplaats van het merk en het is daarom dat we gekozen hebben om de zichtbaarheid van het merk te vergroten in de hoofdstad,” zegt Mark Blenkinsop, chief marketing officer van Pepe Jeans Group in een persbericht. “Londen blijft een wereldwijd punt voor mode en stijl en we zijn verheugd om onze stempel te drukken op Regent Street, volgens ons de beste straat in Londen om een sterke merkervaring en voetafdruk te leveren.”

Kijken: Pepe Jeans debuut nieuw winkelconcept

De nieuwe winkel van bijna 150 vierkante meter, volgt de recente opening van een winkel in Rome, Italië, terwijl het merk de winkels in meer Europese steden uitrolt als onderdeel van het strategische expansieplan. Alhoewel, de Pepe Jeans flagshipstore in Londen is de eerste van het merk die het nieuwe retailconcept omvat en functioneert als een test.

Kijken: Pepe Jeans debuut nieuw winkelconcept

”Ons doel voor Regent Street was niet alleen om een nieuwe winkel te openen, maar om een innovatieve retail ervaring te leveren,” voegt Blenkinsop toe. “We hebben samengewerkt met Martin Brudnizki Design Studio om een wereldwijd retailsysteem te ontwerpen voor Pepe Jeans en Regent Street is de pilot voor dit nieuwe concept.”

Kijken: Pepe Jeans debuut nieuw winkelconcept

Beeld: Pepe Jeans

Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra

E-tailer Zalando is samen met Belgische start-up Parcify een test gestart voor het leveren van pakketten in België. Door middel van de geolocatie op een smartphone is het mogelijk voor de koerier om de klant te traceren. De klant kan de locatie van de levering ook nog veranderen via de Parcify-app.

“We kennen het allemaal wel. Je wacht op een pakje, maar je zou eigenlijk boodschappen moeten doen of de kinderen van school halen. Of het is opeens mooi weer en je zou liever buiten op een terrasje zitten met vrienden dan binnen te moeten wachten. Wat doe je dan? Met dit nieuwe pilootproject bieden we onze klanten meer flexibiliteit”, vertelt Ken Fontijn, Country Manager Benelux. “Dit is de eerste keer dat Zalando een proefproject lanceert met op locatie gebaseerde diensten en we hebben het geluk gehad dat we een lokale start-up hebben gevonden waarmee we samen de shopervaring nog persoonlijker en eenvoudiger kunnen maken.”

Belgische klanten kunnen bij hun aankoop kiezen voor de Parcify-levering naast de normale service. Wanneer het pakket geleverd wordt krijgt de desbetreffende persoon een pushmelding, waardoor het adres nog gewijzigd kan worden. De koerier kan de klant via de geolocatie van de smartphone lokaliseren. De nieuwe service van Zalando maakt leveringen elke dag van zeven uur ‘s ochtends tot middernacht mogelijk.

De duur van de testfase ligt nog niet vast meldt een woordvoerder van Zalando. Op dit moment gaat het bedrijf uit van enkele maanden, maar het project wordt mogelijk verlengd.