(advertentie)
(advertentie)
Nederlandse consument relatief minder gedreven door prijs

Volgens een wereldwijd onderzoek van Webloyalty in samenwerking met Oxford Brookes University Business School, is de Nederlandse consument minder prijsgedreven dan consumenten in andere landen.

Webloyalty deed onderzoek naar vijf motivaties om een aankoop te doen. De prijs, het gemak, invloed van medemens, promoties en personalisatie. In 13 landen, verspreid over de wereld, werden 5.000 consumenten ondervraagd.

Opvallend is het percentage van Nederlandse consumenten die de prijs de keuze laat beïnvloeden, dit ligt op 40 procent. Dit is relatief laag in vergelijking met de nummer één Brazilië, met 63 procent. Nederland staat op de twee na laatste plaats in de rij. In alle landen worden millennials het minst beïnvloed door de prijs in hun keuzeproces. Het onderzoek benoemt dat deze leeftijdsgroep meer waarde hecht aan de achtergrond van een artikel, zoals bijvoorbeeld duurzame productie waardoor ze meer geld over hebben voor een product.

Nederlanders laten zich dan weer meer beïnvloeden door het gemak van een aankoop. Ze kijken naar factoren zoals het retourbeleid en de afstand naar de winkel. Van de ondervraagden werd 29 procent beïnvloed door het gemak. De Nederlandse consument kwam hiermee op de vierde plaats. Turkije stond hierbij op de eerste plaats met 41 procent.

Op het gebied van personalisering (10 procent), invloed door anderen (5 procent) en promoties (5 procent) scoren de Nederlanders laag.

Lees ook: CBS: “623 miljoen euro aan kleding en schoenen aankopen bij buitenlandse webwinkels’

Beeld: FashionUnited

In Beeld: Zo verinternationaliseren de Nederlandse winkelstraten INTERACTIEF

Tussen 2005 en 2016 is het aantal internationale winkelketens in het Nederlandse straatbeeld verdubbeld. De internationalisering is vooral zichtbaar in de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Dat blijkt uit het jaarlijkse retailrapport van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Hoe is het straatbeeld in de afgelopen jaren veranderd? Beweeg de slider met de muis over het beeld.

Kalverstraat in Amsterdam

Grote Marktstraat in Den Haag

Lijnbaan in Rotterdam

Lange Elisabethstraat en Oudegracht in Utrecht

Cushman & Wakefield onderzocht 23 grote winkelsteden in Nederland. Amsterdam kent de grootste internationalisering met 100.000 vierkante meter aan buitenlandse winkelformules, gevolgd door Den Haag met 55.000 vierkante meter en Rotterdam met 50.000 vierkante meter. In Utrecht, met 49.000 vierkante meter, zag de winkeloppervlakte voor internationale ketens meer dan verdubbelen tussen 2015 en 2016.

Nederlandse retailmarkt in trek bij internationale retailers

De Nederlandse retailmarkt staat hoog op de internationale ranglijst van vestigingslocaties voor internationale retailers. In vergelijking met andere locaties in Europa heeft Nederland een sterke combinatie van interessante winkelhuurprijzen, koopkrachtige consumenten en een goede reputatie van levendige winkelsteden en winkelgebieden, stelt Cushman & Wakefield.

In de toekomst zal de druk op winkelsteden alleen nog maar groter worden, voorspelt de vastgoedadviseur. “Voor internationale spelers geldt dat zij kiezen voor een beperkt aantal winkelsteden in ons land en dan op de beste plekken in die stad. De druk op het vastgoed in topwinkellocaties neemt hierdoor toe waardoor de huurprijzen op de allerbeste locaties in grote steden hoog blijven en zelfs weer stijgen terwijl deze over het algemeen zijn gedaald de afgelopen jaren,” zegt Arjen Boesveldt, Head of Retail Cushman & Wakefield.

Meer weten over het retailrapport van Cushman & Wakefield? Lees ook: Aantal internationale ketens in winkelstraat neemt fors toe

Beeld: FashionUnited, Cushman & Wakefield

Drie oud-medewerkers van De Schoenenfabriek openen een eigen zaak in Groningen, genaamd SchoenenZaken. De winkel focust zich op schoenen voor mannen en opent haar deuren op 1 september dit jaar, meldt de Groninger Ondernemers Courant.

‘SchoenenZaken - Meesters in Herenschoenen’ zal zich vestigen in de Zwanestraat, onlangs nog uitgeroepen tot leukste winkelstraat van Nederland. Oprichters van de nieuwe winkel zijn Paul Vetter, Thies Nicolai en Joël Timmerman. Timmerman was zelf aan het begin betrokken bij De Schoenenfabriek, dat maart dit jaar failliet werd verklaard, samen met eigenaar Berend Ziengs. Ziengs is niet betrokken bij SchoenenZaken.

Het trio wil zich vooral richten op herenschoenen omdat er naar hun mening al genoeg winkels zijn met voornamelijk damesschoenen of een combinatie. “Het is onze ambitie om een van de beste herenschoenen zaken van Nederland te worden, voor het midden- en hogere segment, met schoenen in een prijscategorie van 150 tot 500 euro,” aldus Timmerman.

SchoenenZaken zal ongeveer hetzelfde gevoel hebben als De Schoenenfabriek, ‘maar wel met een eigen twist’, benadrukt Timmerman tegenover de Groninger Ondernemers Courant. De schoenen zullen geproduceerd worden in Nederland of Europa.

Het trio maakt zich geen zorgen over de vraag naar schoenen, het faillissement van De Schoenenfabriek had volgens hen ook niet te maken met de marktsituatie. ‘Het probleem was dat we teveel hadden ingekocht, en dat we te grote voorraden hadden. Daar hebben we veel van geleerd en wij gaan zorgen dat we voorzichtiger zullen inkopen.”

Eyelove breidt uit naar België

Brillenprijsvechter Eyelove maakt de stap naar België meldt Nu.nl. De keten wil dit jaar zo’n tien shop-in-shops in het land openen. Op welke locaties de shop-in-shops komen, is nog niet bekendgemaakt.

De reden voor directeur Paul Berkelmans om de Belgische markt te betreden is het ‘briltoerisme’, zoals hij het noemt. Volgens Berkelmans komen al veel Belgen naar Nederland om een bril te kopen, mede door de hogere prijzen van brillen bij de Zuiderburen.

In Nederland heeft Eyelove rond de 140 verkooppunten en 5 franchisevestigingen. Het merk is vooral te vinden in apotheken en drogisterijen zoals Etos en DA. Met name dankzij deze shop-in-shops is het mogelijk om de prijs van een bril laag te houden door relatief minder kosten te maken, aldus Berkelmans.

Beeld: Eyelove Brillen Facebook

Amerikaanse My Suit geopend in Amsterdam

PRIMEUR Het Amerikaanse maatpakkenbedrijf My Suit heeft dinsdag een winkel geopend in Amsterdam. De nieuwe zaak aan het Leidseplein is de eerste overzeese stap van het bedrijf. Waarom Amsterdam? "Dat heb ik ook gevraagd," zegt Paul Lee die verantwoordelijk is voor de lancering in ons land. "Het blijkt dat Nederland op drie staat van Europese landen waar de meeste mannenpakken worden verkocht. En dat is voor een klein land opmerkelijk. Daarnaast vinden de eigenaren van My Suit Amsterdam een fijne stad. Die goed bereikbaar is bovendien."

Amerikaanse My Suit geopend in Amsterdam

Een maatpak binnen twee weken

My Suit is negen jaar geleden in de markt gezet als consumentenlabel voor maatpakken. In tegenstelling tot veel andere pakkenbedrijven die bestaande pakken op maat vermaken, maakt My Suit de pakken made to measure en from scratch waarbij consumenten kunnen kiezen uit talloze stoffen, knopen en afwerkingen. Waar een kleermaker echter twee maanden de tijd voor neemt, zegt dit bedrijf binnen twee weken te kunnen. Dat kan omdat ook hier natuurlijk een zekere standaardisatie wordt gehanteerd, maar My Suit werkt vanuit vijf body types in plaats vanuit bestaande pakken en modellen. My Suit hanteert zes prijsklassen van 595 euro voor een pak tot 1100 euro voor een pak van de fijnste stof. Lee vertelt dat My Suit is opgericht door het Amerikaanse pakkenbedrijf Cambridge dat ruim vijftig jaar bestaat en groot werd met pakken onder private label. My Suit telt nu vier winkels in New York en een in Philadelphia.

Amerikaanse My Suit geopend in Amsterdam

Dat Amsterdam de bakermat is van het Nederlandse pakkenbedrijf Suit Supply, een bedrijf dat ook in de VS succes boekt, is volgens Lee geen probleem. Hij zegt: "Eigenlijk hebben we Suit Supply nooit als concurrent beschouwd omdat hun concept heel anders is, maar ik begrijp wel dat mensen ons vergelijken omdat beide bedrijven pakken verkopen." Volgens Lee maakt de kwaliteit van zijn pakken het verschil. "Manufacturing is in our DNA".

Amerikaanse My Suit geopend in Amsterdam

De introductie in Nederland verloopt vrij onbevangen. "Eerst willen we de markt goed leren kennen. Wat wil de Nederlandse consument, wat vindt hij belangrijk? Daarom zijn we nu al open, hoewel we nog niets kunnen verkopen omdat de kassa nog niet werkt. Zo kunnen we het concept wel al laten zien en horen wat mensen ervan vinden." Keiharde targets wil Lee dan ook niet noemen. Hij heeft van het hoofdkantoor in New York in ieder geval tot oktober de tijd gekregen om de winkel in Amsterdam op poten te zetten en het personeel te trainen. Dan gaat hij weer terug naar huis en moet My Suit Amsterdam op eigen benen staan. Gelukkig komen de terminals om af te rekenen vandaag aan.

Amerikaanse My Suit geopend in Amsterdam

Alle foto's: FashionUnited

Amerikaanse My Suit geopend in Amsterdam In juni besteedt FashionUnited aandacht aan mannenmode. Voor alle reads over mannenmode klik hier.
Aantal internationale ketens in winkelstraat neemt fors toe

De Nederlandse winkelstraat wordt steeds meer gedomineerd door internationale ketens. Tussen 2005 en 2016 is het aantal internationale winkelketens verdubbeld. De internationalisering is vooral zichtbaar in de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Dat blijkt uit het jaarlijkse retailrapport van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Aantal internationale ketens in winkelstraat neemt fors toe

De komst van internationale concepten naar Nederland is in de afgelopen jaren exponentieel gegroeid. Dat kwam vooral door de komst en uitbreiding van concepten zoals TK Maxx, Primark, Zara, H&M, JD Sports en Hudson´s Bay Company. Het aantal winkels van buitenlandse retailers steeg in de periode 2005 tot 2016 met 60 procent.

Het aantal Nederlandse winkels daalde daarbij met 16 procent. Uitgedrukt in vierkante meters winkelvloer blijkt de internationalisering met 161 procent gegroeid te zijn, dat is meer dan een verdubbeling. Nationale retailers zag het aantal vierkante meters met 20 procent dalen.

Internationalisering in Nederlandse winkelstraten

De Nederlandse retailmarkt staat hoog op de internationale ranglijst van vestigingslocaties voor internationale retailers. In vergelijking met andere locaties in Europa heeft Nederland een sterke combinatie van interessante winkelhuurprijzen, koopkrachtige consumenten en een goede reputatie van levendige winkelsteden en winkelgebieden, stelt Cushman & Wakefield.

Het rapport toont aan dat internationale toetreders vooral actief zijn in een beperkt aantal branches: kleding, schoenen, sieraden, huishoudelijke en luxe artikelen. Deze branches zijn tevens het minst vatbaar voor online winkelen. In de branche Kleding en Mode is het aantal vierkante meters winkelvloer van internationale retailers sinds 2010 met circa 150.000 vierkante meter toegenomen, terwijl dit onder Nederlandse retailers is gedaald met ruim 50.000 vierkante meter.

Cushman & Wakefield: “Druk op het vastgoed in topwinkellocaties neemt toe”

Cushman & Wakefield onderzocht 23 grote winkelsteden in Nederland. Uit het onderzoek kwam de internationalisering goed naar voren, maar onderling zijn er nog grote verschillen in de steden. Zo kent Amsterdam de grootste internationalisering met 100.000 vierkante meter aan buitenlandse winkelformules, gevolgd door Den Haag met 55.000 vierkante meter en Rotterdam met 50.000 vierkante meter. In Utrecht, met 49.000 vierkante meter, zag de winkeloppervlakte voor internationale ketens meer dan verdubbelen tussen 2015 en 2016.

“Het speelveld van retail is fors veranderd: meer innovatie, meer internationalisering en meer vernieuwing is het adagium,” meldt de vastgoedadviseur in het rapport. “ (...) Wat voor alle retailers geldt, en dus ook voor bekende Nederlandse household brands is dat vernieuwing en verandering elkaar sneller opvolgen dan ooit.” Door online winkelen is het ‘karakter van winkelsteden voorgoed veranderd’. “In de fysieke winkelomgeving wil de consument van vandaag vooral geïnspireerd worden door snel opeenvolgende collecties van fast fashionretailers en verrast worden door nieuwe en onbekende producten.”

Aantal internationale ketens in winkelstraat neemt fors toe

In de toekomst zal de druk op winkelsteden alleen nog maar groter worden, voorspelt Cusman & Wakefield. “Voor internationale spelers geldt dat zij kiezen voor een beperkt aantal winkelsteden in ons land en dan op de beste plekken in die stad. De druk op het vastgoed in topwinkellocaties neemt hierdoor toe waardoor de huurprijzen op de allerbeste locaties in grote steden hoog blijven en zelfs weer stijgen terwijl deze over het algemeen zijn gedaald de afgelopen jaren,” zegt Arjen Boesveldt, Head of Retail Cushman & Wakefield.

Beeld: FashionUnited, Cushman & Wakefield

Nieuw winkelconcept voor Ecco: Premium Store

Ecco opent de eerste Premium Store in Nederland. Het nieuwe winkelconcept wordt gelanceerd in de winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam. In navolging van Duitsland (Hamburg) en China (Shanghai) is Nederland het derde land dat het nieuwe concept van Ecco verwelkomt.

Nieuw winkelconcept voor Ecco: Premium Store

“Ecco staat voor modern Deens design, dat heritage met innovatie combineert en comfort en stijl samenbrengt. Met het nieuwe Premium concept kunnen we ons als merk nog beter profileren”, aldus Erik Heldoorn, Sales Director Core Europe bij Ecco. In de winkel zijn zowel dames- en herenschoenen te vinden, evenals handtassen.

Nieuw winkelconcept voor Ecco: Premium Store

“De moderne, stijlvolle winkel vormt een mooi eerbetoon aan het vakmanschap van Ecco, dat schoenen en tassen creëert van hoge kwaliteit leersoorten, afkomstig uit eigen leerlooierijen. Ook de toewijding van Ecco om innovatief te blijven komt in de winkel naar voren, net als de essentie van het Deens design – het uitgangspunt van elk ontwerp,” aldus het schoenenmerk in een persbericht.

Nieuw winkelconcept voor Ecco: Premium Store

Het nieuwe winkelconcept zal later dit jaar uitgerold worden in de winkel op Hoog Catharijne in Utrecht. Heldoorn: “Ecco is trots dat het een nieuwe Premium Store in Amsterdam mag openen, ingericht met rijke leersoorten en andere natuurlijke materialen. En we kijken ernaar uit om een tweede vestiging te openen in Utrecht.” Naast de nieuwe Premium Stores heeft Ecco nog 54 monobrand winkels in Nederland.

Nieuw winkelconcept voor Ecco: Premium Store

Beeld: Ecco

Uniqlo opent Europees distributiecenteum in Nederland

Het Japanse Uniqlo heeft een distributiecentrum geopend op Borchwerf II, tussen Antwerpen en Rotterdam. Het centrum zal de Europese markt gaan bedienen.

Het pand heeft een oppervlakte van 3,2 hectare en werd deze week geopend door de ambassadeur van Japan. Het bedrijf Ceva Logistics gaat de logistiek voor zijn rekening nemen.

Uniqlo wilde tijdens de bijeenkomst geen uitleg geven over werkplekken, welke landen er bediend zullen worden of mogelijke uitbreiding van winkels naar de Nederlandse markt, bericht BN De Stem.

Uniqlo heeft al winkels in België, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. De Japanse retailer heeft ook de wens om zich met winkels in Nederland te vestigen (al sinds 2014, red.), maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen. Mogelijk wacht keten tot er een geschikt pand op de markt komt in Amsterdam, zodat het daar een flagshipstore kan openen.

Het dc-gebied Borchwerg II heeft al meerdere moderetailers onder dak. Ook Warnaco (het warehouse van Tommy Hilfiger en Calvin Klein, red.) en Primark zijn er gevestigd.

Beeld: Uniqlo Belgium Facebook

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Denham the Jeanmaker heeft nu ook een winkel voor alleen vrouwen. De oude boetiek in Utrecht is omgebouwd tot vrouwenwinkel en een tweede, nieuwe, winkel huisvest nu de mannencollectie enkele deuren verderop.

Beiden zijn gevestigd in de Choorstraat in de binnenstad van Utrecht. De mannen kunnen terecht op nummer 9, de vrouwen in de oude winkel op nummer 2. ‘We wilden onze merkervaring compleet maken in Utrecht, aldus oprichter Jason Denham. “Het is de perfecte boetiek omgeving om onze vrouwe collectie te presenteren.” In de hoek van de nieuwe winkel voor vrouwen is ook kinderkleding te vinden.

In het nieuwe pand voor de mannen is nu twee keer zoveel ruimte om items te tonen, meldt het persbericht. Ook de eigen schoenencollectie van Denham is in de winkel te vinden.

Beiden winkels zijn al open voor publiek, maar in juni vindt de feestelijke opening plaats.

Bekijk hier de winkel voor vrouwen op Choorstraat 2:

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Bekijk ook de nieuwe mannenwinkel van Denham the Jeanmaker op Choorstraat 9:

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Kijken: Eerste winkel voor vrouwen voor Denham the Jeanmaker

Beeld: Denham the Jeanmaker

E-tailer Asos gaat het nog makkelijker maken voor consumenten om een item te vinden in de webshop. Het bedrijf gaat een zoekoptie testen waarbij foto’s, screenshots of afbeeldingen op social media gelinkt worden aan een item, aldus RetailWeek.

Een kleine groep consumenten gaat de aankomende tijd het gebruik van de zoekoptie testen. Bij de optie kan een afbeelding ingevoerd worden waarna de items herkend worden. Deze verschijnen dan op het scherm. Volgens RetailWeek is deze optie vooral belangrijk bij producten die niet op voorraad zijn. Op deze manier kunnen meerdere opties gegeven worden.

De normale visuele zoekoptie moet al binnen enkele maanden geïntroduceerd worden. “Product en technologie hebben Asos op de kaart gezet 17 jaar geleden, ze zijn altijd onafscheidelijk geweest,” aldus CEO Nick Beighton. “Asos is net zo goed een technologisch bedrijf als een mode en content bedrijf.”