(advertentie)
Superdry breidt verder uit in Duitsland

Het Britse merk Superdry zet vaart op de uitbreiding in de Duitse markt. Het merk opende in het Kranzler Eck winkelcentrum in West-Berlijn zijn grootste winkel tot nu toe. Volgend jaar volgt de opening van een kleinere winkel in Berlijn, aan de Leipziger Platz. Dat meldt FashionNetwork.

In het afgelopen jaar opende Superdry vier winkels in Duitsland, dat als markt steeds belangrijker wordt voor het merk.

De winkel in het Kranzler Eck winkelcentrum opende donderdag officieel haar deuren. De vestiging beslaat 3.800 vierkante meter en is ingericht in de stijl van Britse winkels in Westfield London en Manchester, met betonvloeren, licht hout en industriële details.

De vestiging biedt niet uitsluitend ruimte aan retail. De groothandelshowroom bevindt zich hier ook. Tevens is er een café en is er een ruimte waar lokale kunstenaars hun kunstwerken kunnen tentoonstellen.

De winkel biedt het complete Superdry assortiment, waaronder sport en ski, en de collectie die het in samenwerking met de Britse acteur Idris Elba ontwierp.

Beeld: Superdry

The Sting: “Nieuwe mannenketen gaat Costes Men heten” INTERVIEW

De nieuwe mannenketen van The Sting gaat niet ‘Stangata’ maar ‘Costes Men’ heten. Ook zullen er diverse winkels komen waarin Costes Women en Costes Men worden gecombineerd. FashionUnited sprak met chief creative officer Maurice Dahan over de nieuwe mannenmodeketen en de expansieplannen van The Sting.

Er staan veel veranderingen op stapel, zo lanceren jullie in het voorjaar van 2017 een nieuwe mannenmodeketen. Wat kan je daarover vertellen?

“Deze keten heette eerst Stangata, maar dat wordt Costes Men. Costes is immers al een begrip in de winkelstraat. De Costes Men-winkels komen in Den Bosch, Breda, Alkmaar, Arnhem en Eindhoven. We zijn nog aan het onderhandelen met Maastricht. Ook zullen er winkels van Costes en Costes Men gecombineerd worden in de steden Nijmegen, Enschede, Deventer, Haarlem, Groningen en Tilburg. Dit concept heeft nu de werktitel ‘Costes Big’.”

The Sting: “Nieuwe mannenketen gaat Costes Men heten”

Wat houdt Costes Big precies in?

“Het worden allemaal grote winkels. In Antwerpen wordt bijvoorbeeld de Forever21-winkel aan de Meir overgenomen; dat wordt een megastore van 2.500 vierkante meter. Daar wordt in mei 2017 een filiaal van The Sting geopend. We waren al op zoek naar een pand voor Costes in Antwerpen; het pand waar The Sting nu in zit wordt omgebouwd naar een Costes-vestiging.”

Waarom wordt de nieuwe keten Costes Men?

“Costes is een begrip. Toen we de collectie en ideeën van ‘Stangata’ naast die van Costes legden, was het eigenlijk duidelijk: het is Costes Men. We durfden het eerst niet hardop te zeggen, maar het klopte gewoon. De naam Costes Men is dan een logisch vervolg; de Stangata man is eigenlijk de Costes man.” Legt uit: “The Sting is echt voor een jongere doelgroep. Costes is meer een lifestyle merk, voor consumenten van 27 jaar en ouder. Daar willen we nu een mannelijke variant van maken. Het zal iets duurder zijn dan The Sting. De Costes vrouw heeft een stoere man als tegenhanger; het wordt iets stoerder dan de vrouwenlijn.”

The Sting: “Nieuwe mannenketen gaat Costes Men heten”

De huidige Sting-winkels krijgen een nieuwe look. Hoe ziet dat eruit?

“Het nieuwe concept focust op zones, en er komt veel meer wit in de winkels. Het wordt veel lichter en witter. De oudere winkels zijn donker; die periode laten we achter ons. Bij de verbouwing wordt gefocust op merkdenken, meer shop-in-shop achtig. Je hebt nog steeds mannen- en vrouwenverdiepingen. Er komt meer ruimte, meer ‘lucht’. De beleving is weer terug in de winkels. Alle 14 merken krijgen eigen campagnes. We zien al een enorme omzetstijging bij gerestylde winkels. Nu willen we dat in alle winkels gaan uitrollen, en daarom gaan we iedere maand twee winkels verbouwen en één nieuwe openen. De winkels in Zwolle, Den Bosch en Duisburg zijn al verbouwd naar het nieuwe concept. In Tilburg is het nieuwe concept ook al uitgerold. ”

The Sting: “Nieuwe mannenketen gaat Costes Men heten”

Wat is jullie ambitie als het gaat om de expansie?

“Binnen nu en drie jaar willen we het totaal aantal winkels uitbreiden van 80 naar 120. Met Costes willen we naar 50 verkooppunten toe. En of dat nou Costes, Costes Men of een combinatie wordt, is nog niet helemaal duidelijk. Met die strategie zijn we nu hard bezig. Als je niet groeit in het winkellandschap, dan is het einde oefening.”

In welke landen willen jullie winkels openen?

“We gaan heel veel winkels openen de komende tijd, voornamelijk in Nederland, België en Duitsland. In alle grote steden in Europa moet je eigenlijk wel een winkel hebben. Daarom gaan we de komende drie jaar ook op zoek naar deze panden.”

The Sting: “Nieuwe mannenketen gaat Costes Men heten”

Welke steden staan er op je verlanglijstje?

“Ik zou heel graag naar Berlijn, Hamburg, Barcelona, Madrid en Parijs willen. We zitten nu in Londen en dat is ons internationaal uithangbord. Ik hoop nog meer winkels te openen in het Verenigd Koninkrijk. De kansen moeten zich voordoen.”

Een paar weken geleden verscheen er in de media een bericht dat de winkel in Londen gesloten zou worden.

“Dat was niet waar, dat is inmiddels gerectificeerd. Het bericht kwam van makelaars, die graag zaken willen doen en iemand in dat pand willen zetten. We hebben daar een enorme huurverhoging gekregen, maar we willen daar helemaal niet weg. Londen is een toeristenstad en ik geloof in de internationale allure. In Duitsland willen we als een olievlek ons gaan vermenigvuldigen.”

The Sting: “Nieuwe mannenketen gaat Costes Men heten”

Je werkt ook aan een nieuwe merkstrategie.

“Klopt. The Sting is een subcultuur van 14 verschillende merken. Al die merken zijn tot nu toe ondergeschoven kindjes geweest. Er is voor iedereen wel wat in onze winkels, maar natuurlijk draagt niemand een hele outfit van hetzelfde merk. We springen daar nu op in met het ‘merkdenken’. De jeans is van het ene merk, een top van het andere merk. Bij ons kun je dat allemaal onder één dak vinden. Daar gaan we heel hard op inzetten, met onder meer nieuwe slogans als ‘Real people rather than fashion people’, ‘Are you real’ en ‘Real the Sting’. Het gaat erom dat we laten zien wie we zijn.”

Wat zijn de strategieplannen voor online?

“Online is de toekomst, maar je moet geen verschil maken tussen online en offline. De webshop zien we ook als een gewone winkel. Het gaat heel goed; tijdens Black Friday hebben we meer dan 10.000 pakketjes verstuurd. We zijn ook heel hard bezig met omnichannel.” Vervolgt: “Verder investeren we hard in de marketingstrategie. Binnenkort komt er een groot pand vrij naast ons huidige hoofdkantoor; dat gaan we ook aanhuren en daar gaan we een grote ‘content fabriek’ van maken. Dat gaan ‘the Sting Studios’ heten, en daar gaan we fotografie doen, video’s maken, copywriters en social media produceren. We gaan groot inzetten online media; per merk komt er een eigen Facebook en Instagram account.”

The Sting: “Nieuwe mannenketen gaat Costes Men heten”

Zes maanden geleden begon je bij The Sting als CCO. Wat voor bedrijf was The Sting toen jij aan boord kwam?

“Een heel inspirerend bedrijf, geleid door Herman Franzen. Hij weet precies hoe het bedrijf in elkaar zit.”

Wat miste je toen je bij The Sting begon?

“Ik vond online op een heel laag pitje staan. Een van mijn focuspunten was ook om te kijken of de organisatie rijp was voor een nieuwe online strategie, en of we daar de juiste mensen voor hadden. De mensen die we nu hebben, daar zijn we heel blij mee, maar we gaan groeien en er moeten dus mensen bij. Dat geldt overigens voor zowel online, als Costes en Costes Men. We zijn op zoek naar nieuwe mensen die zich al bewezen hebben.”

The Sting: “Nieuwe mannenketen gaat Costes Men heten”

Er is veel aan de hand in het winkellandschap. Hoe kijk jij daar naar?

“Het landschap is zo veranderd, met onder meer de opkomst van fast fashionketens en het faillissement van V&D. Het is oorlog en iedereen is aan het stunten. Het mooie pand op de A1-locatie is niet genoeg; je moet aan alle kanten laten zien dat je er bent. De negativiteit in de winkelstraat heeft geen invloed gehad op The Sting. Het heeft ons niet geraakt en we willen nu doorpakken.”

In de media verschenen veel berichten over de verliezen van The Sting. Hoe zit dat precies?

“In 2013 tot en met 2015 hadden we inderdaad een aantal verlieslatende zaken; vooral in het buitenland. In Nederland was en is het al 34 jaar winstgevend. Misschien ging het bij bepaalde winkels minder goed, maar dat was voor mijn tijd. Inmiddels zijn alle verlieslatende panden in het buitenland gesloten en zijn de huurcontracten afgekocht. Hierdoor is het verlies te dragen. Toen ik hier zes maanden geleden aan boord kwam wist ik natuurlijk dat er veel te doen was, maar het was niet dramatisch.”

The Sting: “Nieuwe mannenketen gaat Costes Men heten”

2016 is volgens jouw eigen woorden een goed jaar.

“Door de verlieslatende bedrijven weg te snijden is het nu een gezond bedrijf. De winst uit de operatie in Nederland is nu 45 miljoen euro. Costes heeft 7,5 miljoen euro winst en e-commerce 7 miljoen euro. Je moet je verlies nemen en verder gaan. Het gaat nu veel beter, zowel in cijfers als in emoties. Je moet positief blijven en dan gaat het twee keer zo hard. Daar zitten we nu middenin.” Voegt toe: “Je moet snel handelen in de retail. Als je niet snel schakelt, ben je gewoon te laat.”

Wat is je visie op lange termijn?

“Voor de komende drie jaar focussen we op Europa, zowel voor Costes Women, Costes Men en The Sting. Ook zetten we in op e-commerce en storytelling. Ik wil ervoor zorgen dat de merken en de winkels kunnen groeien in Europa in de komende jaren. Mijn motto: stap voor stap, maar wel alles tegelijkertijd.”

Beeld: Facebook The Sting

Nederlandse retailactiviteiten Friday en Superstar worden gestaakt

Winkelketen Friday stopt op de Nederlandse markt. Het is niet gelukt om de retailactiviteiten succesvol te maken. Ook de Superstar outlets worden gesloten. Dat laat het Belgische merk in een persbericht weten.

Friday, dat een spin-off is van het Belgische CKS, zal als merk verder gaan en onderdeel worden van de CKS-winkels. Een deel van de Friday-vestigingen zullen omgebouwd worden tot CKS-winkels. In België heeft CKS meer dan 40 verkooppunten.

Nederlandse retailactiviteiten Friday en Superstar worden gestaakt

“Hoewel het merk Friday een duidelijk publiek aanspreekt – Friday blijft als merknaam bestaan, met succesvolle collecties in Nederland, België, Spanje en Frankrijk - is de lancering met een eigen formule in Nederland niet makkelijk geweest,” laat CKS in een persbericht weten. “Enerzijds zaten de marktomstandigheden in het bewogen retailjaar 2016 niet mee, anderzijds moet erkend worden dat er een mismatch is tussen het eerder introverte merk en vaak te commerciële ligging van de ex-Superstar panden.”

Friday heeft winkels in Amsterdam, Haarlem, Hoorn, Alkmaar, Amersfoort, Groningen, Roermond, Rotterdam, Sittard, Zwolle, Apeldoorn en Maastricht. Het is niet bekend wat er met de medewerkers van de Friday-winkels gaat gebeuren. Ook is niet duidelijk wanneer de panden zullen sluiten en welke zullen worden omgebouwd.

Nederlandse retailactiviteiten Friday en Superstar worden gestaakt

Friday gaat op in CKS; Superstar outlets stoppen definitief

Friday is een spin-off van CKS en werd na een succesvolle introductie in België begin dit jaar als eigen retailformule geïntroduceerd in Nederland. Het retailconcept was twee seizoenen lang verkrijgbaar via winkels waar voorheen Superstar werd verkocht. Recentelijk werden er nog drie nieuwe stylingservices gelanceerd, social media en de winkels.

Nederlandse retailactiviteiten Friday en Superstar worden gestaakt

In 2014 werd Superstar samen met Steps verkocht aan FNG Group. Het Belgische FNG splitte Superstar op in twee formules: Friday en het hergelanceerde Promiss. Friday, het jongere zusje van CKS, was recentelijk gelanceerd in België en werd ook in Nederland gelanceerd. Het label viel in de medium hogere prijsklasse.

Beeld: Facebook Friday

Officine Creative opent flagshipstore in Amsterdam

REPORTAGE De laatste dozen worden nog snel binnengebracht. “De zomercollectie,” licht mede-eigenaar en uitbater Dominik Radzian toe, terwijl de dozen -afkomstig uit Italië- de trap op worden gesjouwd. Vandaag gaat de eerste Nederlandse flagshipstore van het Italiaanse label Officine Creative open, aan de Prinsengracht 529.

Het aanbod in de nieuwe flagshipstore bestaat uit dames- en herenschoenen, tassen en accessoires. “Het is een niche-merk in het hoogsegment, de meeste schoenen starten met 415 euro,” aldus de mede-eigenaar. Officine Creative heeft naar eigen zeggen een ‘uniek productieproces’ met ‘verfijnde was-, polijst- en verftechnieken’. De items van het Italiaanse label hebben veelal een doorleefde uitstraling en zijn vervaardigd van buffel-, paarden-, kameel-, lama- of kangoeroeleer. Kalfleer wordt doorgaans een stuk minder gebruikt. “Dat heeft een grove nerf. Buffelleer is steviger, en dat is handiger met de wassing. Kalfsleer wordt meer gebruikt voor de voering,” weet Radzian.

Officine Creative opent flagshipstore in Amsterdam

De winkel bestaat uit een winkelgedeelte met een grote trap, en achterin is een doorkijkje naar een verdieping lager, de kelder. Het is nog niet af, er is alleen een kale betonnen vloer te zien. “Dat wordt mogelijk in de toekomst een ruimte met een limited edition collectie en een VIP-gedeelte, daar denken de eigenaren nog over na,” licht Radzian toe. Ook zijn er nog twee kamers boven, die worden waarschijnlijk straks gebruikt als magazijn. “Vroeger was dit een spa.”

Eerste Nederlandse flagshipstore Officine Creative opent in Amsterdam

De winkel oogt warm en intiem door het gebruik van eikenhout in de stellages en verweerde materialen. Zo zijn de displays geïnspireerd op bankkluizen. “Officine Creative ziet iedere schoen als een uniek waardevol object om voor langere tijd te koesteren,” lichtte het merk toe in een persbericht. Radzian vult aan: “Dit is het nieuwe winkelconcept. Daarvoor heeft Officine Creative een speciaal ontwerpbureau ingeschakeld. De winkel in Parijs heeft het nog niet, maar de Amsterdamse winkel wel. De nieuw te openen winkel in New York krijgt ook dit concept.”

Er is al proef gedraaid in de winkel. Radzian focuste eerst op de Nederlandse klant, maar het grootste gedeelte van de klanten blijkt toch toerist. “De maten moest ik ook bijstellen; de Nederlandse vrouw heeft meestal maat 39-40, maar de toeristen hebben veel kleinere voeten,” vertelt de mede-eigenaar glimlachend. “Ik heb nu veel meer schoenen in maat 36 en 37 in de winkel.”

Met een winkel in Parijs en een nog te openen winkel in New York wordt er hard gewerkt aan het aanbod. Radzian: “We hebben veel invloed op het assortiment. Hier komen veel buitenlandse klanten, uit de Verenigde Staten, Rusland, Japan en Scandinavië. Die zoeken naar een bepaald item dat ze ergens hebben gezien. Op dit moment is het verschil in assortiment nog wat groter, zo heeft de winkel in Parijs een klassieker aanbod dan wij. Maar dat wordt nu wel meer gelijk getrokken.”

Officine Creative opent flagshipstore in Amsterdam

Office Creative opent Amsterdamse flagshipstore aan Prinsengracht

Eigenaar en menswear designer Roberto di Rosa laat in een persbericht weten blij te zijn met de eerste winkel in Nederland. “Officine Creative heeft haar succes te danken aan een handjevol landen, waaronder Nederland. Wij hebben een speciale band met Amsterdam, we houden van deze stad en kijken uit om de Nederlandse klant te ontmoeten,” aldus Di Rosa. Het merk werd al eerder in Nederland verkocht, onder meer via Daniele Dentici.

Officine Creative werd opgericht door de broers Roberto en Luca di Rosa. Zij zelf zijn verantwoordelijk voor respectievelijk de herenlijn en de vrouwenlijn van het merk. Neef Paolo di Rosa ontwerpt en ontwikkelt de tassen en lederen accessoires. De werkplaats van het familiebedrijf werd al in 1968 opgericht in Montegranaro, een bergdorp in de Italiaanse Marken regio dat bekend staat om zijn uitstekende schoenenproductie.

Officine Creative opent flagshipstore in Amsterdam

De omzet van schoenen bleef in de eerste negen maanden nagenoeg gelijk ten opzichte van een jaar eerder, meldde Inretail eerder op basis van de GfK ShoeScan. Mannenschoenen deden het 0,1 procent beter, terwijl de omzetten van kinderschoenen en damesschoenen daalden met respectievelijk 0,4 procent en 0,7 procent. Retailers vestigen hun hoop op het laatste kwartaal. “Het consumentenvertrouwen was in geen jaren zo hoog en meteen het eerste weekend van oktober verkochten winkels dankzij het herfstweer soms 100 procent meer dan in 2015. Steeds vaker komt de omzet ook via de webshop van deze winkels binnen. Met een goed laatste kwartaal kan de sector boekjaar 2016 positief afsluiten,” aldus INretail. Ook Radzian hoopt ook op een succesvolle laatste maand van het jaar: “Het wordt een whirlwind.”

Beeld: Officine Creative

Pop-up voor label Chris Brown in Amsterdam

De Amerikaanse zanger Chris Brown opent deze week een pop-up store in de Kalverstraat in Amsterdam. In de winkel die van 8 tot en met 18 december geopend zal zijn wordt de Black Pyramid-kledinglijn van de artiest aangeboden. Amsterdam heeft daarmee tevens de primeur, want het is voor het eerst dat Black Pyramid in Europa verkrijgbaar zal zijn. Dat meldt het Parool.

Black Pyramid biedt casual herenkleding. De collectie omvat hoodies, t-shirts, jacks, jeans en petten. Brown zegt in een persverklaring dat hij met het merk zijn fans wil laten zien welke kleding hij zelf graag draagt. "Ik deel dit graag met de rest van de wereld door zelf betaalbare kleding te ontwerpen en aan te bieden." Sweaters van Black Pyramid kosten in de Amerikaanse webshop van het merk tussen de 70 en 100 dollar.

Vanaf begin 2017 zal de verkoop van de kledinglijn verder in Europa worden uitgerold. In Nederland is Black Pyramid dan bij een 'select aantal retailers' verkrijgbaar. In Barcelona, Parijs, Londen en Milaan moeten zelfstandige winkels komen voor het merk.

In augustus opende rapper Kanye West een pop-up winkel aan de Rozengracht in Amsterdam waar merchandise van zijn laatste album 'Life of Pablo' werd verkocht. De driedaagse winkel was een succes met lange rijen voor de deur en kassabonnen die opliepen tot 1000 euro per klant. Kanye West was zelf niet bij de winkelopening in Amsterdam. Of Chris Brown dat deze week wel zal zijn, is volgens een woordvoerder nog niet bekend.

Foto: Black Pyramid website

Hunkemöller keert terug naar Groot-Brittannië

Hunkemöller is na zo’n vier jaar teruggekeerd naar Groot-Brittannië. Hoewel de collecties van het lingeriemerk er al verkrijgbaar waren via Zalando en de internationale e-commerce website Hunkemöller.com, heeft het bedrijf nu een eigen Britse webshop.

De opening van de Britse webshop is onderdeel van de grote expansieplannen die Hunkemöller-CEO Philip Mountford voor ogen heeft met het merk. Die plannen volgen op de overname door het Amerikaanse investeringsfonds Carlyle een jaar geleden.

”We zijn erg enthousiast over het betreden van een nieuwe markt,” zegt Alexandra Legro, marketing- en communicatiedirecteur van Hunkemöller, in een verklaring, benadrukkend dat ze ervan overtuigd is “dat vrouwen in Groot-Brittannië net zo kunnen worden geprikkeld als vrouwen elders op de wereld”. “Het is de combinatie van onze focus op ontwerp, sterke omnichannel mogelijkheden en de passie voor het leveren van een goede service. Dat onderscheid ons.”

De in 1886 opgerichte lingerieketen betrad Groot-Brittannië voor het eerst in 2011, met de opening van een shop-in-shop in het House of Fraser-warenhuis in Londen. Na een tijdje trok Hunkemöller zich echter weer terug, waarna het merk alleen nog online verkrijgbaar was. Volgens een woordvoerder zijn er momenteel geen concrete plannen voor het openen van fysieke winkels.

De lancering van de Britse Hunkemöller-webshop werd gevierd met een modeshow op de Millenium Bridge in Londen.

Beeld: Hunkemöller Facebook

Thuiswinkel Awards voortaan Shopping Awards

Het consumentengedrag verandert. E-commerce is ingeburgerd en veel fysieke retailers zijn met digitale verkoop gestart. "De consument doet steeds meer zaken online en maakt daarbij steeds minder onderscheid tussen pure players en omnichannel spelers. Vandaar dat wij deze belangrijke transitie hebben overgenomen bij onze Awards-uitreiking," zegt juryvoorzitter Arjan Bonsing in het persbericht. De Thuiswinkel Awards gaan vanaf komend jaar verder als Shopping Awards.

De organisatie van het webwinkel prijzengala gaat daarnaast samenwerken met brancheverenigingen ANVR en InRetail. Dat wordt direct zichtbaar in de prijsuitreiking: De Shopping Awards belonen vanaf 2017 niet alleen de beste online winkels, maar ook de online activiteiten in winkels: retailers die on- en offline succesvol combineren. Bovendien zullen naast de bekende publieks- en vakprijzen ook branchegerelateerde Excellence-prijzen worden uitgereikt in de categorieën: Fashion & Lifestyle, Home & garden, Travel, Beste websilen en Food & Personal care.

De inschrijfperiode voor de Shopping Awards loopt van 5 december tot en met 16 januari 2017. Op donderdag 9 maart 2017 worden de Shopping Awards XS uitgereikt voor (web)winkels met omzetten tot 4 miljoen euro. Dan worden ook de nominaties bekendgemaakt voor de XL Awards, de Excellence Awards en de Ecommerce50. Deze worden uitgereikt op donderdag 23 maart 2017.

Foto: Shoppingawards.nl

Fashion Business School TMO start leerlijn Ondernemerschap

Er moeten meer kansen komen voor fashion start-ups van jonge talenten. Ook moet ondernemerschap en innovatie binnen de modebranche meer gestimuleerd worden. Daarom start Fashion Business School TMO met een nieuwe leerlijn: de ‘ondernemerschapleerlijn’.

De nieuwe leerlijn Ondernemerschap is een ‘real-life project’ dat is gericht op ‘het stimuleren van jonge veelbelovende TMO-talenten om als zelfstandig ondernemer innovatieve fashion startups in de praktijk te kunnen realiseren’. Het meest kansrijke business concept wordt aan het einde beloond met de ‘Meester Koetsier Award’, een investeringsbedrag van 10.000 euro.

Fashion Business School TMO start leerlijn Ondernemerschap

Voor de nieuwe ondernemerschapsleerlijn werkt TMO samen met het Meester Koetsierfonds, MITT, investeerders en diverse partijen uit de branche. Diverse grote namen uit de mode-industrie zullen als mentor/adviseur optreden, zoals Roland Kahn (Kahn Investments), Krein Bons (Van Haren), Mark Kooiman (Miinto) en Roeland Reinders.

“TMO wil kansen bieden aan fashion startups van jonge ondernemende talenten en ondernemerschap en innovatie in de fashionbranche stimuleren. Kansen die in het huidige opleidingsaanbod niet mogelijk zijn, kunnen nu mogelijk gemaakt worden dankzij een financiële bijdrage van het Meester Koetsierfonds en van het MITT, alsmede bijdragen in natura door diverse andere partijen uit de branche,” laat de Fashion Business School weten.

Fashion Business School TMO start leerlijn Ondernemerschap

Nieuwe leerlijn TMO moet kansen bieden aan jonge modestudenten

De eerste studenten zijn inmiddels gestart met de nieuwe leerlijn. “We willen een kans geven aan studenten die dit echt willen en er geschikt voor zijn,” aldus Chris van Veldhuizen, tijdens de lancering van de nieuwe leerlijn. “Door de ideeën werkelijk uit te voeren kunnen studenten een vernieuwing in de modebranche bewerkstelligen. Nieuwe verfrissende ideeën zijn nodig.” Voormalig CEO van De Bijenkorf Jan Berger was ook bij de start aanwezig om het belang van de leerlijn te onderstrepen en de studenten aan te moedigen.

Fashion Business School TMO start leerlijn Ondernemerschap

In het vijfde semester zullen BP5-studenten hun business ideeën pitchen. Een vakjury, die bestaat uit deskundigen en investeerders, nomineert vervolgens de beste 1-3 ideeën voor zelfstandig ondernemerschap. Het idee wordt verder uitgewerkt in het zesde semester, en aan het einde van dat semester wordt het opnieuw gepitcht voor de vakjury. De deskundigen en investeerders bepalen welke ideeën in het zevende semester mogen worden uitgevoerd. De studenten die groen licht krijgen studeren af met hun business concept, en de beste wint de Meester Koetsier Award.

De studenten presenteren hun pitch op 13 januari 2017. De finale van de nieuwe businessplannen is in augustus.

Beeld: Facebook Fashion Business School TMO

Kijken: de Saint Laurent winkel in Miami's design district

Saint Laurent heeft nieuwe winkel geopend in Miami. De boetiek van het Franse modehuis bevindt zich onder de luxe winkels, restaurants, galeries en kunstinstallaties in het design district van de stad.

Ga met uw muis over de foto's om meer te weten te komen over de winkel.

Kijken: de Saint Laurent winkel in Miami's design district

Kijken: de Saint Laurent winkel in Miami's design district

Kijken: de Saint Laurent winkel in Miami's design district

Kijken: de Saint Laurent winkel in Miami's design district

De nieuwe Miami vestiging, een tweede filiaal in de stad, brengt het aantal Saint Laurent winkels in Amerika op 31. Daarmee is het continent, na Europa, de belangrijkste markt voor het Franse modehuis. Saint Laurent heeft 23 winkels in de Verenigde Staten, 5 in Mexico, 2 in Canada en 1 in Brazilië.

De nieuwe Miami vestiging, een tweede filiaal in de stad, brengt het aantal Saint Laurent winkels in Amerika op 31. Daarmee is het continent, na Europa, de belangrijkste markt voor het Franse modehuis. Saint Laurent heeft 23 winkels in de Verenigde Staten, 5 in Mexico, 2 in Canada en 1 in Brazilië.

Foto's: Saint Laurent

Detailhandelomzet stijgt, maar niet voor kleding- en schoenenwinkels

In het derde kwartaal van 2016 daalde de omzet van kleding- en schoenenwinkels met ruim 2 procent. Dit kwam doordat er bijna 3 procent minder werd verkocht, de prijzen lagen 1 procent hoger dan een jaar eerder. Dat meldt het CBS in de Kwartaalmonitor Detailhandel.

In de maand september hadden veel kleding- en schoenenwinkels last van de hoge temperaturen, waardoor er minder werd verkocht. De omzet was in die maand bijna 11 procent lager dan vorig jaar. Schoenenwinkels hadden het moeilijk en zagen de omzet met ruim 12 procent afnemen. Bij textielsupermarkten liep de omzet met ruim 5 procent teurg. Alleen winkels in bovenkleding behaalden een gelijke omzet als vorig jaar.

De totale detailhandel zag de omzet in het derde kwartaal met 1,2 procent stijgen. De omzet stijgt hiermee voor het achtste kwartaal op rij. Online winkelen was daarbij de grootste stuwer; de totale online omzet nam met 14,3 procent toe ten opzichte van het jaar ervoor. In deze periode groeide de online omzet van de pure webwinkels met 17,8 procent het sterkst. Bij winkels waar de verkoop via internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, steeg de online omzet met 9,4 procent.

Beeld: FashionUnited