(advertentie)
(advertentie)
Eerste outlet voor Franse warenhuis Printemps

Het Franse warenhuis Printemps opent dit najaar voor het eerst een outlet in McArthurGlen Provence bij Miramas, in het zuiden van Frankrijk tussen Marseille en Montpellier.

Volgens het Franse vakblad Fashion Network gaat het om een winkel met een vloeroppervlak van duizend vierkante meter. De Printemps outlet is daarmee meteen de grootste zaak van het centrum. Het outletcentrum in Miramas ging in april open, telt 120 winkels en beslaat zo'n 25 duizend vierkante meter.

Printemps heeft 22 filialen in Frankrijk, waarvan het luxe vlaggenschip aan de Boulevard Haussman in Parijs waarschijnlijk de bekendste is. Dat filiaal heeft de afgelopen vijf jaar een grondige verbouwing en upgrade ondergaan. Printemps focust op fysieke retail, het warenhuis heeft geen webshop, en de nieuwe outlet is dan ook een test voor het bedrijf.

Daarmee is Printemps aan de late kant. Concurrent Galeries Lafayette, het andere grote luxe warenhuisconcern van Frankrijk, opende voor het eerst een outlet in 2014. Inmiddels telt Galeries Lafayette zes outlets waar het bedrijf restvoorraden en oude collecties verkoopt. Outletcentra zijn populair in Frankrijk, er zijn meer dan twintig designer outlets verspreid over het hele land.

Foto: McArthurGlen Miramas, McArthurGlen

Tumble ’N Dry lanceert begin september een webshop binnen Tmall Global van de Chinese webgigant Alibaba. China is na België, Duitsland en Scandinavië de vierde buitenlandse markt waar het Nederlandse kinderkledingmerk online gaat verkopen. Dat meld Twinkle.

"We zien dit als een enorme kans om de Chinese markt te verkennen," zegt e-commerce manager Rachel Gans in het persbericht. "Onze stijl en prijs sluiten goed aan bij de Chinese consument. We voelen ons vereerd dat wij ons merk mogen aanbieden op dit platform en het is ook echt een mooi avontuur."

Tumble 'N Dry bestaat tien jaar en maakt sinds 2012 deel uit van de Varova Fashion Group.

Profiel: De man achter de digitale transitie van LVMH en 24Sevres.com

Parijs: Op het eerste gezicht lijkt Ian Rogers, net als alle kopstukken uit Silicon Valley, de eeuwige adolescent. Zelfs wanneer de Amerikaan een perfect op maat gemaakt pak draagt, blijft de veertiger die scholier die bezeten was van computerprogrammering, hiphop en punkrock, die lange reizen maakte naar Ann Arbor om onbezorgd op z’n skateboard te kunnen rijden, ver van de vijandige blikken van de mensen uit Gosers, het kleine industriestadje van 20.000 inwoners waar hij geboren werd. Rogers’ tatoeages tonen het lachende gezicht van Sly Stone, het logo van NeXT (het computerbedrijf dat Steve Jobs in 1985 opgericht heeft) en de namen van zijn twee dochters. Zijn uiterlijk valt uit de toon tussen de staffunctionarissen van LVHM, en zijn cv ook. Ver voor Apple iTunes bedacht, creëerde hij in 1993 een van de eerste online muzieksites, geheel gewijd aan het werk van de Beastie Boys. Het was een tijd waarin nog maar weinig mensen überhaubt van het 'world wide web’ hadden gehoord.

Sinds oktober 2015 is Ian Rogers ‘chief digital’ van LVMH

De daaropvolgende decennia drong hij bij een aarzelende muzieksector aan op een nieuw model, gebaseerd op ‘pay-what-you-like’. Zijn gezond verstand zei dat de toegang tot muziek vergemakkelijkt moest worden (de fans zijn bereid om ervoor te betalen), terwijl grote ondernemingen, met behulp van kwaadaardige programma’s en tot mislukking gedoemde wetten ingewikkelde complicaties bedachten om de opkomst te remmen van de digitale technologie en de daling tegen te gaan van de verkoop van cd’s. (Weet u nog, cd’s?) Had Rogers gelijk of niet? Natuurlijk heeft de muziekindustrie onder deze overgang geleden, maar Ian Rogers is ervan overtuigd dat digitale technologie de muziek niet heeft gedood maar op termijn juist waarde zal toevoegen. “Toen ik president-directeur was van Topsin (een bedrijf dat artiesten helpt om direct contact te krijgen met hun luisteraars, red.) hebben de Pixies bijvoorbeeld de software van het bedrijf gebruikt om e-mailadressen van hun fans te vergaren en hun postcodes te achterhalen. Aan de hand daarvan is een hele tournee georganiseerd langs steden die door promotors werden genegeerd. Het was een grote innovatie voor artiesten.”

Een positieve instelling, ruime ervaring, en het vermogen om tegenstrijdigheden te beheersen en de wrijvingen te onderkennen die revoluties veroorzaken: het is te begrijpen dat eerst Yahoo, toen Beats Music (opgericht door Dr Dre) vervolgens Apple en nu LVMH zich dit talent hebben toegeëigend. Sinds oktober 2015 is Ian Rogers de chief digital officer van het machtige Franse concern van luxeartikelen. Bernard Arnault heeft, op advies van zijn zoon Alexandre, deze rekrutering zelf bewerkstelligd. Ongetwijfeld een voortreffelijke aanwinst, iemand die in staat is om op efficiënte wijze de met creativiteit gepaard gaande ordeloosheid te beheren, 'om zijn linker- en rechterhersenhelft te gebruiken’. De LVMH-stal telt maar liefst 70 autonome merken met een sterke identiteit, 6 segmenten – van mode tot lederwaren, en daarbij parfum, juwelen, wijn en gedistilleerde drank: de taak van Ian Rogers, de digitale omwenteling te bewerkstelligen van deze bedrijven die oeroude tradities aanhangen, leek bovenmenselijk. De overloper van Apple benadert deze missie echter met het optimisme dat hem zo karakteriseert.

Profiel: De man achter de digitale transitie van LVMH en 24Sevres.com

‘Als de keus onbeperkt is, is de kwaliteit van de producten doorslaggevend’

Een van de eerste zichtbare resultaten was de lancering, afgelopen juni, van het onlineplatform 24Sevres.com dat het merendeel van de voornaamste merken van de groep LVMH bijeenbrengt, maar ook alle merken die verkocht worden door het iconische warenhuis Bon Marché. Het platform – beheerd door Eric Goguey – onderscheidt zich door zijn redactionele kwaliteit, de presentatie van de producten, de exclusieve samenwerkingen, de aangeboden diensten, met een combinatie van videochat en personal shopper. Een opzienbarende prestatie die echter slechts het puntje van de ijsberg is. Ian Rogers kijkt al veel verder. Rogers staat vooraan bij de transformaties die deze sector te wachten staan. Tijdens de tweede editie van de beurs Viva Technology die afgelopen juni gehouden is in het expositiecentrum Paris Nord Villepinte, luisterde Emmanuel Macron met zichtbaar genoegen naar de uitleg van de chief digital officer over de verschillende startups die deelnamen aan de LVMH Innovation Award. De winnaar was een deep learning-bedrijf dat software produceert die social media en e-commerce aan elkaar koppelt.

Dit bevoorrechte contact met de nieuwe garde lijkt Ian Rogers niet overmatig te doen duizelen, noch zijn gezond verstand aan te tasten. Om zijn visie van de toekomst te definiëren, neemt hij trouwens graag zijn toevlucht tot de geschiedenis en de omwentelingen die de grote saga van de mensheid gemarkeerd hebben. “De vooruitgang heeft altijd twee kanten. Als iemand je een baksteen geeft, kun je ruiten ingooien of huizen bouwen. Internet heeft een fundamentele verandering veroorzaakt in de manier waarop we communiceren, informatie verkrijgen, ons vermaken en consumeren. Het is een ware culturele revolutie. Dat veroorzaakt onvermijdelijk spanningen.” Ontstaat vooruitgang uit wanorde? “Tegenwoordig hebben we onbeperkte toegang tot kennis. Dat verandert onze relatie met de wereld, maar dat zorgt er ook voor dat onze politieke systemen bepaalde uitdagingen moeten trotseren. Brexit of de verkiezing van Donald Trump, bijvoorbeeld, houden ongetwijfeld ook verband met internet. Maar aan de andere kant hebben we een oceaan aan ongekende en stimulerende mogelijkheden die zich voordoen, zoals de vergrote werkelijkheid, bijvoorbeeld. Dit is nog maar het begin.”

Waarom heeft internet er zo lang over gedaan om historische modehuizen te verleiden? “We hebben eind jaren 90 te maken gehad met een internetzeepbel, maar niet vanwege een valse internetbelofte. Er ontbraken twee essentiële elementen om ervoor te zorgen dat deze innovatie haar publiek zou vinden: de smartphone en mobiel breedband internet. Om een vergelijking te maken, zou ik zeggen dat we ons in een overgangssituatie bevinden, die overeenkomt met de situatie die de gebroeders Lumière moesten trotseren: men kon in die tijd een reeks beelden op banden van cellulosenitraat zetten, maar die niet projecteren op een scherm. Nu zien we al e-commerce voor gewone producten, maar niet voor luxeartikelen. Dat moet nog uitgevonden worden.” Met het risico dat we de oude marketing tenietdoen? “We zijn gegaan van een wereld waarin enkelen het voor het zeggen hadden naar een wereld die veel toegankelijker is. Ik vind dat iets positiefs, want als de keus onbeperkt is, is de kwaliteit van de producten doorslaggevend.” Kort maar krachtig.

Door Hervé Dewintre voor FashionUnited.fr

Foto's: LVMH, Viva Technology dr

Nieuwe flagshipstore Asics in Londen

Het nieuwe vlaggenschip van Asics in Londen is de grootste winkel van het sportmerk ter wereld. Woensdag 2 augustus ging de nieuwe winkel aan Regent Street open en het is de eerste eigen winkel van het merk waar alle vier labels, Asics, Asics Tiger, Onitsuke Tiger en Haglöfs, worden verkocht.

De winkel telt drie verdiepingen en een vloeroppervlak van 840 vierkante meter. Leuke extra is de gratis sap-bar die meer bezoekers moet trekken. Ook is het de eerste winkel waar Asics Motion ID zal worden toegepast: robotschoenen die de houding en druk meten tijdens het lopen. De nieuwe Asics winkel ligt vlakbij metrostation Oxford Circus in de Britse hoofdstad.

De opening in Regent Street is de eerste in een reeks. Asics wil meer vergelijkbare winkels met het volledige merkaanbod gaan openen in grote steden wereldwijd. Het doel is dat de winkelervaring voor consumenten in de eigen Asics- winkels, franchise filialen, e-commerce en bij groothandelsklanten naadloos bij elkaar aansluit. Op deze manier wil Asics het merkimago verstevigen en de omzet opkrikken.

Lees ook het interview met de CEO van Asics: CEO Asics: “Het echte DNA lanceren we nu pas”

Foto: Asics performance collectie via Voice Agency

Modewinkel Coming Soon sluit na tien jaar de deuren. Cilly Vlemmix, sinds 2014 eigenaar van Coming Soon, zegt tegen RTV Arnhem dat de Arnhemse concept store voor Nederlands design een reizende winkel wordt. “Het ene moment zijn we een shop in een shop, het andere moment zetten we samen met ontwerpers een tijdelijke winkel op,” aldus Vlemmix.

De eerste stap is een tijdelijke winkel in het Centraal Station van Amsterdam. Daar opent Coming Soon op 14 augustus samen met Hacked van Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum een pop-up shop in de Oostpassage van het treinstation. De winkel blijft tot half oktober open.

Vlemmix verwacht "rond de kerstdagen" terug te keren met een tijdelijke winkel in de stad waar het allemaal begonnen is, Arnhem. Een locatie voor deze pop-up is nog niet bekend.

Coming Soon werd in 2007 opgericht door ArtEZ Hogeschool voor de kunsten, Arnhems Ondernemerscentrum AOC en directeur Judith ter Haar die ieder voor éénderde participeerden. De winkel was bedoeld als showroom voor Nederlands (mode)design en als verkooppunt voor startende ontwerpers en werd de eerste jaren gesubsidieerd door de gemeente Arnhem en de provincie Gelderland. In 2009 trekt Judith ter Haar zich terug en stapt Stichting DF&DC, opgericht door AOC, in als onderdeel van het 'Arnhem Mode Incubator' project. In 2014 wordt het Incubator-project afgebroken en Coming Soon overgenomen door Vlemmix.

Foto: Coming Soon, Martijn Baudoin (Studiomambeau.com), opnamedatum nov. 2014, copyright Google.

De Japanse retailer Uniqlo, van moederbedrijf Fast Retailing, gaat in de Verenigde Staten kleding verkopen via automaten. Dat meldt de Wall Street Journal. Volgens de Amerikaanse krant gaat Uniqlo totaal tien verkoopautomaten plaatsen op luchthavens en winkelcentra in grote steden als New York, Los Angeles en Houston. De eerste verkoopautomaat is vandaag, op 2 augustus, geïnstalleerd op de Oakland luchthaven in Californië, zo melden diverse media.

In de verkoopautomaten biedt Uniqlo de warmte-regulerende 'heattech' shirts en lichtgewicht donsjacks aan voor mannen en vrouwen. De kledingstukken, verkrijgbaar in verschillende maten en kleuren, worden na betaling uitgegeven in een blik of box. De jacks kosten 70 dollar en de tops gaan vanaf 14,90 dollar. Klanten kunnen de kledingstukken retourneren via een Uniqlo winkel of via de post.

Uniqlo USA topman Hiroshi Taki zegt dat deze technologie zorgt voor "gemak bij reizende mensen die zoeken naar een warm jack of een veelzijdig ondershirt".

Uniqlo hoopt met de gimmick de bekendheid van het merk in Amerika te vergroten. Op dit moment heeft Uniqlo 45 winkels in de VS.

Bijenkorf verruimt openingstijden in Amsterdam en Den Haag

Klanten van de Bijenkorf in Amsterdam en Den Haag kunnen nu nog langer winkelen in de twee filialen. Het warenhuis verruimt vanaf 1 september de openingstijden in de filialen, zo meldt het warenhuis in een persbericht.

In Amsterdam is de winkel nu elke avond tot negen uur open. Eveneens opent het warenhuis op zaterdag nu een halfuur later, om 10 uur zoals dinsdag tot en met vrijdag ook het geval is. In Den Haag gaat de winkel nu op vijf dagen, maandag tot en met zaterdag met uitzondering van donderdag, een uur langer open. Op deze dagen is de winkel open tot acht uur ‘s avonds. Op donderdag, de koopavond in Den Haag, is de winkel gewoon tot negen uur open zoals altijd.

“De Bijenkorf is blij om haar klanten deze service te kunnen bieden. Een uur langer open zijn geeft vele klanten de mogelijkheid om te winkelen op een tijdstip dat hen beter uitkomt. Ook is er meer tijd om rustig te genieten van een diner in restaurant The Kitchen,” aldus het persbericht.

Beeld: Bijenkorf

In beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty London

Het iconische warenhuis Liberty Londen heeft de vernieuwde mannenmode-afdeling geopend. De afdeling op de begane grond is groter dan voorheen en er zijn twintig nieuwe ready-to-wear en accessoiremerken verkrijgbaar, waaronder denimlabels Edwin en Acne. Nieuw is ook de Japanse merken-corner, een T-shirt sectie en een barbarshop.

De nieuwe retailomgeving is gebaseerd op een 'eclectisch huis', waarbij kamers zijn opgeleukt met open haarden, kunst en objecten. Ontwerpen uit Liberty’s printarchief zijn gebruikt voor de tapijten en gordijnen. Ook zijn er op de winkelvloer zestig vintage vloerkleden te vinden, die zijn verzameld door Bruce Lepere.

Neem een kijkje:

In beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty LondonIn beeld: vernieuwde mannenmode afdeling Liberty London

Voor het ontwerp van de inrichting werkte het warenhuis samen met de Londense studio Daytrip. Het is voor het eerst in tien jaar dat deze afdeling van het 142-jaar oude warenhuis een make-over heeft gekregen.

Foto's: Liberty London.

Verse breekt gesprek over duurzame mode open INTERVIEW

Een retail- en groothandelsplatform in één: dat is wat Verse is. Belangrijker nog, Verse wil de consument bewust maken van de keuze die ze hebben als het aankomt op duurzame producten. En dat vanuit één winkel aan de Prinsengracht in Amsterdam. “Als 20 procent van de mensen maar een klein beetje duurzamer om gaat met wat ze kopen, dan is dat al veel beter dan dat een klein percentage 100 procent duurzaam is,” aldus oprichter Ciara Shah.

De Ierse Ciara komt uit een mode-gezin. Haar vader heeft zelf een netwerk aan winkels opgebouwd en Ciara kwam als vanzelf de groothandel binnen. Jaren werkte ze voor grote merken zoals Tommy Hilfiger, maar het fast fashion modesysteem ging haar meer en meer tegenstaan. “Ik dacht bij mijzelf: ‘Hoe kan ik mensen anders laten denken over dingen die ze kopen?’” Uiteindelijk vertaalde zich dat vorig jaar in Verse, een winkel en groothandel platform aan de Prinsengracht met producten met allemaal een duurzaam element. “De naam heeft meerdere betekenissen. Het lijkt op het Engelse converse, een gesprek aangaan, maar ook op het Nederlandse vers, fris. Het is een frisse wind als het ware.”

Verse breekt gesprek over duurzame mode open

Verse vecht voor duurzaamheid aan twee kanten van de markt

“Of het nu gaat om het materiaal dat geheel duurzaam is, of dat een kledingstuk gemaakt is van overschotten of de wash die is gebruikt, alle producten zijn op een of meer manier duurzaam.” Denk bijvoorbeeld aan pinatex, vegan leer van ananas bladeren, maar binnenkort ook leer van paddestoelen en kant van melk. Shah gaat er spontaan van glunderen wanneer ze vertelt over wat bezoekers van de winkel nog te wachten staat.

In de winkel aan de Prinsengracht is zo’n 60 procent van alle producten kleding. “Maar dat zal op den duur meer naar 80 procent gaan,” voegt Shah toe. De accessoire- en beautyproducten zijn voornamelijk om de klanten een volledige ervaring te kunnen geven en om te laten zien dat je op meerdere manier duurzaam kunt zijn. Merken zoals Friday’s Project, Kings of Indigo en Noumenon hebben een plek gevonden binnen het portfolio. Van jurken en broeken van Lyocell-stof tot truien gemaakt van overschotten, van tassen met plantaardige kleuring tot regenjassen gemaakt van gerecycled plastic.

Maar Verse is meer dan alleen een winkel. “De helft van alle merken die we in de winkel verkopen, vertegenwoordigen we ook als groothandel.” De keuze om ook als groothandel te fungeren was voor Shah een simpele: “Zo weten we zeker dat de merken op een goede plek terechtkomen, dat de consument de items op de juiste plek ziet en dat het verhaal over het product goed verteld wordt.” Dit doet Shah allemaal vanuit het oogpunt van de educatie van de consument, de stuwende kracht achter het bedrijf. “Daarnaast zorgt het er ook voor dat we grotere volumes kunnen afnemen, waardoor de prijzen lager worden, wat voor ons ook weer goed is.” Ze heeft hierdoor invloed op haar eigen winstmarge. Een win-win en een dubbel businessmodel.

Wanneer gevraagd naar de doelgroep van Verse, wordt duidelijk dat deze niet in een leeftijdscategorie of inkomenscategorie gestopt kan worden. “Het is geen demografie, maar een psychografie,” vertelt Shah. ze bedoelt hiermee dat het vooral gaat om de mindset van haar klanten. “Iedereen die hier komt is geïnteresseerd in duurzaamheid en ook 7 uit de 10 van de mensen die de winkel binnenstapt, stapt met een of meerdere aankopen weer naar buiten.” En dan gemiddeld met een tas met een totale waarde van 150 euro. Van toeristen tot social influencers, allemaal loopt het binnen bij Verse vertelt Shah.

Verse breekt gesprek over duurzame mode open

Verse lanceert eigen kledingcollectie

Het houdt echter nog niet op bij de verkoop van andere merken. Verse wil ook zelf kleding produceren. Het eerste van de stapel collecties? Een knitwear-collectie. Hiervoor is Shah afgereisd naar Spanje en Griekenland om fabrieken te bezoeken die met de hand nog de breisels maken om inspiratie op te doen. Ze denkt op dit moment aan een knit collectie met vrolijke kleuren en patronen, 'iets dat in de duurzame wereld nog niet voorkomt'. Tegelijkertijd droomt ze over een eigen denim-collectie, maar eerst ligt de volledige focus op de knit-collectie en twee nieuwe vestigingen in Amsterdam.

Het is duidelijk dat Shah nog lang niet klaar is en nog veel te vertellen heeft. In het oog springt een van de verzen achterin de winkel: “Biologische materialen zijn goed voor je dating leven, mensen willen je de hele tijd aanraken!” Het laat zien dat Shah met een goede dosis humor en gewapend met kwalitatieve producten de modewereld een stukje duurzamer wil maken. “Het is eigenlijk hetzelfde als een flexitariër zijn, door af en toe te kiezen voor een duurzaam mode item, verander je de wereld al.”

Verse breekt gesprek over duurzame mode open

Verse breekt gesprek over duurzame mode open In de maand augustus focust FashionUnited op het thema werken in de mode. Voor alle Work in fashion reads, klik hier.

Beeld: Verse

Zara start met same day delivery

Zara breidt hun service uit met de optie om een bestelling dezelfde dag nog te laten bezorgen, zo meldt Modaes. De optie is op dit moment alleen beschikbaar voor klanten in Madrid.

Klanten van het merk kunnen dezelfde dag nog genieten van hun pakket zolang ze voor 2 uur ‘s middags hun bestelling plaatsen. Ook is de service alleen beschikbaar van maandag tot en met vrijdag en wordt een bedrag van 5.95 euro gerekend.

Op dit moment is Zara in 45 online markten aanwezig. Aan het einde van boekjaar 2016 waren dat er nog 39. De precieze inkomsten op het gebied van e-commerce werden niet genoemd in het jaarverslag van het Spaanse moederbedrijf Inditex. De groep behaalde in totaal een winst van 3,2 miljard euro afgelopen boekjaar.

Beeld: Website Inditex