(advertentie)

Vier filialen van Zeeman zullen hun deuren sluiten. Het gaat om de winkels in Lanaken in Limbrug, Salzinnes in Namen en Messancy en Habay in Luxemburg. Dat bevestigt Zeeman aan FashionUnited. Zeeman heeft 280 winkels in België.

“De winkels worden gesloten om het winkelbestand in België gezond te houden,” laat woordvoerster Caroline van Turennout van Zeeman weten. “We zijn ontzettend blij met de ontwikkeling in België.” Ze benadrukt dat er in 2016 alleen maar extra winkels zijn bijgekomen, en ook in 2017 gaan er nog twee extra winkels open.

De sluitende winkel in Lanaken is het gevolg van de opening van een ander filiaal in de plaats. “Die heeft een betere locatie en we hebben gewacht met de sluiting van het andere pand tot het huurcontract was afgelopen,” licht Van Turennout toe.

Anders dan sommige Belgische media beweren zijn er geen ontslagen gevallen bij de sluitingen. “Alle medewerkers zijn overgeplaatst naar een ander filiaal.” De vakbonden zouden overigens niet blij zijn met het beleid van Zeeman; die stellen dat het aanwervingsbeleid zich focust op ‘de goedkoopste keuzes en niet de beste keuzes’. “Ik weet dat er gesprekken lopen met de vakbonden, maar meer kan ik daar niet over zeggen,” aldus de woordvoerster.

Dit is de flagshipstore van Hunkemöller in de Kalverstraat

INTERACTIEF Hunkemöller heeft een flagshipstore geopend in de Kalverstraat in Amsterdam. De winkel is de grootste flagshipstore van Nederland. Scroll met uw muis over de foto’s voor een toelichting van Britta Hall, global retail experience manager bij Hunkemöller.

Dit is de flagshipstore van Hunkemöller in de Kalverstraat

Dit is de flagshipstore van Hunkemöller in de Kalverstraat

Dit is de flagshipstore van Hunkemöller in de Kalverstraat

Dit is de flagshipstore van Hunkemöller in de Kalverstraat

Dit is de flagshipstore van Hunkemöller in de Kalverstraat

Dit is de flagshipstore van Hunkemöller in de Kalverstraat

Dit is de flagshipstore van Hunkemöller in de Kalverstraat

Hunkemöller is een van de grootste lingerieketens in Europa, en tevens marktleider in de Benelux en Duitsland. De lingerieketen werd in 1886 opgericht door Wilhelm Hunkemöller en zijn vrouw Josephina Lexis. In 2015 heeft de toenmalige Franse eigenaar Paribas Affaires Industrielles (PAI) de keten verkocht aan het Amerikaanse investeringsfonds Carlyle. Hunkemöller werkt aan een wereldwijde expansie en wil winkels in onder meer Frankrijk, Spanje, Scandinavië, India, Saoedi-Arabië en Rusland. Inmiddels telt Hunkemöller zo’n 4.800 medewerkers.

Meer weten over werken bij Hunkemöller? Klik hier.

Beeld: Hunkemöller

Modeketen Stijl in Maastricht failliet verklaard

De Maastrichtse modezaken van Stijl zijn vorige week failliet verklaard. De drie winkels van het bedrijf, Stijl Maastricht, Stijl Wyck en Stijl Men, sloten op 3 februari al de deuren.

De keten verkocht voornamelijk kleding van Scandinavische modemerken en was gevestigd aan de Wycker Brugstraat (Men en Wyck) en aan Achter het Vleeshuis.

Helen Hoeben, curator in de zaak, is op dit moment de opties van een mogelijke doorstart of het verkoop van de voorraad aan het bekijken. De mogelijkheden voor een doorstart worden gesterkt door een crowdfundingactie gestart door blogger Nicole Wisse Smit die oproept om de keten ‘samen te adopteren’ op haar blog.

Beeld: Stijl Maastricht Facebook

Modemerk Zara heeft een van de grootste flagshipstores in China gesloten. De locatie in Chengdu stond bekend als de twee na grootste winkel van het Spaanse merk in Azië.

Afgelopen weken verschenen er posters in de etalages van de winkel van 300 vierkante meter met de suggestie aan klanten om de locaties in Yokado en Sino-Ocean Taikoo Li te bezoeken.

De winkel in het Lesen Shopping Center werd in 2011 overgenomen en werd een van de grootste locaties van Zara in die regio. In het pand zaten eerst winkels van onder andere Louis Vuitton en Dior.

Inditex, het moederbedrijf van Zara, maar ook Stradivarius, trad tien jaar terug toe tot de Chinese markt en heeft meer dan 200 winkels in het land. In Chengdu heeft het merk acht winkels volgens de website.

Fred de la Bretonière: “Onze groei zit in het buitenland” INTERVIEW

Fred de la Bretonière en Shabbies Amsterdam hebben grootse plannen voor de komende jaren. Sinds 1 juni 2016 heeft de Bretonière Group een nieuwe CEO en international sales director: Dennis Mok en Stefan van Schooten. FashionUnited sprak met Van Schooten over de nieuwe plannen van het bedrijf, waaronder de strategie voor de komende jaren, de nieuwe look van de winkels en uitbreiding naar het buitenland.

Sinds juni 2016 ben je de sales director van de Bretonière Group. Dennis Mok werd op hetzelfde moment aangesteld als CEO. Wat voor bedrijf troffen jullie aan?

“Een heel mooi bedrijf, met ruim veertig jaar historie en twee sterke merken, waarbij het nodig was om deze klaar te maken voor de toekomst. We transformeren het nu naar een bedrijf waarin we voorop lopen in de ontwikkeling, zowel in online, retail, groothandel en de bouw van merken.”

Fred de la Bretonière: “Onze groei zit in het buitenland”

Jullie werden gevraagd door de eigenaar van de Bretonière Group: Karmijn Kapitaal.

"Klopt, vanuit Karmijn was er de behoefte om een nieuwe CEO aan te stellen en het bedrijf op een andere manier op te bouwen. Voorheen was Fred de la Bretonière de algemeen directeur, de ontwerper en het merk ineen. Inmiddels is hij adviseur bij ons, maar niet meer operationeel werkzaam bij het bedrijf. Er is een driekoppige directie gevormd met Dennis Mok als CEO, Mayra Krishnadath als CFO en ikzelf als international sales director. Mijn functie is volledig nieuw binnen de organisatie. Aan ons de vraag of wij het project wilden oppakken en het bedrijf wilden laten groeien. We kenden elkaar niet, maar Dennis en ik komen wel allebei uit de textielwereld.”

Had je het gevoel dat er iets miste binnen het bedrijf?

“Het bedrijf bestond natuurlijk al veertig jaar, en we zijn wereldberoemd in Nederland. Het enige wat we misten is de stap naar het buitenland. Daarnaast is de markt natuurlijk heel erg in beweging, en daarvoor moeten we de organisatie aanpassen. Je moet omnichannel voeren, de retail uitbreiden en goed samenwerken met de retailers. Het online kanaal moest op orde komen. Dat was nog niet zo toen we begonnen, maar er zijn natuurlijk meer bedrijven waar dat niet het geval is.”

Liep het bedrijf achter ten opzichte van andere bedrijven in de markt?

“Nee. De schoenindustrie wel, maar als we onszelf vergelijken met hoogsegment schoenenmerken liepen we zeker niet achter.”

Fred de la Bretonière: “Onze groei zit in het buitenland”

Wat zijn de plannen voor retail en groothandel?

“Ook onze retail gaan we in 2017 verder uitrollen, met onder meer openingen van winkels in Duitsland en België. Tevens komt er een winkel in Factory Outlet Center Roermond.”

Hoe staat de online strategie er nu voor?

“We komen in 2017 met een volledig nieuw online platform. Zo komt er een nieuwe webshop, die ook makkelijk te koppelen is aan andere webshops. Een andere stap is dat we binnen een aantal maanden onze data gaan uitwisselen met onze grotere partners. De B2B portal is deze winter al live gegaan. We willen er voor zorgen dat onze klant zo gemakkelijk mogelijk goederen kan nabestellen; de drempel moet zo laag mogelijk zijn. Een bestelling plaatsen vanaf een tablet is net zo makkelijk als via de telefoon of computer.Tot nu toe zijn de reacties goed. Natuurlijk zijn er klanten die heel blij en actief zijn met de nieuwe portal, al zie je dat er over de grens nog even gewend moet worden aan het nieuwe systeem.”

Wat zijn de plannen voor de Nederlandse markt?

“We gaan de negen Nederlandse winkels ‘updaten’. Voor Shabbies Amsterdam en Fred de la Bretonière willen we de merken apart van elkaar presenteren en daarom gaan we ook twee verschillende werelden neerzetten. De muren en vloeren worden vernieuwd, evenals de kleuren op de muren en het inventaris. De winkel in de Van Baerlestraat in Amsterdam krijgt als eerste een make-over.”

Wanneer zijn alle winkels voorzien van een nieuwe look?

“Dat is een proces van een aantal jaren. De manier waarop we onze merken neerzetten, vraagt meer zorg dan alleen ‘een conceptje doorvoeren’. Daarnaast zitten we in oude panden, veelal monumenten. Dat vraagt om een-op-een benadering voor de verbouwing. Parallel daaraan geven we ook meer gas met de shop-in-shops.”

Fred de la Bretonière: “Onze groei zit in het buitenland”

Wat gaan jullie precies doen met de shop-in-shops?

“We hebben al een hele mooie samenwerking met de Bijenkorf voor beide merken, maar er komen nu ook shop-in-shops bij in alle filialen. We zitten nu al in alle Bijenkorf-winkels met een wand of meubel. In 2017 en 2018 rollen we voor beide merken aparte shops-in-shops uit in de Bijenkorf. Maar ze komen ook bij schoenenwinkels als Van den Assem en Little Green Bag. Daarnaast gaan we het tassensegment uitbreiden en daar komen ook speciale shops-in-shops van.”

Was het moeilijk om een plek te veroveren voor een shop-in-shop bij de Bijenkorf?

Lachend: “De Bijenkorf was onze allereerste klant veertig jaar geleden. Wij hebben al jaren een heel goed huwelijk.”

Wat kan je vertellen over de uitbreiding naar Duitsland?

“Duitsland is een hele belangrijke markt voor ons. We hebben er een eigen kantoor, een Duits salesteam en showrooms in Düsseldorf, Hamburg en München. We werken er nu onder meer samen met Kaufhof en Tretter, en ook kloppen er veel grote online spelers bij ons op de deur, zoals Zalando en Amazon. Nu is de stap om alles vanuit omnichannel te realiseren.” Vervolgt: “We staan nu ook op de Duitse beurzen, waaronder Premium. De laatste keer hadden we twee aparte stands voor onze merken, zodat deze afzonderlijk gepositioneerd worden. Die werden goed ontvangen.”

Fred de la Bretonière: “Onze groei zit in het buitenland”

Welke ambitie heb je voor de Duitse markt?

“We hebben een vierjarenplan opgesteld, tot 2020 dus. Daar hoort niet alleen Duitsland bij. De Duitse markt moet straks wel een volwaardig deel van de omzet gaan genereren via eigen winkels, online en groothandel. We hebben het over tien winkels in Duitsland, zeg maar de grootste steden. Zeker vijftig procent van de omzet moet uit de traditionele verkoop komen, dan nog tien procent uit de retail en veertig procent uit online. Dat klinkt als een hoge ambitie voor online, maar daar gaat het wel naartoe.”

En wat zijn jullie van plan in België?

“België is een kleiner land, maar naar schaalgrootte hebben we dezelfde plannen. Daar hebben we ook een eigen kantoor en salesmanager en het plan is om in de tweede helft van 2017 de eerste Belgische winkel te openen. Dat zal waarschijnlijk in Antwerpen zijn. Daarnaast hebben we samenwerkingen met belangrijke spelers op de Belgische markt. Er is ook een wens om shop-in-shops te openen bij Galeria Inno. Die gesprekken zijn net gestart.”

Fred de la Bretonière: “Onze groei zit in het buitenland”

Galeria Inno is onderdeel van Hudson’s Bay. Praten jullie daar ook mee?

“We hebben een zeer goed huwelijk met de Bijenkorf en daarom hebben we besloten om exclusiviteit aan dat warenhuis te geven. Wij willen een loyale relatie met onze klant.”

Denk je al aan uitbreiding naar andere landen?

“We denken dat Scandinavië heel goed kan aansluiten op de Nederlandse markt. Ik ga binnenkort naar Kopenhagen om daar gesprekken te voeren. Maar het zijn nog plannen hoor. We willen Denemarken gaan gebruiken als springplank voor Scandinavië. We willen er ook een kantoor en eigen mensen.” Vervolgt: “We zitten goed in de Benelux, in Duitsland kan het nog meer. Verder werken we al samen in Zwitserland en Oostenrijk. We zijn al gestart in Frankrijk, daar zouden we graag een eigen kantoor en showroom hebben. Dan ligt er even genoeg op ons bordje voor de expansie, zeker omdat we ook de omnichannel goed willen neerzetten.”

Fred de la Bretonière: “Onze groei zit in het buitenland”

Zijn er ambities voor verkooppunten buiten Europa?

“We staan al op beurzen op andere continenten. Tevens werken we met Zalando en Amazon, dus mensen vinden ons al via die kanalen. De gedachten zijn er dus zeker al, maar we moeten zeker weten dat we niet teveel hooi op onze vork nemen. Als we de huidige doelstellingen kunnen waarmaken, zetten we die stappen wel eerder.”

Jullie leggen de focus meer op de tassenlijn, zei je.

“Ooit is Fred de la Bretonière gestart met een tassencollectie. Daarna is hij de samenwerking aangegaan met de Bijenkorf, pas daarna is de schoenenlijn opgestart. Toen is het schoenensegment natuurlijk veel groter geworden. We zien -door de vraag die we krijgen- veel potentie in het tassensegment en daarom komt er vanaf seizoen lente-/zomer 2018 een volwaardige tassenlijn.”

Fred de la Bretonière: “Onze groei zit in het buitenland”

Wat kunnen we van de tassenlijn verwachten?

“Vanuit onze ambacht hebben we altijd tassen gemaakt die bij de schoenencollectie passen. Denk hierbij aan thematiek en het leer. Altijd stond de schoen voorop, en daarop werd de tas ontwikkeld. Met het aannemen van een nieuwe tassendesigner komt er nu een andere focus; de tassenlijn krijgt een eigen gezicht, met eigen leersoorten. Er zit niet meer per se een koppeling tussen de schoenen en tassen. Je kan bijvoorbeeld ook eens gaan denken aan een reistassencollectie in het zomerseizoen, of een strandtas.”

De situatie in de detailhandel stond lange tijd onder druk, ook veel schoenenwinkels gingen failliet. Had Fred de la Bretonière last van de marktomstandigheden?

“We zijn blij met onze partners die nog steeds orders schrijven, plaatsen en betalen. Natuurlijk zijn er detaillisten tussenuit gevallen. Maar 2016 konden we afsluiten op hetzelfde niveau als 2015, ondanks een aantal faillissementen. Al onze winkels doen het nog naar behoren. We hebben daarnaast met de webshop een hele mooie groei doorgemaakt. Ik denk dat we de juiste stappen naar de toekomst aan het zetten zijn. We zijn erop voorbereid om de consument op de juiste manier te bedienen, door een duidelijke stap te zetten. We verkopen nu affordable luxury. Weg uit het middensegment; daar moet je niet meer zijn. En of het nu goedkoop of duurder is, maak een keuze.”

Fred de la Bretonière: “Onze groei zit in het buitenland”

Je hebt een achtergrond in groothandel, bij onder meer Gsus, Oilily en Anna Scott. Welke adviezen heb je meegenomen naar dit bedrijf?

“Gsus, Oilily en Fred de la Bretonière; dat zijn allemaal echte Nederlandse merken. Dat betekent dat je staat voor je merk en de kwaliteit. In al mijn functies heb ik nooit concessies gedaan aan de eigenwaarde die ik stel aan het merk en de producten die ik voer. Alleen dan kom je geloofwaardig over en kan je het op een eerlijke manier verkopen. Ik neem mee dat we het ondernemen met een visie moeten doen, vol overgave. Halfslachtig doen we niet.” Vervolgt: “Door mijn twintig jaar ervaring in export heb ik tevens geleerd dat je altijd over de grens moet kijken. Nederland is je thuismarkt, maar de groei en de expansie ligt over de grens.”

Beeld: Bretonière Group

Detailhandel ziet grootste omzetgroei in 8 jaar

In 2016 behaalde de detailhandel een omzetstijging van 1,9 procent. Dat is de hoogte groei na 2008, meldt het CBS. Een jaar geleden groeide de omzet nog met 1,4 procent.

De verkopen groeiden in 2016 ook met 1,4 procent. De omzet van de detailhandel is in 2016 echter nog 4,3 procent lager dan in 2008. Voor de non-foodwinkels is het omzetverlies sinds de crisis nog bijna 16 procent.

In de laatste maand van het jaar heeft de detailhandel 2,7 procent meer omgezet dan in december 2015. De verkopen (volume) stegen met 1,1 procent. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online ruim 12 procent meer omgezet. De kledingsector zag de omzet met 4,9 procent stijgen; in november was dat nog 9 procent.

De omzetcijfers werden gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstellingen van koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet bijna 4 procent hoger dan in december 2015.

Beeld: FashionUnited, Localfocus

H&M’s Weekday gaat Franse en Britse markt betreden

Het Zweedse Weekday heeft aangekondigd dat het aanstaande zomer haar eerste winkels gaat openen in Frankrijk en Groot-Brittannië. De Franse winkel van het zusje van H&M zal zijn gevestigd in de Parijse wijk Le Marais, en in Groot-Brittannië zal Weekday intrekken in een pand aan Regent Street.

”Zowel Groot-Brittannië als Frankrijk stonden altijd al in de Europese expansieplannen, omdat het twee echte modehoofdsteden zijn,” stelt Weekday’s Managing Director David Thörewik tegenover The Industry. “De kans om een winkel te openen op Regent Street is een hele bijzondere, omdat het één van ‘s werelds grootste winkelbestemmingen is.” Met de locatie die is gevonden in Parijs is Thörewik eveneens zeer tevreden, en hij omschrijft de wijk dan ook als “het epicentrum van moderne en jonge mode in Parijs”.

Weekday, dat voorheen onderdeel was van Fabric Scandinavien AB, is sinds 2010 compleet in handen van H&M. Het merk heeft op dit moment 27 winkels in zeven landen, waaronder Nederland, België, Zweden, Noorwegen en Duitsland.

Beeld: Weekday Facebook

Donald Trump boos op Nordstrom over Ivanka Trump label

Donald Trump heeft op Twitter zijn onvrede geuit over Nordstrom. De warenhuisketen schrapte deze week het label Ivanka Trump, de dochter van de Amerikaanse president.

Trump stelt dat Nordstrom zijn dochter ‘oneerlijk heeft behandeld’. “Ze is een geweldig persoon - pusht mij altijd om het juiste te doen! Verschrikkelijk!,” twitterde hij.

Het Amerikaanse warenhuis Nordstrom stopte vorige week met de verkoop van het label Ivanka Trump. Het modemerk van de presidentsdochter is inmiddels niet meer verkrijgbaar op de website. “We hebben gezegd dat we inkoopbeslissingen maken op basis van prestaties. We hebben duizenden merken - meer dan 2.000 worden er alleen al op de website aangeboden,” zegt Nordstrom in een statement.

Een woordvoerder benadrukte in de media dat de warenhuisketen jaarlijks afscheid neemt van 10 procent van de modemerken in het assortiment om ruimte te maken voor nieuwe labels. “In dit geval, gebaseerd op de prestaties van het label, hebben we besloten niet in te kopen.” Volgens de woordvoerder van de president Sean Spicer heeft het luxe warenhuis het label laten vallen omdat het niet achter het inreisverbod staat dat de president instelde.

Beleggers waren overigens niet onder de indruk van de tweet van Trump. De koers van het aandeel Nordstrom daalde 1 procent, maar herstelde snel.

Beeld: Facebook Ivanka Trump HQ

Dsquared2 opent eerste twee winkels in Nederland

Modelabel Dsquared2 heeft de eerste twee Nederlandse vestigingen geopend. Voor kleding van het Canadese modeduo Dan en Dean Caten kunnen liefhebbers nu terecht in Amsterdam en Rotterdam.

Dsquared2 opent eerste twee winkels in Nederland

Het label heeft in Amsterdam het voormalige Valentino-pand aan de P.C. Hooftstraat overgenomen. Over de drie verdiepingen is mannen- en vrouwenmode, accessoires, denim, beachwear, ondergoed, brillen en parfums van het merk te vinden. De Rotterdamse flagshipstore aan de Lijnbaan telt twee verdiepingen. Voor het ontwerp van beiden locaties heeft Dsquared2 samengewerkt met Storage Associati in Milaan. Het merk noemt het concept ‘gewaagd, eigentijds en onverwacht’.

Dsquared2 opent eerste twee winkels in Nederland

“Nederland is net een kleine schatkist met artistieke en architectuur schatten, maar laat ook ruimte voor moderne kunst, avant-garde design en mode,” lichten ontwerpers Dan en Dean Caten toe. “Dit is de reden waarom we twee boetieks hebben geopend, vooral in twee innovatieve en creatieve steden zoals Amsterdam en Rotterdam.

Dsquared2 opent eerste twee winkels in Nederland

Kleding van het merk was voorheen alleen verkrijgbaar bij derden zoals de Bijenkorf.

Dsquared2 opent eerste twee winkels in Nederland

Beeld: Dsquared2

Abercrombie & Fitch lanceert nieuw retailconcept

Noodlijdende retailer Abercrombie & Fitch heeft de nummer één prioriteit om het imago van het merk te revolutionaliseren, te beginnen met het uitrollen van een nieuw retailconcept. Zeg maar gedag tegen de wolk aan parfum en het aantal decibel van de harde muziek, dat ruimte maakt voor een netter en meer allesomvattend imago om iedereen aan te spreken in hun twintig-jarige doelgroep.

Het bedrijf opent de eerste nieuwe winkel in Columbus, Ohio in de Verenigde Staten op 17 februari, doordrenkt met de ontwikkeling van het merk en de nieuwe creatieve visie. Voor het eerst in 15 jaar is het retailconcept aangepast. Er zullen zes andere winkels met hetzelfde concept volgen zodat het merk hopelijk een plek in de winkelstraten succesvol kan reclaimen.

De nieuwe winkel is ontworpen door MJ Sagan Architecture en bevat verschillende shop-in-shops voor denim en parfum, innovatieve paskamer-suites, klantvriendelijke kassa’s, omnichannel mogelijkheden en een gevel met het metalen logo van Abercrombie & Fitch uit begin 1900. “Het nieuwe Abercrombie & Fitch ontwerp laat een sterk merk zien met een rijke historie die zich blijft ontwikkelen,” zegt MJ Sagan. “Een samenhangend palette van materialen, een verbeterde collectie en huiselijke elementen versterken het persoonlijke, meer intieme aspect van de A&F shopping experience .”

Abercrombie & Fitch lanceert nieuw retailconcept

“Het is belangrijk dat onze winkels laten zien wat het merk vandaag de dag is, dus we hebben een nieuwe plek gecreëerd voor onze klanten die warm, uitnodigend, allesomvattend en open is,” zegt Stacia Anderson, brand president van Abercrombie & fitch en abercrombie kids.

In de winkel ligt de focus op ervaringsgerichte marketing en de collecties zullen getoond worden op een manier waardoor de klant geïnspireerd raakt en verschillende kledingcombinaties voor zich ziet. Mannequins begroeten als het ware de klanten op een elf meter lange catwalk wanneer ze de winkel binnenstap. “Het is heel lang en met opzet heel dramatisch,” zegt Andersen tegen WWD. “De reden waarom we dit gedaan hebben is zodat klanten verschillende manieren zien hoe ze items kunnen combineren.

De grote paskamers zullen een verademing zijn voor winkelend publiek dankzij meer privacy met een vriend of familie met knoppen voor het licht, muziek en een plek waar een mobiel opgeladen kan worden.

Beeld: Abercrombie & Fitch