(advertentie)
(advertentie)

Euromonitor heeft Pakistan aangewezen als de belangrijkste retail groeimarkt van dit moment. Het onderzoeksbureau berekende dat de retailomzet in het land tot 2021 ieder jaar met ruim 8 procent toeneemt. Naar verwachtig verdubbelt het aantal winkels in Pakistan de komende vier jaar. Euromonitor schat het totaal aantal retaillocaties in het land in 2021 op 1 miljoen.

De enorme groei in Paksitan is te danken aan een aantal factoren. Het land heeft een vrij jonge bevolking. Ongeveer twee-derde van de mensen in Paksitan zijn jonder dan dertig jaar. Daarnaast groeit het besteedbaar inkomen van de bevolking in het land. Sinds 2010 is het bedrag dat de gemiddelde Pakistaan maandelijks kan uitgeven ongeveer verdubbeld.

Tel daar het relatief lage prijspijl en een groeiende middenklasse bij op en Pakistan is een retailmarkt om van te watertanden. Volgens Euromonitor omvat de Pakistaanse middenklasse over vier jaar meer mensen dan die van het Verenigd Koninkrijk of van Italië. "We hebben hier een heel nieuw type millennial shopper," zegt Shabori Das van Euromonitor tegen persbureau Bloomberg. "Ze vinden het niet erg om flink in de buidel tasten voor de lifestyle die ze willen hebben. Dat is een heel andere mentaliteit dan de Baby Boom generatie die sparen als prioriteit had." Das vergelijkt de ontwikkeling die Pakistan nu doormaakt met die in India vier jaar geleden.

Pakistan staat dus op één van belangrijke retail groeimarkten. Andere landen in de top drie zijn: Kameroen op twee en Zuid-Korea op drie. Gevolgd door India, Guatemala, Kenia, de Verenigde Arabische Emiraten, Saudie Arabië, Vietnam en Algerije.

Calvin Klein opent twee nieuwe multibrand lifestyle winkels

Calvin Klein zet haar zinnen steeds meer op globale uitbreiding, ditmaal met de opening van twee nieuwe multibrand lifestyle winkels in Düsseldorf en Shanghai. De winkels zijn voorzien van het nieuwste retailconcept van Calvin Klein, zo maakte het Amerikaanse label donderdag bekend.

De filialen, beiden flagshipstores, moeten de aanwezigheid van Calvin Klein in grote internationale steden verankeren. De winkel in Shanghai is 6.000 vierkante meter groot en is gevestigd in het Raffles City winkelcentrum. Het pand in Düsseldorf, gevestigd aan Königsallee Boulevard, beschikt over een winkeloppervlak van 3.500 vierkante meter. In beide vestigingen is bijna het complete aanbod van Calvin Klein beschikbaar, waaronder CK Calvin, Calvin Klein Jeans en Calvin Klein Performance.

“Onze nieuwe flagshipstores in Shanghai en Düsseldorf vertegenwoordigen Calvin Klein’s inzet voor een sterke consumentenervaring, technologische innovatie en een ongeëvenaard handelsmerk voor ons wereldwijde publiek.” Dat zegt CEO Steve Shiffman in een persbericht, eraan toevoegend: “Waar we ons blijven richten op de uitbreiding van Calvin Klein’s voetafdruk, is het ons doel de beste retailervaring over de hele wereld te brengen.”

Het nieuwe winkelconcept wordt gekenmerkt door een minimalistisch, modern interieur met lichte kleurrijke details en ‘weelderige materialen’. Naast grijs zijn kobalt blauw en zacht roze de kernkleuren van de inrichting. Ook worden digitale technologieën als interactieve video’s ingezet in de winkels om “consumenten de mogelijkheid te bieden actief deel te nemen aan de winkelervaring”.

Beeld: Calvin Klein

Arket opent eerste Nederlandse winkel in lente 2018

Arket, de nieuwste modeketen van de Zweedse H&M Group, opent in de lente van 2018 een eerste Nederlandse winkel. Het filiaal wordt gevestigd in Amsterdam, aan het Koningsplein 20. Een precieze openingsdatum is nog onbekend, laat een woordvoerder weten aan FashionUnited.

De nieuwe winkel vestigt zich in een pand van ruim 1.000 vierkante meter groot, verdeeld over drie verdiepingen. Naast de kleding-, accessoires- en interieurcollecties, beschikt het filiaal op de begane grond over een café dat zich baseert op het New Nordic Food Manifesto. Kleding voor zowel vrouwen, mannen als kinderen zal beschikbaar zijn in de winkel.

Arket opent in 2018 eerste vestiging in Nederland

“We zijn erg gelukkig om onze eerste Arket winkel in Nederland te openen op zo’n geweldige locatie op het Koningsplein in Amsterdam,” zegt CEO Lars Axelsson in een persbericht. “Hoewel de winkel pas volgende lente open gaat, is Arket online al aanwezig in Nederland en 17 andere landen,” aldus Axelsson. De vestiging bevindt zich op de locatie vlakbij de winkel van & Other Stories, H&M’s damesmode formule die in 2013 werd geïntroduceerd.

De opening van de Amsterdamse winkel volgt op de lancering van de eerste drie Arket-filialen in Londen, Kopenhagen en Brussel afgelopen maand. Het merk is tevens al online beschikbaar in 18 Europese markten en zal in oktober nog fysieke vestigingen openen in Stockholm en München.

Arket, dat op 25 augustus werd gelanceerd aan Regent Street in Londen, is volgens de H&M Group het ‘premium’ merk van de portefeuille. De focus van het label ligt op kwaliteit en tijdloze, functionele ontwerpen. De collectie, voor vrouwen, mannen en kinderen, is naar eigen zeggen voor degenen die van Scandinavische basics houden.

In H&M’s woensdag uitgebrachte financiële rapport over de eerste negen maanden van het boekjaar, maakte het bedrijf tevens bekend bezig te zijn met de lancering van nóg een nieuwe formule. Veel over het nieuwe concept is echter niet bekend, evenals wanneer dit wel het geval zal zijn. Momenteel beschikt de groep over zeven formules: Cos, Weekday, H&M, Cheap Monday, Arket, Monki en &Other Stories. Over de eerste negen maanden van dit jaar rapporteerde het bedrijf een omzetstijging van 5 procent naar 59,282 miljoen Zweedse kroon (6,2 miljard euro).

Bekijk de Arket winkels op de kaart. Klik op een icoon om meer te weten te komen over de (geplande) winkel.

Beeld: Arket Facebook

Bol.com heeft deze week officieel zijn nieuwe distributiecentrum in Waalwijk geopend. Het centrum, waar zo’n anderhalf jaar aan is gebouwd, biedt ruimte voor een miljoen verschillende producten.

Dat is een stuk meer dan het maximale aantal artikelen van 300.000 dat in het oude fulfilmentcenter kon worden verwerkt. Het pand is dan ook een stuk groter, namelijk 135.000 vierkante meter. Op termijn zal er plaats zijn voor ongeveer 2.000 werknemers, stelt de e-tailer. Zowel de Nederlandse als Belgische markt zullen worden bediend door het nieuwe centrum.

“Iedere dag worden tienduizenden artikelen besteld en zelfs honderdduizenden op het drukste moment,” zegt Huub Vermeulen, COO van Bol.com. “We vinden het daarom erg belangrijk dat onze klant uit een breed aanbod van artikelen kan kiezen en dat de bestelling binnen een paar uur kan worden geleverd. Dankzij het nieuwe distributiecentrum, kunnen we blijven groeien en innoveren in de toekomst, waarmee we onze klanten maximale service bieden,” aldus Vermeulen.

Naast de extra ruimte is nieuw dat PostNL inpandig sorteerwerkzaamheden gaat verrichten en vanuit Waalwijk gaat bezorgen. Daardoor zijn minder transportbewegingen nodig en wordt volgens Bol.com minder CO2 uitgestoten. Het centrum zelf is ook duurzaam, onder andere door het gebruik van windenergie en energiezuinige installaties voor verwarming, verlichting en ventilatie. Voor deze elementen ontving de internetgigant eerder het hoogst haalbare Breeam-certificaat van de Dutch Green Building Council.

Vierde pand Hudson’s Bay Amsterdam nu ook geopend

Een paar weken na de opening van de Hudson’s Bay in Amsterdam, is nu ook het vierde pand, waar kindermode te vinden is, geopend. Merken zoals onder andere Fred & Ginger, Trixie, Bellerose, Garcia Jeans en Soft Gallery zijn onder andere te koop in het pand.

De andere drie panden met dames- en herenmode, beauty en interieuraccessoires openden op 5 september hun deuren.

De opening van het pand met kindermode liet nog even op zich wachten, zo vertelde Jerry Storch, de Canadese CEO van Hudson’s Bay, destijds tegen FashionUnited. "Het pand was later verkregen, dus gingen de verbouwingen later van start.”

Dat de Amsterdamse flagshipstore bestaat uit vier verschillende panden, vindt Storch, 'wel cool', zo verklaarde hij tijdens de opening op 5 september. "Het heeft iets deconstructief, zoals een Picasso schilderij, als een winkel meerdere panden heeft,” aldus de topman.

Sinds afgelopen donderdag zijn alle tien de vestigingen van Hudson’s Bay in Nederland geopend. De Canadese keten heeft zich gevestigd in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Leiden, Breda, Maastricht, Zwolle, Almere, Den Bosch en Tilburg.

Beeld: Hudson’s Bay Nederland Facebook

Kijken: De eerste monobrand winkel van Goosecraft INTERACTIEF

Het Nederlandse lederwaren merk Goosecraft heeft zijn eerste monobrand winkel geopend. De winkel is te vinden in de Pijp in Amsterdam, aan de Gerard Doustraat 78.

”We wilden gewoon een eigen plek hebben om te laten zien wat Goosecraft allemaal doet,” vertelt mede-oprichter Vincent van der Weijden in een persbericht. Het merk staat bekend om het gebruik van hoge kwaliteit leersoorten en een stoer en rebels karakter. Dit is het karakter dat Goosecraft nu ook in het design van de eigen winkel kan laten zien, met het gebruik van warme kleuren en robuuste materialen.

Ga met uw muis over de foto om meer informatie over de winkel te ontdekken.

Kijken: De eerste monobrand winkel van GoosecraftKijken: De eerste monobrand winkel van GoosecraftKijken: De eerste monobrand winkel van Goosecraft

Goosecraft in de Pijp is te bezoeken van maandag tot en met zaterdag tot 18.00 uur en zondag tot 17.00 uur. Het merk wordt naast deze monobrand winkel ook verkocht in vele multibrand winkel in onder andere Rotterdam, Alkmaar, Tilburg en Maastricht en het merk heeft ook een eigen multibrand winkel in de Berenstraat in Amsterdam. Prijzen variëren van 60 euro voor handschoenen en 250 tot 800 euro voor een jas.

Beeld: Goosecraft

The Sting lanceert nieuwe formule in Amsterdam

The Sting heeft haar nieuwste formule Cotton Club gelanceerd in Amsterdam. De allereerste winkel van Cotton Club bevindt zich aan het Gelderlandplein in de hoofdstad en opende vandaag haar deuren, meldt de retailer in een persbericht.

The Sting lanceert nieuwe formule in Amsterdam

Cotton Club is een casual damesmodelabel volgens The Sting House of Brands, waaronder ook The Sting en Costes vallen, is geïnspireerd op gebieden langs de kust. “Van het Mediterrane eilandleven tot koude winterdagen aan de Noord-Europese stranden,” laat het bedrijf weten. De formule biedt basics als T-shirts, blousen, jurken, rokken en truien in ‘warme en zachte’ tinten en met een ‘cotton-feeling’. Prijzen variëren van 9,95 euro voor een basic hemdje tot 59,95 euro voor een jeans.

The Sting lanceert nieuwe formule in Amsterdam

Het winkelconcept van Cotton Club wordt gekenmerkt door veel licht en het gebruik van wit en hout. “De ondernemende en reislustige vrouw met een casual stijl zal zich hier snel in thuis voelen,” zo luidt het persbericht.

The Sting lanceert nieuwe formule in Amsterdam

De nieuwe formule zal onder de vleugels van The Sting vallen en niet net als Costes als zelfstandig concept worden beschouwd. Naast eigen winkels is Cotton Club dus ook verkrijgbaar in de filialen van The Sting en via de webshop. Een tweede eigen winkel van de formule wordt op 12 oktober geopend in Nijmegen.

The Sting lanceert nieuwe formule in Amsterdam

Beeld: The Sting House of Brands

Comeback voor Lois Jeans; terug naar de basis

Het merk maakte in de jaren zeventig en tachtig naam als de grootste spijkerbroekenfabrikant van Europa, maar moest uiteindelijk in 2008 faillissement aanvragen. Het bleven lastige tijden, maar na drie herintroducties onder verschillende eigenaren en distributeurs is Lois Jeans terug van weggeweest en heeft het de eerste officiële brandstore geopend in de Amsterdamse Pijp.

Comeback voor Lois Jeans; terug naar de basis

De huidige en tevens creatief directeur van het merk Arthur van Rongen zit relaxed in zijn stoel als hij vertelt over de geschiedenis van het merk en hoe het merk is teruggekomen. “Er zijn meerdere eigenaren geweest die geprobeerd hebben Lois terug op de markt te brengen, maar dat is nooit gelukt omdat ze vaak niet aan wholesale klanten konden uitleveren. Ze wilden teveel en te snel in een korte tijd,” zegt van Rongen. “Wij, mijn twee andere partners en ik, zijn daarom helemaal terug gegaan naar de basis. We werken nog steeds samen met de Spaanse familie Sáez Merino die het merk in 1962 heeft opgericht, alleen wij maken de ontwerpen in Nederland en zij produceren alles in Spanje. We huren daar sinds kort ook onze ‘eigen’ fabriek waar alleen maar Lois producten geproduceerd worden. We vinden het belangrijk om eerlijke producten te maken en hier transparant in te zijn.”

Comeback voor Lois Jeans; terug naar de basis

Lois Jeans opent winkel in Amsterdam

Van Rongen is geen onbekende in de retailwereld en deed jarenlang ervaring op bij merken als Diesel, Miss Sixty, Bjorn Borg en Tommy Hilfiger. Volgens van Rongen heeft hij juist bij de grote merken geleerd hoe het niet moet. “En dat is proberen iets te hypen.” “We hebben niet de ambitie om heel snel te groeien, maar juist geleidelijk.” Het jeansmerk houdt zich vast aan de geschiedenis en wil van daaruit verder bouwen. "Lois is een merk dat iets heeft veranderd in de geschiedenis. Het heeft ervoor gezorgd dat vrouwen jeans gingen dragen, dat er stretch in kwam en dat jeans als een mode product werd gezien.” Van Rongen vervolgt: "Dat is iets wat wij koesteren en dat is ook het verhaal waar we aan vast blijven houden. Daar zijn we nu, sinds de laatste herintroductie in 2015, weer mee begonnen. We zitten nog steeds in de opbouwende fase, maar de cijfers zijn gezond."

Comeback voor Lois Jeans; terug naar de basis

Dat het merk erg groot was en internationale bekendheid had in de jaren zeventig en tachtig merkt van Rongen nog steeds. In die tijd verkocht het merk 15 miljoen exemplaren en verkreeg het wereldwijde bekendheid. “Onlangs was ik in Los Angeles en liep toen een winkel binnen op Abbot Kinney Boulevard. Daar vertelde ik de eigenaresse, een oudere vrouw, dat ik het zag zitten om hier verkocht te worden. Toen ze hoorde dat ik van Lois Jeans was zei ze: “Oh my god, are you from Lois jeans from Spain?”. Als je zoiets hoort besef je dat we goud in handen hebben met het merk,” zegt van Rongen trots. En dat goud is vooral de flared jeans. Lois Jeans is een van de eerste merken ter wereld geweest die de flared jeans heeft geïntroduceerd. “Zonder arrogant te zijn kunnen wij zeggen dat de flared jeans ‘ons ding’ is. Het is de best verkochte jeans uit de collectie. Het hoort gewoon in de garderobe van een vrouw,” aldus van Rongen. “Ik ben enorm trots dat wij met zo’n oud merk zoveel mensen hebben geraakt en geïnspireerd. Ik vind het nog steeds heel bijzonder als ik iemand met een Lois broek zie lopen."

Comeback voor Lois Jeans; terug naar de basis

De creatief directeur ziet de toekomst van het merk dan ook rooskleurig tegemoet. Inmiddels is Lois Jeans in 10 Europese landen verkrijgbaar, waarvan het 160 verkooppunten in Nederland heeft. Het merk is sinds kort ook verkrijgbaar in het onlangs geopende Hudson’s Bay in Amsterdam en Rotterdam. “Dat is voor mij echt een beloning, hier liggen we naast merken als Seven, Frame, Paige en Jbrand,” zegt van Rongen. “Ik ben daar zo trots op en dat allemaal in 2,5 jaar tijd.” En als kers op de taart de pas geopende brandstore in de Amsterdamse Pijp.

De winkel is een atelier, hoofdkantoor en galerie ineen. Naast de eigen collectie worden er ook andere producten verkocht zoals exclusieve boeken, eigen ontworpen meubels, schoenen, handgemaakte tassen, sieraden en parfums.

Lois Galeria is te vinden in de Gerard Doustraat 74 in Amsterdam.

Over Lois

Lois werd in 1962 in Spanje opgericht door de gebroerders Sáez Merino en was het eerste Europese mode jeansmerk. Die twee broers raakten geïnspireerd tijdens een vakantie in Amerika en wilden hun eigen jeans ontwikkelen. Eenmaal thuis moesten ze alleen nog een naam bedenken. In het magazijn liep een man met de naam Louis, maar dat was niet internationaal genoeg. Uiteindelijk is dat Lois geworden. Het logo met de stier is bedacht door de Nederlandse familie Vogels. Sinds 2014 is de licentie van Lois in handen van Los Hermanos Azules. Arthur van Rongen is sinds 2015 creatief directeur van het merk.

Beelden: Lois

Arket opent tweede winkel in Londen

De nieuwste H&M Group-telg Arket opent vandaag een tweede filiaal in Londen. De winkel bevindt zich in Covent Garden, aan de Long Acre.

“We zijn erg verheugd over de opening van onze tweede Arket-winkel in Londen,” zegt directeur Lars Axelsson in een verklaring, eraan toevoegend: “Het historische Covent Garden district heeft de traditie om te dienen als een markt die eeuwen terug gaat, dus het voelt als de perfecte locatie voor ons.”

In de winkel zijn alle collecties voor mannen, vrouwen en kinderen te vinden, net als de interieurcollecties en een café dat zich baseert op de New Nordic Food Manifesto.

Vorige maand opende Arket haar eerste vestiging aan de Regent Street in Londen. Daarop volgden winkels in Kopenhagen en Brussel en een online lancering in achttien andere Europese landen. Binnenkort worden winkels in München en Stockholm geopend.

Beeld: Arket Facebook

Hunkemöller plant flinke expansie in Duitsland

Hunkemöller gaat verder uitbreiden in de Duitse markt. Met de opening van zo’n 180 nieuwe vestigingen wil de Nederlandse lingerieketen er tegen het einde van 2019 over ruim 500 winkels beschikken. Dat meldt Textilwirtschaft.

“Kijkend naar de toekomst, zien we voor de Duitse markt de grootste uitbreidingskansen en we concentreren ons daarom sterk op de expansie van stationaire handel in het land,” stelt CEO Philip Mountford over de strategie. Dit jaar nog zullen 60 nieuwe Hunkemöller-filialen worden geopend in Duitsland, waar de keten dit jaar precies 30 jaar actief is. Volgend jaar komen er nog eens 80 vestigingen bij, waarna in 2019 de rest volgt.

De keten is in het land momenteel druk op zoek naar nieuwe locaties in grote en middelgrote steden en winkelcentra. De panden zullen een grootte hebben van tussen de 130 en 400 vierkante meter en worden onder andere voorzien van een ‘Bodyscanner’ en een ‘Social Media Wall’. Hunkemöller beschikt in de Duitse markt op dit moment over 320 filialen en 4.000 medewerkers.

Hunkemöller richt haar pijlen niet alleen op Duitsland. Onlangs maakte de retailer bekend 40 tot 50 winkels te willen openen in Zwitserland en in Spanje wordt het aantal filialen de komende tijd vervijfvoudigd.

Beeld: Hunkemöller Facebook