(advertentie)
(advertentie)

Vertegenwoordigers van de textiel- en kledingindustrie EURATEX en ABIT gaan akkoord met de regels vastgelegd in de EU-Mercosur Free Trade Agreement. Dit laten de organisaties weten in een gezamenlijk statement.

De European Apparel and Textile Confederation (Euratex) en de Brazil Textile Industry (ABIT) onderhouden naar eigen zeggen al vele jaren goede banden met elkaar. De laatste maanden hebben zij nog intensere gesprekken gevoerd betreffende de vrijhandelsovereenkomst EU-Mercosur (FTA) met als doel onder andere de regelgeving, handelsbelemmeringen en duurzaamheidseisen in de textiel- en kledingindustrie zo vorm te geven dat alle belanghebbende partijen er voordeel uit halen.

In hun gezamenlijke statement schrijven de twee partijen: “De textiel- en kledingindustrie is een wereldwijde sector waarin Europa en Mercosur een sleutelrol spelen. Onze focus ligt op hoogwaardige producten die volgens hoge normen en op een duurzame manier worden vervaardigd met oog op milieu en arbeid." Beiden organisaties hopen dat het EU-Mercosur-akkoord snel wordt afgerond.

Miss Sixty richt pijlen op Europa

Miss Sixty heeft plannen voor verdere uitbreiding binnen Europa. Het Italiaanse merk, in handen van Chinese investeerders, heeft haar zinnen gezet op een winkel in de Londense winkelstraat Regent Street - een populaire bestemming onder premium merken en retailers. Dat laat sales manager Andrea Pomi weten in een interview met Sportswear International.

Het zou de derde winkel van het merk worden in de Britse hoofdstad. Het nieuws volgt na de opening van een nieuwe, 730 vierkante meter tellende flagshipstore in Milaan begin deze maand. Miss Sixty heeft ook aangekondigd locaties in Parijs en Berlijn te openen voor het einde van 2018. De winkel in Londen volgt een jaar later, aldus Pomi tegenover Sportswear International.

“Ons doel is om eerst te groeien in Italië, Duitsland, Rusland en de Benelux,” aldus Pomi tegenover Sportswear International. “Vervolgens willen we uitbreiden naar Spanje, Frankrijk en Scandinavië. De grootste uitdaging binnen Europa is het bouwen aan een duidelijke identiteit en positionering.”

Miss Sixty werd in 1991 opgericht door Vichy Hassan en is vandaag de dag in handen van het Chinese Trendy International Group. In 2014 besloot het bedrijf haar retailactiviteiten in Europa en Canada volledig te staken om zich geheel te kunnen richten op de groei in de Aziatische markt, met name in steden als Shanghai, Beijing en Hongkong. Ten tijde van het besluit sloot het concern echter al niet uit op de middellange termijn terug te keren naar het Europese continent met een nieuwe strategie. In China is het merk inmiddels met 160 winkels aanwezig, en heeft het plannen om door te groeien naar 300 in 2020. Momenteel telt het merk ruim 7000 verkooppunten wereldwijd. In Europa heeft het merk momenteel elf eigen winkels en een vijftal franchise-locaties.

Beeld: Miss Sixty

Arket opent derde Londense winkel

Het Zweedse Arket heeft aangekondigd een derde winkel in Londen te gaan openen. Sinds de lancering in augustus gaat het vlot met de expansie van de nieuwste keten van de H&M Group.

De eerste Arket-winkel opende afgelopen 25 augustus haar deuren in de Londense winkelstraat Regent Street. Na de opening van de tweede Londense winkel in Long Acre, wederom in het centrum van de stad, heeft de H&M Group te kennen gegeven dat er nog een winkel in de Britse hoofdstad wordt geopend. De derde winkel zal zich naar verluid vestigen in het overdekte winkelgebied Westfield Stratford City.

Sinds de lancering van de keten heeft de retailer in totaal al vijf winkels geopend. De eerstvolgende steden die op de expansiekalender staan naast Londen zijn Amsterdam (Koningsplein) en Stockholm (Biblioteksgatan). Of die laatstgenoemde op tijd opent is nog de vraag, aangezien er in de winkelstraat Biblioteksgatan een grote brand heeft plaatsgevonden.

De Amsterdamse Arket-winkel zal naar verwachting in de lente van 2018 openen en zal zich vestigen in het voormalig Scheltema-pand aan het Koningsplein. De mannen-, vrouwen-, en kindercollecties worden over drie verdiepingen verdeeld. Op de begane grond komt een eetcafé waar Scandinavische gerechten worden geserveerd.

Arket is het ‘premium’ merk van de H&M Group. “De overkoepelende koers en focus is kwaliteit in simpele, tijdloze en functionele designs.” In het Zweeds betekent Arket zoiets als lakens van papier.

Beeld: Arket Londen

Birkenstock stopt met Amazon levering Europa

Birkenstock heeft in een officiële verklaring laten weten dat het zijn zakelijke relatie met Amazon EU met ingang van 1 januari 2018 zal beëindigen. Vanaf deze datum zal het schoenenmerk niet meer rechtstreeks leveren aan de Europese dochtersonderneming in Luxemburg.

Het familiebedrijf diende verschillende klachten in bij Amazon aangaande schendingen van de wet op Amazons Marketplace. Op het platform zouden namaakproducten van slechte kwaliteit worden verkocht die inbreuk maken op het merkrecht van Birkenstock. Volgens Birkenstock wordt de consument misleid doordat de herkomst van de namaakgoederen niet wordt aangegeven.

Birkenstock heeft naar eigen zeggen meerdere malen aan Amazon gevraagd een verklaring op het platform af te leggen dat het gaat om verkoop van namaak Birkenstocks. Dit is tot op heden niet gebeurd. Door deze ‘schending in vertrouwen’ heeft het schoenenbedrijf aangegeven een einde te maken aan de zakelijke relatie met de Europese retailer. In januari dit jaar stopte het al met de levering aan Amazon USA na een soortgelijk incident.

Lees ook: Birkenstock bverbiedt retailers net Amazon samen te werken

Beeld: Birkenstock

Binnenkijken: de eerste kinderboetiek van Moncler in Milaan

Een verse flagshipwinkel in Milaan, nieuwe winkels in steden Hong Kong, Moskou en Florence; er komt voorlopig nog geen einde aan Monclers expansiedrift. En nu opent het Frans-Italiaanse luxemerk ook nog een kinderboetiek, wederom in Milaan. Binnenkijken: de eerste kinderboetiek van Moncler in Milaan

De kinderboetiek is gevestigd in een historisch pand aan de Via della Spiga 7 en is volledig ingericht met Monclers Enfant-collectie. Naast de ready-to-wearkledinglijn wordt er ook accessoires en schoenen aangeboden voor jongens en meisjes in de leeftijd nul tot en met veertien jaar.

Binnenkijken: de eerste kinderboetiek van Moncler in Milaan

Het is duidelijk dat de ontwerpers rekening hebben gehouden met de jongere doelgroep; de winkel is voorzien van een speelplaats en er zijn actieve vormen van entertainment geplaatst.

Binnenkijken: de eerste kinderboetiek van Moncler in MilaanBinnenkijken: de eerste kinderboetiek van Moncler in Milaan Beeld: Moncler
Doorstart voor modeketen College Style

College Style heeft een nieuwe eigenaar. De kledingketen, die vorige maand nog failliet werd verklaard, maakt een doorstart met zeker tien van de twaalf winkels. Dat meldt het Reformatorisch Dagblad vandaag.

De filialen van de keten, die sinds het faillissement gesloten waren, gaan zaterdag weer open. Ook krijgt driekwart van het huidige personeel de mogelijkheid om in dienst te blijven, aldus curator Leonard Boender tegenover het RD. Volgens Boender is de nieuwe eigenaar, die voorlopig anoniem wil blijven, ook werkzaam in de kledingbranche. De overeenkomst kwam donderdagavond tot stand. “Hij kent de doelgroep en respecteert de gevoelens die daar leven. Hij gaat in beginsel op dezelfde voet verder. Dat betekent dat de naam College Style behouden blijft en bijvoorbeeld ook dat de winkels op zondag gesloten blijven”, aldus de curator.

Het Ridderkerkse College Style B.V. richt zich op de gereformeerde gemeenschap. Het bedrijf is dan ook voornamelijk aanwezig in gemeenten waar de gereformeerde doelgroep breed vertegenwoordigd is. Het bedrijf telt 12 winkels en 3 pop-up stores. De keten is aanwezig in Leerdam, Goes, Barneveld, Ridderkerk, Oud-Beijerland, Katwijk, Rhenen, Kampen, Zierikzee, Alblasserdam, Capelle aan de IJsel en Kootwijkerbroek.

Het bedrijf werd in 1991 opgericht door de ouders van huidige eigenaar Jan Roukens. Het bedrijf startte als Roukens dameskleding, maar de formule College Style werd al snel toegevoegd in 1993. Op het hoogtepunt had de keten 22 filialen.

Beeld: College Style Facebook

Retailstrateeg René Spaanderman: "Laten we ons overgeven aan een nieuwe term: phygital retail"

De fysieke winkel wordt een omnichannel, de functie van de winkel zal veranderen van een plek waar de transactie plaatsvindt in een plek waar attractie plaatsvindt, in de toekomst zal de stenen winkel alleen nog maar dienen als display; er wordt heel wat geschreven en gedacht over de toekomst van de winkel. Terecht, het is ook een spannende tijd voor de ondernemer; hoe kan de zelfstandige zijn winkel inrichten en optimaliseren om de veranderende behoefte van de consument tegemoet te komen en hoe lift je mee met digitale gemakken?

FashionUnited woonde het Co-Laboratory-event in Rotterdam bij en vond antwoord op deze vragen. Van de week publiceerden wij deel 1: wat beïnvloedt het koopgedrag van de consument naar aanleiding van een presentatie van Kim Janssens van Retail Design Lab. Vandaag laten we retailstrateeg René Spaanderman aan het woord die ons bijpraat over de phygital winkel.

Retail buzzwoorden

Retailtechnologie is een nieuw buzzwoord. Spraken we eerst steeds over beleving, nu moet je als winkel steeds afvragen of je digitaal wel meekomt met je concurrenten. Spaanderman begeleidt winkels in het nadenken over de volgende digitale stap. Hij vindt: “ Het is tijd voor een gedachteverandering, laten we niet meer spreken van fysieke winkels of omnichannels maar laten we ons overgeven aan een nieuwe term: phygital retail.” Wat houdt dat in?

De toekomst is nu

Terug in de tijd, de film Minority Report verscheen vijftien jaar geleden. We dachten toen nog dat in 2054 dit de stand van zaken zou zijn. Irisscanners, hologrammen, digitale boodschappen, maar wel in een fysieke retailomgeving. Anno 2017 is dit allemaal al mogelijk. We lopen dus 37 jaar voor op wat we destijds dachten dat ooit zou zijn. Retailers hebben nog wel moeite met het inschatten van nieuwe technologische ontwikkelingen, merkt Spaanderman. Ze kunnen het misschien een tikkeltje overdreven vinden wat giganten zoals Alibaba en Amazon allemaal uit de digitale kast trekken, maar dit is niet eens de toekomst maar gewoon nu. Daarom moeten we dit gaan zien als het nieuwe normaal. Of zoals Ali Baba het omschrijft: als new retail.

Spaanderman verbaast zich over hoeveel er nog wordt gesproken over online versus offline, die discussie moeten we niet meer met elkaar voeren. De consument is hybride geworden en als retailer moet je je hieraan aanpassen.

Phigital winkel

De vraag is dan: hoe doe je dit? Er heerste een lange tijd het idee dat de fysieke winkel alleen nog maar een showroom zou worden voor aankopen die in de digitale omgeving werden gedaan. Dit was ook een reële bedreiging aangezien uit een onderzoek bleek dat 72 procent van de Nederlanders alleen naar een winkel ging om het product te bekijken om daarna online prijzen te vergelijken waar tot kopen werd overgegaan. Wat nu blijkt is dat het omgekeerde ook werkt: de aankopen worden vooraf online bekeken om vervolgens in de winkel te worden aangeschaft. Er is nog steeds behoefte aan een fysieke plek waar de beslissing gemaakt kan worden en waar extra service wordt gegeven.

Winkelvoordeel: direct gemak en inspriratie

Waar kun je dan als winkel nog punten behalen? Spaanderman noemt twee belangrijke aandachtspunten: direct gemak en inspiratie. Digitale interactie wordt steeds belangrijker. De consument wil niet lang meer wachten op zijn producten. Een winkel kan daarop inspelen door zijn voorraad op voorhand te communiceren met de klant. Zo weet de consument van tevoren of zijn maat op voorraad is. Voor kleine zelfstandigen kan het uitrollen van zo’n programma kostbaar zijn. Wat Spaanderman dan adviseert is om gebruik te maken van sociale media zoals Facebook of Instagram waar de consument in contact kan komen met iemand van de winkel. Er zijn ook winkels die gebruikmaken van een Whatsapp-klantenservice. Spaanderman: “Wat we weten is dat wanneer er iemand in de winkel komt en de goederen er niet zijn, dat de klant niet snel weer terugkomt, en dat moet je als retailer voorkomen. Biedt als fysieke winkel online bezorging aan, ook wanneer het product al in de winkel is gekocht.”

Uit een onderzoek van Capgemini kwam naar voren dat 35 procent van de consumenten nog liever de afwas doet dan dat het naar een winkel gaat. Dit onderzoek benadrukt dat de winkelbeleving extra belangrijk is geworden en dat deze een toegevoegde waarde moet hebben - waarbij digitale gemakken niet worden geschuwd. Denk als retailer aan oplossingen zoals; digitale paskamers, digitale koophulpen, maar ook aan inspirerende video's ter productbegeleiding. Mobiele check-outs inzetten in winkels waar lange rijen staan zijn ook geen overbodige luxe. Kies als winkel nooit voor de verkeerde redenen voor technologie, omdat concurrenten dit ook doen, let altijd op de eigen winkel. Wat past bij jouw phygital winkel?

Co-Laboratory is tweejaarlijks retailevenement waarbij verschillende sprekers – waaronder initiatiefnemer en retailexpert Carin Frijters – de laatste trends en inzichten delen. De afgelopen editie van Co-Lab stond in het teken van de lancering van de vernieuwde druk van Prikkel de Koopknop. Het programma bestond uit sprekers die aansluiten op de thema’s en cases uit het retailboek, zoals retailtechnologie en consumentengedrag.

Lees ook: Wat beïnvloedt het koopgedrag van de consument nu precies?

Beeld: Co-Laboratory Retailtheater

Uitspraak HvJ-EU: platformverboden onder strenge voorwaarden toegestaan

Mag een fabrikant een groothandelsklant of retailer verbieden om zijn producten ook aan te bieden via platformen als Amazon en eBay? Deze vraag heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) deze week beantwoord, in een principebesluit over de toelaatbaarheid van zogeheten 'selectieve distributiemodellen'.

Een algeheel verbod op marktplaatsen is niet toegestaan

De hoogste Europese rechtbank heeft duidelijk gemaakt dat algehele verboden op de verkoop van goederen via marktplaatsen en platforms in strijd zijn met de wet. Dat betekent dat algehele platformverboden – die sommige fabrikanten van merkproducten in het verleden hebben uitgesproken – niet toegestaan zijn. Tegelijkertijd heeft het HvJ-EU ook toegelicht in welke gevallen fabrikanten en wederverkopers wél een legitiem belang hebben bij een kwalitatief hoogwaardige distributie, en daarmee bij beperkingen in die distributie. Dat betekent dat verboden dus nog altijd mogelijk zijn, maar dat de rechtvaardiging hiervoor wel aangetoond en geverifieerd moet kunnen worden. "Als afzonderlijke distributiekanalen – fysiek en online – niet voldoen aan echte kwaliteitseisen, die aan de hand van objectieve maatstaven zijn opgesteld, is het ook in de toekomst mogelijk om de selectieve distributie in te beperken, om zo de fabrikant, de vakhandel en de consument te beschermen. En dat is ook goed zo", concludeert Gero Furchheim, voorzitter van het Bundesverband E-Commerce und Versandhandel e.V. (bevh).

Selectieve distributie voor luxeproducten toegestaan

"Selectieve distributiesystemen" zijn dus voor luxeproducten toegestaan, wanneer deze bedoeld zijn om "het luxe-imago te garanderen". Dat betekent ook dat een verbod op distributie via platforms van derden mededingingsrechtelijk toegestaan is, voor zover men kan aantonen dat deze maatregel nodig is om het luxe-imago te beschermen. In dit concrete geval ging het om het cosmeticaconcern Coty, dat zijn producten alleen verkoopt via geautoriseerde retailers, en dat in de contractbepalingen een verbod heeft opgenomen om deze producten door te verkopen via platforms zoals Amazon. Toen een wederverkoper dat toch deed, diende Coty bij het Oberlandesgericht Frankfurt een verzoek in om dit te laten verbieden. De rechtbank zag in de contractbepalingen van Coty een mogelijke inbreuk op het EU-mededingingsrecht en schakelde het HvJ-EU in.

Online platforms zijn fabrikanten van merkproducten een doorn in het oog

Er is al jaren onduidelijkheid of fabrikanten hun wederverkopers mogen verbieden om producten ook door te verkopen via marktplaatsen als Amazon of eBay. Eigenlijk verbiedt het mededingingsrecht dit soort beperkingen voor wederverkopers. Wanneer kan worden aangetoond dat bedrijven de mededingingsregels hebben geschonden, dreigen niet alleen boetes, maar ook schadeclaims van concurrenten en klanten.

Veel fabrikanten van merkproducten beschouwen de online-handel via derden, zoals platforms en marktplaatsen, echter als ongecontroleerd en dus ongewenst "discount"-distributiekanaal. Platforms als Amazon en eBay worden met argusogen bekeken, omdat hier geen rekening wordt gehouden met een duurbetaald merkimago, dat hierdoor schade zou kunnen oplopen.

Het Oberlandesgericht Frankfurt moet nu aan de slag met de details, bijvoorbeeld ook met de vraag hoe je een luxeproduct eigenlijk precies definieert.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op FashionUnited.de

Foto: Amazon

Europees debuut: Under Armour opent eerste Brand House in Amsterdam

INTERACTIEF

Amerikaans sportmerk Under Armour heeft donderdagavond haar eerste flagshipstore in Amsterdam geopend. Het is daarmee meteen de eerste en grootste Brand House van Europa. In de ruim 1.000 vierkante meter tellende winkel, gevestigd in de Kalverstraat, zijn heren-, dames-, kinderkleding en -schoenen verkrijgbaar. Ook accessoires verdeeld over verschillende categorieën, waaronder training, hardlopen, golf en voetbal zijn in de winkel te vinden.

Europees debuut: Under Armour opent eerste Brand House in Amsterdam

Senior Director Marketing Europe Paul Nugent vertelt aan FashionUnited dat deze opening een mijlpaal voor het merk is. “Deze winkel is erg belangrijk voor ons. We zijn een jong merk en in Nederland zijn we nog steeds bezig Under Armour op de kaart te zetten. Deze opening is de voltooiing van een reis die we gemaakt hebben. We hebben het merk jaren geleden naar Nederland gebracht, hebben er inmiddels ons Europees hoofdkantoor gevestigd en nu hebben we een winkel geopend. Nu moeten we het merk naar het volgende level tillen.”

Europees debuut: Under Armour opent eerste Brand House in Amsterdam

Under Armour opent eerste flagshipstore in Amsterdam

Amsterdam is volgens Nugent een logische stap om de eerste Europese flagshipstore te openen. “Er is iets speciaals aan Amsterdam. In deze stad hangt een bepaalde sfeer dat uitstraalt dat we alles kunnen bereiken. Dat past precies bij het merk. De ervaring in de Under Armour winkel is erg belangrijk voor ons. We willen dat mensen geïnspireerd raken als ze binnenkomen en het gevoel krijgen dat ze beter willen en kunnen worden en een Brand House moet de plek zijn dat het merk vertegenwoordigt. Niet alleen door de technologie achter een product, maar ook door een gevoel,” aldus Nugent tegen FashionUnited.

Europees debuut: Under Armour opent eerste Brand House in Amsterdam

Voorlopig staan er nog geen andere Europese winkelopeningen voor Under Armour op de planning en focust het voorlopig op de Amsterdamse vestiging. “Het mooie van Under Armour is dat we geen bepaalde strategie hebben die we altijd volgen, maar we reageren juist op mogelijkheden. Dus we zien wel wat de toekomst ons brengt,” besluit Nugent.

Under Armour is gevestigd in Baltimore in de Verenigde Staten. Het bedrijf werd in 1996 door Kevin Plank opgericht. Het Europese hoofdkantoor bevindt zich in het Olympisch Stadion in Amsterdam.

Beelden: Under Armour

Binnenkijken bij Granny’s Finest Rotterdam

Het modemerk Granny’s Finest, dat zich inzet voor eenzaamheid onder ouderen, heeft een eigen winkel geopend in Rotterdam. In de winkel aan de Mariniersweg 55 worden niet alleen Granny’s Finest producten verkocht, maar ook zijn de “Grannies” geregeld aanwezig om de producten live te breien.

Granny’s Finest organiseert sinds 2011 wekelijkse handwerkclubs om de eenzaamheid onder ouderen te verminderen. De oudere dames, die ook wel “Grannies” worden genoemd, werken samen met jonge ontwerpers die de patronen voor mode en interieuraccessoires ontwikkelen. De uitkomst van deze samenwerking zijn de Granny’s Finest producten, die elk een handgeschreven kaartje met persoonlijk bericht van de maakster bevat.

Met de opbrengst van de verkochte producten worden regelmatig uitstapjes georganiseerd voor de Grannies. Prijzen variëren van 24,95 euro voor een hoofdband tot 164,95 euro voor een grote grof gebreide sjaal.

Het initiatief, dat begon als afstudeerproject van Niek van Hengel en Jip Pulles, is uitgegroeid tot een bedrijf met 45 handwerkclubs waar meer dan 800 ouderen aan deelnemen. De producten worden verkocht in diverse landen in Europa, op de webshop en nu ook in de permanente, eigen winkel in Rotterdam.

Ga met uw muis over de foto om meer te ontdekken over de nieuwe Granny’s Finest winkel.

Binnenkijken bij Granny’s Finest Rotterdam

Binnenkijken bij Granny’s Finest Rotterdam

Binnenkijken bij Granny’s Finest Rotterdam

Beelden: Granny's Finest