(advertentie)
(advertentie)
ABN Amro: aantal schoenenwinkels blijft afnemen in 2017

De schoenenbranche profiteert nauwelijks van de groeiende economie. Hoewel de economie sinds 2014 weer groeit en de koopkracht aantrekt, geven consumenten steeds minder uit aan schoenen. Dat concludeert ABN Amro in een nieuwe Insight-publicatie.

In 2016 daalde het verkoopvolume met 9 procent bij fysieke winkels, waardoor 193 schoenenwinkels hun deuren moesten sluiten. “Voor 2017 verwachten we een vertraging van de krimp in verkoopvolume. De branche staat niettemin voor prangende uitdagingen. Door de forse concurrentie daalden de winstmarges vorig jaar opnieuw, en wij voorzien dat het aantal schoenenwinkels in 2017 verder afneemt,” schrijft Sonny Duijn, sectoreconoom Leisure-Retail bij ABN Amro.

De bestedingen aan schoenen dalen al vijf jaar op een rij. In diezelfde periode sloten 762 schoenenwinkels hun deuren, voornamelijk in Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant. In het afgelopen jaar daalde de uitgaven aan schoenen met 3,4 procent volgens het CBS. De winstmarges dalen in 2016 opnieuw als gevolg van grote concurrentie, stelt ABN Amro. Grotere spelers hebben daar relatief minder last en kunnen snel vernieuwen. Dat geldt niet voor kleinere spelers, die amper winstmarges behalen en door lage kasstromen nauwelijks kunnen investeren.

De online bestedingen stijgen overigens wel, met 44 procent in 2016. De online propositie en vergrijzing noemt ABN Amro als de belangrijkste uitdagingen, vooral kleinere partijen hebben hiermee te maken. Voor 2017 en 2018 verwacht ABN Amro een toename van uitgaven aan schoenen via internet. “Binnen de branche en de sector is vooral de combinatie van offline en online kansrijk, om tot een omnichannel-strategie te komen,” tipt ABN Amro. En wie niet online wil verkopen, kan zijn website inzetten als oriëntatiemiddel. Het analyseren van de vergrijzende doelgroep is ook een belangrijk aandachtspunt.

Wat kunnen schoenenretailers doen om het hoofd boven water te houden? ABN Amro: “In het gebruik van ‘pasvormen’, een uitbreiding van het businessmodel en data-analyse is een wereld te winnen. Daar liggen de kansen voor ondernemers in deze branche. Service en expertise gaan het verschil maken.” Kleine retailers kunnen verder excelleren met ‘schoenen op maat’ en een optimale service, bijvoorbeeld door het toevoegen van schoenreparaties en poetsbeurten. Investeren in goed personeel met expertise is essentieel, benadrukt de bank. En net als bij andere retailers is ook data-analyse een goede manier om meer inzicht te krijgen, zegt ABN Amro. “Klantenkaarten kunnen ook meer inzicht geven over de samenstelling van de klantenbase, en waar de kansen voor de winkelier liggen.”

Beeld: Pexels

Church of Labels, Natascha Louwen: “Het is geen conceptstore”

INTERVIEWEen kerk van merken, de letterlijke vertaling van het concept van Natascha Louwen. In januari opende Church of Labels in de Hallen in Amsterdam. De winkel biedt plek voor beauty, lifestyle, mode, maar ook een kopje koffie, workshops en heeft zelfs werkplekken. “Het is eigenlijk een mini warenhuis,” aldus Louwen.

Het idee van Church of Labels ontstond al in 2015. “Ik zat al in PR en maar miste het contact met de consument. Ik wilde het totaalplaatje brengen en dat is wat ik nu kan doen.”

In het voormalige gemeentekantoor aan de Ten Katestraat is het een gezellige mengeling van items zonder dat het elkaar overstemt. De ruimte is licht en groots opgezet. “Uiteindelijk sluiten alle merken en segmenten goed bij elkaar aan. Allereerst is alles duurzaam en dat verbindt de items. Verstand op elk gebied heb ik nog niet, maar door samen te werken met de merken, leer ik.”

Church of Labels, Natascha Louwen: “Het is geen conceptstore”

”Het is geen conceptstore, maar een mini warenhuis”

Over één ding is Louwen heel duidelijk. “Het is geen conceptstore.” Ze verduidelijkt snel dat Church of Labels wel is opgebouwd vanuit een concept. “Je ziet vaak dat winkels waarbij de verkoop niet loopt, het label ‘conceptstore’ wordt geplakt. Bovendien weet je vaak niet of dat leuk gestylde vaasje in de hoek ook te koop is of niet. Dat is bij ons wel zo.” Zo’n 90 procent wat te zien is in de winkel is te koop. Wat nog niet te koop is, maar waar wel vaak naar gevraagd, wordt zet ze op haar inkooplijst. Ze noemt het daarom liever een mini warenhuis. Als gevraagd wordt naar haar mening over de velen conceptstores in Amsterdam is ze positief. “Je ziet dat mensen behoefte hebben aan inspiratie, aan iets nieuws. Dat is ook wat wij doen.”

Church of Labels, Natascha Louwen: “Het is geen conceptstore”

Die inspiratie biedt ze door de excentrieke items uit collecties aan te bieden. Als het ware cureert ze de collecties.“Mensen willen investeren in iets bijzonders.” Louwen is dan ook van plan om een stap verder te zetten bij haar selectie van items voor het volgende seizoen. “Je ziet dat er vraag naar is. Mensen willen niet per se alleen zwart in de winter, maar ook bonte prints.” Merken zoals Alix the label, Mime et toi, Meraki, Tokyo Design, Pure Servies, Teatox en Amsterdam Bag Company prijken in de winkel. Door te gaan voor een bonte mix van bijzondere items ‘lapt Church of labels de conventionele regels aan de laars’, aldus Louwen.

Church of Labels, Natascha Louwen: “Het is geen conceptstore”

Church of labels een gezellige mengeling van merken

Het is duidelijk dat Louwen de smaak te pakken heeft en ze geeft aan de winkel verder organisch ontwikkelen. Zo krijgen de interieur items een duidelijke gezamenlijke plaats, zijn binnenkort de beautyproducten bij binnenkomst aan de rechtermuur te vinden en komt er een duidelijke koffie-hoek. De scheiding tussen alle elementen van het concept worden daardoor nog duidelijker doorgevoerd.

Church of Labels, Natascha Louwen: “Het is geen conceptstore”

Naast de verandering in de indeling van de winkel, gaat Louwen ook de indeling van het aantal stukken voor vrouwen en het aantal voor mannen aanpassen. “Het is nu 70/30 en ik wil het naar 60/40 brengen.” Steeds meer mannen stappen namelijk binnen en vragen: “Heb je ook iets voor mij?” Daarnaast wil ze ook graag verschillende workshops geven en kunstenaars een podium bieden. Haar plannen zijn ambitieus, maar met alle aspecten van het concept maakt ze haar naam waar: een kerk van labels.

Beeld:FashionUnited

Men at Work lanceert mind workouts in de winkel

Vorig jaar kwam Men at Work met sportlessen, die consumenten in en rondom verschillende Men At Work-filialen konden volgen. Nu gaat de keten een stap verder en lanceert de ‘mind workout’, onder het motto ‘er goed uitzien begint in je hoofd’.

“Voortbordurend op de fysieke Menatworkout van vorig jaar worden de klanten van Men At Work dit jaar niet uitgedaagd tot squats of downward facing dogs, maar juist tot een brain challenge met slimme (bord)spellen,” laat Men at Work in een persbericht weten.

Men at Work lanceert mind workouts in de winkel

In vijf winkels in Nederland en België kunnen klanten mentale vaardigheden trainen door middel van het spelen van bekende bordspellen zoals Yahtzee, PimPamPet en Scrabble. Op deze manier wil de retailer de interactie tussen mensen stimuleren, naast het contact dat mensen via social media hebben.

Men at Work lanceert mind workouts in de winkel

Het evenement maakt deel uit van een serie initiatieven die de kledingketen sinds afgelopen jaar heeft opgezet, onder de naam ‘Start Something’. Dit online en instore platform focust op inspiratie en beleving. De lancering van de mind workout werd gestroomlijnd met de lancering van de nieuwe sportcollecties van bekende sportmerken zoals Reebok, Adidas, Nike, Calvin Klein, Champion en Off The Radar.

Men at Work lanceert mind workouts in de winkel

De Mind workout wordt georganiseerd in de volgende filialen: Groningen (15 maart), Den Bosch (22 maart), Den Haag (25 maart), het Belgische Gent (23 maart) en Leeuwarden (29 maart). Klanten kunnen zich via de website van Men at Work opgeven.

Beeld: Men at Work

Benetton lanceert nieuwe franchise strategie

Benetton heeft een nieuw franchise model gelanceerd, genaamd Franchising 2.0. Dat maakte het modemerk bekend tijdens een presentatie, meldt Italty24.

Franchising 2.0 focust op ‘een sterkere integratie tussen eigen winkels en franchise winkels’. De verkoop via ‘indirecte kanalen’ wordt gezien als de ruggengraat van het business model van Benetton, stelt de Italiaanse krant. Deze twee kanalen, het eigen en de indirecte, zijn de focus van de toekomstige uitbreiding van het verkoopnetwerk, die momenteel bestaat uit 5.000 winkels wereldwijd.

In de toekomst zullen medewerkers, mede dankzij de mobiele telefoon van klanten, vooraf al weten welke producten er online bekeken zijn en welke producten er al zijn gekocht. Tevens zijn ze zo in staat om geschikte combinaties te vinden of accessoires te vinden. De nieuwe nieuwe features zullen al in 2017 in de winkel komen.

CEO Marco Airoldi laat weten dat de nieuwe strategie ‘een reactie was op de snelle en vaak moeilijke evolutie van de markt’. “De focus ligt op het snel verschuiven richting de consument, om de behoeften en vraag zo snel mogelijk tegemoet te komen,” zegt hij tegen het Italiaanse medium.

Christian Prazollo, de franchise directeur, stelt dat Franchising 2.0 afrekent met het idee dat ‘digitaal een vijand is die bestreden moet worden’. “E-commerce groeit, dat is een gegeven, maar consumenten bezoeken de site ook steeds vaker, meer dan de winkel.”

Meer dan 230 verkooppunten hebben twee jaar geleden al ‘ja’ gezegd tegen een nieuw winkelformat dat ‘On Canvas’ heet. Hierbij worden een soort Lego-blokken gebruikt om nieuwe afgeschermde ruimtes te creëren, waar kleding wordt gepresenteerd. Eens iets anders dan presenteren dan in de rekken, stelt Benetton, en het assortiment wordt afgestemd op de vraag en het seizoen.

Beeld: Benetton

Yoox Net-a-Porter ontwikkelt winkelen via Whatsapp

Het zou zomaar kunnen dat je binnenkort via Whatsapp kunt winkelen bij Yoox Net-a-Porter. De luxe e-tailer ontwikkelt momenteel een nieuwe service voor de chatdienst. Dat zei CEO Federico Marchetti in een interview met Bloomberg.

Klanten van de Yoox Net-a-Porter kunnen al whatsappen met de e-tailer, maar nu wordt de dienst uitgebreid met een mogelijkheid om echt te winkelen via de app. Het luxe bedrijf is een van de eersten die verkoop via Whatsapp gaat aanbieden. Met de nieuwe service hoopt Yoox Net-a-Porter klanten die veel besteden gemakkelijker te bereiken.

Het is een logische stap voor Net-a-Porter, aangezien het aantal mobiele klanten toeneemt over het aantal klanten dat via een computer aankopen doet. Wanneer de nieuwe Whats app-service gelanceerd wordt is nog niet bekend.

Steeds meer bedrijven zoeken naar nieuwe mogelijkheden om messenger apps te integreren in hun e-commerce diensten. In China worden de bankrekeningen van klanten gekoppeld aan WeChat, en veel luxemerken gebruiken WeChat dan ook voor marketingdoeleinden. Slechts weinig klanten gebruiken de service echter om daadwerkelijk een aankoop te doen via de app.

Beeld: Pexels

Nelson Schoenen rolt verder uit met vijf nieuwe winkels

Nelson Schoenen rolt het Premium concept nu verder uit. In de komende maand komen er maar liefst vijf nieuwe winkels bij. Heerlen en Maastricht openen komend weekend, later deze maand volgen Utrecht, Roermond en Den Bosch.

De winkels zijn gevestigd in oude Dolcis-panden. Nelson nam in 2016 zo’n 20 winkels van de failliete schoenenketen over. De nieuwe eigenaar heeft flink geinvesteerd in de nieuwe winkels, die zijn verbouwd tot Nelson-vestigingen.

“Het openen van deze nieuwe winkels op deze belangrijke A-locaties in Nederland is voor ons een belangrijke stap richting de landelijke uitbreiding van ons winkelbestand en we zijn dan ook heel trots op het resultaat,”zegt Laura van Dam, marketing manager bij Nelson.

Nelson Schoenen rolt verder uit met vijf nieuwe winkels

De nieuwe Nelson winkels focussen op ‘beleving en service’. De winkels zijn voorzien van ‘sfeervolle elementen passend bij de stad waarin ze zijn gevestigd en bieden alle mogelijkheden om de collectie zo optimaal mogelijk te presenteren'. Naast het assortiment in de winkel kunnen klanten ook via de webzuilen een uitgebreider aanbod bekijken en ter plekke bestellen.

In februari 2016 opende Nelson de eerste Premium store aan de Nieuwendijk in Amsterdam. De premium winkels hebben een exclusiever aanbod, met onder meer hoog segment A-merken zoals Tommy Hilfiger en Calvin Klein. De winkels in Utrecht en Den Bosch zullen ook het premium concept voeren. Deze zullen ook worden voorzien van mobiele kassa’s, waardoor de aankoop op elke gewenste plek in winkel kan worden afgerond.

Beeld: Nelson (premium winkel Amsterdam, red.)

Crocs gaat 160 winkels sluiten

Het kleurrijke schoenenmerk Crocs gaat 160 winkels sluiten om kosten te besparen na tegenvallende cijfers in het afgelopen fiscale jaar.

Crocs noteerde in FY16 een verkoopdaling van 4,7 procent. De omzet daalde hierdoor naar 990 miljoen euro. Voor het merk is dit het tweede jaar dat de verkoop vermindert. Daarbij telde het bedrijf vorig jaar een verlies van 30 miljoen.

In een statement over het komende jaar maakte het bedrijf al bekend kosten te willen besparen om de efficiëntie van de productie en operationele processen te waarborgen. Onderdeel van die besparingen is de sluiting van een hoeveelheid winkels. De exacte locaties van de winkels moeten nog bekend gemaakt worden.

In 2018 moeten 160 locaties van het schoenenmerk gesloten zijn, wat de winkels wereldwijd terugbrengt van 558 naar 400. In Nederland en België is het merk in Rotterdam, Amsterdam, Maastricht, Brugge en Brussel te vinden.

“Als we vooruit kijken, ben ik positief dat deze acties de weg vrij maken voor groei en een verbetering van de aandelen,” zegt Gregg Ribatt, CEO van het merk in een statement.

Lees ook: Crocs ziet verkoop met 4,7 procent dalen in FY16

Beeld: Crocs Facebook

Nike werkt samen met Patta

Sportmerk Nike werkt samen met Amsterdams label Patta voor een pop-up store. In de tijdelijke winkel zal het schoenenmerk de verjaardag van het Air Max-model vieren met speciale lanceringen.

Van 8 tot en met 26 maart opent de winkel genaamd ‘On Air’ op Zeedijk 22 en is een van de locaties waar Nike exclusieve sneakers lanceert uit de Air Max Day collectie. De lancering van het Air Max 1 Anniversary-model vindt plaats op de openingsdag. De schoen is dan verkrijgbaar volgens het originele ontwerp in twee van de drie kleurencombinaties die het had in 1987. Air Max 1 Master, waarvan drie van de 11 ontwerpen Nederlands zijn, volgt al snel en de pop-up store sluit af met de lancering van VaporMax.

Air Max Day wordt gevierd op 26 maart en staat in het teken van de iconische schoen van Nike. Dit jaar is het de dertigste verjaardag van het schoeisel. Dit was het eerste model met zichtbare luchtdemping en deze “lucht” werd ontworpen door ruimtevaartingenieur Marion Frank Rudy. Door de demping gaat de zool langer mee. Na de bekende spot met sporter Michael Jordan werden de sneakers pas echt een begrip.

Beeld: Patta Amsterdam Facebook

Mattijs van Bergen opent een pop-up store in Amsterdam. De tijdelijke winkel zal te vinden zijn in de Negen Straatjes van 22 tot en met 26 maart. Dit maakt het merk bekend op Instagram.

In het pand aan de Huidenstraat 13 speelt de jurk Sonia een hoofdrol. Het kledingstuk is afkomstig uit de nieuwste lijn van het merk, Matter. Daarnaast zullen sjaals, riemen, sieraden en een paar made-to-measure items de ruimte van 55 vierkante meter vullen.

Het is de allereerste pop-up store voor het Nederlandse merk. Het staat bekend om de eigenzinnige ontwerpen en fijne details zoals plissés, tailleplooien, borduursels en materiaalcombinaties.

LVMH verenigt luxe en digitaal in online multi-brand warenhuis

Waar luxemerken zich lange tijd keerden tegen online verkoop van de collecties, werkt LVMH nu aan een online multi-brand warenhuis. Waar luxe en digitaal eerst nog onverenigbaar leken, keert nu het tij, ook voor LMVH.

Het multi-brand warenhuis is nog niet bevestigd door LVMH, maar een bron dichtbij het bedrijf verzekert WWD dat het in april of mei de testfase ingaat en in juni gelanceerd wordt. Niet alleen de modehuizen die LVMH beheert, waaronder Christian Dior, Céline en Louis Vuitton, zullen op het platform te vinden zijn. Andere merken en modehuizen zullen er ook een plaats krijgen.

Multi-brand warenhuis LVMH verenigd luxe met online vraag

Jarenlang zagen modehuizen de retail ervaring als de belangrijkste drijfveer voor hun verkoop. In 2013 zei Bruno Pavlovsky, hoofd bij Chanel nog: “Mode draait om kleding en om kleding te begrijpen, moet je het voelen.” In de periode van 2009 tot en met 2014 groeide de online verkoop van luxegoederen echter 4 keer zo snel als de offline verkoop. McKinsey & Company, een wereldwijd consultancy bureau, verwacht dat in 2025 de digitale verkoop 18 procent uitmaakt van de luxe industrie. De invloed van online is niet meer te ontkennen.

Ook het hoofd van LVMH Bernard Arnault gaf in het boek La Passio Creative al aan mogelijkheden te zien in online. Eind 2015 bleek de aanstelling van Ian Rogers als Chief Digital Officer daar het bewijs van. Daarnaast gaf de luxe groep destijds aan meer te willen investeren in de digitale ruimte en de merken in het portfolio een sterke online aanwezigheid te willen geven. Inmiddels hebben merken zoals Chanel, Fendi, Burberry en Michael Kors een online shop of zijn items verkrijgbaar bij e-tailers. Toch verkoopt op dit moment 40 procent van de luxe merken nog steeds geen items online.

LVMH is niet de eerste die de stap neemt naar een grotere online aanwezigheid. Italiaans luxe label Tod’s lanceerde in 2013 website Theluxer.com, maar sloot haar digitale deuren alweer in 2015 door een gebrek aan opbrengsten. Dat er een vraag is naar luxe goederen online, wil dus niet zeggen dat alleen de aanwezigheid al genoeg is. Maar wat zorgt wel voor een geslaagde stap naar de online wereld?

Luxe en digitaal verenigen tot een succes

De verkoop van luxe producten online is een delicate zaak, aldus Paul Vallois van Luxury Daily tegenover Forbes. Wanneer een product opeens ‘gemakkelijk verkrijgbaar is’, kan het speciale gevoel bij een aankoop verloren gaan. De consument verwacht bij luxe winkels ook een gepersonaliseerde service waar ze inzichten kunnen verwerven. “Online gaan met de verkoop maakt het moeilijker om dit onderdeel van de koopervaring te verzorgen.” Ook noemt Vallois het feit dat het shopgedrag is veranderd en wanneer een merk niet online beschikbaar is, de consument het via een andere weg wel verkrijgt.

Wanneer gekeken wordt naar de leidende merken op digitaal gebied zie je een grote lijn ontstaan. Zo heeft Burberry, uitgeroepen tot Digital Luxury Leader in 2014 door Exene BNP Paribas ook een luxe-uitstraling door middel van de productbeelden die niet onderdoen voor een modeverslag in een tijdschrift. Volgens het rapport destijds was de klantervaring het positiefst bij het Britse merk. Alle producten, van sjaals tot zonnebrillen en jassen tot tassen zijn te koop via de site. Het wist daarbij een luxe ervaring te behouden volgens het onderzoek.

E-tailer Net-A-Porter voert hetzelfde beleid met een luxueuze uitstraling van alle producten en de website in zijn geheel. Ook geeft de e-tailer invulling aan de wens van de consument om ‘unieke inzichten te verwerven’ door middel van het online magazine The Edit.

Uit de successen en gefaalde pogingen die LVMH voorgingen is een hoop af te leiden. De online markt ligt open en zolang een oog wordt gehouden op het vertalen van het unieke gevoel van de aankoop van luxe goederen heeft het een reële kans van slagen.

Beeld: Louis Vuitton Facebook