(advertentie)
(advertentie)
Zara start met same day delivery

Zara breidt hun service uit met de optie om een bestelling dezelfde dag nog te laten bezorgen, zo meldt Modaes. De optie is op dit moment alleen beschikbaar voor klanten in Madrid.

Klanten van het merk kunnen dezelfde dag nog genieten van hun pakket zolang ze voor 2 uur ‘s middags hun bestelling plaatsen. Ook is de service alleen beschikbaar van maandag tot en met vrijdag en wordt een bedrag van 5.95 euro gerekend.

Op dit moment is Zara in 45 online markten aanwezig. Aan het einde van boekjaar 2016 waren dat er nog 39. De precieze inkomsten op het gebied van e-commerce werden niet genoemd in het jaarverslag van het Spaanse moederbedrijf Inditex. De groep behaalde in totaal een winst van 3,2 miljard euro afgelopen boekjaar.

Beeld: Website Inditex

United Nude sluit vlaggenschip in Londen

Een forse huurverhoging plus langlopende wegwerkzaamheden in de nabije omgeving maken het voor schoenenmerk United Nude onmogelijk de deuren van haar enige winkel in Groot-Brittannië, in Covent Garden in Londen, geopend te houden. Ook de teruglopende consumentenbestedingen en de concurrentie van webwinkels en multibrand retail spelen mee. Het Britse vlaggenschip van United Nude dat in 2011 de deuren opende, sluit in oktober van dit jaar. Dat meldt Fashion Network

Het bedrijf is nog op zoek naar een nieuwe winkellocatie in Londen. Groot-Brittannië staat namelijk in de top drie landen waar United Nude de meeste omzet boekt. Daarom heeft het bedrijf ook een vast kantoor in het land waar vandaan de e-commerce activiteiten en perscontacten in goede banen worden geleid.

Wanneer de deuren in oktober in Londen sluiten, gaan er nieuwe deuren open in Los Angeles. Dan wordt namelijk het nieuwste United Nude concept store en tevens mondiaal hoofdkantoor in gebruik genomen. "Het wordt heel anders dan onze huidige winkels," zegt creatief directeur en oprichter Rem D. Koolhaas, "in deze nieuwe winkel zullen namelijk niet alleen producten van United Nude te koop zijn. Het wordt een winkel annex galerie en evenementenlocatie, die ook in het weekend voor het publiek geopend zal zijn en te huren voor events. Het plan is om hiervoor samen te werken met lokale en internationale kunstenaars, muzikanten en ontwerpers."

United Nude is in 2003 opgericht door de Nederlandse ontwerper Rem D. Koolhaas en Galahad Clark, telg uit het Clarks schoenenimperium. Het schoenenmerk van het duo is wereldwijd verkrijgbaar en heeft winkels in Amsterdam, Wenen, Tel Aviv, Tokio en Peking. Later dit jaar, en begin 2018, staan meer winkelopeningen gepland in Azië.

Foto: United Nude, zomercollectie 2017

Kijken: Calvin Klein schildert New York flagshipstore geel

De Calvin Klein flagshipstore in New York heeft een opvallende make-over gekregen: de winkel aan Madison Avenue is volledig geel geschilderd. Kunstenaar Sterling Ruby heeft op uitnodiging van creatief directeur Raf Simons het winkelconcept vernieuwd voor de verkoop van Calvin Klein's herfst 2017 collectie.

De kleurtint komt overeen met de kleur van de meest besproken looks uit de debuutcollectie van Simons, namelijk de gele nepbont bontjas met vinyl overlaag.

Ga met uw muis over de foto's om meer informatie over het winkelconcept te ontdekken

Kijken: Calvin Klein schildert New York flagshipstore geelKijken: Calvin Klein schildert New York flagshipstore geelKijken: Calvin Klein schildert New York flagshipstore geelKijken: Calvin Klein schildert New York flagshipstore geel

Raf Simons kon afgelopen febrauri, zes maanden na zijn aanstelling, eindelijk onthullen welke kant hij opgaat met Calvin Klein. Door modecritici werd de debuutcollectie positief ontvangen. Suzy Menkes van Vogue.co.uk schreef bijvoorbeeld in haar recensie over ‘een fijne en interessante show, met de belofte van nog veel meer goeds’. "Het hoofdstuk van Raf Simons in Amerika is nog maar net begonnen, net zoals dat van president Trump. En na deze redelijk succesvolle start, is het de tijd die zal leren of de ontwerper de ‘dis-Unites States’ zal begrijpen en opnieuw een mode-imperium kan creëren voor Calvin Klein," besloot Menkes.

Calvin Klein, opgericht in 1968 en sinds 2003 eigendom van PVH Corp., zet wereldwijd circa 8 miljard dollar (6,8 miljard euro) om. Het Amerikaanse modemerk is actief in meer dan 110 landen wereldwijd en heeft 10.000 mensen in dienst.

Foto's: Calvin Klein 205W39NYC. Credits: © 2017 Elizabeth Felicella/Esto Photographics.

Topshelf vraagt huurverlaging voor pand Groningen

Sportmodeketen Topshelf onderhandelt voor haar vestiging in het voormalige V&D-pand in Groningen over huurverlaging. Daar zouden diverse redenen voor zijn, liet COO Marjan Diepeveen weten tegenover RTV Noord.

Topshelf bevindt zich sinds eind vorig jaar in het pand aan de Grote Markt, waarin ook een vestiging van Jumbo en La Place zouden komen te zitten. Het uitblijven van die laatste twee zou Topshelf veel geld hebben gekost. “We zitten in Groningen nog maar in het eerste jaar en het kost twee à drie jaar om echt iets neer te zetten,” stelt Diepeveen.

Volgens Gert-Jan Slob, directeur van winkelanalist Locatus, heeft de vraag om huurverlaging een heel andere reden. Hij stelt dat de formule van de retailer te onduidelijk is en daarom te weinig consumenten trekt. “Het is net geen warenhuisformule. Mensen weten niet goed waarvoor ze bij Topshelf naar binnen stappen,” zegt hij tegenover de omroep. Een partij als Hudson’s Bay noemt hij een logischer vervanger van V&D.

Onlangs maakte Topshelf bekend haar filiaal in Nijmegen aan het einde van de zomervakantie te sluiten. Ook daar vroeg de keten om huurverlaging, maar kreeg die niet.

Beeld: Topshelf Department Stores Facebook

INretail: Schoenen- en moderetailers genieten van een positief halfjaar

Het eerste halfjaar van 2017 is een positieve periode geweest voor zowel schoenen- als moderetailers, meldt brancheorganisatie INretail. De schoenenbranche behaalde 5,4 procent meer omzet dan vorig jaar in dezelfde periode en de modebranche tikte een groei van 3,4 procent aan.

Het afgelopen kwartaal zag de schoenenbranche de omzet stijgen met 1,4 procent. Dit was te danken aan het mooie weer en de populariteit van open schoenen zoals sandalen en slippers. Dit segment presteerde onder dames-, heren en kinderschoenen het beste met een omzetgroei tussen de 13 en 17 procent.

De moderetailers zagen een lichte stijging van de omzet tijdens het tweede kwartaal van 2017. De verkoop nam toe met 0,8 procent. Deze stijging werd voornamelijk gestuwd door de verkoop van ondermode die met 9.7 procent toenam. In de damesmode waren jurken het populairste item. Dit segment zag dan ook een omzetgroei van 29,9 procent. Bij heren en kindermode zag de verkoop van overalls en tracksuits vooral de grootste toename.

Voor het gehele jaar verwacht INretail een gemiddelde groei van 2 procent in de mode en schoenenbranche.

Beeld: FashionUnited

Guess breidt uit in Scandinavië

Guess heeft zijn pijlen gericht op Scandinavië. Dit weekend opende het Amerikaanse merk de eerste winkel in Noorwegen. Het komende jaar wil het bedrijf tien extra winkels in Scandinavië realiseren.

“Scandinavië speelt een belangrijke rol in de algemene expansiestrategie van Guess,” aldus CEO Victor Herrero in een statement. “Met 27 miljoen inwoners en een van de hoogste BBP (Bruto Binnenlands Product, red.) in Europa, zal deze regio zeker een strategische markt voor ons zijn. Ik ben zeer zeker over deze nieuwe mogelijkheid in de retailontwikkeling van ons merk en ik ben erg enthousiast dat Guess haar eerst verschijning op CIFF (Kopenhagen Internationale Modebeurs), een van de voornaamste internationale beurzen in Europa zal maken. Dit is een cruciale kans voor ons om top inkopers en accounts in de regio te ontmoeten, hun behoeften te begrijpen en de Guess lifestyle aan te bieden.”

Guess opende hun eerste Noorse winkel in de Norwegian Outlet in Vestby. Het pand telt 220 vierkante meter en is ingericht volgens het nieuwe Guess Factory Store-concept. De winkel heeft een strak wit interieur met heldere lichten en er is gebruik gemaakt van contrasterende materialen om het een modern gevoel te geven.

Begin dit jaar maakte het bedrijf nog bekend 60 winkels te sluiten na een winstdaling van 72 procent. Het ging hier vooral om Amerikaanse locaties van Guess. Op dit moment heeft het merk 1080 winkels wereldwijd.

Beeld: Guess

‘Vertrouwen consumenten in buitenlandse webwinkels gestegen’

Uit het jaarlijkse onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat consumenten meer vertrouwen hebben in buitenlandse webwinkels. Vooral e-tailers in andere Europese landen kunnen genieten van 21.1 procent meer vertrouwen.

In Nederland en België ligt het vertrouwen in buitenlandse webwinkels echter lager dan het Europees gemiddelde van 57,8 procent. In België voelt zo’n 50 procent van de consumenten zich op zijn gemak om een aankoop in het buitenland te doen, terwijl dit in Nederland op 40 procent ligt. Webwinkels in eigen land worden door 80 procent van de Nederlands vertrouwd en 74 procent van de Belgen.

Veel e-tailers zijn echter nog huiverig om aan andere landen te verkopen, zo meldt het onderzoek. De redenen hiervoor zijn volgens de retailers dat ze een hoger risico lopen op fraude en de verschillen in BTW die over de producten betaald moeten worden. Ook andere wetten op het gebied van bescherming van de consument en mogelijk hogere kosten om problemen op te lossen zien e-tailers als reden om niet aan het buitenland te leveren en te verkopen.

Beeld: Pexels

Sportsworld opent in voormalig V&D-pand Purmerend

Sportsworld, zusterformule van warenhuis Topshelf, opent een nieuwe winkel in Purmerend. De winkel vestigt zich op de begane grond van het voormalige V&D-pand in het centrum, melden diverse media.

De oude V&D-vestiging in Purmerend was al deels gevuld met horecagelegenheden en een supermarkt. Wanneer Sportsworld daar precies haar deuren opent, is nog onbekend.

Sportsworld maakte vorig jaar na lange tijd een comeback in buitenstedelijke gebieden nadat Topshelf werd omgevormd naar een binnenstedelijk winkelconcept. Winkels in de periferie kregen weer de naam Sportsworld. Met het vestigen in Purmerend beschikt de sportketen voor het eerst over een binnenstedelijk filiaal.

Onlangs werd bekend dat de Topshelf-vestiging in het voormalige V&D-pand in Nijmegen wordt gesloten. Na de zomer gaat de winkel dicht omdat het de ‘slechtst lopende locatie van de warenhuisketen’ zou zijn. De sportmodeketen heeft nog wel vestigingen in Alkmaar, Arnhem en Groningen. Sportsworld beschikt over megastores in steden als Rotterdam, Beuningen en Utrecht.

Beeld: Topshelf Department Stores Facebook

Louis Vuitton start Chinese webshop

Louis Vuitton is al ruim 25 jaar actief in China, sinds 1992 om precies te zijn, en pas vorige week donderdag heeft het Franse luxeconcern een eigen online shop in het land geopend. Dat is rijkelijk laat natuurlijk, zeker voor een bedrijf dat al sinds 2005 een online shop heeft in thuisland Frankrijk. Toch is Louis Vuitton niet het laatste concern dat in China online gaat. Bedrijven als Hermès, Prada, Ralph Lauren en Swatch, bijvoorbeeld, moeten de stap nog zetten. Dat meldt WWD.

De Chinese markt is complex. Niet alleen vanwege de taal en de culturele verschillen, maar ook vanwege dominante lokale spelers als Tmall en JD.com. Vorige week maakte Abercrombie & Fitch bekend met Tmall te gaan samenwerken terwijl het merk al 10 winkels en een eigen e-commerce site heeft in China.

Daar staat tegenover dat Chinese consumenten veel meer en gemakkelijker online kopen dan elders. Zo zijn de opties voor online betalen vele malen groter en breder geaccepteerd in China dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Daarnaast is een eigen webshop een belangrijk instrument om de verkoop van nep-artikelen aan onwetende consumenten tegen te gaan.

Foto: Louisvuitton.cn homepage

Fonq breidt aanbod fashion accessoires uit

Webwarenhuis Fonq heeft de fashion merken DKNY, Ted Baker, Guess en Ray-Ban aan het assortiment toegevoegd met als doel het aanbod modeaccessoires op de site fors uit te breiden. Daarmee beweegt het online warenhuis zich richting het terrein van de modebranche, hoewel Fonq zich voorlopig alleen op accessoires en niet op kleding richt. Wel sokken, slippers en sieraden dus, maar geen schoenen en T-shirts.

Percentage lifestyleproducten mag omhoog bij Fonq

Momenteel bestaat het lifestyleassortiment van Fonq uit zo'n 10.000 producten. Dat is ongeveer 15 procent van het totaalaanbod van de site. Dat percentage kan omhoog, zegt CEO Joost Wels in het persbericht. "Eind vorig jaar hebben we onze doelgroep geherdefinieerd en geconstateerd dat we onze hoofddoelgroep nog beter kunnen bedienen door uitbreiding in lifestyle accessoires. We bedienden de Fonq-klant met mooie producten voor in en om het huis, maar voor een tas, horloge of zonnebril moest hij naar een andere winkel. Toen we met lifestyle accessoires startten, was er geen andere aanbieder in het midden- en hoog segment waar je tegelijk een mooie barbecue, nieuwe stoelen en een trendy horloge kon kopen”, aldus Wels.

Uitbreiding van het lifestyle assortiment past in de strategie van Fonq dat de retailformule verder wil uitrollen. Het bedrijf richt zich op de verkoop van A-merken, opkomende merken en premium merken voor koken, wonen en lifestyle. Ten einde het productaanbod in de categorie lifestyle te verbeteren is Fonq dit jaar gestart met de verkoop van tassen, reisbagage, horloges, sieraden en zonnebrillen. Wels: “In het begin hebben we ons vooral gericht op het toevoegen van mooie lokale en Scandinavische merken. Het is belangrijk om eerst een sterk umfeld te creëren. Nu dat staat, ligt de focus op global brands."

Wels zegt ook dat het productaanbod van Fonq later dit jaar of begin 2018 verder zal worden uitgebreid. Met welke productcategorieën precies en of daar ook kleding bij komt, houdt het bedrijf nog onder de pet.

Fonq werd vorig jaar overgenomen door investeringsfonds AJS Holdings van Ad Scheephouwer. Tot 2016 maakte het webwarenhuis deel uit van RFS Holland dat ook egenaar is van Wehkamp. Het bedrijf rapporteerde over 2015 een jaaromzet van 66 miljoen euro. Sinds de overname worden geen omzetcijfers meer gecommuniceerd.

Foto: Fonq zonnebrillen