(advertentie)
(advertentie)
Binnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s Bay

Het vierde pand van de Amsterdamse vestiging van Hudson’s Bay, gericht op kinderen is geopend. Het pand ging later open dan de rest van de vestigingen, omdat het later verkregen was dan de rest van de locaties, zo meldde CEO Jerry Storch destijds.

In het pand is onder andere kleding te vinden van Tommy Hilfiger, Vingino, Tumble 'N Dry, Scotch & Soda, Nike, Adidas maar ook Gosoaky, Sons & Daughters en American Outfitters. Daarnaast zijn er ook verschillende boeken en speelgoedartikelen te koop.

De rest van de Amsterdamse vestiging ging op 5 september open. Destijds openden de drie panden; voor dames, heren en accessoires. Bovenin het pand zit het restaurant Nacarat van sterrenkok Ron Blaauw. De rest van de tien vestigingen van Hudson's Bay volgden in de weken daarna. Sinds 21 september zijn alle Nederlandse locaties van de Canadese keten geopend.

Bekijk de eerste beelden van het pand hier:

Binnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s BayBinnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s BayBinnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s BayBinnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s BayBinnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s BayBinnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s BayBinnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s Bay

Beeld: Hudson´s Bay

Modegroep FNG mikt op Duitsland op Spanje. Dat heeft topman Dieter Penninckx bekendgemaakt in een interview met het Financieel Dagblad. Voor uitbreiding van Belgische merken kijkt FNG naar Spanje. Voor Nederlandse damesmodemerken als Claudia Sträter, Expresso en Miss Etam ziet het concern kansen in de Duitse markt.

In september investeerde overheidsinvesteringsfonds Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) 15 miljoen euro in de Belgische modegroep en kreeg daarmee 5 procent van de aandelen in handen. De Belgische krant De Tijd meldde toen al dat FNG het extra geld zou gaan gebruiken voor expansie buiten de Benelux.

In de afgelopen maanden zette de Belgische modegroep de eerste stappen in Duitsland en Spanje. Het Belgische merk CKS opende een eerste vestiging in Barcelona, het Nederlandse damesmodelabel Claudia Strater een winkel in de Duitse stad Munster.

De FNG topman laat nu in het Financieel Dagblad weten dat de expansiedrift ook kan leiden tot een overname van een Duitse winkelketen. "De meerderheid van de verkopen begint online, maar ze eindigen meestal in winkels. Ik geloof niet in zo maar producten neerleggen bij Otto.de of Zalando. Dan wil je ook een eigen winkelnetwerk. We zijn best bescheiden, maar als je in Duitsland iets overneemt denk je al snel aan een honderdtal winkels”, aldus Penninckx.

Groei dichterbij huis wordt toch ook nog niet uitgesloten. "Misschien doen we nog één of twee overnames in de Benelux," zegt de topman van FNG, dat de afgelopen jaren bedrijven als Miss Etam, Brantano, Steps, Expresso en Claudia Sträter inlijfde.

Door de buy-and-build strategie is FNG uitgegroeid tot een een van de grootste modespelers in de Benelux. FNG begon met kinderkleding, breidde zich uit naar damesmode en stapte recentelijk naar kleding voor mannen. In totaal exploiteert het concern 10 merken, 500 winkels en telt het zo'n 1500 retailklanten. FNG is online actief met zijn eigen webwinkels, maar doet ook een beroep op webwinkels zoals Zalando en Wehkamp. Ook via Bol.com verkoopt FNG kindermode en accessoires.

FNG is genoteerd aan Euronext in Amsterdam.

Asket strijkt neer in Amsterdam met pop-up tour

Het Zweedse mannenmodemerk Asket - niet te verwarren met H&M’s nieuwe keten Arket - strijkt voor het eerst neer in Amsterdam middels een pop-up tour door Europa. Asket vestigt zich op 3 en 4 oktober aan de Nieuwezijds Voorburgwal in de hoofdstad met een tijdelijke showroom, waar consumenten het label kunnen zien, voelen en passen.

Asket, opgericht in 2015, is een slow fashion modemerk dat geen seizoenscollecties voert. In plaats daarvan heeft het label een permanente collectie. “Mode is te snel geworden; constante nieuwe trends vragen om meerdere collecties per seizoen. Dit is niets voor ons. We richten al onze tijd en energie op het maken van iets heel goeds - de essential,” zegt het bedrijf over zichzelf.

Slow fashion merk Asket vestigt zich tijdelijk in Amsterdam

Het merk concentreert zich naar eigen zeggen op essentiële basics en voert momenteel een collectie bestaande uit twaalf verschillende items: een T-shirt (30 euro), een lichtgewicht T-shirt (40 euro), een sweatshirt (80 euro), een Oxford blouse (80 euro), een polo (55 euro), mannen boxers van Egyptisch katoen (18 euro), een merino wollen trui (95 euro), een cashmere trui (195 euro) van Mongolisch cashmere, merino wollen sokken (12 euro) en katoenen sokken (12 euro), een merino cashmere sjaal (50 euro) en een merino wollen muts (35 euro). Alle producten zijn verkrijgbaar in vijf tot zeven tijdloze kleuren als wit, beige, grijs, groen, blauw en zwart. Het label voert daarbij vijftien verschillende maten, welke allemaal beschikbaar zijn in long, regular en short.

Asket strijkt neer in Amsterdam met pop-up tour

De productie van de Asket-collectie vindt voornamelijk plaats in Europa. De merino wollen items worden gebreid in Italië en afgewerkt in Tunesië. Cashmere wordt ook geweven in Italië, terwijl de katoenen producten deels worden vervaardigd in Italië, en deels in Portugal. Het distributiecentrum van Asket bevindt zich in Tallinn, Estland, valt te lezen op de website. Daarop maakt het merk tevens, in het kader van transparantie, duidelijk waaruit de prijzen van de items zijn opgebouwd.

De tijdelijke Amsterdamse Asket-vestiging is onderdeel van een Europese pop-up tour die het label in de eerste weken van oktober organiseert. Na Amsterdam is Berlijn aan de beurt (6 en 7 oktober), gevolgd door Londen (9 en 10 oktober), Helsinki (12 en 13 oktober) en Kopenhagen (14 en 15 oktober).

Asket beschikt in thuisstad Stockholm al over een eigen, permanente showroom. De collectie is in verschillende Europese landen al via de webwinkel van het merk verkrijgbaar.

Verkoop via een 'wereldtournee' is niet helemaal nieuw. Het label Clemens en August, het chique merk van C&A-telg Alexander Brenninkmeijer, verkocht in het verleden ook rechtstreeks aan consumenten in tijdelijke winkels. Ieder seizoen trok Clemens en August langs tien grote steden in Europa en Japan waar voor een paar dagen een locatie werd gehuurd voor de verkoop van kleding, om daarna meteen weer te vertrekken. Op deze manier bespaarde het merk op zijn verkoopstructuur en het opzetten van een winkelketen.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Fashionunited.de.

Beeld: Asket PR & website

Brancheorganisatie Detailhandel Nederland heeft in een brief aan Nederlandse gemeenten verzocht winkeliers een extra koopzondag te gunnen op zondag 24 december.

Dit jaar valt Kerstmis op maandag en dinsdag. Dat betekent dat consumenten in gemeenten waar geen standaard zondagopening geldt, hun laatste boodschappen voor de feestdagen op zaterdag 23 december moeten doen. Volgens de brancheorganisatie betekent dat omzetverlies. "Wij krijgen heel veel reacties van winkeliers. Juist tijdens de feestdagen moeten zij hun geld verdienen. Dat zijn piekdagen. Als je de dag voor kerst noodgedwongen dicht blijft, verlies je omzet. Bijvoorbeeld aan onlinewinkels die niet sluiten," zegt Dolf Kloosterziel van Detailhandel Nederland in De Stentor.

Niet alleen eerste Kerstdag valt op een maandag, dat geldt ook voor Nieuwjaardags. Dat betekent extreme drukte op de zaterdagen daaraan voorafgaand, tenzij winkels ook op de zondag open kunnen waardoor de drukte wordt gespreid. "Het lijkt vroeg om het nu al over kerst te hebben maar we zijn juist net op tijd", stelt Detailhandel Nederland. Gemeenten hebben tijd nodig om maatregelen te treffen zoals de openingstijden verruimen en extra koopzondagen in december toe te staan.

Euromonitor heeft Pakistan aangewezen als de belangrijkste retail groeimarkt van dit moment. Het onderzoeksbureau berekende dat de retailomzet in het land tot 2021 ieder jaar met ruim 8 procent toeneemt. Naar verwachtig verdubbelt het aantal winkels in Pakistan de komende vier jaar. Euromonitor schat het totaal aantal retaillocaties in het land in 2021 op 1 miljoen.

De enorme groei in Paksitan is te danken aan een aantal factoren. Het land heeft een vrij jonge bevolking. Ongeveer twee-derde van de mensen in Paksitan zijn jonder dan dertig jaar. Daarnaast groeit het besteedbaar inkomen van de bevolking in het land. Sinds 2010 is het bedrag dat de gemiddelde Pakistaan maandelijks kan uitgeven ongeveer verdubbeld.

Tel daar het relatief lage prijspijl en een groeiende middenklasse bij op en Pakistan is een retailmarkt om van te watertanden. Volgens Euromonitor omvat de Pakistaanse middenklasse over vier jaar meer mensen dan die van het Verenigd Koninkrijk of van Italië. "We hebben hier een heel nieuw type millennial shopper," zegt Shabori Das van Euromonitor tegen persbureau Bloomberg. "Ze vinden het niet erg om flink in de buidel tasten voor de lifestyle die ze willen hebben. Dat is een heel andere mentaliteit dan de Baby Boom generatie die sparen als prioriteit had." Das vergelijkt de ontwikkeling die Pakistan nu doormaakt met die in India vier jaar geleden.

Pakistan staat dus op één van belangrijke retail groeimarkten. Andere landen in de top drie zijn: Kameroen op twee en Zuid-Korea op drie. Gevolgd door India, Guatemala, Kenia, de Verenigde Arabische Emiraten, Saudie Arabië, Vietnam en Algerije.

Calvin Klein opent twee nieuwe multibrand lifestyle winkels

Calvin Klein zet haar zinnen steeds meer op globale uitbreiding, ditmaal met de opening van twee nieuwe multibrand lifestyle winkels in Düsseldorf en Shanghai. De winkels zijn voorzien van het nieuwste retailconcept van Calvin Klein, zo maakte het Amerikaanse label donderdag bekend.

De filialen, beiden flagshipstores, moeten de aanwezigheid van Calvin Klein in grote internationale steden verankeren. De winkel in Shanghai is 6.000 vierkante meter groot en is gevestigd in het Raffles City winkelcentrum. Het pand in Düsseldorf, gevestigd aan Königsallee Boulevard, beschikt over een winkeloppervlak van 3.500 vierkante meter. In beide vestigingen is bijna het complete aanbod van Calvin Klein beschikbaar, waaronder CK Calvin, Calvin Klein Jeans en Calvin Klein Performance.

“Onze nieuwe flagshipstores in Shanghai en Düsseldorf vertegenwoordigen Calvin Klein’s inzet voor een sterke consumentenervaring, technologische innovatie en een ongeëvenaard handelsmerk voor ons wereldwijde publiek.” Dat zegt CEO Steve Shiffman in een persbericht, eraan toevoegend: “Waar we ons blijven richten op de uitbreiding van Calvin Klein’s voetafdruk, is het ons doel de beste retailervaring over de hele wereld te brengen.”

Het nieuwe winkelconcept wordt gekenmerkt door een minimalistisch, modern interieur met lichte kleurrijke details en ‘weelderige materialen’. Naast grijs zijn kobalt blauw en zacht roze de kernkleuren van de inrichting. Ook worden digitale technologieën als interactieve video’s ingezet in de winkels om “consumenten de mogelijkheid te bieden actief deel te nemen aan de winkelervaring”.

Beeld: Calvin Klein

Arket opent eerste Nederlandse winkel in lente 2018

Arket, de nieuwste modeketen van de Zweedse H&M Group, opent in de lente van 2018 een eerste Nederlandse winkel. Het filiaal wordt gevestigd in Amsterdam, aan het Koningsplein 20. Een precieze openingsdatum is nog onbekend, laat een woordvoerder weten aan FashionUnited.

De nieuwe winkel vestigt zich in een pand van ruim 1.000 vierkante meter groot, verdeeld over drie verdiepingen. Naast de kleding-, accessoires- en interieurcollecties, beschikt het filiaal op de begane grond over een café dat zich baseert op het New Nordic Food Manifesto. Kleding voor zowel vrouwen, mannen als kinderen zal beschikbaar zijn in de winkel.

Arket opent in 2018 eerste vestiging in Nederland

“We zijn erg gelukkig om onze eerste Arket winkel in Nederland te openen op zo’n geweldige locatie op het Koningsplein in Amsterdam,” zegt CEO Lars Axelsson in een persbericht. “Hoewel de winkel pas volgende lente open gaat, is Arket online al aanwezig in Nederland en 17 andere landen,” aldus Axelsson. De vestiging bevindt zich op de locatie vlakbij de winkel van & Other Stories, H&M’s damesmode formule die in 2013 werd geïntroduceerd.

De opening van de Amsterdamse winkel volgt op de lancering van de eerste drie Arket-filialen in Londen, Kopenhagen en Brussel afgelopen maand. Het merk is tevens al online beschikbaar in 18 Europese markten en zal in oktober nog fysieke vestigingen openen in Stockholm en München.

Arket, dat op 25 augustus werd gelanceerd aan Regent Street in Londen, is volgens de H&M Group het ‘premium’ merk van de portefeuille. De focus van het label ligt op kwaliteit en tijdloze, functionele ontwerpen. De collectie, voor vrouwen, mannen en kinderen, is naar eigen zeggen voor degenen die van Scandinavische basics houden.

In H&M’s woensdag uitgebrachte financiële rapport over de eerste negen maanden van het boekjaar, maakte het bedrijf tevens bekend bezig te zijn met de lancering van nóg een nieuwe formule. Veel over het nieuwe concept is echter niet bekend, evenals wanneer dit wel het geval zal zijn. Momenteel beschikt de groep over zeven formules: Cos, Weekday, H&M, Cheap Monday, Arket, Monki en &Other Stories. Over de eerste negen maanden van dit jaar rapporteerde het bedrijf een omzetstijging van 5 procent naar 59,282 miljoen Zweedse kroon (6,2 miljard euro).

Bekijk de Arket winkels op de kaart. Klik op een icoon om meer te weten te komen over de (geplande) winkel.

Beeld: Arket Facebook

Bol.com heeft deze week officieel zijn nieuwe distributiecentrum in Waalwijk geopend. Het centrum, waar zo’n anderhalf jaar aan is gebouwd, biedt ruimte voor een miljoen verschillende producten.

Dat is een stuk meer dan het maximale aantal artikelen van 300.000 dat in het oude fulfilmentcenter kon worden verwerkt. Het pand is dan ook een stuk groter, namelijk 135.000 vierkante meter. Op termijn zal er plaats zijn voor ongeveer 2.000 werknemers, stelt de e-tailer. Zowel de Nederlandse als Belgische markt zullen worden bediend door het nieuwe centrum.

“Iedere dag worden tienduizenden artikelen besteld en zelfs honderdduizenden op het drukste moment,” zegt Huub Vermeulen, COO van Bol.com. “We vinden het daarom erg belangrijk dat onze klant uit een breed aanbod van artikelen kan kiezen en dat de bestelling binnen een paar uur kan worden geleverd. Dankzij het nieuwe distributiecentrum, kunnen we blijven groeien en innoveren in de toekomst, waarmee we onze klanten maximale service bieden,” aldus Vermeulen.

Naast de extra ruimte is nieuw dat PostNL inpandig sorteerwerkzaamheden gaat verrichten en vanuit Waalwijk gaat bezorgen. Daardoor zijn minder transportbewegingen nodig en wordt volgens Bol.com minder CO2 uitgestoten. Het centrum zelf is ook duurzaam, onder andere door het gebruik van windenergie en energiezuinige installaties voor verwarming, verlichting en ventilatie. Voor deze elementen ontving de internetgigant eerder het hoogst haalbare Breeam-certificaat van de Dutch Green Building Council.

Vierde pand Hudson’s Bay Amsterdam nu ook geopend

Een paar weken na de opening van de Hudson’s Bay in Amsterdam, is nu ook het vierde pand, waar kindermode te vinden is, geopend. Merken zoals onder andere Fred & Ginger, Trixie, Bellerose, Garcia Jeans en Soft Gallery zijn onder andere te koop in het pand.

De andere drie panden met dames- en herenmode, beauty en interieuraccessoires openden op 5 september hun deuren.

De opening van het pand met kindermode liet nog even op zich wachten, zo vertelde Jerry Storch, de Canadese CEO van Hudson’s Bay, destijds tegen FashionUnited. "Het pand was later verkregen, dus gingen de verbouwingen later van start.”

Dat de Amsterdamse flagshipstore bestaat uit vier verschillende panden, vindt Storch, 'wel cool', zo verklaarde hij tijdens de opening op 5 september. "Het heeft iets deconstructief, zoals een Picasso schilderij, als een winkel meerdere panden heeft,” aldus de topman.

Sinds afgelopen donderdag zijn alle tien de vestigingen van Hudson’s Bay in Nederland geopend. De Canadese keten heeft zich gevestigd in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Leiden, Breda, Maastricht, Zwolle, Almere, Den Bosch en Tilburg.

Beeld: Hudson’s Bay Nederland Facebook

Kijken: De eerste monobrand winkel van Goosecraft INTERACTIEF

Het Nederlandse lederwaren merk Goosecraft heeft zijn eerste monobrand winkel geopend. De winkel is te vinden in de Pijp in Amsterdam, aan de Gerard Doustraat 78.

”We wilden gewoon een eigen plek hebben om te laten zien wat Goosecraft allemaal doet,” vertelt mede-oprichter Vincent van der Weijden in een persbericht. Het merk staat bekend om het gebruik van hoge kwaliteit leersoorten en een stoer en rebels karakter. Dit is het karakter dat Goosecraft nu ook in het design van de eigen winkel kan laten zien, met het gebruik van warme kleuren en robuuste materialen.

Ga met uw muis over de foto om meer informatie over de winkel te ontdekken.

Kijken: De eerste monobrand winkel van GoosecraftKijken: De eerste monobrand winkel van GoosecraftKijken: De eerste monobrand winkel van Goosecraft

Goosecraft in de Pijp is te bezoeken van maandag tot en met zaterdag tot 18.00 uur en zondag tot 17.00 uur. Het merk wordt naast deze monobrand winkel ook verkocht in vele multibrand winkel in onder andere Rotterdam, Alkmaar, Tilburg en Maastricht en het merk heeft ook een eigen multibrand winkel in de Berenstraat in Amsterdam. Prijzen variëren van 60 euro voor handschoenen en 250 tot 800 euro voor een jas.

Beeld: Goosecraft