(advertentie)
(advertentie)
Gemeente Amsterdam zet streep door 24-uursopening winkels

De proef met 24-uursopening van winkels in vier gebieden in Amsterdam is van de baan. De gemeente heeft een streep gezet door het project dat op 1 juli van start moest gaan.

Volgens wethouder Kasja Ollongren hebben maar zeventien ondernemers zich gemeld om deel te nemen aan de proef. Ondernemers zoals souvernirwinkels, ijsverkopers en wafelbakkers zagen het idee wel zitten, juist de winkels waarvan de gemeente niet wil dat ze de gehele dag en nacht open zijn. De gemeente hoopte juist dat langere openingstijden makkelijk zouden zijn voor mensen die lange dagen draaien of op onregelmatige tijden werken. Deze mensen zouden dan nog een boodschap kunnen doen.

”We proberen op allerlei manieren grip te krijgen op het winkelaanbod in het centrum,” aldus Ollongren. “Als we deze pilot dan uitvoeren, gaan we de verkeerde kant op.”

Het idee ontstond in 2015 en werd ondersteund door partijen VVD en D66 in Amsterdam. Begin dit jaar werd het initiatiefvoorstel geaccepteerd. Destijds meldde Pauline Buurma van de ondernemingsvereniging Kalverstraat dat het lastig was om meerdere ondernemers enthousiast te maken. "Meerdere winkeliers moeten mee doen, anders geeft het geen resultaat."

Beeld: FashionUnited

De eerste vestiging van Hudson’s Bay opent op 17 augustus haar deuren, zo meldt Retailnews. De flagshipstore in Amsterdam zou de eerste zijn die open gaat. Vanuit Hudson’s Bay kan de berichtgeving van Retailnews op dit moment niet bevestigd worden.

Leiden is het volgende filiaal dat opent, precies een week later op 24 augustus. Na Leiden openen steeds twee vestigingen tegelijkertijd per week. Dit houdt in dat Hudson’s Bay 10 locaties in 6 weken opent. Breda en Rotterdam openen op 31 augustus, Den Haag en Maastricht op 7 september en Almere en Zwolle op 14 september. De reeks openingen wordt afgesloten met de filialen in Den Bosch en Tilburg op 21 september.

Het Canadese bedrijf Hudson’s Bay kondigde hun komst naar Nederland vorig jaar mei aan. Destijds zei directievoorzitter Richard Baker in een verklaring het eerste landelijke hoogwaardige omni-channel warenhuis in Nederland te willen zijn.

Dutch Interactive Awards voor Omoda en Hema

Twee modebedrijven zijn in de prijzen gevallen tijdens de Dutch Interactive Award. Schoenenretailer Omoda won in de categorie eCommerce met de shop app. Hema won met de campagne ‘Taart - 90 jaar Hema’ de zilveren award in de categorie Campagne.

Een onafhankelijke jury beoordeelde cases van onder andere Jumbo, Hema, McGregor en Omoda op concept, design en UX, resultaat en optimalisatie. Volgens de jury is de Omoda-app strak en duidelijk met een goede integratie tussen de online en offline kanalen. “Voor het eerst dat de jury hier hoort over on par met internationale shoppingapps en voor het eerst on par met conversie op de desktop,” aldus de jury.

Omoda lanceerde de shop- app in november 2016 en werd gezien als een belangrijk kanaal dat nog ontbrak in de omnichannel strategie van Omoda. De lancering heeft geleid tot een fikse stijging van de mobiele conversie. De in november gelanceerde app van Omoda is ontwikkeld in samenwerking met Mobile Strategy.

Hema won met de campagne ter ere van het 90-jarig bestaan van de winkelketen. Het jubileum werd gevierd met een speciale editie van Linda magazine, met als titel ‘TAART.’. “Twee iconische merken die elkaar gevonden hebben,” aldus de jury.

Beeld: Omoda

Ecco wil 15 nieuwe winkels openen in Frankrijk

Ecco heeft expansieplannen voor de Franse markt. Het Deense merk heeft al een winkel in Parijs en Straatsburg, maar zal dit voorjaar ook een winkel openen in Nice. Als het aan het schoenenmerk ligt, heeft Ecco in 2020 17 winkels in Frankrijk.

In de komende drie jaar moet het winkelbestand flink worden uitgebreid. Er staat al een tweede winkel in Parijs op de planning. Volgens FashionNetwork kijkt het Deense merk naar steden als Lyon, Toulouse en Bordeaux.

Recentelijk opende Ecco de eerste Premium Store in Nederland. Het nieuwe winkelconcept wordt gelanceerd in de winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam. In navolging van Duitsland (Hamburg) en China (Shanghai) is Nederland het derde land dat het nieuwe concept van Ecco verwelkomt. Of het nieuwe concept ook naar Frankrijk gaat, is niet bekend.

Schoenenbedrijf Ecco heeft in 2016 een omzet van 1,2 miljard euro gerapporteerd. Dat is ongeveer gelijk aan de omzet van vorig jaar. De winst voor belastingen daalde van 183 miljoen euro vorig jaar naar 170 miljoen euro. Dat was volgens het bedrijf voornamelijk te wijten aan wisselkoerscorrecties. Ecco heeft wereldwijd 14.000 verkooppunten in 88 landen, waarvan 2.000 eigen winkels. In 2016 opende het merk zo’n 100 nieuwe filialen.

Beeld: Ecco

CBS: 6,4 procent meer omzet voor kledingwinkels in Q1

De omzet van de detailhandel steeg in het eerste kwartaal van 2017 met 4,8 procent. Dat was de grootste omzetgroei in ruim 10 jaar en bijna 1 procent hoger dan een kwartaal eerder. De verkopen waren in het eerste kwartaal 2,9 procent hoger. De verkopen namen met 2,9 procent toe, vooral non-foodwinkels en internetwinkels zetten meer om. In de eerstgenoemde sector sprongen met name de doe-het-zelfbranche en de kledingwinkels eruit. Dat meldt het CBS in de Kwartaalmonitor Detailhandel.

In de eerste 3 maanden van het jaar wisten kledingwinkels 6,4 procent meer om te zetten. Dat is het vierde kwartaal op rij waarin een omzetstijging wordt gerapporteerd. n het eerste kwartaal lagen de verkopen 4,9 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral in de maanden januari en maart lag de omzet een stuk hoger dan in dezelfde maanden een jaar eerder.

De consumptie van huishoudens steeg in het eerste kwartaal met 1 procent. Inmiddels is dit het twaalfde kwartaal op rij waarin de consument meer besteedt. Het consumentenvertrouwen ligt ruim boven het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar. Het ondernemersvertrouwen liep terug, maar de verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2017 blijven positief. Het aantal openstaande vacatures was sinds het CBS is gaan waarnemen (1997) nog nooit zo hoog geweest, Het aantal faillissementen nam licht af.

Beeld: FashionUnited

De nieuwe H&M-formule Arket heeft de tweede locatie in Londen bekendgemaakt. Het merk vestigt zich in een oud H&M-pand op 27-29 Long Acre. Het is de derde locatie van Arket die bekend is gemaakt. Naast London opent Arket een locatie in Kopenhagen.

Al eerder onthulde Arket de locatie van de eerste winkel. Deze opent haar deuren op 224 Regent Street in de Britse hoofdstad. Beide winkels zullen de collecties van het eigen merk verkopen. Mannen, vrouwen en kinderen kunnen terecht bij het merk voor kleding, maar ook een selectie aan huis artikelen en items van derden zullen verkocht worden. In de twee locaties in Londen komt ook een café.

Later dit jaar openen ook vestigingen van het merk in Brussel en München, maar de exacte locatie daarvan is nog niet bekend.

Via de Instagram van Arket wordt langzaam meer onthuld over de nieuwe keten van H&M. Zo is al een parka te zien in een video, een stof met bloemenprint en een stoel.

004003-941 27-29 Long Acre, Covent Garden, London. The new ARKET store will open later this year. #ARKET

A post shared by ARKET (@arketofficial) on

Nederlandse consument relatief minder gedreven door prijs

Volgens een wereldwijd onderzoek van Webloyalty in samenwerking met Oxford Brookes University Business School, is de Nederlandse consument minder prijsgedreven dan consumenten in andere landen.

Webloyalty deed onderzoek naar vijf motivaties om een aankoop te doen. De prijs, het gemak, invloed van medemens, promoties en personalisatie. In 13 landen, verspreid over de wereld, werden 5.000 consumenten ondervraagd.

Opvallend is het percentage van Nederlandse consumenten die de prijs de keuze laat beïnvloeden, dit ligt op 40 procent. Dit is relatief laag in vergelijking met de nummer één Brazilië, met 63 procent. Nederland staat op de twee na laatste plaats in de rij. In alle landen worden millennials het minst beïnvloed door de prijs in hun keuzeproces. Het onderzoek benoemt dat deze leeftijdsgroep meer waarde hecht aan de achtergrond van een artikel, zoals bijvoorbeeld duurzame productie waardoor ze meer geld over hebben voor een product.

Nederlanders laten zich dan weer meer beïnvloeden door het gemak van een aankoop. Ze kijken naar factoren zoals het retourbeleid en de afstand naar de winkel. Van de ondervraagden werd 29 procent beïnvloed door het gemak. De Nederlandse consument kwam hiermee op de vierde plaats. Turkije stond hierbij op de eerste plaats met 41 procent.

Op het gebied van personalisering (10 procent), invloed door anderen (5 procent) en promoties (5 procent) scoren de Nederlanders laag.

Lees ook: CBS: “623 miljoen euro aan kleding en schoenen aankopen bij buitenlandse webwinkels’

Beeld: FashionUnited

In Beeld: Zo verinternationaliseren de Nederlandse winkelstraten INTERACTIEF

Tussen 2005 en 2016 is het aantal internationale winkelketens in het Nederlandse straatbeeld verdubbeld. De internationalisering is vooral zichtbaar in de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Dat blijkt uit het jaarlijkse retailrapport van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Hoe is het straatbeeld in de afgelopen jaren veranderd? Beweeg de slider met de muis over het beeld.

Kalverstraat in Amsterdam

Grote Marktstraat in Den Haag

Lijnbaan in Rotterdam

Lange Elisabethstraat en Oudegracht in Utrecht

Cushman & Wakefield onderzocht 23 grote winkelsteden in Nederland. Amsterdam kent de grootste internationalisering met 100.000 vierkante meter aan buitenlandse winkelformules, gevolgd door Den Haag met 55.000 vierkante meter en Rotterdam met 50.000 vierkante meter. In Utrecht, met 49.000 vierkante meter, zag de winkeloppervlakte voor internationale ketens meer dan verdubbelen tussen 2015 en 2016.

Nederlandse retailmarkt in trek bij internationale retailers

De Nederlandse retailmarkt staat hoog op de internationale ranglijst van vestigingslocaties voor internationale retailers. In vergelijking met andere locaties in Europa heeft Nederland een sterke combinatie van interessante winkelhuurprijzen, koopkrachtige consumenten en een goede reputatie van levendige winkelsteden en winkelgebieden, stelt Cushman & Wakefield.

In de toekomst zal de druk op winkelsteden alleen nog maar groter worden, voorspelt de vastgoedadviseur. “Voor internationale spelers geldt dat zij kiezen voor een beperkt aantal winkelsteden in ons land en dan op de beste plekken in die stad. De druk op het vastgoed in topwinkellocaties neemt hierdoor toe waardoor de huurprijzen op de allerbeste locaties in grote steden hoog blijven en zelfs weer stijgen terwijl deze over het algemeen zijn gedaald de afgelopen jaren,” zegt Arjen Boesveldt, Head of Retail Cushman & Wakefield.

Meer weten over het retailrapport van Cushman & Wakefield? Lees ook: Aantal internationale ketens in winkelstraat neemt fors toe

Beeld: FashionUnited, Cushman & Wakefield

Drie oud-medewerkers van De Schoenenfabriek openen een eigen zaak in Groningen, genaamd SchoenenZaken. De winkel focust zich op schoenen voor mannen en opent haar deuren op 1 september dit jaar, meldt de Groninger Ondernemers Courant.

‘SchoenenZaken - Meesters in Herenschoenen’ zal zich vestigen in de Zwanestraat, onlangs nog uitgeroepen tot leukste winkelstraat van Nederland. Oprichters van de nieuwe winkel zijn Paul Vetter, Thies Nicolai en Joël Timmerman. Timmerman was zelf aan het begin betrokken bij De Schoenenfabriek, dat maart dit jaar failliet werd verklaard, samen met eigenaar Berend Ziengs. Ziengs is niet betrokken bij SchoenenZaken.

Het trio wil zich vooral richten op herenschoenen omdat er naar hun mening al genoeg winkels zijn met voornamelijk damesschoenen of een combinatie. “Het is onze ambitie om een van de beste herenschoenen zaken van Nederland te worden, voor het midden- en hogere segment, met schoenen in een prijscategorie van 150 tot 500 euro,” aldus Timmerman.

SchoenenZaken zal ongeveer hetzelfde gevoel hebben als De Schoenenfabriek, ‘maar wel met een eigen twist’, benadrukt Timmerman tegenover de Groninger Ondernemers Courant. De schoenen zullen geproduceerd worden in Nederland of Europa.

Het trio maakt zich geen zorgen over de vraag naar schoenen, het faillissement van De Schoenenfabriek had volgens hen ook niet te maken met de marktsituatie. ‘Het probleem was dat we teveel hadden ingekocht, en dat we te grote voorraden hadden. Daar hebben we veel van geleerd en wij gaan zorgen dat we voorzichtiger zullen inkopen.”

Eyelove breidt uit naar België

Brillenprijsvechter Eyelove maakt de stap naar België meldt Nu.nl. De keten wil dit jaar zo’n tien shop-in-shops in het land openen. Op welke locaties de shop-in-shops komen, is nog niet bekendgemaakt.

De reden voor directeur Paul Berkelmans om de Belgische markt te betreden is het ‘briltoerisme’, zoals hij het noemt. Volgens Berkelmans komen al veel Belgen naar Nederland om een bril te kopen, mede door de hogere prijzen van brillen bij de Zuiderburen.

In Nederland heeft Eyelove rond de 140 verkooppunten en 5 franchisevestigingen. Het merk is vooral te vinden in apotheken en drogisterijen zoals Etos en DA. Met name dankzij deze shop-in-shops is het mogelijk om de prijs van een bril laag te houden door relatief minder kosten te maken, aldus Berkelmans.

Beeld: Eyelove Brillen Facebook