(advertentie)
(advertentie)
RMC: 10 feiten over de fysieke shopper van 2017

Met het traditionele jaaroverzicht van Bureau RMC kijken we terug op het detailhandelsjaar 2017. Het jaar waarin een aantal steden Hudson’s Bay verwelkomde, Black Friday groter was dan ooit en er meer koopzondagen waren in het hele land. In dit jaaroverzicht stellen we de consument in de fysieke winkelstraat centraal. En ‘lopen’ betekent bijna altijd ‘kopen’, weten we uit eerder onderzoek.

Tekst: Huib Lubbers, Directeur Bureau RMC

Jaaroverzicht: zo verliep 2017

2017 was een onstuimig detailhandelsjaar. Onstuimig omdat de eerste elf weken een kleine daling lieten zien ten opzichte van 2016, consumenten in het tweede en derde kwartaal juist beduidend meer de winkelstraten bezochten en we het jaar weer eindigden met een stevige en onverwachte daling ten opzichte van vorig jaar.

Even terug naar het tweede en derde kwartaal. De laatste twee weken van maart waren, na de week van Koningsdag en de week voor kerst, de drukste weken van dit jaar. Vanaf eind maart tot en met de vierde week in augustus telden we achttien weken op rij meer bezoekers dan in 2016. In die vierde week van augustus stond de drukteteller op een cumulatieve stand van plus 4,3 procent. Een hoogtepunt bleek later. De koude maand september zorgde ervoor dat we minder winkelden ten opzichte van vorig jaar. De eerste twee weken van september waren daardoor de rustigste weken in 2017. Maar van die kou zullen de moderetailers zeker geprofiteerd hebben in vergelijking met de warme maand september in 2016.

In het vierde kwartaal zat de maand oktober weer in de lift: er werden ruim 6 procent meer shoppers geteld. Vanaf november dit jaar hebben de winkelstraten echter veel van hun voorsprong op vorig jaar ingeleverd. De drukte liep in de twee weken voor kerst wel weer op. Ondanks alle voorspellingen, ook van onze kant, kon 2017 de eindsprint van 2016 niet evenaren. Met ruim 12 procent rustigere winkelstraten in de laatste twee maanden van het jaar eindigt 2017 met een kleine plus van 0,7 procent drukkere winkelstraten dan in 2016.

Uiteraard wel goed nieuws dat we voor het tweede jaar op rij meer bezoekers hebben geteld in de Nederlandse winkelstraten.

Alle andere economische signalen voor 2018 blijven ook op groen staan. Het consumentenvertrouwen staat in december 2017 op een index van 113 tegen 109 in december 2016. Dit vertrouwen liet overigens in alle maanden in 2017 een positieve tendens zien. De index van de koopbereidheid van de consument om grote aankopen te doen, steeg van 108 naar 112.

RMC: 10 feiten over de fysieke shopper van 2017

De fysieke shopper van 2017: 10 feiten op een rij

1. Het aantal passanten in Nederlandse winkelstraten is voor het tweede jaar op rij gestegen. We tellen een stijging van 0,7 procent ten opzichte van 2016.

2. De doelgerichte winkelgebieden (woonboulevards) lieten de grootste stijging: met 5,9 procent voeren zij het lijstje aan. Gevolgd door de A1-winkelstraten met 2,2 procent stijging en de boodschappenwinkelgebieden met 2,1 procent. De grote straten in de grote steden doen het beduidend beter dan de kleine steden of de andere winkelstraten. Een trend die al een paar jaar zichtbaar is. De drukte op de stranden is met 2,2 procent teruggelopen, hetgeen vooral veroorzaakt wordt door het slechte weer in september.

3. Na week 34 telden we het hoogtepunt met een cumulatieve stijging van 4,6 procent.

4. Traditioneel is december de drukste maand. Maar in 2017 was april de drukste maand en september de rustigste. Zo kunnen we zien wat het effect is van een warm voorjaar en een nat najaar. Het lijkt wel op een revival van het voorjaar. Daar waar de consument in de voorgaande jaren meer shopte in het najaar dan in het voorjaar, doet hij dat in 2017 meer in het voorjaar. Naar de reden zullen we moeten gissen, maar het is wel een feit. Zou het de combinatie van winkelen met terrasjes zijn in het warme voorjaar of was de natte maand december de reden dat we explosief online winkelden?

5. Dit jaar zagen we voor het eerst dat de top vijf van drukste winkeldagen verdeeld is over het gehele jaar. Dit in tegenstelling tot 2016 waarin bijna alle drukke winkeldagen plaats vonden in december. De drukste dag in 2017 was dan ook verrassend zaterdag 25 maart. Op de voet gevolgd door zaterdag 23 december en Black Friday 24 november. Onze voorspelling dat zaterdag 23 december het drukste zou zijn, is dus niet uitgekomen.

6. Het fenomeen Black Friday blijft aan populariteit winnen en heeft gezorgd voor een vroege piek in de sinterklaasaankopen. Op die betreffende vrijdag was het 11 procent drukker in de winkelstraten. De aanbiedingen trokken ook veel bezoekers op de zaterdag en zondag in die week.

7. De dag waarop de minste mensen in de winkelstraten waren te vinden is nog steeds de maandag. Eerder leek deze dag te groeien in het weekaandeel, maar in 2017 is deze trend gestopt.

8. Misschien wel de meest opvallende trend van het koopgedrag in 2017 is dat het weekend weer populairder wordt. Uiteraard wordt dit aangevoerd door de zondag, die als gewone winkeldag niet meer weg te denken is uit ons koopgedrag. Maar opvallend zijn de stijgingen van de drukte op vrijdag en zaterdag. Daarmee komt er een einde aan de tendens dat de zaterdag minder druk wordt. De zaterdag is in absolute zin nog wel de drukste winkeldag in de week.

9. Wist u trouwens dat de consument op zondag twee keer makkelijker geld uitgeeft dan op een zaterdag?

10. Het populairste tijdstip om te winkelen is, gemiddeld over alle dagen, 15.30 uur, hetgeen betekent dat de trend van later op de dag winkelen, doorzet. Blijkbaar is de combinatie met avondhoreca populairder en zijn er veel andere activiteiten die ervoor zorgen dat we later winkelen. Ook zijn steeds meer winkels wat langer open op een dag, waardoor het later winkelen mogelijk is.

Visie op de trends door RMC

Meten is weten en dat geldt in het bijzonder voor het aankoopgedrag van elke individuele shopper. Het succes van winkels blijft in de details zitten. Elke bezoeker zou een kassaklant moeten worden, omdat shoppers steeds beter voorbereid zijn en een grotere koopintentie hebben dan ooit tevoren.

De detailhandelsector is enorm groot. De 100 miljard euro aan volume wordt verdeeld tussen dagelijkse en nietdagelijkse artikelen. Het kopen van een pak melk, een boek, een bank, een computer of een jurk zijn verschillende processen met verschillende touchpoints. De grote overeenkomst is klanttevredenheid en “value for money”. De basiswet van dienstverlening is dat de tevredenheid wordt bepaald door de perceptie en de verwachting van elkaar af te trekken. Wetende dat consumenten steeds meer verwachten, zal de ervaring in de fysieke winkel steeds beter moeten zijn om dezelfde tevredenheid te bewaken.

Homepagebeeld: Amsterdam winkelstraten. Credit: FashionUnited.

Infographic credit: RMC.

Een jaar na de lancering heeft het loyaliteitsprogramma van Hema in Nederland 3 miljoen leden, zo meldt de keten. “De verwachting is dat de ‘meer Hema’ klantenpas in 2019 zal worden geïntroduceerd in het buitenland,” aldus een vertegenwoordiger van het bedrijf.

Al binnen een maand na de introductie verzamelde Hema 1 miljoen gebruikers. Eenderde van alle leden koos voor een digitale klanten pas in de Hema-app, de rest ging nog voor een klassieke fysieke pas. In de eerste maand werden al 150.000 vouchers ingeleverd. “Er wordt inmiddels volop gebruik gemaakt van de ‘meer Hema’ vouchers, zo hebben veel van onze klanten genoten van een gratis tompouce op hun verjaardag,” aldus de vertegenwoordiger. Uitspraken over de verkoopcijfers die met de klantenpas gemoeid zijn, worden niet gedaan.

Het loyaliteitsprogramma zal dit jaar verder worden geoptimaliseerd. Op dit moment verzamelen klanten met een klantenpas met elke aankoop punten. Deze punten kunnen ingeleverd worden door middel van voucher die op de pas of in de app geladen kunnen worden. Klanten kiezen hierdoor op welke producten ze kortingen krijgen en dit aanbod wordt elke maand vernieuwd.

Kijken: Dit is de nieuwe concept store van Chase Fashion INTERACTIEF

Onlangs opende in Kijkduin de vierde vestiging van Chase Fashion. De retailer, die 33 jaar geleden begon als sportwinkel, heeft een concept store aan het winkelbestand toegevoegd. De concept store is een combinatie van twee reeds bestaande formules van Chase, namelijk Blue en Orange.

Het portfolio bestaat uit merken als G-Star, Supertrash, Scotch & Soda, Diesel, Replay en het Amsterdamse label 10Days. Als aanvulling op het kledingassortiment is er gekozen voor lifestyle-producten van Tika en Brooks England.

De Chase concept store is een voorproefje op een nieuw te openen locatie in Kijkduin, waar alle Chase-formules onder één dak verenigd worden. Naast Chase Blue en Orange bezit de retailer ook Chase Beach Factory en Chase Kids. De verhuizing staat gepland voor 2019.

Beweeg uw muis over de foto om meer te weten te komen over de nieuwe concept store.

Kijken: Dit is de nieuwe concept store van Chase Fashion

Beeld: Chase Fashion

‘Flagshipstore Forever 21 in Amsterdam sluit’

De flagshipstore van Forever 21 gaat sluiten, zo meldt general manager Benjamin Colin op LinkedIn. De reorganisatie bij het bedrijf zal meer dan honderd werknemers hun baan kosten, aldus de manager.

Iets minder dan vier jaar geleden opende de Amerikaanse keten haar deuren aan de Kalverstraat. Al enige tijd kwamen berichten uit verschillende hoeken over de sluiting van de winkel. Vanuit Forever 21 en vastgoed eigenaar Vastned werd niet gereageerd op vragen van FashionUnited over de eventuele sluiting en de plannen met het pand. Colin spreekt nu op LinkedIn over de sluiting. Enkele medewerkers hebben volgens de manager al een nieuwe baan gevonden, maar Colin ‘is vastbesloten voor iedereen een nieuwe baan te vinden voor de winkel dicht gaat’.

In 2014 opende Forever 21 de eerste Nederlandse winkel. De Amsterdamse vestiging van het merk betreft een winkeloppervlak van 4500 vierkante meter. In 2015 meldde Forever 21 nog op zoek te zijn naar meer panden in Nederland in de Randstad. Niet veel later opende ook een vestiging in Rotterdam. Halverwege 2016 trok Forever 21 zich terug uit België, door de sluiting van de vestiging in Antwerpen vanwege hoge huurprijzen. Rond deze tijd werd ook bericht door The Telegraph dat het merk de aanwezigheid in de Britse markt wilde herzien. In de markt zou gekeken worden naar het verkleinen van het aantal winkelmeters.

Advertorial comment: Vanaf donderdag zijn alle items in de winkel aan de Kalverstraat afgeprijsd tot 80 procent. Recruiters op zoek naar werknemers kunnen contact opnemen met Benjamin Colin via LinkedIn, zo meldt de general manager van de Forever-21 winkel.

Beeld: FashionUnited

Rapport ABN Amro: Consumenten kopen bewuster en passen koopgedrag aan

"Nederlandse consumenten kopen bewuster en kiezen niet langer vanzelfsprekend voor nieuwe producten,” zo meldt het nieuwste rapport van ABN Amro. Zo geeft 74 procent van de ondervraagden aan het koopgedrag deels of volledig te willen aanpassen.

In het rapport Refurbishment in Retail werd navraag gedaan naar tweedehands, duurzaamheid, refurbishment en het huren van producten onder consumenten. Uit het onderzoek van Q&A in samenwerking met ABN Amro onder ruim 1.400 respondenten komen opvallende punten naar voren.

Zo geeft 54 procent van de consumenten aan open te staan voor duurzame producten en zelfs 12 procent meer te willen betalen voor deze items. Voor tweedehands items staat tweederde van de respondenten open. Wel verwacht de consument dat de prijs van tweedehands, gerecyclede of refurbished (vernieuwde en geupdate) items tussen de 25 en 45 procent lager ligt dan een nieuw item.

“De trend om bewuster te consumeren houdt de komende jaren aan,” aldus Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro. “Hierbij rekenen consumenten op prijsvoordeel bij circulaire producten terwijl duurzame producten juist duurder mogen zijn. Retailers staan voor de uitdaging om glashelder te communiceren over het product en hoe de prijs is opgebouwd. 60 procent van de jongeren zegt bewust te kopen en het eigen koopgedrag, (deels) te willen veranderen.”

ABN Amro: 54 procent van consumenten staat open voor duurzame producten

De motivatie om circulaire producten te kiezen verschilt per categorie. Duurzame items worden vooral aangeschaft of gebruikt vanwege milieuoverwegingen, terwijl tweedehands en refurbished items voornamelijk gekozen worden vanwege een prijsvoordeel. Uiteindelijk blijkt 19 procent van de ondervraagden op de hoogte van de gevolgen van consumptie op het klimaat en milieu en wil hun gedrag daar volledig op aanpassen. Meer dan de helft, zo’n 58 procent, geeft aan bewust te zijn van de gevolgen en hun consumptiegedrag gedeeltelijk aan te passen. De grootste groep met een bewustzijn, maar geen gedragsverandering zijn de jongeren tussen de 18 en 29 jaar.

Wat betreft duurzaamheid in de mode geeft 56 procent van de ondervraagden dit belangrijk te vinden. In de retail blijkt 49 procent van de consumenten enthousiast over het kort huren van producten als alternatief voor kopen. De laatste tijd verschijnen steeds meer bedrijven waar sprake is van een abonnementsservice zoals bijvoorbeeld Hulaaloop, een abonnement voor kinderkleding. Toch blijkt het modesegment voor 10 procent van de respondenten maar een goed vlak om items te huren. Echter moet hierbij wel de kanttekening worden gemaakt dat in het onderzoek minstens gaat om een huurperiode van minimaal een jaar. Bij dergelijke abonnementservices zoals Hulaaloop of Lena de Kledingbibliotheek is de huurperiode een stuk korter.

Volgens het rapport is uiteindelijk heldere communicatie met klanten en de waarborging van kwaliteit het belangrijkste als het aankomt op tweedehands, huren, duurzame of gerefurbished items. “Bedenk wel: circulaire producten en diensten gaan ten koste van uw traditionele, lineaire verdienmodel, waarin alles om nieuwverkoop draait.”

Beeld: Pexels

JLL: Daling huurprijzen winkelvastgoed vlakt af, Damrak stijgt met 33,3 procent

In de Kalverstraat wordt opnieuw de hoogste huurprijs gevraagd voor winkelvastgoed, 2.950 euro per vierkante meter per jaar, zo blijkt uit de Huurprijzen Special 2018 van vastgoedbureau JLL. Volgens het bureau vlakt de daling van de huren die in de afgelopen jaren is ingezet echter af. Op 1 januari lag de gemiddelde huurprijs namelijk 1,32 procent lager dan op 1 januari 2017.

De daling van 1,3 procent het afgelopen jaar is een afgeslankte versie van de daling van 2016 op 2017, 2,7 procent. Voor de nieuwe special heeft JLL 189 winkelstraten- en centra onder de loep genomen. Uit het onderzoek bleek op maar 15 locaties de huurprijs gestegen, vorig jaar waren dit nog 17 locaties. Op 90 plaatsen bleef de prijs stabiel en op 84 plaatsen daalde de prijs. Het afgelopen jaar schoot de huurprijs op het Damrak in Amsterdam omhoog met 33,3 procent en de locatie staat daarmee op de eerste plaats van de top tien stijgers tussen 1 januari 2017 en 1 januari 2018. In de top tien staan voor de rest Rokin in Amsterdam (14,3 procent), Markt in Gouda (7,1 procent), Ferdinand Bolstraat in Amsterdam (7,1 procent), Kinkerstraat in Amsterdam (6,3 procent), Hoogstraat in Rotterdam (5,9 procent), Nieuwendijk in Amsterdam (4,7 procent), Eindstraat in Breda (4,6 procent), P.C. Hooftstraat in Amsterdam (4,6 procent) en Hoog Catherijne in Utrecht (4,2 procent).

Stijgingen in grote steden worden volgens JLL voornamelijk veroorzaakt door een impuls in de winkelgebieden. In Breda is dit bijvoorbeeld door de heropening van het winkelcentrum De Barones, in Utrecht gaat het hier om het vernieuwde winkelcentrum Hoog Catherijne. Dalingen van de huurprijzen zijn volgens JLL voornamelijk het sterkst in provinciesteden met minder dan 100.000 inwoners. De huurprijzen daalden hier gemiddeld met 5,3 procent het afgelopen jaar.

Het aankomende jaar verwacht JLL dat de huurprijsdaling in kleine steden zal doorzetten, terwijl grotere steden een stabilisatie of stijging in prijs kunnen verwachten. Kansen voor steden liggen vooral de mogelijkheid van toerisme, waarmee de winkelgebieden kansrijker worden.

Beeld: Damrak door FashionUnited

2018: 8x lezenswaardige artikelen voor een frisse start OVERZICHT

2018 it is. Een aantal artikelen om het nieuwe jaar te starten. Handvatten uit onderzoeken en tips & tricks van experts, en meer. Een selectie reads uit het archief over actuele thema's, zoals de toekomst.

Onbewust het koopgedrag van de consument beïnvloeden

Hoe een winkel door de klant wordt ervaren? FashionUnited zet op een rij waar u als retailer, volgens Retail Design Lab, op moet letten om de klantbeleving te optimaliseren. Orde en netheid, de etalage, in-store communicatie en meer.

Lees meer: FashionUnited / Marjolein Stormezand

Retailtechnologie: de toekomst is nu

Terug in de tijd, de film Minority Report verscheen vijftien jaar geleden. We dachten toen nog dat in 2054 dit de stand van zaken zou zijn. Irisscanners, hologrammen, digitale boodschappen, maar wel in een fysieke retailomgeving. Anno 2017 is dit allemaal al mogelijk. We lopen dus 37 jaar voor op wat we destijds dachten dat ooit zou zijn. Retailers hebben nog wel moeite met het inschatten van nieuwe technologische ontwikkelingen, merkt retailstrateeg René Spaanderman.

Lees meer: FashionUnited / Marjolein Stormezand

Local SEO: zo trekken retailers meer klanten naar hun winkel

Catch me if you can: steeds meer modewinkels proberen om met Local SEO nieuwe online-klanten naar hun fysieke winkels te lokken. Lena Seitz van Performance Marketing-bureau blueSummit Media legt uit hoe je dat doet.

Lees meer: FashionUnited / Regina Henkel

Retail heeft verandering nodig: De grenzen vervagen - overal

De klassieke verkoper moet meer dan vroeger goed zijn in zijn rol van adviseur en inspirator. “Ik verwacht dat over een paar jaar alleen nog stylisten op de winkelvloer staan, en geen klassieke verkopers meer,” zegt Raul Sanchez van Interstore, die vroeger Head of Design was bij Jelmoli. Daarom zal veel aandacht worden besteed aan de pashokjes. Dat en meer trends en bijbehorende aandachtspunten van EuroShop 2017.

Lees meer: FashionUnited / Regina Henkel

LEES OOK:

De toekomst van de textiel- en mode-industrie berust op nieuwe visies op de manier waarop producten worden gemaakt, gebruikt en verspreid. Ontwerpers moeten nadenken over wat er in de toekomst met hun ontwerpen gebeurt. Mode heeft een nieuw ritme nodig. Een aantal inzichten om circulariteit op nieuwe manieren te benaderen.

2. Crowdfunding: waardevolle tips bij ondernemers die het klappen van de zweep kennen

Crowdfunding kent de laatste jaren een bliksemsnelle groei. Virtueel met de geldpot rondgaan vanuit één plek maakt het mogelijk om op korte tijd geld bijeen te sprokkelen, marktpotentieel af te toetsen en ambassadeurs voor zich te winnen. Maar hoe win je de aandacht van investeerders?

3. Capgemini: Klantloyaliteit met focus op emoties kan jaarlijkse omzet met 5 procent stuwen

Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de consumenten met een hoge emotionele betrokkenheid twee keer zoveel geld besteden bij het merk. Dat, en ook manieren om een hoge betrokkenheid onder consumenten tot stand te brengen.

4. 'Het concept van winkelen zal niet veranderen, de manier waarop wel’

In een door internet gevoede samenleving moeten retailers nadenken over manieren om een authentieke ervaring te creëren voor hun klanten, terwijl ze ook moeten proberen online verkopen hiermee te combineren. Toekomstige trends in winkels waren een van de belangrijkste discussiepunten op vakbeurs Modefabriek. Vakspecialisten Richard Lamb, trendwatcher en futuroloog, en Ronny de Vylder, creatief visualizer en trendspotter.

En als bonus:Zo tackel je omnichannel volgens de experts

Beeld: Unsplash

Supergroup PLC, het moederbedrijf van Superdry, neemt vanaf januari de groothandelsactiviteiten in Nederland weer in eigen handen. Zo meldt het bedrijf in een gezamenlijk persbericht met Portare, de huidige partner van het merk.

“Portare heeft Superdry succesvol op de Nederlandse markt geïntroduceerd en uitgebouwd tot wat vandaag de dag een gezond en groeiend merk is met potentieel naar de toekomst,” aldus het persbericht. Met de overname van de activiteiten wil Superdry de bedrijfsactiviteiten verder stroomlijnen. Superdry zal operatief blijven vanuit de showroom in Gilze en ook het ‘vertrouwde sales team’ blijft daar werkzaam. Portare zal eveneens de werkzaamheden doorzetten als ’prefered master franchiser’ met betrekking tot bestaande en nieuw te openen Superdry winkels.

Superdry maakt naast de overname van de activiteiten ook een nieuwe country manager voor Nederland bekend. Ronald Kempke zal ‘samen met het huidige verkoopteam de opvolging van Superdry verder begeleiden’.

De zes winkels van ByOni, het merk van Friese modeontwerpster Moniek Miedema, functioneren vanaf januari als ‘ambassades’ van de stad Leeuwarden. Miedema steunt hiermee Leeuwarden, dat zich vanaf januari een jaar lang culturele hoofdstad van Europa mag noemen.

“Als echte Fries ben ik er heel trots op dat Leeuwarden een jaar lang het culturele hart van Europa is. Mode is een belangrijk onderdeel van de cultuur. Zo ontstond het idee om mijn ByOni-vestigingen voor een jaartje om te dopen tot ambassades van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa,” aldus Miedema in een persbericht. “We willen in de ambassades de Friese cultuur promoten en laten zien wat voor moois onze hoofdstad allemaal te bieden heeft.” De vestigingen in Leeuwarden, Groningen, Emmen, Den Bosch, Zwolle en Haarlem zullen dan ook te herkennen zijn aan het logo van Leeuwarden Culturele Hoofdstad en in de filialen is informatiemateriaal over het twaalf maanden durende culturele evenement te vinden.

Het initiatief van Miedema wordt toegejuicht door Friese politica Lutz Jacobi, die eveneens de eerste ‘ambassade’ opende. “Een mooi initiatief van Moniek Miedema om op deze manier de Friese cultuur ook buiten de provinciegrenzen te promoten. Het is fijn dat de winkel van ByOni de rol van ambassade op zich neemt, zodat de Friese cultuur op veel plekken in Nederland te vinden zal zijn.”

Zondagsopening: proces-verbaal voor Only for Men en Shoeby in Geldermalsen

In de gemeente Geldermalsen staat de zondagsrust hoog in het vaandel, winkels blijven gesloten op zondagen. Afgelopen zondag openden Only for Men en Shoeby in de gemeente toch hun deuren en krijgen een proces-verbaal, zo meldt een woordvoerder van de gemeente tegen De Gelderlander.

Zondag werd door handhavers geconstateerd dat de winkels geopend waren - zonder werkelijk de winkels te betreden. “Het was van een afstand al waar te nemen en er was al genoeg over in de publiciteit verschenen,” aldus de woordvoerder. Only for Men liet vorige week al weten voor besloten kring de deuren te openen. Het filiaal in Geldermalsen is de enige vestiging van Only for Men dat doorgaans niet op zondag geopend is.

Zondagsopening: proces-verbaal voor Only for Men en Shoeby in Geldermalsen

Boete dreigt voor Only for Men en Shoeby na zondagsopening

“Het is een statement naar de gemeente”, vertelt Arthur Feenstra van Only for Men tegen FashionUnited. Hij hoopt dat de gemeente nu in beweging komt en inziet dat er vraag is naar geopende winkels op zondag. Enkele jaren geleden stelde Only for Men al het doel alle filialen op zondag te openen, maar pogingen om in gesprek te gaan met de gemeente worden van de tafel geveegd. Samen met andere ondernemers onderzocht Feenstra wat de mening van de zondagsopening was onder ondernemers in de gemeente. “85 procent vindt dat je zelf moet kunnen bepalen of je open gaat of niet.” In eerste instantie zou een zevental ondernemers de deuren openen afgelopen zondag, maar een deel zag hier toch vanaf vanwege de straf waarmee de gemeente dreigde. “De omzet die in Geldermalsen is gedraaid deze dag, staat in de top drie van alle zestien vestigingen van Only for Men die afgelopen zondag open waren. Dat laat nogmaals zien dat de vraag bestaat,” aldus Feenstra.

Only for Men en Shoeby riskeren een boete van maximaal 20.500 euro of zes maanden celstraf. Alle ondernemers binnen de gemeente waren voorafgaand aan 24 december op de hoogte gesteld middels een brief. Volgende week worden beiden ondernemers uitgenodigd op het gemeentehuis van Geldermalsen voor een gesprek, aldus de woordvoerder van de gemeente tegen De Gelderlander. Feenstra is zelf nog niet op de hoogte van de uitnodiging en wanneer het gesprek plaats gaat vinden. Op het gemeentehuis krijgen Shoeby en Only for Men het proces-verbaal overhandigd, waarna de officier van justitie de zaak zal afhandelen.

Beeld: Foto via Only for Men van 24 december in de winkel