(advertentie)
(advertentie)
Vernieuwde mannenmode afdeling bij Liberty London

Het iconische Britse warenhuis Liberty London heeft haar mannenmode afdeling een metamorfose gegeven. Om de herlancering te kunnen realiseren, heeft de winkel de grootste investering in haar 142-jarige geschiedenis gedaan. De vernieuwde afdeling wordt op 1 augustus geopend, melden diverse media.

De mannenmode afdeling op de begane grond van het pand wordt na de verbouwing een stuk groter en biedt plaats voor twintig extra merken, waaronder denimlabels Edwin en Acne Studios en enkele Japanse cultmerken Fabric en Kapital. Ook T-shirt labels als Strangers, Maison Labiche en Remi Relief zijn na de herlancering verkrijgbaar bij Liberty.

Met de aanvullingen heeft Laura Robertshaw, die sinds begin dit jaar werkzaam is bij Liberty, naar eigen zeggen een ‘intelligente kledingkast’ voor mannen gecreëerd. “Tegenwoordig lopen winkels het risico om dezelfde selectie van dezelfde merken aan te bieden. Consumenten zijn enthousiast over nieuwigheid, diverse merkaanbiedingen en overwogen aankopen die iets verrassends opleveren,” stelt Robertshaw.

De ruimte is ingedeeld als een ‘eclectisch huis’ met verschillende kamers die zich rond openhaarden bevinden en zijn gedecoreerd met kunstobjecten. Ontwerpen uit Liberty’s printarchief worden gebruikt voor de tapijten en gordijnen. Voor het ontwerp van de inrichting werkte het warenhuis samen met de Londense studio Daytrip.

Vernieuwde mannenmode afdeling bij Liberty London In juni besteedt FashionUnited aandacht aan de internationale Mannenmodeweken. Voor alle reads over mannenmode klik hier.

Beeld: Liberty London Facebook

Hunkemöller gaat Spaans winkelbestand vervijfvoudigen

Hunkemöller heeft ambitieuze uitbreidingsplannen in Spanje. De Nederlandse lingerieketen is van plan haar retailnetwerk in het land de komende jaren te vervijfvoudigen. Het totaal aantal winkels zou in 2021 dan boven de honderd moeten uitkomen, vertelt COO Vi Patel in een interview met Modaes.es.

Jarenlang richtte Hunkemöller zich vanwege de economische crisis in Spanje op uitbreiding in andere Europese landen, waaronder Duitsland. Volgens Patel behoort het land echter ook tot de grootste lingeriemarkten van Europa, waardoor hij uiteindelijk ruimte ziet voor bijna tweehonderd winkels. De uitbreiding begint dit jaar al met de opening van vijftien nieuwe Spaanse vestigingen, onder meer in Valencia en Alicante.

Hunkemöller betrad de Spaanse markt tien jaar geleden en beschikt hier momenteel over 22 winkels en een personeelsbestand van ongeveer 120 medewerkers.

De expansie is volgens Patel alleen gericht op het retailkanaal, niet op de groothandel. Het bedrijf zet daarbij vooral in op uitbreiding in winkelcentra en middelgrote steden van ongeveer 10.000 inwoners.

De totale omzet van Hunkemöller bedroeg vorig jaar 500 miljoen euro. Het EBITDA kwam 11 procent hoger uit op 61 miljoen euro. Het bedrijf beschikt over 800 winkels in de markten Europa, Azië en Latijns Amerika.

Beeld: Hunkemöller

Tos Gallery opent eerste pop-up store

Tos Gallery opent in de laatste week van juni haar allereerste pop-up store. Daar kunnen bezoekers het schilderproces op de zijden sjaal bewonderen en custom made sjaals kopen.

De pop-up is gevestigd op de Vijzelstraat in Amsterdam van 26 tot en met 30 juni. Hier kunnen geïnteresseerden zelf hun eigen ontwerp maken die op een sjaal geschilderd wordt door ontwerpster Tosca Otten.

Een custom ontwerp kost 349 euro, andere items die door de ontwerper zelf zijn bedacht zijn 499 euro. Alle sjaals zijn vierkant en 110 centimeter aan iedere zijde. Tos Gallery heeft geen collectie per seizoen, maar maakt sjaals rondom een verhaal of concept. Zo heeft Tos Gallery een selectie met ‘chapter’-sjalen die samen één verhaal vormen, of de ‘creatures’-lijn met mythische figuren die op de sjaals zijn geschilderd.

A post shared by TOS gallery (@tos_gallery) on

Beeld: Tos Gallery website

Mango rolt 24-uur levering verder uit in Europa

Klanten in alle 28 Europese landen kunnen vanaf deze maand genieten van de 24-uurs levering van Mango. Voorheen was deze spoedverzending alleen mogelijk in 10 landen in de Europese Unie waaronder Spanje, Frankijk, Nederland en België. De service wordt ook voor het eerst in de Verenigde Staten geïntroduceerd.

Daarnaast wordt in de landen waar de service al beschikbaar was, het aantal steden waar de leveringsoptie aangeboden wordt uitgebreid. In Nederland is de optie voor spoedverzending vanaf deze maand in de hoofdstad van elke provincie beschikbaar, zoals Den Bosch, Groningen, Haarlem en Middelburg en nog enkele aanvullende steden die geen hoofdstad zijn. Sowieso zal in alle hoofdsteden van de provincies de service beschikbaar zijn en worden andere belangrijke steden ook toegevoegd.

De spoedverzending is mogelijk dankzij verbeterde logistieke procedures waardoor online orders binnen 45 minuten na de bevestiging klaar zijn om verzonden te worden. Hierdoor ontvangt de klant binnen 24 uur de bestelling.

Beeld: Mango Facebook

Webshop Isabel Marant is live

De webshop van het Parijse modemerk Isabel Marant, gerealiseerd in samenwerking met Yoox Net-a-Porter Groep, is vandaag gelanceerd.

Het nieuwe e-commerce platform biedt het grootste Isabel Marant assortiment online aan, bestaande uit de herfst/winter 2017 collecties 2017 van Isabel Marant, Isabel Marant Etoile, en de handtassen- en accessoireslijn.

De webshop heeft ook een speciale sectie, genaamd 'la valise d'Isabel' waar de ontwerpster twee keer per jaar haar visie op de collectie zal delen.

Om de wereldwijde lancering van het platform te vieren, heeft Isabel Marant ook nieuwe verpakkingen gemaakt in samenwerking met de Duitse schilder Katrin Bremermann.

De eerste 500 klanten die een bestelling plaatsen via de webshop, krijgen een speciaal cadeau. De website isabelmarant.com is beschikbaar in 6 talen, 9 valuta, en bezorgt in 101 landen wereldwijd.

Isabel Marant, geboren en getogen in Parijs, richtte haar label op in 1994, dat succes werd dankzij de nonchalante Franse stijl. Marant mixt urbanelementen met boho-elegantie en rock 'n roll. Een van de grootste succesitems van afgelopen jaren waren haar sleehaksneaker en tie dye jeans. In 2013 ontwierp Marant een collectie voor H&M.

Tot nu toe was Isabel Marant alleen online verkrijgbaar via luxe online shops als Net-a-Porter en MyTheresa.

Foto: Isabel Marant website

Costes Men & Women rolt verder uit als uni-formule

De mannen- en vrouwenlijn van Costes zullen voortaan samengevoegd worden in één winkel, zo vertelt een woordvoerder van Costes. Arnhem is de eerste stad waar de Costes Men-winkel verdwijnt en samengevoegd wordt met het damesmerk in een groter pand.

“We hebben gemerkt dat het beter werkt voor de klanten om de twee lijnen in één winkel te hebben. We hebben bij Costes al een vaste klantenbasis opgebouwd en deze vrouwen nemen hun mannen mee. Het voelde niet logisch om ze vervolgens naar een andere winkel te sturen.” De Costes Men-winkels in Den Bosch, Alkmaar en Eindhoven blijven op dit moment nog open. “We kijken per stad mogelijkheden om een groter pand te huren waar Costes Men & Women gecombineerd kunnen worden.” Op dit moment zijn de uni-formules al te vinden in Deventer, Breda en Antwerpen. De winkel in Antwerpen is de eerste Belgische winkel voor Costes, maar meer winkels zullen later volgen. Dit jaar zullen in Nederland drie andere uni-boetieks hun deuren openen: Nijmegen, Enschede en Tilburg.

Het pand in Arnhem is omgebouwd naar een outlet van moederbedrijf, The Sting. Het pand zal uiteindelijk niet meer gebruikt worden door The Sting, meldt de woordvoerder, omdat één grote verkooplocatie in Arnhem volstaat. Op dit moment heeft Costes in totaal 30 winkels. Vorig jaar maakte het merk bekend 50 winkels van het label als doel te hebben, dat is niet veranderd verzekerd Costes.

LaDress richt pijlen op het buitenland

Modemerk LaDress gaat een winkel openen in Antwerpen. Dit wordt de eerste buitenlandse winkel voor het label, bevestigt het merk. De precieze openingsdatum is nog niet bekend.

Wat ooit begon als webwinkel groeide door naar verschillende pop-ups, wat nu inmiddels tot drie fysieke winkels heeft geleid. "We hebben gemerkt dat online en offline elkaar alleen maar versterken. Daarom hebben we destijds besloten om Brand Boutiques te openen zodat we op die manier altijd en overal de volledige LaDress collectie, experience en service aan kunnen bieden," aldus Simone van Trojen, oprichter van het merk. Op dit moment is LaDress ook nog aan het kijken naar mogelijke uitbreiding naar Rotterdam. “Alleen als we het perfecte pand vinden,” aldus het merk.

Na die mogelijke winkel in Rotterdam wordt de focus van LaDress op het buitenland gericht, te beginnen bij België. Welke landen en steden verder op de planning staan is nog niet bekend. Op dit moment heeft LaDress winkels in Amsterdam, Den Haag en Maastricht.

Beeld: LaDress Facebook

De invulling van het voormalige V&D-pand in Den Haag wordt versterkt door modemerk Guess, dit maakt vastgoed adviesbureau CBRE bekend.

In de oude V&D locatie zijn al winkels van sportgigant Decathlon en Inditex-merk Stradivarius geopend. Hudson’s Bay opent eind deze zomer daar haar deuren. Daar komt nu Guess ook bij. Het merk zal 210 vierkante meter op de begane grond en 230 vierkante meter op de eerste verdieping in beslag nemen.

Guess heeft volgens CBRE een langdurige huurovereenkomst afgesloten met IEF Capital.

‘Bijna de helft van de consumenten koopt liever fysiek dan online’

Hoewel het er wellicht op lijkt dat de e-commerce branche steeds meer fysieke winkels in moeilijkheden brengt, blijft de winkelstraat toch aantrekkelijk. Wereldwijd koopt bijna de helft van de consumenten liever in een winkel dan via het internet. Van de Nederlandse consumenten winkelt 45 procent liever fysiek dan online, mits de sfeer aangenaam is. Dat blijkt uit het internationale onderzoek ‘De staat van de stenen winkel: 2017’ van Mood Media, adviseur op het gebied van klantbeleving, dat vandaag is vrijgegeven.

“Consumenten raken er steeds meer aan gewend te winkelen in een omnichannel wereld. Toch zijn er nog steeds grote onderlinge verschillen waardoor consumenten het ene verkoopkanaal boven het andere prefereren,” stelt Wim van der Stelt, Sales Director Benelux van Mood Media, in een persbericht. “Het tastbare aspect van de fysieke winkel wordt nog altijd als een enorm voordeel gezien, net als het direct mee kunnen nemen van het product,” aldus van der Stelt.

Het onderzoek, uitgevoerd door het onderzoeksbureau YouGov, is opgezet om beter te kunnen begrijpen waarom de consument de fysieke winkel verkiest boven een webshop. YouGov voerde het onderzoek uit middels een enquête onder ruim 11.000 consumenten in negen landen wereldwijd, waaronder Nederland, Groot-Brittannië en China.

‘Bijna de helft van de consumenten koopt liever fysiek dan online’

Bijna de helft van de consumenten koopt liever in de winkelstraat

Van de Nederlandse consumenten verkiest 45 procent een fysieke winkel met een aangename sfeer boven een webshop. In Duitsland geldt dit percentage ook, wat net iets hoger is dan dat van de Verenigde Staten en iets lager dan het gemiddelde wereldwijd. Dat ligt iets hoger, omdat de percentages in China en Spanje flink hoger zijn, respectievelijk 57 en 67 procent.

Voor 78 procent van alle consumenten is de belangrijkste reden voor het verkiezen van fysiek winkelen ‘de mogelijkheid het product aan te raken en te passen’. Andere doorslaggevende redenen zijn ‘het product gelijk mee kunnen nemen’ en ‘de mogelijkheid om nieuwe producten te ontdekken’.

‘Bijna de helft van de consumenten koopt liever fysiek dan online’

Mood Media: ‘Winkelbeleving is belangrijk’

Volgens van der Stelt gaat het dus om een totale winkelervaring. “Consumenten over de hele wereld zien winkelen als een uitje. Vooral jonge consumenten, die niet alleen voor het product komen maar voor de totale winkelervaring. De bedrijven die een hoogwaardige shopper experience bieden, zien klanten langer in de winkel blijven, zien ze vaker terugkomen en kennen een hoger aantal aanbevelingen.”

Van alle internationale consumenten geeft 20 procent aan een goede sfeer een ‘topreden’ te vinden om fysieke winkels te bezoeken. Dat is flink minder dan het gemiddelde in Nederland, dat op 27 procent ligt. Van de Nederlandse consumenten verwacht 40 procent langer in een winkel te blijven als de sfeer aangenaam is. Ruim de helft van hen geeft aan zeker terug te komen wanneer de sfeer bevalt.

Als onderdeel van de sfeer, blijkt muziek in de winkel uit het onderzoek een cruciaal element. Wanneer er muziek wordt gedraaid in een winkel, vindt 81 procent van de internationale consumenten de winkelbeleving prettiger. In Nederland ligt dat percentage op 78. Van alle consumenten geeft 78 procent aan dat de ervaring zelfs wordt verbeterd door de aanwezigheid van muziek. Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland 38 procent van de respondenten graag invloed zou uitoefenen op welke muziek er wordt gedraaid.

‘Bijna de helft van de consumenten koopt liever fysiek dan online’

Technologie als onderdeel van de winkelervaring

Toch blijven er volgens het onderzoek enkele frustraties bestaan als het gaat om fysieke winkels. Eén daarvan is dat een bepaald product niet meer op voorraad is in de winkel. Verder worden ook lange wachtrijen voor de kassa en een te chaotische sfeer vervelend gevonden tijdens het winkelen. Volgens Mood Media kunnen retailers het eerste probleem oplossen door tablets in de winkel in te zetten. “Steeds meer retailers gebruiken tablets in de zaak, waarmee direct naar de voorraad in andere filialen of de webshop gekeken kan worden. Zo hoef je een klant nooit meer ‘nee’ te verkopen.” Om het wachten in de rij minder vervelend te maken, zou de aanwezigheid van muziek volgens het adviesbureau al helpen.

De aanwezigheid van technologie in fysieke winkels is in deze tijd heel normaal, zo blijkt uit het onderzoek. Wereldwijd is er zelfs een toenemende vraag naar “interactieve technologie als onderdeel van de shopper experience”. Bijna de helft van de consumenten zou aanbiedingen het liefst op de smartphone binnen krijgen op het moment dat ze in de winkel zijn, zo laten de resultaten zien. In de categorie 18 t/m 24-jarigen ligt het percentage zelfs op 74.

Beeld: FashionUnited, Infographics: Mood Media

Textielsuper Zeeman wil haar aantal nationale en internationale winkels de komende tijd uitbreiden naar een aantal van 2.000. Dat schrijft Retailtrends. De Nederlandse budgetketen vergroot daarbij de capaciteit van haar distributiecentrum in Alphen aan de Rijn, zodat de nieuwe winkels ook vanuit daar kunnen worden bevoorraad.

Zeeman is momenteel al flink aan het uitbreiden. De keten beschikt nu over bijna 1.300 filialen in zeven Europese landen, nadat het twee jaar geleden de Spaanse en Oostenrijkse markt betrad. Onlangs werden in België echter enkele vestigingen gesloten. In Nederland beschikt Zeeman over zo’n 750 winkels.

Zeeman wil tevens niet alleen op fysiek, maar ook op online gebied gaan uitbreiden. Afgelopen april lanceerde de prijsvechter nog een nieuw e-commerce platform, waarbij de webshop en website voor het eerst werden samengevoegd. In Nederland werd de webwinkel vijf jaar geleden opgericht, in België twee jaar later. Ook in de overige landen waar Zeeman actief is, wordt nog een webshop gerealiseerd.