Gemeente Amsterdam lanceert retailplatform voor ondernemers

”Door de komst van online winkelen is het voor veel winkeliers moeilijker geworden om voldoende omzet te behalen,” zo meent de gemeente Amsterdam. Daarom lanceert de gemeente een retailplatform voor lokale ondernemers.

Op het digitale platform kunnen ondernemers producten of diensten online aanbieden aan de inwoners van de gemeente. “Amsterdammers kunnen online bekijken wat er bij de lokale ondernemer te koop is en hoe deze producten geleverd of opgehaald kunnen worden. Met het online retailplatform wil de gemeente winkeliers helpen om hun aanbod van producten en diensten ook online aan te bieden,” aldus het bericht op de website van de gemeente. Op het platform moet elke wijk een eigen gedeelte krijgen en elke ondernemer krijgt een eigen account waardoor ze ook met klanten kunnen chatten.

Het platform wordt naar verwachting half mei gelanceerd, aldus de presentatie op de website van de gemeente.

Beeld: FashionUnited

Discountketen Afound nieuwste merk van H&M

De H&M Group stapt nu ook in het discounter-segment. Het Zweedse bedrijf zal dit jaar Afound introduceren, het negende merk van de groep. Afound moet een marktplaats zijn met afgeprijsde mode en lifestyle producten, zo maakt H&M bekend in een persbericht.

Afound zal items van H&M’s eigen merken verkopen maar ook van externe merken. Onder de H&M Group vallen H&M, Cos, Weekday, Cheap Monday, Arket, Monki en &Other Stories. H&M Home wordt ook als een los merk gezien. “Afound zal een zorgvuldig geselecteerd, seizoenloos aanbod bieden van Zweedse en internationale merken met variatie in de prijzen zowel online als in fysieke winkels,” zo is in het persbericht te lezen. “Afound zal eveneens een unieke, gelimiteerd producten lanceren van verschillende merken, allemaal met aantrekkelijke prijzen.”

Discountketen Afound nieuwste merk van H&M

H&M’s nieuwste merk: Afound

Met de bekendmaking van Afound, bevestigt de groep geruchten over een discountformule die al enkele tijd gingen. “We zien veel potentie voor Afound en we zien er naar uit om de marktplaats te introduceren aan ons publiek in Zweden in 2018,” aldus managing directeur van Afound in een statement, Fredrik Svartling. “Afound geeft om de waarde van producten en de mix. Door persoonlijke stijl inspiratie, kwalitatieve merken en het gevoel dat je een goede koop doet te geven, biedt Afound een nieuwe vorm van de off-price ervaring.”

Op de website van Afound is te lezen dat het platform ‘mode een nieuw leven wil geven’. Het platform kiest favorieten, reduceert de prijzen van de items en bieden ze dan online en in de winkels aan. “Sommigen noemen ons wellicht een outlet, anderen noemen ons misschien de helden van onze tijd.”

Afound zal in 2018 haar deuren openen in Stockholm en op dat moment ook haar digitale deuren openen in Zweden.

H&M gaat voor discount met nieuwste merk Afound

De presentatie van het nieuwste merk komt gelijktijdig met de jaarresultaten van de Zweedse groep. CEO Karl-Johan Persson noemt de resultaten teleurstellend. De nettowinst nam met 0,4 miljard af en de omzetgroei was lager dan verwacht. In het vierde kwartaal zag de groep zelfs een omzetdaling van 4 procent.

Lees meer over de resultaten van de groep: Winst en omzet H&M Group vallen tegen in 2017

Beeld: H&M Group website

Galeries Lafayette opent eerste vestiging Benelux in Luxemburg

Galeries Lafayette komt naar de Benelux. De Franse warenhuisketen opent eind 2019 een vestiging in het centrum Luxemburg Stad, zo maakt het bekend middels een persbericht.

Het nieuwe pand van Galeries Lafayette beschikt over zes verdiepingen en heeft een oppervlak van 9.000 vierkante meter. Momenteel wordt er nog druk gewerkt aan de oplevering van het pand op de hoek van de Grand Rue en Boulevard Royal. De opening van een vestiging in het Groothertogdom past volgens CEO Nicolas Houzé binnen de verdere plannen voor internationale expansie. “Deze nieuwe opening is een goed voorbeeld van onze ambities om het internationale bereik van ons merk verder te vergroten,” aldus Houzé in een statement. “We doen dit in een aangrenzend land, waar onze fashion know-how op waardering kan rekenen van zowel lokale als internationale klanten.”

Galeries Lafayette begon ooit als klein warenhuis aan de Rue La Fayette in Parijs, en groeide sindsdien uit tot een keten met 62 filialen in zowel Frankrijk als daarbuiten. Het warenhuis telt inmiddels acht flagshipstores over de grens en is voornemens nog eens twintig vestigingen te openen, waaronder in Istanbul, Shanghai en Milaan.

Beeld: Galeries Lafayette

Locatus: Aantal passanten winkelstraat stijgt met vijf procent

De Nederlandse winkelstraten hebben afgelopen jaar vijf procent meer bezoekers getrokken. December kende door het slechte weer een flinke daling ten opzichte van een jaar eerder, maar bevatte wel twee van de drie drukste winkeldagen van 2017. Dat heeft onderzoeksbureau Locatus bekendgemaakt.

Locatus telt passanten in winkelgebieden middels 1.200 wifi-sensoren. Uit die resultaten blijkt dat het gemiddeld genomen op alle dagen van de week drukker was dan in 2016, behalve op de maandag. Zondag is relatief gezien de rustigste dag, al moet opgemerkt worden dat ook alle plaatsen met zondagssluiting worden meegenomen in het gemiddelde. Ook kent de zondag de kortste openingstijden.

De drukste dag van het jaar was volgens het onderzoeksbureau 23 december, gevolgd door de vrijdag na Hemelvaart (26 mei) en 22 december. 16 april, 10 december en 30 juli waren de dieptepunten wat betreft bezoekersaantallen. Ondanks een aantal drukke dagen in de laatste maand van het jaar, daalde het aantal decembershoppers met negen procent. In de rest van Europa lag dit percentage op een gemiddelde van 5,3 procent.

De drukste winkelstraat van ons land is wederom de Kalverstraat in Amsterdam, gevolgd door de Nieuwendijk. De Grote Markt in Den Haag maakt deze top-drie compleet.

Locatus: Aantal passanten winkelstraat stijgt met vijf procent

Beeld: FashionUnited, graphic via Locatus

Vandaag besteld, de volgende werkdag in huis: voortaan geldt dat in Nederland en België ook voor bestellingen van Asos. Fashionnetwork meldt dat na landen als Groot-Brittannië, Australië en Spanje, de Britse online moderetailer de next-day delivery service ook voor Nederlandse en Belgische consumenten beschikbaar stelt.

Voor 18,99 euro per jaar kunnen Asos-klanten in Nederland en België zich aansluiten bij de dienst genaamd Asos Premier Delivery. De e-tailer hanteert daarbij geen minimale bestelwaarde voor de mogelijkheid tot een snelle levering thuis of bij een pick-up point. Degenen die zich niet aanmelden voor de service, moeten voor een gratis standaard levering minimaal 21,10 euro besteden. Om een bestelling de volgende werkdag te laten bezorgen, betaalt een niet-aangesloten klant 12,70 euro.

De service is vooralsnog niet beschikbaar op de Nederlandse Waddeneilanden. Hier kunnen klanten alleen nog kiezen voor standaard levering, waarbij het ongeveer drie dagen duurt voordat een bestelling wordt bezorgd.

Asos introduceerde Premier Delivery onlangs ook in Oostenrijk, Denemarken, Ierland en Zweden.

De toekomst van retail: vijf voorbeelden van storytelling done right

REPORTAGEVoor ondernemers binnen de mode-en retailwereld is het een terugkerend topic: storytelling. Want hoe profileert een merk of winkel zich op een manier die past bij de identiteit? Hoe wordt diezelfde identiteit überhaupt gevormd? Hoe komt een authentiek, oprecht verhaal tot stand, waardoor mensen zich aan je merk of winkel binden?

Buro Jan Trendman gaf tijdens de Modefabriek MF Talks een lezing over het onderwerp. Trendforecasters Jan Agerink en Birgit Maas deelden tijdens het college een aantal interessante inzichten en voorbeelden van goede storytelling. FashionUnited selecteerde een aantal voorbeelden van de experts: vijf merken en retailers die van storytelling een business wisten te maken.

Patagonia

Patagonia is een Amerikaans outdoormerk dat bekend staat om haar maatschappelijke bewustzijn en betrokkenheid bij onderwerpen als duurzaamheid en natuurbescherming. Het merk gaat prat op de kwaliteit die het levert; het internet staat vol met vintage Patagonia rugby-shirts uit de begindagen, allen in opmerkelijk gave conditie. De kwaliteit van haar producten gebruikt Patagonia sterk in combinatie met de boodschap die het naar buiten uit wil dragen. Kwalitatief goede kleding hoeft nou eenmaal minder vaak vervangen te worden; dit zou je kunnen zien als een ‘statement’ op zich, tegen onze maatschappij van overconsumptie.

Buro Jan Trendman noemt als voorbeeld het Patagonia-busje: met een omgebouwde bus tourt Patagonia door de Verenigde Staten, waarmee het merk klanten bezoekt om reparaties aan Patagonia-kledingstukken te verrichten. In de bijbehorende reclamecampagne zien we klanten vertellen over de emotionele waarde die bepaalde kledingstukken hebben. En wat is nu betere reclame dan consumenten zelf te laten vertellen over hun band met een item?

Story New York

”We’re the store that has the point of view of a magazine, changes like a gallery and sells things like a store.” Een bezoek aan Story is iedere keer weer anders: de retaillocatie, gelegen in hartje Manhattan, verandert eens in de zoveel tijd compleet van interieur en collectie. Buro Jan Trendman noemt Story als voorbeeld van innovatieve retail. In een week, waarbij de deuren tijdelijk sluiten, wordt de winkel opnieuw opgebouwd rondom een thema, variërend van ‘Love’ en ‘Disrupt’ tot ‘Have Fun’. Het productaanbod varieert per thema: van lingerie en kaarsen de ene maand tot horloges en en andere tech-artikelen de andere.

Eigenaresse Rachel Shechtman begon in 2011 met haar concept en heeft in de loop der tijd tientallen ‘thema’s’ gevoerd binnen de muren van haar winkel. Bedrijven krijgen de mogelijkheid om thema’s te sponsoren, om zo ruimte in te ruimen voor eigen producten. Op speciale thema-avonden kunnen merken zich presenteren aan Shechtman en haar team en duidelijk maken waarom zij in het assortiment voor de volgende periode horen.

Freitag

Freitag is een Zwitsers tassenlabel dat In 1993 werd opgericht door de broers Markus en Daniel Freitag. De broers kwamen op het idee om tassen te produceren van oude vrachtwagenzeilen. Het resultaat is een collectie waarbij iedere tas zijn eigen, unieke look heeft door de verkleuringen en beschadigingen die zich met de tijd in het zeil hebben gewerkt.

Vijf jaar geleden kwamen de broers op het idee om voor de arbeiders in de Freitag-fabriek een werkbroek te produceren die volledig duurzaam, eerlijk en afbreekbaar zou zijn. Dat bleek niet zo eenvoudig: het resulteerde in een lange zoektocht, die werd vastgelegd als mini-docu. Te zien is hoe de heren in Frankrijk door akkers struinen op zoek naar de beste hennep en fabrieken in Italië bezoeken voor hun stof. Bekijk de beelden hieronder.

Everlane

Everlane was één van de eerste kledingmerken die volledige openheid gaf over de herkomst en het productieproces van hun collecties. Het merk, in 2010 opgericht in Californië, brengt kwalitatief hoogwaardige basics tegen een eerlijke prijs.

Everlane is transparant over de prijsopbouw: In een overzicht laat Everlane per product zien op welke manier die tot stand is gekomen. Materialen, de arbeidskosten, transport, belastingen; alles is beschikbaar en inzichtelijk gemaakt voor de consument. Transparantie is volgens Buro Jan Trendman essentieel: iedere fabrikant is terug te vinden in een overzicht, compleet met sfeerimpressies, filmpjes en foto’s van de dagelijkse gang van zaken. Eens in de paar maanden organiseert het merk excursies naar fabrieken om aan klanten te laten zien waar de producten vandaan komen.

De toekomst van retail: vijf voorbeelden van storytelling done right

Rapha

Rapha is een fiets-retailer en werd in 2004 opgericht in Londen en groeide in de jaren die volgden uit tot een internationale community met winkels op vier continenten. Rapha spreekt over ‘clubhouses’. Binnen deze clubhouses bevindt zich een retail-ruimte met fietsen, kleding en accessoires. Naast de verkoopvloer is er ook een café: hier worden wielerevenementen uitgezonden en kunnen klanten terecht voor een kop koffie en sandwich.

Fietsfanaten kunnen een lidmaatschap afsluiten, die hen toegang geeft tot exclusieve fiets-events, Rapha merchandise en andere extra’s. Rapha profileert zich als een vereniging. Als fietsland kan Nederland natuurlijk niet achterblijven: Amsterdam heeft zijn eigen Rapha Clubhouse in de Wolvenstraat.

Meer over Modefabriek? Lees dan het verslag: Streetstyle zichtbaar op Modefabriek

Beeld: Freitag Facebook

Kijken: Dior opent eerste eigen brillenwinkel

Dior heeft sinds kort een standalone Dior brillenboetiek. Het Franse couturehuis opende onlangs in Parijs een boetiek die volledig gewijd is aan de brillencollectie van het merk.

Dior was naar eigen zeggen de eerste van alle couturehuizen die de stap richting eyewear zette. In de winkel op 28 Avenue Montaigne kunnen klanten terecht om hun ogen te laten meten en krijgen zij de keuze uit verschillende vintage-en exclusieve monturen. Tevens is er voor klanten de mogelijkheid om zich op te laten maken en hun look af te stemmen op hun nieuwe bril. Ook het nieuwste brilmodel van het Franse modehuis, de DiorSoRealO, is voor het eerst beschikbaar in de winkel.

Zo ziet de Dior Eyewear-boetiek eruit.

Een interactief beeldverslag. Ga met uw muis over de foto’s om meer te zien.

Kijken: Dior opent eerste eigen brillenwinkel

Kijken: Dior opent eerste eigen brillenwinkel

Beeld: Raphael Dautigny, Dior

Terwijl de online omzet met 24,1 procent toenam in 2017, blijven fysieke winkels voor het gros van de totale omzet zorgen. Volgens brancheorganisatie INretail komt 80 procent van de omzet uit de modebranche nog uit stenen winkels.

Vandaag maakte INretail de omzetcijfers uit de branche van 2017 bekend. Bij schoen- en kledingwinkels werd een omzetplus van 4,6 procent genoteerd. Dit streeft de verwachting van 2 procent voorbij. Vooral herenmode maakte een flinke groei door van 7,1 procent. Wanneer gekeken wordt naar toenames in de modebranche, staan de schoenenwinkels met een omzetgroei van 7,8 procent bovenaan.

Branchespecialist Schoenen bij INretail Dave Quadvlieg in het persbericht: “Hele mooie omzetcijfers in 2017. Beter dan geprognotiseerd, maar zoals eerder aangegeven zijn de verschillen onderling groot.” Voor veel schoenenretailers blijft de marge en het verdienmodel van een online verkoopkanaal nog een struikelblok, zo meent INretail. “MKB retailers die minder online verkoop hebben of dit minder specificeren komen iets minder hoog uit qua omzetcijfer.”

Edwin Belt, branchespecialist Mode bij INretail in het persbericht: “Online omzetten worden uiteraard geholpen door de aanwezigheid van de fysieke winkels en andersom ook. Die combinatie is dan ook het succes gebleken. Het wordt in de toekomst dan ook steeds lastiger om te bepalen wanneer het nu een aankoop is welke puur vanuit een kanaal te herleiden valt.”

Voor 2018 verwacht de brancheorganisatie bij zowel schoenen- als moderetailers een omzetplus van 2 procent.

Luxe e-tailer MyTheresa lanceert platform voor schoenen: Martha Louisa

De Duitse oprichters van concept-store Theresa en de gelieerde website MyTheresa.com lanceren een nieuwe website voor designer-schoenen. Susanne en Christoph Botchen willen met Martha Louisa inspelen op het gebrek aan een luxe e-tailer gespecialiseerd in footwear, aldus het koppel in gesprek met Business Of Fashion.

Martha Louisa moet vanaf maart gelanceerd worden en focust zich op damesschoenen uit het luxe segment. “Grote e-tailers kopen vandaag de dag iedere stijl, model, versie en kleur op,” aldus Susanne Botchen tegenover BoF. “En de consument moet dus diep graven. We weten uit ervaring dat mensen eigenlijk al na de tweede pagina op een webshop hun interesse verliezen.” De oplossing is volgens de oprichters een strengere, gelimiteerde selectie. “Online is dit het juiste moment om je te specialiseren,” voegt Christoph toe.

Het samenstellen van een merkenportfolio bleek, ondanks de naam en faam van het stel, toch een hele klus. “Het merendeel van de merken wordt online al teveel verkocht,” aldus Christoph. “Het was dus een godswonder dat wij nog licenties kregen.” Toch kregen de Botchens het voor elkaar om namen als Gucci, Saint Laurent, Balenciaga, Prada en Stella McCartney binnen te slepen. “Ze weten dat we altijd respect hebben gehad voor hun prijzen, manier van verkopen, hun DNA,” begint Susanne. “We hebben door de loop der jaren een bepaalde vertrouwensband opgebouwd.”

Susanne en Christoph Botchen openden in 1987 de concept-store Theresa in München. In 2006 maakte zij de stap naar e-tailing met de lancering van MyTheresa. Drie jaar geleden verkochten zij hun geesteskind aan de Neiman Marcus-groep voor een bedrag van 150 miljoen euro.

Foto: Martha Louisa website

Winkeliers mogen in het vervolg zelf hun openingstijden bepalen, schrijft staatssecretaris Mona Keijzer van Economische zaken en Klimaat in een brief aan de Tweede Kamer. Het kabinet gaat wettelijk vastleggen dat winkeliers in het vervolg niet meer open hoeven als dit door winkeliersverenigingen en andere partijen eenzijdig wordt opgelegd.

De regels moeten een einde maken aan de praktijk dat winkeliers door een besluit van de vereniging van eigenaren (VvE) ongewild eerder afgesproken winkeltijden moeten aanpassen. "Afspraak is afspraak", zegt Keijzer daarbij, maar de nieuwe regels beschermen de winkelier wél tegen het eenzijdig veranderen van winkelopeningstijden en de (hoge) boetes die daar aan gekoppeld zijn.

In winkelcentrum Paddepoel in Groningen leidde de verplichte maandelijkse koopzondag tot frictie onder de winkeliers. De boetes die een fietsenmaker door de VvE werd opgelegd omdat hij zijn winkel op koopavond en zondag sloot, liep op tot 22.000 euro en eindigde in een rechtszaak. Uiteindelijk werd in Groningen een compromis gesloten en kunnen kleine zelfstandigen nu ontheffing krijgen van de verplichte openingstijden. Op de voorwaarde dat de winkeliers die op grond van godsdienstbezwaren ontheffing krijgen, ook echt het hele jaar op zondag dicht blijven.

De wetswijziging staat verder los van de zondagsopenstelling van winkels. Daar gaat het kabinet niet over; gemeenten bepalen het aantal koopzondagen in een jaar tijd.

Detailhandel Nederland riep eind vorig jaar gemeenten op een extra koopzondag voor Kerst toe te staan. Argumenten die de brancheorganisatie aanhaalt zijn onder meer dat consumenten het niet meer gewend zijn dat winkels drie dagen dicht blijven. Ook eventuele problemen met extra drukte op de zaterdag spelen mee.

Lees ook:Detailhandel Nederland wil extra koopzondag in december