(advertentie)
(advertentie)
Fashion x Food: deze modespelers wagen een sprong in de keuken INTERACTIEVE KAART

Dat liefde door de maag gaat, is algemeen bekend. Hoewel altijd anders wordt beweerd, lijkt de modeindustrie toch een grote eetlust te hebben. Steeds meer retailers houden zich bezig met gastronomie. Zo kondigde Hudson’s Bay aan samen te werken met meesterkok Ron Blaauw voor het Amsterdamse filiaal van de keten en in de rest van haar vestigingen krijgt La Place een eigen plek. Ook het nieuwe concept van H&M, Arket, krijgt een gastronomisch tintje. FashionUnited nam een moment om in kaart te brengen welke modespelers onlangs een sprong in de keuken waagden.

Tegenwoordig kan de consument niet alleen de laatste collecties kopen, maar wordt dit begeleid door een latte met magere melk, een stuk chocolade cake, een Britse afternoon tea of een heel diner met kreeft of kaviaar

Klik op 'start' door en ga verder via de pijlen, of klik op de getagde locaties op de wereldkaart meer te weten te komen.

Hudson’s Bay werkt samen met meesterkok Ron Blaauw

Warenhuis Hudson’s Bay werkt voor het filiaal in Amsterdam samen met meesterkok Ron Blaauw. Dit maken het bedrijf en de kok bekend in een gezamenlijk persbericht. Blaauw opent op de bovenste verdieping van het pand restaurant Nacarat.

Al langere tijd was bekend dat de Amsterdamse locatie van het warenhuis een restaurant zou bevatten waar men kon genieten van lunch en diner. Aan Ron Blaauw de eer om zijn restaurant hier te vestigen. Ook na sluiting van het warenhuis kunnen gasten genieten van een fine dining experience. Op de bovenste verdieping van Hudson’s Bay hebben de gasten een uitzicht over Amsterdam. De naam van het restaurant is dan ook geïnspireerd door de warme oranje kleur van de ondergaande zon die gasten kunnen zien op de locatie.

”Binnen dit nieuwe restaurantconcept staat een rijke beleving hoog in het vaandel evenals toegankelijkheid en service,” zegt Blaauw in het persbericht. De gerechten zullen geïnspireerd zijn op de keuken uit het Midden-Oosten.

In 2017 opent Hudson’s Bay 10 nieuwe winkels in Nederland. De samenwerking met Ron Blaauw zou de winkelervaring ten goede komen. “Hudson’s Bay wil Nederland kennis laten maken met onze bijzondere en nieuwe winkelbeleving, en food is onmisbaar in deze beleving,” licht Jacco van der Steen, Director Marketing en Inkoop van Hudson’s Bay Nederland, toe. Het buitengewone menu en de service van Ron Blaauw dragen volgens Van der Steen bij aan de beleving van het Nederlandse Hudson’s Bay concept.

Gisteren maakte Hudson’s Bay ook bekend samen te werken met La Place, het voormalige V&D concept, ter verrijking van de winkelervaring. In de overige locaties van het warenhuis vestigt La Place zich.

Wilt u weten in welke steden Saks off 5th en Hudson’s Bay zich vestigen? Bekijk het op de kaart.

Beeld: Hudson’s Bay

Hudson’s Bay Company opent distributiecentrum in Mijdrecht

Hudson’s Bay heeft een huurovereenkomst getekend met HB Capital voor een distributiecentrum in Nederland. Voorheen was het centrum in gebruik door Blokker. Dat heeft HB Capital bekendgemaakt.

Het centrum is gevestigd op een strategisch slimme locatie, tussen de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Het centrum heeft een oppervlakte van 55.000 vierkante meter, inclusief kantoorruimte, magazijnen en parkeerplaatsen.

De eerste tien warenhuizen van Hudson’s Bay openen in het derde kwartaal en daarom zullen de voorraden, voor zowel offline als online verkoop, vanaf mei binnenkomen.

HB Capital is de investeringsmaatschappij van de familie Blokker. Welke gevolgen de huurovereenkomst voor Blokker heeft is niet bekend. De keten heeft ook nog een distributiecentrum in Gouda en Geldermalsen. Big Bazaar maakt overigens ook gebruik van het centrum in Mijdrecht.

Eerder vandaag maakte Hudson’s Bay al bekend een samenwerkingsovereenkomst te hebben bereikt met La Place. Van de tien nieuwe filialen die dit jaar openen krijgen er 9 een La Place-restaurant. Alleen het restaurant in de Amsterdamse Hudson’s Bay krijgt een andere invulling.

Beeld: Rijnboutt

Ace & Tate opent tweede winkel in België

Het Nederlandse Ace & Tate breidt verder uit in België. Na de flagshipstore in Antwerpen komt er een tweede Belgische flagshipstore bij, in Gent. Op 18 mei zal de winkel geopend worden. Dat maakt het brillenmerk bekend in een persbericht.

De winkel is gevestigd aan de Sint-Pietersnieuwstraat 15, vlakbij de bibliotheek De Krook. Het interieur is ontworpen door de internationale ontwerpstudio Weiss-heiten, meldt het Belgische Knack. Het ontwerp is geïnspireerd op de Belgische stripgeschiedenis, waarbij de Gentse illustrator Jan van der Veken een stripverhaal maakte voor het brillenlabel. Hij ontwierp ook het artwork op de muren en design in neon. Het inventaris is ontworpen door de Berlijnse designstudio New Tendency.

Ace & Tate is een van de brillenretailers die gretig zijn ingesprongen op de online brillenmarkt. Bij de retailer kunnen klanten een bril op sterkte krijgen voor zo’n 100 euro. De lage prijzen zijn te danken aan het productieproces, dat Ace & Tate zelf in handen heeft. Klanten kunnen online vijf brillen bestellen en deze thuis passen. Bezorgings- en retourkosten zijn gratis. De gekozen bril wordt vervolgens enkele dagen later thuis bezorgd.

Inmiddels heeft het brillenmerk al twaalf verschillende winkels, onder meer in Berlijn, Stockholm, Kopenhagen en Antwerpen. In thuisland Nederland heeft Ace & Tate winkels in Rotterdam, Utrecht en twee in Amsterdam. Verder heeft de brillenretailer webwinkels in verschillende landen: Zweden, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Zwitserland.

Beeld: Ace & Tate (winkel Antwerpen, red.)

Zalando’s personal styling service Zalon nu ook beschikbaar in België

Zalando lanceert de personal shopping service Zalon nu ook in België. Zalando is al sinds 2015 beschikbaar in Duitsland en werd daarna ook in Nederland, Zwitserland en Oostenrijk gelanceerd.

Ken Fontijn, country manager Benelux bij Zalando: “We zijn bijzonder trots dat Zalon nu ook in België beschikbaar is. Het is fantastisch hoe we met deze dienst meerdere partijen uit de modewereld met elkaar verbinden. Met onze unieke samenwerking kunnen we echt inspelen op de wensen van onze klant. Een persoonlijke stylist wordt op deze manier voor iedereen toegankelijk.”

De klant vult online een vragenlijst in en op basis daarvan gaat een stylist aan de slag met een persoonlijk stylingadvies. De stylist deelt vervolgens een aantal suggesties met de klant. Voldoet de outfit aan de wensen van de klant, dan wordt de outfit opgestuurd om deze op het gemak thuis te passen. De klant houdt de outfit of de producten die hij mooi vindt en kan de andere producten, net zoals bij Zalando, gratis terugsturen. De service is gratis en de klant betaalt enkel voor de kleding die hij houdt.

“De Zalon-stylisten beschikken over alle 1500 merken in het aanbod van Zalando, met in totaal meer dan 200.000 producten. Of het nu gaat om een outfit voor man of vrouw met zo een groot aanbod, is iedere outfit custom made”, vertelt Dieter Meeuwssen, ountry manager België en Nederland Zalon.

“Als modenplatform wil Zalando alle schakels in de modewereld met elkaar verbinden. Het nieuwe initiatief Zalon is daar een mooi voorbeeld van. Enerzijds biedt Zalando zowel mannen als vrouwen de mogelijkheid een personal shopper in de hand te nemen. Anderzijds biedt zij Belgische stylisten een podium in de modewereld,” aldus Zalando in een persbericht.

De stylisten van Zalon worden door Zalando gekozen. Het is een bewuste keuze om met stylisten uit de modewereld te werken, of met stylisten die een mode gerelateerde studie hebben gevolgd. Zalando: “Zo blijven de stylisten ook buiten hun Zalon-activiteiten met de modewereld verbonden en kunnen ze vanuit hun expertise klanten adviseren. De Zalon-stylisten worden nauwkeurig geselecteerd en krijgen een uitgebreide training voordat ze kunnen beginnen.”

Beeld: Zalando

Hudson’s Bay gaat samenwerken met La Place

Het is Hudson’s Bay gelukt om een partnerschap aan te gaan met La Place. De restaurants van Hudson’s Bay zullen gerund worden door de restaurantketen. Dat hebben de partijen bekendgemaakt.

De eerste negen locaties van La Place gaan in het derde kwartaal van dit jaar open. Alle Hudson’s Bay-winkels die dit jaar openen krijgen een La Place-restaurant, behalve de vestiging in Amsterdam. Daar zal ‘een andere invulling worden gegeven aan de restaurantbeleving’. Binnenkort zal Hudson’s Bay daar meer over bekend maken.

Jacco van der Steen, directeur Marketing en Inkoop van Hudson’s Bay Nederland, laat weten: "Hudson's Bay in Nederland staat voor het warenhuis van de toekomst. Uniek en verrassend, aangepast op de Nederlandse markt. Met La Place zullen wij de winkelbeleving verhogen tot meer dan een winkelbestemming, waarbij we onze gasten iedere dag natuurlijk, huisgemaakt en heerlijk eten bieden.”

“We zijn erg blij dat we, samen met onze nieuwe partner Hudson’s Bay, weer terug kunnen keren naar bekend terrein; de vele binnensteden van Nederland. Onze trouwe gasten hebben ons op enkele plaatsen moeten missen, maar zullen ons hopelijk snel weer vinden. Het openen van deze nieuwe restaurants onderstreept de groei die we voor ogen hebben in Nederland,” zegt Bart van den Nieuwenhof, managing director bij La Place.

Wilt u weten in welke steden Saks off 5th en Hudson’s Bay zich vestigen? Bekijk het op de kaart.

Beeld: Rijnboutt

Snellere levering AliExpress in Nederland dankzij PostNL

Dankzij een samenwerking met PostNL wordt een pakketje van AliExpress nu binnen 5 tot 7 dagen geleverd, meldt het bedrijf. Voorheen moesten klanten zo’n twee tot drie weken wachten op de levering.

De Chinese online retailer heeft volgens een statement gekozen voor PostNL vanwege het bezorgnetwerk en de betrouwbare service. “ Wij willen onze klanten lokaal de beste service bieden en daarom hebben we gekozen voor PostNL,” aldus Leo Shen, general manager bij AliExpress.

PostNL opereert wereldwijd als Spring Global Delivery Services. Omdat Spring al in Azie opereert was voor AliExpress de keuze snel gemaakt, melden zij in het statement. “Het betekent dat we eenvoudig kunnen monitoren of het proces goed loopt of dat er aanpassingen nodig zijn. Het Aziatische team van Spring is erg flexibel en klantgericht en werkt goed samen met ons logistieke netwerk Cianiao. Dat is essentieel voor ons.”

Beeld: AliExpress Shopping Facebook

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

INTERACTIEF Sportmerk Asics lanceert een nieuw winkelconcept. Na de eerste ombouw in Brussel is het nu de beurt aan de vestiging in Amsterdam. FashionUnited sprak Scott Wakefield, retail director van Asics Europe voor een toelichting.

Scroll met uw muis over de interactieve foto’s voor uitleg over het nieuwe winkelconcept.

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Hoe gaat het eigenlijk met Asics? Lees morgen het interview met CEO Asics Europe Alistair Cameron op FashionUnited.

Beeld: Asics

Amsterdam denimstad: hier zijn de grote merken gevestigd

NIEUWSKAART"Nederlanders hebben jeans in hun bloed. Denim past bij hun mindset," antwoordde Adriano Goldschmied, mede-oprichter van het Italiaanse Diesel en ook wel bekend als de ‘Godfather of Denim’, op de vraag waarom Nederland een echt denimland is. Amsterdam staat internationaal bekend als denim capital, en wie de feiten op een rij ziet, snapt waarom. Allereerst is de hoofdstad de geboortestad van merken als G-Star en Denham the Jeanmaker, en vormt zij ook het decor van diverse denim gerelateerde evenementen als vakbeurs Kingpins en het Blueprint Festival - beide onderdeel van de Amsterdam Denim Days. Ook herbergt de stad het unieke House of Denim: een platform voor vakmanschap en innovatie van de industrie. Tel daar weer bij op dat in Amsterdam de allereerste Jean School ter wereld staat, en dat nergens zo’n hoog aantal denimlabels per vierkante kilometer is gevestigd als hier en je begrijpt: de titel denimhoofdstad lijkt de perfecte omschrijving voor Amsterdam.

De nieuwskaart vindt je na de volgende twee alinea's.

Dat zoveel denimlabels voor Amsterdam hebben gekozen als thuisbasis, is volgens Mariëtte Hoitink niet vreemd. Volgens de mede-oprichter van platform House of Denim, en recruitment- en consultancy bureau HTNK, speelt het internationale karakter van Nederland hierin een belangrijke rol: “Amsterdam is daardoor een soort global village waarin het makkelijker is om internationale mensen aan te trekken: van creatief tot commercieel; iedereen wilt zich hier wel vestigen.” Ook heeft volgens Hoitink het gunstige belastingklimaat invloed, evenals het feit dat Nederland naar verhouding veel kunstacademies kent die elk jaar weer nieuw talent leveren. Tot slot bevestigt Hoitink wat Denim Godfather Goldschmied al zei: ”Nederlanders hebben een down to earth mentaliteit, zeker in Amsterdam. Het is gewoon elke dag casual Friday - we zijn niet zo’n coutureland. Comfortabel, een beetje nonchalant: dát past bij ons.”

Amsterdam denimstad: hier zijn de grote merken gevestigd

Amsterdam is dus een geliefde standplaats is voor denimlabels uit binnen- en buitenland. Hoog tijd om eens te kijken welke labels zich allemaal in de denimhoofdstad hebben gevestigd. FashionUnited heeft in kaart gebracht welke denimmerken een kantoor of zelfs hun hoofdkwartier hebben in Amsterdam.

Uitleg: Klap het menu open via de linkerbutton in de menubalk of klik op de iconen in de kaart voor meer informatie over de merken.

Tip: Je kan deze nieuwskaart ook openen op uw mobiele telefoon, bijvoorbeeld tijdens je volgende bezoek aan Amsterdam. Instructie: download de Google Maps app. Zoek via Google.com (in de browser op uw telefoon) de titel van de kaart 'Denimmerken in Amsterdam'. Zodra je op de kaart klikt, opent deze automatisch in Google Maps. Indien je op een icoon klikt, wordt ook direct de optie geboden een routebeschrijving te starten vanaf je huidige locatie.

In dit overzicht van denimlabels die een (hoofd)kantoor in Amsterdam hebben, zijn zowel merken opgenomen die Nederlandse wortels hebben als merken met een internationale achtergrond. Daarnaast geldt dat is gekeken naar denimlabels of retailers die zich specifiek focussen op of specialiseren in denim. Ondanks dat veel modeketens tegenwoordig ook jeans verkopen, zijn zij om die reden niet in dit overzicht opgenomen.

Foto's: FashionUnited.

Hunkemöller richt pijlen op Groot-Brittannië

Leidend Nederlands lingeriemerk Hunkemöller heeft zijn pijlen gericht op de Britse markt. Het merk verkent opties om een serie winkels te openen door het gehele land.

Philip Mountford, CEO van Hunkemöller onthult dat de lingeriegigant op dit moment verschillende opties overweegt om winkels te openen in Groot-Brittannië, inclusief een potentiële locatie aan Oxford Street in Londen. Een woordvoerder van Hunkemöller onthulde al eerder aan FashionUnited dat het lingeriemerk wellicht eigen winkels of concessies zou openen in het land, maar zei daarbij dat dit nog geen concrete plannen waren destijds. Daarentegen hoopt het merk nu de eerste Britse winkel te openen aan het einde van 2018 - begin 2019, maar Mountford gelooft dat dit wellicht eerder plaatsvindt als de juiste kansen zich voordoen.

Hunkemöller breidt dit jaar uit naar Zwitserland en Noorwegen, aldus Mountford. Het merk was al eens aanwezig in de Britse markt met een concessie in House of Fraser aan Oxford Street in 2011, maar haalde deze na een tijd weg. Britse klanten kunnen op dit moment al terecht bij het globale e-commerce platform van Hunkemöller.

Beeld: Hunkemöller

Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra