(advertentie)
(advertentie)
Zo ziet de nieuwe locatie van Ace & Tate in Den Haag eruit

Het Amsterdamse Ace & Tate heeft er een fysieke winkel bij: in de Haagse Prinsestraat kunnen klanten sinds kort terecht bij het online-first brillenmerk. Het is de achtste locatie van Ace & Tate in Nederland, dat in vier jaar tijd een flinke groei doormaakte.

De winkel bestaat uit twee verdiepingen, verbonden met elkaar door een knalgele trap. De minimalistische winkelinrichting wordt gevuld met accenten van hout, leertonen en roest rood. Ook de neon lichtinstallatie, typerend voor het Ace & Tate-interieur, ontbreekt niet. De Haagse kunstenaar Jordy van den Nieuwendijk heeft net als in de flagshipstore in Antwerpen gezorgd voor schilderingen op de muur.

Ace en Tate begon vier jaar geleden als een online brillenmerk in het middensegment. Van daaruit groeide het naar twintig fysieke winkels door heel Europa, waaronder in München, Stockholm en Brussel.

Zo ziet de nieuwe locatie van Ace & Tate in Den Haag eruitZo ziet de nieuwe locatie van Ace & Tate in Den Haag eruitZo ziet de nieuwe locatie van Ace & Tate in Den Haag eruit

Beeld: Ace & Tate

Martijn Lusink: “De meeste mensen denken bij de woorden Oger en customizen aan hoge bedragen"

INTERVIEW Hoe het gaat met Oger? Heel goed. De afgelopen drie jaar waren hun beste jaren ooit. Het pakkenbedrijf had een hoge omzet, de voorraden waren netjes, er is geen lening meer bij de bank. “Maar over cijfers gaan we het niet hebben,” zegt eigenaar van Oger Martijn Lusink tegen FashionUnited. “We zijn een familiebedrijf, continuïteit is belangrijker dan winst. De volgende generatie moet er ook nog plezier van hebben.”

Waar we het dan wel over gaan hebben? Over het laatste label van Oger; Oger by Atelier Munro, een fris customized label bedacht door de broers Martijn en Sander Lusink in samenwerking met Atelier Munro.

Martijn Lusink: “De meeste mensen denken bij de woorden Oger en customizen aan hoge bedragen"

De allerbeste in hun vak

Onder een private label werkt Oger al tien jaar samen met Atelier Munro, pakkenproducent voor de grootste multi-brand retailers in Europa en Noord-Amerika. En dat is niet voor niets. Martijn Lusink: “Munro heeft de beste prijskwaliteitverhouding. Zij zijn gewoon de allerbeste in hun vak. Door met hun samen te werken kunnen we custom-made-pakken aanbieden voor 398 euro. Munro beschikt over een enorme hoeveelheid stofvoorraad. De pakken kunnen na de order direct gesneden worden. Zo hoeven wij nooit nee te verkopen. We merken nu al dat we daardoor ontzettend hard groeien.”

Voordat er echt te hard gegroeid wordt, opent het pakkenmerk eerst één stand-alone-store. Anders dan de Oger-winkels ligt Oger by Atelier Munro niet op een A-locatie maar is het gevestigd op de Honthorststraat, om de hoek van de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. “De winkels hoeven niet meer op een drukke locatie te zitten om mensen aan te trekken”, vertelt Lusink. “We kijken vanuit de winkel uit op Louis Vouiton en Prada, maar betalen één zesde van de huur. Nikkie Plessen zit met haar kantoor pal tegenover ons. We noemen het Little Soho, je kunt hier ook gewoon nog parkeren.”

Martijn Lusink: “De meeste mensen denken bij de woorden Oger en customizen aan hoge bedragen"

Nieuwe generatie pakkenkopers

Dat de keus voor deze locatie een slimme zet was, is al merkbaar. Lusink: “De verkoop gaat goed, er worden nieuwe klanten aangeboord. “Van nieuwe jonge carrièremakers tot aan creatievelingen die graag een handgemaakt- en ge-customized pak willen kopen, het publiek is heel gevarieerd. Dit is een heel nieuwe generatie pakkopers, die ook anders winkelt. Ze willen een laagdrempelige winkel maar hebben wel graag een pak helemaal naar eigen smaak en het liefst binnen twee á drie weken geleverd. Dat kan bij ons.”

Het vervolgplan is om Oger by Atelier Munro in alle Oger-filialen als shop-in-shop te presenteren. Een voorzichtige zet, geeft Lusink toe: “We gaan vrij conservatief ondernemen. We willen kijken of het aanslaat en dan pas meer stand-alone-stores openen. In Amsterdam wisten we al dat dit concept kon aanslaan, het bereik is groter, er is veel vraag naar maatwerk. In het voorjaar van 2018 gaan onze shop-in-shop-winkels in Rotterdam, Den Haag en Antwerpen open en dan merken we hoe Oger by Atelier Munro ontvangen wordt.”

Martijn Lusink: “De meeste mensen denken bij de woorden Oger en customizen aan hoge bedragen"

Ondertussen is het familiebedrijf ook bezig een online module op te richten, waarin de klant zijn eigen maatgegevens verzameld en aankopen opslaat. De klant kan dan met een druk op de knop een shirt, das, polo, sneaker, maatpak en zelfs een jeans naar eigen wens en maat bestellen. Deze app zal in januari 2018 worden gelanceerd. Lusink: “De meeste mensen denken bij de woorden Oger en customizen aan hoge bedragen en lange levertijden. Daar willen we vanaf. Een shirt kost bij ons 78 euro en we leveren vaak binnen twee weken.”

Martijn Lusink: “De meeste mensen denken bij de woorden Oger en customizen aan hoge bedragen"

Beeld: Oger by Atelier Munro

Fashionchick-oprichters Aart Wallet, Arno Mulder en Gerco de Jong (nu Comparison Services) hebben kenbaar gemaakt samen met aandeelhouders Denise Swaagman en Jaap de Jong, het platform Jurkjes.nl en de internationale varianten te hebben gekocht. Sinds de verkoop van Fashionchick aan Sanoma in 2013 is dit weer de eerste stap van het bedrijf richting de online modeverkoop.

Jurkjes.nl is een platform met een aanbod van meer dan 50.000 jurken en trekt jaarlijks meer dan een miljoen bezoekers. Het platform werkt samen met zo’n vijfitg partners, waaronder Zalando, de Bijenkorf en Topvintage. Aart Wallet laat in een officieel persbericht over de koop weten: “Jurkjes.nl is een ideale start voor ons om binnen fashion te groeien. Met een gerichte focus op jurken kiezen we één van de meest populaire productgroepen binnen fashion en kunnen we daar het verschil maken.”

Comparison Services en de aandeelhouders kopen de site van FashCom die jurkjes.nl in 2008 begon. Per 1 november 2017 is jurkjes.nl overgenomen. Co-founder van FashCom Stuijn Kruijssen laat in hetzelfde persbericht weten: “Jurkjes.nl heeft een stevige groei laten zien afgelopen jaren, echter past de verkoop in onze strategie om te focussen op de groei van onze eigen shops.” FashCom is eigenaar van vijf webshops waaronder boxers.nl, sokken.nl en zwembroeken.nl.

De nieuwe eigenaren zullen begin 2018 de site overzetten op een nieuw platform en verder ontwikkelen met nieuwe features, met als ambitie een wereldwijde speller in de verkoop van jurken te worden. De overname sluit aan op de portfoliostrategie van Comparison Services; sinds begin 2017 is het bedrijf ook eigenaar van biano.nl, een vergelijkbaar concept in het woon- en interieursegment.

Bij de aankoop zijn ook het Vlaamse Kleedjes.be, het Duitse Diekleider.de, het Franse Robefemme.fr en het Engelse Mydress.co.uk overgenomen.

Financiële details over de deal zijn niet bekendgemaakt.

Zo ziet het vernieuwde winkelconcept van Miss Etam eruit

IN BEELD Miss Etam heeft het winkelconcept vernieuwd. In winkelcentrum Stadshart Amstelveen, waar het damesmodemerk zijn intrek nam in een nieuw pand, is het interieur te bewonderen.

"Uitgangspunt is dat de winkel actueel, maar vooral warm, zacht en vrouwelijk aanvoelt," laat een woordvoerder van het merk aan FashionUnited weten. Dit is gebeurd door de toevoeging van sfeerverlichting en het gebruik van onder andere gordijnen, hout en accessoires. Daglicht vormt ook een belangrijk onderdeel van het concept.

Miss Etam vernieuwt winkelconcept

In het midden van de winkel bevindt zich een E-vormig meubel - in de vorm van de letter E uit het merklogo - dat fungeert als kledingrek, maar ook als bar voor de klant die een kop koffie nuttigt. Miss Etam heeft ook een nieuwe omgeving gecreëerd voor de presentatie van de productgroep broeken. Op de entresol kunnen klanten terecht voor de Miss Etam plus-collectie.

Zo ziet het vernieuwde winkelconcept van Miss Etam eruitZo ziet het vernieuwde winkelconcept van Miss Etam eruitZo ziet het vernieuwde winkelconcept van Miss Etam eruitZo ziet het vernieuwde winkelconcept van Miss Etam eruit

Het concept is ontwikkeld in nauwe samenwerking met interieurbureau B-Covered. "Het vernieuwde concept is onderdeel van een groter initiatief om de ingezette groei verder te versnellen,” aldus de woordvoerder. "In de komende tijd zullen wij nog meer doen om ons merk nog relevanter, en meer onderscheidend te maken." Het plan is om de nieuwe indeling in zowel bestaande als toekomstige winkels door te voeren.

Miss Etam heeft ruim negentig winkels in Nederland. In boekjaar 2016 werd door het damesmodemerk een omzet van 98,7 miljoen euro gerealiseerd, blijkt uit cijfers van moederbedrijf FNG Group.

Beeld: Miss Etam

Zeeman stapt over op vernieuwd winkelconcept, maar de bakken blijven

INTERVIEW Nederlands grootste textielsuper bestaat vijftig jaar. Waar anderen hun bedrijf steeds opnieuw moeten uitvinden, nieuwe vernuftigheden moeten bedenken, boekt Zeeman sinds jaar en dag het meeste succes met een simpele filosofie: goede kleding en textiel hoeft niet duur te zijn.

Zeeman vernieuwd winkelconcept

De oplettende Zeemanklant heeft echter wel verandering opgemerkt. De dozen zijn uit de winkels verdwenen, in de grotere Zeeman-winkels zijn hangpresentaties toegevoegd en de nieuwere winkels hebben een gele koof in plaats van een blauwe. Het zijn subtiele aanpassingen die ervoor hebben gezorgd dat de winkel lichter oogt en vooral een opgeruimdere uitstraling heeft. Maar die bakken, oftewel de tafels, waar Zeeman bekend om staat, die zullen altijd blijven, zegt woordvoerder van Zeeman Caroline van Turennout tegen FashionUnited.

Zeeman begon vijf jaar geleden met het introduceren van hun vernieuwde winkelconcept. Van Turennout: “Inmiddels is 65 procent van de 1300 winkels in Europa vernieuwd en daar zijn we trots op. We hebben ons geen doel gesteld wanneer alle winkels naar Zeemans ‘nieuwe stijl’ zijn ingericht. Bij zo’n aantal winkels kan het soms wel jaren duren, doordat je afhankelijk bent van verhuurders en lopende contracten.”

Zeeman stapt over op vernieuwd winkelconcept, maar de bakken blijven

”Steeds meer mensen weten ons te vinden”

De daling van de omzet in 2015 viel dan ook te wijten aan de opening van die nieuwe winkels. Caroline van Turennout: “Behalve dat er veel is geïnvesteerd, ben je door de verbouwing soms wel een week dicht en dan mis je omzet.“ De nieuwe winkelconcepten en de expansiedrift van de prijsvechter zorgde al in 2016 voor een verdubbeling van de winst.

Hoe komt dat toch? “Steeds meer mensen weten ons te vinden,” zegt Van Turennout: “We communiceren heel duidelijk de laagste prijs. We hebben de afgelopen vijftig jaar veel focus gelegd op de kwaliteit van ons assortiment en zijn daar ook bekend om geworden. Als je al zo lang textiel verkoopt, dan word je daar steeds beter in. Daarnaast is onze stijl, ons design en assortiment verbeterd. Wat ook meespeelt, is dat mensen anders zijn gaan winkelen. Je komt niet meer alleen bij Zeeman als je weinig geld hebt. Veel mensen zijn bewuster gaan kopen en gaan op een andere manier met hun geld om. Deze consument ontdekt Zeeman nu ook.”

Expansiedrift

In Nederland en België is er niet meer zoveel plek om Zeeman te ontdekken. Er zijn al winkels genoeg en er is weinig ruimte. In Frankrijk en Spanje zijn er echter nog volop groeimogelijkheden. Zeeman heeft op dit moment 23 winkels in Catalonië maar verwacht er in de nabije toekomst nog twintig te openen. Op de vraag waarom er onlangs dan toch winkels werden gesloten in België en Duitsland, antwoord Turennout: “Soms is het historisch zo gegroeid dat je iets te veel winkels in een bepaald gebied hebt zitten en dan is het handiger om winkels te sluiten. Per saldo groeien we altijd.”

Duurzaamheid

Als je textiel zo goedkoop aan weet te bieden, dan moet er wel iets mis zijn, is al snel de gedachte van de consument. Van Turennout begrijpt dit, maar weet de lage prijs te verantwoorden: “Sinds de oprichting zijn we al met duurzaamheid bezig. We zijn geen bedrijf dat wanneer het voor een cent minder kan produceren het verandert van leverancier. We kopen direct in bij fabrieken en op die manier kunnen we de kwaliteit in de gaten houden. Samen met onze partners zorgen we ervoor dat er duurzaam wordt geproduceerd. Wat goed is voor het milieu is vaak ook beter voor de kosten, hebben we door de jaren heen gemerkt. We recyclen al ons afval zelf en bij ons op kantoor hebben we zonnepanelen geplaatst. De belangrijkste reden dat we onze prijs zo laag weten te houden is dat we grote volumes inkopen. We verpakken niets en we hebben bijvoorbeeld geen pashokjes in de winkels.”

De retailer voegde afgelopen jaar zijn webshop en website samen. Een tegemoetkoming aan de klant. Desalniettemin is het omzetaandeel van de webshop nog bescheiden. Volgens Van Turennout komt dit doordat je voor de basisstukken minder snel online gaat. En ze bezorgen niet gratis, dat zou ook een rol kunnen spelen. Maar dat hoeft ook niet, is Van Turennout van mening, want een Zeeman-winkel zit altijd om de hoek. “De afstand en de prijs hoeft nooit een reden te zijn om niet bij ons te kopen.”

Beeld: Zeeman

Een flink boete die op kan lopen in de duizenden euro’s, dat staat de kleding- en schoenenwinkels te wachten als deze niet aan de wettelijk verplichte RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) voldoen.

De inspectie SZW (voorheen de arbeidsinspectie) zegt drieduizend winkels te gaan controleren op het naleven van de arbowetten. Een aantal ondernemingen heeft inmiddels al een waarschuwingsbrief van de SZW ontvangen. INretail roept daarom op om de RI&E uit te laten voeren en verbeterpunten aan te pakken.

Paul te Grotenhuis, persvoorlichter bij INretail, laat aan FashionUnited weten dat het soms lijkt te gaan om futiele zaken, maar dat het toch belangrijk is dat hier aandacht aan wordt besteed; brandblussers moeten bijvoorbeeld van goede kwaliteit zijn, de nooduitgang moet verlicht zijn en de vluchtroute moet zichtbaar zijn. Paul te Grotenhuis: “Ik ben wel eens mee geweest op inspectie. Een rubberen dopje dat niet op het handvat van een ladder aanwezig is, kan al problemen opleveren. Je kunt als ondernemer beter gewoon de verbeterpunten nagaan en aanpakken.”

Voor de ondernemer lijkt het soms een hele klus om de 120 vragen van de inspectie na te lopen. Daarom biedt INretail een service aan die de winkel op de naleving van de arbowetten controleert.

INretail waarschuwt ondernemers voor het inschakelen van zogenaamde RI&E-specialisten. Paul te Grotenhuis: “Het is een vrij beroep en iedereen mag zichzelf specialist noemen. Zij vragen vaak gigantische tarieven terwijl dit nodig is.”

In Amsterdam centrum staan de minste panden leeg, in Luik centrum de meeste panden. Dat blijkt uit de Ranking 55 Europese stadcentra naar minste leegstaande winkelpanden, van onderzoeksbureau Locatus.

In de Nederlandse hoofdstad staat 1,9 procent van de winkelpanden leeg. De Europese steden met de minste leegstaande panden na Amsterdam zijn Zurich (2,6 procent), München (2,7 procent), Hamburg (2,8 procent) en Hannover (3,1 procent).

"We zien dat de leegstand in vrijwel alle stadscentra van de grote Europese steden beperkt is," stelt Gertjan Slob, directeur onderzoek Locatus, op het blog van Locatus. "Zowel in de zuidelijke als de noordelijke helft van Europa zijn steden met lage leegstand. Maar de zuidelijke steden hebben meer te kampen met leegstand. In de top 10 staan vijf Duitse steden. Ook Nederlandse steden doen het goed," stelt Slob.

Utrecht staat op positie 8 met 3,9 procent, Maastricht op positie 25 met 5,8 procent, Rotterdam op positie 33 met 7,2 procent en Den Haag op positie 34 met 7,4 procent.

"Een zeker leegstandspercentage in een stad is gezond en kan gezien worden als smeermiddel in de markt," stelt Slob. "Enige leegstand is nodig om nieuwe transacties tot stand te kunnen brengen en om de noodzakelijke vernieuwing mogelijk te maken. Een leegstandspercentage van zo’n 4 à 5 procent is dan ook een gezonde leegstand te noemen."

Van de 55 steden heeft ruim de helft van de steden een leegstand van 6 procent of lager (aantal winkelpanden).

Opvallend is dat de drie Belgische stadcentra, te vinden in de ranking, een leegstandpercentage van 6 procent of meer hebben: Gent staat met 6,1 procent op positie 27, Antwerpen met 13 procent op positie 52 en Luik staat met 15,6 procent op plaats 55.

Zalando heeft aangekondigd begin 2018 een technologiehub te openen in Lissabon, Portugal, een derde buiten thuisland Duitsland. De ontwikkeling van een verbeterde digitale ervaring voor de klanten van de Zalando online shop, momenteel beschikbaar in 15 Europese markten, staat hierbij centraal, zo laat de online gigant in het persbericht weten.

"De opening van een speciale technologiehub met een sterke focus op de digitale ervaringen van onze fashion store is een strategische stap zodat we tijdig aan de verwachtingen van onze klanten op het gebied van personalisatie, inspiratie en frictieloos shoppen kunnen voldoen", stelt Marc Lamik, hoofd innovation en samenwerkingen bij Zalando, in het persbericht.

De 'hub' gaat in het eerste kwartaal 2018 open. Zalando wil in het eerste jaar 50 arbeidsplaatsen creëren. De online gigant is al begonnen met de werving van personeel voor de technologiehub in Lissabon.

"Lissabon biedt een geweldige omgeving om onze nieuwe hub te ontwikkelen. Dankzij het technologische ecosysteem van de stad kunnen we de talentvolle mensen aantrekken die we nodig hebben. Daarnaast kijken wij uit naar een vruchtbare uitwisseling met de lokale startup-community," aldus Lamik.

Het technische team van Zalando is gevestigd in de Duitse steden Berlijn, Dortmund, Hamburg, Erfurt en Mönchengladbach, Dublin (Ierland), Helsinki (Finland). Het team telt 1800 werknemers. De meeste leden van Zalando Technology werken op het hoofdkantoor in Berlijn. In de Duitse hubs in Dortmund en Hamburg werken zo'n 120 mensen, in Dublin en Helsinki bestaan de teams uit circa 100 man.

Winkels in het Utrechtse Hoog Catharijne zijn vanaf deze week op alle dagen behalve zondag enkele uurtjes langer open tot 20:00 uur. Op zondag sluiten de winkels hun deuren om 18:00 uur. Dat heeft Klépierre, eigenaar van het winkelcentrum, onlangs bepaald.

Het bedrijf kwam tot dit besluit na overleg met retailers. “Een verruiming van de openingstijden is iets wat al langere tijd leeft bij bezoekers en huurders van Hoog Catharijne,” stelt Sarah Vehmeijer van Klépierre tegenover RTV Utrecht. Ondernemers in het Utrechtse winkelcentrum zijn verplicht zich aan de nieuwe openingstijden te houden. Doen ze dit niet, dan hebben ze kans op een boete.

Enkele winkeliers in de binnenstad van Utrecht volgen het voorbeeld van Hoog Catharijne. Zij zijn echter niet verplicht zich aan de nieuwe sluitingstijden te houden.

Ondernemersvereniging Hoog Catharijne is enthousiast over het nieuwe besluit, zo schrijft het AD. “Ik denk dat het net zo zal gaan als met de koopzondag. Het duurt even maar dan zullen de ondernemers het omarmen,” zegt voorzitter Jan Hagenouw tegenover de krant. “Ik denk dat we niet direct effect zullen merken, maar met sinterklaas en kerst in het vooruitzicht is het een mooi moment voor deze verandering,” aldus Hagenouw.

Kijken: Lacoste lanceert nieuw internationaal winkelconcept

Het Franse merk Lacoste lanceert een nieuw winkelconcept door middel van winkelopeningen in Europa en Amerika. Het nieuwe concept is onderdeel van de merkstrategie om een sterkere identiteit neer te zetten en de premium status van het merk voort te zetten in de globale markt.

De eerste winkel volgens dit concept werd geopend in het Londen. In Europa en de Verenigde Staten zijn al meerdere winkels geopend met dit ontwerp. Een winkel in Beverly Hills is de volgende waarin het nieuwe interieur wordt doorgevoerd. “De nieuwe LACOSTE winkel is ontworpen om een unieke menselijke en consumenten ervaring te creëren. Het is een samenkomen van het merk en de ontwikkelaar, René Lacoste, op één locatie: de Club,” vertelt Thierry Guibert, CEO van Lacoste, in een persbericht.

Het iconische poloshirt staat centraal: een afdeling is volledig besteed aan het shirt, opgestapeld op kleur en maat in smalle vakjes. Er worden veel ronde vormen gebruikt en de kleding wordt getoont in op kluisjes geinspireerde nisjes. “De Club’s atmosfeer is duidelijk, zelfs voordat u binnenkomt. Open om het licht naar binnen te laten komen, het ontwerp doet denken aan een tennisbaan - het groene betonpaneel is een knipoog naar de tennis oefenmuur van René Lacoste.”

Neem een kijkje in de winkel in London. Kijken: Lacoste lanceert nieuw internationaal winkelconceptKijken: Lacoste lanceert nieuw internationaal winkelconceptKijken: Lacoste lanceert nieuw internationaal winkelconceptKijken: Lacoste lanceert nieuw internationaal winkelconcept

Het merk wordt opgericht in 1933 met de lancering van het eerst Lacoste poloshirt. Het merk, herkenbaar door hun krokodillenlogo, maakt casual sportswear collecties voor mannen, vrouwen en kinderen. Lacoste opereert in 120 landen en in 2016 liep de omzet op tot 2 miljard euro.

Foto: Lacoste