(advertentie)

Webwinkel Wehkamp schrapt definitief de verzendkosten voor bestellingen vanaf twintig euro. “De afgelopen drie maanden hebben we onze klanten verrast met een cadeautje: gratis verzending bij een bestelling vanaf 20 euro. Dit is zo goed bevallen dat we hebben besloten om het zo te houden,” laat het bedrijf weten op de website.

“De strategie van Wehkamp is gericht op het ontwikkelen van de ultieme klantbeleving,” aldus Wehkamp. De toevoeging van gratis verzending heeft niet alleen gezorgd dat de waardering van klanten is toegenomen, zo meldt het online warenhuis, daarnaast zijn meer bestellingen geplaatst en nieuwe klanten bijgekomen.

Online warenhuis Wehkamp biedt een breed scala van producten in verschillende assortimenten aan. Zo’n 180.000 producten zijn verdeeld over Mode -, Huis, Tuin en Do it Yourself, - Baby, Speelgoed en Games, - Elektronica, Entertainment en Huishoudapparatuur, - Sport & Vrije Tijd en Beauty & Wellness. Per jaar verwerkt het bedrijf zo’n 7 miljoen zendingen.

De Nederlandse modezoekmachine Kleding.nl heeft in 2016 het zusterbedrijf Fashiola uitgerold in tien nieuwe landen. De internationale expansie maakt deel uit van van de groeistrategie van het internetbedrijf zo meldt het in een persbericht.

“We hebben met Fashiola de ambitie om over de hele wereld actief te zijn. We geven daarom sinds begin 2016 vol gas op de internationale uitrol en hebben tot op heden al onze doelstellingen bereikt,” aldus Peter Langenkamp, directeur bij Kleding.nl.

Het blijft niet bij de huidige 15 landen waar Kleding.nl nu in aanwezig is. Voor 2017 staan er lanceringen in 10 nieuwe landen gepland.

Over Kleding.nl
Kleding.nl werd in 2012 gelanceerd. De online zoekmachine indexeert producten van de belangrijkste webshops waardoor gemakkelijk items te vergelijken zijn. Binnen twee jaar richtte Kleding.nl zich met het zusterbedrijf Fashiola ook op de buitenlandse markt. Na een expansie in Duitsland in 2013 volgde als snel Groot-Brittannië, Spanje en Frankrijk.

Hudson’s Bay en Saks Off 5th naar Maastricht en Rotterdam

Hudson’s Bay Company heeft huurovereenkomsten getekend voor drie nieuwe vestigingen in Nederland. Het Canadese warenhuisbedrijf opent twee nieuwe Hudson’s Bay-warenhuizen in Maastricht en Rotterdam en een filiaal van outletformule Saks Off 5th, ook in Rotterdam. Dat heeft de retailer bekendgemaakt.

In Maastricht heeft het bedrijf een huurcontract getekend voor het voormalige V&D-pand aan de Grote Straat. Na de renovatie telt de nieuwe winkel een oppervlak van zo’n 13.500 vierkante meter. De retailer verwacht hier niet alleen Nederlandse, maar ook veel Belgische en Duitse bezoekers te trekken.

De winkels van Hudson’s Bay en Saks Off 5th in Rotterdam worden beiden gevestigd in een 24.000 vierkante meter groot pand, waar voorheen eveneens V&D zat. Het vijf verdiepingen tellende gebouw bevindt zich aan het Beursplein, vlakbij de Koopgoot.

Hudson’s Bay begint woensdag 1 februari met de verbouwingen van de drie panden. Met deze aankondiging heeft het warenhuisconcern al de komst van zestien vestigingen in Nederland bevestigd. Het gaat om veertien Hudson’s Bay-winkels en twee vestigingen van outletformule Saks Off 5th, waarvan er ook een wordt gevestigd in de Kalvertoren in Amsterdam. Eerder gaf het bedrijf aan in totaal twintig warenhuizen te willen openen in Nederland, hiervan worden de eerste vestigingen op zijn vroegst in september van dit jaar geopend.

Wilt u weten in welke steden Hudson's Bay en Saks off 5th zich vestigen? Bekijk het op de kaart.

Beeld: Hudson’s Bay

Buy+: Zo ziet winkelen in Virtual Reality eruit

Niet iedere retailer ziet al een toekomst voor zich waarin winkelen in de virtuele wereld plaatsvindt. E-tailer Alibaba lijkt echter wel brood in virtual reality (VR) te zien. Het bedrijf is namelijk één van de eerste bedrijven die een VR winkelervaring aanbiedt via de app Buy+.

De meeste VR winkelervaringen die tot nu toe door retailers zijn gelanceerd, werken met VR systemen als de HTC Vive of de Oculus Rift. Alibaba’s Buy+ werkt echter met een smartphone en een kartonnen VR headset. Volgens Alibaba biedt de nieuwe app consumenten de vrijheid om bijvoorbeeld in een virtueel winkelcentrum rond te kijken of een bezoekje te brengen aan een bekend warenhuis als het New Yorkse Macy’s - en dat allemaal vanuit het comfort van hun eigen huis. Winkelaars kunnen zelfs in real time iets kopen dankzij Alipay, waardoor ze niet eerst hoeven te worden doorgestuurd naar de website van de verkoper.

De lancering van de app viel samen met Singles Day. Naar verluidt hadden binnen een uur na de lancering maar liefst 30.000 consumenten het virtuele winkelcentrum al bezocht.

Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

Beeld: Alibaba Group

Aantal modezaken daalt, maar niet in Amsterdam

Sinds 1 januari 2013 is het aantal kledingwinkels in Nederland met 3 procent gedaald. Het winkelaanbod in Amsterdam blijft echter op peil; daar is in vier jaar tijd een daling van 3,3 procent gerapporteerd. Dat meldt dataspecialist BoldData.

Van de 18.056 kledingwinkels in 2013 zijn er nu nog 16.589 over. Vooral het aantal dameskledingwinkels daalde met maar liefst 9,3 procent. De mannenkledingwinkels daalde echter nauwelijks. In de provincies Noord-Brabant, Limburg, Groningen en Flevoland nam het aantal winkels zelfs toe.

In Amsterdam is het aantal baby- en kledingkinderwinkels sinds 2013 met maar liefst 13 procent toegenomen. Buiten de hoofdstad gaat het echter een stuk slechter met de kledingwinkels voor baby’s en kinderen, daar werd een daling gezien van 21,4 procent.

Al langer is bekend dat het aantal online aankopen stijgt en dat ook het aantal online kledingwinkels flink uitbreidt. Volgens BoldData waren er vier jaar geleden 5.972 webwinkels, maar dat is inmiddels meer dan verdubbeld. Er zijn in 2017 10.061 kledingwinkels, wat neerkomt op een stijging van 68,5 procent. In Zuid-Holland zijn de meeste online kledingwinkels te vinden, namelijk 2.269. Noord-Holland volgt met 2.260 webshops. Bijna de helft van de online winkels in deze regio, namelijk 950, staan geregistreerd in Amsterdam.

Beeld: FashionUnited

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

Tijdens de 42e editie van Modefabriek heeft duurzaam denimlabel Kings of Indigo haar eerste retailconcept aan het publiek getoond.

Het was de eerste keer dat Kings of Indigo een volledige eigen stand had op de modebeurs, en het merk wist gelijk veel aandacht te trekken. “Het is de eerste keer dat we het retailconcept in het echt testen en dat we op deze manier nadenken over wat we willen laten zien en hoe we dat doen,” legde Kings of Indigo’s oprichter en creatief directeur Tony Tonnaer uit aan FashionUnited. De stand van het merk was ingericht met meubels van glad metaal en gerecycled hout, wat zorgde voor een rauwe uitstraling die industrieel en vintage aandeed: precies in overeenstemming met de kernwaarden van het merk.

Ga met uw muis over de foto's om meer informatie te ontdekken.

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

”Ik zou zeggen dat we een modern jeansmerk zijn - we zijn niet per se authentiek, het draait bij ons, vergeleken met veel traditionele denim retailers, juist meer om een hedendaags gevoel. Traditionele retailers kiezen vaak allemaal voor dezelfde vintage inrichting met houten vloeren en zwarte hangers.” In plaats van diezelfde stijl te volgen, heeft Tonnaer in samenwerking met een ontwerpstudio in Amsterdam een nieuw concept bedacht. Hiermee wil het merk haar klanten laten zien waar het voor staat. “We wilden er zeker van zijn dat het concept onze merkidentiteit en onze waarden zou uitstralen naar klanten toe.”

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

Opvallend aan het retailconcept, is dat het bedrijf ervoor heeft gekozen te werken met de meest duurzame materialen. “Ik wilde, net zoals we doen bij het maken van onze producten, enkel materialen gebruiken van de hoogste kwaliteit, die ook op een duurzame manier tot stand zijn gekomen of zijn gerecycled en ook weer makkelijk kunnen worden hergebruikt.” Zo zijn de pallets waarop producten worden getoond gemaakt van overgebleven houtsnippers omhuld door een laag biologische was. Het geheel is vervolgens afgemaakt met een transparante coating die zorgt voor een mooie afwerking.

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

”Net zoals onze kleding, is het merendeel gemaakt van gerecycled materiaal, alleen presenteren wij het wel op een vernieuwende manier. Het is modern en draait om mooi design.” Het nieuwe concept is ook een reflectie van de kruising tussen Amerikaans en Japans design die terug is te vinden in de kleding van Kings of Indigo. Gedacht kan worden aan de campagnefoto’s die zijn opgehangen, de ruwe pallets en de stoelen die in de stand staan. “We hebben heel veel positieve reacties ontvangen, wat er leuk is. Het is namelijk toch de eerste keer dat we een retailconcept laten zien dat we zelf hebben ontwikkeld.”

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

De vraag is dus: wat kan de consument verwachten wanneer het nieuwe retailconcept uiteindelijk echt is geïntroduceerd? Tonnaer en zijn team werken op dit moment aan een zogenaamd modulair systeem dat zal worden gebruikt in de eerste winkel van het merk, dat later dit jaar zal moeten openen. Daarnaast zal dit systeem ook kunnen worden toegepast bij shop-in-shops binnen warenhuizen. “We hopen ook dat we het concept kunnen gebruiken bij evenementen zoals de Amsterdam Denim Days, pop-up stores of stands op modebeurzen zoals hier.” Wat betreft de eerste winkel van Kings of Indigo: Tonnaer hoopt dat hij in ieder geval voor september van dit jaar de ideale locatie heeft gevonden. Het liefst zou de creatief directeur neerstrijken in Amsterdam, al wil hij ook niet uitsluiten dat het merk uiteindelijk een winkel opent in een nabijgelegen stad als Haarlem.

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

Kings of Indigo hoopt dat haar eerste winkel in september of oktober van dit jaar de deuren kan openen. “Natuurlijk moeten we eerst een geschikte locatie vinden, maar Amsterdam zou de beste optie zijn. Op die manier zou ik gemakkelijk langs de winkel kunnen gaan en zelf een paar dagen aanwezig zijn en ook regelmatig met de winkelmedewerkers kunnen praten.”

Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

Beeld: Kings of Indigo

Voormalig V&D-distributiecentrum heeft nieuwe huurder

Er is een nieuwe huurder gevonden voor het voormalig V&D-distributiecentrum in Nieuwegein. Ruim de helft van het gebouw gaat gehuurd worden door het Duitse logistieke bedrijf Fiege. Dat meldt verhuurder WDP.

Feige gaat een oppervlakte van 27.000 vierkante meter huren in het gebouw, voor een periode van anderhalf jaar. Het pand in Nieuwegein kwam halverwege 2016 leeg te staan, nadat V&D eind 2015 failliet ging.

Beeld: Facebook V&D

Hema opent eerste flagshipstore in Duitsland als onderdeel van versnelde expansie

Hema heeft in Keulen haar eerste Duitse flagshipstore geopend. Met ongeveer 600 vierkante meter winkeloppervlak is de vestiging één van de grootste internationale winkels van de keten. De winkel is gelegen in de Hohe Straße, de belangrijkste winkelstraat van Keulen en van de regio Noord Rijn Westfalen. De Hohe Straße, waar alle grote winkelketens vertegenwoordigd zijn, is gelegen op nog geen steenworp afstand van de beroemde Keulse Dom.

De opening van de Keulse winkels is onderdeel van de Duitse expansie. In de komende jaren opent Hema nog meer winkels in grote Duitse steden. Hema zet in op de G7, met naast Keulen steden als Berlijn, München, Hamburg, Frankfurt, Stuttgart en Düsseldorf. In het komende jaar wil Hema in een van deze steden nog een key city store openen.

Richard Flint, director international en directielid: “Internationale expansie is een belangrijk onderdeel van onze groeistrategie. Wij zien daarbij grote kansen in Duitsland. Op basis van ons succesvolle internationale concept zien wij die mogelijkheden vooral in de grootste steden. Daarbij zullen we ons vooral richten op een aanwezigheid van meerdere Hema per stad. De positieve reacties die wij al mochten ontvangen in aanloop van de opening van onze Duitse klanten zijn overweldigend en laten zien dat ook hier Hema wordt omarmd.”

Beeld: Hema

3 inkooptips van trendwatcher David Shah voor herfst/winter 2017INTERVIEW

De behoefte van de klant wordt steeds moeilijker te doorgronden, stelt trendforecaster David Shah. “We zien namelijk radicale verschillen tussen leeftijdsgroepen,” vertelt hij op de Modefabriek tijdens zijn trendtalk over millennials, oftewel de nieuwe generatie shoppers. Deze generatie winkelt aanzienlijk anders dan de oudere generatie, die van de boomers, en dat komt volgens Shah niet alleen door de bedreiging van e-tailing.

Millennials hebben niet zoveel geduld als de boomers,” legt Shah uit. “Zij willen kleding het liefst meteen na de fashionweeks kunnen kopen, ze willen alles nu meteen.” Dat resulteert volgens de trendspecialist met name in problemen voor kleinere retailers, die niet meekunnen met de see now, buy now-strategieën van grote namen als Tommy Hilfiger en Burberry. “Wat moeten die retailers doen om zowel de oudere generatie als de nieuwe, die beiden zo anders winkelen, te bedienen?” Men zal een balans moeten vinden tussen het leveren van fast fashion en tegelijkertijd het blijven aanbieden van kwaliteit, zegt hij. “Want dit probleem zal op korte termijn niet zomaar weggaan.”

Hoewel trends volgens Shah daarmee niet meer helemaal van deze tijd zijn, geeft hij toch exclusief aan FashionUnited-lezers drie tips voor het herfst/winterseizoen van 2017/2018.

3 inkooptips van trendwatcher David Shah voor herfst/winter 2017

1. Functionaliteit

“Een belangrijke trend voor het FW17 seizoen is eigenlijk heel typisch voor de Nederlandse markt. Consumenten verlangen namelijk naar functionele en praktische kleding. Het gaat daarbij niet alleen om camouflage, military en workwear, maar een combinatie van alle drie. Daarbij zijn khaki en kleuren in hout-tonen erg belangrijk. Afgelopen zomer zagen we al veel oker en allerlei van dat soort neutrale houtkleuren komen ook straks weer terug. Met name khaki, omdat dit het functionele karakter van camouflage en military vertegenwoordigt.”

3 inkooptips van trendwatcher David Shah voor herfst/winter 2017

2. Felle kleuren

“Tegenover het pragmatische van khaki, staat komend herfst- en winterseizoen iets totaal anders. Millennials willen niet langer alleen maar authentiek zijn, maar juist opvallen door voor iets anders te kiezen. Daarom zien we voor FW17 dat kleuren, met name fellere kleuren, een belangrijke motor zijn. Ik geloof heel erg in groen. Niet het khaki waar we het al over hadden, maar de diepe en fellere kleuren groen. Ook met roze kun je de komende herfst en winter niet verkeerd gaan. Het cosmetische roze van vorige winter blijven we dan ook terugzien. Dus, als je niet helemaal weet wat je met de styling moet doen, ga dan in de richting van kleuren.”

3 inkooptips van trendwatcher David Shah voor herfst/winter 2017

3. Het nieuwe normaal

“Een laatste tip om te kunnen voldoen aan de wensen van de millennials, is om eens iets anders te doen. Anders is het nieuwe normaal in het nieuwe modeseizoen, want we hebben de afgelopen tijd al te veel aan normaal uitgegeven. Ik adviseer retailers dan ook dapper te zijn en te durven iets unieks aan te bieden. Dat betekent dat winkels tot een bestemming worden gemaakt, waar consumenten een ervaring beleven. Praat met je klanten, help ze en laat ze zich welkom voelen. Ze willen zich speciaal voelen.”

Beeld: Myrthe de Graaf voor FashionUnited

Denham gaat uitbreiden in Europa en Azië

Het Amsterdamse denimlabel Denham is van plan dit jaar zeker vijftien nieuwe winkels te openen. In Europa komen er zo’n vier winkels bij, terwijl Denham zijn retailnetwerk in Azië uitbreidt met zeker tien filialen. Dat maakte oprichter Jason Denham bekend tijdens het Anton Dreesmann jaarcongres, schrijft Retailnews.

In Nederland worden er volgens Denham twee nieuwe winkels geopend, waarvan één in Utrecht, waar het merk al een vestiging had. Ook komen er in Duitsland twee nieuwe filialen bij. Het bedrijf had in Europa ook al verschillende winkels in België en Groot-Brittannië.

Verder is Denham van plan zo’n zeven nieuwe winkels te openen in Japan, waar het merk al aanwezig was met 22 filialen. “Japan heeft de meest verfijnde retailomgeving van de wereld,” stelt Denham. Naast Japan komen er ook vier nieuwe winkels in China bij.

Wereldwijd is Denham inmiddels aanwezig met bijna 40 winkels in 24 landen. Het merk is gevestigd in steden als Amsterdam, Antwerpen, Düsseldorf en Tokyo en is in Nederland goed voor een jaaromzet van zo’n 14 miljoen euro. De helft daarvan komt uit de fysieke winkels. “We geloven enorm in stenen winkels,” aldus de oprichter. Naast de fysieke winkels, komt een groot deel van de omzet uit de groothandel en online activiteiten.

Beeld: Denham Facebook