(advertentie)
(advertentie)
Nelson Schoenen rolt verder uit met vijf nieuwe winkels

Nelson Schoenen rolt het Premium concept nu verder uit. In de komende maand komen er maar liefst vijf nieuwe winkels bij. Heerlen en Maastricht openen komend weekend, later deze maand volgen Utrecht, Roermond en Den Bosch.

De winkels zijn gevestigd in oude Dolcis-panden. Nelson nam in 2016 zo’n 20 winkels van de failliete schoenenketen over. De nieuwe eigenaar heeft flink geinvesteerd in de nieuwe winkels, die zijn verbouwd tot Nelson-vestigingen.

“Het openen van deze nieuwe winkels op deze belangrijke A-locaties in Nederland is voor ons een belangrijke stap richting de landelijke uitbreiding van ons winkelbestand en we zijn dan ook heel trots op het resultaat,”zegt Laura van Dam, marketing manager bij Nelson.

Nelson Schoenen rolt verder uit met vijf nieuwe winkels

De nieuwe Nelson winkels focussen op ‘beleving en service’. De winkels zijn voorzien van ‘sfeervolle elementen passend bij de stad waarin ze zijn gevestigd en bieden alle mogelijkheden om de collectie zo optimaal mogelijk te presenteren'. Naast het assortiment in de winkel kunnen klanten ook via de webzuilen een uitgebreider aanbod bekijken en ter plekke bestellen.

In februari 2016 opende Nelson de eerste Premium store aan de Nieuwendijk in Amsterdam. De premium winkels hebben een exclusiever aanbod, met onder meer hoog segment A-merken zoals Tommy Hilfiger en Calvin Klein. De winkels in Utrecht en Den Bosch zullen ook het premium concept voeren. Deze zullen ook worden voorzien van mobiele kassa’s, waardoor de aankoop op elke gewenste plek in winkel kan worden afgerond.

Beeld: Nelson (premium winkel Amsterdam, red.)

Crocs gaat 160 winkels sluiten

Het kleurrijke schoenenmerk Crocs gaat 160 winkels sluiten om kosten te besparen na tegenvallende cijfers in het afgelopen fiscale jaar.

Crocs noteerde in FY16 een verkoopdaling van 4,7 procent. De omzet daalde hierdoor naar 990 miljoen euro. Voor het merk is dit het tweede jaar dat de verkoop vermindert. Daarbij telde het bedrijf vorig jaar een verlies van 30 miljoen.

In een statement over het komende jaar maakte het bedrijf al bekend kosten te willen besparen om de efficiëntie van de productie en operationele processen te waarborgen. Onderdeel van die besparingen is de sluiting van een hoeveelheid winkels. De exacte locaties van de winkels moeten nog bekend gemaakt worden.

In 2018 moeten 160 locaties van het schoenenmerk gesloten zijn, wat de winkels wereldwijd terugbrengt van 558 naar 400. In Nederland en België is het merk in Rotterdam, Amsterdam, Maastricht, Brugge en Brussel te vinden.

“Als we vooruit kijken, ben ik positief dat deze acties de weg vrij maken voor groei en een verbetering van de aandelen,” zegt Gregg Ribatt, CEO van het merk in een statement.

Lees ook: Crocs ziet verkoop met 4,7 procent dalen in FY16

Beeld: Crocs Facebook

Nike werkt samen met Patta

Sportmerk Nike werkt samen met Amsterdams label Patta voor een pop-up store. In de tijdelijke winkel zal het schoenenmerk de verjaardag van het Air Max-model vieren met speciale lanceringen.

Van 8 tot en met 26 maart opent de winkel genaamd ‘On Air’ op Zeedijk 22 en is een van de locaties waar Nike exclusieve sneakers lanceert uit de Air Max Day collectie. De lancering van het Air Max 1 Anniversary-model vindt plaats op de openingsdag. De schoen is dan verkrijgbaar volgens het originele ontwerp in twee van de drie kleurencombinaties die het had in 1987. Air Max 1 Master, waarvan drie van de 11 ontwerpen Nederlands zijn, volgt al snel en de pop-up store sluit af met de lancering van VaporMax.

Air Max Day wordt gevierd op 26 maart en staat in het teken van de iconische schoen van Nike. Dit jaar is het de dertigste verjaardag van het schoeisel. Dit was het eerste model met zichtbare luchtdemping en deze “lucht” werd ontworpen door ruimtevaartingenieur Marion Frank Rudy. Door de demping gaat de zool langer mee. Na de bekende spot met sporter Michael Jordan werden de sneakers pas echt een begrip.

Beeld: Patta Amsterdam Facebook

Mattijs van Bergen opent een pop-up store in Amsterdam. De tijdelijke winkel zal te vinden zijn in de Negen Straatjes van 22 tot en met 26 maart. Dit maakt het merk bekend op Instagram.

In het pand aan de Huidenstraat 13 speelt de jurk Sonia een hoofdrol. Het kledingstuk is afkomstig uit de nieuwste lijn van het merk, Matter. Daarnaast zullen sjaals, riemen, sieraden en een paar made-to-measure items de ruimte van 55 vierkante meter vullen.

Het is de allereerste pop-up store voor het Nederlandse merk. Het staat bekend om de eigenzinnige ontwerpen en fijne details zoals plissés, tailleplooien, borduursels en materiaalcombinaties.

LVMH verenigt luxe en digitaal in online multi-brand warenhuis

Waar luxemerken zich lange tijd keerden tegen online verkoop van de collecties, werkt LVMH nu aan een online multi-brand warenhuis. Waar luxe en digitaal eerst nog onverenigbaar leken, keert nu het tij, ook voor LMVH.

Het multi-brand warenhuis is nog niet bevestigd door LVMH, maar een bron dichtbij het bedrijf verzekert WWD dat het in april of mei de testfase ingaat en in juni gelanceerd wordt. Niet alleen de modehuizen die LVMH beheert, waaronder Christian Dior, Céline en Louis Vuitton, zullen op het platform te vinden zijn. Andere merken en modehuizen zullen er ook een plaats krijgen.

Multi-brand warenhuis LVMH verenigd luxe met online vraag

Jarenlang zagen modehuizen de retail ervaring als de belangrijkste drijfveer voor hun verkoop. In 2013 zei Bruno Pavlovsky, hoofd bij Chanel nog: “Mode draait om kleding en om kleding te begrijpen, moet je het voelen.” In de periode van 2009 tot en met 2014 groeide de online verkoop van luxegoederen echter 4 keer zo snel als de offline verkoop. McKinsey & Company, een wereldwijd consultancy bureau, verwacht dat in 2025 de digitale verkoop 18 procent uitmaakt van de luxe industrie. De invloed van online is niet meer te ontkennen.

Ook het hoofd van LVMH Bernard Arnault gaf in het boek La Passio Creative al aan mogelijkheden te zien in online. Eind 2015 bleek de aanstelling van Ian Rogers als Chief Digital Officer daar het bewijs van. Daarnaast gaf de luxe groep destijds aan meer te willen investeren in de digitale ruimte en de merken in het portfolio een sterke online aanwezigheid te willen geven. Inmiddels hebben merken zoals Chanel, Fendi, Burberry en Michael Kors een online shop of zijn items verkrijgbaar bij e-tailers. Toch verkoopt op dit moment 40 procent van de luxe merken nog steeds geen items online.

LVMH is niet de eerste die de stap neemt naar een grotere online aanwezigheid. Italiaans luxe label Tod’s lanceerde in 2013 website Theluxer.com, maar sloot haar digitale deuren alweer in 2015 door een gebrek aan opbrengsten. Dat er een vraag is naar luxe goederen online, wil dus niet zeggen dat alleen de aanwezigheid al genoeg is. Maar wat zorgt wel voor een geslaagde stap naar de online wereld?

Luxe en digitaal verenigen tot een succes

De verkoop van luxe producten online is een delicate zaak, aldus Paul Vallois van Luxury Daily tegenover Forbes. Wanneer een product opeens ‘gemakkelijk verkrijgbaar is’, kan het speciale gevoel bij een aankoop verloren gaan. De consument verwacht bij luxe winkels ook een gepersonaliseerde service waar ze inzichten kunnen verwerven. “Online gaan met de verkoop maakt het moeilijker om dit onderdeel van de koopervaring te verzorgen.” Ook noemt Vallois het feit dat het shopgedrag is veranderd en wanneer een merk niet online beschikbaar is, de consument het via een andere weg wel verkrijgt.

Wanneer gekeken wordt naar de leidende merken op digitaal gebied zie je een grote lijn ontstaan. Zo heeft Burberry, uitgeroepen tot Digital Luxury Leader in 2014 door Exene BNP Paribas ook een luxe-uitstraling door middel van de productbeelden die niet onderdoen voor een modeverslag in een tijdschrift. Volgens het rapport destijds was de klantervaring het positiefst bij het Britse merk. Alle producten, van sjaals tot zonnebrillen en jassen tot tassen zijn te koop via de site. Het wist daarbij een luxe ervaring te behouden volgens het onderzoek.

E-tailer Net-A-Porter voert hetzelfde beleid met een luxueuze uitstraling van alle producten en de website in zijn geheel. Ook geeft de e-tailer invulling aan de wens van de consument om ‘unieke inzichten te verwerven’ door middel van het online magazine The Edit.

Uit de successen en gefaalde pogingen die LVMH voorgingen is een hoop af te leiden. De online markt ligt open en zolang een oog wordt gehouden op het vertalen van het unieke gevoel van de aankoop van luxe goederen heeft het een reële kans van slagen.

Beeld: Louis Vuitton Facebook

Nederlandse Hudson’s Bay zet in op beleving

De eerste tien van de twintig Nederlandse vestigingen van Hudson’s Bay openen al in het derde kwartaal van 2017 hun deuren. In de warenhuizen zal de focus liggen op beleving. Dat vertelt directeur marketing en inkoop Jacco van der Steen aan het FD.

“Traditionele warenhuizen zijn heel erg op de producten gericht, maar bij ons staat de experience centraal,” licht Van der Steen toe aan de krant. Er gaat veel aandacht naar de inrichting van de winkel, waarbij er gelet wordt op diversiteit van meubilair en veel verschillende plekken waar consumenten even kunnen zitten. Ook moderne techniek is belangrijk bij de winkelbeleving van Hudson’s Bay. Van der Steen: “Denk aan een app en tablets om producten mee te bestellen die niet in de winkel liggen.”

Het assortiment, dat zal bestaan uit kleding, schoenen, cosmetica, accessoires en woonartikelen, zal ook inspelen op de actualiteit. “We gaan onze winkels zo indelen dat we continu de mogelijkheid hebben om op gebeurtenissen in te spelen. Ook onze inkoop wordt daarop ingericht,” zegt de directeur inkoop en marketing. Als voorbeeld geeft hij de Bavaria-jurkjes van het WK, maar dan ‘niet een paar in een rek, maar twintig meter van die jurkjes’. “We willen veel impact hebben.”

Zeker 80 procent van het assortiment zal bestaan uit kleding, schoenen en cosmetica. Merken hoeven niet exclusief bij het warenhuis te liggen, maar wel wil Hudson’s Bay exclusieve lijnen en producten ontwikkelen met de labels.

Hudson’s Bay wil zich onderscheiden met ‘goede service en personeel’ en is al gestart met werving van 1.800 personeelsleden. De prijs van de producent zal niet anders zijn dan ergens anders, stelt Van der Steen in het FD. “Daarom zoeken we ook medewerkers die echt fan zijn van een bepaalde afdeling of productgroep. Daarmee kunnen we ons onderscheiden. En dan hopen we dat klanten ons op die manier hun aankopen gunnen.”

Beeld: Rijnboutt

Colette viert 20e verjaardag met een ballenbak

Colette, de Parijse moeder aller concept stores, bestaat deze maand twintig jaar. Dat viert het Franse retailbedrijf op ludieke wijze: Colette haalt de interactieve kunstinstallatie 'The Beach' en de bijbehorende ballenbak van de Amerikaanse kunst- en designstudio Snarkitecture voor vijf dagen naar het Museum des Arts Décoratifs in Parijs.

Colette viert 20e verjaardag met een ballenbak

Daarnaast brengt Colette ter ere van het 20-jarig bestaan 20 exclusieve en gelimiteerde producten op de markt. Zo is er de Nike Air Woven in exclusief 'Colette-blauw' waarvan slechts 213 paar verkrijgbaar zijn. Ook Dr Martens en Converse komen met speciale sneaker edities voor Colette. Daarnaast zijn er sieraden, slippers, t-shirts, horloges, kaarsen en zelfs een Iphone hoesje met glitters.

>

Colette viert haar verjaardag de hele maand. The Beach installatie is van 21 t/m 25 maart in Parijs. Toegang is gratis

Foto: Colette website
Foto's The Beach: Noah Kalina, Snarkitecture website.

Omzet fysieke winkels voor het eerst in 10 jaar gestegen

Fysieke kledingwinkels zijn weer in trek. Voor het eerst in 10 jaar is de omzet gestegen meldt het CBS in de KwartaalMonitor detailhandel. Afgelopen kwartaal nam de verkoop toe met 3,8 procent. Echter is deze omzet wel bijna 11 procent onder het niveau van 2007.

Tegenover de stijging bij fysieke kledingwinkels, blijven schoenenwinkels achter. Met 9,7 procent zagen de schoenretailers de omzet dalen in het laatste kwartaal.

De gehele detailhandel zag een omzetgroei van 1,9 procent in 2016. Dit was grotendeels te danken aan de webwinkels. Daar was ten opzichte van dezelfde periode in 2015 een groei van 18,7 procent te zien.

Beeld: FashionUnited
Only for Men-winkels worden ‘men only’

Update: Vrijdag 3 maart maakt Only for Men bekend dat de eerder aangekondigde actie een campagnestunt was. Hiermee heeft het bedrijf willen zeggen dat vrouwen juist van harte welkom zijn in de winkels. Volgens Only for Men heeft de 'stunt', die het bedrijf zelf onderscheidend en gedurfd noemt, tot veel ophef en aandacht geleid in de media.

Mede-eigenaar Arthur Feenstra: “Onze marketingafdeling bedacht samen met ons reclamebureau een gewaagde campagne om voorafgaand aan deze actie de man-vrouwverhoudingen superscherp te zetten.” Zo maakte boegbeeld Hans Kraay jr. op de radio en in een online video bekend dat Only for Men vanaf 6 maart ‘100% Men Only’ zou worden en dus geen vrouwen meer toe zou laten in de winkels.

Feenstra: "Uit eigen onderzoek is gebleken dat 61 procent van onze klanten het liefste hun partner meenemen om te winkelen." Vandaag start Only for Men een actie met After Eden waarbij vrouwen die meekomen met hun shoppende mannen een cadeaucheque van het lingeriemerk ontvangen Wie van de twee daar het meest gelukkig van wordt moet nog blijken.

Herenkledingwinkel Only for Men is vanaf 6 maart alleen nog maar toegankelijk voor mannen. Op deze manier geeft de keten gehoor aan de mening van de eigen klanten die het liefst alleen of met andere mannen winkelen. Dat blijkt uit eigen onderzoek.

“We doen het allereerst voor de mannen van Nederland,” zegt Arthur Feenstra, mede-eigenaar van de winkelketen. “Maar ook commercieel zien we kansen. Zonder hun vrouwen of vriendinnen winkelen mannen veel effectiever en we denken dat dit een positief effect heeft op conversie en omzet gaat hebben.” Het mannenmerk ziet het als hun plicht om het mannen-onder-elkaar-gevoel te faciliteren omdat dit voor de meeste mannen als waardevol wordt beschouwd.

“We gaan natuurlijk niet de vrouwen met grof geweld de winkels uit werken,” verzekert Lizzy van Brussel van Only for Men FashionUnited. “Het is in eerste instantie aan het winkelpersoneel om de klant te informeren. Niet iedereen zal meteen op de hoogte zijn en we proberen het op die manier te brengen.” Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat zo weinig mogelijk vrouwen met hun man of vriend mee komen.

De vrouwelijke medewerkers in de in totaal vijftien filialen hoeven zich geen zorgen te maken, zij blijven.

Only for Men heeft filialen in Doesburg, Druten, Ede, Geldermalsen, Lelystad, Helmond, Nieuwegein, Oosterhout, Veghel, Rosmalen, Reusel, Woerden, Veldhoven en Waalwijk.

Werken bij Only for Men? Klik hier voor alle openstaande vacatures!

Beeld: Only for Men Facebook

Zo ziet de nieuwe herenafdeling Bijenkorf Utrecht eruit

Warenhuis De Bijenkorf in Utrecht wordt verbouwd en vandaag, woensdag 1 maart, is de herenafdeling heropend. Met een oppervlakte van 4000 vierkante meter is het in een klap de grootste herenafdeling van de stad met een breed assortiment van formeel tot casual en denim. Deze mijlpaal betekent tevens dat de tweede fase van de verbouwing van het filiaal is afgerond.

Zo ziet de nieuwe herenafdeling Bijenkorf Utrecht eruit

De complete verbouwing is over iets meer dan een jaar klaar en het totale winkeloppervlak zal dan van 9000 vierkante meter zijn vergroot naar 15.000 vierkante meter. Dat betekent tevens een forse uitbreiding van het merkaanbod. Voor heren zijn daar in Utrecht onder meer namen als Filling Pieces, Santoni, Kenzo, Canali, Philipp Plein, Wood Wood, Suitsupply en Just Cavalli bijgekomen. Ook is er een grotere shop-in-shop van Hugo Boss.

Zo ziet de nieuwe herenafdeling Bijenkorf Utrecht eruit

Storemanager Joyce Verdijk: "Beleving op de winkelvloer staat centraal op de nieuwe herenafdeling. Er is gekozen voor een ruime opstelling met materialen zoals hout, metaal en beton in vooral grijs- en bruintinten. Hierdoor krijgen de verschillende segmenten hun eigen karakter."

Zo ziet de nieuwe herenafdeling Bijenkorf Utrecht eruitZo ziet de nieuwe herenafdeling Bijenkorf Utrecht eruitZo ziet de nieuwe herenafdeling Bijenkorf Utrecht eruitZo ziet de nieuwe herenafdeling Bijenkorf Utrecht eruitZo ziet de nieuwe herenafdeling Bijenkorf Utrecht eruit

De Bijenkorf is op zoek naar nieuwe collega's! Interesse? Klik dan hier voor meer informatie of om te solliciteren!

Foto's: De Bijenkorf