(advertentie)
(advertentie)

Na de sluiting van het pand in Nijmegen afgelopen week, kondigt Topshelf nu ook de sluiting van de vestigingen in Arnhem en Groningen aan, zo melden diverse regionale media.

Op beide locaties deed Topshelf een poging om de huurprijs te verlagen. Dit blijkt nu zonder succes. Volgens Topshelf waren de eerste resultaten na de opening van de locaties bemoedigend en was de potentie in Groningen en Arnhem groot. “Maar na evaluatie bleek dat er meer tijd nodig is om het Topshelf-concept in de markt te zetten,” aldus de keten.

Na de sluiting van de panden in Arnhem en Groningen, naar verwachting in oktober of november, zal alleen het filiaal in Alkmaar nog open zijn. Vorig jaar kondigde Topshelf aan ook een vestiging te openen in Hoofddorp, maar of dit nog steeds doorgaat is onduidelijk.

Zo zien de winkels van Miller & Monroe eruit

De eerste elf vestigingen van Miller & Monroe, het nieuwe merk van Vidrea Retail, zijn afgelopen weekend geopend. Onder andere in Emmen en Hoogeveen opende de keten haar deuren. Vidrea Retail vult in september 73 voormalig Charles Vögele-panden met de nieuwe formule.

Vorige week maakte Vidrea Retail de naam van de nieuwe winkelketen bekend. Miller & Monroe is geinspireerd door Hollywood-koppel Arthur Miller en Marilyn Monroe. Het merk valt in het middensegment, volgens een woordvoerder van het merk. Naast het eigen merk zal ook kleding van Witteveen, dat mede dankzij moederbedrijf Vidrea Retail een doorstart heeft gemaakt, te koop zijn in de winkel. Miller & Monroe is een multibrandstore met onder andere kleding van Lerros, Zerres, Clarina en Fransa.

Naast mode biedt Miller & Monroe ook lifestyle-artikelen van het Nederlandse merk Mica en accessoires zoals shawls, vazen en kleine meubels.

De artikelen die gebruikt zijn voor de inrichting, zijn eveneens te koop. Klanten kunnen bijvoorbeeld kleden en stoelen aanschaffen.

In de winkels is een koffiecorner aanwezig.

Bekijk hier de beelden van de eerste winkels.

Zo zien de winkels van Miller & Monroe eruitZo zien de winkels van Miller & Monroe eruitZo zien de winkels van Miller & Monroe eruitZo zien de winkels van Miller & Monroe eruitZo zien de winkels van Miller & Monroe eruitZo zien de winkels van Miller & Monroe eruitZo zien de winkels van Miller & Monroe eruitZo zien de winkels van Miller & Monroe eruitZo zien de winkels van Miller & Monroe eruitZo zien de winkels van Miller & Monroe eruitZo zien de winkels van Miller & Monroe eruitZo zien de winkels van Miller & Monroe eruit

Bekijk op de kaart waar de 73 winkels van Miller & Monroe komen.

Beeld: Miller & Monroe

In beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay Amsterdam

Het Canadese concern Hudson's Bay heeft op 5 september de deuren geopend van het eerste Nederlandse warenhuis in Amsterdam. Hoe het het vlaggenschip aan het Rokin eruit ziet? Bekijk het beeldverslag.

Impressie Hudson's Bay flagshipstore Amsterdam

Het pand telt zeven verdiepingen. Een indruk van de damesmode afdelingen.

In beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay Amsterdam

De schoenen en tassenafdeling bevindt zich in de kelder.

In beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay Amsterdam

Naracat, het restaurant van Ron Blaauw, is te vinden op de bovenste verdieping.

In beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay Amsterdam

Impressie Hudson's Bay herenpand

De herenafdelingen bevinden zich in het naastgelegen pand. Op de begane grond is beauty te vinden van luxemerken als Chanel en Tom Ford. Bezoekers die van het damesmodepand naar het herenmodepand wil, kan alleen de doorsteek maken via de kelder. Of buitenom, via de hoofdingang.

In beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay Amsterdam

Hudson's Bay in de momumentale Vleeshal.

De interieurafdeling bevindt zich in de monumentale Vleeshal aan de Nes. Naast woonaccessoires van onder andere Hay, worden er schrijfwaren verkocht en gadgets van bijvoorbeeld Dyson.

In beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay AmsterdamIn beeld: Binnenkijken bij warenhuis Hudson's Bay Amsterdam

Het vlaggenschip in Amsterdam telt totaal 17.000 vierkante meter winkelvloer, verdeeld over vier panden, van wie er vandaag drie open zijn gegaan voor publiek. Het vierde pand, met kindermode, volgt eind van de maand.

Foto’s: FashionUnited

Primeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopend

REPORTAGE “Hallo allemaal, welkom bij de allereerste opening van Hudson’s Bay, verwelkomt BNN-presentatrice Gwen van Poorten het publiek. “Wij in Amsterdam zijn de allereerste, donderdag zijn Rotterdam en Den Haag aan de beurt.” Na maanden voorbereiding opent de eerste Nederlandse winkel van het Canadese bedrijf haar deuren van de vlaggenschip aan het Rokin in Amsterdam. Een grote groep geïnteresseerden, waaronder consumenten en pers, heeft zich een uur voor de opening voor het pand verzameld.

Op de grijze dinsdagochtend is het een gezellig geroezemoes in de rij voor Hudson’s Bay. De ramen worden 50 minuten voor de officiële opening nog eens gezeemd, terwijl de eerste enthousiastelingen al staan te wachten voor de grand entree van het damespand. Voor het gloednieuwe warenhuis zijn om 9.30 de vijftig gratis goodiebags al verzekerd door belangstellenden. Ticket nummer één is in handen van William Maanders. “Ik was hier om 8 uur. Ik was onderweg naar de sportschool en dacht dat het vol zou staan met honderden vrouwen, maar het was rustig, dus ik dacht ik ga in de rij staan.” Maanders was al geruime tijd nieuwsgierig naar Hudson’s Bay en draagt een warm hart voor de retail. “Ik heb in de detailhandel gewerkt, onder andere bij de Bijenkorf in Breda. De Bijenkorf is daar weggegaan, net als de V&D, en ik ben heel blij dat na Breda weer een chique warenhuis krijgt. Echt een upgrade voor de stad.”

Ticket veertien is in handen van Edith Mansoor, die haar enthousiasme niet onder stoelen en banken steekt. “Dit jaar geen Vogue Fashion Night, maar Hudson’s Fashion Day, roept ze door de microfoon van Van Poorten. Ze heeft zich al dagen op de opening verheugd, vertelt ze. “Ik kijk uit naar merken als Calvin Klein, Tommy Hilfiger en Ralph Lauren. Eindelijk weer luxe in Amsterdam, het krijgt hierdoor meer allure van een wereldstad. Van mij mag deze hele rij [panden aan het Rokin, red.] nog wel volgen.” Mansoor ziet Hudson’s Bay een beetje als ‘het nieuwe Maison de Bonneterie’ dat enkele jaren terug haar deuren sloot.

Primeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopend Hudson's Bay CEO Jerry Torch, rechts Primeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopend Store manager Chris Janse, rechts

Hudson’s Bay Nederland maakt debuut in de winkelstraat; flagshipstore Amsterdam geopend

Naarmate de klok dichter naar tien uur kruipt, zo'n tien minuten voordat de winkel haar deuren zal openen, groeit de groep voor het pand. Gwen van Poorten pakt directeuren Jacco van der Steen en Edo Beukema er nog even bij. “Wat maakt Hudson’s Bay zo uniek?” Beukema: “Het zijn de spullen, maar ook het assortiment en de mensen maken het concept.” Van der Steen: “Het concept is heel makkelijk aan te passen. Iedereen krijgt een kans, gerenommeerde merken en opkomende merken.”

Daarna voegt store manager Chris Janse zich bij de topmannen. Of het een klus was om deze winkel voor vandaag af te krijgen, vraagt Van Poorten. “Dat viel eigenlijk best mee,” grapt Janse. Iedereen lacht.

Twee minuten voor tien uur komt Jerry Storch, de Canadese CEO van Hudson’s Bay, symbolisch voor de entree op de Nederlandse markt, aangefietst. “Hij heeft wel even geoefend," zegt Janse. Storch wordt gevolgd door een groep ‘influencers’ als Robin Balou Huisman en rapper Dio, gestoken in de Limited collectie van Hudson’s Bay.

Stipt tien uur knipt Storch met een gouden schaar het lint, in de Hudson’s Bay kleuren, door. De eerste bezoekers stromen de winkel geleidelijk binnen. Klanten worden met luid applaus ontvangen door medewerkers, onder wie dames uit het ‘visual’ team.

Primeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopend Dorlie Hasselaar Primeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopend

”Wauw wat is het hier mooi geworden," roept Edith Mansoor direct bij binnenkomst. Dorlie Hasselaar, ook als een van de eerste de door de deuren, is eveneens enthousiast. Hasselaar heeft 20 jaar voor TheBay.com in Canada gewerkt bij het hoofdkantoor in Vancouver, laat ze weten als we haar tegenkomen bij de roltrappen. “Het is fantastisch. Alles is heel mooi gepresenteerd. Het uitzicht boven [in restaurant Nacarat, red.] is geweldig! Het is lekker chic en niet rommelig, zoals je meestal ziet in dit land.”

Een van de eerste aankopen wordt vijftien minuten na de opening gedaan door Rixt Polder op de damesmodeafdeling. Ze koopt een Tommy Hilfiger pyjama en sokken voor haar kinderen die dit weekend jarig zijn. Polder komt zelf uit de binnenstad van Amsterdam en noemt Hudson’s Bay “een aanwinst voor de stad”.

Primeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopendPrimeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopend

Het winkelconcept van Hudson’s Bay flagshipstore Amsterdam

Het vlaggenschip in Amsterdam telt totaal 17.000 vierkante meter winkelvloer, verdeeld over vier panden, van wie er vandaag drie open zijn gegaan voor publiek. Het damespand is het grootste pand, met in de kelder tassen en schoenen, op de bovenste verdieping restaurant Naracat, van Ron Blaauw. De herenafdelingen bevinden zich in het naastgelegen pand, waar beauty op de begane grond te vinden is van luxemerken als Chanel en Tom Ford.

Opvallend aan de winkelvloer is dat er geen duidelijke routing is, al zorgen spreuken op de muur als ‘Table for 3, you , me and my it bag’ voor verduidelijking. De vloeren ogen ruimtelijk en overzichtelijk, merken hebben als het ware shop-in-shops. In het herenmode pand is hetzelfde concept als het damesmodepand doorgevoerd, maar de sfeer is iets donkerder. “Mooi hè, glimlacht kleermaker Jos van den Hoogen van Denim City. Hij zit in het mannenmode-pand, in de denim corner, achter de naaimachine te werken aan de speciaal voor Hudson’s Bay ontworpen spijkerbroek.

Zowel in het damesmode en herenmode-pand,wordt de collectie klassieker naarmate je hoger in het pand komt. Op de eerste twee verdiepingen zijn de hedendaagse en trendy merken te vinden als Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Filippa K, Anecdote, Essentiel Antwerp, MSGM, Opening Ceremony en Scotch & Soda. Op de derde verdiepingen zijn de meest klassieke merken te vinden. Denk aan Marc Cain, Ralph Lauren, Michaelis en Strellson.

Primeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopendPrimeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopend

De opening van het vierde pand, waar kindermode komt, laat nog even op zich wachten. “We hebben het pand later verkregen, dus zijn de verbouwingen later van start gegaan. Aan het einde van de maand zullen daar ook de deuren openen,” vertelt CEO Jerry Storch aan FashionUnited, terwijl hij van koffie geniet bij de hoofdingang. Zenuwen voor de opening, had de CEO niet. “We hebben hier zo lang aan gewerkt. We wisten dat we er klaar voor waren,” zegt hij. Het is een bijzonder moment voor de CEO. “Je droomt hier zolang over en we hebben dit moment zolang gepland. Nu de opening daadwerkelijk plaatsvindt en de eerste klanten te zien, is heel speciaal.”

Chris Janse is ook heel benieuwd naar de reacties. “We vinden zelf dat het goed gelukt is, een warenhuis waar het om service gaat en goede merken, en een hele mooie winkel neerzetten. Nu zijn we heel benieuwd weten wat de mensen vinden. Wat mist, wat is goed, wat moeten we blijven doen. Dat willen we niet alleen vandaag weten, maar elke dag. ” Hij besluit: “Het gaat nu pas beginnen.”

Primeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopendPrimeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopendPrimeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopendPrimeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopendPrimeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopend

De volgende winkelopeningen

    • 7 september: Den Haag & Rotterdam
    • 12 september: Leiden & Breda
    • 14 september: Maastricht
    • 20 september: Zwolle & Almere
    • 21 september: Den Bosch & Tilburg

Het vlaggenschip aan het Rokin is dagelijks (maandag tot en met zondag) geopend van 9 tot 21 uur. 19 september is de feestelijke opening van Hudson's Bay Amsterdam.

Primeur: de deuren van Hudson’s Bay Amsterdam zijn geopend

Foto’s: FashionUnited, hoofdfoto Hudson's Bay

Judith ter Haar: Altijd een verlanglijst achter de hand

INTERVIEW

“Ik ben geen modemeisje en ik heb geen modewinkel,” zegt Judith ter Haar beslist. Toch is de onderneemster bijna veertig jaar in de modebranche actief. Sinds 1988 runt zij Jones; een high end winkel in Arnhem. Jones is een curated store, zegt Ter Haar en bij haar inkoop laat zij zich niet leiden door trends. “Ik koop geen collecties in, ik koop m’n eigen beeld in. Dat gaat niet zomaar, daar moet je voor vechten. Tevreden met m’n inkoop ben ik nooit. Ik heb altijd een verlanglijst achter de hand.”
Dertig jaar vechten voor Jones in tien fragmenten.

Pierre Morisset

“Toen ik begin jaren 80 de toneelschool deed in Maastricht werkte ik in de zomervakantie bij de modewinkel van Pierre Morisset (de latere hoofdontwerper van G-star, red.). Na vier maanden, ik was toen 19 jaar, werd ik verantwoordelijk voor de inkoop van de damescollecties. Pierrot (zo noemt Ter Haar Morisset, red.) had een oog voor talent en ik had een oog voor mode. De winkel liep niet heel goed, er werd geen winst gemaakt en daarom is hij er uiteindelijk mee gestopt. Het was wel dé plek voor mode, een soort walhalla waar je naar toe ging om te ontdekken wat actueel en vernieuwend was. Het was een fantastische leerschool en de toneelschool heb ik direct vaarwel gezegd.”

Judith ter Haar: Altijd een verlanglijst achter de hand

Sissy Boy

“Ik was vrij jong toen ik moeder werd en toen de relatie geen stand hield ben ik naar Amsterdam vertrokken en bij de eerste Sissy Boy in de Kalverstraat gaan werken. Eigenlijk vond ik het westen maar niks. In Maastricht werd mode van het hoogste niveau verkocht (Alaïa, Katherine Hamnett, Paul Smit); in het het westen zaten toen vooral franchise concepten. Het middensegment sprak mij niet aan, hoewel bij bijvoorbeeld Mac & Maggi veel creatieve mensen werkten. Sissy Boy-oprichter Michael Smit kwam ook bij Mac & Maggie vandaan. In 1982 begon hij voor zichzelf. In ‘mijn’ tijd ging Sissy Boy eigen collecties maken en verkopen.”

Arnhem

“Alle creatieve mensen uit Amsterdam, Maastricht en Eindhoven gingen naar Arnhem om naar Bubblegum te gaan. Het was dezelfde groep die ieder seizoen naar Parijs ging op inkoop en dan kwamen we elkaar allemaal tegen. Arnhem was toen al een creatieve stad. Midden jaren 80 ging Humanoid van start, Fred de la Bretoniere zat er en ook uitstekende tweedehands winkels. Ik was inmiddels mijn partner Ger tegengekomen, die in Arnhem woonde. Ik verhuisde en besloot voor mezelf te beginnen zodat ik vrij kon zijn en mijn eigen tijd indelen. In de beginperiode van Jones, dat in 1988 open ging, hebben onze contacten uit de modewereld geholpen om de zaak van de grond te krijgen. Ontwerpers als Nico Verheij, Frits Klarenbeek en de mensen achter Laundry Industry waren vrienden van ons.”

"Ik denk dat je altijd een verlanglijst met merken moet hebben, anders verlies je de actualiteit uit het oog"

Judith ter Haar, Jones

Inkopen

“Door mijn inkoop achtergrond was ik gewend één beeld voor de winkel te bedenken en dat ben ik blijven doen. Tevreden ben ik nooit. Ik denk dat je altijd een verlanglijst met merken moet hebben, anders verlies je de actualiteit uit het oog. Inkopen is voor mij als het maken van een schilderij. Ieder seizoen moet ik bedenken welke kleuren ik op m’n palet leg. Modemagazines lees ik niet, dat schept maar verwarring. Wanneer het verkoopseizoen begint en de collecties binnenkomen ben ik vreselijk onzeker. Ook na dertig jaar vind ik dat een rotperiode. Hoe wordt het opgepakt, heb ik het wel goed gedaan, snappen de mensen het? In de winkel ben ik zelden. Dat klinkt raar, maar ik verkoop liever niet. Al die stukken die daar hangen zijn persoonlijk. Daar loop ik vaak tegenaan. Ik zal altijd een outsider blijven. Wanneer je buiten het systeem staat kun je beter observeren.”

Judith ter Haar: Altijd een verlanglijst achter de hand

Yohji Yamamoto

“Het merk is niet de winkel, maar de winkel is het merk. Het moet ook bij je passen. Jil Sander kon ik niet verkopen toen ik 30 was, vond ik. Ik ben begonnen met jeansgerelateerde merken zoals Girbaud en Gaultier. Daarna kwamen de Engelsen: Paul Smith en Vivianne Westwood. De zes van Antwerpen; Walter van Beirendonck en pas daarna voelde ik dat de tijd rijp was voor de Japanners. Merken moet je verwerven. Ik heb dat nooit een probleem gevonden. In feite moet je auditie doen voordat je kunt inkopen. Om de showroom van Comme des Garçons en Yohji Yamamoto binnen te komen moet je een aanvraag indienen. Ik ben er gewoon naar toe gegaan. Toen heb ik enorm op m’n donder gekregen, maar ik was wel binnen. Dan is het nog lastig, ik ben heus wel eens teruggeroepen omdat ik niet genoeg showstukken had genoteerd.”

Judith ter Haar: Altijd een verlanglijst achter de hand

Diesel

“Om merken in huis te krijgen, steeds een treetje hoger te komen, moet je concessies doen. Het kost geld en ook klanten. Soms betekent het stoppen met een commercieel succes. Toen Diesel bijvoorbeeld aan het begin van de jaren 90 meer mainstream werd, ben ik van de ene op de andere dag ermee gestopt. Jones was net naar een nieuw pand verhuisd en Diesel was goed voor eenderde van de omzet, maar het paste niet meer bij me. We hebben alles in de uitverkoop gedaan, de hele voorraad, al het POS materiaal. De mensen stonden tot het eind van de straat in de rij. Dat heeft veel geld gekost.”

Judith ter Haar: Altijd een verlanglijst achter de hand

Coming Soon

“Coming Soon is mijn grootste zakelijke vergissing geweest. Het was een leerzaam, maar pijnlijk avontuur, omdat mijn netwerk erbij betrokken was. In 2005 en in 2007 heb ik pop-up shops geopend tijdens de Mode Biënnale Arnhem. Daar hing dan het postzakjasje van Jan Taminiau, Spijkers en Spijkers en Monique van Heist. Daarna ben ik gevraagd mee te werken aan een permanente winkel voor Nederlandse mode in Arnhem. Dat was Coming Soon. Uitgangspunt was het crème de la crème van ontwerpers van ArtEZ een podium te geven. In de winkel werden collecties verkocht van gevestigde namen zoals Lucas Ossendrijver, Viktor & Rolf, Diesel Gold van Wilbert Das, Francisco van Benthum, Alexander van Slobbe en the People of the Labyrinths. Daarnaast werden jonge ontwerpers tentoongesteld. Bij Jones kwamen altijd al studenten en startende ontwerpers over de vloer. Ik vond het raar dat zij met hun collecties niet aan de bak kwamen en probeerde te helpen. Toen de gemeente me vroeg voor Coming Soon was ik gevleid ik had de financiële middelen en het netwerk om het te kunnen doen. Het was een gezamenlijk project waar naast de gemeente, de provincie en ArtEZ ook externe investeerders bij betrokken waren. Ik deed mee en werd het gezicht van het project. Een rol die me eigenlijk niet past. We verkochten moeilijke Nederlandse mode, daarvoor moet je een lange adem hebben. Toen brak de economische crisis aan en kelderde de omzet. Ik heb nog voorgesteld om er een museum van te maken en meer productdesign te verkopen, maar de andere belanghebbenden wilde goedkopere mode aanbieden, commerciëler gaan. Dat wilde ik niet. In 2009 ben ik eruit uitgestapt. Onlangs is de winkel gesloten. Ze gaan nu weer pop-ups doen hoorde ik.”

"Sinds Ann Demeulemeester kan ik echt m'n eigen gang gaan, freewheelen"

Ann Demeulemeester

“Ik koop geen collecties in, maar m’n eigen beeld. Daarvoor moet je vechten bij de merken. Op een goed moment komen ze naar jou toe. Voor mij kwam dat moment rond 2005 met Ann Demeulemeester. Het merk had maar drie klanten in Nederland. Het was een keerpunt. In 2008, ben ik gestopt met mannenmode om plaats te maken voor het hoogste niveau dames met Dries van Noten en Sofie d’Hoore. Nu is Jones echt een voorbeeldwinkel, ook internationaal. Met die stap naar het hoogste segment kwam ik in een omgeving waar ik me thuis voel. Er is veel onderling contact tussen inkopers, je ziet elkaar bij de shows in Parijs en iedereen werkt hard. In dat circuit opereren de beste winkels uit de hele wereld en hoewel ook daar commercieel wordt ingekocht voor de webwinkels, is het toch een andere, meer creatieve omgeving met allemaal goedgeklede mensen. Ik vind het heel fijn. Je wordt niet opgescheept met een verkoper die je probeert vol te douwen met producten. Jij bent de professional die de keuzes maakt. Na de komst van Ann Demeulemeester kon ik echt m’n eigen gang gaan, freewheelen, en dat blijf ik doen.”

Judith ter Haar: Altijd een verlanglijst achter de hand

Internet

“Lang heb ik gevreesd dat ik achter liep zonder webwinkel, maar het past niet bij de kleding die Jones verkoopt. Ik denk wel dat je een ‘etalage’ moet hebben op internet. Als ik naar een museum ga of een nieuwe stad oriënteer ik me vooraf ook online. Instagram werkt wel voor Jones. Daar kun je een mooi beeld neerzetten. Eerder vond ik dat het nadeel van social media, het is zo lelijk. Ons Instagram account is echter net zo doordacht en gecureerd als het plaatje in de winkel. Het klopt.”

Jones, de collectie

“Doorgroeien vind ik belangrijk en toen met Dries van Noten en Jil Sander gevoelsmatig het hoogste was bereikt, moest ik gaan nadenken over de volgende stap. Dat is een eigen collectie geworden. Dit najaar komt het eerste item in de winkel. Heel stil, geen tamtam. Het is een collectie met clothes that work for you; jurken geïnspireerd op archetypen werkkleding zoals een schort of een overhemd vertaald naar een jurk. In mooie stoffen als Japanse denim of chambray. Het eerste item is gebaseerd op een judopak en komt in twee kwaliteiten. De wikkeljurk past iedere vrouw en we hebben hem net zo lang doorgepast en ontwikkeld dat het een one size fits all is geworden. Als het loopt, komen er volgend jaar zomer twee modellen bij en misschien een vest. Ik zie wel. Eerst maar eens kijken of het aanslaat.”

Judith ter Haar: Altijd een verlanglijst achter de hand In de maand augustus focust FashionUnited op het thema werken in de mode. Voor alle Work in fashion reads, klik hier.

Beeld: Jones Arnhem

Zwartjes van 1883 vernieuwt winkel aan Gelderlandplein

De Amsterdamse schoenenzaak Zwartjes van 1883 heeft haar filiaal in winkelcentrum Gelderlandplein een metamorfose gegeven. De vernieuwde winkel opent haar deuren op zaterdag 2 september, laat de retailer weten middels een persbericht.

De winkel was een maand lang gesloten vanwege de verbouwingen en werd onder andere voorzien van een nieuwe vloer van kopshout. Daarnaast werden de displays vervangen door contrasterende, witte meubels van het materiaal Hi-Macs en is een halfronde wand bekleed met leer, gecreëerd. “Deze winkel straalt ambacht en luxe uit. Een perfecte basis voor onze collectie kwaliteitsschoenen voor heren en dames,” zo luidt het persbericht.

Zwartjes van 1883 vernieuwt winkel aan Gelderlandplein

Zwartjes van 1883 beschikt in Amsterdam over een tweede filiaal, aan de Utrechtsestraat. In het komende voorjaar wordt deze vestiging ook volgens het nieuwe concept verbouwd.

De schoenenzaak biedt schoenen en accessoires als tassen, riemen en sokken voor dames en heren. Producten van merken als Clarks, Falke, Ugg en het eigen merk worden er verkocht. Naast twee fysieke winkels, beschikt Zwartjes van 1883 over een webshop.

Beeld: Zwartjes van 1883

Nieuwe keten Miller & Monroe in voormalige Charles Vögele-winkels

De nieuwe keten van Vidrea Retail, Miller & Monroe, zal vanaf september 73 winkels van het voormalige Charles Vögele vullen, zo maakt het bedrijf bekend in een persbericht. In het eerste weekend van september openen de eerste vestigingen al in Emmen en Hoogeveen.

De naam van het nieuwe merk is afgeleid van het echtpaar Arthur Miller en Marilyn Monroe. Volgens het persbericht focust het bedrijf zich op mannen en vrouwen boven de 40 jaar. De collectie zal variëren van klassiek tot modern. “Als fashion retailer wil Miller & Monroe bepalend zijn waar het gaat om waarde toevoegen aan het dagelijks leven van de klant. Toegankelijkheid en huiselijke sfeer zijn daarbij belangrijke elementen,” aldus het persbericht. Naast het eigen merk zullen twintig nationale en internationale merken worden aangeboden, waaronder een deel van de collectie van Witteveen. Eerder deze week werd bekend gemaakt dat Vidrea Retail een van de investeerders achter de doorstart van Witteveen is.

Vidrea Retail onthult naam nieuwe keten: Miller & Monroe

“Miller & Monroe wil de komende jaren een steeds prominentere rol spelen in het retaillandschap door marktaandeel verder te vergroten.” Dit betekent dat naast de fysieke winkels die in september zullen openen ook een webshop gelanceerd zal worden. Op de website zijn wel al enkele foto’s uit het lookbook te bekijken en kunnen toekomstige klanten alvast een klantenpas aanvragen.

Begin dit jaar werd de Nederlandse tak van Charles Vögele failliet verklaard. In maart werd echter bekend dat Vidrea Retail een doorstart realiseerde en de 90 winkels van het bedrijf overnam. Destijds werd al bekend gemaakt dat Vidrea Retail de vestigingen wilden vullen met een multibrand store.

Zo verwierf Hudson's Bay 2000 medewerkersTIJDLIJN

Het is nog maar even wachten op het debuut van Hudson's Bay in de winkelstraat; het vlaggenschip aan het Rokin in Amsterdam gaat 5 september open. Met de komst van tien warenhuizen heeft Hudson’s Bay werkgelegenheid gecreëerd voor circa tweeduizend mensen. Met aandacht voor het thema werken in de mode zocht FashionUnited uit hoe Hudson's Bay's unieke, omvangrijke werving en selectieprocedure er precies uitzag. De tijdlijn is tot stand gekomen door gesprekken met de twee recruiters die betrokken waren bij de werving. Lees alles over het traject en de vernieuwende wervingsmethodes voor het vervullen van de posities op het Nederlandse hoofdkantoor van de Canadese warenhuisketen en die voor de winkels.

Instructie: Gebruik de pijlen om door de tijdlijn te navigeren.

Zo verwierf Hudson's Bay 2000 medewerkers In de maand augustus focust FashionUnited op het thema werken in de mode. Voor alle Work in fashion reads, klik hier.

Werken bij Hudson's Bay? Klik hier voor alle openstaande vacatures.

Beeld: FashionUnited

Zalando combineert voor het eerst de twee services Zalon en ‘Zalando Haalt Op’. De Nederlandse klanten die gebruik maken van de curated shopping-service van Zalando kunnen nu hun retour op laten halen op een moment dat hun uitkomt, zo meldt het bedrijf in een persbericht.

Zalon-klanten moesten in eerste instantie hun retour naar een postkantoor of afgiftepunt brengen. Aan het begin van de zomer heeft Zalando de combinatie van ‘Zalando Haalt Op’ en Zalon-retours getest, 73 procent van de gebruikers zou opnieuw van de service gebruik maken. De retourservice is op dit moment nog gratis, vermeldt Zalando in het persbericht.

“Zalon opereert onafhankelijk, wat ons een hoge mate aan autonomie biedt en ons in staat stelt vlug te reageren,” aldus Dieter Meeuwssen, Country Manager bij Zalon België en Nederland. “Tezelfdertijd profiteren wij van de solide infrastructuur die Zalando heeft opgebouwd. Dit geldt voor het assortiment, maar ook voor de diensten.”

JBC kindercollectie voortaan te koop bij Galeria Kaufhof

De Belgische modeketen JBC breidt verder uit in Duitsland. De retailer heeft een deal gesloten met de Duitse warenhuisketen Galeria Kaufhof, waar de kinderkledingcollectie van de keten voortaan te koop zal zijn. Dat laat de keten weten in een persbericht.

De kindercollectie zal in 99 Galeria Kaufhof-filialen liggen. “Door de samenwerking met Kaufhof kunnen we zien in welke regio’s onze kleding populair is. We kunnen er dan eventueel een eigen winkel openen,” laat CEO Bart Claes weten aan de krant.

Het is niet voor het eerst dat JBC de Duitse markt betreedt. Inmiddels heeft het bedrijf zeven winkels in het land. Sinds kort is de volledige kindercollectie van JBC ook te koop via de Duitse webshop. Die webwinkel werd twee jaar geleden ook gelanceerd in Nederland, maar door de aarzelende start ligt de focus daar niet op. JBC beschikt ook over een webshop in China.

De Duitse expansie is voor moederbedrijf Claes Retail Group, ook eigenaar van kledingketen Mayerline, een manier om weer groei te realiseren. Vorig jaar daalde de omzet van de groep met 14 procent naar 237,1 miljoen euro. Het nettoverlies bedroeg 11,5 miljoen euro. “Het verlies verkleinde omdat we in 2016 minder grote afschrijvingen moesten doen dan in 2015. Bovendien hebben we kosten bespaard door onder andere de magazijnen van JBC en Mayerline samen te voegen,” zegt Claes.

Naast ruim honderd fysieke winkels en een webwinkel, zijn de collecties van JBC sinds een jaar verkrijgbaar via webgigant Bol.com.

Beeld: JBC Facebook