(advertentie)
(advertentie)
PwC: “Fysieke winkel relatief populair in Nederland”

Volgens onderzoek 'Total Retail 2017 - Retail Strikes Back' van PwC Nederland blijkt de fysieke winkel in Nederland relatief populair te zijn. De voorkeur voor online winkelen, waaraan de populariteit van de fysieke winkels wordt afgelezen, blijkt in Nederland een stuk lager te liggen dan het Europees gemiddelde.

Het percentage van de ondervraagden dat een voorkeur heeft voor online winkelen is enkele jaren gelijk gebleven op 27 procent. In andere Europese landen kwam het gemiddelde uit rond de 40 procent. Op het gebied van kleding koopt 29 procent van de 2.000 ondervraagden liever online. In andere regio’s ligt het gemiddelde in dit segment op de 42 procent.

‘Hoge winkeldichtheid zorgt voor relatieve populariteit fysieke winkels’

Het PwC verklaart de voorkeur voor fysieke winkels aan verschillende factoren. Onder andere de hoge winkeldichtheid wordt benoemd. ‘We zien vooral dat in landelijke gebieden meer online verkocht, waar in de stedelijke gebieden dit percentage ligt.’ In Nederland ligt volgens het onderzoek de winkeldichtheid een stuk hoger dan in de rest van Europa, exacte cijfers worden echter niet genoemd. Een andere factor die volgens het onderzoek meespeelt is de waarde die Nederlanders hechten aan het advies die ze kunnen krijgen in fysieke winkels.

Per leeftijd verschilt de voorkeur om online te winkelen voor schoenen en kleding. Van de leeftijdscategorie van onder de 35 geeft zo’n 43 procent aan liever online te winkelen. Tussen de 35 en en 55 jaar ligt dit percentage rond de 40 procent. Boven de 55 jaar koopt nog maar 20 procent van de ondervraagden liever online.

Het onderzoek bevat ook een top 3 van online en offline winkels waar Nederlanders het meest winkelen. Offline waren dit de Kruidvat, Action en Hema. Op de twaalfde plaats komt de C&A gevolgd door de H&M op de dertiende plaats, de eerste winkels uit de mode-industrie in de opsomming. Online via desktop en tablet stond Bol.com op nummer een, gevolgd door Wehkamp en Zalando. Via mobiele telefoons stond Bol.com ook op nummer een, maar werd daar gevolgd door H&M en Wehkamp.

‘Toch investeren in e-commerce ondanks populariteit fysieke winkels’

Dat de fysieke winkel relatief populair is in Nederland betekent niet dat PwC retailers niet wil aanmoedigen om te investeren in e-commerce. “Online en offline moet met elkaar aansluiten. Een gesprek dat in de winkel is begonnen moet online doorgezet kunnen worden en vice versa,” aldus het onderzoek. Daarbij moet ook geïnvesteerd worden in winkelpersoneel aangezien deze voor Nederlanders relatief belangrijk zijn in het keuzeproces.

Beeld: FashionUnited

CBS: “623 miljoen euro aan kleding en schoenen aankopen bij buitenlandse webwinkels”

Nederlandse consumenten kochten in 2016 voor 1 miljard euro producten bij buitenlandse webwinkels in de EU, zo meldt het CBS. 623 miljoen euro hiervan werd besteed aan kleding en schoenen.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek deed onderzoek naar de aankopen bij buitenlandse webwinkels op basis van big data in samenwerking met Universiteit van Amsterdam en Universiteit Leiden. De methode van onderzoek is nog in ontwikkeling, dus moet rekening gehouden worden met een foutmarge van de totale omzet met 5 procent. De redenen waarom consumenten bij buitenlandse webwinkels kochten zijn niet onderzocht.

Kleding en schoenen grootste percentage van bestedingen aan buitenlandse webwinkels

De omzet van 1 miljard euro is te danken aan een groei van 25 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. ‘Consumenten kochten vooral kleding en schoenen,’ meldt het onderzoeksbureau. Kleding en schoenen maken 58 procent uit van de totale omzet, hetzelfde percentage als het jaar daarvoor. Toen lag het totale bedrag rond de 497 miljoen euro, in 2015 was dit 343 miljoen met 52 procent.

Een woordvoerder van het CBS verwacht dat de drempel om in het buitenland aankopen te doen steeds lager is geworden. ‘Factoren die mee kunnen spelen zijn dat steeds meer buitenlandse winkels een (al dan niet automatisch vertaalde) Nederlandstalige website hebben en dat Nederlandse consumenten steeds vaker ‘gewoon’ met iDeal kunnen betalen.’ Ze benadrukt nogmaals dat deze factoren echter niet onderzocht zijn in het onderzoek.

Over alle online uitgaven van 1 miljard, werd het meeste uitgegeven in Duitsland. Nederlanders geven daar 50 procent uit van de bestedingen. Groot-Brittannië volgt met ongeveer 12 procent. België en Italië maken beiden ongeveer 8 procent uit van de landen waar online aankopen worden gedaan. De overige 22 procent van de bestedingen werd gedaan bij webwinkels verspreid over de rest van de Europese Unie. FashionUnited heeft nagevraagd bij het CBS welke webwinkels dit betreft, maar heeft daar tot op heden geen antwoord op.

Beeld: Pexels.com

G-III sluit distributiedeal met PVH Corp over mannencollecties DKNY

G-III Apparel Group heeft een meerjarige licentieovereenkomst getekend met PVH Corp. De bedrijven hebben afgesproken dat PVH Corp de mannenlijn van DKNY gaat ontwerpen en distribueren voor de markten Canada en de Verenigde Staten.

De licentie gaat eveneens over DKNY Sport for Men, wat een nieuwe categorie wordt van het merk. De eerste collecties van alle gelicenseerde DKNY-merken zullen in het voorjaar van 2018 verschijnen en verkocht worden in warenhuizen.

Het is voor het eerst sinds herfst 2015 dat de mannenlijn weer op de markt komt. Onder voormalig creatief directeuren Dao-Yi Chow en Maxwell Osborne lag de focus op vrouwencollecties.

Voorzitter en CEO van G-III Morris Goldfarb laat aan WWD weten: “Deze samenwerking is een belangrijke stap in de voortdurende groei van DKNY en een duidelijk voorbeeld van een go-forward strategie om dit iconische merk naar een hoger plan te tillen. PVH is een betrouwbare en sterke partner en we kijken uit naar voortdurend succes.”

Ken Duane, COO van Heritage Brands en verantwoordelijk voor de groothandel van PVH-merken in de Verenigde Staten: “DKNY is een geweldig Amerikaans merk en we zijn blij om de mogelijkheid te krijgen om de mannenmode business uit te bouwen in de Verenigde Staten en Canada, als aanvulling op onze bestaande men’s wear businesses.”

Het is de vierde keer dat G-III Apparel en PVH Corp een overeenkomst bereiken. De bedrijven hebben al meerjarige licentie-afspraken voor verschillende productcategorieën van PVH-merken als Calvin Klein en Tommy Hilfiger.

Beeld: DKNY Facebook

H&M lanceert nieuwe zoekfunctie in app

In de app van H&M is een nieuwe zoekfunctie opgenomen. Klanten kunnen nu door middel van zelfgenomen foto’s hun item zoeken.

H&M lanceert nieuwe zoekfunctie in app

De zoekfunctie herkent kleuren en vormen van gefotografeerde items en toont vervolgens de items of soortgelijke producten. Eerder konden klanten gebruik maken van een nieuwe scanfunctie, waarbij items in de winkel gescand worden en direct in de webwinkel worden getoond. In januari lanceerde H&M al een nieuwe app en website.

H&M lanceert nieuwe zoekfunctie in app

Eerder dit jaar vernieuwde H&M al de hele app en de website. Ook logistiek heeft de fast fashionketen veel verbeterd; door het nieuwe distributie centrum in Tilburg (eerder werd alles geleverd vanuit Polen, red.) is de levertijd aanzienlijk verkort van 3-5 dagen naar 1-3 dagen.

Beeld: H&M

Er komen meer Topshop-winkels in Nederland. De Britse keten breidt uit naar Den Haag, waar het in het najaar een nieuw filiaal opent. Dat meldt het AD.

Op de website is te lezen dat de keten naar nieuw personeel zoekt. Volgens de krant zal de winkel zich mogelijk vestigen op het Spui in Den Haag, wanneer is nog niet bekend.

“Met al een winkel te openen in Nederland, in Amsterdam, hebben we besloten dat het tijd was voor ons om een ander te openen,” meldt Topshop. “Onze Den Haag winkel is een van de twee nieuwe winkelopeningen dit najaar, en zijn wij op zoek naar een nieuw team.”

De andere winkel komt in Rotterdam en zal ook in het najaar zijn deuren openen. Vermoedelijk komt de winkel in of in de buurt van het oude V&D-pand. De precieze openingsdatum is nog niet bekend.

Coach betreedt de Russische markt opnieuw

Modehuis Coach voert haar investeringen in de Russische markt op. Nadat het Amerikaanse luxemerk Rusland in 2011 verliet, waagt het daar een nieuwe sprong met eigen winkels. Het bedrijf tekende onlangs een overeenkomst met de BNS Group, de Russische distributeur van labels als Calvin Klein en Michael Kors. Dat schrijft Fashionnetwork.

Het nieuwe contract heeft een looptijd van vijf jaar, met de mogelijkheid tot verlenging. Op de planning staan ten minste vier Russische Coach-filialen, die naar verwachting in de periode tussen 2018 en 2023 worden geopend.

Coach beschikt in Rusland momenteel alleen over verkooppunten in twee multibrandwinkels. Het modebedrijf betrad de markt voor het eerst in 2008. Destijds was het de bedoeling om 15 Coach-vestigingen te openen, maar uiteindelijk werden dat er vijf. Deze werden in 2011 gesloten, toen de accessoiresgigant besloot het land te verlaten vanwege de economische crisis.

Onlangs betrad Coach bovendien voor het eerst de Italiaanse markt met een eigen boetiek in Milaan. Inmiddels beschikt het luxelabel over 450 winkels en verkooppunten in Noord-Amerika, 520 in Azië en 40 in Europa. In boekjaar 2015/2016 noteerde Coach een omzet van 3,946 miljard euro.

Beeld: Coach Facebook

CBS: Uitgaven stijgen, vertrouwen daalt

Bereikte het consumentenvertrouwen vorige maand nog het hoogste niveau in ruim zestien jaar, waren consumenten in mei het minst positief in bijna een jaar tijd. Het vertrouwen daalde met 3 punten naar 23, maakte het CBS vandaag bekend.

Daarmee ligt het consumentenvertrouwen echter nog ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat min 3 bedraagt. In januari 2000 bereikte het vertrouwen het hoogste niveau ooit en kwam uit op 36 punten. Het grootste dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41 punten.

Het oordeel van consumenten verslechterde zowel op het gebied van het economisch klimaat als de koopbereidheid. Het vertrouwen in het economisch klimaat kwam uit op 45 punten, ten opzichte van 50 in april. De koopbereidheid kwam 2 punten lager uit op 8. “Consumenten zijn minder positief over hun eigen financiële situatie en vinden de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen,” stelt het CBS.

Uit cijfers van het statistiekbureau blijkt wel dat consumenten in maart 1,6 procent meer uitgaven dan in dezelfde maand vorig jaar. Ze gaven vooral meer uit aan kleding, schoenen en verschillende diensten.

Beeld: FashionUnited

Uniqlo naar Brussel

Japanse modeketen Uniqlo komt naar Brussel. Dit najaar opent het de derde winkel in België, dit keer in de hoofdstad.

De winkel komt in het Muntcentrum en telt twee verdiepingen en een winkeloppervlakte van 1200 vierkante meter. “Onze aanwezigheid in de hoofdstad is een belangrijke mijlpaal in de expansie van Uniqlo in België,” aldus Takao Kuwahara, CEO van Uniqlo Europe. “Brussel is een stad die design, innovatie en individualiteit omarmt en is dus de perfecte locatie voor ons unieke LifeWear-concept.”

Uniqlo opende in 2015 voor het eerst haar deuren in België, in Antwerpen. De winkel in Wijnegem volgde een half jaar na de opening van de eerste winkel. “Het succes van ons merk in de regio rond Antwerpen geeft ons vertrouwen om Uniqlo LifeWear ook aan te bieden in een andere stad in België,” aldus Kuwahara.

Beeld: Uniqlo Belgium

Stella McCartney zet met nieuw retailconcept in op duurzaamheid

Stella McCartney heeft in Parijs een tweede winkel geopend. In de nieuwe zaak is het nieuwe retailconcept onthuld. De nieuwe winkel heeft een sterke focus op duurzaamheid.

Zo is in het ontwerp gebruik gemaakt van organische, duurzame en handgemaakte materialen. Bijvoorbeeld gerecupereerd hout en beton en op maat gemaakte keramiektegels. De winkel is gevestigd op de Rue st Honoré, niet ver van de eerste Parijse winkel van het merk.

Stella McCartney zet met nieuw retailconcept in op duurzaamheid

“Ik wilde echt dat onze klanten een emotionele reactie hadden op de materialen in de winkel, niet alleen reageren op het product, maar ook reageren op de omgeving,” aldus ontwerper Stella McCartney. “En ik wilde nieuwe afwerkingen onderzoeken door duurzame en milieuvriendelijke materialen te gebruiken die bewerkt konden worden tot een moderne en hedendaagse sfeer.”

Stella McCartney maakt zich hard voor het verduurzamen van de mode-industrie. Duurzaamheid is een van de belangrijkste pijlers van het bedrijf en gelijknamige merk. De collecties zijn bijvoorbeeld op een verantwoorde manier geproduceerd en geheel veganistisch. McCartney houdt ook haar effect van haar bedrijf op het milieu bij en is hier open over.

Beeld: Stella McCartney

Winkels Noppies krijgen make-over

Vanwege het tienjarige retail-jubileum van Noppies vernieuwt het merk haar winkels. De locatie in Rotterdam is de eerste winkel die in een nieuw jasje is gestoken.

Volgens een vertegenwoordiger zijn de winkels lichter en luchtiger geworden. De winkels zijn nu ingedeeld volgens de nieuwe merkstrategie waar de zes merken van Noppies duidelijker ingedeeld zijn. Voor klanten moet het nu makkelijker zijn om snel een outfit samen te stellen in een prettige omgeving. Ook is meer ruimte gecreëerd voor de paskamers.

Winkels Noppies krijgen make-over

Elk merk heeft zijn eigen gebied met eigen meubilair en sfeer. “Het portfolio van Noppies is inmiddels aanzienlijk met 6 verschillende merken op het gebied van baby, kinder en zwangerschapskleding. Als de klant binnenkomt moet zij in één oogopslag kunnen zien wat Noppies is, wat Esprit en wat Supermom en al kunnen bepalen wat bij haar past en waar zij naar op zoek is,” aldus de vertegenwoordiger.

Winkels Noppies krijgen make-over

Rotterdam is de eerste winkel die is verbouwd. De andere winkels van het merk zullen volgen.

Over Noppies

Noppies opende de eerste brandstore in België in 2007. Een jaar later volgden 3 winkels in Nederland. Op dit moment heeft het positiemodelabel en baby- en kinderkledingmerk 361 verkooppunten, waarvan 17 officiële brandstores in Nederland, België en Duitsland.

Beeld: Noppies