(advertentie)
Zoetermeer stemt in met ontwikkeling Holland Outlet Mall

De kans dat de Holland Outlet Mall (HOM) daadwerkelijk zal worden gerealiseerd, is weer iets groter geworden. De gemeente Zoetermeer wil doorgaan met de ontwikkeling van het outletcentrum, dat heeft een ruime meerderheid van de Zoetermeerse raad maandagavond besloten. Daarmee is de komst van de outlet echter nog niet definitief.

De partijen hebben een aantal voorwaarden aan hun steun voor de HOM gesteld, meldt Omroep West. Zo eisen ze onder meer garanties over verkeersoplossingen, omdat de outlet jaarlijks zo’n 6,5 miljoen bezoekers moet trekken en dit volgens raadsleden en omwonenden zal zorgen voor verkeersopstoppingen, parkeerproblemen en luchtvervuiling. Ook willen partijen dat er een goede verbinding komt tussen de HOM en het stadshart van Zoetermeer, zodat retailers daar mee kunnen profiteren van de extra bezoekers.

Dat de gemeente Zoetermeer heeft ingestemd met de tweede fase, betekent niet dat het outletcentrum er definitief gaat komen. De raad heeft 70.000 euro vrijgemaakt voor verder onderzoek, maar “als de resultaten uit de vervolgonderzoeken niet wenselijk zijn, gaan we er niet mee verder”, lieten de fractievoorzitters weten. Ook de provincie Zuid-Holland moet het plan nog goedkeuren en volgens de gemeente kan tussentijds bovendien altijd nog worden besloten een streep door de plannen te zetten.

Holland Outlet Mall in het centrum van Zoetermeer moet een outletcentrum worden van 18.000 vierkante meter, wat in 10 tot 15 jaar moet uitgroeien tot een winkelbestemming van 31.000 vierkante meter. Het moet tegenwicht bieden aan The Mall of The Netherlands dat wordt gebouwd in Leidschendam-Voorburg. De bouw en realisatie gaat volgens projectontwikkelaar Provast zo’n 150 miljoen euro kosten. Er is veel weerstand rondom de komst van de HOM, onder andere van ondernemers die vrezen voor omzetverlies en omwonenden die bang zijn voor verkeersoverlast. Een meerderheid ziet echter kansen in werkgelegenheid en toerisme.

Beeld: Holland Outlet Mall website

American Apparel sluit definitief alle winkels in Europa

Europese fans van modemerk American Apparel die nog iets willen kopen van hun favoriete merk, moeten snel zijn. Nadat eerder al de Europese webshop werd gesloten, is nu ook bekend geworden dat alle fysieke winkels van American Apparel in Europa zullen verdwijnen.

In Nederland heeft American Apparel twee winkels, welke beide zijn gevestigd in de hoofstad. Het Parool meldt dat het filiaal aan de Westerstraat op zondag 22 januari de deuren definitief sluit, waarna alle resterende kleding zal worden overgebracht naar de winkel in de Utrechtsestraat. Deze winkel zal dan waarschijnlijk nog zeven weken langer geopend kunnen blijven. Volgens medewerkers leverde het bedrijf al wekenlang geen nieuwe voorraad meer. In België heeft American Apparel ook een vestiging, namelijk in Antwerpen. Hoe lang deze winkel nog kan blijven opereren, is niet bekend.

Eerder deze maand werd bekend dat American Apparel werd overgenomen door het Canadese Gildan Activewear. Al snel werd bekend dat de nieuwe eigenaar weinig ziet in de winkels van het merk, en dat alle Noord-Amerikaanse filialen van het merk voor het einde van april dicht zullen zijn. Verwacht wordt dat Gildan Activewear het merk alleen nog via groothandel en warenhuizen wil blijven verkopen. In totaal heeft American Apparel meer dan twintig winkels in Europa, in onder andere Barcelona, Berlijn en Parijs.

Beeld: American Apparel Facebook

C&A gaat 23 winkels sluiten in Spanje

Nederlandse modeketen C&A gaat flink krimpen in Spanje. Er zouden plannen zijn om 23 filialen te sluiten, en daarnaast zou het bedrijf ook al in gesprek zijn met de vakbonden omdat waarschijnlijk ruim 300 werknemers hierdoor hun baan zullen verliezen. Dat schrijft de Spaanse krant El País.

De aankondiging volgt op het eerdere nieuws dat C&A slechtlopende winkels wil sluiten en wil investeren in haar rendabele winkels. Momenteel telt Spanje 106 C&A winkels, en de strategische herziening houdt in dat ongeveer één op de vijf winkels de deuren zal gaan sluiten. Uit een interne memo blijkt dat het besluit om te krimpen met name te wijten is aan de toegenomen competitie in de markt en de stijgende populariteit van het online winkelen.

Domingo Esteves, die de leiding heeft over de werkzaamheden van C&A op het Iberisch schiereiland, benadrukt wel dat het bedrijf zeker in Spanje gevestigd zal blijven. “We boeken al 34 jaar lang succes in de Spaanse markt. Dat bewijst dat ons bedrijf zeker aansluit op de Iberische markt.”

Behalve 23 winkels in Spanje zullen ook vijf winkels in buurland Portugal de deuren gaan sluiten. Overigens heeft het bedrijf ook bekendgemaakt dat het in 2017 in Spanje wel drie nieuwe winkels zal openen in de steden Zamora, Jaén en Melilla.

Beeld: C&A Facebook

Inretail: omzet modebranche ‘explodeert’ in laatste kwartaal 2016

In de laatste drie maanden heeft de modebranche een omzetgroei van 8,5 procent behaald. Schoenenwinkels zagen de omzet met 7,6 procent stijgen en de sportdetailhandel rapporteerde een stijging van 7,8 procent.

Modewinkels sloten het laatste kwartaal van 2016 af met een gemiddelde omzetgroei van 1,9 procent. In 2016 verwacht Inretail een omzetstijging van 2 procent. Schoenenwinkels zagen de omzet vorig jaar met 2 procent stijgen, terwijl sportwinkels een omzetstijging van 2,5 procent behaalden. Voor deze branche verwacht Inretail een zelfde omzetgroei.

De productgroep beenmode zag de omzet het hardste stijgen in het laatste kwartaal met een percentage van 20,1 procent. In het gehele jaar was dat een stijging van 10,2 procent. Ook de verkoop van baby- en kindermode kwam hoog in de plus met een stijging van 15,2 procent in het laatste kwartaal en 6,4 procent in het gehele jaar. De verkoop van heren bovenmode steeg met 10,2 procent in de laatste drie maanden van het jaar en een jaaromzetgroei van 2,1 procent. Er werd een omzetstijging van 7,5 procent gerapporteerd in het laatste kwartaal.

In het laatste kwartaal werden er massaal kinderschoenen gekocht, waardoor de omzet met 11,8 in de plus uitkwam. Voor het gehele jaar steeg de omzet in dit segment met 2,6 procent. De omzet van damesschoenen steeg met 8,2 procent in het laatste kwartaal en 1,8 procent in het jaar 2016. In het segment herenschoenen werd er 3,7 procent meer omzet gerealiseerd. Daardoor steeg de omzet in het gehele jaar met 1,1 procent.

Het segment sportkleding zag een forse omzetstijging van 12,6 procent in de laatste drie maanden van het jaar. In het jaar 2016 steeg de omzet met 4,5 procent. Er werden echter minder sportschoenen en hardwaren verkocht; de omzet daalde met respectievelijk 2 en 1,2 procent.

Beeld: FashionUnited

Hema bouwt alle Benelux-winkels om naar internationaal concept

Warenhuis Hema kiest definitief voor het internationale winkelconcept in de Benelux. In de afgelopen maanden werd er al een pilot gedaan in verschillende vestigingen en dat was een groot succes. Alle winkels in Nederland en België zullen in de komende maanden en jaren worden omgebouwd.

De eerste winkels zullen al in het voorjaar worden omgebouwd. In zo’n 26 weken zullen 386 winkels (“circa 15 winkels per week”) voorzien worden van het nieuwe winkelconcept. Het nieuwe concept zal tussen mei en oktober geïntroduceerd worden in de winkels, laat Hema weten. De eerste winkels die worden omgebouwd zijn de wat kleinere vestigingen. In de loop van het jaar start Hema met enkele grote testwinkels. Als deze pilot ook succesvol is, zullen deze grote Hema-winkels in 2018 ook worden omgebouwd.

De beslissing over de internationale formule viel na een uitgebreide testfase in Nederland en België. “De resultaten van de proef zijn zeer positief, waardoor Hema heeft besloten om de winkelformule ook in de Benelux in 2017 verder uit te rollen. Hema verwacht dat de effecten van de invoering van de internationale winkelformule in de loop van 2018 terug te zien zijn in de resultaten. Het invoeren van de internationale winkelformule is voor Hema een belangrijk onderdeel van de revitalisering van de Benelux,” meldt Hema in een persbericht.

Hema bouwt alle Benelux-winkels om naar internationaal concept

Hema kiest voor internationale winkelconcept in de Benelux

De internationale winkels van Hema zien er anders uit dan de huidige vestigingen in Nederland en België. De winkelformule, die al enkele jaren in het buitenland te vinden is, slaat erg aan bij de klanten in de Benelux, laat Hema weten. Bij het internationale concept zijn de winkels ingedeeld in ‘werelden’. Zo zijn dames- en herenmode naast elkaar gepositioneerd, en vinden klanten alle producten voor de badkamer, keuken, baby en woonkamer bij elkaar. In het nieuwe concept staan bijvoorbeeld alle damesproducten bij elkaar; van lingerie tot sokken en mode. Naast een andere ordening wordt de indeling ook aangepakt. De gangpaden worden breder, zodat er nog steeds genoeg ruimte is om te lopen als er een kinderwagen of scootmobiel staat. Dat betekent minder ruimte op de schappen, maar dat wordt opgelost door vaker bij te vullen. Ook worden de producten uitgestald op tafels en paspoppen in plaats van gangpaden.

“Klanten waarderen vooral de overzichtelijkheid en de frisse uitstraling van de winkels. De indeling in werelden en de dominante productpresentatie maakt in één keer duidelijk waar producten in de winkel te vinden zijn. Bovendien bieden de werelden klanten veel meer inspiratie. Daarnaast zijn de winkels veel ruimer opgezet en prettiger om in te winkelen,” aldus Hema.

Hema bouwt alle Benelux-winkels om naar internationaal concept

CEO van Hema Tjeerd Jegen laat in een persbericht weten: “Onze winkels zijn in het buitenland erg populair, ook onder Nederlandse klanten die op reis zijn. Natuurlijk zijn onze winkels in Nederland en België ook geliefd bij onze klanten, maar we merken wel een duidelijk verschil. Doordat we onze internationale winkels op een slimme en frisse manier hebben ingedeeld, kunnen onze klanten onze producten veel makkelijker vinden. In Nederland moeten klanten nog te vaak zoeken naar producten en zijn we minder goed in staat om onze klanten in de winkel te inspireren. Daarom gaan we de internationale winkelformule ook in de Benelux uitrollen om het winkelen voor onze klanten nog makkelijker en inspirerender te maken.”

Beeld: Facebook Hema, Facebook Hema België, Facebook Spanje

Consumenten zijn gefrustreerd over fysiek winkelen

Winkelen in grote winkelstraten wordt door veel consumenten als een groot frustratiepunt gezien. Een derde zou liever de afwas doen dan high street shopping en 40 procent ziet winkelen als een klus. Dat concludeert Capgemini in onderzoek naar fysiek winkelen.

Aan het rapport ‘Making the Digital Connection: Why Physical Retail Stores Need a Reboot’ werkten 6.000 consumenten en 500 bedrijfsleiders mee aan het onderzoek, uit 9 verschillende landen (Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden, China en de Verenigde Staten). Opvallend is de kloof tussen retailers en consumenten en het belang van fysieke winkels. Zeker 81 procent van de bedrijfsleiders vindt de winkel belangrijk, terwijl slechts 45 procent van de consumenten het daarmee eens is.

De consumenten zijn vooral gefrustreerd over fysiek winkelen, omdat retailervaringen in de winkelstraat achterblijven ten opzichte van digitale ontwikkelingen. Fysieke winkels staan te veel los van online winkels. De frustratie is het hoogst in Zweden en Spanje, waar 54 procent en 59 procent van de consumenten winkelen als een verplichte klus zien. In China en De Verenigde Staten zijn ze milder met 29 procent en 31 procent.

Consumenten zijn gefrustreerd over fysiek winkelen

Consumenten voelen kloof tussen digitaal en fysiek winkelen

Meer dan de helft van de bedrijfsleiders in de retail, namelijk 54 procent, geeft toe dat ze traag zijn in het digitaliseren van hun fysieke winkels. Consumenten hebben er vooral last van dat ze bepaalde features niet terug kunnen vinden in de fysieke winkels, terwijl die online wel beschikbaar zijn. Zo vindt 71 procent het moeilijk om in een fysieke winkel vergelijkbare producten te vinden. Ook is 66 procent gefrustreerd over de lange wachtrijen voor de kassa. Consumenten klagen tevens dat de aanbiedingen die ze in de winkel ontvangen niet relevant zijn of dat ze het product wat ze zoeken simpelweg niet kunnen vinden.

Een slechte klantentevredenheid is een van de twee uitdagingen waar retailers tegenaan lopen. Steeds meer klanten kiezen voor andere retailmodellen dan de fysieke winkel om aan hun waar te komen. Zo staat 57 procent van de consumenten open voor aankopen via de producent zelf. Ook aankopen via technologische spelers als Google, Apple en Facebook, in samenwerking met lokale retailers, ziet 59 procent wel zitten. Zeker 71 procent van de consumenten overweegt traditionele retailers te passeren. Vooral in China denken ze daarover na, waar zeker 87 procent van de consumenten alternatieven overweegt.

Consumenten zijn gefrustreerd over fysiek winkelen

Digitalisatie is een moeilijk te realiseren prioriteit voor retailers

Retailers erkennen het belang van digitalisatie in hun winkel, blijkt uit het rapport. Bij 78 procent is het ook een van de topprioriteiten, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Zo hebben bedrijfsleiders niet altijd het budget om technologische investeringen te doen en is het personeel niet voldoende opgeleid. Zeker 40 procent van de retailers is nog bezig met de ‘funderingen leggen’ van de digitalisatie, zoals wifi in de winkel. Eenzelfde hoeveelheid bedrijfsleiders wil juist liever niet digitaliseren. Zeker 43 procent van de bedrijfsleiders zegt dat het onmogelijk is om het rendement te meten van de investering in digitalisering in de winkel, ondanks het hoge verbruik van digitale initiatieven. Slecht 18 procent van de bedrijfsleiders uit het onderzoek heeft daadwerkelijk digitalisaties doorgevoerd en behaalt daar ook voordelen mee.

Mike Petevinos, global head of consumer products & retail bij Capgemini Consulting, reageert: “Shoppers zijn steeds meer losgekoppeld van de in-store ervaring, en het is makkelijk om te zien waarom. De meeste fysieke winkels blijven hardnekkig 'offline', niet in staat om de snelheid, flexibiliteit en pure gebruiksgemak dat de consument voor lief nemen op websites bieden.” Hij stelt dat veel winkels niet snel genoeg digitaliseren, omdat het realiseren van de investering uitdagend is.

De toekomst van de offline winkel ligt echter nog niet aan duigen; wat kunnen retailers doen? Zeker 70 procent van de consumenten wil nog steeds producten aanraken en voelen voor ze het kopen. Daarentegen moet de winkel wel een meerwaarde gaan bieden ten opzichte van de online retailer. Zo wil 75 procent voorafgaand aan het bezoek al weten of een product op voorraad is en 73 procent verwacht dat de bestelde items nog dezelfde dag thuisbezorgd worden. Ook verwachten consumenten (68 procent) ‘loyaliteitspunten’ voor hun tijd in de winkel en herhaalbezoeken. Daarnaast wil 61 procent een lidmaatschap dat lagere prijzen biedt.

Kees Jacobs, consumer goods & retail lead, insights & data global practice bij Capgemini voegt toe: “De fysieke winkels van de toekomst moeten heel anders zijn als ze consumenten een reden willen geven om achter hun computer vandaan te komen, de afwas te laten voor wat ‘ie is en een bezoek te brengen. Wat in dit rapport duidelijk wordt is dat ze nog steeds een belangrijke rol spelen. De industrie gaat in de komende jaren een fascinerende strijd zien die beslist hoe het nieuwe ‘ras’ winkels eruit gaat zien. De strijd om een moderne retailervaring te creëren, tussen traditionele retailers met een lange en succesvolle geschiedenis in het bouwen van high street stores en de digitale nieuwkomers die het internet bouwen en mobiele technologie creëren, is finely poised.”

Beeld: FashionUnited

America Today opent eerste shop-in-shops in de Bijenkorf

America Today gaat shop-in-shops openen in de Bijenkorf. De stap volgt op een succesvolle online samenwerking via de webwinkel. Dat meldt America Today.

De eerste shop-in-shops van het merk zullen in januari geopend worden in de Bijenkorf-vestigingen in Rotterdam en Den Haag. De winkel in de Bijenkorf in Rotterdam gaat op 19 januari open, en een dag later opent de shop-in-shop in de Haagse vestiging. Het merk start met het aanbieden van de America Today junior collectie.

E-Commerce manager Gerdien van Vuurde laat weten: “We zijn erg tevreden met de verkoopresultaten van onze collectie op de online kanalen van De Bijenkorf en verwachten dan ook veel van de uitbreiding naar de fysieke winkels. De samenwerking past daarnaast mooi in de omnichannel strategie die we voor America Today hebben ingezet en maakt onze collectie nog beter beschikbaar voor onze doelgroep.”

Sinds september zijn de kinder-, dames- en herencollecties verkrijgbaar in de webshop van de Bijenkorf.

Beeld: America Today

Glazen gevel van Chanel-pand PC Hooftstraat is nu al gebarsten

Het pand met glazen gevel aan de PC Hooftstraat, waar Chanel tijdelijk in is gevestigd, is nu al beschadigd. Er zijn scheuren ontdekt in de voegen van de gevel, meldt Bouwwereld.nl.

De glazen stenen van de gevel zijn verlijmd met zeer dunne lijm, waardoor de tolerantie ‘vrijwel nul is’, stelt Bouwwereld.nl. Mogelijk is de thermetische werking de oorzaak.

Architectenbureau MVRDV heeft de gevel ontworpen. Het pand, dat de naam ‘Crystal Houses’ draagt en tijdelijk wordt gehuurd door Chanel. Het klassieke gevelontwerp van de panden die voor dit pand moesten wijken is nagebootst, maar dan in massief glas. Zo bestaat de gevel uit glazen bakstenen, doorzichtig cement, glazen kozijnen en glazen deurklinken.

Jan Knikker, persvoorlichter van MVRDV, laat aan FashionUnited weten: "Het cement is tijdens het uitharden gescheurd. Het heeft geen consequenties voor de veiligheid van de gevel." Om deze reden wordt de gevel ook niet gerepareerd. "Jammer, vooral uit ethestisch oogpunt," vindt Knikker.

Al bij de ontwikkeling van de gevel is er rekening gehouden met de mogelijkheid dat er iets kon scheuren. Knikker: "Het is iets nieuws, een innovatief ontwerp, dus dat kan gebeuren." Opvallend genoeg is het zelfs ter sprake gekomen in de voorgesprekken. "De ingenieur wist er van en heeft de mogelijkheid dat het kon gebeuren geaccepteerd."

Glazen gevel van Chanel-pand PC Hooftstraat is nu al gebarsten

Voor de productie van de glazen bakstenen werd het in Venetië gevestigde Poesia aangetrokken. Het architectenbureau wilde oorspronkelijk de hele gevel in glas uitvoeren, maar daar was stadsdeel Amsterdam-Zuid niet voor in. Daarom is de bovenzijde van de gevel uitgevoerd in baksteen.

Het ontwerp heeft al prijzen en nominaties in de wacht gesleept. Crystal Houses won de publieksprijs van de Dutch Design Awards en werd genomineerd voor de World Architecture Festival in de categorie ‘shopping’.

Beeld: MVRDV

Vanaf deze week biedt het Parijse modemerk Alaïa zijn voorjaarscollectie online exclusief via Net-a-Porter aan. Het is de eerste keer dat het huis nagenoeg zijn hele collectie online zal verkopen, zo meldt WWD.

Tot dusverre waren de schoenen, tassen en accessoires van het merk, dat in de jaren 90 groot werd, via Net-a-Porter verkrijgbaar, maar ontbrak het aan de damesmode. Onder de nieuwe overeenkomst zal Alaïa voor het eerst een selectie van 60 stukken van de voorjaarscollectie online verkopen. Tot de selectie behoren de kenmerkende gebreide jurken waar het merk bekendheid mee vergaarde, alsmede seizoensitems.

”We wilden onze klanten een groot assortiment aanbieden, dus hebben we diverse klassieke gebreide jurken in verschillende kleuren ingekocht, met verschillende mouwlengtes en roklengtes,” zei Net-a-Porter inkoper Holly Russel in een interview met WWD.

Naast de 22 verschillende jurken in het aanbod, zal de site ook topjes en rokjes bieden die gemakkelijk met elkaar gecombineerd kunnen worden. “Onze klant kennende, zullen deze categoriën goed verkopen,” aldus Russel, die hieraan toevoegde dat de Alaïa klant zeer trouw is en het product goed keurt, en dus makkelijk zal overgaan tot het doen van online aankopen.

Voor Net-a-Porter is het een coup om de ready-to-wear collectie van Alaïa binnen te halen. De e-tailer weet steeds vaker merken die aanvankelijk huiverig waren voor online activiteiten over de streep te trekken. Zo lukte het Net-a-Porter vorig jaar om Prada en Chanel te strikken.

Inditex breidt internationale aanwezigheid Lefties uit

Outletformule Lefties, de minder bekende dochter van het Spaanse modebedrijf Inditex, zet in op een uitgebreide, internationale expansie. Afgelopen december opende de moderetailer een eerste winkel buiten Europa in Qatar en ook de recent opgeknapte winkels duiden er volgens Reuters op dat Lefties de concurrentie wil aangaan met ketens als Primark, H&M en Forever 21.

In november van vorig jaar knapte Lefties niet alleen fysieke winkels, maar ook haar website op. Hoewel via die website niet kan worden gewinkeld, kunnen producten wel online worden gereserveerd. Daarbij gaat het onder andere om low-cost jassen, denim, basics, jurken, sportkleding, schoenen en accessoires waarvan de prijzen te vergelijken zijn met die van Primark en H&M.

Waar Lefties eerder werd beschouwd als een pop-up discounter, werkt de retailer volgens Reuters aan het versterken van het portfolio en het bereik ervan. In plaats van Zara’s overschotten te verkopen, heeft Lefties nu eigen collecties en het merk zou ontwerpers, fabrikanten en groothandelaars hebben ingehuurd om de producten van het merk nieuw leven in te blazen.

Hoewel Inditex nog geen concrete, verdere uitbreidingsplannen heeft aangekondigd, zou het modeconcern de uitbreiding van het aantal Zara-winkels hebben stopgezet om zich meer te kunnen richten op het uitbreiden van Lefties in Spanje en Mexico.

Lefties werd in 1993 opgericht en was lange tijd enkel aanwezig in thuisland Spanje, maar breidde later ook uit naar Portugal, Mexico en Rusland. Met de nieuwe winkel in de Doha Mall in Qatar beschikt de outletformule in totaal over 134 filialen. Hoewel Lefties voorheen niet zo populair was als zustermerken Bershka, Zara, en Massimo Dutti, boekte het in 2015 een omzet van 162,1 miljoen euro, een stijging van 22 procent ten opzichte van 2014. De nettowinst kwam uit op 1,8 miljoen euro, tegenover een verlies van 0,4 miljoen euro het jaar ervoor.

Beeld: Lefties Facebook