(advertentie)
(advertentie)

Zalando zoekt de hulp van start up’s om de winkelervaring van klanten te verbeteren, zo meldt het bedrijf in een persbericht. De e-tailer heeft hiervoor een nieuw programma in het bedrijf opgericht, genaamd ‘Build’.

“Zalando is op zoek naar startups die oplossingen aanbieden om de winkelervaring van de klant te personaliseren. Dit houdt oplossing in op het gebied van sizing & fit, styles & outfits of inspirational content,” aldus Zalando.

“Een betere klantervaring ontwikkelen betekent een meer inspirerende en gepersonaliseerde mode-ervaring bieden,” zegt Marc Lamik, Head of Partnerships bij Zalando. “We zijn blij dat onze eerste partner aan boord is en kijken uit naar verdere succesvolle samenwerkingen.” Lamik voegt daar aan toe: “Startups profiteren van onze reikwijdte, terwijl de samenwerking met startups ons de kans geeft om nieuwe producten en diensten veel sneller toe te passen en nieuwe dingen te proberen.”

De eerste partner van het programma is de Israelische startup Bllush. De startup koppelt afbeeldingen van influencers met de webwinkel - de Zalando Fashion Store. Alle afbeeldingen zijn shoppable. De functie wordt op dit moment getest in de sportcategorie van de Duitse Fashion Store.

Perry opent flagshipstore in Utrecht

Het nieuwe winkelconcept van Perry is door de keten bestempeld als een succes. Daarom opent begin volgend jaar de nieuwe flagshipstore van het merk in Utrecht, de tweede winkel die ingericht wordt met het concept.

”Na bewezen succes van de nieuwe formule in de hoofdstad [Amsterdam, red.] is het tijd om vooruit te kijken en staat de volgende flagshipstore opening op de planning,” aldus het merk in een persbericht. Het merk vestigt zich in een pand aan het Vredenburg in Utrecht.

Nadat Perry werd overgenomen door JD Sports PLC in april 2016 is het winkelbestand van Perry en Aktiesport, dat ook onder JD Sports valt, teruggebracht naar ruim 100 locaties. “De afslankoperatie is daarmee afgerond,” aldus het persbericht. Voornamelijk in kleinere steden zijn winkels gesloten. “Ons concept is te groot om in B-locaties te blijven zitten,” aldus sales en marketing director Bôte Galema. Op dit moment heeft Perry 39 winkels in Nederland.

Perry opent flagshipstore in Utrecht

Beeld: Perry

Opening outlet Halfweg uitgesteld tot 2019

De opening van het nieuwe outlet centrum 'Amsterdam The Style Outlets' in Halfweg is uitgesteld tot eind 2019. Dat is twee jaar later dan was gepland. Directeur Sebastian Sommer van projectontwikkelaar Neiver zegt in het Noordhollands Dagblad dat de vertraging veroorzaakt is door bezwaren die tegen de bouwvergunning zijn aangetekend. Er loopt een hoger beroep waarover de rechter nog een oordeel moet vellen.

Sommer zegt verder in de krant dat het waarschijnlijk tot begin 2018 zal duren voordat de bouw daadwerkelijk kan aanvangen. Na de start duurt de verbouwing iets minder dan twee jaar.

In het nieuwe outletcentrum op het terrein van Sugar City, moeten 90 tot 110 winkels komen, restaurants en terrassen. Ook komt er parkeerruimte voor 1950 auto's bij het complex. Sommer in de krant: "We hebben nu voor meer dan vijftig procent van de ruimtes getekende contracten. Dat is absoluut fantastisch voor de fase waarin we ons nu bevinden. Meestal willen die merken eerst muren zien staan."

Eerder deze maand werd de ontwikkeling van de Holland Outlet Mall in Zoetermeer afgeblazen.. De projectontwikkelaar beschouwt dat als een meevaller voor de outlet in Halfweg.

Afbeelding: The Amsterdam Style Outlets website

Shoeby beste winkelketen volgens consumenten

Shoeby heeft twee keer de publieksprijs voor beste winkelketen van Nederland in de wacht gesleept. De modeketen won in de categorie Baby & Kind en Damesmode en versloeg daarmee andere genomineerde bedrijven als Hema, Zeeman en Miss Etam. Shoeby won niet alleen voor de fysieke winkels van de formule maar wordt in deze categoriën door ook als de beste webshop beschouwd. In de categorie herenmode ging de prijs naar Jac Hensen. De beste webshop voor heren is die van Only for Men. De beste lingeriewinkel volgens consumenten is Hunkemöller, zowel fysiek als online, en Lucardi het beste adres voor mode accessoires. De winnaars van de retail en webshop awardd werden vorige week bekend gemaakt.

De 'ABN AMRO Retailer of the Year 2017-2018' awards werden dit jaar voor de vijftiende keer uitggreikt. In de loop der jaren is de wedstrijd fors uitgebreid en inmiddels zijn er in dertig categorieën vijftig prijzen te winnen. Ruim 260.000 consumenten gaven hun oordeel en kozen uit 450 genomineerde bedrijven hun favorieten. Naast de categorieprijzen zijn de ‘ABN AMRO Retail Sustainability Award’ en ‘ABN AMRO Beste Start-up Award’ uitgereikt aan respectievelijk Ikea en Happy Tosti.

Eind oktober is de finale met het jaarlijkse Retailer of the Year gala. Die avond wordt de grote winnaar bekend. In 2016 ging de hoofdprijs, voor de derde keer op rij, naar Action.

Brantano in laatste fase van transformatie

FNG heeft de laatste stap gezet in de rebranding van de schoenenwinkelketen Brantano. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. In 2016 nam FNG het merk over, na het faillissement van moederbedrijf Macintosh. Brantano kreeg een nieuwe identiteit en een jaar na de overname is meer dan 60 procent van de winkels gerenoveerd.

Volledige vernieuwing

Behalve een nieuw visueel concept, een kleurrijk logo, de nieuwe slogan ‘like a walk in the park’ en nieuwe verkooppunten, biedt het merk nu naast schoenen en accessoires ook kleding aan voor mannen, vrouwen en kinderen. Tevens zijn in anderhalf jaar ruim honderd winkels in een nieuw jasje gestoken. Daarmee is een investering gemoeid van ruim 50 miljoen euro.

Brantano in laatste fase van transformatie

Inspiratie voor het nieuwe winkelconcept is het luchtige en speelse van een park. Er zijn veel felle kleuren gebruikt en de winkels zijn ruim en toegankelijk.

Brantano in laatste fase van transformatie

De Belgische schoenenwinkelketen Brantano werd in 1962 opgericht. De keten is vooral in België actief en verkoopt een uitgebreid assortiment aan schoenen en accessoires. Sinds de overname door FNG, moederbedrijf van onder andere Fred & Ginger, CKS en Claudia Sträter, krijgt het merk een nieuwe identiteit en wordt het arrangement uitgebreid met kleding.

Brantano in laatste fase van transformatieBrantano in laatste fase van transformatieBrantano in laatste fase van transformatie

Beeld: Brantano

Ecco opent premium store in Utrecht

Ecco opent op vrijdag 29 september een premium store in Utrecht. Navolging van Duitsland (Hamburg) en China (Shanghai) is Nederland het derde land dat het nieuwe concept van Ecco verwelkomt. In mei opende Ecco de eerste premium store in de Amsterdamse Kalverstraat. De winkel in Utrecht zal in winkelcentrum Hoog Catherijne te vinden zijn.

“Ecco staat voor modern Deens design, dat heritage met innovatie combineert en comfort en stijl samenbrengt. Met het nieuwe Premium concept kunnen we ons als merk nog beter profileren”, aldus Erik Heldoorn, Sales Director Core Europe bij Ecco in het persbericht. “Ecco is trots dat het een nieuwe Premium Store in Utrecht mag openen, ingericht met rijke leersoorten en andere natuurlijke materialen.”

In de winkel zijn zowel dames- en herenschoenen te vinden, evenals handtassen. Naast de nieuwe Premium Stores heeft Ecco nog 54 monobrand winkels in Nederland.

Foto: Ecco

Het Europees Parlement heeft het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ op dinsdag aangenomen. In het rapport staan meerdere maatregelen die franchisenemers een betere en sterkere positie geven tegenover franchisegevers.

In het document zijn onder andere afspraken gemaakt over een bedenktijd van vijftien dagen voordat contracten getekend worden, redelijke concurrentiebedingen en afspraken rondom online verkoop. Volgens het Europees Parlement, en initiatiefnemer Nederlands Europarlementariër Dennis de Jong, is de franchisenemer vaak de zwakkere partij en ziet de noodzaak in van dergelijke maatregelen.

In Nederland leidde de geschillen tussen franchisenemers en franchisegevers al tot de Nederlandse Franchise Code. De code zou in eerste instantie op vrijwillige basis worden ingevoerd, maar minister Kamp van Economische zaken wil een wettelijke basis voor de code creëren. Europarlementariër De Jong ziet nu graag dat alle lidstaten nationale franchisecodes tot wet maken.

Sneakerliefhebbers kunnen vanaf zaterdag hun hart ophalen in de nieuwe Amsterdamse winkel Chaptr One. In de nieuwe winkel zijn exclusieve sneakers te vinden die door verschillende verzamelaars zijn aangeleverd, onder andere door oprichter Chanica Kist, aldus Kist tegen Het Parool.

“In het buitenland zijn wel winkels waar bijzondere schoenen in beperkte oplage worden verkocht, maar in Nederland nauwelijks. Daar wilde ik verandering in brengen,” aldus schoenen verzamelaar Kist tegen de krant. Zelf heeft ze op dit moment 550 paar sneakers in haar bezit. “Amsterdam is een wereldstad, die moet ook op het gebied van bijzondere sneakers meedingen op internationaal niveau.”

De winkel opent haar deuren aan Single 417 en is van woensdag tot en met zaterdag geopend. “Het wordt een beetje een loterij. Als iemand een mooie schoen ziet, moet deze maar net de juist maat hebben. We zullen zelden meerdere maten in de winkel hebben.”

Definitief streep door Holland Outlet Mall Zoetermeer

Tijdens de bijeenkomst van de gemeenteraad en het college van B&W van Zoetermeer zijn de plannen voor de Holland Outlet Mall afgeblazen, zo is te lezen in een besluit van de gemeenteraad. Eerder werd al bekend dat de plannen waren stilgelegd, mede doordat projectontwikkelaar Provast zich dit weekend terugtrok.

Tijdens de bijeenkomst diende de gemeenteraad een motie in om het project te staken waarmee de burgemeester en de wethouders in stemden. De verschillende partijen werden gemotiveerd door het aanhoudende verzet van bewoners en ondernemers tegen het 31.000 vierkante meter tellende winkelcentrum. Wel is de gemeenteraad van mening dat het Woonhart, de locatie waar het project gerealiseerd moest worden, herontwikkeld moet worden omdat ‘het huidige winkelconcept niet voldoet’.

Afgelopen januari werd groen licht gegeven voor de Holland Outlet Mall door de gemeenteraad. Afgelopen weekend trok Provast, de projectontwikkelaar, zich terug omdat het project te lang op zich liet wachten. Hierdoor kwam het gehele project op losse poten te staan.

Na het besluit op maandagavond hebben verschillende partijen opgeroepen om de komende 10 jaar geen plannen voor een outlet in Zoetermeer te maken. Enkele andere partijen willen de ‘deur open laten’ voor dergelijke initiatieven.

Beeld: Holland Outlet Mall website

Alibaba richt zijn pijlen steeds meer op de traditionele retail. De e-tailer wil namelijk een eigen winkelcentrum openen in Hangzhou, melden diverse media.

Alibaba zal het eigen hoofdkantoor gebruiken om de ‘More Mall’, naar verluidt de naam van het winkelcentrum, een plek te geven. Het winkelcentrum zal vijf verdiepingen tellen en producten en merken van het Taobao platform aanbieden. Daarnaast zullen verschillen technologische snufjes verwerkt zijn in het concept waaronder virtuele paskamers en hightech make-up spiegels. More Mall opent volgens diverse media in april haar deuren

Het is niet de eerste stap van Alibaba in de retail. De Chinese gigant opende eerder al supermarktketen Hema, niet te verwarren met de Nederlandse keten, en het Tao Cafe.