(advertentie)
(advertentie)

De omzet uit webwinkels groeit. Met name webwinkels die kleding verkopen doen het goed volgens het CBS. Des te meer het belangrijk is dat de betaalgegevens van een klant die via een webwinkel koopt, veilig zijn. En dat is niet altijd het geval constateert Telefoonboek.nl.

Teloonboek.nl deed onderzoek naar de veiligheid van webwinkels die bij hen geregistreerd staan. Van de 7.069 bedrijven in de categorie kleding met een werkende website, blijken slechts 2.536 organisaties (35,9 procent) in het bezit te zijn van een SSL-certificaat. Daarmee zijn 4.533 websites niet in het bezit van een SSL-certificaat, wat neerkomt op 64,1 procent.

SSL is een beveiligingsprotocol waardoor er tussen twee computers een beveiligde verbinding kan ontstaan. Hierbij gaat het meestal om de computer van een bedrijf en die van een bezoeker. Wanneer een website niet in het bezit is van een SSL-certificaat, kan deze niet de garantie geven dat de gedeelde gegevens veilig zijn en zijn deze gevoelig voor hackers. Wel is het mogelijk dat het gedeelte waar persoons- en betaalgegevens worden ingevoerd zich achter een beveiligde verbinding bevindt. Het gaat hier dan om de zogenaamde check-out- of kassapagina op websites.

Bezoekers van een webwinkel kunnen de veiligheid zelf snel nagaan. Wanneer de website naast de URL voorzien is van een hangslotje en de URL begint met de letters ‘https’ is er sprake van een beveiligde verbinding. Wordt er echter geen hangslotje getoond en begint de URL met de letters ‘http’ dan is de website niet in het bezit van een SSL-certificaat. Bij deze websites kan de online privacy en beveiliging van ingevoerde gegevens niet gegarandeerd worden. En dat kan potentiële klanten afschrikken.

Lees ook: Webwinkels zetten 23 procent meer om dan het jaar ervoor

Het Italiaanse lingerie- en modemerk La Perla start voor hun online verkoop met een try before you buy-functie. Het lingeriemerk wil met deze service ook klanten die liever in een intieme omgeving hun lingerie passen overhalen tot online winkelen.

Hoe werkt het? Wanneer de klant op de website van La Perla landt, doet zij haar aankopen via de Try & Buy-knop zoals altijd, met als grote verschil dat er niet afgerekend hoeft te worden en dat de klant na het ontvangen van de goederen 48 uur de tijd heeft om tot aankoop over te gaan. Wat niet goed is, gaat terug. Wat wel goed is, wordt dan alsnog afgerekend.

Het merk hoopt op deze manier klanten die hunkeren naar een fysieke winkelbeleving tegemoet te komen. Er zijn plannen om de service uit te breiden naar een 2-uurservice waarbij er altijd de mogelijkheid is om met een assistent te chatten.

Calvin Klein verkoopt goederen exclusief via Amazon

Calvin Klein biedt zijn ondergoed en loungewear exclusief aan via online retailgigant Amazon. Het is de eerste keer dat het Amerikaanse modemerk een e-tailer verkiest boven een warenhuis.

De onderkleding, voorzien van streepjes en het bekende logo, zal worden aangeboden via amazon.com. Daarnaast worden er tijdelijk twee pop-upstores in Los Angeles en New York geopend. De twee fysieke winkels dienen als beleving en achtergrond voor de mobiele aankoop, de CK-producten moeten ook in de winkel via Amazons mobiele app worden aangeschaft. Assistentie in de kleedruimtes komt via Amazons Echo-apparatuur binnen. Met dezelfde techniek wordt het licht en de muziek door de klant bepaald.

Deze offline-online-winkelervaring en de keus van Calvin Klein om exclusief voor Amazon te kiezen gaat over zoveel meer dan alleen een nieuwigheidje. Calvin Klein groeit op dit moment het hardst via hun online-verkoopkanalen, waar voor een groot deel Amazon verantwoordelijk voor is. Amazon heeft goede banden met PHV Copr., een Amerikaans kledingbedrijf met in hun portfolio onder andere Tommy Hilfiger, Michael Kors en Speedo, waar Calvin Klein bijhoort. Daarnaast is Calvin Klein één van de eerste merken die via de online retailer een select aantal producten verkocht.

Amazon blijft voor opschudding zorgen binnen de modebranche. Vorige maand lekte uit dat het bedrijf twee grote sportkledingproducenten heeft gestrikt om voor hen eigen-merksportkleding te produceren. Deze vendors leveren ook aan Gap, Uniqlo, Nike, Lululemon Athletica en Under Armour.

In november 2014 ging Amazon.nl live in Nederland. Daar worden vooralsnog alleen digitale boeken en e-readers verkocht. Vorig jaar zomer werd de Duitse site vertaalt voor de Nederlandse markt. Sinds vorige week biedt Amazon premium-abonnementen aan in Nederland. Hierdoor kan de Nederlandse consument ook gebruikmaken van exclusieve aanbiedingen en is de verzending voor hen gratis. Amazons omzet uit de Nederlandse markt wordt geschat op 250 miljoen.

Lees ook: Amazon Prime nu ook beschikbaar in Nederland

Foto: Calvin Klein

Nieuwe Europese standaard voor maatindicatie, 'Goed nieuws voor consument en retailer'

25 jaar is er gewerkt aan een nieuwe Europese standaard voor maatindicatie, die vorige week door Modint werd gepresenteerd. Als het aan de ondernemersorganisatie ligt, wordt deze nieuwe vorm van maataanduiding op korte termijn binnen Europa de norm. En dat zou voor zowel de consument als de retailer veel winst kunnen opleveren.

Nieuw maatvoeringssysteem

Op dit moment worden er verschillende systemen gebruikt om de maat van een bepaald kledingstuk aan te duiden. Neem een Italiaanse maat 36, die is beduidend kleiner dan een Nederlandse maat 36. Dat was altijd al onhandig shoppen en zorgde voor ongemak met retouren, maar nu de consument steeds vaker via de webshop winkelt, is het maataanduidingssysteem zoals we dat nu kennen toe aan een make-over. Zeker op de online markt is het van groot belang om kosten rondom retouren te reduceren. En voor producenten is er winst te behalen doordat zij niet ieder kledingstuk moet labelen met de maataanduiding die voor het land geldt.

Nieuwe Europese standaard voor maatindicatie, 'Goed nieuws voor consument en retailer'

Primaire indicatie; heup- of borstomtrek

De nieuwe maataanduiding gaat uit van de omvangsmaten van het lichaam; het aantal centimeters van een bepaald lichaamsdeel. Als iemand bijvoorbeeld een T-shirt koopt, dan gaat hij straks uit van zijn eigen borstomtrek in centimeters. Dan is de borstomtrek de primaire maatindicatie. Bij een damesbroek is de heupomtrek in centimeters de primaire maatindicatie.

Nienke Steen, senior consultant corporate responsibility bij Modint vertelt aan FashionUnited: "Bedrijven kunnen gewoon hun eigen maattabel aanhouden, alleen de communicatie verandert. Het pictogrammetje geeft precies aan binnen welke range de consument moet zitten om het kledingstuk te passen. Laten we de jurk als voorbeeld nemen, vaak een lastig kledingstuk om aan te schaffen: voor een jersey-jurk zal de retailer, in verband met de stretchstof, met de nieuwe norm één maatindicatie hanteren, die van de borst. Voor een geweven jurk zijn twee maatindicaties belangrijk; zowel die van de borst als de heupomvang. De consument ziet dan direct of het model van de jurk aansluit en krijgt zo ook meer inzicht in de maatvoering van modemerken. Coolcat richt zich bijvoorbeeld veel meer op rechtere lichamen, terwijl Claudia Sträter juist meer geschikt is voor rondere vormen.”

" Bedrijven kunnen gewoon hun eigen maattabel aanhouden, alleen de communicatie verandert. Het pictogrammetje geeft precies aan binnen welke range de consument moet zitten om het kledingstuk te passen."

Nienke Steen van Modint

Implementatieproces

Vorige week werd de nieuwe Europese standaard voor maatindicatie door Modint gepresenteerd. Modint heeft een belangrijke rol gespeeld in het tot stand komen van de nieuwe standaard. Samen met leden, experts en grote Europese retailers heeft het businessnetwerk zich ingezet voor het samenbrengen van de verschillende meningen en technische expertise.

Modint is op dit moment met verschillende bedrijven in gesprek over het implementatieproces en de uitrolfase. Nienke Steen: “Er zal anders gelabeld moeten worden. Retailers kunnen ervoor kiezen om de oude maat plus de nieuwe maat te voeren. Er kan ook op een heel nieuw innaai-etiket overgestapt worden. De nieuwe norm gaat eigenlijk over het vereenvoudigen van de maatduiding voor zowel retailers en consument. Overstappen is niet verplicht.”

De grotere spelers binnen de Europese markt hebben al toegezegd over te stappen op de nieuwe maatindicatie. Wie dat precies zijn, wil Modint niet prijsgeven. Vanaf december 2017 gaat de Europese standaard (EN13402-3) in. Deze datum wordt gezien als startpunt om bedrijven aan te moedigen de nieuwe standaard te gebruiken.

Uit het archief: De maat is vol

Foto credit: Fancycrave via Pexels.com. Illustratie: Modint.

Retailers verdienen vandaag een compliment

In het kader van de Dag van de Ondernemer, een initiatief van MKB Nederland, deelt INretail vandaag honderden complimenten uit aan ondernemers. Een team van regioadviseurs brengt vandaag in heel Nederland bezoeken aan winkels in de mode-, schoenen-, sport- en woonbranche.

Iedere retailer in het mkb is volgens INretail even belangrijk als het gaat om het brengen van sfeer in winkelstraten en winkelgebieden. Daarnaast bieden al die mkb-winkels miljoenen mensen shopplezier en honderdduizenden vinden er een baan. En dat is een compliment waard.

Bij bezoek zetten de regioadviseurs van INretail de ondernemer en zijn team op de foto, delen duurzame chocolade uit en overhandigen een voucher, die verzilverd kan worden bij de bestelling van het retailinspiratieboek ‘Hoera, ik heb een winkel!’ – een initiatief van INretail.

Initiatiefnemer MKB-Nederland wil met de jaarlijks terugkerende Dag van de Ondernemer de positieve toon voeren. Retailers in het mkb ontvangen bij elkaar miljoenen winkelpubliek en vinden iedere dag opnieuw antwoorden op talloze uitdagingen. Het mkb wil daar één dag per jaar bij stilstaan en hen bedanken voor het harde werk.
INretail waarschuwt modebranche over het nalopen van de verplichte RI&E

Beeld: INretail

Rains opent concept store in Amsterdam

In Nederland is het Deense regenjassenmerk Rains al goed vertegenwoordigd, zowel online als in de multi-brandwinkels, maar nu komt er ook een Rains concept store in het land. Het modemerk opent haar deuren aan de Haarlemmerstraat in Amsterdam en opent naar verwachting begin december, laat een woordvoerder van het merk weten aan FashionUnited.

Rains opent concept store in Amsterdam

De opening van Rains Amsterdam stond al enige tijd op de agenda. De winkel met een oppervlakte van 80 vierkante meter zal dienen als contactpunt waar het karakteristieke Scandinavische universum van Rains wordt gepresenteerd en zal een uitvalbasis zijn voor toekomstige launches en events. In de winkel vind je een uitgebreid aanbod aan waterproof outerwear, tassen en accessoires, maar ook stuks die ontworpen werden in samenwerking met geselecteerde brands en designers. Naast de iconische raincoats, zal Rains zich komend seizoen focussen op stukken als de bomber, de parka, de mackintosh - de iconische, originele regenjas - en rechte coach jackets.

Rains opent concept store in Amsterdam

Nederland is vanwege het klimaat een dankbare afnemer van de regenjas. Een eigen fysieke winkel kon niet uitblijven. Er werd voor de stad Amsterdam gekozen vanwege de sterke lifestyle- en modecultuur. Onlangs opende Rains een winkel in New York, Antwerpen en Kopenhagen. Ze hadden al eigen winkels in Aarhus (Denemarken), Parijs (Frankrijk), Melbourne (Australië) en Shenzhen (China). Rains opent concept store in Amsterdam

Beeld: Rains

Dit zijn de 10 duurste winkelstraten ter wereld

INTERACTIEF Winkelen in New York wordt vaak beschouwd als een luxe buitensporigheid die niet iedereen zich kan veroorloven, maar dat komt niet als een verrassing aangezien de stad de thuisbasis is van de duurste winkelstraat ter wereld, als het gaat om huurprijzen.

De Upper End van 5th Avenue in New York is ‘s werelds duurste winkel locatie en wordt voortdurend beoordeeld als duurste winkelstraat in Cushman & Wakefield's jaarverslag “Main Streets Across The World”. De prestigieuze retailers tussen 49th en 60th street betalen een gemiddelde van 28.626 euro per vierkante meter per jaar.

Nederland staat ook op de lijst, met de Amsterdamse Kalverstraat op nummer 16, waar retailers 3.000 euro per vierkante meter betalen. Ook de luxe P.C. Hooftstraat is populair onder de retailers. Deze twee straten worden meer en meer gevuld door internationale retailers, een trend die ook in de rest van Nederland doorzet, wat ook de prijs van de panden stuwt. Cushman & Wakefield merkt eveneens op dat winkelstraten op toeristische locaties beter blijven presteren waardoor de prijskloof tussen primaire retaillocaties in hoofdstraten en secundaire locaties nog verder toeneemt.

Wat zijn de huurprijzen voor retailers die locaties bezitten op internationale hotspots als de Champs Elysées in Parijs of Via Montenapoleone in Milaan? FashionUnited geeft 10 ‘s werelds duurste huur locaties per land voor retailers op de map hieronder weer.

Open het menu door op het icoon in de linkerhoek te klippen. Dan ziet u de top 10 in een oogopslag. Of klik op een specifiek icoon in de kaart om meer te weten te komen over deze locatie.

Dit artikel werd eerder geschreven door onze UK editor. Vertaling en toevoegingen door Blanca Heise.

Afbeelding: Pexels

JLL Ranking Retail 2017: ‘Utrecht heeft beste binnenstad van Nederland’

Utrecht komt uit de bus als de stad met de beste binnenstad van Nederland volgens de Ranking Retail 2017-lijst van vastgoedbureau JLL. De stad laat hiermee Amsterdam en Den Haag achter zich die op de tweede en derde plek eindigen.

Utrecht heeft de koppositie weten te verzekeren vanwege ‘de aanwezige balans tussen winkels, leisure, restaurants en café’s in het hart van Utrecht en de beleggers activiteit van de afgelopen jaren’. Utrecht behaalde een totaalscore van 81,5 procent. Amsterdam volgt op de tweede plaats met 81,2 procent en Den Haag met 78,4 procent. In de top staan voor de rest Delft, Nijmegen, Leiden, Zwolle, Rotterdam, Groningen en Eindhoven.

In de lijst van JLL is op basis van acht thema’s en 33 variabelen gekeken naar de kwaliteit van Nederlandse binnensteden met 50.000 inwoners of meer. Door middel van deze factoren wordt gekeken welke steden interessant zijn voor consumenten, retailers en beleggers. Voor de lijst heeft het vastgoedbureau samengewerkt met onder andere Centraal Bureau voor de Statestiek, Oxford Economics, Locatus, Primosonline, Open Street Map en ESRI naast de eigen data van JLL op het gebied van investeringen.

Utrecht heeft beste binnenstad, Amsterdam op tweede plaats

Opvallend volgens JLL is dat de omvang van een markt geen garantie is voor een hoge positie op de lijst. Zo is Utrecht niet de grootste markt in de lijst, maar scoort toch het hoogst. Over het algemeen scoort Utrecht ‘over de hele breedte sterk, maar vallen de positieve locatiescore (vanwege het historische centrum, red.) en beleggingsmarktscore vooral op’.

Amsterdam scoort hoog op het thema economie, zo meldt JLL, maar blijft achter qua bereikbaarheid van de stad in vergelijking met andere steden in de top tien. Wel merkt JLL op dat in meeste gevallen kiezen om hun nieuwe winkel(concept) als eerste in Amsterdam te openen. De stad werd vorig jaar nog gekozen als beste winkelstad van de Benelux. In Den Haag hebben volgens JLL de verbeteringen in het centrum bijgedragen aan de hoge plaats in de lijst. De herstructurering van de Grote Marktstraat, het afronden van De Passage, Sijthoff City en Amadeus zorgde voor een hogere locatiekwaliteit.

Utrecht op nummer één in JLL Ranking Retail 2017

In het rapport worden eveneens belangrijke bevindingen van het onderzoek uitgelicht. Het toenemende belang van toerisme voor de belangrijkste winkelsteden is hier een van. Zo komt 50 procent van de niet-dagelijkse bestedingen vooral van toeristen. Utrecht, Rotterdam en Den Haag volgen de hoofdstad met een percentage van 46, 47 en 35.

Ook het veranderde consumentengedrag door de opkomst van e-commerce zorgt ervoor dat er minder behoefte is aan winkelpanden van 5000 vierkante meter of groter. “De fysieke winkel functioneert in toenemende mate als etalage of marketing tool.” Ook zijn consumenten bereid om verder te reizen ‘voor een binnenstad met een goede mix van functies, terwijl ook de mogelijkheid tot aankopen via internet zorgt voor minder noodzaak van een landsdekkend winkelnetwerk.’

Beeld: Denham - Utrecht Choorstraat 2

Infographic - Black Friday Nederland 2017 cijfers en data

De interesse in Black Friday, de dag na het Amerikaanse Thanksgiving op 24 November waar bijna alle winkels de feestdagen starten met hoge kortingen, is met 2000 procent gestegen in Nederland ten opzichte van 2012, zo meldt technologie en online marketingbedrijf Imbull. Ook verwacht het bedrijf dat het Nederlandse websiteverkeer tijdens Black Friday 2017 zal verviervoudigen, als we dat vergelijken met de gemiddelde dagelijkse traffic.

Imbull voorspelt ook dat mode tot de drie populairste productcategorieën zal behoren tijdens Black Friday 2017. Dat, en meer in de infographic:

Infographic - Black Friday Nederland 2017 cijfers en data

Millennials zijn het meest op de hoogte van Black Friday, zo blijkt uit onderzoeksresultaten van Motivaction in aanloop naar Black Friday 2017. Lees meer: Black Friday 2017 in Nederland: vooral bekend bij millennials .

Infographic: Imbull BV

Detailhandel Nederland uit zorgen over hogere kosten betalingsverkeer

Nieuwe Europese regels voor het betalingsverkeer, die het technologiebedrijven makkelijker maken die markt te betreden, dreigen winkeliers op te zadelen met hoge kosten. De consument krijgt daar uiteindelijk de rekening voor gepresenteerd, waarschuwt branchevereniging Detailhandel Nederland.

De Payment Service Directive 2 (PSD2) geldt vanaf 2018 als nieuwe betaaldienst-richtlijn. Winkeliers vrezen dat deze nieuwe initiatieven, waarvan het merendeel draait op creditcard, het veel goedkopere pinnen in gevaar kan brengen, zo stelt Detailhandel Nederland. Momenteel betalen winkeliers al voor elke creditcard-betaling een vergoeding die kan oplopen tot enkele procenten. Deze tarieven liggen tot wel twintig keer hoger dan bij het gebruikelijke pinnen. “Wij vrezen voor een stijging in de kosten van het betalingsverkeer. Een logisch gevolg is dat deze kosten zullen worden doorberekend in de consumentenprijzen, want doorbelasten aan de gebruiker is straks onder PSD2 grotendeels verboden”, zegt Michel van Bommel, secretaris Betalingsverkeer van Detailhandel Nederland in een persbericht.

Volgens de brancheorganisatie is het huidige Nederlandse betalingsverkeer het meeste efficiënte van Nederland, en zijn de nieuwe initiatieven op dit gebied geen vooruitgang. “Dat zijn geen nieuwe betaalmiddelen, maar gewoon een dure creditcard transactie in een nieuw jasje. Als we niet opletten, gaat door PSD2 de bewust efficiënt pinnende consument de tol betalen voor de onbewust inefficiënt betalende consument,” aldus Van Bommel.

Vooralsnog blijft pinnen de meest dominante betaalmethode. Ook retourpinnen is bezig aan een opmars. Met retourpinnen krijgt de consument het verschuldigde bedrag direct op de rekening gestort. Inmiddels is zestig procent van de consumenten bekend met de mogelijkheden van retourpinnen. Vorig jaar bood 12 procent van de winkels de optie, inmiddels is dit percentage opgelopen tot 22 procent. Dit blijkt uit cijfers van Detailhandel Nederland.

Beeld: Pexels.com