(advertentie)
(advertentie)
Amerikaans merk Frame levert nu ook in Nederland en België

Het Amerikaanse merk Frame heeft de landen waar het naar levert uitgebreid. Onder deze landen vallen Nederland en België.

Het merk uit Los Angeles werd in 2012 opgericht en werd al snel populair onder modellen. Sindsdien is het ontwikkeld tot een merk met vier ready-to-wear collecties per jaar in mannen- en vrouwenmode. Prijzen van de items beginnen rond de 100 dollar (90 euro) voor een T-shirt. In 2016 lanceerde het merk het eigen e-commerce platform maar leverde tot nu toe alleen in de Verenigde Staten. De levering is nu, naar Nederland en België, uitgebreid naar Groot-Brittannië, Australië, Canada, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Italië, Japan, Luxemburg, Noorwegen, Singapore, Zuid-Korea en Zweden.

Beeld: Frame Facebook

Amsterdams innovatieproject moet retailers toekomstbestendig maken

Het is een uitdagend landschap voor retailers. Daar wil het Shopping Street Innovation Lab nu hulp in bieden. Het project maakt het voor winkeliers mogelijk om retail-innovaties te testen en daardoor winkelen makkelijker en leuker te maken voor hun klanten en daarmee mogelijk de omzet te verhogen. De Beethovenstraat in Amsterdam is het eerste gebied waar het project getest wordt.

Het Shopping Street Innovation Lab is een samenwerking tussen Winkeliersvereniging Beethovenstraat, trendbureau HBMEO en Hogeschool Amsterdam. Verschillende soorten innovaties, zoals interactieve beeldschermen tot een smart sticker en interactieve passpiegels tot robots met een adviserende rol worden getest. De resultaten worden door studenten van de Hogeschool Amsterdam onderzocht en gedeeld.

Het project moet ook meer informatie geven of de technische attributen in een winkel bijdragen aan de verkoop van de retailer. Daar is nog niet eerder onderzoek naar gedaan. Deze resultaten kunnen uiteindelijk gebruikt worden om andere retailers in Nederland en het buitenland te helpen, aldus de website van het initiatief.

Beeld: Facebook De Beethovenstraat

Franse sportketen Decathlon vestigt zich in centrum Tilburg

Tilburg is binnenkort weer een winkelvestiging rijker. Decathlon, het Franse sportmerk, opent haar deuren op het Pieter Vreedeplein. Het pand telt bijna 3000 vierkante meter en zit op de eerste verdieping van het winkelcentrum.

Decathlon geeft hiermee een nieuwe invulling aan het winkelgebied waar het al langere tijd slecht mee gaat volgens het Brabants Dagblad. Samen met Hudson’s Bay moet de keten het gebied nieuw leven inblazen, volgens vastgoedeigenaar Wereldhave.

Decathlon heeft op dit moment 11 vestigingen in Nederland. Vorig jaar opende de sportketen een vestiging in Eindhove, een van de eerste filialen gevestigd in de binnenstad. Vaak kiest het Franse bedrijf voor een locatie buiten het centrum.

Begin dit jaar stelde Decathlon de opening van een winkel in Roermond nog uit vanwege bezwaar van meerdere ondernemers. Destijds werd gezegd dat een winkel in Roermond nog niet van de baan is.

Beeld: Decathlon Den Haag door FashionUnited

Het voormalige V&D-pand op het Buikslotermeerplein in Amsterdam heeft een nieuwe bestemming gevonden: een winkelcentrum. De verbouwing is al begonnen. Dat meldt het Parool.

H&M had zich al eerder in het pand gevestigd, en daar komen nu Lidle en budgetketen So Low bij. Sportschool Fit for Free zal zich vestigen op de nieuwe verdieping die op het dak gerealiseerd wordt.

Het lukte de eigenaar van het pand Vastned niet om een nieuwe huurder te vinden. Zo gaven Hudson’s Bay en Decathlon aan geen interesse te hebben in het pand. In oktober verkocht Vastned het complex aan de Haagse projectontwikkelaar Urban Interest van vastgoedondernemer Harry Hilders. Samen met andere panden werd het voormalige V&D-gebouw voor 50 miljoen euro verkocht.

Het pand krijgt een grote metamorfose. "De hele gevel van het gebouw wordt vernieuwd, het wordt een stukje uitgebreid en er komt op het dak deels een verdieping bij," zegt een woordvoerder tegen het Parool. De ingang wordt verplaatst en er komen nieuwe trappen voor de bovenste etages. De dichte gevel aan de achterzijde krijgt ramen. Een woordvoerder laat aan het Parool weten dat het pand ‘ in september of oktober’ weer open gaat.

Costes opent eerste Belgische winkel op 19 mei

Costes, het zusje van de Nederlandse kledingketen The Sting, opent op 19 mei de deuren in Antwerpen. De winkel wordt gevestigd aan de Meir 77-79 en heeft met drie verdiepingen een winkeloppervlakte van 1.200 vierkante meter. Dat meldt Costes in een persbericht.

De Costes-winkel is een zogeheten ‘gecombineerde winkel’ waar zowel mannen- als vrouwencollecties worden verkocht. Naast de eerste Belgische winkel zal er binnenkort ook een Belgische webshop gelanceerd worden.

De Antwerpse winkel brengt het totaal aantal Costes-winkels. Daarvan zijn er 23 Costes Women, 4 Costes Men en 3 gecombineerde winkels. In Nederland breidt Costes al flink uit; op 18 mei opent de nieuwe winkel in Emmen. Later dit jaar gaan er ook Costes-vestigingen open in Amsterdam-Zuid, Amstelveen, Den Haag, Enschede en Nijmegen. Binnen nu en 3 jaar wil The Sting met Costes naar 50 verkooppunten toe.

Bekijk alle Nederlandse Costes vestigingen op de kaart. Klik op het filiaal voor informatie over de aard van de winkel (Women, Women & Men of Men).

" width="640" height="480">

In december sprak FashionUnited met chief creative officer Maurice Dahan over de plannen met Costes. Lees ook: The Sting: “Nieuwe mannenketen gaat Costes Men heten”

Beeld: Costes

Batavia Stad opent nieuwe uitbreiding met 45 extra winkels

Batavia Stad Fashion Outlet heeft de nieuwe uitbreiding geopend van 5.500 vierkante meter geopend. Er zijn 45 winkels bijgekomen, ook opent er binnenkort een nieuw restaurant. Het totale outletcentrum heeft daarmee 31.000 vierkante meter winkeloppervlak.

Het merkportfolio is uitgebreid met merken als G-Star, Marlies Dekkers, Samsonite, Watch Station en WMF. Merken als Tommy Hilfiger, Fred de la Bretoniere en Guess openden een vernieuwd winkelconcept. Door de uitbreiding is de werkgelegenheid ook toegenomen; inmiddels creëert Batavia Stad meer dan 1.300 banen, ofwel het grootste banenaanbod in Flevoland.

Batavia Stad opent nieuwe uitbreiding met 45 extra winkels

Patrick Jansen, centre director: “Ik ben er trots op dat we met ons team deze uitbreiding op relatief korte termijn hebben kunnen realiseren. Batavia Stad Fashion Outlet is nu, met 150 winkels, groter dan ooit en biedt nog meer werkgelegenheid in Flevoland. Door de optimalisatie van het gehele centre heeft Batavia Stad Fashion Outlet een vernieuwde uitstraling, wat de klantbeleving ten goede komt. Daarmee verwachten we nog meer nationale en internationale bezoekers en merken aan te trekken.”

Dat beaamt burgemeester van Lelystad, Ina Adema, die de uitbreiding officieel opende. “De groei van Batavia Stad Fashion Outlet is niet alleen gunstig voor de werkgelegenheid. Batavia Stad is ook een van de grootste publiekstrekkers in de regio. Een toename van het aantal bezoekers biedt nog meer kansen voor andere toeristische ontwikkelingen in de omgeving,” aldus de burgemeester.

Batavia Stad opent nieuwe uitbreiding met 45 extra winkels

5.500 vierkante meter extra voor Batavia Stad

De uitbreiding is twee jaar geleden al aangekondigd. “We hadden ruimte nodig, we kwamen winkels tekort en hadden de potentie om te groeien,” zegt directeur Jansen tegen FashionUnited. “Met nieuwe winkels en meer ruimte kunnen we een nog betere winkelbeleving bieden.” Hij verwacht ‘een enorme groei’ dankzij de uitbreiding, maar cijfers geeft hij niet. “In de eerste maanden zonder de uitbreiding zijn we al met 16 procent gegroeid. Daar verwachten we ruim boven te komen.” Het parkeerterrein is uitgebreid tot 3.500 parkeerplekken. Eerst waren dat er nog ‘een paar honderd minder´.

“De bestedingen per bezoeker groeit nog steeds, ze geven steeds meer uit tijdens een bezoek aan Batavia Stad. Toeristen besteden veel dankzij de mogelijkheid om taxfree te shoppen, maar ook de Nederlandse consument vindt hier wat hij zoekt,” zegt de directeur, die niet wil zeggen hoeveel er gemiddeld besteed wordt.

Batavia Stad opent nieuwe uitbreiding met 45 extra winkels

“De hoog welstandige Nederlandse consument houdt vooral van ‘merk shoppen’. Onze merken kosten minimaal 30 procent minder, en je hebt een heleboel mooie merken bij elkaar in één omgeving. Een andere omgeving, met een mooie architectuur. Dat maakt dit echt een dagje uit.” Toeristen hebben echter ander gedrag, stelt Jansen. “Europese toeristen komen tijdens hun vakantie voor een shopdag, maar intercontinentale toeristen hebben een dag Batavia Stad in hun programma opgenomen. Dat is heel belangrijk voor hen. En ze hebben weinig tijd, dus het aanbod en de busservices die wij hebben maken het winkelen hier heel efficiënt.”

Batavia Stad verwacht meer bezoekers en merken aan te trekken door uitbreiding

De realisatie van de uitbreiding was in handen van het Amsterdamse architectenbureau Attika en Amerikaanse Stantec en aannemer Van Wijnen. Door een mix van materialen zoals Belgisch natuursteen, hout, zink en leisteen en oog voor detail is de uitbreiding complementair aan de rest van het centre. Naast de uitbreiding zijn in het gehele centre enkele façades, meubilair, verlichting en signage maar ook winkelconcepten volledig vernieuwd. Naast de uitbreiding van het centrum, worden ook de openingstijden verruimd.

Batavia Stad bestaat sinds 2001 en is al meerdere keren uitgebreid. Sinds begin 2014 is Batavia Stad Fashion Outlet onderdeel van VIA Outlets. Het bedrijf is in beheer van de Europese retail vermogensbeheerder Meyer Bergman en de Europese outletcenter specialist Value Retail. De nieuwe eigenaar focuste het afgelopen jaar vooral op het moderniseren van de uitstraling van de winkels. In Batavia Stad Fashion Outlet zijn 150 winkels van internationale merken in alle categorieën te vinden - inclusief het luxe segment - met 30 tot 70 procent korting.

Batavia Stad opent nieuwe uitbreiding met 45 extra winkels

In 2016 groeide de omzet met 13 procent. Het aantal internationale bezoekers, waarvan de meesten uit China, Egypte en Israël komen, zorgde voor een stijgende taxfree besteding van 38 procent. Het aantal internationale toeristen groeide afgelopen jaar met fors dankzij de komst van de Shopping Shuttle, die dagelijks tussen Amsterdam en het outletcentrum rijdt. Zeker 96 procent van de passagiers zijn toeristen.

Beeld: Batavia Stad Fashion Outlet, Batavia Stad Fashion Outlet Facebook

Forse omzetgroei voor schoenen- en kledingwinkels in maart

Winkels in schoenen en lederwaren en kledingwinkels hebben fors meer omgezet in maart. De omzet van schoenen- en lederwarenwinkels steeg met 11,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Kledingwinkels zagen de omzet met 7,2 procent toenemen. Dat meldt het CBS.

In de maand maart zette de gehele detailhandel 4 procent meer om dan in maart 2016. De verkopen (volume) waren zo’n 3 procent hoger. Vooral de omzet in de non-foodsector steeg. Daarnaast was de online omzet 13 procent hoger.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Daarnaast viel Pasen dit jaar in april en vorig jaar in maart. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel ongeveer 4,5 procent hoger dan in maart 2016.

De online omzet stijgt eveneens hard, in de maand maart werd er 13 procent meer omgezet in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Webwinkels rapporteerden een omzetstijging van 10 procent. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channels) groeide met 17 procent.

Beeld: FashionUnited

Calvin Klein Underwear opent winkel in Amsterdam

Amsterdam is een Calvin Klein-winkel rijker. Het merk Calvin Klein Underwear opent een vestiging aan de Leidsestraat, zo maakte het bedrijf donderdag bekend.

De nieuwe winkel beschikt over een totaal oppervlak van 90 vierkante meter. In het pand, waarin voorheen Supertrash gevestigd was, is ruimte voor de ondergoed- en badmodecollecties voor dames en heren, zo meldt Calvin Klein Inc. in een persbericht.

Calvin Klein Underwear opent winkel in Amsterdam

Het interieur volgt het concept van alle Calvin Klein Underwear-filialen wereldwijd en heeft een ‘minimalistisch, puur en elegant karakter’. Tegen een achtergrond van grijze betonnen muren geven gekleurde details als gordijnen, tapijten en stoffering meer kleur aan de inrichting.

Calvin Klein heeft in Amsterdam al een eigen winkel, in de P.C. Hooftstraat. Deze werd twee jaar geleden geopend, samen met filialen in aan de Hoogstraat in Den Haag en de Kapellestraat in Sluis. Daarvoor beschikte Calvin Klein in Nederland alleen over shop-in-shops bij De Bijenkorf. De vestiging in Den Haag werd na drie maanden weer gesloten.

Calvin Klein Underwear opent winkel in Amsterdam

Momenteel is Calvin Klein met al haar merken, waaronder Calvin Klein Underwear, Calvin Klein Jeans en ck Calvin Klein, aanwezig in ruim veertig landen wereldwijd met meer dan 10.000 medewerkers. In 2016 boekte het merk een omzet van 3,1 miljard dollar (2,8 miljard euro).

Beeld: Calvin Klein - Quincy Engelhardt

Suitsupply opent eerste winkel in Sydney

De Nederlandse herenmoderetailer Suitsupply opent een eerste flagshipstore in Sydney. Dat melden diverse media. Met de opening maakt de keten zijn debuut op de Australische markt.

De nieuwe flagshipstore bevindt zich in Martin Place, een vernieuwd winkelcentrum waarin ook H&M-zustermerk COS en koffermerk Rimowa zijn gevestigd. Met het vinden van de winkelruimte komt er een einde aan de vierjarige zoektocht van Suitsupply naar een geschikte locatie voor een flagshipstore. Vorig jaar maakte oprichter Fokke de Jong al bekend dat deze zich in Sydney zou gaan bevinden.

Naast de nieuwe flagshipstore, opende Suitsupply onlangs een eerste winkel in Kopenhagen en ook een in Dubai. De vestiging in Sydney wordt aankomende herfst geopend. Daarmee komt het totaal aantal Suitsupply-filialen uit op ruim zeventig wereldwijd.

Beeld: Suitsupply Facebook

Amsterdamse Denham wil binnen vijf jaar naar Amerika

Amsterdams label Denham the Jeanmaker richt zijn pijlen op de Verenigde Staten. Alhoewel de voorlopige focus op Europa en Azië ligt, vertelt oprichter Jason Denham tegen Retailtrends dat hij over vijf jaar winkels wil openen in de Verenigde Staten.

Amerikaanse klanten kunnen op dit moment al terecht bij retailers zoals Barney’s voor producten van Denham. Het verkoop via een retailnetwerk is volgens Denham vooral belangrijk voor de positionering van het merk.

Dit jaar heeft Denham 15 nieuwe winkelopening in zijn agenda staan. Op dit moment heeft het merk al 40 winkels verspreid over Europa en Azië. De meest recente is de opening van de flagshipstore in Ginza, een opkomende wijk in Tokyo. De rest van de winkels zullen in Nederland, Japan, China en Duitsland geopend worden.

Beeld: Denham the Jeanmaker