(advertentie)
Gap test pilot met augmented reality app

Modemerk Gap heeft een nieuwe app gelanceerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van augmented reality. Klanten kunnen de items uitproberen zonder ze aan te hoeven trekken. Dat meldt Fashionnetwork.

Via de app kunnen consumenten mode-items uitproberen op standaard modellen, maar er zijn ook vijf andere -verschillende- lichaamstypen. Nadat de klant het item heeft uitgeprobeerd wordt er doorgelinkt naar de webwinkel.

De ‘DressingRoom app’ wordt momenteel nog getest en zal waarschijnlijk eind januari volledig beschikbaar zijn voor consumenten die een telefoon met Google Tango hebben. De app is ontwikkeld in samenwerking met Google en Avametric. De nieuwe tool is straks beschikbaar voor alle merken van Gap, inclusief Gap, Athleta, Intermix, Banana Republic, and Old Navy.

Beeld: Gap website

Belgische website Wehkamp tijdelijk uit de lucht

Wehkamp heeft de webwinkel in België tijdelijk gesloten. Dat is nodig om ‘de website te verbeteren en het assortiment uit te breiden’, laat Wehkamp weten.

“Wehkamp België stopt er even mee. Maar we komen terug. Beloofd. Met een betere website en een ruimer assortiment. Om dat voor elkaar te krijgen, gaan we er even tussenuit,” schrijft Wehkamp op de site.

Wehkamp is al twee jaar actief in België. Het bedrijf is echter al 60 jaar actief op de Nederlandse markt. Bij de uitbreiding naar België stelde moederbedrijf RFS Holding als doel om de Belgische webwinkel tot een van de top 30 e-commerce sites van België te laten groeien.

Beeld: Wehkamp.be

Het historische Belgische accessoirehuis Delvaux slaat goed aan bij de jonge Chinese consument en breidt daarom uit in die markt met een nieuwe winkel in Beijing.

De nieuwe vestiging is de grootste van het merk in China, en bevindt zich in de trendy wijk Taikoo Li in Sanlitun. De winkel telt twee verdiepingen en biedt naast het klassieke assortiment ook een aantal stukken die gericht zijn op de Chinese consument, namelijk een collectie met rode accenten als homage aan Chinees Nieuw Jaar.

Het in 1829 opgerichte Delvaux is sinds 2014 actief in China. Na de overname door de in Hongkong gevestigde Fung Brands in 2011, opende het merk zijn eerste boetiek in Hongkong in 2014, gevolgd door een winkel in Shanghai. Een jaar later werden ook boetieks geopend in Hangzhou en Beijing.

In een interview met de lokale Jing Daily liet CEO Marco Probst weten dat de uitbreiding in China beperkt blijft. Met een eventuele sluiting van de boetiek in Galeries Lafayette in Beijing en nog twee openingen, in Shanghai en Chengdu, zal de uitbreiding naar zes winkels in het land compleet zijn. Probst wil over-distributie vermijden, en wil klanten de exclusieve tassen zelf laten ervaren.

Met een prijskaartje van 4800 euro voor het geliefde Briljant model, en exemplaren die op kunnen lopen tot in de tienduizenden euros, is de drempel voor de onder dertigers meestal te hoog, maar volgens Probst blijkt dit in China niet het geval. “Chinese klanten staan voor alles open en leren zo snel,” aldus de topman.

Delvaux doet weinig aan actieve marketing in China en rekent op een gestage groei, voornamelijk door mond-op-mond reclame en het bieden van exclusiviteit. “Voor ons is het anders dan andere grote spelers in de markt omdat we nog een kleine speler zijn. We beginnen op een moment dat men op zoek is naar iets anders. En ik geloof dat de geschiedenis van het merk en de producten voor zichzelf spreken,” zegt Probst.

Levi's mikt op 15 nieuwe winkels in Spanje in 2017

Het Amerikaanse denimlabel Levi's ziet een toekomst in Spanje. In november heeft het merk een nieuwe winkel van 200 vierkante meter geopend aan de bekende Ramblas in Barcelona. Het was het startsein van een reeks openingen die voor 2017 staan gepland.

Dit jaar verwacht Levi's een vijftiental nieuwe winkels in het land te openen. Iedere shop met een oppervlak van minimaal 125 vierkante meter. Dat meldt het lokale franchise magazine Expansion. Levi's wil in Spanje het nieuwe winkelconcept Levi's Women uitrollen dat momenteel in Frankrijk wordt getest in het Cap 3000 winkelcentrum nabij de Zuid-Franse plaats Nice. Daarnaast test het merk nieuwe diensten in de winkel zoals een vermaak service.

Levi's wil in haar flagships in Spanje ook Lot#1 introduceren. Dat is een dienst voor volledig op maat gemaakte spijkerbroeken. Lot#1 wordt nu nog alleen in Londen, New York en San Francisco aangeboden. Binnenkort wordt deze service ook in het vlaggenschip van Levi's aan de Champs Elysées in Parijs geïntroduceerd.

Levi's telt momenteel ongeveer vijftig verkooppunten in Spanje. Wereldwijd heeft het merk er zo'n vijftigduizend in totaal. Het bedrijf heeft een jaaromzet van bijna 4,5 miljard dollar. De resultaten over 2016 worden in februari bekendgemaakt.

Foto's: Levi's website

Miss Sixty komt terug naar België en Duitsland

Het Italiaanse modemerk Miss Sixty zet nieuwe stappen in Europa en treedt weer toe tot de Belgische, Duitse en ook de Oostenrijkse en Zwitserse markten. Dat schrijft de Spaanse nieuwssite Modaes. Het label, eigendom van de Italiaanse Sixty Group, keert daarmee terug naar haar oorsprong, nadat het twee jaar geleden het Europese continent verliet.

De distributie van Miss Sixty zal in de nieuwe markten door de Duitse modegroep CP Fashion uitgevoerd worden. De terugkeer komt ruim een jaar nadat moederbedrijf Sixty Group besloot het merk nieuw leven in te blazen. Daarbij opende het merk al nieuwe winkels in Italië, Frankrijk en Groot-Brittannië, geheel voorzien van een nieuw concept.

In 2014 besloot het bedrijf haar retailactiviteiten in Europa en Canada volledig te staken om zich geheel te kunnen richten op de groei in de Aziatische markt, met name in steden als Shanghai, Beijing en Hongkong. Destijds sloot het concern echter al niet uit op de middellange termijn terug te keren naar het Europese continent met een nieuwe strategie.

Hoeveel winkels Sixty Group van haar dochteronderneming gaat openen, is nog onbekend. De groep werd in 1989 opgericht en heeft wereldwijd inmiddels ruim 7.000 verkooppunten.

Beeld: Miss Sixty Facebook

Binnenkijken: ‘roze’ conceptstore Fortheloveof Store

In Rotterdam heeft een nieuwe conceptstore zijn deuren geopend: Fortheloveof Store. Bijzonder aan de winkel is dat elke drie maanden een kleurthema centraal staat; nu is dat roze. Scroll naar beneden om de ‘roze’ winkel in de Rochussenstraat te bekijken en ga met uw muis over de foto’s om meer informatie te ontdekken. Eigenaresse Michelle Bours (26) vertelt.

Binnenkijken: ‘roze’ conceptstore Fortheloveof Store

Binnenkijken: ‘roze’ conceptstore Fortheloveof Store

Binnenkijken: ‘roze’ conceptstore Fortheloveof Store

Binnenkijken: ‘roze’ conceptstore Fortheloveof Store

Meer vestigingen openen behoort op dit moment niet tot de ambitie van Fortheloveof Store. “Er is binnen dit concept nog zoveel te ontdekken en doen, denk aan kleurthema filmavonden, lunchen in één kleur, workshops. Mijn huidige locatie en pand is de ideale plek hiervoor," aldus Bours.

Fortheloveof Store is gevestigd aan de Rochussenstraat 3C, op steenworp afstand van Museum Booijmans van Beuningen en het Nieuwe Instituut. De winkel is van dinsdag tot en met zondag geopend. De webshop van Fotheloveof Store gaat deze maand open.

Foto's: Fortheloveof Store

In tweederde van de Nederlandse winkelstraten en -centra daalden de huurprijzen in 2016, gemiddeld met 4,2 procent ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit recent onderzoek van vastgoedadviseur JLL, die de prijs van 187 winkelstraten in 74 gemeenten vergeleek.

In zeventien van de onderzochte winkelstraten stegen de winkelhuren. Fashionunited bracht de grootste stijgers in kaart. Klik op de iconen om meer te weten te komen over de winkelstraat, de huurprijsstijging en de reden van de stijging, plus de huurprijs per vierkante meter per jaar.

Lees ook: Winkelhuren in 2016 flink teruggelopen, Amsterdam het duurst.

Bol.com wil distributiecentrum Waalwijk al uitbreiden

De bouw van het nieuwe distributiecentrum in Waalwijk is nog aan de gang, maar Bol.com wil nu al de mogelijkheid om flink uit te breiden. Het heeft daarvoor een optie genomen om het naastgelegen grondgebied van 8,3 hectare te kopen. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt aan het Brabants Dagblad.

Het distributiecentrum dat momenteel wordt gebouwd, heeft een grondoppervlakte van 50.000 vierkante meter en bevindt zich op een grondgebied van 10 hectare. Bol.com verwacht de komende jaren echter net als de afgelopen tijd een grote groei door te maken, waardoor het nu alvast ruimte reserveert voor een eventuele uitbreiding. “De wereld van internetverkopen verandert snel, je kunt maar zo’n twee, drie jaar vooruit kijken”, liet een woordvoerder aan de krant weten. “Maar we zetten het pand pas neer als we echt concreet kunnen zijn over wat we exact nodig hebben.”

Hoewel er nog geen duidelijke plannen zijn, is wel bekend dat er zeker ruimte is voor een extra pand van 50.000 vierkante meter met plaats voor nog eens 800 parkeerplaatsen. Daarmee zou het totale perceel van de internetgigant uitkomen op 18 hectare, wat neerkomt op ongeveer 36 voetbalvelden.

De bouw van het nieuwe fulfillment center moet over zes weken afgerond zijn. Naar verwachting wordt het centrum na de zomer operationeel. Het huidige distributiecentrum van Bol.com bevindt zich ook al in Waalwijk, deze heeft een oppervlakte van 32.000 vierkante meter.

Beeld: Bol.com Facebook

Zeker zes winkelsluitingen voor Perry Sport in 2017

In lijn met het nieuwe winkelconcept dat Perry Sport vorige maand lanceerde, is de sportretailer van plan in de loop van dit jaar zeker zes vestigingen te sluiten. De winkelketen vertrekt uit steden als Almere, Heerlen en Leeuwarden. Dat heeft Bote Galema, sales & marketing directeur van moederbedrijf Sports Unlimited Retail, laten weten aan Retailwatching.

Toen Perry Sport vorig jaar een doorstart maakte onder JD Sports, liet het bedrijf al weten afhankelijk van de resultaten winkels te willen sluiten. “Het voordeel van het faillissement is dat we alleen met de sterke locaties door kunnen gaan. Ons concept is te groot om in B-locaties als Spijkenisse te zitten,” aldus Galema. De vestigingen die gaan sluiten, worden tot die tijd gebruikt als outletlocaties.

Naast de winkelsluitingen, gaan ongeveer veertig winkels op de schop. Dat begon afgelopen december al met de opening van de vernieuwde flagshipstore van Perry Sport in Amsterdam. “Ons doel is om per jaar zes winkels te verbouwen, te beginnen op de belangrijkste locaties. Denk daarbij aan Utrecht, Den Haag en Rotterdam.” In alle te verbouwen winkels zal het nieuwe winkelconcept van Perry Sport worden uitgerold.

Tegenover de winkelsluitingen staat daarnaast de vernieuwing van de webwinkel. Deze zal gaan lijken op het bestaande platform van JD Sports en wordt volgens Galema later dit jaar gelanceerd.

Beeld: Perry Sport Facebook

‘Neckermann.com gaat zich richten op webshop’

Nu de fysieke winkels van Neckermann.com in Nederland en België officieel zijn gesloten na het faillissement van Neckermann.com Retail BV afgelopen week, gaat het bedrijf zich de komende tijd volledig richten op haar webwinkel. Dat heeft woordvoerder Marcel Westerveld laten weten aan De Tijd.

”Misschien openen we in de toekomst opnieuw winkels, maar voorlopig focussen we volledig op onze webwinkel.” De webshop van Neckermann.com valt onder Neckermann.com Webshop BV en hoewel deze in 2012 en 2014 al eens failliet werd verklaard, werd deze nu niet aangetast. Of het faillissement later alsnog gevolgen gaat hebben voor de webwinkel, is nog onbekend. “Financiële details willen we niet geven, want we zijn nog volop in opbouw,” aldus Westerveld tegen de krant.

Momenteel maakt curator Cedric de Breet de huidige stand van zaken op. Hoe het nu verder gaat met de winkels en het personeel dat er werkzaam is, is nog niet bekend. “We zitten in een vroege fase en maken momenteel nog volop een stand van zaken op,” zegt De Breet.

Neckermann.com Retail BV werd vorige week failliet verklaard, net als zusterbedrijf Readen BV. In Nederland heeft Neckermann.com acht winkels, in België beschikt het bedrijf over drie vestigingen. Bekijk hier waar deze winkels zich bevinden.

Beeld: Neckermann.com website