(advertentie)
(advertentie)
Designer Outlet Roermond wederom economisch meest succesvolle outlet van Europa

Voor de derde keer op rij is Designer Outlet Roermond uitgeroepen tot het economisch meest succesvolle outletcentrum van Europa. Dit blijkt uit het vandaag verschenen ‘Outlet Centre Performance Report Europe 2017’. Voor de resultaten worden fabrikanten gevraagd naar de economische prestaties van hun winkels in verschillende outletcentra. Het onderzoek wordt ieder jaar uitgevoerd door adviesbureaus Ecostra en Magdus.

In totaal deden 82 fabrikanten mee aan het onderzoek, goed voor zeker 120 merken. Het is de vijfde keer sinds de start van het jaarlijkse onderzoek in 2009 dat de McArthurGlen-group, eigenaar van outlet Roermond, er met de prijs vandoor gaat. Afgelopen jaar kwam daar nog de titel van ‘Architectonisch mooiste outlet’ bij. Dit jaar werd Roermond tevens gekroond als ‘beste outlet op gastronomisch vlak’.

Er werd fabrikanten ook gevraagd welke merken zij het liefst als buren willen hebben in een outletcentrum. Hieruit bleek dat mede-fabrikanten de voorkeur geven aan Ralph Lauren als directe buur, met 34.5 procent van de stemmen. Zij worden op de voet gevolgd door Nike (24.1 procent) en Tommy Hilfiger (17.2 procent).

Designer Outlet Roermond is sinds 2001 open. Op dit moment telt het outletcentrum 182 winkels en 26 restaurants. Eigenaar McArthurGlen-Group is marktleider op het gebied van ontwikkeling en management van designer-outlets. In Europa heeft het bedrijf 6.5 miljoen vierkante meter aan outlet-ruimte ontwikkeld in onder meer Oostenrijk, België, Frankrijk, Griekenland en Italië. In 1995 werd het eerste centrum geopend, in de buurt van Manchester. Wereldwijd bezit de groep inmiddels 24 outlets.

Beeld: Designer Outlet Roermond

‘Helft online shoppers cancelt order als bestelopties niet bevallen’

Meer dan de helft van de online consumenten breekt hun bestelling vroegtijdig af als de bezorgopties niet naar wens zijn, zo blijkt uit onderzoek van MetaPack. In het 2017 State of eCommerce Delivery Consumer Research Report gaat MetaPack verder in op het effect van de bezorgopties op online consumptie. FashionUnited kreeg het rapport in handen en benoemt de belangrijkste inzichten voor e-tailers.

“Waar eCommerce aanbieders strijden om het hart en de portemonnee van het groeiende legioen van online consumenten, neemt de druk om net een stap verder te gaan toe of ze dreigen de gevolgen aan de lijve te ondervinden,” aldus MetaPack. “Wanneer niet aan de verwachtingen wordt voldaan twijfelen de online consumenten van vandaag niet en gaan genadeloos bij een andere webshop winkelen.”

Consument wisselt van e-tailer als bezorgopties niet bevallen

Zo’n 60 procent van de ondervraagden geeft aan te wisselen naar een andere e-tailer als de bezorgopties niet in de smaak vallen. 54 procent geeft aan dat de bezorging uitmaakt bij wie zij altijd bestellen. Ook blijken consumenten gevoelig te zijn voor gratis bezorging want 73 procent geeft aan extra items te kopen als dit ervoor zorgt dat ze niet hoeven te betalen voor de levering.

Consumenten willen bestelling in de gaten houden

In grote mate blijken consumenten hun bestelling in de gaten te houden, namelijk 90 procent. Zo’n 29 procent heeft nog na de bestelling de locatie en datum van hun bezorging aangepast. Zo’n 50 procent van de ondervraagden gaven aan gebruik te maken van de optie om de locatie aan te passen als deze er was geweest.

Flexibele levering van belang

Waar consumenten vroeger nog gerust thuis op hun pakketje aan het wachten was, maakt een steeds groter deel nu gebruik van de optie om hun pakket in de winkel op te halen (44 procent), het bij een pick-up point of een lokale winkel op te halen (39 procent) of op hun werk te laten leveren (19 procent).

Slechte service, verwacht een klacht

Wanneer uiteindelijk een aankoop is gedaan, maar de bezorging niet naar verwachting is, verwacht dan een klacht. 39 procent van alle ondervraagden geeft aan wel eens geklaagd te hebben. Twee derde van de personen die dit hebben gedaan hebben een compensatie ontvangen door middel van een tegoedbon of een retour van hun geld. Bijna de helft, zo’n 43 procent van de ondervraagden geeft aan social media gebruikt te hebben om hun onvrede te uitten over de levering.

Beeld: Pexels.com

Ook Miss Etam, Shoeby en Sport2000 naar Leidsche Rijn

Er zijn nieuwe huurders gevonden voor Leidsche Rijn Centrum. Deze week maakte het winkelcentrum zelf bekend dat ook Sport2000, Miss Etam en Shoeby hun intrek zullen nemen in het te vormen stadshart van de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn. Inmiddels is driekwart van de winkelruimten verhuurd.

De drie ketens zorgen voor een opvulling van in totaal 2.000 vierkante meter. De transacties kwamen tot stand door CBRE, die in samenwerking met Engelvast en ontwikkelaar ASR Vastgoed Projecten de verhuur van alle winkels in Leidsche Rijn Centrum begeleidt.

Sport2000 is met 1028 vierkante meter de grootste nieuwkomer. Miss Etam en Shoeby nemen respectievelijk 598 en 273 vierkante meter in gebruik. 75 procent van de winkelruimte is reeds verhuurd aan verschillende ketens en zelfstandige retailers, waaronder H&M, Mango, Jack&Jones, Rituals en C&A. Ook is er plek ingeruimd voor lokale ondernemers zoals Blendz Shoes en Jones&Jones. Het totale winkeloppervlak zal zo’n 22.400 vierkante meter beslaan.

Het is de bedoeling dat Leidsche Rijn Centrum in het voorjaar van 2018 haar deuren opent. Het totale winkeloppervlak zal zo’n 22.400 vierkante meter beslaan.

Beeld: Facebook Leidsche Rijn Centrum

Canada Goose groeit verder in Q2, opent eerste Europese flagshipstore

Canada Goose Holdings Inc. heeft wederom goede cijfers genoteerd in het tweede kwartaal van het huidige financiële jaar. De Canadese jassenmaker zag haar omzet het afgelopen kwartaal stijgen naar 172,3 miljoen Canadese dollars (116,6 miljoen euro). Dit is een groei van 34,7 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 37,1 miljoen Canadese dollars (24,8 miljoen euro).

De huidige groei is volgens Canada Goose vooral te danken aan verbeteringen in het productie-en leveringsproces. In het afgelopen jaar werd de online-shop uitgebreid en richt het bedrijf zich steeds meer op de uitbreiding van eigen retaillocaties. Het resulteerde in een omzet van 200,5 miljoen Canadese dollars (134,3 miljoen euro) over het afgelopen halfjaar, een toename van 39,6 procent. De sterke resultaten zorgen ervoor dat Canada Goose prognose over het hele jaar naar boven bijstellen. Verwacht wordt dat de omzet aan het eind van het financiële jaar met 25 procent is toegenomen.

Canada Goose groeit verder in Q2, opent eerste Europese flagshipstore

De groei van het merk werd kracht bijgezet met de opening van haar eerste Europese flagshipstore in Londen. “De opening van onze eerste Europese flagshipstore is wederom een mijlpaal voor Canada Goose, in een jaar waarin we ook onze zestigste verjaardag vieren,” aldus CEO Dani Reiss in een persverklaring. “Londen staat wereldwijd bekend als winkelbestemming en ik ben er dan ook trots op dat we onze Canadese afkomst, ons vakmanschap en onze topproducten naar deze historische straten kunnen brengen.”

Canada Goose groeit verder in Q2, opent eerste Europese flagshipstore

Het nieuwe vlaggenschip is te vinden aan Regent Street, in het bekende West End-gebied, en beslaat zo’n 464 vierkante meter. Bij de opening werd geprotesteerd door honderden dierenactivisten.

Beeld: Canada Goose

Singles Day 2017 overtrof alle verwachtingen. De Chinese online gigant Alibaba en tevens bedenker van de feestdag maakte een recordomzet van 25,3 miljard dollar en topt daarmee de 17,8 miljard omzet van vorig jaar. Alibaba’s Chinese e-commerceconcurrent JD zag zijn omzet groeien met vijftig procent en wist 19,14 miljard dollar binnen te halen op de dag van de zelfverwennerij. JD.com begon vanwege logistieke redenen al op 1 november met het aanbieden van kortingen.

Veel Chinese consumenten wachten met het doen van hun aankopen tot 11-11, de officiële datum van Singles Day. Niet alleen worden er die dag veel verzorgingsproducten gekocht maar ook veel elektronische goederen. Op zondag waren er bij Alibaba alleen al 812 miljoen bestellingen geplaatst.

In Nederland neemt de populariteit van Singles Day mondjesmaat toe. Een aantal webshops waaronder Singles Day Discount, Bol.com, Bcc, Easytoys en Pandora doen duizenden producten in de aanbieding om de dag van de singles te vieren. In de winkelstraat gaven grotere ketens zoals Hunkemöller voorzichtig kortingen op hun goederen. Webwinkel Bol.com heeft aangegeven dat de omzet boven verwachting is, maar dat ze geen exacte cijfers kunnen delen. Aan Nu.nl vertelt de e-tailer dat ze binnen 24 uur tienduizenden producten hebben verkocht.

Singles Day is de grootste online-shop-dag van het jaar. Oorspronkelijk draait de Chinese feestdag om het vrijgezel zijn en wordt het jaarlijks op 11-11 gevierd omdat deze datum vier keer het symbool één bevat. Sinds 2009 is het door toedoen van webgigant Alibaba een commercieel evenement geworden waarmee recordomzetten worden gehaald.

Lees ook: Steeds meer webwinkels geven kortingen op Singles Day

Susan Bijl lanceert Leftover-collectie: ‘'Weggooien past niet bij onze bedrijfsvisie”

INTERVIEW Susan Bijl en Vincent van Duin zaten samen op de fiets, keken naar hun sturen, zagen al die Susan Bijl-tassen hangen die ze de afgelopen jaren hadden gemaakt en dachten: wat kleurt dat eigenlijk mooi bij elkaar.

En zo ontstond het idee voor de Leftover-collectie die vanaf 24 november verkrijgbaar is. Mede-eigenaar en ‘man van’ Vincent van Duin vertelt aan FashionUnited: “We produceren het hele jaar door in een kleine oplage. Ieder jaar hebben we een heel nieuw kleurbeeld. Er blijven dan altijd stoffen over die we niet gebruiken. Dat is zonde en gaat tegen ons principe in. We willen de afvalberg verkleinen, niet vergroten. Op deze manier kunnen we de reststoffen hergebruiken én iets moois maken. November is daarvoor een goed moment. Vorig jaar lanceerden we de Black & White-collectie, twee tassen tas geheel in het wit of zwart en nu dus de Leftover-collectie. November is toch de maand dat mensen op zoek gaan naar speciale cadeaus voor de feestdagen.”

Susan Bijl lanceert Leftover-collectie: ‘'Weggooien past niet bij onze bedrijfsvisie”

Groei en zichtbaarheid

Het is alweer bijna vier jaar geleden dat de Susan Bijl-winkel aan de Mauritsweg 45a in Rotterdam open ging. En sindsdien is er veel veranderd. Vincent van Duin: “We zijn veel zichtbaarder geworden. We zaten eerst weggestopt in een oud schoolgebouw buiten het centrum van de stad. Deze winkel zit op een centrale plek. We kunnen nu veel beter ons verhaal communiceren. De winkel is tegelijkertijd onze studio en distributiepunt. We zijn sinds we hier zitten ontzettend gegroeid.”

Er moest gegroeid worden, maar wel met de kernwaarde van het bedrijf in gedachte: een esthetisch en functioneel product neerzetten dat zo verantwoord mogelijk is geproduceerd.

Vincent van Duin - mede-eigenaar Susan Bijl

2012 was een belangrijk jaar voor de eigenaren. Al sinds 2002 produceren ze The New Shoppingbag, de tas die Susan Bijl tijdens haar studie bedacht als tegenhanger van de milieuonvriendelijke plastic tas. Wat gaan we doen, hoe gaan we verder, vroegen zij zich af. Ze hadden inmiddels drie kinderen en besloten zich volledig te focussen op kleurrijke producten voor dagelijks gebruik. Er moest gegroeid worden, maar wel met de kernwaarde van het bedrijf in gedachte: een esthetisch en functioneel product neerzetten dat zo verantwoord mogelijk is geproduceerd.

Susan Bijl lanceert Leftover-collectie: ‘'Weggooien past niet bij onze bedrijfsvisie”

Care, repair & wear

Dat de Susan Bijl-tassen zo gretig aftrek vinden heeft volgens Vincent twee redenen: ‘We hadden vanaf het begin al een trouwe following. Klanten die echt uitkijken naar de nieuwe kleuren en deze aanschaffen. De kinderen van die klanten kopen inmiddels ook graag bij ons. Mensen die onze producten eerst te duur vonden, zien in onze The New Shoppingbag een goede vervanger voor de plastic tas, nu deze niet meer gratis wordt meegegeven in winkels. Tuurlijk kun je een ander alternatief kopen, maar onze tassen gaan niet stuk.”

Die belofte zet het merk kracht bij. Van Duin: “Vorig jaar zijn we begonnen met een care & repair-service. Vier keer per jaar is het mogelijk om gratis onderhoud in onze winkel te laten verrichten. We willen mensen op die manier motiveren om hun tassen een tweede leven te geven. We krijgen mensen binnen die de tas al tien jaar hebben, maar dat deze toch een beetje is versleten. Weggooien past niet bij onze bedrijfsvisie en we merken dat klanten de tassen ook graag blijven gebruiken omdat ze zo gehecht zijn aan die ene kleurcombinatie. Het is dan mooi dat deze service er is.”

Susan Bijl lanceert Leftover-collectie: ‘'Weggooien past niet bij onze bedrijfsvisie”

Toekomstplannen: nieuwe tas, jas én winkel

Wat er nog meer op de planning staat? “De nieuwe kleurcollectie voor februari komt eraan, helemaal in het teken van het jaar 1975, het geboortejaar van Susan. Een seventies- thema met de kleuren bruin, oranje en geel. Februari is altijd een belangrijk moment voor ons. Niet alleen vanwege de nieuwe kleuren, maar ook voor de lancering van nieuwe producten. Vorig jaar introduceerden we de Foldable Backpack. Nu gaan we een stevige waterdichte rugtas toevoegen, voorzien van een speciaal laptopvak en de pouches krijgen allemaal lusjes waardoor je ze ook als tas kunt dragen. We zijn al jaren bezig met de ontwikkeling van een regenjas, die gaat er ook een keer aankomen.”

We bestaan nu bijna twintig jaar en willen nog minstens net zo lang doorgaan met het maken van producten die hun belofte nakomen en bijdragen aan een duurzame samenleving.

Vincent van Duin - mede-eigenaar Susan Bijl

‘We zijn altijd bezig met hoe we onze verkoop beter kunnen maken. Hoewel we in tachtig winkels in Nederland liggen, en over de hele wereld verkopen, zijn er nog genoeg plekken waar we nog niet bekend zijn. Sinds kort hebben we ook een Japanse distributeur en binnenkort gaat daar de webshop ook online. In 2004 zijn we met de verkoop in Japan begonnen, de tassen zijn daar erg populair. Japanners zijn zo stijlvol, ze houden van functionele producten die tegelijkertijd aantrekkelijk zijn. Ze zijn niet groot behuisd, misschien komt daar het bewuste kopen ook vandaan. We zijn ook voorzichtig aan het kijken naar winkelruimtes in Amsterdam. Daar zouden we een tweede Nederlandse winkel willen openen. We bestaan nu bijna twintig jaar en willen nog minstens net zo lang doorgaan met het maken van producten die hun belofte nakomen en bijdragen aan een duurzame samenleving.”

De Leftover-collectie is vanaf 24 november verkrijgbaar via de webshop, de fysieke winkel aan de Mauritsweg 45a in Rotterdam en via verschillende verkooppunten.

Susan Bijl studeerde in 2000 af aan de Willem de Kooning Academie met een boodschappentas die alle andere tassen overbodig moest maken: The New Shopping Bag. De missie van Susan Bijl bestaat uit het verminderen van afval op een kleurrijke manier. Susan Bijl verkoopt haar tassen in meer dan tachtig Nederlandse winkels. In het buitenland heeft ze verkooppunten in onder andere in Japan, Taiwan, Singapore, Engeland en Hong Kong.

Beeld: Susan Bijl

De detailhandel heeft in september 5,8 procent meer omgezet dan het jaar ervoor, meldt het CBS. Er werd 4,4 procent meer verkocht en zowel de omzet voor de foodsector en de non-foodsector steeg. Voor webwinkels was het ook een goede tijd van het jaar: er werd ruim 23 procent meer omgezet.

De omzet van de winkels in non-food groeide in september met ruim 7 procent. Dit is de negende maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector groeide.

De winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in kleding lieten de grootste omzetstijging zien. Volgens het CBS heeft dit met het weer te maken; september was nat en koel, waardoor de consument zijn aankopen voor schoenen en kleding al in september deed.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen.

Lees ook: Detailhandel: 3 aandachtspunten voor 2018 onder de loep

Singles Day? Het is niet vreemd als er niet meteen bellen gaan rinkelen. De internationale feestdag gehouden op 11 november is de tegenhanger van Valentijnsdag en vindt zijn oorsprong in China. Inmiddels is de feestdag ook overgewaaid naar andere landen, waaronder Nederland.

Hoe deze dag gevierd wordt? Met dubbeldikke kortingen. Het is de grootste online-shop-dag van het jaar. Oorspronkelijk draait de Chinese feestdag om het vrijgezel zijn en wordt het jaarlijks op 11-11 gevierd omdat deze datum vier keer het symbool één bevat. Maar sinds 2009 is het door toedoen van webgigant Alibaba een commercieel evenement geworden waarmee recordomzetten worden gehaald.

Ter indicatie: de omzet uit Singles Day bedroeg vorig jaar zo’n 18 miljard dollar en wordt dit jaar door Chinese analisten geschat op 23 miljard dollar. Veel meer dan de 3 miljard die de Amerikanen op Black Friday online realiseren.

Dankzij de populariteit van Singles Day waagt ook Nederland zich sinds een paar jaar aan de dag die draait om zelfverwennerij. Slimme webwinkels zoals Singles Day Discount, Bol.com, Bcc, Easytoys en Pandora doen duizenden producten in de aanbieding om de dag van de single te vieren.

Nederland kent ongeveer drie miljoen singles en dat aantal neemt alleen maar toe. E-commercedeskundige Cor Molenaar voorspelt in het Algemeen Dagblad dat de viering de potentie heeft net zo'n kaskraker voor Nederlandse ondernemers te worden als Valentijnsdag. Cor Molenaar: “Waarom zou je daar op Singles Day geen feesten voor organiseren, waar mensen vlak voor de feestdagen een nieuwe partner kunnen ontmoeten?''

Consumenten die bestellen via webshops, hebben te weinig controle over het bezorgmoment van de bestelling, blijkt uit een rapport van platform Paazl. En daar laten e-tailers kansen liggen.

Paazl, ontwikkelaar van Delivery Management Software voor e-commerce, analyseerde 26 webshops in de Benelux en toetste hen op 34 criteria, verdeeld over 4 onderwerpen van bezorging. Uit de analyse kwam naar voren dat bezorging op dezelfde dag en op zondag nog niet breed wordt aangeboden. 12 procent van de online webwinkels leveren ’s avonds en maar 8 procent levert op zondag. In 15 procent van de gevallen is het mogelijk om zelf je bezorgdag aan te wijzen.

Veel consumenten geven de voorkeur aan bezorging op het huisadres. Paazl denkt dat voor klanten die overdag aan het werk zijn, afhaalpunten in de buurt een goed alternatief zijn. Slechts een derde biedt deze mogelijkheid echter aan. De mogelijkheid om de bestelling in de fysieke winkel op te halen wordt volgens hen ook onvoldoende benut. Slechts 38 procent van de verkopers met offline winkels biedt hun eigen winkeladres aan als afhaallocatie van online bestellingen.

Wat bezorgkosten betreft, komen de webshops de wensen van hun klanten goed tegemoet. 95 procent van de winkels bezorgen gratis. 58 procent van de winkels bezorgt gratis boven een bepaald bedrag en 35 procent bezorgt gratis ongeacht bestedingsbedrag. Gratis retourneren is bij 58 procent van de webshops mogelijk.

De webshop van Miss Etam komt op bezorggebied als beste uit de analyse, gevolgd door Zalando en Van den Assem. Vooral jongere modemerken, voor wie hun eigen webshop wellicht nog bijzaak is, kunnen grote stappen maken. Bernard Schreiner, CEO van Paazl: “Wat de koplopers goed begrijpen is dat bezorging in de eerste plaats thuishoort onder marketing. Duik als afdeling logistiek en e-commerce dus eens vaker samen in een brainstorm om te bedenken hoe je bezorging beter laat aansluiten op de merkbeleving die je wil creëren.”

Moderetailer Topshop gaat een genderneutraal pashokjesbeleid invoeren. De moderetailer reageert hiermee op een Twitterbericht van performance artist en transgender Travis Alabanza dat begin deze week voor ophef zorgde.

De artiest werd door het Topshop-personeel in Manchester geweigerd bij de paskamers voor vrouwen, waarna hij werd verzocht gebruik te maken van de pashokjes voor mannen. Alabanza vertelde aan de Telegraph dat hij zich door dit verzoek beperkt en gediscrimineerd voelde, iets waar hij als transgender sowieso al mee te maken heeft, maar wat hij niet verwacht van winkelpersoneel.

Aan Mailonline liet Topshop weten dat bij zowel Topshop en Topman iedereen – dus ongeacht geslacht - gebruik mag maken van de paskamers. Topshop hanteerde voor zijn winkels al wel een genderneutraal paskamer beleid, maar dit beleid wordt na het voorval met Alabanza aangescherpt.

Er is veel te doen rondom genderbepalende kleding. Want onderscheid maken tussen jongens- of meisjeskleding, is niet meer van deze tijd is de gedachte. Meerdere kledingmerken spelen hierop in. Hema kondigde afgelopen september aan dat de aanduiding ‘jongen’ en ‘meisje’ zal verdwijnen op alle Hema-labels. De kinderkleding van de winkelketen zal eind dit jaar nog genderneutraal worden. In dezelfde maand liet warenhuis John Lewis weten al zijn jongens- en meisjesetiketten van de producten te halen en de afdelingen samen te voegen.

Ook ontwerpers kiezen er ook steeds vaker voor om hun vrouwen- en mannencollectie samen te presenteren. Zo showt Gucci onder leiding van Alessandro Michele vanaf herfst/winter 2017 zijn collecties niet meer gescheiden.

In de zeventiende eeuw liepen alle kinderen ongeacht geslacht er hetzelfde bij, dat was handiger voor hergebruik in de gezinnen. Tot aan de jaren dertig hadden we een andere kleurassociatie dan nu. Roze werd gezien als krachtige kleur, geschikt voor jongetjes. De blauwe kleur was delicaat, geschikt voor meisjes. Een slim staaltje marketing voor kledingfabrikanten zorgde ervoor dat deze kleurassociaties werden opgedraaid. Roze werd de kleur voor meisjes en blauw de kleur voor jongens. In de jaren zestig werd door toedoen van de feministische golf unisekskleding geherintroduceerd. In de jaren tachtig lieten we dit massaal los en maakten we weer liever onderscheid tussen jongens- en meisjeskledij. Sinds de discussie over het beperkende karakter van een genderbepalende opvoeding weer oplaait is er veel kritiek op geslachtsonderscheidende kleding.

Lees ook: Kinderafdeling Hema wordt genderneutraal