(advertentie)
(advertentie)
Eerste icoon kwartierenplan Arnhem geplaatst

De Arnhemse binnenstad is opgedeeld in acht kwartieren. Iedere buurt heeft een eigen karakter en krijgt een eigen icoon, dat herkenbaar op de straatwijzers wordt aangebracht. De primeur was vandaag voor het Korenkwartier. De komende weken worden ook in de zeven andere kwartieren de iconen geplaatst. De verschillende kwartieren hebben voornamelijk een promotionele functie: ondernemers kunnen het inzetten bij hun (gezamenlijke) marketing.

Eerste icoon kwartierenplan Arnhem geplaatst

Het Kwartierenplan is in 2014 aangeboden als cadeau aan de stad van Ontwerp Platform Arnhem (OPA) ter ere van het 10-jarig bestaan. Ter promotie van de kwartieren is ook een film gemaakt en wordt een nieuwe stadsplattegrond ontwikkeld met daarop de bezienswaardigheden in ieder kwartier. Het Platform Binnenstad Arnhem hoopt hiermee een plek te veroveren in de top 10 van beste binnensteden van Nederland.

Franse merk Sézane waagt sprong naar VS

Het Franse label Sézane opent volgende week een winkel in de hippe wijk Nolita in New York. Het is de eerste buitenlandse winkel voor het merk dat slechts één andere fysieke winkel telt. Sézane is in 2013 namelijk als webshop gelanceerd. Twee jaar later, in 2015, opende Sézane het eerste filiaal in Parijs. De winkel is ingericht als typisch Parijs' appartement. Naast L'appartement opereert Sézane in Parijs inmiddels een shop-in-shop bij het iconische warenhuis Le Bon Marché. Het merk heeft ook een centraal punt voor afhalen en retourneren: La Conciergerie en een café: La Librairie. En het werkt, want met hetzelfde retailconcept gaat Sézane nu in de Verenigde Staten van start.

Bij Sézanes 'L'appartement' in New York zijn straks de eigen modecollectie en accessoires van het merk te koop. Online bestelling kunnen er worden opgehaald en geretourneerd. Daarnaast is er een café waar bezoekers gratis koffie kunnen drinken en een corner met verse bloemen van Flower Girl NYC. Ook zullen in de winkel regelmatig workshops worden georganiseerd.

Franse merk Sézane waagt sprong naar VS

Sézane is in 2013 gelanceerd door creatief directeur Morgane Sézalory, de vrouw achter Les Composantes, een online platform voor vintage objecten. De site, die in 2008 van start ging, werd razensnel populair onder vrouwen in Parijs en in Frankrijk. Aangemoedigd door haar klanten en fans ontwikkelde Sézalory het eigen kledingmerk Sézane, de naam is een samentrekking van haar achter- en haar voornaam.

Franse merk Sézane waagt sprong naar VS

Sézane opereert in het hogere middensegment en biedt een overzichtelijke totaalcollectie waarbij verschillende items met nummers worden aangeduid: zo bestaat de collectie tops nu bijvoorbeeld uit vier items: een kanten bloes, een gestreepte top met rugdetail, en twee overhemden, een van zijde en een van katoen. Sézane heeft ook een eigen denimcollectie, schoenen en tassen in het assortiment.

Foto's: Het eerste L'appartement van Sézane in Parijs

Groot-Brittannië is deze zomer de meest populaire shopbestemming voor toeristen van buiten het Europese continent. Op de lijst met top winkellocaties staat Groot-Brittannië boven andere populaire shoplanden zoals Italië, Frankrijk, Spanje en Duitsland. Dat blijkt uit informatie van Premier Tax Free en het Britse Retail Bulletin schrijft erover.

Volgens Retail Bulletin stroken de cijfers van Premier tax Free met informatie van Heathrow Airport in Londen. De internationale luchthaven noteerde een recordaantal toeristen van 7,5 miljoen in juli dit jaar, een stijging van 11 procent vergeleken met de maand juni.

Een woordvoerder van Premier Tax Free zegt dat de positieve tax free cijfers goed nieuws betekenen voor retailers in Groot-Brittannië. Waar andere sectoren worstelen met de uitkomst van het EU Referendum in juni vorig jaar, blijkt de Brexit shoppende toeristen niet te ontmoedigen. "Londen blijft een grote aantrekkingskracht uitoefenen op consumenten wereldwijd," zegt Muriel Zingraff-Shariff van Premier Tax Free.

De waardedaling van de pond sterling betekent dat winkelen in Groot-Brittannië voor toeristen ook financieel aantrekkelijker geworden is. Economen zien dit als een positieve bijwerking van het Brexit proces die de kwakkelende economie in het land wat ruggesteun kan bieden.

Curator Vincent Jongerius heeft goede hoop dat een groot deel van de veertig winkels van modeketen Tuunte open kan blijven. De curator laat aan De Gelderlander weten dat de gespekken over een doorstart 'vergevorderd' zijn. Hij verwacht over ongeveer een week meer duidelijkheid te kunnen geven.

Tuunte Fashion uit Winterswijk werd op 7 augutus failliet verklaard. De kans op een doorstart werd direct hoog ingeschat . De winkels zijn sinds het faillissement open gebleven.

Volgens Tuunte directeur Louis van Andel heeft het bedrijf zich niet snel genoeg kunnen aanpassen aan het retaillandschap dat snel veranderd en vooral aan de dalende bezoekersaantallen in de winkelstraat. Tuunte heeft de afgelopen jaren alle zeilen bijgezet. Zo schafte het bedrijf de uitverkoop af, ging het meer eigen collecties verkopen en werd een franchisetak gelanceerd.

Lees ook: Deze modeketens gingen in 2017 failliet

Bijenkorf houdt middensegment, ondanks luxe strategie, in het oog

Warenhuis De Bijenkorf is niet van plan het middensegment uit het oog te verliezen, ondanks het succes van de premium strategie die vier jaar geleden werd ingezet. “Onze klanten shoppen door alle segmenten heen, en daarom voegen we van het midden tot het luxe segment merken toe," zegt CEO Giovanni Colauto zaterdagochtend in een persbericht. De opmerking is opvallend omdat de Bijenkorf zich sinds 2013 nadrukkelijk in het luxesegment profileert met meer hoogsegmentsmerken en de premium service die daar bij hoort. Over twee weken gaat echter een nieuw warenhuis open in Nederland: op 5 september opent Hudson's Bay een eerste filiaal in Amsterdam. Op steenworp afstand van de Bijenkorf. Hudson's Bay wil het middensegment veroveren. Daar is ruimte ontstaan na het verdwijnen van V&D.

Omzetgroei voor de Bijenkorf

Dat de premium strategie van de Bijenkorf succes boekt blijkt ook uit de omzetgroei die het concern vanmorgen bekend heeft gemaakt. Bijenkorf meldt over de eerste zes maanden van dit jaar een omzetgroei van 17 procent. De groei is zowel in de winkels geboekt als online met respectievelijk 14 en 29 procent. Exacte cijfers worden niet vermeld. Ook het aantal bezoekers nam toe met 4 procent. Colauto: “Als winkelier is het fijn als je wederom meer mensen in je winkels mag verwelkomen. Daarnaast hebben ze ook meer uitgegeven, een sterk resultaat.”

In mei rapporteerde de Bijenkorf de resultaten over 2016. De omzet groeide vorig jaar met 4 procent. De operationele winst steeg met 39 procent naar 14,7 miljoen. Ook toen werd de premium experience strategie genoemd als belangrijkste aanjager van de resultaten. Het bedrijf heeft 200 miljoen uitgetrokken voor verbouwing van de winkels, verhoging van het opleidingsbudget en multichannel. Eerder deze maand maakte het bedrijf bekend gratis te gaan thuisbezorgen.

Als onderdeel van de investering in de winkels wordt medio september de nieuwe, drie keer zo grote, cosmetica afdeling in Utrecht geopend. Later dit jaar wordt gestart met verbouwingen in Amstelveen en Maastricht. Daar worden de afdelingen damesschoenen, cosmetica en accessoire flink vergroot. In Amstelveen wordt daarnaast de herenmode bijna verdubbeld in omvang. In beide winkels wordt de woonafdeling verkleind en omgevormd tot een wooncadeau afdeling.

Topshop en Topman maken comeback in Australië

Enkele maanden nadat de Australische tak van Topshop en Topman onder curatele werd gesteld, brengt moederbedrijf Arcadia Group de merken terug naar Australië. Vier winkels worden binnenkort heropend, laten de labels weten in een persbericht.

Het gaat om de winkels in Brisbane, Bondi, Melbourne en Sydney. Deze worden eigendom van de Arcadia Group en zullen worden bestuurd door de merken zelf.

“We zijn verheugd om direct in de Australische markt te opereren,” laat een woordvoerder van Topshop en Topman weten. “We kijken ernaar uit om ongeëvenaarde mode aan onze consumenten te leveren. We zijn blij dat we 290 banen kunnen bieden binnen de Australische markt.”

Een ophoping van schulden tot 35 miljoen Australische dollar (23 miljoen euro) bij Austradia, dat de Australische tak van de merken in handen had, leidde ertoe dat het bedrijf onder curatele werd gesteld. De helft van de Topshop en Topman-franchisewinkels werd daarop gesloten. De labels hadden echter ook te maken met de toenemende concurrentie van Europese retailers als Zara en H&M. Destijds werkten in totaal 760 medewerkers voor de merken.

Topshop en Topman betraden Australië voor het eerst in 2011. In totaal hadden de merken er vijf standalone winkels en zeventien licentieovereenkomsten. De vijfde winkel bevond zich in warenhuis Myer in Melbourne, of deze winkel ook meedoet in de herlancering, is niet bekend.

Beeld: Topshop Facebook

Binnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: Arket

De nieuwste keten van de H&M Group, Arket opent morgen op 25 augustus voor het eerst haar deuren. De vestiging in Londen aan Regent Street is de eerste die opent voor het grote publiek.

In maart onthulde de H&M Group dat het een nieuw merk ging lanceren in 2017. In de aanloop naar de opening in Londen werden meer en meer details over de winkels en collectie onthuld. Arket moet het ‘premium’ merk van de H&M Group worden. “De overkoepelende koers en focus is kwaliteit in simpele, tijdloze en functionele designs,” liet de H&M Group al eerder dit jaar weten.

Arket opent later dit jaar ook in Kopenhagen, Stockholm, München en Brussel. De vestiging in Kopenhagen opent haar deuren op 1 september en in Brussel vindt de pre-opening plaats in de tweede week van september.

Neem alvast een kijkje in de vestiging van Arket aan Regent Street in Londen:

Binnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: Arket

Beeld: Danielle Wightman-Stone voor FashionUnited

Sandwich opent dit najaar achttien nieuwe locaties

Nederlands damesmodemerk Sandwich opent dit najaar achttien nieuwe locaties. Het merk heeft onlangs ook een flagshipstore geopend in Amsterdam aan het Gelderlandplein.

Onder andere in Sneek, Groningen, Amersfoort en Alkmaar staan openingen van de nieuwe Sandwich winkels gepland. FashionUnited heeft navraag gedaan over de precieze adressen van de vestigingen. In deze winkels is de filosofie van het merk terug te zien in de creatieve, warme en authentieke uitstraling, aldus het persbericht. Grijs in combinatie met pastelkleuren en het kenmerkende Sandwich-oranje vormen de basis van het kleurenpalet.

Naast de winkelopeningen in Nederland, breidt Sandwich ook in Duitsland uit. Het merk opent tien shop-in-shops in onder andere Neuss, Koblenz en Kempten. Wanneer deze locaties zijn geopend heeft Sandwich 77 winkels en 60 shop-in-shops wereldwijd.

Beeld: Sandwich

Decathlon keert terug naar Noord-Amerika

Na een jaar met goede internationale omzetten, heeft Decathlon besloten op grotere schaal uit te breiden. De Franse sportketen gaat binnenkort winkels openen in Noord-Amerika en keert na ruim tien jaar terug naar de Verenigde Staten. Dat melden diverse media.

Decathlon was tussen 1999 en 2006 al actief in de Verenigde Staten met enkele winkels in de buurt van Boston. De retailer richt nu haar pijlen op de westkust van het land, met een eerste winkelopening eind dit jaar in San Francisco. De vestiging telt een oppervlak van 4.200 vierkante meter, waarvan 1.000 gewijd aan sport, schrijft La Presse. Ook in andere delen van de Verenigde Staten zullen winkels volgen.

Daarnaast betreedt Decathlon voor het eerst de Canadese markt, met de opening van een filiaal in Brossard, Montreal. Deze opent in de lente van 2018 haar deuren.

In Midden- en Zuid-Amerika was Decathlon al aanwezig met winkels in steden als Mexico Stad, Brazilië en Bogota. Vorig jaar passeerde Decathlon’s omzet de 10 miljard euro, 67 procent daarvan werd gegenereerd in buitenlandse markten. In datzelfde jaar opende de sportretailer voor het eerst winkels in Singapore, Maleisië, Slovenië en Ivoorkust. In totaal beschikt de keten over zo’n 1.180 winkels in 28 verschillende landen.

Beeld: Decathlon Nederland Facebook

Duits merk Edited opent eerste Nederlandse winkel

Liefhebbers van het Duitse merk Edited the Label, kunnen nu hun hart ophalen in de eerste Nederlandse winkel van het label. Het merk opende haar deuren aan de Hartenstraat 12 in Amsterdam.

Edited the Label is het eigen merk van webshop Edited waar onder andere ook items van Rebecca Minkoff, Ganni en Adidas worden verkocht. Het merk staat bekend om hun ‘tijdloze elegantie en sportieve looks’. Elk seizoen worden ongeveer drie collecties gepresenteerd met 40 looks per collectie. Het merk wilde het aanbod zo gevarieerd mogelijk houden en biedt moderne tot zakelijke en zelfs 'rocker' looks aan.

Duits merk Edited opent eerste Nederlandse winkel

In het 90 vierkante meter tellende pand zal Edited hun eigen collectie presenteren, maar ook accessoires van Klimbim Barcelona, Redfries en Le Specs verkopen.

Beeld: Edited