(advertentie)
(advertentie)
Forse omzetgroei voor schoenen- en kledingwinkels in maart

Winkels in schoenen en lederwaren en kledingwinkels hebben fors meer omgezet in maart. De omzet van schoenen- en lederwarenwinkels steeg met 11,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Kledingwinkels zagen de omzet met 7,2 procent toenemen. Dat meldt het CBS.

In de maand maart zette de gehele detailhandel 4 procent meer om dan in maart 2016. De verkopen (volume) waren zo’n 3 procent hoger. Vooral de omzet in de non-foodsector steeg. Daarnaast was de online omzet 13 procent hoger.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Daarnaast viel Pasen dit jaar in april en vorig jaar in maart. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel ongeveer 4,5 procent hoger dan in maart 2016.

De online omzet stijgt eveneens hard, in de maand maart werd er 13 procent meer omgezet in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Webwinkels rapporteerden een omzetstijging van 10 procent. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channels) groeide met 17 procent.

Beeld: FashionUnited

Calvin Klein Underwear opent winkel in Amsterdam

Amsterdam is een Calvin Klein-winkel rijker. Het merk Calvin Klein Underwear opent een vestiging aan de Leidsestraat, zo maakte het bedrijf donderdag bekend.

De nieuwe winkel beschikt over een totaal oppervlak van 90 vierkante meter. In het pand, waarin voorheen Supertrash gevestigd was, is ruimte voor de ondergoed- en badmodecollecties voor dames en heren, zo meldt Calvin Klein Inc. in een persbericht.

Calvin Klein Underwear opent winkel in Amsterdam

Het interieur volgt het concept van alle Calvin Klein Underwear-filialen wereldwijd en heeft een ‘minimalistisch, puur en elegant karakter’. Tegen een achtergrond van grijze betonnen muren geven gekleurde details als gordijnen, tapijten en stoffering meer kleur aan de inrichting.

Calvin Klein heeft in Amsterdam al een eigen winkel, in de P.C. Hooftstraat. Deze werd twee jaar geleden geopend, samen met filialen in aan de Hoogstraat in Den Haag en de Kapellestraat in Sluis. Daarvoor beschikte Calvin Klein in Nederland alleen over shop-in-shops bij De Bijenkorf. De vestiging in Den Haag werd na drie maanden weer gesloten.

Calvin Klein Underwear opent winkel in Amsterdam

Momenteel is Calvin Klein met al haar merken, waaronder Calvin Klein Underwear, Calvin Klein Jeans en ck Calvin Klein, aanwezig in ruim veertig landen wereldwijd met meer dan 10.000 medewerkers. In 2016 boekte het merk een omzet van 3,1 miljard dollar (2,8 miljard euro).

Beeld: Calvin Klein - Quincy Engelhardt

Suitsupply opent eerste winkel in Sydney

De Nederlandse herenmoderetailer Suitsupply opent een eerste flagshipstore in Sydney. Dat melden diverse media. Met de opening maakt de keten zijn debuut op de Australische markt.

De nieuwe flagshipstore bevindt zich in Martin Place, een vernieuwd winkelcentrum waarin ook H&M-zustermerk COS en koffermerk Rimowa zijn gevestigd. Met het vinden van de winkelruimte komt er een einde aan de vierjarige zoektocht van Suitsupply naar een geschikte locatie voor een flagshipstore. Vorig jaar maakte oprichter Fokke de Jong al bekend dat deze zich in Sydney zou gaan bevinden.

Naast de nieuwe flagshipstore, opende Suitsupply onlangs een eerste winkel in Kopenhagen en ook een in Dubai. De vestiging in Sydney wordt aankomende herfst geopend. Daarmee komt het totaal aantal Suitsupply-filialen uit op ruim zeventig wereldwijd.

Beeld: Suitsupply Facebook

Amsterdamse Denham wil binnen vijf jaar naar Amerika

Amsterdams label Denham the Jeanmaker richt zijn pijlen op de Verenigde Staten. Alhoewel de voorlopige focus op Europa en Azië ligt, vertelt oprichter Jason Denham tegen Retailtrends dat hij over vijf jaar winkels wil openen in de Verenigde Staten.

Amerikaanse klanten kunnen op dit moment al terecht bij retailers zoals Barney’s voor producten van Denham. Het verkoop via een retailnetwerk is volgens Denham vooral belangrijk voor de positionering van het merk.

Dit jaar heeft Denham 15 nieuwe winkelopening in zijn agenda staan. Op dit moment heeft het merk al 40 winkels verspreid over Europa en Azië. De meest recente is de opening van de flagshipstore in Ginza, een opkomende wijk in Tokyo. De rest van de winkels zullen in Nederland, Japan, China en Duitsland geopend worden.

Beeld: Denham the Jeanmaker

Online multibrand warenhuis van LVMH heet ‘24 Sevres’

Luxegroep LVMH heeft de naam van het nieuwe online multibrand warenhuis onthuld. Het e-commerce platform heet ‘24 Sevres’ naar de Rue de Sevres waar warenhuis Le Bon Marche gevestigd is, meldt de groep. LVMH is de eigenaar van het warenhuis.

Op het online platform zullen merken uit het portfolio van LVMH te koop zijn maar ook andere merken op het gebied van kleding, accessoires en beautyproducten. De website gaat volgens Bernard Arnault, de eigenaar van LVMH, 6 juni live in 70 landen.

LVMH heeft al eerder een online platform gehad, eLuxury, maar dat werd weer offline gehaald. Volgens Ian Rogers, chief digital officer van de LVMH Group is de timing nu juist, zegt hij tegen de NY Times.

Alle merken in het portfolio van LVMH, van Alexander McQueen tot Louis Vuitton, hebben nu een eigen website en webshop. De online verkoop van de groep kwam vorig jaar neer op 2 miljard euro. Dit is 5.3 procent van de totale omzet van de groep.

Beeld: Website 24 Sevres

Burberry trekt zich terug uit Chili

Brits modehuis Burberry heeft haar deuren in Chili gesloten. Volgens lokale bronnen heeft dit te maken met de distributeur in Latijns-Amerika van het modehuis, Grupo Wisa, die nu gelinkt wordt aan drugs en het witwassen van geld, aldus de krant Economia y Negocios.

Volgens de krant sloot de enige Chileense winkel van Burberry, in het Parque Arauco, aan het begin van deze maand haar deuren. De merknaam is nog te zien op de gevel evenals de laatste campagne van het merk, maar de ramen zijn afgeplakt.

Grupo Wisa heeft al meer problemen gehad. De Fossil Group moest zich onder andere ook terugtrekken in verband met de Clinton List, een lijst met bedrijven waar Amerikaanse handelssancties voor gelden.

Beeld: Burberry Facebook

Parfois weer terug in de winkelstraat

Parfois-franchisenemer Parfection wil binnen twee jaar twintig flagshipstores van Parfois. Dit meldt Robert Jan Visser, commercieel directeur bij Parfection tegen Retail Watching. De eerste twee locaties zijn nu geopend.

Parfois had lange tijd shop-in-shops in de V&D maar deze verdwenen toen het faillissement werd uitgesproken over het warenhuis. Producten van het merk waren toen nog online verkrijgbaar. De eerste twee winkels van Parfois bevinden zich in Hoog Catherijne in Utrecht en in Eindhoven. Op korte termijn moeten Amsterdam, Rotterdam, Maastricht en Den Haag volgen.

Parfois verkoopt naast accessoires ook kleding en schoenen. De grootste focus ligt echter op tassen en volgens Visser is er geen enkele vergelijkbare speler in Nederland. Naast de uitbreiding in Nederland wil Parfois zich ook gaan richten op Duitsland. In Zuid-Europa doet het merk het volgens Visser al erg goed. Parfois is onder andere verkrijgbaar in Italië, Portugal, Spanje en Frankrijk.

Beeld: Parfection Website

Fashion x Food: deze modespelers wagen een sprong in de keuken INTERACTIEVE KAART

Dat liefde door de maag gaat, is algemeen bekend. Hoewel altijd anders wordt beweerd, lijkt de modeindustrie toch een grote eetlust te hebben. Steeds meer retailers houden zich bezig met gastronomie. Zo kondigde Hudson’s Bay aan samen te werken met meesterkok Ron Blaauw voor het Amsterdamse filiaal van de keten en in de rest van haar vestigingen krijgt La Place een eigen plek. Ook het nieuwe concept van H&M, Arket, krijgt een gastronomisch tintje. FashionUnited nam een moment om in kaart te brengen welke modespelers onlangs een sprong in de keuken waagden.

Tegenwoordig kan de consument niet alleen de laatste collecties kopen, maar wordt dit begeleid door een latte met magere melk, een stuk chocolade cake, een Britse afternoon tea of een heel diner met kreeft of kaviaar

Klik op 'start' door en ga verder via de pijlen, of klik op de getagde locaties op de wereldkaart meer te weten te komen.

Hudson’s Bay werkt samen met meesterkok Ron Blaauw

Warenhuis Hudson’s Bay werkt voor het filiaal in Amsterdam samen met meesterkok Ron Blaauw. Dit maken het bedrijf en de kok bekend in een gezamenlijk persbericht. Blaauw opent op de bovenste verdieping van het pand restaurant Nacarat.

Al langere tijd was bekend dat de Amsterdamse locatie van het warenhuis een restaurant zou bevatten waar men kon genieten van lunch en diner. Aan Ron Blaauw de eer om zijn restaurant hier te vestigen. Ook na sluiting van het warenhuis kunnen gasten genieten van een fine dining experience. Op de bovenste verdieping van Hudson’s Bay hebben de gasten een uitzicht over Amsterdam. De naam van het restaurant is dan ook geïnspireerd door de warme oranje kleur van de ondergaande zon die gasten kunnen zien op de locatie.

”Binnen dit nieuwe restaurantconcept staat een rijke beleving hoog in het vaandel evenals toegankelijkheid en service,” zegt Blaauw in het persbericht. De gerechten zullen geïnspireerd zijn op de keuken uit het Midden-Oosten.

In 2017 opent Hudson’s Bay 10 nieuwe winkels in Nederland. De samenwerking met Ron Blaauw zou de winkelervaring ten goede komen. “Hudson’s Bay wil Nederland kennis laten maken met onze bijzondere en nieuwe winkelbeleving, en food is onmisbaar in deze beleving,” licht Jacco van der Steen, Director Marketing en Inkoop van Hudson’s Bay Nederland, toe. Het buitengewone menu en de service van Ron Blaauw dragen volgens Van der Steen bij aan de beleving van het Nederlandse Hudson’s Bay concept.

Gisteren maakte Hudson’s Bay ook bekend samen te werken met La Place, het voormalige V&D concept, ter verrijking van de winkelervaring. In de overige locaties van het warenhuis vestigt La Place zich.

Wilt u weten in welke steden Saks off 5th en Hudson’s Bay zich vestigen? Bekijk het op de kaart.

Beeld: Hudson’s Bay

Hudson’s Bay Company opent distributiecentrum in Mijdrecht

Hudson’s Bay heeft een huurovereenkomst getekend met HB Capital voor een distributiecentrum in Nederland. Voorheen was het centrum in gebruik door Blokker. Dat heeft HB Capital bekendgemaakt.

Het centrum is gevestigd op een strategisch slimme locatie, tussen de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Het centrum heeft een oppervlakte van 55.000 vierkante meter, inclusief kantoorruimte, magazijnen en parkeerplaatsen.

De eerste tien warenhuizen van Hudson’s Bay openen in het derde kwartaal en daarom zullen de voorraden, voor zowel offline als online verkoop, vanaf mei binnenkomen.

HB Capital is de investeringsmaatschappij van de familie Blokker. Welke gevolgen de huurovereenkomst voor Blokker heeft is niet bekend. De keten heeft ook nog een distributiecentrum in Gouda en Geldermalsen. Big Bazaar maakt overigens ook gebruik van het centrum in Mijdrecht.

Eerder vandaag maakte Hudson’s Bay al bekend een samenwerkingsovereenkomst te hebben bereikt met La Place. Van de tien nieuwe filialen die dit jaar openen krijgen er 9 een La Place-restaurant. Alleen het restaurant in de Amsterdamse Hudson’s Bay krijgt een andere invulling.

Beeld: Rijnboutt