(advertentie)
(advertentie)
Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

INTERACTIEF Sportmerk Asics lanceert een nieuw winkelconcept. Na de eerste ombouw in Brussel is het nu de beurt aan de vestiging in Amsterdam. FashionUnited sprak Scott Wakefield, retail director van Asics Europe voor een toelichting.

Scroll met uw muis over de interactieve foto’s voor uitleg over het nieuwe winkelconcept.

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Hoe gaat het eigenlijk met Asics? Lees morgen het interview met CEO Asics Europe Alistair Cameron op FashionUnited.

Beeld: Asics

Amsterdam denimstad: hier zijn de grote merken gevestigd

NIEUWSKAART"Nederlanders hebben jeans in hun bloed. Denim past bij hun mindset," antwoordde Adriano Goldschmied, mede-oprichter van het Italiaanse Diesel en ook wel bekend als de ‘Godfather of Denim’, op de vraag waarom Nederland een echt denimland is. Amsterdam staat internationaal bekend als denim capital, en wie de feiten op een rij ziet, snapt waarom. Allereerst is de hoofdstad de geboortestad van merken als G-Star en Denham the Jeanmaker, en vormt zij ook het decor van diverse denim gerelateerde evenementen als vakbeurs Kingpins en het Blueprint Festival - beide onderdeel van de Amsterdam Denim Days. Ook herbergt de stad het unieke House of Denim: een platform voor vakmanschap en innovatie van de industrie. Tel daar weer bij op dat in Amsterdam de allereerste Jean School ter wereld staat, en dat nergens zo’n hoog aantal denimlabels per vierkante kilometer is gevestigd als hier en je begrijpt: de titel denimhoofdstad lijkt de perfecte omschrijving voor Amsterdam.

De nieuwskaart vindt je na de volgende twee alinea's.

Dat zoveel denimlabels voor Amsterdam hebben gekozen als thuisbasis, is volgens Mariëtte Hoitink niet vreemd. Volgens de mede-oprichter van platform House of Denim, en recruitment- en consultancy bureau HTNK, speelt het internationale karakter van Nederland hierin een belangrijke rol: “Amsterdam is daardoor een soort global village waarin het makkelijker is om internationale mensen aan te trekken: van creatief tot commercieel; iedereen wilt zich hier wel vestigen.” Ook heeft volgens Hoitink het gunstige belastingklimaat invloed, evenals het feit dat Nederland naar verhouding veel kunstacademies kent die elk jaar weer nieuw talent leveren. Tot slot bevestigt Hoitink wat Denim Godfather Goldschmied al zei: ”Nederlanders hebben een down to earth mentaliteit, zeker in Amsterdam. Het is gewoon elke dag casual Friday - we zijn niet zo’n coutureland. Comfortabel, een beetje nonchalant: dát past bij ons.”

Amsterdam denimstad: hier zijn de grote merken gevestigd

Amsterdam is dus een geliefde standplaats is voor denimlabels uit binnen- en buitenland. Hoog tijd om eens te kijken welke labels zich allemaal in de denimhoofdstad hebben gevestigd. FashionUnited heeft in kaart gebracht welke denimmerken een kantoor of zelfs hun hoofdkwartier hebben in Amsterdam.

Uitleg: Klap het menu open via de linkerbutton in de menubalk of klik op de iconen in de kaart voor meer informatie over de merken.

Tip: Je kan deze nieuwskaart ook openen op uw mobiele telefoon, bijvoorbeeld tijdens je volgende bezoek aan Amsterdam. Instructie: download de Google Maps app. Zoek via Google.com (in de browser op uw telefoon) de titel van de kaart 'Denimmerken in Amsterdam'. Zodra je op de kaart klikt, opent deze automatisch in Google Maps. Indien je op een icoon klikt, wordt ook direct de optie geboden een routebeschrijving te starten vanaf je huidige locatie.

In dit overzicht van denimlabels die een (hoofd)kantoor in Amsterdam hebben, zijn zowel merken opgenomen die Nederlandse wortels hebben als merken met een internationale achtergrond. Daarnaast geldt dat is gekeken naar denimlabels of retailers die zich specifiek focussen op of specialiseren in denim. Ondanks dat veel modeketens tegenwoordig ook jeans verkopen, zijn zij om die reden niet in dit overzicht opgenomen.

Foto's: FashionUnited.

Hunkemöller richt pijlen op Groot-Brittannië

Leidend Nederlands lingeriemerk Hunkemöller heeft zijn pijlen gericht op de Britse markt. Het merk verkent opties om een serie winkels te openen door het gehele land.

Philip Mountford, CEO van Hunkemöller onthult dat de lingeriegigant op dit moment verschillende opties overweegt om winkels te openen in Groot-Brittannië, inclusief een potentiële locatie aan Oxford Street in Londen. Een woordvoerder van Hunkemöller onthulde al eerder aan FashionUnited dat het lingeriemerk wellicht eigen winkels of concessies zou openen in het land, maar zei daarbij dat dit nog geen concrete plannen waren destijds. Daarentegen hoopt het merk nu de eerste Britse winkel te openen aan het einde van 2018 - begin 2019, maar Mountford gelooft dat dit wellicht eerder plaatsvindt als de juiste kansen zich voordoen.

Hunkemöller breidt dit jaar uit naar Zwitserland en Noorwegen, aldus Mountford. Het merk was al eens aanwezig in de Britse markt met een concessie in House of Fraser aan Oxford Street in 2011, maar haalde deze na een tijd weg. Britse klanten kunnen op dit moment al terecht bij het globale e-commerce platform van Hunkemöller.

Beeld: Hunkemöller

Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra

Tommy Hilfiger lanceert nieuwe app met shoppable Instagram-foto’s

Dat Instagram goed scoort bij de klant is inmiddels wel bekend. Tommy Hilfiger heeft nu een nieuwe Europese app gelanceerd, waarbij de Instagram feed èn de koopknop geïntegreerd zijn in de applicatie.

De app is in zeventien Europese landen uitgerold. De app biedt een speciale Instagram-functie, waarbij Instagram-post shoppable zijn gemaakt. Onder de posts is het kledingstuk te zien met een groene ‘Koop dit’-knop.

Tommy Hilfiger lanceert nieuwe app met shoppable Instagram-foto’s

Naast de Instagram feed is de app ook voorzien van store scanner waarmee kledingtags gescand kunnen worden, zodat klanten weten of een item nog op voorraad is in een andere vestiging. Ook kunnen ze het item online bestellen.

De klant kan ook een verlanglijstje aanmaken en toegang krijgen tot het loyaliteitsprogramma Hilfiger Club. Via het programma krijgen klanten persoonlijke berichten, promoties en uitnodigingen voor evenementen.

Tommy Hilfiger lanceert nieuwe app met shoppable Instagram-foto’s

Instagram testte zelf ook al e-commerce mogelijkheden. Vorige maand werd er een nieuwe tool gelanceerd in de Verenigde Staten, waarbij e-tailers een ‘prijskaartje’ aan de producten op de posts konden handen. Deze linkt overigens nog steeds naar de webwinkel zelf.

Beeld: screenshots Tommy Hilfiger app

Zalando overweegt fysieke winkels te openen in grote steden

Een Zalando-winkel in Londen, Parijs of Berlijn; het zou in de toekomst zomaar kunnen. De e-tailer overweegt flagshipstores te openen in grote steden. Dat zegt board member Rubin Ritter in een interview met het Duitse Manager Magazin.

“We hebben echte fans in de grote steden die veel tijd bij ons doorbrengen en veel bestellen,” zegt Rubin Ritter tegen het magazine. “Het zou interessant voor ze kunnen zijn het merk ook offline te ervaren.”

Zalando overweegt fysieke winkels te openen in grote steden

De e-tailer is al langer bezig met groeien in de breedte en werkt aan offline zichtbaarheid. Zo werd er in 2015 al een tijdelijk warenhuis geopend in het voormalige Kaufhaus-pand in Berlijn. Dat deed de e-tailer in 2012 overigens ook al. Toen werden er outlets in Berlijn, Frankfurt en Keulen geopend. Recentelijk keek Zalando nog naar panden in het centrum van Düsseldorf. In de outlets kunnen klanten hun gekochte producten retourneren, maar er worden ook restpartijen kleding en andere items verkocht. Volgens Zalando draait het in de flagshipstores meer om merkbeleving.

In 2015 kocht Zalando de zo goed als failliete vakbeurs Bread & Butter, waarbij de beurs veranderde in een modefestival voor consumenten. Dat was de eerste stap richting de offline verkoop. Vorig jaar startte Zalando al met lokale verkoop via winkeliers. Recentelijk nam de online speler basketbalspecialist Kickz over.

Zalando overweegt fysieke winkels te openen in grote steden

Zalando overweegt producten in 3D te printen

Zalando denkt ook hard na over het 3D-printen van mode. “Het zou een groot voordeel zijn als we in staat zouden zijn om de best verkopende van Berlijn opnieuw te printen,” zegt Ritter. Hij laat weten ook na te denken over het printen van kleine en middelgrote modemerken. “3-D printers zouden een belangrijk onderdeel van ons operationeel systeem kunnen worden, als aanvulling op onze logistieke en fulfillment mogelijkheden.” Zalando investeert al langer in andere technologische bedrijven, om de technologische potentie van het modeplatform te vergroten. Zo pompte Zalando geld in het Zwitserse bedrijf Fashwell. Door middel van beeldanalyse-software kan het bedrijf kledingstukken herkennen.

Zalando overweegt fysieke winkels te openen in grote steden

In 2016 zag Zalando de omzet met 23 procent stijgen naar 3,6 miljard euro. Het aantal klanten steeg met 11 procent naar 20 miljoen. Bijna 2 miljard mensen bezochten de webwinkel, waarbij het aantal bezoeken via tablets, mobiele websites en apps met 65,6 procent steeg. Het aantal actieve consumenten steeg in een jaar tijd met 2 miljoen naar 19,9 miljoen gebruikers. De consumenten plaatsten meer orders dan vorig jaar: 69,2 miljoen tegenover 55,3 miljoen orders in 2015.

“Sterke groei vraagt non-stop investeringen,” zei co-CEO Rubin Ritter toen in reactie op de jaarcijfers. “Nu we de technologie en het operationele systeem bouwen om de Europese mode-industrie te transformeren, zullen we verder investeren in een unieke en moeiteloze klantenervaring en een sterkere supplier positie, om de groei op de markt verder te brengen.”

In maart sprak FashionUnited met de David Schneider, mede-oprichter en bestuurslid van Zalando, en Benjamin Krümel, vicepresident van de afdeling Men & Specialty. Lees ook: Zalando's medeoprichters over marktplaatsen, Kickz en Bread & Butter

Beeld: Zalando

Eerste Nederlandse vestigingen Saks Off 5th in de herfst open

Het warenhuis Saks Off 5th komt aan het begin van de herfst naar Nederland. De eerste vestiging opent in Rotterdam, daarna volgt Amsterdam. Beide winkels komen op A-locaties in de stad.

De eerste Nederlandse winkel van Saks Off 5th wordt gevestigd op de Hoogstraat 158, in het centrum van Rotterdam. Ook Hudson’s Bay zal zich vestigen in het pand, waar voorheen V&D was gevestigd. Het was al bekend dat de Amsterdamse Saks Off 5th zich zal vestigen in de gerenoveerde Kalverpassage (de voormalige Kalvertoren) aan de Kalverstraat. De winkels in Rotterdam en Amsterdam hebben allebei een winkeloppervlakte van 3.000 vierkante meter.

De lancering van Saks Off 5th in Nederland is onderdeel van de Europese strategie. Deze zomer gaan er onder meer vijf vestigingen open in Duitse steden. De uitrol van Saks Off 5th loopt gelijk met de komst van zusterbedrijf Hudson’s Bay naar Europa. Hudson’s Bay opent dit jaar maar liefst 10 nieuwe winkels, en later wordt dat uitgebreid naar 20 vestigingen.

Wilt u weten in welke steden Saks off 5th en Hudson’s Bay zich vestigen? Bekijk het op de kaart.

Eerste Nederlandse vestigingen Saks Off 5th in de herfst open

Saks Off 5th opent eerste twee winkels de herfst

Saks Off 5th biedt nieuwe labels en premium merken aan tegen gereduceerde prijzen. Het warenhuis kent een snelle doorlooptijd en wisselt het assortiment iedere 9 weken. “Juist vanwege dit brede en snel wisselende assortiment wordt winkelen in de filosofie van Saks Off 5th een belevenis om steeds weer naar uit te kijken,” zegt Saks Off 5th in een persbericht.

Het doel is om door het jaar heen ongeveer 800 premium labels in Europa aan te bieden. Naast damesmode bestaat het aanbod uit herenmode, en ook footwear, accessoires, home, sport en kindermode.“De combinatie van relevante merken, aantrekkelijke prijzen en constante innovatie en verandering ontbreekt in het huidige Nederlandse winkelaanbod. Wij zijn er voor consumenten die kwalitatief hoogwaardige fashion voor hun geld willen. Tegelijkertijd willen consumenten telkens weer verrast worden door het aanbod. Winkelen moet een ontdekkingsreis worden. Onze klanten moeten zich afvragen: wat brengt Saks Off 5th nu weer? En die belofte maken wij waar,” zegt Wayne Drummond, president van Saks Off 5th. Hij wijst het succes van het warenhuis toe aan drie verschillende elementen: ‘uitzonderlijke waarde, geweldige beleving en begeerlijke merken’.

Eerste Nederlandse vestigingen Saks Off 5th in de herfst open

Het nieuwe warenhuis start deze week met een campagne om personeel te werven voor beide vestigingen. In totaal gaat het in 2017 om 150 (parttime en fulltime) banen, voor functies op alle niveaus.

Saks Off 5th is een dochtermaatschappij van Hudson’s Bay Company uit Canada. Vanaf de zomer 2017 start Saks Off 5th met winkels in het Duitse Düsseldorf, Frankfurt, Stuttgart, Wiesbaden en Heidelberg.

Beeld: Saks Off 5th website

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

Na een testfase van een maand opent Hunkemöller op 29 april de eerste opzichzelfstaande sportwinkel, de ‘HKMX Sportswear Store’, in Berlijn. Het is voor het eerst dat de lingerieketen een speciale winkel voor het eigen sportmerk HKMX opent. Hunkemöller is van plan om HKMX als aparte keten uit te rollen in de komende 5 jaar.

De eerste HKMX-winkel is gevestigd aan de Rosenthalerstrasse 50 in Berlin-Mitte. Hunkemöller’s CEO Philip Mountford: “Na de opening van de HKMX winkel in Berlijn openen we later dit jaar nog 3 eigen winkels, en onze langetermijnvisie is om in de komende 5 jaar 50 winkels te openen.”

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

Hunkemöller wil 50 HKMX-sportwinkels openen in komende 5 jaar

De eerste HKMX-winkel in Berlin-Mitte heeft een winkeloppervlak van 120 vierkante meter. Over de locatiekeuze voor de Berlijnse winkel zei Mountford: “We hebben de Berlijnse Rosenthalerstrasse geselecteerd vanwege zijn unieke merkenmix, die alle belangrijke spelers op sportmode omvat.”

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

In de nieuwe winkel, die is opgezet als concept store, zijn veel moderne features te vinden. De paskamers zijn voorzien van locker doors die de consument het gevoel geeft weer even in de sportschool te staan. De muren zijn voorzien van een kaart van Berlijn en fitness instructies. Hunkemöller heeft een speciale sportbeha muur geïnstalleerd, waar klanten via een klein interactief touch screen de juiste sportbh kunnen vinden, die past bij het level van intensiteit. Klanten kunnen tevens afrekenen bij mobiele betaalpunten.

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

Een aantal features was al eerder te zien in de recent geopende flagshipstore van Hunkemöller in de Amsterdamse Kalverstraat. Zo is de nieuwe HKMX-sportwinkel ook uitgerust met een social media muur met geïntegreerde selfie camera, waarna de selfie ook op de digitale muur verschijnt. Ook Instagram-posts met speciale Hunkemöller-hashtags zijn terug te vinden op de muur. Het design van de winkel in Berlijn is vergelijkbaar met de sportafdeling in Amsterdam; het logo van HKMX wordt met de ‘X’ verbeeld in het ontwerp van het plafond en de houten panelen achter de toonbanken. De bakstenen muren en betonnen vloeren verwijzen naar een urban lifestyle, en de bankjes en ballet barres zijn geïnspireerd op sportzalen.

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

Het winkelconcept is ontworpen door het bureau Storeage, in samenwerking met global retail experience manager Britta Hall. “We hebben de winkel ontworpen voor onze Shero, onze belangrijkste vrouwelijke klant, in gedachten. De stijl van de HKMX-collectie is mode met een focus op design en dat is het winkelconcept ook - maar met een sporty twist en authentieke details. “Onze omnichannel expertise en de social merkpositionering zijn opgenomen in functies als de sociale muur en de mobiele betaalpunten. Een speciale geur en toegewijde muziek creeën een energieke en leuke winkelomgeving.”

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

Hunkemöller ziet veel potentie in sportketen HKMX

“HKMX heeft zich snel ontwikkeld in de laatste 2,5 jaar en heeft een omzet van 20 miljoen euro behaald in 2016. Als onderdeel van ons strategieplan hebben we een groot potentieel gezien en een mogelijkheid om HKMX los te maken van het moedermerk Hunkemöller, om een nieuw stand-alone sport concept te creëren,” zegt Mountford zegt in een statement.

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

Hij vervolgt: “We hebben een groot consumentenonderzoek gehouden, dat duidelijk heeft aangetoond dat onze ‘shero’s’ (de vrouwelijke klant van de keten, red.) en potentiële klanten met een gelijk profiel geloven in het product, de marketing en het nieuwe winkelconcept. De uitkomsten van het onderzoek hebben ons een duidelijk beeld gegeven van de mogelijkheid voor het HKMX merk in de toekomst.”

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

In februari sprak FashionUnited met global retail experience manager Britta Hall over het winkelconcept van de nieuwe flagshipstore in de Kalverstraat in Amsterdam. Bekijk het interactieve beeldverslag hier: Dit is de flagshipstore van Hunkemöller in de Kalverstraat

Meer weten over werken bij Hunkemöller? Klik hier!

Beeld: Hunkemöller

Hunkemöller wil 50 HKMX-winkels openen in komende 5 jaar

Hunkemöller is van plan om sportmerk HKMX als aparte keten uit te rollen in de komende 5 jaar. Het is voor het eerst dat de lingerieketen een nieuw merk als aparte keten in de markt zet.

“HKMX heeft zich snel ontwikkeld in de laatste 2,5 jaar en heeft een omzet van 20 miljoen euro behaald in 2016. Als onderdeel van ons strategieplan hebben we een groot potentieel gezien en een mogelijkheid om HKMX los te maken van het moedermerk Hunkemöller, om een nieuw stand-alone sport concept te creëren,” zegt Mountford zegt in een statement.

Hij vervolgt: “We hebben een groot consumentenonderzoek gehouden, dat duidelijk heeft aangetoond dat onze ‘shero’s’ (de vrouwelijke klant van de keten, red.) en potentiële klanten met een gelijk profiel geloven in het product, de marketing en het nieuwe winkelconcept. De uitkomsten van het onderzoek hebben ons een duidelijk beeld gegeven van de mogelijkheid voor het HKMX merk in de toekomst.”

Na een testfase van een maand opent Hunkemöller op 29 april de eerste opzichzelfstaande sportwinkel, de ‘HKMX Sportswear Store’, in Berlijn. CEO Philip Mountford: “Na de opening van de HKMX winkel in Berlijn openen we later dit jaar nog 3 eigen winkels, en onze langetermijnvisie is om in de komende 5 jaar 50 winkels te openen.”

Meer weten over werken bij Hunkemöller? Klik hier!

Beeld: Hunkemöller

Kijken: dit is de grootste Dior winkel ter wereld

Dior heeft onlangs een winkel geopend in de luxe wijk Ginza in Tokyo. Het is de grootste winkel tot nu toe en telt vijf verdiepingen. De inrichting is ontworpen door Yoshio Taniguchi, die onder andere ook verantwoordelijk is voor het nieuwe ontwerp van het MoMa in New York. De Japanse architect ontwierp een unieke gevel met witte, gesluierde hellingen die een Japanse tint geven. Het interieur is ontworpen door Peter Marino, die ook andere Dior boetieks wereldwijd inricht.

Kijken: dit is de grootste Dior winkel ter wereld

In de winkel zijn onder andere lederwaren, accesoires, de vrouwen ready-to-wear collectie en Dior Homme over verschillende verdiepingen te vinden. Op de derde verdieping is nog een café aanwezig waar exclusieve desserts worden geserveerd door een Franse patissier-chocolatier.

Kijken: dit is de grootste Dior winkel ter wereld

De opening werd gevierd met twee modeshows. Een haute couture show en een gericht op mannenmode. Creatief directeur Maria Chiuri ontwierp de haute couture collectie. Kris van Assche, ontwerper bij Dior Homme, toonde tijdens de show voor het eerst een pre-fall lijn. Beide lijnen zijn te koop in de nieuwe winkel.

Kijken: dit is de grootste Dior winkel ter wereldKijken: dit is de grootste Dior winkel ter wereldKijken: dit is de grootste Dior winkel ter wereld

Foto’s: Dior

Groen licht voor outletcentrum Zevenaar

Fashion Outlet Zevenaar (FOZ) mag definitief worden gerealiseerd. Dat heeft de gemeenteraad van het Gelderse Zevenaar woensdag besloten. Zowel het stedenbouwkundig- als beeldkwaliteitsplan werden goedgekeurd, zo schrijft De Gelderlander.

Daarmee wordt begonnen met de realisatie van het nieuwe winkelgebied, dat een oppervlakte van zo’n 15.000 vierkante meter krijgt en jaarlijks een miljoen bezoekers moet trekken. Twee jaar geleden waren zowel de provincie Gelderland als Inretail nog tegen de komst van het outletcentrum, omdat de ontwikkeling van binnensteden belangrijker zou zijn. Nu stemde alleen de SP tegen de plannen.

De gemeente, projectontwikkelaar Stable International en bouwbedrijf VolkerWessels ondertekenen op 11 mei de koopovereenkomst. Daarbij wordt ook een convenant getekend, waarin de Zevenaarse ondernemersverenigingen AOZ en Lindus en het Regionaal Bureau voor Toerisme afspraken hebben gemaakt over de vraag hoe de komst van het outletcentrum een positief effect kan hebben op het centrum van Zevenaar en de regio.

Stable International, dat de plannen voor FOZ in de zomer van 2014 onthulde, verklaarde eerder dat het nieuwe outletcentrum het goed zou kunnen doen vanwege een goede bereikbaarheid. De ontwikkelaar hoopt met name Duitse bezoekers te kunnen trekken, omdat de Nederlandse outletmarkt volgens topman Kees Woltering echt vol zou zijn, zo vertelde hij tegenover Retailtrends. Naar verwachting opent de outlet in 2021 haar deuren.

Onlangs werd ook voor een groot deel ingestemd met de plannen voor de komst van de Holland Outlet Mall, een outletcentrum in Zoetermeer. Het winkelcentrum wordt een stuk groter dan het FOZ en moet tegenwicht bieden aan de Mall of the Netherlands die wordt gebouwd in Leidschendam.

Bekijk de huidige en toekomstige outletcentra in Nederland op de kaart. Klik op een icoon om meer informatie over het outletcentrum te ontdekken.

Beeld: Stable International