(advertentie)
Winkelhuren in 2016 flink teruggelopen, Amsterdam het duurst

Het huren van een winkelpand is in 2016 voor het zesde jaar op rij een stuk goedkoper geworden. In tweederde van de Nederlandse winkelstraten en -centra daalden de huurprijzen, gemiddeld met 4,2 procent ten opzichte van 2015. Dat gold echter niet voor Amsterdam, waar de winkelhuurprijzen het afgelopen jaar juist flink stegen. Dat blijkt uit recent onderzoek van vastgoedadviseur JLL, die de prijs van 187 winkelstraten in 74 gemeenten vergeleek.

In totaal daalde de huurprijs in 65 procent van de onderzochte winkelstraten. Voornamelijk kleine en middelgrote steden kregen te maken met een daling van de winkelhuren, gemiddeld met 7,7 procent. Ook in veel winkelcentra is het huren van een pand goedkoper geworden. Gemiddeld daalden die huurprijzen met 4,5 procent.

Winkelhuren in 2016 flink teruggelopen, Amsterdam het duurst

Winkelhuren in 2016 goedkoper, behalve in Amsterdam

In slechts zeventien van de onderzochte winkelstraten stegen de winkelhuren. Drie van de vijf grootste stijgers bevinden zich in Amsterdam. Op de eerste plaats staat de Ferdinand Bolstraat. Daar stegen de huurprijzen met 18 procent, toe te schrijven aan de opening van de Noord/Zuidlijn in 2018. Op de tweede plaats staat het Rokin met een stijging van 14 procent, eveneens door de komst van de metro. Het Rokin wordt gevolgd door de Damrak, waar de huren met dank aan de komst van nieuwe winkelketens als Primark met 13 procent stegen.

De drie grootste stijgers in de hoofdstad worden gevolgd door de Eindstraat in Breda, waar de winkelhuren met 9 procent stegen als gevolg van een aanvulling van het winkelaanbod. De top vijf wordt afgesloten door de Grote Marktstraat in Den Haag. Daar werden de huurprijzen 8 procent duurder, mede door de komst van nieuwe winkelketens. Winkelcentrum Gelderlandplein in Amsterdam zag eveneens een opvallende stijging van 13 procent, te danken aan een recente renovatie.

”Niet alleen Nederlanders, maar ook buitenlandse toeristen spenderen veel in de Amsterdamse binnenstad', zegt Sven Bertens, hoofd onderzoek van JLL, tegenover het Financieele Dagblad. 'Een ander voorbeeld is Maastricht; toeristen zijn goed voor de winkelomzetten.”

”Lagere huren bieden retailers weer perspectief”

Dat vooral kleinere steden het moeilijk lijken te hebben, is volgens Chris van Kaam, hoofd retail bij JLL, onder andere te wijten aan het feit dat de vraag van winkeliers daar minder wordt. Ook het aantal faillissementen van de afgelopen jaren zorgde voor de dalende huurprijzen. Toch is er volgens Van Kaam “nog geen reden voor een hosannastemming”. “De lagere huren bieden veel retailers weer perspectief,” zegt hij tegenover het FD. Zo is in de eerste drie kwartalen van 2016 net zoveel aan lege winkelruimte verhuurd als in heel 2015. Ook vestigen ondernemers zich vaker in leegstaande panden, zoals Topshelf en Decathlon in de vrijgekomen gebouwen van V&D. “Dat brengt weer wat elan in de straat,” aldus Van Kaam.

Bovendien ziet de vastgoedadviseur dat verhuurders steeds meer kortingen geven om huurders te trekken. Een voordeel hiervan is volgens Bertens dat huur en omzet weer met elkaar in balans komen.

Winkelhuren in 2016 flink teruggelopen, Amsterdam het duurst

Amsterdam blijft de duurste stad

Vastgoedadviseur Cushman & Wakefield maakte onlangs bekend dat Amsterdam met afstand de duurste stad blijft. De hoofdstad heeft de zes prijzigste straten van Nederland, met op de eerste plaats de Kalverstraat. Daar betalen retailers jaarlijks 3.000 euro per vierkante meter, bijna het dubbele van de duurste straat van Rotterdam, de Lijnbaan. Daar betalen winkeliers 1.650 euro per vierkante meter per jaar. De Lange Elisabethstraat in Utrecht en de Grote Straat in Maastricht delen de derde plaats met een bedrag van 1.600 euro per vierkante meter per jaar.

”De Lijnbaan zal waarschijnlijk nooit de huurtarieven van de Kalverstraat halen, maar in Rotterdam is door alle belanghebbenden hard gewerkt om het winkelhart aantrekkelijk te maken”, zegt Arjen Boesveldt van Cushman & Wakefield tegenover de NOS. “De gemeente heeft met ondernemers, verhuurders en beheerders 'Lijnbaansessies' georganiseerd en daar plukt iedereen nu de vruchten van.”

JLL: “Huurprijzen komende twee jaar stabiel”

Volgens JLL gaan de positieve vooruitzichten voor zowel de economische groei in Nederland als de consumentenbestedingen ervoor zorgen dat de huurprijzen de komende twee jaar gaan stabiliseren. “Dit biedt kansen voor retailers om weer een gezonde operatie neer te zetten. Het geldt hoofdzakelijk voor regionale winkelmarkten die voldoende consumenten aan zich kunnen binden. Door de dalende huurprijzen zijn deze weer aantrekkelijk geworden voor een grotere groep (inter)nationale retailers,” luidt het rapport.

Vooral kleinere steden moeten zich volgens Bertens van JLL gaan herpositioneren. “Kleine steden hebben lang last gehad van grootheidswaanzin. Ze wilden met de grote steden meedoen. Dat was slecht voor de markt als geheel. Ze moeten zich nu gaan herpositioneren en richten op een functionele rol. Dan hebben ook de winkelstraten in kleinere steden toekomst,” zegt hij tegenover de krant.

Beeld: FashionUnited

Deur open of dicht? Heeft geen invloed op winkelbezoekers

Wie in de gemiddelde winkelstraat om zich heen kijkt, zal opmerken dat het merendeel van de winkeldeuren open staat. Veel winkeliers zien deze open deur als een welkomend gebaar, maar wat blijkt: of de deur open of dicht staat heeft geen invloed op het aantal winkelbezoekers. Dat blijkt uit onderzoek dat in Antwerpen is uitgevoerd door Stadslab 2050, Eandis, Unizo, Quartier National en de Stad Antwerpen.

Voor het onderzoek werden straatcamera’s en infraroodtellers in de winkelstraat geïnstalleerd die tussen mei en november 2016 data verzamelden over het voorbijkomende publiek tijdens drie verschillende condities: een open deur, een dichte deur of een dichte deur die wel vergezeld ging met extra lichtreclame in de winkel. Het aantal passanten - zowel degenen die een winkel voorbij liepen als klanten die daadwerkelijk naar binnen stapten - werd vervolgens geteld tijdens de verschillende situaties. Bij het analyseren van de cijfers is ook rekening gehouden met variabelen die mogelijk ook invloed hebben op het aantal passanten zoals het weer en de specifieke dag van de week. De resultaten van het onderzoek laten zien dat het aantal shoppers dat een winkel binnenstapte niet verschilde per situatie. Het aanbod van de winkel en de aantrekking daarvan blijken veel bepalender te zijn in het aantrekken van klanten, zo stelt Stadslab2050.

Tegenover Het Laatste Nieuws (HNL) bevestigden diverse deelnemende winkeliers dat de conclusie van de studie in overeenstemming is met hun eigen ervaringen. Jonas Weyn, werkzaam bij Kudeta, vertelt: “Ik ben heel blij dat dit eindelijk eens onderzocht wordt. Ik heb geen verschil gemerkt. Bij mij blijft de deur dicht omdat dat veel gezelliger is. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat de drempel niet verhoogd wordt. Daarom zorg ik ervoor dat de ingang gemakkelijk te vinden is en dat het allemaal niet te steriel is.” Overigens bleek ook een ander belangrijk voordeel van het sluiten van de deur: gemiddeld wordt het aardgasverbruik van een winkelier met 37 procent verminderd wanneer winkeliers hun deur dicht houden.

Beeld: Stad Antwerpen, Facebook

De fysieke winkels van Neckermann.com zijn failliet verklaard door de rechtbank van Midden-Nederland. Het betreft 11 winkels in Nederland en België. Bekijk de winkels van de failliete Neckermann.com op de kaart.

Eerder was al het nieuws naar buiten gekomen dat zusterbedrijf Readen faillissement had aangevraagd.

American Apparel sluit bijna alle Britse filialen

Ruim een maand nadat American Apparel voor de tweede keer uitstel van betaling heeft aangevraagd, heeft het Amerikaanse modebedrijf vorige week twaalf van haar dertien winkels in Groot-Brittannië gesloten. Dat bevestigde curator KPMG. De laatste overgebleven Britse winkel bevindt zich in Camden High Street in Londen.

”In de afgelopen zeven weken hebben we onze plannen om alle winkels op korte termijn te sluiten om de voorraad te verkopen en daarmee waarde te realiseren voor de schuldeisers, uitgevoerd,” aldus Jim Tucker, herstructureringspartner bij KPMG. Door het sluiten van de filialen in onder andere Nottingham, Glasgow, Leeds, Bristol en Brighton verliezen zo’n 150 medewerkers hun baan. De overgebleven Britse winkel zal in januari alsnog dicht gaan.

Afgelopen maand kwam American Apparel opnieuw in de problemen, slechts enkele maanden na het aflossen van de 200 miljoen dollar aan schuld en de eerste aanvraag van uitstel van betaling. Inmiddels is bekend dat de Canadese fabrikant Gildan Active Wear Inc. de intellectuele eigendommen van het in Los Angeles gevestigde modemerk voor 66 miljoen euro overneemt. Het bedrijf wil echter niet alle 230 retaillocaties overnemen, waardoor American Apparel ook winkels in de Verenigde Staten wil sluiten.

De sluiting van de Britse winkels is een strategische stap in de poging om de overeenkomst met Gildan zo soepel mogelijk te laten verlopen. Voor de retailtak wordt nog een koper gezocht, maar volgens een advocaat van American Apparel zou het ‘onwaarschijnlijk’ zijn dat die wordt gevonden. De overgebleven winkels die niet kunnen worden verkocht, gaan vermoedelijk in april van volgend jaar dicht.

Beeld: American Apparel

Ruim driekwart retailers graag op zondag open

Een ruime meerderheid van de gemeenten en ondernemers kiest voor een ruime openstelling van de winkels op zondagen. Zo’n acht op de tien van de Nederlandse winkeliers wil graag op zondag geopend zijn, zo blijkt uit de evaluatie van de Winkeltijdenwet door minister Kamp van Economische Zaken.

”Een grote meerderheid van de winkeliers wil graag op zondag open zijn. Dat is goed voor de economie en wordt positief ontvangen door hun klanten en werknemers,” stelt Kamp in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens de minister lukt het gemeenten om op lokaal niveau een goede afweging te maken van zowel de economische belangen als de waarde van de zondagsrust.

Sinds 1 juli 2013 mogen gemeenten zelf bepalen op de winkels op zon- en feestdagen geopend mogen zijn of niet. Inmiddels geeft 79 procent van de winkeliers aan op zondag open te willen zijn. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de wensen van de klant, de mogelijkheid tot extra omzet en het feit dat concurrenten ook geopend zijn. 4 procent is volgens de evaluatie, uitgevoerd door onderzoeksbureau BMC, geopend vanwege contractuele verplichtingen.

Uit de Kamerbrief blijkt daarnaast dat werknemers zich tegenwoordig niet onder druk gezet voelen om op zondagen te werken. Negen van de tien werknemers geven aan een extra toeslag te ontvangen en met name voor jongeren zou dit een belangrijke reden zijn om op zondag te willen werken. Mensen die juist niet op zondag willen werken, geven hier voornamelijk sociale redenen voor.

Beeld: FashionUnited

Aantal personen dat online kocht stijgt met 2 procent in 2016

Online winkelen lijkt nog steeds in de lift te zitten, blijkt uit onderzoek van Eurostat: het onderzoeksbureau van de Europese Unie. Het afgelopen jaar werd door meer dan de helft van de Europese bevolking (55 procent) ten minste één online aankoop gedaan: een stijging van 2 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat consumenten zo graag online winkelen omdat het de mogelijkheid biedt om op elk moment van de dag iets te kopen. Daarnaast gaven ze aan online een groter productaanbod te vinden dan offline, vonden consumenten het een voordeel dat ze online hun mening konden delen over producten en biedt het internet de mogelijkheid om gemakkelijk prijzen van producten met elkaar te vergelijken.

Wat betreft het type product dat consumenten vooral online aanschaffen, staat (sport)mode op nummer één. 61 procent van de online aankopen viel namelijk in deze categorie. Onder consumenten tussen de 16 en 24 jaar lag dit percentage zelfs nog hoger en kwam uit op 69 procent. Ook reizen (52 procent) en huishoudelijke apparatuur (44 procent) werden vaak via een webwinkel gekocht.

Eurostat doet elk jaar onderzoek naar het online (koop)gedrag in de EU. Voor dit onderzoek werden meer dan 200.000 consumenten tussen de 16 en 74 jaar ondervraagd.

Beeld: Pexels.com

Zeeman wil meer winkels openen in Spanje

Zeeman wil gaan uitbreiden in Spanje. De Nederlandse budgetketen is van plan binnenkort meerdere nieuwe winkels te openen in het land, te beginnen in de Catalaanse provincie Tarragona. Dat schrijft de Catalaanse krant Diari Més op zijn website.

Volgens Diari Més vinden op dit moment al onderhandelingen plaats, en wil Zeeman op korte termijn drie filialen openen in de omgeving van de stad Reus. Eén locatie waar de budgetketen zijn oog op zou hebben laten vallen, is een pand van 300 vierkante meter dat is gevestigd in het winkelcentrum El Pallol. Daarnaast wil het bedrijf naar verluidt ook twee winkels gaan openen in buitenwijken van de stad.

Of Zeeman daadwerkelijk zijn intrek zal nemen in het winkelcentrum, is nog niet bekend. Volgens bronnen azen ook Decathlon en Media Markt namelijk op dit winkelpand.

Zeeman heeft op dit moment al twee winkels in Spanje, welke zijn gevestigd in Girona en Figueres. In juli van dit jaar maakte Zeeman de jaarcijfers van het voorafgaande boekjaar bekend. Uit de cijfers bleek dat de netto-omzet met 1,3 procent was gedaald tot een bedrag van 530,1 miljoen euro. Tevens bleek hieruit dat Spanje en Oostenrijk de kleinste markten zijn voor Zeeman. In Spanje boekte het bedrijf een omzet van 1,1 miljoen euro.

Beeld: Zeeman

Begin december werd de komst van Costes Men en gecombineerde Costes Women en Men winkels aangekondigd, nu heeft The Sting ook openingsdata bekendgemaakt.

De eerste Costes Men winkel opent begin maart in Den Bosch. Costes Men maakt wel al eerder zijn debuut in de winkelstraat; de eerste gecombineerde Costes Women & Men winkel opent eind febuari de deuren in Deventer. Dat heeft een woordvoerder van The Sting laten weten aan FashionUnited.

Costes, onderdeel van modeketen ‘The Sting’, opende haar eerste winkel in de zomer van 2013 aan de Utrechtse Oudegracht. Costes maakte al in het jaar na de oprichting winst. Momenteel heeft Costes 23 Women winkels. Binnen nu en drie jaar wil The Sting met Costes naar 50 verkooppunten toe. Naast filialen in Den Bosch en Deventer komen er in het voorjaar van 2017 nieuwe Costes vestigingen bij in Zaandam, Breda, Alkmaar, Arnhem, Amsterdam en Eindhoven. Dat zijn zowel Costes Women, Costes Men & Women en Costes Men winkels.

Bekijk de expansieplannen van Costes op de kaart. De 23 huidige vestigingen zijn aangegeven in het blauw, de 8 nieuwe winkels die in het voorjaar van 2017 de deuren openen in het paars. Klik op het filiaal voor meer informatie over de aard van de winkel (Women, Women & Men of Men) en de openingsdatum.

Meer lezen over de nieuwe mannenmodeketen Costes Men en expansieplannen van The Sting? Lees hier het interview met chief creative officer Maurice Dahan.

Journalist doet boekje open over werkomstandigheden Uniqlo

De Japanse keten Uniqlo, onderdeel van Fast Retailing Co.,ligt onder vuur. Werknemers die bij het bedrijf werken, zouden dit namelijk doen onder zeer slechte omstandigheden. Dat meldt The Japan Times.

De ophef die is ontstaan omtrent de werkomstandigheden binnen de retailer, is gebaseerd op artikelen die zijn geschreven door de Japanse journalist Masuo Yokoto. De journalist publiceerde in 2011 al een boek (“Light and Shadow of the Uniqlo empire”) waarin hij belichtte hoe Uniqlo zo groot had kunnen worden. Fast Retailing CEO Tadashi Yanai reageerde toen als volgt: “Mensen die achter mijn rug om praten over dit soort zaken hebben mij nooit ontmoet. Ze zouden eigenlijk eens zelf moeten meemaken hoe het is om voor ons te werken.” Naar aanleiding van deze uitspraak, besloot Yokoto undercover onderzoek te doen door in dienst te gaan bij Uniqlo.

Yokoto was in totaal dertien maanden werkzaam bij Uniqlo, en merkte dat werkomstandigheden vooral tijdens drukke (feest)dagen slecht waren. Werknemers die dagen maakten van 9 uur ‘s morgens tot half 12 ‘s nachts waren geen uitzondering: “Het was net een oorlogsgebied,” aldus Yokoto. Daarnaast moesten medewerkers van het hoofdkantoor tijdens drukke periodes vaak verplicht meewerken in de winkels.

Uniqlo klaagde in 2011 al de uitgeverij Bungeishunju aan voor het uitgeven van Yokoto’s boek. Uiteindelijk volgde vrijspraak voor de uitgeverij, omdat de belangrijkste delen uit het boek zouden zijn gebaseerd op de waarheid. Met het uitkomen van de nieuwe artikelen van Yokoto die zijn gebaseerd op zijn undercover-onderzoek, is opnieuw aandacht voor de werkomstandigheden bij Uniqlo. Het bedrijf heeft niet gereageerd op de beschuldigingen.

Beeld: Uniqlo Facebook

Wie is Farfetch?

Farfetch.com werd in 2008 door de Portugese Neves opgericht als e-commerceplatform waar exclusieve internationale modeboetieks hun producten kunnen verkopen. Deze producten worden vervolgens overal ter wereld geleverd, soms binnen twee dagen. In een interview met the Daily Telegraph in 2013 lichtte Neves, die al meerdere start-ups in de mode gelanceerd had, zijn beslissing toe om Farfetch te lanceren: “Tientallen boetiekeigenaren kwamen bij ons met zeer ontnuchterende verhalen. De zaken liepen niet goed, ze konden niet langer op lokale klanten rekenenen, maar ze misten de ervaring om iets aan e-tailen te doen. Ze hadden een ongelofelijk goede smaak maar konden geen risico’s nemen.” Met Farfetch konden deze ondernemers ‘hun identiteit waarborgen, en hun positie in de markt versterken’, zei Neves datzelfde jaar in een interview met The Economist.

Neves wist aanvankelijk met 4,5 miljoen dollar durfkapitaal van private equity firma Advent Venture Partners in 2010 uit te breiden in Brazilië, Noord-Amerika en Europa. Een tweede financieringsronde van 18 miljoen dollar volgde, met nog eens 20 miljoen dollar in 2013. Inmiddels heeft het bedrijf 305 miljoen dollar in financiering opgehaald.

In 2015 werd het bedrijf gewaardeerd op ruim 1 miljard dollar en in augustus van dit jaar telde het bedrijf 1 miljoen klanten, een trots moment voor Neves. Naar verwachting zal het bedrijf dit jaar een transactievolume van 800 miljoen dollar realiseren. De site begon met 25 boetieks in vijf landen, maar telt nu 400 boetieks in ruim 170 landen.

Het merendeel van de omzet van Farfetch wordt gegenereerd door de verkoop van luxemerken zoals Valentino, Saint Laurent en Givenchy, maar de site brengt ook vrij onbekende, exclusieve merken en vintage producten aan de man. Door het aanbod zo breed mogelijk en ongebruikelijk te maken, weet de site een groter publiek te bereiken, aldus Stephanie Horton, Chief Marketing Officer van Farfetch, in een interview met Retail Gazette in 2014.

In september 2015 lanceerde het bedrijf Farfetch Black & White. Hier kunnen merken de site gebruiken als onafhankelijk e-commerce platform om rechtstreeks een eigen mono-brand boetiek te creëren op Farfetch.com. Afgelopen februari voegde het ook cosmetica en kindermode toe aan het assortiment.

Hoewel Farfetch zich vooral richt op e-commerce, met alle technische innovaties die hiermee gepaard gaan, hecht het ook veel waarde aan fysieke winkels. Zo kocht het in 2015 de iconische Londense modeboetiek Brown’s en onthulde het dit jaar zijn Store of the Future project, een nieuwe divisie die zich richt op de versterking van het aanbod in fysieke winkels met behulp van de nieuwste technische innovaties.

Lees ook: Stapt Natalie Massenet over naar Farfetch?

Foto: Screenshot website Farfetch