(advertentie)
(advertentie)
‘Bijna de helft van de consumenten koopt liever fysiek dan online’

Hoewel het er wellicht op lijkt dat de e-commerce branche steeds meer fysieke winkels in moeilijkheden brengt, blijft de winkelstraat toch aantrekkelijk. Wereldwijd koopt bijna de helft van de consumenten liever in een winkel dan via het internet. Van de Nederlandse consumenten winkelt 45 procent liever fysiek dan online, mits de sfeer aangenaam is. Dat blijkt uit het internationale onderzoek ‘De staat van de stenen winkel: 2017’ van Mood Media, adviseur op het gebied van klantbeleving, dat vandaag is vrijgegeven.

“Consumenten raken er steeds meer aan gewend te winkelen in een omnichannel wereld. Toch zijn er nog steeds grote onderlinge verschillen waardoor consumenten het ene verkoopkanaal boven het andere prefereren,” stelt Wim van der Stelt, Sales Director Benelux van Mood Media, in een persbericht. “Het tastbare aspect van de fysieke winkel wordt nog altijd als een enorm voordeel gezien, net als het direct mee kunnen nemen van het product,” aldus van der Stelt.

Het onderzoek, uitgevoerd door het onderzoeksbureau YouGov, is opgezet om beter te kunnen begrijpen waarom de consument de fysieke winkel verkiest boven een webshop. YouGov voerde het onderzoek uit middels een enquête onder ruim 11.000 consumenten in negen landen wereldwijd, waaronder Nederland, Groot-Brittannië en China.

‘Bijna de helft van de consumenten koopt liever fysiek dan online’

Bijna de helft van de consumenten koopt liever in de winkelstraat

Van de Nederlandse consumenten verkiest 45 procent een fysieke winkel met een aangename sfeer boven een webshop. In Duitsland geldt dit percentage ook, wat net iets hoger is dan dat van de Verenigde Staten en iets lager dan het gemiddelde wereldwijd. Dat ligt iets hoger, omdat de percentages in China en Spanje flink hoger zijn, respectievelijk 57 en 67 procent.

Voor 78 procent van alle consumenten is de belangrijkste reden voor het verkiezen van fysiek winkelen ‘de mogelijkheid het product aan te raken en te passen’. Andere doorslaggevende redenen zijn ‘het product gelijk mee kunnen nemen’ en ‘de mogelijkheid om nieuwe producten te ontdekken’.

‘Bijna de helft van de consumenten koopt liever fysiek dan online’

Mood Media: ‘Winkelbeleving is belangrijk’

Volgens van der Stelt gaat het dus om een totale winkelervaring. “Consumenten over de hele wereld zien winkelen als een uitje. Vooral jonge consumenten, die niet alleen voor het product komen maar voor de totale winkelervaring. De bedrijven die een hoogwaardige shopper experience bieden, zien klanten langer in de winkel blijven, zien ze vaker terugkomen en kennen een hoger aantal aanbevelingen.”

Van alle internationale consumenten geeft 20 procent aan een goede sfeer een ‘topreden’ te vinden om fysieke winkels te bezoeken. Dat is flink minder dan het gemiddelde in Nederland, dat op 27 procent ligt. Van de Nederlandse consumenten verwacht 40 procent langer in een winkel te blijven als de sfeer aangenaam is. Ruim de helft van hen geeft aan zeker terug te komen wanneer de sfeer bevalt.

Als onderdeel van de sfeer, blijkt muziek in de winkel uit het onderzoek een cruciaal element. Wanneer er muziek wordt gedraaid in een winkel, vindt 81 procent van de internationale consumenten de winkelbeleving prettiger. In Nederland ligt dat percentage op 78. Van alle consumenten geeft 78 procent aan dat de ervaring zelfs wordt verbeterd door de aanwezigheid van muziek. Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland 38 procent van de respondenten graag invloed zou uitoefenen op welke muziek er wordt gedraaid.

‘Bijna de helft van de consumenten koopt liever fysiek dan online’

Technologie als onderdeel van de winkelervaring

Toch blijven er volgens het onderzoek enkele frustraties bestaan als het gaat om fysieke winkels. Eén daarvan is dat een bepaald product niet meer op voorraad is in de winkel. Verder worden ook lange wachtrijen voor de kassa en een te chaotische sfeer vervelend gevonden tijdens het winkelen. Volgens Mood Media kunnen retailers het eerste probleem oplossen door tablets in de winkel in te zetten. “Steeds meer retailers gebruiken tablets in de zaak, waarmee direct naar de voorraad in andere filialen of de webshop gekeken kan worden. Zo hoef je een klant nooit meer ‘nee’ te verkopen.” Om het wachten in de rij minder vervelend te maken, zou de aanwezigheid van muziek volgens het adviesbureau al helpen.

De aanwezigheid van technologie in fysieke winkels is in deze tijd heel normaal, zo blijkt uit het onderzoek. Wereldwijd is er zelfs een toenemende vraag naar “interactieve technologie als onderdeel van de shopper experience”. Bijna de helft van de consumenten zou aanbiedingen het liefst op de smartphone binnen krijgen op het moment dat ze in de winkel zijn, zo laten de resultaten zien. In de categorie 18 t/m 24-jarigen ligt het percentage zelfs op 74.

Beeld: FashionUnited, Infographics: Mood Media

Textielsuper Zeeman wil haar aantal nationale en internationale winkels de komende tijd uitbreiden naar een aantal van 2.000. Dat schrijft Retailtrends. De Nederlandse budgetketen vergroot daarbij de capaciteit van haar distributiecentrum in Alphen aan de Rijn, zodat de nieuwe winkels ook vanuit daar kunnen worden bevoorraad.

Zeeman is momenteel al flink aan het uitbreiden. De keten beschikt nu over bijna 1.300 filialen in zeven Europese landen, nadat het twee jaar geleden de Spaanse en Oostenrijkse markt betrad. Onlangs werden in België echter enkele vestigingen gesloten. In Nederland beschikt Zeeman over zo’n 750 winkels.

Zeeman wil tevens niet alleen op fysiek, maar ook op online gebied gaan uitbreiden. Afgelopen april lanceerde de prijsvechter nog een nieuw e-commerce platform, waarbij de webshop en website voor het eerst werden samengevoegd. In Nederland werd de webwinkel vijf jaar geleden opgericht, in België twee jaar later. Ook in de overige landen waar Zeeman actief is, wordt nog een webshop gerealiseerd.

Zalando gaat bezorging van andere partijen regelen

Zalando gaat binnenkort niet alleen kleding en schoenen voor haar eigen platform, maar ook voor andere partijen bezorgen. Dat maakt het bedrijf tijdens een persdag in Berlijn bekend. Het eerste modebedrijf dat gebruik gaat maken van deze dienst is het Deense Bestseller, eigenaar van merken als Vero Moda en Jack & Jones.

Wanneer de dienst precies wordt gelanceerd, is nog onbekend. Het gaat om merken en bedrijven die al te vinden zijn op het verkoopplatform van Zalando. Tot nu toe regelen ze de levering van bestellingen zelf, maar voortaan kan de Duitse e-tailer dat ook gaan doen. De bedrijven kunnen dan een ruimte voor hun voorraden huren in de distributiecentra van Zalando.

Zalando probeert zo de bestaande verkopers meer aan zich te binden, om het ‘centrale besturingssysteem van de modewereld’ te worden. Met de nieuwe service volgt Zalando het voorbeeld van Bol.com, dat dergelijke diensten al langere tijd aanbiedt. De verhuur van ruimtes in haar distributiecentra is een grote inkomstenbron voor de webwinkel.

Beeld: Zalando

Rochas opent eerste mannenmodewinkel in Parijs

De allereerste mannenmodecollectie van het Franse modehuis Rochas is nu beschikbaar voor publiek. Het modemerk opende onlangs een winkel speciaal voor herenmode aan de Rue Saint-Honoré in Parijs. Dat maakte het label bekend via haar Instagram-account.

Rochas opent eerste mannenmodewinkel in Parijs

Rochas presenteerde de eerste collectie voor mannen, die werd gerealiseerd onder artistiek directeur Béatrice Ferrant, afgelopen januari al middels een catwalkshow. “Terwijl de markt voor dameskleding zeer dicht is, loopt mannenmode vloeiender. Wij willen iets anders aanbieden. Iets creatiefs, maar tegelijkertijd elegant; luxueus, maar redelijk,” vertelt Ferrant tegenover Fashionnetwork.

De nieuwe winkel is minimalistisch ingericht en benadrukt de nieuwe producten en de creatieve essentie van het label. De vestiging is volgens Ferrant een manier om zich te vestigen op de herenmodemarkt, omdat het zich al meer dan twintig jaar alleen richt op damesmode en cosmetica.

Rochas opent eerste mannenmodewinkel in Parijs

De eerste mannenmodecollectie bestaat onder andere uit truien, een satijnen parka, blazers, jeans en een leren jas. Qua materiaal heeft Ferrant gebruikgemaakt van zachte stoffen als zijde, satijn en cashmere, gecombineerd met leer.

De tweede herencollectie van Rochas wordt op 22 juni gepresenteerd tijdens de mannenmodeweek in Parijs.

Beeld: Rochas Facebook

Na pop-up stores opent Granny's Finest nu een blijvende winkel in thuisstad Rotterdam. Dat heeft het Nederlandse accessoiresmerk bekendgemaakt. De eigen winkel, tevens atelier, komt in het pand op Mariniersweg 55 in Rotterdam, zo is te lezen. De verbouwing is momenteel in volle gang. "We plannen in augustus open te gaan," vertelt mede-eigenaar Niek van Hengel aan FashionUnited.

Ter ere van het vijfjarig jubileum, opende het Nederlandse modemerk in november en december 2016 nog een tijdelijke fysieke winkel in de Gerard Doustraat in Amsterdam. Helemaal voor het eerst was het niet, want in 2011 trok Granny's Finest zes weken in een pand op de Meent in Rotterdam om aandacht te genereren voor het toen nieuwe initatief.

Granny's Finest is het initiatief van Niek van Hengel en Jip Pulles dat werd gestart als duurzaam project. Het modemerk organiseert handwerkclubs waarbij ze senioren samenbrengen om eenzaamheid tegen te gaan. 'Brei-oma's' produceren de modeaccessoires van jonge designers, op dit moment bijvoorbeeld van Renske Versluijs en Charlotte Kan.

Elk hand-gebreide accessoire als een sjaal, muts, handschoen of haarband, bevat een handgeschreven, persoonlijk berichtje van de maakster. Na een aankoop kan de nieuwe eigenaar de maker van het product kostenloos een kaartje terugsturen via de website van het merk, onder de noemer '#thankyourgranny'.

Met de opbrengst van de verkochte producten worden regelmatig uitstapjes georganiseerd voor de grannies. Prijzen variëren van 24,95 euro voor een hoofdband tot 164,95 euro voor een grote grof gebreide sjaal.

Granny's Finest wordt niet alleen verkocht via de eigen website van het merk, maar ook bij winkels als De Bijenkorf en Sissy-Boy in Nederland en Hut en Just Folie in België.

Vorige maand ontving Granny's Finest nog een bedrag van 2573 euro uit het Fonds Maatschappelijke Initiatieven van de gemeente Hardenberg, een fonds wat maatschappelijke initiatieven ondersteund.

Hudson’s Bay: “Het concept en merkenaanbod passen bij deze tijd” REPORTAGE

Hudson’s Bay gaat zich positioneren als upmarket premium contemporary department store. De winkelformule zal ‘de consument verrassen’ en zal heel flexibel worden, om zo te blijven voldoen aan de wens van de klant. Ook heeft het warenhuis een merkportfolio van 500 merken samengesteld, dat bestaat uit Amerikaanse premium merken, Europese merken en (inter)nationale opkomende merken. Dat werd bekendgemaakt tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam.

“Heel veel merken kwamen op ons af,” vertelt directeur Marketing en Inkoop Jacco van der Steen. “We vonden het heel belangrijk om een goede mix te maken. We willen er voor iedere klant zijn, maar wel op een manier die qua beleving en presentatie past bij deze tijd.”

Hudson’s Bay: “Het concept en merkenaanbod passen bij deze tijd”

Na maanden van speculatie presenteerde Hudson’s Bay een merkportfolio van 500 merken aan de pers. Zo heeft het Canadese warenhuis onder meer Topshop, Topman, CK Jeans, Opening Ceremony, The Kooples, Nike, Rika, Love Stories, MAC, Aveda, Vedder & Vedder, Vitra en Hay aan zich weten te binden. Daarnaast is het merkportfolio per stad toegespitst op de wensen van de lokale klant. De directeur Marketing en Inkoop licht toe: “We hebben onze winkels op drie verschillende types ingedeeld en daar het merkenaanbod op aangepast. Heel veel merken zijn in alle winkels verkrijgbaar, anderen alleen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Den Bosch. En sommige merken ook alleen in Amsterdam. 50 procent van de vloer wordt Fashion, 30 procent wordt Beauty en de overige 20 procent wordt Home.”

Hudson’s Bay positioneert zich als premium warenhuis

“Internationale merken als Armani, Tommy Hilfiger en Hugo Boss, die hebben we. Ze zijn bekend en herkenbaar voor de klant. Daarnaast willen we een contemporary uitstraling creëren door merken zoals The Kooples en Opening Ceremony. Die zullen we presenteren in een multibrand omgeving, zodat we ook snel kunnen wisselen. Dat past goed bij de ‘contemporary klant’. Gerenommeerde merken zullen meer in een shop-in-shop omgeving te vinden zijn,” zegt Van der Steen, die benadrukt dat het ‘geen vliegveldconcept wordt’. “Shop-in-shops worden gepresenteerd met eigen meubilair, zodat we flexibel zijn.” Nederlandse merken krijgen ook een belangrijke positie in het merkenaanbod, want het wordt ‘een warenhuis voor de Nederlandse consument’. Zo zijn G-Star Raw, Denham en Scotch & Soda straks te vinden in de schappen van het warenhuis.

Hudson’s Bay: “Het concept en merkenaanbod passen bij deze tijd”

In het winkelconcept is extra veel aandacht voor speciale samenwerkingen en exclusieve collecties. Van der Steen: “Er komen 50 studio ruimtes binnen onze winkels, op bijna elke etage wordt 20 tot 25 vierkante meter vrijgemaakt voor opkomende en nieuwe merken. We willen de klant vernieuwing en actualiteit te laten zien.” De studio’s hoeven overigens niet altijd ingericht te zijn met mode. “Het zou ook een cactusshop kunnen zijn,” fantaseert de directeur Marketing en Inkoop. De studio’s zullen ook gebruikt worden voor de presentatie van samenwerkingscollecties en limited editions.

Bijzonder is dat een groot aantal van de (inter)nationale merken speciaal voor Hudson’s Bay een limited edition ontwikkelen. Deze items zijn onderdeel van The Limiteds-collectie, waarin de iconische kleurstrepen van Hudson’s Bay op creatieve wijze zijn verwerkt. Jacco van der Steen: ‘We werken nauw samen met de iconische merken uit ons merkportfolio. Zo heeft Karl Lagerfeld een tas ontworpen en is G-Star met een speciale Hudson’s Bay-jeans in het assortiment vertegenwoordigd. Ook zijn er ‘Limiteds’ van onder andere Zoe Karssen, Swatch en Vitra.”

Een aantal van de meest getalenteerde jonge smaakmakers uit Nederland werd gevraagd om een ontwerp voor The Limiteds-collectie te maken. David Laport ontwierp een rok met top, Tess van Zalinge bedacht een lingeriesetje, en Alexandra Frida maakte een pak dat ook als losse items gedragen kan worden. Alle producten in de The Limiteds-collectie zijn in beperkte en genummerde oplage te koop. De collectie is al te reserveren via de Hudson’s Bay-app en beschikbaar in de winkels vanaf de officiële openingen. Van der Steen: “Vanaf het begin hebben we ons ingezet voor jong talent. Samenwerking met partners vinden wij heel belangrijk, belangrijker dan spullen verkopen. We willen jong talent een platform geven, zodat ze een kans krijgen tussen de gerenommeerde merken.”

Hudson’s Bay: “Het concept en merkenaanbod passen bij deze tijd”

Hudson’s Bay: “Het is belangrijk dat je een winkel hebt die klopt”

Bij de presentatie liet Edo Beukema, verantwoordelijk voor de Nederlandse expansie van Hudson’s Bay, al weten dat de zoektocht naar het juiste merkenaanbod een ‘intensief proces’ is geweest. Van der Steen: “In juni vorig jaar hebben we een evenement georganiseerd om ons te introduceren aan alle merken. Met Edo ben ik de grote merken gaan bezoeken om te kijken of ze met ons in zee wilden. Daarna hebben we een inkoopteam samengesteld.” Hij vervolgt: “Merken beslissen het pas in het inkoopseizoen. Je kan nog zoveel voorbereiden, maar dan pas valt het.” Het lastige was natuurlijk dat er vanuit een nieuw concept moest worden besloten, wat op dat moment nog in de steigers stond. Er was dus veel vertrouwen nodig vanuit de merken. Inmiddels zijn alle deals rond.

Van der Steen vertelt: “De grote merken zijn we als eerste gaan benaderen.” Welke merken er bovenaan het lijstje stonden wil hij niet zeggen, maar of een merk al ergens anders te koop was speelde wel mee. “Met Tommy Hilfiger, Hugo Boss en Armani zijn we al wel heel vroeg in gesprek gegaan. Net als luxe make-up merken.” Ja, er zijn wel een paar merken ‘spannend geweest’, grijnst hij. “De hogere gepositioneerde merken willen weten welke andere labels er nog meer in het assortiment komen voor ze ‘ja’ zeggen - en terecht. Andere hoog gepositioneerde merken vonden het zo gaaf dat ze ‘sowieso’ mee wilden doen.”

Hudson’s Bay: “Het concept en merkenaanbod passen bij deze tijd”

Tijdens de presentatie werd al duidelijk dat het merkenaanbod regelmatig zal worden aangepast. Ook zijn er nog merken die nu nog niet gepresenteerd zijn, die wellicht later komen. “Er zijn merken die heel graag willen, maar er zijn ook merken die rekening houden met bestaande winkels in Nederland, of merken die een seizoen wachten. Maar ik ben heel tevreden met het merkenaanbod zoals het er nu ligt,” aldus Van der Steen. Ook merken die in het begin nog hun twijfels hadden, zijn inmiddels aan boord, vertelt hij trots. “Ik ben heel veel merken dankbaar dat ze dit supporten.”

“We moeten ook nog veel leren hoor, dus denk niet dat het merkportfolio er over drie jaar nog steeds zo uitziet,” benadrukt de directeur. “Op basis van de klant zullen we ook aanpassingen doen. Als het werkt rollen we het uit en als het niet werkt maken we het ook zo weer kleiner. De markt support ons hierin.”

Hudson’s Bay: “Het concept en merkenaanbod passen bij deze tijd”

Vaste spelregels voor een samenwerking met Hudson’s Bay zijn er niet legt de directeur uit, maar ‘er moet natuurlijk wel geld aan verdiend worden’. “De merken moeten uiteindelijk wel gaan presteren, maar natuurlijk zetten wij ook een winkel neer waardoor dat mogelijk moet worden. Het is belangrijk dat we partners hebben die dit samen met ons willen doen.” Bij warenhuis Hausmann -dat voorheen in het pand zou komen- lieten diverse luxemerken het afweten, omdat de Bijenkorf daar moeite mee zou hebben. Had Hudson’s Bay ook last van concurrentie? Van der Steen: “Ach, er zijn altijd redenen waarom een merk wel of niet wil komen. Dat zijn verschillende redenen. Ik ben heel blij met het aanbod zoals het nu is.” Hij vervolgt: “Het is belangrijk dat je een winkel hebt die klopt, waar mensen graag komen en die ze op nieuwe ideeën brengt. Het logo is niet het belangrijkste. Het gaat om de juiste producten voor de klant.”

Op 17 augustus opent Hudson's Bay haar eerste winkel aan het Amsterdamse Rokin. De officiële feestelijke opening vindt plaats op 19 september. Daarna openen er nog negen in de rest van het jaar.

Beeld: Hudson’s Bay

Kijken: Flagshipstore Jeans Centre Den Haag

Jeans Centre opent donderdag de deuren van haar nieuw flagshipstore in Den Haag. De winkel is gevestigd aan de Spuistraat 11 en is ingericht volgens het nieuwe winkelconcept.

Kijken: Flagshipstore Jeans Centre Den Haag

Jeans Centre opent de nieuwe winkel in een monumentaal pand van drie verdiepingen. Daarin zijn niet alleen de nieuwste denimcollecties te vinden, maar ook een koffiebar en een coupeuse service, aldus het merk. In de nieuwe vestiging zullen ook items exclusief voor Den Haag verkocht worden. Daarnaast wordt er ingezet op een omnichannelstrategie met een scherm waar klanten kleding kunnen bestellen als het gewenste item niet in de winkel te verkrijgen is.

Kijken: Flagshipstore Jeans Centre Den Haag

Met dit concept hoopt CEO Peter Berg een jongere doelgroep, tussen de 25 en 35 jaar, beter aan te spreken. “De beleving die voor deze groep belangrijk is, klopt in dit concept. De deskundigheid is in al onze winkels te vinden, maar in dit concept is extra focus gelegd op de beleving door het interieur.”

Kijken: Flagshipstore Jeans Centre Den Haag

Jeans Centre heeft inmiddels 100 winkels door heel Nederland. Het bedrijf vestigt zich vaak in kleinere gebieden, maar heeft nu zijn pijlen gericht op enkele toplocaties. De locatie in Den Haag en de vestiging in Utrecht zijn hier onderdeel van.

Kijken: Flagshipstore Jeans Centre Den Haag

Meer beelden volgen later

Beeld: Jeans Centre

Nederlandse uitbreiding voor Topshop en Topman

Dit jaar worden in Nederland twee nieuwe locaties van Topshop en Topman geopend. Rotterdam en Den Haag zijn de steden waar de merken zich gaan vestigingen, beiden in filialen van Hudson’s Bay, aldus een persbericht.

Eind augustus opent de winkel in Rotterdam. Topshop en Topman worden daar gecombineerd in één locatie. De winkel zal 900 vierkante meter tellen. De vrouwen collectie wordt getoond op de begane grond en eerste verdieping en de mannen kunnen terecht op de tweede verdieping voor de nieuwste collectie.

De Topshop winkel in Den Haag opent in september en telt 640 vierkante meter. Ook hier kunnen de vrouwen terecht op de begane grond en eerste verdieping van Hudson’s Bay. De mannen vinden de nieuwste collectie dit keer echter op de derde verdieping in een shop-in-shop.

Topshop opende in 2014 al een eigen winkel in de Kalverstraat in Amsterdam. Het merk is ook te koop bij de Bijenkorf.

Bekijk hier de eerste beelden:

Topshop/Topman Rotterdam

Nederlandse uitbreiding voor Topshop en TopmanNederlandse uitbreiding voor Topshop en TopmanNederlandse uitbreiding voor Topshop en TopmanNederlandse uitbreiding voor Topshop en Topman

Topshop Den Haag

Nederlandse uitbreiding voor Topshop en TopmanNederlandse uitbreiding voor Topshop en Topman

Beeld: Topshop/Topman

'Minder retouren en betere pasvorm met nieuwe fittingtool Fashionfitr'

De mode industrie kent verschillende afmetingen voor één maat wat voor frustratie kan zorgen bij de consument. Zo zit een S van bijvoorbeeld Mango aangesloten, maar dezelfde maat van WE los om het lijf bij dezelfde persoon. Ook voor retailers zorgt het voor veel retouren omdat voor de klant niet altijd duidelijk is hoe een maat valt. De nieuwe fittingtool FashionFitr wil het voor consumenten nog makkelijker maken om de juiste maat te kiezen, waardoor ook retailers minder te maken hebben met retouren.

“Dat maatadvies moet je nu gewoon geven,” vertelt oprichter Robert Jan Lugtenborg aan FashionUnited. “Het is belangrijk voor omnichannel retailers om dit te doen als ze hun klant goed willen informeren en een positieve klantervaring willen verzorgen.” FashionFitr werkt op basis van persoonlijke afmetingen en de maten die retailers doorgeven van een item. Wanneer een consument een aankoop overweegt van bijvoorbeeld een broek, kan die zijn of haar afmetingen doorgeven of een vergelijkbaar item dat ze dragen, bijvoorbeeld een broek van Calvin Klein met lengte- en taillemaat. Daarna krijgt de consument advies over de pasvorm door middel van drie balken (taille, heup en de binnenbeenlengte). Ze kunnen tevens ook in een maat groter en kleiner bekijken hoe een kledingstuk valt. “Iemand wil bijvoorbeeld dat een shirt losser valt, dan kan de consument na ons maatadvies kiezen voor een maat groter.”

Fittingtools zijn geen nieuwe verschijning in de retail. De maten van verschillende merken worden al langer met elkaar vergeleken. De toegevoegde waarde zit volgens Lugtenborg in de mogelijkheid voor consumenten om te zien hoe een maat valt waardoor ze kunnen beslissen of dit past bij de manier waarop zij willen dat het kledingstuk valt. "Zo hoeven ze bijvoorbeeld niet een maat groter en kleiner te bestellen en verminderd het aantal retouren," zegt Lugtenborg.

De fittingtool is bij verschillende retailers, als Wessels Mode en Lodewijk, getest en behaalde positieve resultaten, 27 procent minder retouren. Volgens Lugtenborg is het bedrijf bezig met het uitrollen door heel Nederland en wordt de stap naar het buitenland ook bekeken.

Beeld: FashionFitr

Furla opent eerste winkel in Nederland

Furla opent haar eerste op zichzelf staande winkel in Nederland. De flagshipstore wordt gevestigd in de PC Hooftstraat.

De nieuwe winkel heeft een oppervlakte van 100 vierkante meter. Het assortiment bestaat uit tassen, lederwaren, schoenen, zonnebrillen, sieraden, horloges en andere textielaccessoires.

"De opening van de Amsterdamse winkel benadrukt het belang van deze markt voor het bedrijf. We hebben geïnvesteerd in een prestigieuze locatie om de naamsbekendheid te vergroten en om de consument te ondersteunen in de weg naar het ontdekken van de levensstijl van Furla en om uiteindelijk genieten van de creativiteit en kwaliteit van Italië,” zei Alberto Camerlengo, CEO van Furla Group.

Furla opent eerste winkel in Nederland

De ruimte belichaamt de authentieke Italiaanse levensstijl. Architecten hebben zich laten inspireren door Villa Furla in Bologna (uit de 18e eeuw), die prachtig is gerestaureerd. Zo zijn er hoogwaardige materialen gebruikt, zoals palissander en champagnekleurig satijnen afwerkingen. Het winkelconcept is terug te vinden in alle brand stores.

"De opening van een winkel in Amsterdam komt voort uit onze wens om in de belangrijkste modesteden en cultuur over de hele wereld aanwezig te zijn", aldus Camerlengo. "Amsterdam is zeker een van deze plaatsen; het is een open en kosmopolitische stad met een rijk cultureel erfgoed dat zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld en, tegelijkertijd een perfecte, moderne en fundamentele stijl voor Furla heeft."

Beeld: Furla