(advertentie)
(advertentie)
Cassis Paprika betreedt Duitse markt

Kledinggroep Cassis Paprika maakt de stap naar de Duitse markt, zo meldt De Tijd. Hiervoor heeft de groep partnerschappen gesloten met Galeria Kaufhof, Otto en Amazon.

Een van de twee merken van de groep, Paprika, zal te koop zijn bij ongeveer dertig vestigingen van Galeria Kaufhof. Daarnaast focust de groep ook op de online verkoop met deals met online giganten Otto en Amazon.

Cassis Paprika groep is in België ook actief met het merk Cassis. In Nederland, Luxemburg en Frankrijk heeft de groep ook al verschillende winkels met de eigen merken. Zowel in Nederland en Frankrijk zou CEO Vincent Rousseau nog ruimte zien voor uitbreiding, meldt de topman tegen De Tijd. In Nederland moeten ‘op termijn nog vijf tot tien winkels’ van Paprika openen.

Beeld: Paprika Facebook

A Fish named Fred opent eerste mono-brand store

Over ongeveer drie weken opent de eerste winkel van A Fish Named Fred. Het merk opent haar fysieke deuren voor het eerst in Maastricht, laat CEO Rob Schalker aan FashionUnited weten.

Naast de winkel in Maastricht opent A Fish Named Fred ook haar deuren in Sofia, Bulgarije. De keuze voor de locaties komt voort uit de vraag van lokale retailers, aldus Schalker. Ook in Maastricht was dit het geval. “Een retailer had het idee om een A Fish Named Fred-hoek te creëren in zijn winkel, maar tijdens het gesprek met de retailer kregen we het over een completed branded winkel.” Niet veel later bleek een pand in de straat van de retailer vrij te komen en werd besloten in dat pand op Platielstraat 22 de eerste Nederlandse A Fish Named Fred-winkel te openen.

Eerste winkel voor A Fish Named Fred

“De winkel is groot genoeg om het hele plaatje van het merk neer te zetten,” vertelt Schalker. De winkel telt zo’n 25 vierkante meter, maar volgens de CEO is dat voor de start genoeg om het verhaal van A Fish Named Fred goed weer te geven. Wel moest gekeken worden naar de uitstraling van de winkel ‘want wij zijn van de uitgesproken uitingen. Dan kunnen we niet met een saaie winkel aankomen’. Verdere details over de inrichting van de winkels zijn verder nog niet bekend, maar volgens Schalker ‘zal uiteraard water een belangrijke rol spelen in het thema’.

Het nieuws dat A Fish Named Fred eigen winkels gaat openen verspreidt zich snel sinds Schalker een bericht op LinkedIn plaatste. Sinds de plaatsing van het bericht komt interesse uit verschillende hoeken, zo meldt Schalker. Retailers in Mexico, China, Oman, Abu Dhabi en Dubai zien een monobrand store van het merk wel zitten. “Het staat nog niet in steen natuurlijk,” benadrukt Schalker.

A Fish Named Fred werd zes jaar geleden opgericht met het idee dat ‘de wereld meer kleur en plezier kon gebruiken’. Het merk staat bekend om de kleurrijke items in de collectie en spraakmakende ontwerpen. Het begon ooit met overhemden, maar het merk biedt nu ook blazers, polo's en schoenen aan. Inmiddels is A Fish Named Fred in 26 landen te koop.

Beeld: A Fish Named Fred website

We Fashion rolt nieuw winkelconcept ook uit in Zwitserland

We Fashion heeft het nieuwe winkelconcept nu ook geïntroduceerd in Zwitserland. Dit deed het merk onder andere ter ere van het 40-jarige jubileum in het land.

In het nieuwe concept is de winkel opgedeeld in vier verschillende zones. Het ‘hart van de winkel’ is de BlueRidge zone, de denimlijn van We Fashion. Deze zone is te herkennen aan de blauwe muren. De overige drie zones worden ingevuld door het dames-, heren- en kinder segment van het merk. Bij de heren wordt extra aandacht besteedt aan pakken. Dit concept is eerder al uitgerold in Nederland, België en Duitsland, zo meldt een vertegenwoordiger van het merk.

Klanten van We Fashion kunnen in de vernieuwde winkel in Pfäffikon, Zwitserland ook terecht voor de ‘vijfsterrenservice van We’. De service stelt de klanten in staat om makkelijker te retourneren, advies in te winnen en korting te krijgen op de collectie. Later deze week opent We Fashion ook de vernieuwde flagshipstore in Bern, Zwitserland.

Beeld: We Fashion Facebook

CBS: Daling fysieke kledingwinkels, 75 procent meer webwinkels

Het straatbeeld is steeds minder gevuld met kledingwinkels, zo blijkt ook uit het onderzoek van het Centraal Bureau Statistiek (CBS). Het aantal fysieke kledingzaken is sinds 2013 met 9 procent afgenomen.

In alle segmenten, van dames-, heren en kinderkleding zaken was een daling aan fysieke kledingwinkels te zien. Het aantal zaken met kinderkleding liep drastisch terug met 23 procent. Dames- en heren zaken zagen een daling van 6 procent. Waar de fysieke kledingwinkels afnamen naar een aantal van 9.020, steeg het aantal online kledingwinkels sinds 2013 met 75 procent. Dankzij de stijging zijn in Nederland nu 8.720 pure online kledingwinkels te vinden. Het totale aantal kledingzaken in Nederland is hierdoor met 19 procent toegenomen naar 17.740, aldus CBS.

De online groei is niet alleen te zien bij het aantal webwinkels, maar ook bij de verkoop. De online uitgaven aan kleding en mode artikelen steeg het afgelopen jaar met bijna 15 procent. Winkelverkopen liggen juist 2 procent lager. Het wil echter niet zeggen dat het merendeel van de consumenten kleding online koopt. Het aandeel van online verkoop bedraagt namelijk nog steeds maar 10 procent van de totale verkoop van modeartikelen.

CBS: Aantal kledingzaken stijgt, werkgelegenheid gelijk

Of de consument nu bij een online of offline kleding koopt, dankzij de stijging van het totaal aantal kledingzaken heeft de consument nu meer keuze. Meer kledingzaken betekent echter niet meer werkgelegenheid, meldt het CBS. Afgelopen december voorspelde het UWV in de Arbeidsmarktupdate Detailhandel hetzelfde. Volgens het rapport zal meer werkgelegenheid ontstaan door de opkomst van online winkels, maar moet er ook rekening gehouden worden met winkelsluitingen. Desalniettemin is het aantal vacatures in de detailhandel op het hoogste punt in twintig jaar zoals te zien is in de grafiek hieronder.

In lijn met de de afname van fysieke kledingwinkels daalt de vraag naar verkoopmedewerkers volgens het UWV, maar stijgt de vraag naar transport en logistiek personeel vanwege de opkomst van de online kledingwinkels.

Beeld: FashionUnited

Eerste icoon kwartierenplan Arnhem geplaatst

De Arnhemse binnenstad is opgedeeld in acht kwartieren. Iedere buurt heeft een eigen karakter en krijgt een eigen icoon, dat herkenbaar op de straatwijzers wordt aangebracht. De primeur was vandaag voor het Korenkwartier. De komende weken worden ook in de zeven andere kwartieren de iconen geplaatst. De verschillende kwartieren hebben voornamelijk een promotionele functie: ondernemers kunnen het inzetten bij hun (gezamenlijke) marketing.

Eerste icoon kwartierenplan Arnhem geplaatst

Het Kwartierenplan is in 2014 aangeboden als cadeau aan de stad van Ontwerp Platform Arnhem (OPA) ter ere van het 10-jarig bestaan. Ter promotie van de kwartieren is ook een film gemaakt en wordt een nieuwe stadsplattegrond ontwikkeld met daarop de bezienswaardigheden in ieder kwartier. Het Platform Binnenstad Arnhem hoopt hiermee een plek te veroveren in de top 10 van beste binnensteden van Nederland.

Franse merk Sézane waagt sprong naar VS

Het Franse label Sézane opent volgende week een winkel in de hippe wijk Nolita in New York. Het is de eerste buitenlandse winkel voor het merk dat slechts één andere fysieke winkel telt. Sézane is in 2013 namelijk als webshop gelanceerd. Twee jaar later, in 2015, opende Sézane het eerste filiaal in Parijs. De winkel is ingericht als typisch Parijs' appartement. Naast L'appartement opereert Sézane in Parijs inmiddels een shop-in-shop bij het iconische warenhuis Le Bon Marché. Het merk heeft ook een centraal punt voor afhalen en retourneren: La Conciergerie en een café: La Librairie. En het werkt, want met hetzelfde retailconcept gaat Sézane nu in de Verenigde Staten van start.

Bij Sézanes 'L'appartement' in New York zijn straks de eigen modecollectie en accessoires van het merk te koop. Online bestelling kunnen er worden opgehaald en geretourneerd. Daarnaast is er een café waar bezoekers gratis koffie kunnen drinken en een corner met verse bloemen van Flower Girl NYC. Ook zullen in de winkel regelmatig workshops worden georganiseerd.

Franse merk Sézane waagt sprong naar VS

Sézane is in 2013 gelanceerd door creatief directeur Morgane Sézalory, de vrouw achter Les Composantes, een online platform voor vintage objecten. De site, die in 2008 van start ging, werd razensnel populair onder vrouwen in Parijs en in Frankrijk. Aangemoedigd door haar klanten en fans ontwikkelde Sézalory het eigen kledingmerk Sézane, de naam is een samentrekking van haar achter- en haar voornaam.

Franse merk Sézane waagt sprong naar VS

Sézane opereert in het hogere middensegment en biedt een overzichtelijke totaalcollectie waarbij verschillende items met nummers worden aangeduid: zo bestaat de collectie tops nu bijvoorbeeld uit vier items: een kanten bloes, een gestreepte top met rugdetail, en twee overhemden, een van zijde en een van katoen. Sézane heeft ook een eigen denimcollectie, schoenen en tassen in het assortiment.

Foto's: Het eerste L'appartement van Sézane in Parijs

Groot-Brittannië is deze zomer de meest populaire shopbestemming voor toeristen van buiten het Europese continent. Op de lijst met top winkellocaties staat Groot-Brittannië boven andere populaire shoplanden zoals Italië, Frankrijk, Spanje en Duitsland. Dat blijkt uit informatie van Premier Tax Free en het Britse Retail Bulletin schrijft erover.

Volgens Retail Bulletin stroken de cijfers van Premier tax Free met informatie van Heathrow Airport in Londen. De internationale luchthaven noteerde een recordaantal toeristen van 7,5 miljoen in juli dit jaar, een stijging van 11 procent vergeleken met de maand juni.

Een woordvoerder van Premier Tax Free zegt dat de positieve tax free cijfers goed nieuws betekenen voor retailers in Groot-Brittannië. Waar andere sectoren worstelen met de uitkomst van het EU Referendum in juni vorig jaar, blijkt de Brexit shoppende toeristen niet te ontmoedigen. "Londen blijft een grote aantrekkingskracht uitoefenen op consumenten wereldwijd," zegt Muriel Zingraff-Shariff van Premier Tax Free.

De waardedaling van de pond sterling betekent dat winkelen in Groot-Brittannië voor toeristen ook financieel aantrekkelijker geworden is. Economen zien dit als een positieve bijwerking van het Brexit proces die de kwakkelende economie in het land wat ruggesteun kan bieden.

Curator Vincent Jongerius heeft goede hoop dat een groot deel van de veertig winkels van modeketen Tuunte open kan blijven. De curator laat aan De Gelderlander weten dat de gespekken over een doorstart 'vergevorderd' zijn. Hij verwacht over ongeveer een week meer duidelijkheid te kunnen geven.

Tuunte Fashion uit Winterswijk werd op 7 augutus failliet verklaard. De kans op een doorstart werd direct hoog ingeschat . De winkels zijn sinds het faillissement open gebleven.

Volgens Tuunte directeur Louis van Andel heeft het bedrijf zich niet snel genoeg kunnen aanpassen aan het retaillandschap dat snel veranderd en vooral aan de dalende bezoekersaantallen in de winkelstraat. Tuunte heeft de afgelopen jaren alle zeilen bijgezet. Zo schafte het bedrijf de uitverkoop af, ging het meer eigen collecties verkopen en werd een franchisetak gelanceerd.

Lees ook: Deze modeketens gingen in 2017 failliet

Bijenkorf houdt middensegment, ondanks luxe strategie, in het oog

Warenhuis De Bijenkorf is niet van plan het middensegment uit het oog te verliezen, ondanks het succes van de premium strategie die vier jaar geleden werd ingezet. “Onze klanten shoppen door alle segmenten heen, en daarom voegen we van het midden tot het luxe segment merken toe," zegt CEO Giovanni Colauto zaterdagochtend in een persbericht. De opmerking is opvallend omdat de Bijenkorf zich sinds 2013 nadrukkelijk in het luxesegment profileert met meer hoogsegmentsmerken en de premium service die daar bij hoort. Over twee weken gaat echter een nieuw warenhuis open in Nederland: op 5 september opent Hudson's Bay een eerste filiaal in Amsterdam. Op steenworp afstand van de Bijenkorf. Hudson's Bay wil het middensegment veroveren. Daar is ruimte ontstaan na het verdwijnen van V&D.

Omzetgroei voor de Bijenkorf

Dat de premium strategie van de Bijenkorf succes boekt blijkt ook uit de omzetgroei die het concern vanmorgen bekend heeft gemaakt. Bijenkorf meldt over de eerste zes maanden van dit jaar een omzetgroei van 17 procent. De groei is zowel in de winkels geboekt als online met respectievelijk 14 en 29 procent. Exacte cijfers worden niet vermeld. Ook het aantal bezoekers nam toe met 4 procent. Colauto: “Als winkelier is het fijn als je wederom meer mensen in je winkels mag verwelkomen. Daarnaast hebben ze ook meer uitgegeven, een sterk resultaat.”

In mei rapporteerde de Bijenkorf de resultaten over 2016. De omzet groeide vorig jaar met 4 procent. De operationele winst steeg met 39 procent naar 14,7 miljoen. Ook toen werd de premium experience strategie genoemd als belangrijkste aanjager van de resultaten. Het bedrijf heeft 200 miljoen uitgetrokken voor verbouwing van de winkels, verhoging van het opleidingsbudget en multichannel. Eerder deze maand maakte het bedrijf bekend gratis te gaan thuisbezorgen.

Als onderdeel van de investering in de winkels wordt medio september de nieuwe, drie keer zo grote, cosmetica afdeling in Utrecht geopend. Later dit jaar wordt gestart met verbouwingen in Amstelveen en Maastricht. Daar worden de afdelingen damesschoenen, cosmetica en accessoire flink vergroot. In Amstelveen wordt daarnaast de herenmode bijna verdubbeld in omvang. In beide winkels wordt de woonafdeling verkleind en omgevormd tot een wooncadeau afdeling.

Topshop en Topman maken comeback in Australië

Enkele maanden nadat de Australische tak van Topshop en Topman onder curatele werd gesteld, brengt moederbedrijf Arcadia Group de merken terug naar Australië. Vier winkels worden binnenkort heropend, laten de labels weten in een persbericht.

Het gaat om de winkels in Brisbane, Bondi, Melbourne en Sydney. Deze worden eigendom van de Arcadia Group en zullen worden bestuurd door de merken zelf.

“We zijn verheugd om direct in de Australische markt te opereren,” laat een woordvoerder van Topshop en Topman weten. “We kijken ernaar uit om ongeëvenaarde mode aan onze consumenten te leveren. We zijn blij dat we 290 banen kunnen bieden binnen de Australische markt.”

Een ophoping van schulden tot 35 miljoen Australische dollar (23 miljoen euro) bij Austradia, dat de Australische tak van de merken in handen had, leidde ertoe dat het bedrijf onder curatele werd gesteld. De helft van de Topshop en Topman-franchisewinkels werd daarop gesloten. De labels hadden echter ook te maken met de toenemende concurrentie van Europese retailers als Zara en H&M. Destijds werkten in totaal 760 medewerkers voor de merken.

Topshop en Topman betraden Australië voor het eerst in 2011. In totaal hadden de merken er vijf standalone winkels en zeventien licentieovereenkomsten. De vijfde winkel bevond zich in warenhuis Myer in Melbourne, of deze winkel ook meedoet in de herlancering, is niet bekend.

Beeld: Topshop Facebook