(advertentie)
(advertentie)
Retailstrateeg René Spaanderman: "Laten we ons overgeven aan een nieuwe term: phygital retail"

De fysieke winkel wordt een omnichannel, de functie van de winkel zal veranderen van een plek waar de transactie plaatsvindt in een plek waar attractie plaatsvindt, in de toekomst zal de stenen winkel alleen nog maar dienen als display; er wordt heel wat geschreven en gedacht over de toekomst van de winkel. Terecht, het is ook een spannende tijd voor de ondernemer; hoe kan de zelfstandige zijn winkel inrichten en optimaliseren om de veranderende behoefte van de consument tegemoet te komen en hoe lift je mee met digitale gemakken?

FashionUnited woonde het Co-Laboratory-event in Rotterdam bij en vond antwoord op deze vragen. Van de week publiceerden wij deel 1: wat beïnvloedt het koopgedrag van de consument naar aanleiding van een presentatie van Kim Janssens van Retail Design Lab. Vandaag laten we retailstrateeg René Spaanderman aan het woord die ons bijpraat over de phygital winkel.

Retail buzzwoorden

Retailtechnologie is een nieuw buzzwoord. Spraken we eerst steeds over beleving, nu moet je als winkel steeds afvragen of je digitaal wel meekomt met je concurrenten. Spaanderman begeleidt winkels in het nadenken over de volgende digitale stap. Hij vindt: “ Het is tijd voor een gedachteverandering, laten we niet meer spreken van fysieke winkels of omnichannels maar laten we ons overgeven aan een nieuwe term: phygital retail.” Wat houdt dat in?

De toekomst is nu

Terug in de tijd, de film Minority Report verscheen vijftien jaar geleden. We dachten toen nog dat in 2054 dit de stand van zaken zou zijn. Irisscanners, hologrammen, digitale boodschappen, maar wel in een fysieke retailomgeving. Anno 2017 is dit allemaal al mogelijk. We lopen dus 37 jaar voor op wat we destijds dachten dat ooit zou zijn. Retailers hebben nog wel moeite met het inschatten van nieuwe technologische ontwikkelingen, merkt Spaanderman. Ze kunnen het misschien een tikkeltje overdreven vinden wat giganten zoals Alibaba en Amazon allemaal uit de digitale kast trekken, maar dit is niet eens de toekomst maar gewoon nu. Daarom moeten we dit gaan zien als het nieuwe normaal. Of zoals Ali Baba het omschrijft: als new retail.

Spaanderman verbaast zich over hoeveel er nog wordt gesproken over online versus offline, die discussie moeten we niet meer met elkaar voeren. De consument is hybride geworden en als retailer moet je je hieraan aanpassen.

Phigital winkel

De vraag is dan: hoe doe je dit? Er heerste een lange tijd het idee dat de fysieke winkel alleen nog maar een showroom zou worden voor aankopen die in de digitale omgeving werden gedaan. Dit was ook een reële bedreiging aangezien uit een onderzoek bleek dat 72 procent van de Nederlanders alleen naar een winkel ging om het product te bekijken om daarna online prijzen te vergelijken waar tot kopen werd overgegaan. Wat nu blijkt is dat het omgekeerde ook werkt: de aankopen worden vooraf online bekeken om vervolgens in de winkel te worden aangeschaft. Er is nog steeds behoefte aan een fysieke plek waar de beslissing gemaakt kan worden en waar extra service wordt gegeven.

Winkelvoordeel: direct gemak en inspriratie

Waar kun je dan als winkel nog punten behalen? Spaanderman noemt twee belangrijke aandachtspunten: direct gemak en inspiratie. Digitale interactie wordt steeds belangrijker. De consument wil niet lang meer wachten op zijn producten. Een winkel kan daarop inspelen door zijn voorraad op voorhand te communiceren met de klant. Zo weet de consument van tevoren of zijn maat op voorraad is. Voor kleine zelfstandigen kan het uitrollen van zo’n programma kostbaar zijn. Wat Spaanderman dan adviseert is om gebruik te maken van sociale media zoals Facebook of Instagram waar de consument in contact kan komen met iemand van de winkel. Er zijn ook winkels die gebruikmaken van een Whatsapp-klantenservice. Spaanderman: “Wat we weten is dat wanneer er iemand in de winkel komt en de goederen er niet zijn, dat de klant niet snel weer terugkomt, en dat moet je als retailer voorkomen. Biedt als fysieke winkel online bezorging aan, ook wanneer het product al in de winkel is gekocht.”

Uit een onderzoek van Capgemini kwam naar voren dat 35 procent van de consumenten nog liever de afwas doet dan dat het naar een winkel gaat. Dit onderzoek benadrukt dat de winkelbeleving extra belangrijk is geworden en dat deze een toegevoegde waarde moet hebben - waarbij digitale gemakken niet worden geschuwd. Denk als retailer aan oplossingen zoals; digitale paskamers, digitale koophulpen, maar ook aan inspirerende video's ter productbegeleiding. Mobiele check-outs inzetten in winkels waar lange rijen staan zijn ook geen overbodige luxe. Kies als winkel nooit voor de verkeerde redenen voor technologie, omdat concurrenten dit ook doen, let altijd op de eigen winkel. Wat past bij jouw phygital winkel?

Co-Laboratory is tweejaarlijks retailevenement waarbij verschillende sprekers – waaronder initiatiefnemer en retailexpert Carin Frijters – de laatste trends en inzichten delen. De afgelopen editie van Co-Lab stond in het teken van de lancering van de vernieuwde druk van Prikkel de Koopknop. Het programma bestond uit sprekers die aansluiten op de thema’s en cases uit het retailboek, zoals retailtechnologie en consumentengedrag.

Lees ook: Wat beïnvloedt het koopgedrag van de consument nu precies?

Beeld: Co-Laboratory Retailtheater

Uitspraak HvJ-EU: platformverboden onder strenge voorwaarden toegestaan

Mag een fabrikant een groothandelsklant of retailer verbieden om zijn producten ook aan te bieden via platformen als Amazon en eBay? Deze vraag heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) deze week beantwoord, in een principebesluit over de toelaatbaarheid van zogeheten 'selectieve distributiemodellen'.

Een algeheel verbod op marktplaatsen is niet toegestaan

De hoogste Europese rechtbank heeft duidelijk gemaakt dat algehele verboden op de verkoop van goederen via marktplaatsen en platforms in strijd zijn met de wet. Dat betekent dat algehele platformverboden – die sommige fabrikanten van merkproducten in het verleden hebben uitgesproken – niet toegestaan zijn. Tegelijkertijd heeft het HvJ-EU ook toegelicht in welke gevallen fabrikanten en wederverkopers wél een legitiem belang hebben bij een kwalitatief hoogwaardige distributie, en daarmee bij beperkingen in die distributie. Dat betekent dat verboden dus nog altijd mogelijk zijn, maar dat de rechtvaardiging hiervoor wel aangetoond en geverifieerd moet kunnen worden. "Als afzonderlijke distributiekanalen – fysiek en online – niet voldoen aan echte kwaliteitseisen, die aan de hand van objectieve maatstaven zijn opgesteld, is het ook in de toekomst mogelijk om de selectieve distributie in te beperken, om zo de fabrikant, de vakhandel en de consument te beschermen. En dat is ook goed zo", concludeert Gero Furchheim, voorzitter van het Bundesverband E-Commerce und Versandhandel e.V. (bevh).

Selectieve distributie voor luxeproducten toegestaan

"Selectieve distributiesystemen" zijn dus voor luxeproducten toegestaan, wanneer deze bedoeld zijn om "het luxe-imago te garanderen". Dat betekent ook dat een verbod op distributie via platforms van derden mededingingsrechtelijk toegestaan is, voor zover men kan aantonen dat deze maatregel nodig is om het luxe-imago te beschermen. In dit concrete geval ging het om het cosmeticaconcern Coty, dat zijn producten alleen verkoopt via geautoriseerde retailers, en dat in de contractbepalingen een verbod heeft opgenomen om deze producten door te verkopen via platforms zoals Amazon. Toen een wederverkoper dat toch deed, diende Coty bij het Oberlandesgericht Frankfurt een verzoek in om dit te laten verbieden. De rechtbank zag in de contractbepalingen van Coty een mogelijke inbreuk op het EU-mededingingsrecht en schakelde het HvJ-EU in.

Online platforms zijn fabrikanten van merkproducten een doorn in het oog

Er is al jaren onduidelijkheid of fabrikanten hun wederverkopers mogen verbieden om producten ook door te verkopen via marktplaatsen als Amazon of eBay. Eigenlijk verbiedt het mededingingsrecht dit soort beperkingen voor wederverkopers. Wanneer kan worden aangetoond dat bedrijven de mededingingsregels hebben geschonden, dreigen niet alleen boetes, maar ook schadeclaims van concurrenten en klanten.

Veel fabrikanten van merkproducten beschouwen de online-handel via derden, zoals platforms en marktplaatsen, echter als ongecontroleerd en dus ongewenst "discount"-distributiekanaal. Platforms als Amazon en eBay worden met argusogen bekeken, omdat hier geen rekening wordt gehouden met een duurbetaald merkimago, dat hierdoor schade zou kunnen oplopen.

Het Oberlandesgericht Frankfurt moet nu aan de slag met de details, bijvoorbeeld ook met de vraag hoe je een luxeproduct eigenlijk precies definieert.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op FashionUnited.de

Foto: Amazon

Europees debuut: Under Armour opent eerste Brand House in Amsterdam

INTERACTIEF

Amerikaans sportmerk Under Armour heeft donderdagavond haar eerste flagshipstore in Amsterdam geopend. Het is daarmee meteen de eerste en grootste Brand House van Europa. In de ruim 1.000 vierkante meter tellende winkel, gevestigd in de Kalverstraat, zijn heren-, dames-, kinderkleding en -schoenen verkrijgbaar. Ook accessoires verdeeld over verschillende categorieën, waaronder training, hardlopen, golf en voetbal zijn in de winkel te vinden.

Europees debuut: Under Armour opent eerste Brand House in Amsterdam

Senior Director Marketing Europe Paul Nugent vertelt aan FashionUnited dat deze opening een mijlpaal voor het merk is. “Deze winkel is erg belangrijk voor ons. We zijn een jong merk en in Nederland zijn we nog steeds bezig Under Armour op de kaart te zetten. Deze opening is de voltooiing van een reis die we gemaakt hebben. We hebben het merk jaren geleden naar Nederland gebracht, hebben er inmiddels ons Europees hoofdkantoor gevestigd en nu hebben we een winkel geopend. Nu moeten we het merk naar het volgende level tillen.”

Europees debuut: Under Armour opent eerste Brand House in Amsterdam

Under Armour opent eerste flagshipstore in Amsterdam

Amsterdam is volgens Nugent een logische stap om de eerste Europese flagshipstore te openen. “Er is iets speciaals aan Amsterdam. In deze stad hangt een bepaalde sfeer dat uitstraalt dat we alles kunnen bereiken. Dat past precies bij het merk. De ervaring in de Under Armour winkel is erg belangrijk voor ons. We willen dat mensen geïnspireerd raken als ze binnenkomen en het gevoel krijgen dat ze beter willen en kunnen worden en een Brand House moet de plek zijn dat het merk vertegenwoordigt. Niet alleen door de technologie achter een product, maar ook door een gevoel,” aldus Nugent tegen FashionUnited.

Europees debuut: Under Armour opent eerste Brand House in Amsterdam

Voorlopig staan er nog geen andere Europese winkelopeningen voor Under Armour op de planning en focust het voorlopig op de Amsterdamse vestiging. “Het mooie van Under Armour is dat we geen bepaalde strategie hebben die we altijd volgen, maar we reageren juist op mogelijkheden. Dus we zien wel wat de toekomst ons brengt,” besluit Nugent.

Under Armour is gevestigd in Baltimore in de Verenigde Staten. Het bedrijf werd in 1996 door Kevin Plank opgericht. Het Europese hoofdkantoor bevindt zich in het Olympisch Stadion in Amsterdam.

Beelden: Under Armour

Binnenkijken bij Granny’s Finest Rotterdam

Het modemerk Granny’s Finest, dat zich inzet voor eenzaamheid onder ouderen, heeft een eigen winkel geopend in Rotterdam. In de winkel aan de Mariniersweg 55 worden niet alleen Granny’s Finest producten verkocht, maar ook zijn de “Grannies” geregeld aanwezig om de producten live te breien.

Granny’s Finest organiseert sinds 2011 wekelijkse handwerkclubs om de eenzaamheid onder ouderen te verminderen. De oudere dames, die ook wel “Grannies” worden genoemd, werken samen met jonge ontwerpers die de patronen voor mode en interieuraccessoires ontwikkelen. De uitkomst van deze samenwerking zijn de Granny’s Finest producten, die elk een handgeschreven kaartje met persoonlijk bericht van de maakster bevat.

Met de opbrengst van de verkochte producten worden regelmatig uitstapjes georganiseerd voor de Grannies. Prijzen variëren van 24,95 euro voor een hoofdband tot 164,95 euro voor een grote grof gebreide sjaal.

Het initiatief, dat begon als afstudeerproject van Niek van Hengel en Jip Pulles, is uitgegroeid tot een bedrijf met 45 handwerkclubs waar meer dan 800 ouderen aan deelnemen. De producten worden verkocht in diverse landen in Europa, op de webshop en nu ook in de permanente, eigen winkel in Rotterdam.

Ga met uw muis over de foto om meer te ontdekken over de nieuwe Granny’s Finest winkel.

Binnenkijken bij Granny’s Finest Rotterdam

Binnenkijken bij Granny’s Finest Rotterdam

Binnenkijken bij Granny’s Finest Rotterdam

Beelden: Granny's Finest

Essentiel opent nieuwe winkels in Nederland

Essentiel breidt volgend jaar uit met nog eens drie winkels in Nederland. Na vestigingen in Amsterdam, Haarlem en ‘s Hertogenbosch opent het merk winkels in Utrecht, Rotterdam en Maastricht. Dat maakt het Belgische modelabel vandaag bekend middels een persbericht.

De winkels in Utrecht en Rotterdam openen in februari hun deuren, in Maastricht is het nog even afwachten tot het najaar. De Utrechtse winkel in de Choorstraat, onder de rook van de Domtoren, wordt volledig gewijd aan de vrouwencollectie. Ook de winkel in Rotterdam, aan de Meent, gaat zich op vrouwen richten. Nadere details over de Maastrichtse vestiging zijn nog niet bekendgemaakt.

Essentiel opent nieuwe winkels in Nederland

Expansie Essentiel Antwerp

Het Belgische Essentiel werd in 1999 opgericht door Inge Onsea en Esfan Eghtesaddi. Wat ooit begon met basic t-shirts is inmiddels uitgegroeid tot een uitgebreide collectie voor zowel mannen als vrouwen. Vandaag de dag telt Essentiel 32 eigen winkels, waarvan 22 in thuisland België, en wordt het verkocht bij ruim 800 multi-brand stores wereldwijd.

Essentiel Antwerp breidde dit jaar al uit naar Azië met een winkel in China . Ook corners in Berlijn, München, Hamburg werden geopend. 15 december wordt een eerste brandstore in Keulen geopend, waarna een Duitse webwinkel moet volgen.

Drie nieuwe Essentiel winkels in Nederland

Essentiel Antwerp opende 1,5 jaar geleden Nederlandse winkels in Amsterdam. In juli werd de eerste vestiging geopend in de Hartenstraat in Amsterdam, een paar maanden later, in oktober, volgde een vlaggenschip in de Utrechtstestraat. In 2004 had het merk eerder een winkel in Den Haag, maar deze was geen lang leven beschoren.

Lees meer in het interview met Essentiel’s Esfan Eghtessadi, uit oktober 2016: Essentiel Antwerp: “Het gevoel in de winkel moet kloppen”

Essentiel Antwerp wordt in Nederland ook verkocht bij onder andere Van Dijk, Voorwinden, Het Bonte Schaep en Van Dort mode. Daarnaast wordt het modemerk sinds kort verkocht bij vier Hudson's Bay vestigingen. In warenhuis Hudson's Bay Amsterdam en Rotterdam gaan van 7 februari tot 10 maart Essentiel x Peanuts corners open.

Beeld: Essentiel.

Céline stapt in e-commerce

Het Franse luxemerk Céline stapt in e-commerce. Via de vernieuwde website celine.com zullen voor het eerst alle producten van het Franse merk online verkrijgbaar zijn. Dat meldt WWD.

Celine e-commerce wordt gelanceerd in thuisland Frankrijk. In 2018 wordt het verder uitgerold in Europa en de Verenigde Staten, in 2019 in Japan, zo meldt WWD.

Een woordvoerder van het merk laat aan WWD weten dat het 'een belangrijke tool is om de zichtbaarheid van het merk te vergroten en nieuwe klanten te werven'.

Céline was het laatste merk uit het portfolio van de LVMH-groep dat nog geen eigen eigen e-commerce platform had.

Beeld: Celine website

De sperperiode, de periode voorafgaand aan de solden waarin in België geen kortingen worden gegeven, staat onder druk. Afschaffen, zegt de één, er worden toch wel koppel- en fluisterkortingen aangeboden. Behouden, zegt de ander, anders vermindert de aantrekkingskracht van de solden.

In Belgie is de uitverkoopperiode overzichtelijk geregeld: van 3 januari tot 31 januari en van 1 juli tot 31 juli is er solden. Alleen producten die minstens dertig dagen in de winkel hangen, mogen worden afgeprijsd. Voorafgaand aan de solden geldt een sperperiode, die ook een maand duurt. In die periode mogen ondernemers geen afprijzingen aankondigen, zodat consumenten tijdens de uitverkoop de nieuwe prijs met de oorspronkelijk prijs kunnen vergelijken.

Maar nu staat die sperperiode onder druk. Doordat retailers in die periode steeds vaker koppel- of fluisterverkoop toepassen. En dat mag ook, zowel binnen als buiten de sperperiode, omdat een koppelverkoop gaat om een minimale afname en daardoor niet wordt gezien als een prijsvermindering. Fluiterverkoop, waarbij de verkoper aan een klant een bepaalde korting geeft op een kledingstuk, is volgens de Belgische wet ook toegestaan.

Onderzoek brancheorganisatie

Uit onderzoek van de bracheorganisatie NSZ, waaraan 563 kleding- en schoenenwinkels hebben deelgenomen, blijkt dat 36 procent aan koppelverkoop zal doen en 24 procent fluistersolden aanbieden. De toename van het aantal zelfstandige kleding- en schoenenwinkels dat aan koppelverkoop doet is opmerkelijk: vijf jaar geleden, in 2012, deed nog maar 11 procent van de modedetailhandelaars dat. Dat nu ook de modedetailhandel steeds vaker koppelverkoop hanteert heeft ermee te maken dat de grote ketens veel gezamenlijke aanbiedingen doen. Heel wat winkeliers voelen zich gedwongen om mee te doen.

Een kwart van de ondervraagde modezaken zegt aan fluistersolden te doen. Die praktijk kent een minder opmerkelijke opmars, gezien in 2012 18 procent van de winkels dat ook al deed. De opmars van koppelverkoop en fluistersolden betekent echter niet dat de aantrekkingskracht van de solden zou verminderen. Heel wat consumenten verkiezen de solden boven koppelverkoop omdat ze dan niet gedwongen worden om meerdere items aan te kopen maar 'gewoon' korting genieten.

De vraag die nu in België rijst is of de sperperiode afgeschaft moet worden. De komende dagen zal de minister van economie en consumentenzaken Kris Peeters zich samen met zijn collega’s en met de sector over dit onderwerp buigen. De minister zelf is voorstander van de afschaffing omdat de sperperiode volgens hem toch niet wordt gerespecteerd.

Lees ook: De alternatieve uitverkoop van Graanmarkt 13

Hema breidt verder uit: nieuwe winkelopeningen in Wenen

Hema opent in het voorjaar van 2018 twee winkels in Oostenrijk. De winkels worden geopend in Wenen en in de loop van datzelfde jaar volgen er meer nieuwe filialen, zo laat het Nederlandse bedrijf vandaag weten in een persbericht.

Hema zegt dat, na het succes van haar winkels in Frankfurt en Keulen, de Oostenrijkse hoofdstad een ‘logische volgende stap’ is in haar internationale expansie. In eerste instantie ligt de focus op Wenen, maar er wordt al gekeken naar de mogelijkheden in andere grote steden in Oostenrijk.

Hema steekt haar internationale ambities niet onder stoelen of banken: voor 2018 hoopt het nog eens 35 winkels in het buitenland te openen. Recentelijk opende het een flagshipstore op Tottenham Court, aan het einde van Oxford Street in Londen. Ook de winkels in Frankfurt en Keulen blijken een succes: begin volgend jaar opent Hema nog een aantal winkels in Duitse steden, waaronder in Stuttgart. In Spanje en het Verenigd Koninkrijk is Hema al aanwezig in Barcelona, Madrid en Londen: ook hier wordt inmiddels gekeken naar mogelijke uitbreiding naar andere steden.

Beeld: Hema website

Wat beïnvloedt het koopgedrag van de consument nu precies?

De fysieke winkel wordt een omnichannel, de functie van de winkel zal veranderen van een plek waar de transactie plaatsvindt in een plek waar attractie plaatsvindt, in de toekomst zal de stenen winkel alleen nog maar dienen als display; er wordt heel wat geschreven en gedacht over de toekomst van de winkel. Terecht, het is ook een spannende tijd voor de ondernemer; hoe kan de zelfstandige zijn winkel inrichten en optimaliseren om de veranderende behoefte van de consument tegemoet te komen en hoe lift je mee met digitale gemakken?

FashionUnited woonde het Co-Laboratory-event in Rotterdam bij en vond antwoord op deze vragen. Vandaag deel 1: wat beïnvloedt het koopgedrag van de consument naar aanleiding van een presentatie van Kim Janssens van Retail Design Lab. Het Retail Design Lab is een kenniscentrum aan de Faculteit Architectuur en kunst van de Universiteit Hasselt. Binnen de onderzoeksgroep ArcK houden zij zich onder andere bezig met de vraag hoe een winkel door de klant wordt ervaren. FashionUnited zet op een rij waar je als ‘gewone’ kleine ondernemer op moet letten om de klantbeleving te optimaliseren.

Orde en netheid

Het lijkt een inkoppertje, maar het gaat nog wel eens mis; de consument hecht veel waarde aan de orde en netheid van een winkel. Die doos die al een halve middag naast de toonbank staat, de voorraad die er ligt omdat die nog geteld moet worden, het wordt allemaal door de klant opgemerkt en het schept onrust. De presentatie van de producten is uiteraard ook van belang, is alles netjes gestapeld?

De etalage

Het eerste aantrekkingspunt is de etalage, daar verleid je de klanten mee. Net als bij het eerste punt is dit iets wat logisch lijkt maar ook hier laten retailers nog wel eens steken vallen. Zijn de geadverteerde producten in de etalage bijvoorbeeld ook in de winkel te vinden?

Instore-communicatie

De klant wil duidelijkheid in de breedste zin van het woord en wil begeleid worden in het aankoopproces. Zoals de etalage moet verleiden, zo moet de opstelling van de winkel begeleiden. En dan niet door het personeel, maar door de “bewegwijzering”. De instore-communicatie moet een verhaal vertellen dat leidt tot aankopen, zonder dat het betuttelend is. De klant wil altijd het idee hebben zelf een weg te vinden. Maak een grondplan met de ontwerper, waarin je niets aan het toeval overlaat. Hoe navigeer je de klant door de winkel? Plaats de bewegwijzering altijd op ooghoogte en maak de meubels niet te laag. Als de klant moeite moet doen om zich te kunnen navigeren, geeft het op.

Het paskamerprobleem

De paskamer blijft opmerkelijk genoeg een problematisch punt. Veel retailers zondigen hier, en dan met name wat de verlichting betreft, terwijl het algemeen bekend is dat hier de aankoopbeslissing wordt gemaakt. Vaak hebben retailers een flinke spot boven hangen die zorgt voor ongewenste schaduwen op het gezicht en andere lichaamsdelen. De verlichting hoort bij te dragen aan de sfeer van de winkel en de consument op zijn gemak te stellen.

Winkel DNA

Een veelgehoorde reactie van consumenten na het verlaten van een winkel is dat het allemaal wel oké is. Dat moet je al winkelier juist niet willen! Je winkel moet een identiteit bevatten die overal in terug te vinden is. Vandaag de dag is het zo belangrijk om als winkel eruit te springen, deze kans moet je dan ook grijpen. Dit kan door de visual merchandising. Stel bijvoorbeeld buiten je winkel al iets beschikbaar wat het voorbijlopende winkelende publiek mee kan nemen en wat het uiteindelijk naar binnen zal lokken. Communiceer je merknaam overal. Zet een sfeer neer die klopt. Dit komt niet alleen door de geur en de muziek maar ook door de afwerking in de details.

Interactieve schermen

Het gebruik van schermen in de winkel is interessant, maar deze moeten wel iets toevoegen aan de winkel en vooral relevant zijn. Consumenten geven de voorkeur aan bewegend beeld. Ook wordt het als prettig ervaren als er op het scherm iets wordt getoond dat nog niet in de winkel is te zien. De klant wordt graag gestimuleerd om tot actie over te gaan: ‘Ga eens op zoek naar..’ Tutorials doen het ook goed of apps waar de consument mee kan experimenteren. Mensen zien graag wat ze allemaal met de producten kunnen doen.

Winkelpersoneel

Wat ook vaak blijkt is dat het personeel niet uniform gekleed is en wanneer dit wel het geval is, het vaak niet speciaal is. De consument geeft de hoogste waardering aan winkels waar het concept van de winkel terugkomt in de kleding van het personeel. Uiteraard houdt het niet van opdringerig personeel. Hulp en uitleg worden wel gewenst.

Prikkel

Prikkel de klant, spreek de zintuigen aan, door een bepaalde geur en bepaalde muziek, maar bewaak de grens van overprikkeling. De essentie van de winkel moet ook hier weer overdacht worden.

Co-Laboratory is tweejaarlijks retailevenement waarbij verschillende sprekers – waaronder initiatiefnemer en retailexpert Carin Frijters – de laatste trends en inzichten delen. De afgelopen editie van Co-Lab stond in het teken van de lancering van de vernieuwde druk van Prikkel de Koopknop. Het programma bestond uit sprekers die aansluiten op de thema’s en cases uit het retailboek, zoals retailtechnologie en consumentengedrag.

Beeld: Pexels

Ook in het derde kwartaal van dit jaar zet de detailhandel meer om dan het jaar ervoor. In totaal werd er 4,7 procent meer omgezet dan in 2016. De non-foodwinkels beleefden met een omzetstijging van 5,1 procent hun grootste stijging in ruim tien jaar, dat meldt het CBS in de Kwartaalmonitor Detailhandel.

Deze omzetstijging is sinds de eerste twee kwartalen van 2006 niet meer gerealiseerd. Door toedoen van de dynamische woningmarkt, behaalden vooral de aan wonen gerelateerde branches sterke groeicijfers. Maar ook in de modewinkels rinkelden de kassa’s, met in het bijzonder de schoenverkopers; zij sloegen 7,5 procent meer omzet aan. De kledingwinkeliers zagen hun omzet met 4,3 procent stijgen.

De internetverkopers groeiden wederom harder dan de fysieke winkels, de totale omzet was 20,8 procent eerder dan het jaar ervoor. De online omzet van de winkels waar de verkoop via internet een nevenactiviteit is, groeide met 24,1 procent het sterkst. Bij pure webwinkels steeg de omzet met 18,5 procent.