(advertentie)
(advertentie)
Dior opent Japanse winkel met twee shows

Modehuis Dior lanceert de nieuwste Japanse winkel, de grootste tot nu toe, met twee modeshows. Een haute couture show en een gericht op mannenmode vieren de opening van de winkel in Ginza.

Maria Chiuri ontwerpt de haute couture collectie en haalt inspiratie uit Japan voor de acht stijlen. Kris van Assche, ontwerper bij Dior Homme, toont tijdens de show voor het eerst een pre-fall lijn. Deze lijn is de volgende dag meteen te koop in de nieuwe winkel.

Dior opent Japanse winkel met twee shows

Naast deze twee collecties heeft Chiuri ook een exclusieve ready-to-wear en accessoires collectie ontworpen voor de winkel in Ginza. Deze twee collecties zijn geinspireerd op kersenbloesem. De ready-to-wear lijn bevat jurken, tassen en jassen. Op deze items zijn onder andere de woorden ‘Jardon Japonais Christian Dior 1953’ te lezen, een referentie naar gelijke kledingstukken die Christian Dior zelf destijds ontworpen heeft.

Beeld: Dior

Twee nieuwe Nederlandse winkels voor Essentiel Antwerp

De eerste twee winkels van Essentiel Antwerp in Nederland zijn een succes. Daarom breidt het Belgische label verder uit met nieuwe winkels in Haarlem en ‘s-Hertogenbosch.

De winkel in Haarlem wordt gevestigd aan de Zijlstraat, in het pand waar voorheen Geddes & Gilmore zat. De Haarlemse vestiging heeft een oppervlakte van 100 vierkante meter en opent op 5 mei.

In ‘s-Hertogenbosch strijkt Essentiel Antwerp neer in het pand aan de Fonteinstraat. Dat is een bijzondere locatie, want de afgelopen 100 jaar was het pand van familiebedrijf Jos van Rosmalen. Het pand heeft een oppervlakte van 148 vierkante meter en zal ‘een shoppingparadijs voor vrouwen’ worden. De winkel opent op 13 mei zijn deuren.

Oprichters Inge Onsea en Esfan Eghtessadi starttten het label in 1999 met een basic t-shirt collectie, maar wisten dat uit te bouwen tot een internationaal modemerk dat inmiddels in 40 landen wordt verkocht.

FashionUnited sprak met Esfan Eghtessadi tijdens de opening van de flagshipstore aan de Utrechtsestraat in Amsterdam. Lees het interview hier: Essentiel Antwerp: “Het gevoel in de winkel moet kloppen”

Beeld: Essentiel Antwerp

Farfetch belooft Gucci-levering binnen 90 minuten

Dankzij een pilot met Gucci, biedt e-tailer Farfetch in verschillende wereldsteden nu een levering van 90 minuten voor producten van het modehuis. De F90-service is in 10 steden te gebruiken.

Klanten in New York, Londen, Dubai, Madrid, Los Angeles, Miami, Milaan, Parijs, Sao Paolo en Tokyo kunnen gebruik maken van de nieuwe service. Er kan gekozen worden uit geselecteerde Gucci-stijlen. “Tijd is de nieuwe luxe,” zegt José Neves, CEO van Farfetch. Deze luxe wil Farfetch nu aanbieden door de nieuwe bezorgservice.

Vorige week introduceerde Farfetch ook een nieuw concept, ‘Store of the Future’. Het nieuwe winkelconcept heeft de focus op een omnichannel-strategie en het verenigen van online en offline.

Beeld: Gucci Facebook

Detailhandel Nederland: “Pas openingstijden aan op webwinkels”

In het rapport dat Detailhandel Nederland vandaag heeft gepubliceerd roept de organisatie gemeenten op om de openingstijden van winkels te verruimen. Op deze manier zouden winkels beter kunnen concurreren met webwinkels.

Detailhandel Nederland geeft in het rapport gemeenten advies voor de gemeenteraadsverkiezingen die in 2018 plaatsvinden. De oproep om de openingstijden te verruimen heeft te maken met de continue bereikbaarheid van online retailers. “Webwinkels zijn 24/7 open, thuisbezorgen mag op zondag en wordt ook steeds meer gedaan,” meldt het rapport. De momenten wanneer de winkelier kan verdienen verschuiven steeds meer naar de avond en het weekend en daar zouden gemeenten rekening mee moeten houden meent Detailhandel Nederland. “Het is van belang dat er een gelijk speelveld is tussen verschillende winkelvormen en daar moeten winkeltijden in samenspraak met lokale winkeliers op worden aangepast.”

Naast de openingstijden brengt de organisatie ook de koopzondagen onder de aandacht van de bestuurders. “Bepaal met winkeliers of, en zo ja, hoeveel koopzondagen er moeten zijn.”

Verruiming openingstijden vanwege concurrente webwinkels

Eerder dit jaar kondigde de gemeente Amsterdam een proef aan met flexibele openingstijden. Winkels mogen dan 24 uur geopend zijn. De proef gaat in juli van start en betreft winkelstraten Kalverstraat, Nieuwendijk, Damrak en de Leidsestraat. De pilot werd geopperd door de partijen VVD en D66. De verruimde openingstijden zouden vooral voordelig zijn voor klanten zijn die overdag werken. Op dit moment zijn de winkels in deze straten geopend tot tien uur ‘s avonds. De proef zal een jaar duren en wordt elk kwartaal geëvalueerd.

”Niemand is verplicht om mee te doen,” zegt VVD’er Marja Ruigrok. D66-er Jan Patternotte in een persbericht: “De keuze moet aan de ondernemer worden overgelaten. Flexibele openingstijden zijn gemakkelijk voor Amsterdammers, maar het levert ook banen op en maakt de stad nog veiliger.” De proef is wisselend ontvangen onder Amsterdamse ondernemers.

Welke winkels in de genoemde straten langer open blijven is nog niet bekend, zegt Pauline Buurma van Ondernemersvereniging Kalverstraat. “Het is een hele klus om iedereen op één lijn te krijgen. Enkele hebben interesse getoond, maar je moet natuurlijk met meerdere winkels open zijn wil het zin hebben.” Wel verwacht ze dat openingstijden van 24 uur nooit zal gebeuren. “Twaalf uur, misschien net de nacht in,” voegt ze toe.

In totaal zijn 1.198 kledingwinkels gevestigd in Amsterdam die na een succesvolle proef hun deuren de gehele dag kunnen openen.

Beeld: FashionUnited

Decathlon stelt opening winkel in Roermond uit

Franse sportketen Decathlon stelt de komst naar Roermond uit, meldt krant De Limburger. In verband met bezwaren door tien bedrijven heeft Decathlon zich afwachtend opgesteld.

Twee jaar geleden kondigde Decathlon zijn komst naar de Limburgse stad aan. Verschillende bedrijven tekenden bezwaar aan bij de rechtbank, maar deze werden vorige week ongegrond verklaard. Nick van der Sanden, expansiemanager bij de sportketen, zegt tegen de Limburger dat deze uitspraak nog geen startsein is voor de opening. “We wachten eerst af totdat alle procedures helemaal afgerond zijn. De bezwaarmakers kunnen namelijk nog in hoger beroep gaan.” Daarnaast meldt van der Sanden ook dat Decathlon zich ‘absoluut zeker’ in Roermond gaat vestigen.

Decathlon is al meerdere jaren aanwezig in Nederland en heeft op dit moment elf vestigingen. Al eerder, bijvoorbeeld in 2014, werden de uitbreidingsplannen van het bedrijf bemoeilijkt. Dit keer door provincies en gemeenten die de wens van Decathlon om zich buiten de stadscentra te vestigen niet goedkeurden.

Beeld: Decathlon Facebook

‘Juicy Couture sluit Britse winkels’

Juicy Couture, bekend van velours trainingspakken, sluit binnenkort de Britse winkels, meldt de Telegraph. Het merk zal alleen nog voor klanten uit Groot-Brittannië online beschikbaar zijn.

Op dit moment heeft het merk winkels in Regent Street en Westfield White City, beiden in Londen. Het merk zal naar verluidt de deuren sluiten in de Britse hoofdstad. Ook is het merk verkrijgbaar in warenhuizen zoals Selfridges en Harrods, maar het is nog onduidelijk of het merk zich ook terugtrekt bij deze retailers.

In 2013 werd Juicy Couture aangekocht door Authentic Brands Group. De groep sloot in 2014 een overeenkomst met de Griekse modegroep Folli Follie voor de Europese distributie van het merk. Op dit moment heeft Juicy Couture eigen winkels in Frankrijk, Italië, Spanje, Ierland, Duitsland, Griekenland en Groot-Brittanië.

Beeld: Juicy Couture Facebook

Zorg om ontwikkeling van centra middelgrote steden

De verschillen in de ontwikkeling van Nederlandse binnensteden nemen toe. Hoewel het beter gaat met de economie, blijft de vitaliteit van centra in middelgrote steden zorgelijk. Dat concludeert adviesbureau Goudappel Coffeng in de tweede editie van de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden, een onderzoek naar de honderd grootste centrumgebieden in Nederland.

Over het algemeen is de economische vitaliteit van binnensteden vrij hoog, stelt Goudappel Coffeng. Amsterdam heeft de meest vitale binnenstad, gevolgd door Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Haarlem. Deze steden scoren met name goed op demografisch en ruimtelijk gebied. Andere indicatoren voor het onderzoek zijn bereikbaarheid en voorzieningenaanbod.

Veel middelgrote steden hebben het volgens het onderzoek echter zwaar te verduren. Daar dalen de bezoekersaantallen en neemt de concurrentie van nabij gelegen steden toe. Bovendien hebben de centra een te weinig onderscheidend karakter. Dat laatste geldt met name voor Vlaardingen en Hengelo. Verder heeft ook de economische vitaliteit van middelgrote steden als Kerkrade, Terneuzen en Den Helder een achterstand.

De middelgrote centrumgebieden Barneveld, Katwijk, Kampen en Houten doen het juist opvallend goed. Barneveld scoort hoog op het gebied van demografie, Houten is met alle vervoersmiddelen goed bereikbaar en Katwijk en Kampen profiteren van toerisme.

In de categorie ‘grote centrumgebieden’ zijn Hoofddorp en Amstelveen het meest vitaal, gevolgd door Wageningen, Harderwijk en Kampen. Deze steden hebben veel inwoners binnen bereik en een relatief beperkte vergrijzing. Ondanks verbeteringen op het gebied van leegstand zijn Lelystad, Almelo, Spijkenisse en Heerlen juist kwetsbare steden in deze categorie.

Verder blijkt uit het onderzoek dat Zwolle, Groningen, Utrecht en Maastricht zich het beste onderscheiden van andere steden. Zij trekken veel consumenten en hebben een monopolie binnen hun verzorgingsgebied. Ook historische studentensteden als Leiden, Nijmegen en Delft onderscheiden zich duidelijk, onder meer omdat deze centra veel te bieden hebben.

Beeld: FashionUnited

Binnenkijken bij House of Denim | Denim City

INTERACTIEVE 360° TOUR House of Denim, het Nederlandse platform voor vakmanschap en innovatie in de denimindustrie, is uniek in de wereld. Het hoofdkwartier van het kennisinstituut, Denim City, is gevestigd in de Hallen, een hotspot in Amsterdam-West. Denim City beschikt over een werkplaats, een wasserij, een archief en een winkel. Hier is tevens het klaslokaal van de eerste en enige Jean School te vinden.

Wie een bezoek brengt aan de Denim City boetiek - geopend van woensdag tot en met zondag - ziet al een flits van de ultieme denim-locatie, want om de boetiek te bereiken wordt de workshopruimte doorkruist.

Benieuwd geworden naar Denim City HQ? Breng dan een virtueel bezoek aan deze bijzondere, blauwe locatie.

Uitleg & tips: De interactieve tour bestaat uit 6 360-graden foto’s: we nemen u mee vanaf de ingang (foto 1) tot in de werkplaats (foto 2 & 3), de winkel (foto 4), het archief (foto 5) en de wasserij ‘Blue Lab’ (foto 6). In elke foto vindt u interactieve elementen met foto’s, video’s of audio. Klik op de iconen om de content te ontsluiten. Alles ontdekt in de ruimte? Klik dan op het cirkelvormige pijl-icoon om naar de volgende foto te navigeren. Vergeet niet het geluid aan te zetten!

De 360 graden foto's zijn gemaakt met een camera die alle kanten van een ruimte tegelijkertijd filmt. Door op de computer met de muis te scrollen of op uw tablet of smartphone met uw vinger over het beeldscherm te vegen kunt u 360 graden om het middelpunt van de foto kijken.

House of Denim | Denim City

House of Denim werd opgericht door James Veenhoff en Mariëtte Hoitink in 2009. De denimgoeroe en eigenaar van werving en selectiebureau HTNK werken al sinds 2006 aan een duurzamere denimindustrie, met het motto: 'Towards a brighter blue'. "Om één spijkerbroek te produceren is 7000 liter water nodig," vertelde Veenhoff eerder aan FashionUnited. "We vroegen ons af wat er nodig is om de wereld te veranderen. Het bleek educatie, onderzoek en innovatie, ondernemen en netwerken."

House of Denim is ook organisator van de Amsterdam Denim Days en Global Denim Awards.

360 graden content, foto’s en video’s: Inge Beekmans voor FashionUnited

Binnenkijken bij House of Denim | Denim City In april besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.
Kijken: WolfWare opent boutique in Amsterdam

Na de lancering van het kleding- en interieurmerk, en twee pop-up stores, kon een vaste winkel niet uitblijven. Vandaag opent WolfWare een boutique aan de Utrechtsestraat 24 in Amsterdam.

Kijken: WolfWare opent boutique in Amsterdam

“Met trots openen we de deuren van de WolfWare boutique. Wanneer je de winkel binnenkomt stap je in onze wereld – vol fijne kleding, prachtige niche parfums en originele cadeaus en hebbedingen, ” aldus Barbara Dolk, een van de drie eigenaresses van WolfWare.

Naast kleding van het eigen merk WolfWare, biedt de winkel ook andere merken, zoals Bornn, Slow Notebooks, Cabana Magazine, Coqui Coqui Perfumeria en Cire Trudon.

Kijken: WolfWare opent boutique in Amsterdam

In het voorjaar van 2016 lanceerde styling agency Wolf Produkties hun eigen label WolfWare. Stylisten Gaby Hanrath, Odette Roosterman en Barbara Dolk, staan aan het roer van het merk.

Beeld:WolfWare

Farfetch onthult Store of the Future

De winkel van de toekomst, hoe ziet deze eruit? Luxe etailer Farfetch heeft hier wel een idee over en presenteert het concept in het Design Museum in Londen.

Voor Farfetch is het de eerste stap in augmented retail waardoor online en offline samenkomen. In de winkel bevinden zich devices waarop klanten meer informatie over de collectie van een merk te weten kunnen komen. Farfetch werkt hiervoor samen met Huawei.

“Als leiders in onze gebieden over de hele wereld, is het alleen maar logisch dat we samen komen om opties te onderzoeken waar we klanten kunnen verbinden met ons in een betekenisvolle manier,” zegt Walter Ji, president van de Huawei Consumer Business Group in West-Europa. “We zijn trots op ons partnerschap met Farfetch voor dit evenement en zijn enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die we zullen ontwikkelen.

Het belangrijkste van Store of the Future is het verzamelen van data die het merk weer kan gebruiken om nieuwe strategieën of producten te ontwikkelen.

”Het is offline dat de cirkel rondmaakt, tussen een goede online aanwezigheid en een complete omni-channel aanbod en in-store techniek die de ervaring van klanten versterkt in de winkel en in zijn algeheel,” zegt José Neves, oprichter van Farfetch en eveneens CEO. “The volgende stap in de evolutie van de modeindustrie is de connected store, die techniek gebruikt om de ervaring van luxe retail nog meer laat draaien om de klant. Farfetch staat op het kruispunt van luxe en technologie en heeft een goede positie om de vraag te begrijpen en een op maat gemaakte oplossing te bieden.

Het concept van Store of the Future wordt voor het eerst in New York gebruikt bij de winkel van Thomas Browne.

Beeld: Farfetch