(advertentie)
In beeld: De mooiste kerstetalages van 2016

Het spektakel Kerstmis is veel meer dan alleen het kopen van cadeaus. Het verandert de winkelstraat in een retailtheater met grote warenhuizen die alles uit de kast trekken om de meest feestelijke etalages te creëren. Met minder dan een week tot aan Kerst zijn deze creatieve etalages belangrijk in het versterken van de fysieke winkel van het merk, waarbij consumenten worden gelokt hun cadeaus niet via computers of smartphones, maar in de winkels te kopen.

Het creëren van storytelling etalages is een belangrijk onderdeel van de kerstcampagnes van retailers. Veel warenhuizen beginnen al een jaar van tevoren met het plannen van feestelijke displays om ervoor te zorgen dat hun kerstboodschap op al haar platforms te zien is, van de belangrijke televisie-advertenties tot online en offline, evenals het creëren van een social media-gekte.

Dit seizoen trokken grote warenhuizen als Selfridges, Harrods, Bergdorf Goodman en De Bijenkorf in Nederland veel bezoekers die de onthulling van de kerstetalages, tevens het begin van het kerstshopping seizoen, kwamen bekijken. Thema’s dit jaar zijn onder andere sprookjes, magisch kattenkwaad, fanatieke storytelling, de Notenkraker, liefde, vrede en vreugde en ook het geloof in de Kerstman.

Selfridges

In oktober was Selfridges het eerste warenhuis ter wereld dat haar in-store versieringen en kerstetalages onthulde. Het thema van dit jaar is ‘Shine On’ en beslaat twintig ramen, waarvan er twaalf een Kerstman gehuld in handgemaakte paillettenkostuums bevatten. Deze bieden een stijlvolle, nostalgische blik op het feestseizoen, waarin “de Kerstman aan allerlei magisch onheil doet”. Zo kan men de Kerstman zien in zijn privéjet, op een gouden sneeuwscooter, samen met een ijsbeer, tijdens zijn kantoorfeest en er is zelfs een etalage met de hem in een jacuzzi.

In beeld: De mooiste kerstetalages van 2016

Harrods

Dit jaar werkt Harrods samen met Burberry voor haar kerstcampagne genaamd ‘A Very British Fairy Tale’, dat het verhaal vertelt van twee kinderen die op avontuur zijn in een Engels landhuis. Het verhaal neemt de in totaal 29 etalages in beslag, met vliegende auto’s, drijvende badkuipen en een geheime doorgang. De etalages maken daarnaast ook gebruik van technologieën die bezoekers de mogelijkheid bieden tot interactie, onder andere met behulp van een bewegingssensor waarmee verlichting en muziek kunnen worden bepaald.

In beeld: De mooiste kerstetalages van 2016

Deborah Bee, directeur van creative marketing van Harrods, zei: “Innovatie is zeer belangrijk voor onze klanten. We wilden dat de etalages visueel stimulerend zouden zijn. Het toevoegen van een digitaal element biedt bezoekers de mogelijkheid om op een zinvolle manier deel te nemen.”

Het display, dat correspondeert met de in-store versieringen en online campagne, werd al negen maanden van tevoren gepland en werd geïnstalleerd in tien nachten door een team van twaalf mensen.

Saks Fifth Avenue

Saks Fifth Avenue in New York trekt altijd veel bezoekers en het thema van dit jaar is ‘the Land of 1000 Delights’, wat magische landschappen en kleurrijk snoep bevat om een visueel feest te creëren. Er zijn zes geanimeerde etalages te vinden op Fifth Avenue met het thema ‘The Nutcracker Sweet’, terwijl de ramen op de 49th en 50th straten op maat gemaakte stukken van Erdem, Carolina Herrera, Marchesa en Jason Wu bevatten, evenals op snoep geïnspireerde voorjaarscollecties van Rosie Assoulin, Naeem Khan, Alexander McQueen en Jonathan Simkhai.

In beeld: De mooiste kerstetalages van 2016

”Land of 1000 Delights is een echt gekleurd wonderland, een van de meest fantastische kerstetalages die ik ooit heb gezien,” aldus Mark Briggs, executive vice president van HBC. “Mijn team en ik hadden veel plezier met het creëren van het concept en we kunnen niet wachten tot klanten er net zoveel van genieten.”

In beeld: De mooiste kerstetalages van 2016

De Bijenkorf

Ook De Bijenkorf heeft traditiegetrouw grootst uitgepakt voor het feestseizoen. Begin november werden in alle filialen de nieuwe kerstetalages met het thema ‘Castle of Dreams’ onthuld. Het decor, deels ontworpen door oud theaterregisseur en kunstenares Noa Verhofstad, is geïnspireerd op een “fantasierijke tijd van een koning en een koningin in een magisch kasteel”. Dit wordt vertaald in een drie bij twaalf meter groot verlicht kasteel met zestig kamers, waarin verschillende miniatuurverhalen worden verteld door middel van beeld, licht, geluid en beweging.

In beeld: De mooiste kerstetalages van 2016

Het visuele team van De Bijenkorf heeft 338 dagen aan het decor gewerkt, wat ertoe heeft geleid dat in totaal 75 etalages zijn versierd. In de winkels zelf zijn vijftig grote leeuwen van 1.50 meter en 17,5 kilo per stuk te vinden.

Liberty London

Liberty heeft één van de meest traditionele kerstdisplays gecreëerd, geïnspireerd op de Notenkraker, onder andere met ballerina’s en speelgoedsoldaatjes die het bekende ballet portretteren. De etalages zijn gemaakt in samenwerking met Koninklijk Ballet en elk raam is ingericht rond een bepaalde scène van het ballet, van Drosselmeyer de tovenaar tot de strijd tussen de Notenkraker en de Muizenkoning.

In beeld: De mooiste kerstetalages van 2016

Voor de eerste keer bevatten de kerstetalages van Liberty geen koopwaar, maar in plaats daarvan gebruikt het warenhuis de etalages om “te boeien en verleiden op de best mogelijke manier” en zich te richten op de geest van traditionele kerstversiering.

Galeries Lafayette

Het iconische Parijse luxe warenhuis Galeries Lafayette viert dit jaar een ‘Arctic Christmas’ die de reis volgt van een ijsbeerfamilie die de noordpool verlaat om op zoek te gaan naar nieuw huis. In de etalages ziet men de welpen aan het spelen, dansen en plezier maken voordat ze terugkeren naar de noordpool. Hoewel de displays gedeeltelijk leuk zijn, brengen ze ook de smeltende ijskappen onder de aandacht.

In beeld: De mooiste kerstetalages van 2016

Centraal in de kerstcampagne staat een papieren kerstboom die is ontworpen door kunstenaar Lorenzo Papace en in het midden van de koepel, naast geanimeerde kabelbanen en een reuzenrad staat.

Macy’s

Macy’s op Herald Square, New York, viert het negenjarige bestaan van de ‘Believe’ schrijfactie die geld inzamelt voor de stichting Make a Wish. Elk van de zes etalages inspireert bezoekers om te geloven in de magie van de feestdagen. Ontworpen door Roya Sullivan, bevatten de displays onder andere het ‘Communication Station’ waar de Kerstman zijn brieven ontvangt, een flipperkast, bladgouden rendieren en de laatste voorbereidingen van de Kerstman op Kerstavond.

In beeld: De mooiste kerstetalages van 2016

De etalages zijn gemaakt door 250 mensen, met onder andere grafische kunstenaars, animators, timmerlieden, elektriciens en muziekexperts. Het nam 21 dagen en nachten in beslag. “Bij het maken van de etalages wilden we ons richten op het idee wat Kerstmis betekende voor ons als kinderen. Terugdenkend aan deze gevoelens blijven we terugkeren naar de zes belangrijkste kwaliteiten die de magie van het seizoen illustreren,” aldus Sullivan. “Door de jaren heen hebben we gemerkt dat kinderen van alle leeftijden genieten van de interactie met de etalages, dus we hebben interactieve elementen opgenomen met als doel het blijven creëren van ervaringen.”

Bergdorf Goodman

Bergdorf Goodman’s kerstetalages hebben als doel toeschouwers te vervoeren naar een ‘Destination Extraordinary’ met dromerige scènes van weelderige landschappen en groene tuinen, geïnspireerd op de schilderijen van Henri Rousseau en uitstapjes naar het American Museum of National History.

In beeld: De mooiste kerstetalages van 2016

Elk van de ramen is voorzien van high fashion creaties in het midden van groene displays en omringd door handgeschilderde achtergronden met bladeren, parels en gedroogde bloemen om de unieke bestemming uit te beelden. Senior director van visuele presentatie David Hoey legt uit: “De ramen zijn als magische realist versies van natuurhistorische museum diorama’s.”

Harvey Nichols

Luxe warenhuisketen Harvey Nichols is geïnspireerd door de Italiaanse Renaissance met haar theatrale ‘Britalia’ kerstetalages die veranderen tussen dag en nacht. Overdag tonen de displays een wit stelsel met transparante kerstballen, witte schuimballen en marmeren panelen aan de buitenkant van de winkel. ‘S nachts worden de etalages veranderd met behulp van speciale lichteffecten in het rood, wit, blauw en groen, waarmee ze een knipoog geven naar de Italiaanse vlag.

In beeld: De mooiste kerstetalages van 2016

Hoofd van visueel ontwerp Janet Wardley zei: “Het is een uitdaging om de gevel van de winkel te transformeren met marmeren panelen om de Italiaanse architectuur dit jaar naar onze locaties in Groot-Brittannië en Ierland te brengen. Het gebruik van lichteffecten voor veranderingen tussen dag en nacht onderstreept onze iconische, speelse en gedurfde merkidentiteit, evenals de belangrijke kleurencombinaties voor onze wintercampagne.”

Het duurde 1.500 uur om de ruim 4.000 meter gebreide wol, 100.000 kerstballen, kroonluchters, kandelaars en Kerstmannen te maken en op te bouwen.

Bloomingdale’s

Voor haar kerstetalages van 2016, maakte Bloomingdale’s samen met een groep beeldende kunstenaars kroonluchters die het thema ‘Light’ belichamen. Er zijn in totaal acht displays, ontworpen door Imna Barrero, Erika deVries and Jonah Meyer, Abby Modell, Sean Augustine March, Susanne Bartsch, Allison Eden, Esmeralda Kosmatopoulos and George Kroenert. De one-of-a-kind ontwerpen zullen na de feestdagen worden geveild voor Bloomingdale's liefdadigheidspartner Child Mind Institute, met biedingen die beginnen bij 2.000 dollar.

In beeld: De mooiste kerstetalages van 2016

Barneys New York

Barneys heeft dit jaar niet gekozen voor Kerstmannen, rendieren en winter wonderlands, maar in plaats daarvan heeft de retailer het ‘Love, Peace and Joy’ project gelanceerd, met creatieve installaties van Nick Cave, Rob Pruitt, Studio Job, Ebony G. Patterson en Trey Parker en Matt Stone van TV-programma South Park. Naast de visuele weergave, heeft Barneys bezoekers gevraagd foto’s van zichzelf te maken met een zelf gevormd hart voor liefde, een peace-teken voor vrede of een sprong van vreugde met de hashtag #LovePeaceJoyProject. Per foto wordt 5 dollar gedoneerd aan verschillende goede doelen als Stylefund, dat vrouwen helpt zich comfortabeler te voelen in kleding.

In beeld: De mooiste kerstetalages van 2016

”Ik denk dat het erg doordacht is wanneer een retailer consumenten niet alleen op een commerciële manier betrekt, maar consumenten ook wil uitdagen,” zegt kunstenaar Ebony G. Patterson. “Het wordt een genereus aanbod, want het is niet alleen voor personen die in de winkel komen, maar ook voor degenen die er langs lopen.”

Beeld: Courtesy Selfridges, Harrods, Saks Fifth Avenue, De Bijenkorf website, Liberty, Galeries Lafayette, Macy’s, Bergdorf Goodman, Harvey Nichols, Bloomingdale’s, Barneys New York.

De weekomzet van Nederlandse online retailers is in de drie weken voor Kerstmis met 57 procent gegroeid. De totaalomzet van deze e-tailers komt daarmee voor die periode uit op 925 miljoen euro, zo blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL.

”De Thuiswinkel Markt Monitor 2016 laat zien dat de gemiddelde weekomzet van producten op een kleine 200 miljoen euro ligt,” aldus de belangenvereniging in een persbericht. In de periode tussen 6 december en 24 december bedraagt de gemiddelde omzet van online spelers echter 308,36 miljoen euro per week.

Thuiswinkel constateert dat steeds meer consumenten hun kerstboodschappen online doen en deze laten thuisbezorgen om daarmee de drukte in de winkels te ontwijken. “Ook zien wij een groei in het aantal pakketten. Consumenten kiezen vaak voor het gemak van online winkelen. De verschillende bezorgopties maken het eenvoudiger. We bezorgen op zondag, in de avond en in sommige gevallen op dezelfde dag, dat helpt om de werkdruk te verdelen,” zegt Carlos Mendes Aguiar, commercieel directeur PostNL.

Daarnaast laat het onderzoek een toename in de online verkoop van luxeproducten zien. Voornamelijk sieraden en horloges zijn dit jaar populaire kerstcadeaus, gevolgd door sokken van Happy Socks en foute kersttruien.

Topshop gaat in 2017 voor het eerst winkels openen in China. De stap komt twee jaar na de lancering van de webshop van de Britse keten in het land. Topshop opent komend jaar vijf winkels op het Chinese vasteland in samenwerking met online retailer Shangpin.com, dat de merken Topshop en Miss Selfridge al via de webshop aanbiedt. Wanneer de fysieke winkels een succes zijn dan ziet Topshop's moederbedrijf Arcadia ruimte voor zo'n 75 filialen in het land. Dat meldt de Financial Times.

"Dit is het begin van een unieke, spannende en exclusieve partnership en een cruciale stap in ons doel om van Topshop en Topman mondiale retailbedrijven te maken," zegt Arcadia topman Sir Phillip Green over de samenwerking tussen Topshop en Shangpin.com tegen de krant. De nieuw te openen winkels zullen door Topshop en Shangpin.com samen worden gerund, maar de bedrijven laten in het midden wie van de twee feitelijk de eigenaar is van deze nieuwe retailtak.

Topshop is de Britse tegenhanger van fast fashion ketens als H&M en Zara, maar veel kleiner. Topshop heeft in het thuisland 300 winkels en internationaal 140, waarvan wel al drie in Hongkong gevestigd zijn. H&M en Zara tellen elk duizenden filialen wereldwijd.

Shangpin.com is een ecommerce bedrijf met zo'n 30 miljoen geregisteerde gebruikers. Directeur David Zhao zegt in een verklaring "zeer verheugd" te zijn het vertrouwen te hebben gekregen "van een wereldwijd bekend fashion merk om hen verder te brengen in China".

Het Duitse schoenenmerk Tamaris heeft een webshop gelanceerd voor de Nederlandse en Belgische markt, zo meldt Retailnews.

Met deze opening en de eerdere herlancering van Tamaris.com, is het merk in negentien Europese landen online verkrijgbaar. De websites verkopen niet alleen schoenen, maar ook tassen, sieraden en schoenverzorgingsproducten. Ook bieden zij content over de collecties en accessoires en over de huidige trends en wordt de consument op de hoogte gehouden door middel van een digitaal magazine.

Tamaris is onderdeel van de Duitse Wortmann Group. De Nederlandse winkels worden door de schoenenketen Ziengs en Durlinger Shoetime Group geëxploiteerd. Durlinger en Shoetime fuseerden begin 2016, waardoor het gefuseerde bedrijf over vier Tamaris winkels beschikt. Een aantal jaar geleden lanceerde Shoetime al een Tamaris webshop.

Scotch & Soda rolt Amsterdams Blauw shop-in-shop concept verder uit

Het denimlabel van Scotch & Soda, Amsterdams Blauw, gaat de retailpunten verder uitbreiden doormiddel van een shop-in-shop-programma. De nieuwe op maat gemaakte shop-in-shops zullen de denim collecties verkopen, tevens is er ruimte voor never out of stock items.

Scotch & Soda rolt Amsterdams Blauw shop-in-shop concept verder uit

De nieuwe shop-in-shop stands staan voor ‘uitgesproken attentie voor details’ in materialen en afwerkingen. In de shops worden verschillende materialen gebruikt, zoals eikenhout, gepoedercoat staal en glazen planken. De shop-in-shops worden op maat gemaakt, mede door drie verschillende meubelstukken die zo kunnen worden geplaatst dat ze in iedere ruimte passen. Zo is er een toonbank met glas en een open wandrek met mogelijkheden om items gehangen en gevouwen te presenteren. Verder zijn er kubussen van messing met washi papier om extra aandacht te geven aan speciale items.

Scotch & Soda rolt Amsterdams Blauw shop-in-shop concept verder uit

De shop-in-shop eenheden zullen in een eerste fase worden uitgerold in heel Nederland, gevolgd door Duitsland, Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Beeld: Scotch & Soda

Kledingwinkels doen goede zaken in oktober

In de maand oktober heeft de detailhandel de hoogste omzetgroei van het jaar gerapporteerd. De omzet groeide met maar liefst 5,4 procent. De verkopen (volume) waren 4,7 procent. Dat meldt het CBS.

Zowel de food- als de nonfood-sector zag de omzet stijgen, ook online werd er meer omgezet. Bij non-food winkels groeide de omzet met 6,9 procent; het volume steeg met 6,6 procent.

Vooral kledingwinkels deden het beter. In september hadden kledingwinkels nog last van het relatief warme weer, waardoor de omzet fors daalde. De omzet steeg in oktober echter met 14,4 procent.

Bij de winkels in non-food groeide de omzet met 6,9 procent. Het volume was 6,6 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral de omzet van kledingwinkels groeide fors. Het relatief warme weer speelde in september de kledingwinkels parten. Toen kromp hun omzet fors. In oktober echter groeide de omzet van kledingwinkels met 14,4 procent.

De omzet uit online verkoop steeg opnieuw; in de maand oktober met 19,2 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 23,7 procent om. De multi-channelers, waarbij online verkoop een nevenactiviteit is, zagen de omzet met 14,1 procent toenemen.

Beeld: FashionUnited

Van de 33 Promiss filialen, gaan 15 vestigingen dicht. De winkels sluiten eind deze maand op verschillende data, zo laat de woordvoerder van het merk aan FashionUnited weten.

Bekijk op onderstaande kaart welke Promiss-winkels open blijven (in het grijs) en welke sluiten (in het rood). Klik het venster via de menubalk open om te filteren per filiaal.

Promiss kreeg onder de nieuwe eigenaar FNG Group de afgelopen maanden nieuw leven ingeblazen. De keten opende in korte tijd 33 nieuwe winkels volgens het vernieuwde concept, wat volgens het bedrijf nodig was om “het vernieuwde Promiss te vestigen”. Nu gaat Promiss zich sterker richten op de bestaande 18 winkels op A-locaties, omdat “de kwalitatieve uitstraling een belangrijke rol speelt bij de vernieuwing”.

Lees meer in het achtergrondartikel: Promiss sluit bijna de helft van vernieuwde winkels

Promiss sluit bijna de helft van vernieuwde winkels

Opende Promiss in de afgelopen maanden nog 33 filialen volgens het nieuwe concept als onderdeel van de herintroductie, zet het nu alweer flink het mes in haar winkelbestand. De modeketen schrapt vijftien bestaande vestigingen, vanwege een “tegenvallende match met het vernieuwde merk”. Dat maakte de retailer middels een persbericht bekend.

”Een aantal recent geopende winkellocaties sluiten minder goed aan bij de merkbeleving dan beoogd,” laat de modeketen weten. Naar eigen zeggen gaat Promiss zich de komende tijd daarom meer richten op A-locaties en de groei van de webshop. Als gevolg daarvan gaan 15 van de 33 winkels van het vernieuwde merk dicht.

Promiss sluit bijna de helft van vernieuwde winkels

Promiss sluit 15 pas geopende winkels op B-locaties

De sluiting betreft naar eigen zeggen ex-Superstar winkels op B-locaties. Het gaat om de winkels in Almere, Den Helder, Doetinchem, Eindhoven Woensel, Emmen, Gorinchem, Heerlen, Heerhugowaard, IJmuiden, Leeuwarden, Leiden, Ridderkerk, Rijswijk, Roosendaal en Volendam, zo laat een woordvoerder aan FashionUnited weten. In totaal zijn hier 64 medewerkers werkzaam, met hen wordt volgens het bedrijf binnenkort besproken wat de nieuwe mogelijkheden zijn.

Promiss kreeg onder de nieuwe eigenaar FNG Group de afgelopen maanden nieuw leven ingeblazen. De keten opende in korte tijd 33 nieuwe winkels volgens het vernieuwde concept, wat volgens het bedrijf nodig was om “het vernieuwde Promiss te vestigen”. Nu gaat Promiss zich sterker richten op de bestaande 18 winkels op A-locaties, omdat “de kwalitatieve uitstraling een belangrijke rol speelt bij de vernieuwing”.

Promiss sluit bijna de helft van vernieuwde winkels

Promiss gaat zich sterker richten op A-locaties

Naast de 18 bestaande vestigingen op A-locaties, wil Promiss op korte termijn meer filialen op deze locaties openen. Ook is de keten van plan om de webshop te versterken en meer samen te gaan werken, onder andere met verschillende online marktplaatsen. “Hiermee wordt de eerste stap gezet richting internationale expansie,” aldus de retailer in het bericht.

Promiss werd in mei 2015 failliet verklaard, waarna er zo’n 70 filialen moesten worden gesloten. De merknaam bleef wel bestaan, want eigenaar R&S wilde de naam Promiss nog wel kunnen gebruiken voor andere concepten, zoals een online winkel of shop-in-shops. Afgelopen zomer werd de terugkeer van Promiss in de winkelstraat aangekondigd, de ambitie was toen om zo snel mogelijk een vijftigtal verkooppunten van Promiss te hebben.

Promiss sluit bijna de helft van vernieuwde winkels

In lijn met de herintroductie van Promiss werd het merk voorzien van een volledig nieuw concept. Zo werd het logo vernieuwd en kreeg de inrichting van de winkels een meer open structuur. De eerste flagshipstore met het vernieuwde concept werd in juli in Hoofddorp geopend.

Beeld: Promiss Facebook

Amsterdamse modewinkels gebruiken klantendata niet optimaal

Modewinkels in Amsterdam zouden veel meer kunnen doen met de data die ze over hun klanten verzamelen. Nu benutten de modewinkels in de hoofdstad de kansen om klanten te werven en te vinden onvoldoende. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 156 modewinkels en 500 consumenten. Mede door de opkomst van online winkelen hebben modewinkels het zwaar. “Uit ons onderzoek blijkt dat winkels meer data over hun klanten zouden kunnen verzamelen om vervolgens ook meer met deze data te kunnen doen. Bijna driekwart van de onderzochte winkels (73 procent) verzamelt wel gegevens over hun klanten, maar lang niet iedereen gebruikt deze data optimaal,” zegt HvA-onderzoeker Anne Moes. “Zo blijkt bijvoorbeeld dat nog niet eens 18 procent van de retailers de data gebruikt om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. Ook wordt er niet of nauwelijks gebruik gemaakt van nieuwe technologische mogelijkheden of de groeiende bereidheid van consumenten om data te delen.”

Opvallend is dat de klanten slechts ‘neutraal’ of ‘licht negatief’ staan tegenover het verzamelen van adresgegevens door retailers. Moes: “Als klanten een korting krijgen in ruil voor data wordt de houding positiever. Bij een korting van 50 procent scoren de klanten gemiddeld zelfs bijna een 4 op een vijfpuntschaal, waarbij 5 voor heel positief staat.” Klanten zijn dan niet alleen bereid adresgegevens te delen, maar willen dan ook hun demografische gegevens afstaan. Klantdata lijken dus zeker te koop.

Hoe kunnen retailers hun marketing wel slim aanpakken? Verzamel op een moderne manier data, stellen de onderzoekers. Daarnaast kan data veel persoonlijker worden gebruikt, en zijn klanten meer bereid om informatie te delen als ze beloond worden.

Beeld: FashionUnited

In het derde kwartaal van 2016 hebben Nederlanders 38 procent meer online uitgegeven dan in dezelfde periode vorig jaar. In de maanden juli, augustus en september werd voor 4,48 miljard euro online besteed. In totaal werden in die periode 41,65 miljoen online aankopen gedaan. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor die vandaag bekend zijn gemaakt.

Nederlandse consumenten gebruiken vaker de smartphone om online aankopen te doen. Uit het onderzoek komt naar voren dat dit jaar 20 procent van de kopers zijn aanschaf via de mobiel heeft gedaan. Vorig jaar was dit percentage 14 procent. Vooral mensen in de leeftijdscategorie van 15-39 jaar maken vaker gebruik van hun smartphone om online een bestelling te plaatsen.

“De stijging van het consumentenvertrouwen in Nederland zorgt ervoor dat de online bestedingen groeien als nooit tevoren. Steeds meer mensen ontdekken de gemakken van online shoppen en vooral jongeren doen dit steeds vaker via hun smartphone,” zegt Gino Thuij van GfK dat het onderzoek deed in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met Post.nl.

Telecom, verzekeringen en speelgoed hebben in het derde kwartaal de meeste groei in online bestedingen laten zien. Hoewel de online aankopen van kleding en van schoenen en lifestyle met respectievelijk 38 procent en 55 procent is gestegen, vallen deze categorieën net buiten de top vijf van gestegen bestedingen. Aan telecom werd bijvoorbeeld 61 procent meer besteed en aan speelgoed, op nummer drie in de top vijf, 51 procent meer. Aan kleding werd in het derde kwartaal 26 procent meer uitgegeven; aan schoenen en lifestyle 35 procent. Gfk maakt geen bedragen per categorie openbaar.