(advertentie)
(advertentie)
Binnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: Arket

De nieuwste keten van de H&M Group, Arket opent morgen op 25 augustus voor het eerst haar deuren. De vestiging in Londen aan Regent Street is de eerste die opent voor het grote publiek.

In maart onthulde de H&M Group dat het een nieuw merk ging lanceren in 2017. In de aanloop naar de opening in Londen werden meer en meer details over de winkels en collectie onthuld. Arket moet het ‘premium’ merk van de H&M Group worden. “De overkoepelende koers en focus is kwaliteit in simpele, tijdloze en functionele designs,” liet de H&M Group al eerder dit jaar weten.

Arket opent later dit jaar ook in Kopenhagen, Stockholm, München en Brussel. De vestiging in Kopenhagen opent haar deuren op 1 september en in Brussel vindt de pre-opening plaats in de tweede week van september.

Neem alvast een kijkje in de vestiging van Arket aan Regent Street in Londen:

Binnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: ArketBinnenkijken bij H&M’s nieuwste merk: Arket

Beeld: Danielle Wightman-Stone voor FashionUnited

Sandwich opent dit najaar achttien nieuwe locaties

Nederlands damesmodemerk Sandwich opent dit najaar achttien nieuwe locaties. Het merk heeft onlangs ook een flagshipstore geopend in Amsterdam aan het Gelderlandplein.

Onder andere in Sneek, Groningen, Amersfoort en Alkmaar staan openingen van de nieuwe Sandwich winkels gepland. FashionUnited heeft navraag gedaan over de precieze adressen van de vestigingen. In deze winkels is de filosofie van het merk terug te zien in de creatieve, warme en authentieke uitstraling, aldus het persbericht. Grijs in combinatie met pastelkleuren en het kenmerkende Sandwich-oranje vormen de basis van het kleurenpalet.

Naast de winkelopeningen in Nederland, breidt Sandwich ook in Duitsland uit. Het merk opent tien shop-in-shops in onder andere Neuss, Koblenz en Kempten. Wanneer deze locaties zijn geopend heeft Sandwich 77 winkels en 60 shop-in-shops wereldwijd.

Beeld: Sandwich

Decathlon keert terug naar Noord-Amerika

Na een jaar met goede internationale omzetten, heeft Decathlon besloten op grotere schaal uit te breiden. De Franse sportketen gaat binnenkort winkels openen in Noord-Amerika en keert na ruim tien jaar terug naar de Verenigde Staten. Dat melden diverse media.

Decathlon was tussen 1999 en 2006 al actief in de Verenigde Staten met enkele winkels in de buurt van Boston. De retailer richt nu haar pijlen op de westkust van het land, met een eerste winkelopening eind dit jaar in San Francisco. De vestiging telt een oppervlak van 4.200 vierkante meter, waarvan 1.000 gewijd aan sport, schrijft La Presse. Ook in andere delen van de Verenigde Staten zullen winkels volgen.

Daarnaast betreedt Decathlon voor het eerst de Canadese markt, met de opening van een filiaal in Brossard, Montreal. Deze opent in de lente van 2018 haar deuren.

In Midden- en Zuid-Amerika was Decathlon al aanwezig met winkels in steden als Mexico Stad, Brazilië en Bogota. Vorig jaar passeerde Decathlon’s omzet de 10 miljard euro, 67 procent daarvan werd gegenereerd in buitenlandse markten. In datzelfde jaar opende de sportretailer voor het eerst winkels in Singapore, Maleisië, Slovenië en Ivoorkust. In totaal beschikt de keten over zo’n 1.180 winkels in 28 verschillende landen.

Beeld: Decathlon Nederland Facebook

Duits merk Edited opent eerste Nederlandse winkel

Liefhebbers van het Duitse merk Edited the Label, kunnen nu hun hart ophalen in de eerste Nederlandse winkel van het label. Het merk opende haar deuren aan de Hartenstraat 12 in Amsterdam.

Edited the Label is het eigen merk van webshop Edited waar onder andere ook items van Rebecca Minkoff, Ganni en Adidas worden verkocht. Het merk staat bekend om hun ‘tijdloze elegantie en sportieve looks’. Elk seizoen worden ongeveer drie collecties gepresenteerd met 40 looks per collectie. Het merk wilde het aanbod zo gevarieerd mogelijk houden en biedt moderne tot zakelijke en zelfs 'rocker' looks aan.

Duits merk Edited opent eerste Nederlandse winkel

In het 90 vierkante meter tellende pand zal Edited hun eigen collectie presenteren, maar ook accessoires van Klimbim Barcelona, Redfries en Le Specs verkopen.

Beeld: Edited

Openingsdata Nederlandse Hudson’s Bay-winkels bekend

Hudson’s Bay heeft vanochtend de openingsdata van de eerste twaalf filialen, tien van Hudson’s Bay en twee van Saks Fifth Avenue, bekendgemaakt. De flagshipstore aan het Rokin in Amsterdam opent zijn deuren op 5 september, meldt het bedrijf in een persbericht.

Aanvankelijk zou de vestiging al half augustus opengaan, maar dit is vanwege de ‘behoorlijke operatie’ van de verbouwing van de winkel met een paar weken uitgesteld. Het verbouwen van de Amsterdamse winkel ligt echter nog steeds op schema, liet een een woordvoerster eerder weten aan RTL Z. De feestelijke opening in de hoofdstad vindt plaats op 19 september. De Saks Fifth Avenue-vestiging in Amsterdam opent haar deuren in november. Een precieze datum hiervoor is niet bekendgemaakt.

De Hudson’s Bay-filialen in Rotterdam en Den Haag openen hun deuren op 7 september, die in Leiden en Breda op 12 september. De winkel in Maastricht gaat twee dagen later open. Op 20 september volgt de opening van de vestigingen in Almere en Zwolle, gevolgd door Tilburg en Den Bosch op 21 september. Verder gaat de Saks Off 5th-winkel in Rotterdam op 7 september open. Bij alle vestigingen zal op een later tijdstip een feestelijke opening plaatsvinden.

“We kijken er naar uit om de nieuwe Hudson’s Bay en Saks OFF 5TH winkels aan Nederland te laten zien,” stelt HBC Europa-CEO Wolfgang Link. “Vanaf dag één zijn we toegewijd aan de Nederlandse markt en waarderen we de enorme steun en het enthousiasme waarmee we door het Nederlandse publiek zijn ontvangen.”

Hudson's Bay Amsterdam opent 5 september: de klok telt af

Nu al meer lezen? Scroll door de Hudson's Bay tijdlijn. Navigeer via de pijlen door het nieuws, of klik op een specifiek moment in de (grijze) tijdsbalk.

Deze tijdlijn werd eerder gepubliceerd in Dit wordt het modenieuws van week 33.

Foto: Architectenbureau Rijnboutt

SchoenenZaken opent zijn deuren

Schoenketen SchoenenZaken, opvolger van het in maart failliet verklaarde De Schoenenfabriek, heeft zijn deuren vorige week voor het eerst geopend in Groningen. Daarmee loopt de retailer een maand vooruit op de planning, melden diverse media.

Oorspronkelijk zou de zaak op 15 september worden geopend, maar consumenten kunnen er nu al binnen.

SchoenenZaken werd opgericht door Paul Vetter, Thies Nicolai en Joël Timmerman, drie oud-collega’s van De Schoenenfabriek, en heeft naar eigen zeggen hetzelfde gevoel als de voorganger, maar met ‘een eigen twist’. De keten richt zich op herenschoenen in het midden- en hogere prijssegment. De schoenen worden geproduceerd in Nederland of andere Europese landen.

De Schoenenfabriek werd in maart van dit jaar failliet verklaard. Oorzaak was naar eigen zeggen niet de marktsituatie, maar blijvende te grote voorraden. Een doorstart voor de fysieke winkels kon niet worden gerealiseerd, de webshop werd overgenomen door Etrias.

Beeld: SchoenenZaken Facebook

Na Barcelona geen betonblokken Kalverstraat

Na de aanslag in Barcelona vorige week, in het drukke Ramblas winkelgebied, zit de schrik er bij ondernemers in de Kalverstraat en Nieuwendijk in Amsterdam flink in. Zij hebben hun zorgen geuit en de Gemeente Amsterdam gevraagd maatregelen te treffen om de veiligheid in de drukste winkelstraat van de hoofdstad te verbeteren door bijvoorbeeld betonblokken te plaatsen. De Gemeente wil dat niet uit angst dat betonblokken de infrastructuur in de stad lamleggen. Dat meldt De Volkskrant.

"Het is onmogelijk dit soort maatregelen te treffen voor alle plekken in het centrum en daarbuiten zonder de stad te verlammen," zegt woordvoerder Jasper Karman in de krant, "bovendien kan ook dan een aanslag niet worden uitgesloten."

De toegang tot de Kalverstraat wordt nu belemmerd door verwijderbare rood-witte paaltjes die volgens ondernemers in de straat weinig om het lijf hebben. Vanaf de Dam of het Muntplein is de straat daardoor nauwelijks afgeschermd voor mensen met kwaad in de zin.

Volgens de Gemeente Amsterdam is het niet mogelijk alle kwetsbare plekken in het centrum met betonblokken af te schermen. Want als de Kalverstraat en Nieuwendijk risico lopen, dan doen de Albert Cuypmarkt, de Leidsestraat, de Heiligeweg en de Dappermarkt dat ook. Zichtbare wegversperringen als betonblokken bieden schijnveiligheid vindt de Amsterdamse gemeente.

Winkelstraat de Meir in Antwerpen werd in 2016 wel versneld autovrij gemaakt (link naar FashionUnited België) na de aanslag met een vrachtwagen op de Promenade des Anglais in Nice. Hoewel de bekende Antwerpse winkelstraat al sinds 1992 officieel verkeersvrij was, konden auto's de straat nog wel in. Vorig jaar zijn verdwijnpalen in gebruik genomen die ervoor moeten zorgen dat auto's de straat daadwerkelijk niet in kunnen rijden. Bovendien kunnen alleen mensen in bezit van een speciale toegangspas en buiten drukke openingstijden de paaltjes laten verdwijnen. Johan Vermant, woordvoerder van burgemeester van Antwerpen Bart de Wever, liet toen weten: "“We moeten realistisch zijn: de Meir is een van de belangrijkste voetgangers-assen van het land en de meest toonaangevende winkelstraat van het land. Alle maatregelen die we kunnen nemen om de veiligheid te verhogen, moeten we nemen.”

Foto: FashionUnited

"De sportbranche heeft 15 jaar zitten slapen" INTERVIEW

SportScheck is in Duitsland de grootste multichannel-aanbieder in de sportwereld. En dat was het al ver voordat dat woord in de mode was. Het bedrijf uit München, sinds 1991 volledig onderdeel van het Otto-concern, werkt al tientallen jaren met fysieke winkels en met postorderverkoop, zowel via een catalogus als online. Ook sportreizen, -diensten en -evenementen zijn eigenlijk altijd al onderdeel van het assortiment geweest. Allemaal zaken die vandaag de dag actueler zijn dan ooit. Maar de digitalisering brengt ook hier nieuwe uitdagingen met zich mee. Jan Kegelberg, Chief Digital Officer bij SportScheck en lid van de directie, vertelt over zaken die men in de branche heeft verzuimd, en over de inhaalslag die momenteel gaande is.

SportScheck heeft een lange traditie, en ook een lange multichannel-historie. Hoe ziet u de toekomst van de fysieke sportwinkel?

Ik denk niet dat er in de toekomst geen winkels meer zullen zijn. De vraag is vooral: wat wordt in de toekomst de rol van de fysieke winkel? Volgens mij zijn de winkels van morgen veel beter dan die van vandaag. De winkel is echter geen verlengstuk van de digitale kosmos. Hij krijgt een eigen rol, een sociale, haptische, zintuiglijke rol. Dan heeft de winkel in feite ook niet zoveel digitale elementen nodig. De winkel wordt in de toekomst een plek voor onthaasting. Mensen hoeven daar in eerste instantie niet iets te kopen; ze kunnen er producten testen, deelnemen aan cursussen, zich laten inspireren.

Hoe ziet dat er bij SportScheck uit?

Bij SportScheck hebben we de visie dat we een ontmoetingsplaats worden voor sport als ervaring – en daarbij denken we consequent vanuit het perspectief van de klant. We zeggen niet: wij zijn de grootste sportvakhandel van Europa. We willen meer zijn dan dat. We willen ook andere diensten aanbieden en andere zintuigen aanspreken. We bieden nu al heel veel diensten aan binnen de sport, zoals seminars, lezingen, ook superfood of marathonadviezen, we organiseren en promoten onze city runs, het GletscherTestival en Outdoortestivals, en we willen ook dat de verkoper in de winkel deze diensten onder de aandacht brengt bij de klanten. We moeten ervaringen aanbieden. We hebben nog niet gedefinieerd hoe alles er precies uit moet gaan zien, maar dat is wel waar we heen willen. Uiteindelijk moeten alle touchpoints bijdragen aan deze visie.

U bent verantwoordelijk voor de digitalisering van de verkoop bij SportScheck, en u heeft zelf intern al een aantal nieuwe technologieën geprobeerd. Welke digitale tools heb je in een fysieke winkel écht nodig?

Wat echt loont, is je CRM (Customer Relationship Management) uitbreiden naar de winkelvloer. Ik moet in de winkel dezelfde informatie over mijn klant hebben als in de webshop. De winkelmandjes, de bestelgeschiedenis – dat moet allemaal ook op te vragen zijn in de fysieke winkel. De klant verwacht dat, dus ik moet daaraan voldoen. De klant begrijpt het niet als webshop en winkel niet aan elkaar gekoppeld zijn – wanneer hij in de winkel bijvoorbeeld geen producten kan ruilen die online zijn gekocht. Dat betekent dat alle systemen in de winkel toegang moeten hebben tot de klantgegevens. Dat is echt noodzakelijk voor multichannel-verkopers. Veel digitale tools die nu worden gebruikt, zoals interactieve spiegels, beacons en het tracken van klantgedrag, kunnen uiteindelijk wel extra potentieel met zich meebrengen, maar in de kern zijn ze op dit moment niet van belang voor wie duurzaam zakelijk succes wil boeken met de digitale transformatie van zijn winkels.

Waarom zijn er in de sportwereld nog geen grote pure players, zoals Zalando?

De sportmarkt is extreem gefragmenteerd. Jezelf positioneren als een geloofwaardige multi-sportaanbieder is, vanuit een klantperspectief gezien, heel ambitieus en complex. Specialisten hebben het in de sport in principe makkelijker om zichzelf authentiek in de markt te zetten, en zo is de markt op dit moment ook opgebouwd. Online zijn er bijna alleen maar specialisten, en die hebben er de handen vol aan om kritieke massa te krijgen.

Het lijkt alsof er in de sport flink wat in te halen valt, niet alleen wat de digitale verkoop betreft.

De huidige ontwikkelingen hadden vanuit de klant gezien al veel eerder gemoeten. Waarom floreert de e-commerce in de sportwereld? Omdat de fysieke winkelervaring zo slecht is. Terwijl juist de sport een enorm potentieel heeft om de klant emotioneel aan te spreken! De mode heeft het wat dat betreft veel lastiger. Waarom zou je daarvoor naar een specifieke winkel gaan, hoe definieer je daar meerwaarde? In de sport hebben we de emotionele thema's, we hebben innovatie, we hebben advies. Daarnaast raakt de sport steeds meer verweven met het dagelijks leven. Sport wordt breder, sport als lifestyle en sport beoefenen zijn steeds meer met elkaar aan het versmelten. Sport is niet wat we doen, maar wie we zijn. We kunnen voeding, events, reizen en wedstrijden allemaal op een aantrekkelijke manier combineren. Sportwinkels hebben dus enorme mogelijkheden om relevant te zijn voor hun klanten. Maar men heeft 15 jaar zitten slapen. De hele branche. De grootste fout: men heeft zich gespiegeld aan de verkeerde concurrenten! De sportbranche heeft de verkeerde benchmark gekozen. De nieuwe benchmarks komen uit de mode, of van de online pure players. Dat heeft men in de sportwereld eindelijk begrepen, en daar gaan ook de binnensteden van profiteren.

"De sportbranche heeft 15 jaar zitten slapen"

Momenteel wordt veel gepraat over platforms als nieuwe groeimarkt. Ook SportScheck is op dit terrein actief. Waarom is dat belangrijk?

Binnen de handel wordt een platform doorgaans met een marktplaats vergeleken. Bij SportScheck is het marktplaatsmodel maar één onderdeel van onze platformgedachte. We willen vooral een platform worden voor sport als ervaring, in de holistische en inhoudelijke zin van het woord. Het gaat erom dat we een sportplatform worden met events, reizen, producten, diensten, inhoud en ervaringen. We trekken de platformgedachte dus veel breder.

Hoe ziet het marktplaatsmodel van SportScheck er precies uit?

Er zijn in feite twee richtingen: er zijn ten eerste handelaren en merken die via onze webshop verkopen. Denk dan bijvoorbeeld aan Outfitter, een concurrent die we in 2016 hebben geworven als eerste partner. Daar zijn Reima, Doorout, en nu ook Adidas bijgekomen. De tweede richting is dat we zelf ook ons eigen sportassortiment verkopen via Amazon of About You, en ook via Otto.de. Doel is om zo'n 20 à 30 procent van de handelsomzet te realiseren via marktplaatsen.

Wat zijn daar de voordelen van?

Het levert assortimentsvoordelen op. Je kunt in je eigen winkel artikelen aanbieden die je anders misschien niet zou krijgen. En daarnaast heb je efficiëntievoordelen, want vooral grote apparaten, zoals fitnessapparatuur, kan de fabrikant vaak het beste zelf versturen. De omzet via marktplaatsen is handel met provisie waarmee we een groter bereik kunnen krijgen. Maar daarnaast heb je ook geen voorraadrisico's, en geen zorgen over retouren et cetera. Dat betekent dat je opbrengsten weliswaar lager zijn, maar je proceskosten ook. Uiteindelijk moet elk model op zichzelf rendabel zijn, dan is het gerechtvaardigd.

Zijn marktplaatsen voor winkels dus eigenlijk maar een beperkte mogelijkheid om extra inkomsten te genereren?

Ik geloof niet in de marktplaats als wondermiddel. Hij gaat er niet voor zorgen dat winkels die problemen hebben met hun core business, het zullen overleven. Ook een platform verslindt investeringen en managementcapaciteit. Als je klantbereik niet groot genoeg is, kun je je operationele kosten niet dekken met de provisie-opbrengsten uit marktplaatsen. In plaats van druk bezig te zijn met operationele zaken, moet je je als winkel altijd afvragen welke relevantie jouw aanbod heeft voor de klant. Een marktplaats kan nuttig zijn, maar het hoeft niet per se zo te zijn.

Ziet u in platforms het gevaar dat alle winkels binnenkort alles verkopen, en zo steeds uniformer worden?

Nee, want de curatie van het assortiment wordt steeds belangrijker. Dat bedoelde ik met de relevatie van het aanbod. Als achteraf blijkt dat iedereen hetzelfde aanbiedt, heeft dat geen meerwaarde voor de klant. Natuurlijk loop je het risico dat je steeds meer gaat aanbieden om de kosten voor je klantacquisitie terug te verdienen, maar dan ga je rechtstreeks concurreren met Otto en Amazon, en dat is economisch gezien niet zinvol. De essentiële vraag die elke winkelier zichzelf nu moet stellen is: wat is mijn bestaansrecht? Waarom heeft de klant mij nodig? Wie deze vraag niet met een realiseerbare strategie kan beantwoorden en dat kan aantonen, zal het niet overleven.

Voor wie zijn marktplaatsen dan wel de moeite waard? Voor kleine winkels?

Technisch en operationeel gezien is het verkopen via platforms nog altijd veel werk. Maar hoe eenvoudiger de processen worden, des te meer kleine winkels het natuurlijk ook kunnen gebruiken. In principe moet iedereen zichzelf de vraag stellen wanneer het nuttig is om zelf een product in te kopen, en wanneer je het via een platform aan je shop moet koppelen. Uiteindelijk is het de taak voor de winkelier om dat zelf te beslissen vanuit een economisch perspectief. In de loop der tijd zal het verkopen via externe marktplaatsen alleen te betalen zijn voor winkels die niet rechtstreeks online concurreren met de merken die ze aanbieden.

De digitale handel ontwikkelt zich enorm snel, en vraagt continu om nieuwe investeringen. Is dat voor een fysieke winkelier überhaupt nog te betalen?

De kritieke massa zal in de multichannel-verkoop enorm omhoog gaan. Op dit moment beschouw ik een minimale jaaromzet van 400 à 500 miljoen euro als kritieke massa. De investeringen in alle facetten van digitalisering zijn momenteel zeer hoog, en altijd gebonden aan een zeker succes risico. Wie wil deelnemen aan de digitale handel, moet permanent kunnen investeren. Uiteraard zal je altijd de kleine, fijne winkel op de hoek houden, die het voor elkaar krijgt om rendabel te werken. Als deze winkels zich ook bezighouden met platforms is dat goed, maar niet per se essentieel om te kunnen overleven. Uiteindelijk moet de klant kunnen zien dat je een samenhangend concept hebt. Dat geeft de doorslag.

Fotos: SportScheck

De Britse luxe webshop Avenue 32 is gestopt. 'Na zes geweldige jaren hebben we besloten om te focussen op nieuwe projecten,' staat te lezen op de site. Eerder deze maand berichtte Drapers dat Avenue 32 de inkooporders voor aankomend najaar had afgezegd en dat geen nieuwe orders voor lente/zomer 2018 zouden worden geplaatst. In juni liet Avenue 32 weten dat het in de etalage stond na een 'strategische evaluatie van het bedrijf' en het op zoek was naar een investeerder ten einde om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen.

De concurrentie voor online luxe modeplatforms is stevig gegroeid. Meest recent is de lancering van LVMH's platform 24 Sevres dat alles uit de kast trekt om deze markt te veroveren. Andere grote spelers zijn bedrijven als Farfetch, Yoox Net-a-Porter en Matches Fashion.

Avenue 32 werd in 2011 gelanceerd door Roberta Benteler met als doel een platform te bieden voor startende ontwerpers om hun collecties online te verkopen. In de laatste jaren richtte het bedrijf zich steeds meer op groothandelsactiviteiten. In 2015 werd topman Stephan Ayres van warenhuis Liberty aangetrokken als directeur mode van Avenue 32

Hunkemöller opent winkels in Zwitserland

Hunkemöller heeft zijn pijlen gericht op Zwitserland. De lingerieketen wil uiteindelijk 40 tot 50 winkels openen in het land, zo maakt het bedrijf bekend via een persbericht.

”Na een succesvolle lancering in september 2016 van de Zwitserse Hunkemöller webshop, is het nu het juiste moment om de Zwitserse markt verder te veroveren en daar winkels te openen,” aldus het merk. Naar verwachting zal de eerste winkel in oktober openen gevolgd door nog drie andere openingen dit jaar.

Hunkemöller ziet Zwitserland als een van de meest stabiele en welvarende markten in Europa. “Zwitserland wordt vaak gezien als een relatief kleinere markt, maar de hoge koopkracht maakt het juist stabiel,” aldus het persbericht. Volgens eigen onderzoek van het merk heeft Hunkemöller al een sterke naamsbekendheid en werd er positief gereageerd op de collecties en winkelconcepten.

Vanaf 2018 wil het merk zo’n 8 tot 10 winkels per jaar openen. Deze zullen zich vooral vestigen rondom en in Zurich. Op dit moment heeft Hunkemöller wereldwijd al over de 800 winkels, maar het bedrijf is het winkelbestand flink aan het uitbreiden. In juni maakte het bedrijf bijvoorbeeld bekend het aantal winkels in Spanje te willen vervijfvoudigen.

Beeld: Hunkemöller Facebook