(advertentie)
(advertentie)
Aantal modezaken daalt, maar niet in Amsterdam

Sinds 1 januari 2013 is het aantal kledingwinkels in Nederland met 3 procent gedaald. Het winkelaanbod in Amsterdam blijft echter op peil; daar is in vier jaar tijd een daling van 3,3 procent gerapporteerd. Dat meldt dataspecialist BoldData.

Van de 18.056 kledingwinkels in 2013 zijn er nu nog 16.589 over. Vooral het aantal dameskledingwinkels daalde met maar liefst 9,3 procent. De mannenkledingwinkels daalde echter nauwelijks. In de provincies Noord-Brabant, Limburg, Groningen en Flevoland nam het aantal winkels zelfs toe.

In Amsterdam is het aantal baby- en kledingkinderwinkels sinds 2013 met maar liefst 13 procent toegenomen. Buiten de hoofdstad gaat het echter een stuk slechter met de kledingwinkels voor baby’s en kinderen, daar werd een daling gezien van 21,4 procent.

Al langer is bekend dat het aantal online aankopen stijgt en dat ook het aantal online kledingwinkels flink uitbreidt. Volgens BoldData waren er vier jaar geleden 5.972 webwinkels, maar dat is inmiddels meer dan verdubbeld. Er zijn in 2017 10.061 kledingwinkels, wat neerkomt op een stijging van 68,5 procent. In Zuid-Holland zijn de meeste online kledingwinkels te vinden, namelijk 2.269. Noord-Holland volgt met 2.260 webshops. Bijna de helft van de online winkels in deze regio, namelijk 950, staan geregistreerd in Amsterdam.

Beeld: FashionUnited

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

Tijdens de 42e editie van Modefabriek heeft duurzaam denimlabel Kings of Indigo haar eerste retailconcept aan het publiek getoond.

Het was de eerste keer dat Kings of Indigo een volledige eigen stand had op de modebeurs, en het merk wist gelijk veel aandacht te trekken. “Het is de eerste keer dat we het retailconcept in het echt testen en dat we op deze manier nadenken over wat we willen laten zien en hoe we dat doen,” legde Kings of Indigo’s oprichter en creatief directeur Tony Tonnaer uit aan FashionUnited. De stand van het merk was ingericht met meubels van glad metaal en gerecycled hout, wat zorgde voor een rauwe uitstraling die industrieel en vintage aandeed: precies in overeenstemming met de kernwaarden van het merk.

Ga met uw muis over de foto's om meer informatie te ontdekken.

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

”Ik zou zeggen dat we een modern jeansmerk zijn - we zijn niet per se authentiek, het draait bij ons, vergeleken met veel traditionele denim retailers, juist meer om een hedendaags gevoel. Traditionele retailers kiezen vaak allemaal voor dezelfde vintage inrichting met houten vloeren en zwarte hangers.” In plaats van diezelfde stijl te volgen, heeft Tonnaer in samenwerking met een ontwerpstudio in Amsterdam een nieuw concept bedacht. Hiermee wil het merk haar klanten laten zien waar het voor staat. “We wilden er zeker van zijn dat het concept onze merkidentiteit en onze waarden zou uitstralen naar klanten toe.”

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

Opvallend aan het retailconcept, is dat het bedrijf ervoor heeft gekozen te werken met de meest duurzame materialen. “Ik wilde, net zoals we doen bij het maken van onze producten, enkel materialen gebruiken van de hoogste kwaliteit, die ook op een duurzame manier tot stand zijn gekomen of zijn gerecycled en ook weer makkelijk kunnen worden hergebruikt.” Zo zijn de pallets waarop producten worden getoond gemaakt van overgebleven houtsnippers omhuld door een laag biologische was. Het geheel is vervolgens afgemaakt met een transparante coating die zorgt voor een mooie afwerking.

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

”Net zoals onze kleding, is het merendeel gemaakt van gerecycled materiaal, alleen presenteren wij het wel op een vernieuwende manier. Het is modern en draait om mooi design.” Het nieuwe concept is ook een reflectie van de kruising tussen Amerikaans en Japans design die terug is te vinden in de kleding van Kings of Indigo. Gedacht kan worden aan de campagnefoto’s die zijn opgehangen, de ruwe pallets en de stoelen die in de stand staan. “We hebben heel veel positieve reacties ontvangen, wat er leuk is. Het is namelijk toch de eerste keer dat we een retailconcept laten zien dat we zelf hebben ontwikkeld.”

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

De vraag is dus: wat kan de consument verwachten wanneer het nieuwe retailconcept uiteindelijk echt is geïntroduceerd? Tonnaer en zijn team werken op dit moment aan een zogenaamd modulair systeem dat zal worden gebruikt in de eerste winkel van het merk, dat later dit jaar zal moeten openen. Daarnaast zal dit systeem ook kunnen worden toegepast bij shop-in-shops binnen warenhuizen. “We hopen ook dat we het concept kunnen gebruiken bij evenementen zoals de Amsterdam Denim Days, pop-up stores of stands op modebeurzen zoals hier.” Wat betreft de eerste winkel van Kings of Indigo: Tonnaer hoopt dat hij in ieder geval voor september van dit jaar de ideale locatie heeft gevonden. Het liefst zou de creatief directeur neerstrijken in Amsterdam, al wil hij ook niet uitsluiten dat het merk uiteindelijk een winkel opent in een nabijgelegen stad als Haarlem.

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

Kings of Indigo hoopt dat haar eerste winkel in september of oktober van dit jaar de deuren kan openen. “Natuurlijk moeten we eerst een geschikte locatie vinden, maar Amsterdam zou de beste optie zijn. Op die manier zou ik gemakkelijk langs de winkel kunnen gaan en zelf een paar dagen aanwezig zijn en ook regelmatig met de winkelmedewerkers kunnen praten.”

Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

Beeld: Kings of Indigo

Voormalig V&D-distributiecentrum heeft nieuwe huurder

Er is een nieuwe huurder gevonden voor het voormalig V&D-distributiecentrum in Nieuwegein. Ruim de helft van het gebouw gaat gehuurd worden door het Duitse logistieke bedrijf Fiege. Dat meldt verhuurder WDP.

Feige gaat een oppervlakte van 27.000 vierkante meter huren in het gebouw, voor een periode van anderhalf jaar. Het pand in Nieuwegein kwam halverwege 2016 leeg te staan, nadat V&D eind 2015 failliet ging.

Beeld: Facebook V&D

Hema opent eerste flagshipstore in Duitsland als onderdeel van versnelde expansie

Hema heeft in Keulen haar eerste Duitse flagshipstore geopend. Met ongeveer 600 vierkante meter winkeloppervlak is de vestiging één van de grootste internationale winkels van de keten. De winkel is gelegen in de Hohe Straße, de belangrijkste winkelstraat van Keulen en van de regio Noord Rijn Westfalen. De Hohe Straße, waar alle grote winkelketens vertegenwoordigd zijn, is gelegen op nog geen steenworp afstand van de beroemde Keulse Dom.

De opening van de Keulse winkels is onderdeel van de Duitse expansie. In de komende jaren opent Hema nog meer winkels in grote Duitse steden. Hema zet in op de G7, met naast Keulen steden als Berlijn, München, Hamburg, Frankfurt, Stuttgart en Düsseldorf. In het komende jaar wil Hema in een van deze steden nog een key city store openen.

Richard Flint, director international en directielid: “Internationale expansie is een belangrijk onderdeel van onze groeistrategie. Wij zien daarbij grote kansen in Duitsland. Op basis van ons succesvolle internationale concept zien wij die mogelijkheden vooral in de grootste steden. Daarbij zullen we ons vooral richten op een aanwezigheid van meerdere Hema per stad. De positieve reacties die wij al mochten ontvangen in aanloop van de opening van onze Duitse klanten zijn overweldigend en laten zien dat ook hier Hema wordt omarmd.”

Beeld: Hema

3 inkooptips van trendwatcher David Shah voor herfst/winter 2017INTERVIEW

De behoefte van de klant wordt steeds moeilijker te doorgronden, stelt trendforecaster David Shah. “We zien namelijk radicale verschillen tussen leeftijdsgroepen,” vertelt hij op de Modefabriek tijdens zijn trendtalk over millennials, oftewel de nieuwe generatie shoppers. Deze generatie winkelt aanzienlijk anders dan de oudere generatie, die van de boomers, en dat komt volgens Shah niet alleen door de bedreiging van e-tailing.

Millennials hebben niet zoveel geduld als de boomers,” legt Shah uit. “Zij willen kleding het liefst meteen na de fashionweeks kunnen kopen, ze willen alles nu meteen.” Dat resulteert volgens de trendspecialist met name in problemen voor kleinere retailers, die niet meekunnen met de see now, buy now-strategieën van grote namen als Tommy Hilfiger en Burberry. “Wat moeten die retailers doen om zowel de oudere generatie als de nieuwe, die beiden zo anders winkelen, te bedienen?” Men zal een balans moeten vinden tussen het leveren van fast fashion en tegelijkertijd het blijven aanbieden van kwaliteit, zegt hij. “Want dit probleem zal op korte termijn niet zomaar weggaan.”

Hoewel trends volgens Shah daarmee niet meer helemaal van deze tijd zijn, geeft hij toch exclusief aan FashionUnited-lezers drie tips voor het herfst/winterseizoen van 2017/2018.

3 inkooptips van trendwatcher David Shah voor herfst/winter 2017

1. Functionaliteit

“Een belangrijke trend voor het FW17 seizoen is eigenlijk heel typisch voor de Nederlandse markt. Consumenten verlangen namelijk naar functionele en praktische kleding. Het gaat daarbij niet alleen om camouflage, military en workwear, maar een combinatie van alle drie. Daarbij zijn khaki en kleuren in hout-tonen erg belangrijk. Afgelopen zomer zagen we al veel oker en allerlei van dat soort neutrale houtkleuren komen ook straks weer terug. Met name khaki, omdat dit het functionele karakter van camouflage en military vertegenwoordigt.”

3 inkooptips van trendwatcher David Shah voor herfst/winter 2017

2. Felle kleuren

“Tegenover het pragmatische van khaki, staat komend herfst- en winterseizoen iets totaal anders. Millennials willen niet langer alleen maar authentiek zijn, maar juist opvallen door voor iets anders te kiezen. Daarom zien we voor FW17 dat kleuren, met name fellere kleuren, een belangrijke motor zijn. Ik geloof heel erg in groen. Niet het khaki waar we het al over hadden, maar de diepe en fellere kleuren groen. Ook met roze kun je de komende herfst en winter niet verkeerd gaan. Het cosmetische roze van vorige winter blijven we dan ook terugzien. Dus, als je niet helemaal weet wat je met de styling moet doen, ga dan in de richting van kleuren.”

3 inkooptips van trendwatcher David Shah voor herfst/winter 2017

3. Het nieuwe normaal

“Een laatste tip om te kunnen voldoen aan de wensen van de millennials, is om eens iets anders te doen. Anders is het nieuwe normaal in het nieuwe modeseizoen, want we hebben de afgelopen tijd al te veel aan normaal uitgegeven. Ik adviseer retailers dan ook dapper te zijn en te durven iets unieks aan te bieden. Dat betekent dat winkels tot een bestemming worden gemaakt, waar consumenten een ervaring beleven. Praat met je klanten, help ze en laat ze zich welkom voelen. Ze willen zich speciaal voelen.”

Beeld: Myrthe de Graaf voor FashionUnited

Denham gaat uitbreiden in Europa en Azië

Het Amsterdamse denimlabel Denham is van plan dit jaar zeker vijftien nieuwe winkels te openen. In Europa komen er zo’n vier winkels bij, terwijl Denham zijn retailnetwerk in Azië uitbreidt met zeker tien filialen. Dat maakte oprichter Jason Denham bekend tijdens het Anton Dreesmann jaarcongres, schrijft Retailnews.

In Nederland worden er volgens Denham twee nieuwe winkels geopend, waarvan één in Utrecht, waar het merk al een vestiging had. Ook komen er in Duitsland twee nieuwe filialen bij. Het bedrijf had in Europa ook al verschillende winkels in België en Groot-Brittannië.

Verder is Denham van plan zo’n zeven nieuwe winkels te openen in Japan, waar het merk al aanwezig was met 22 filialen. “Japan heeft de meest verfijnde retailomgeving van de wereld,” stelt Denham. Naast Japan komen er ook vier nieuwe winkels in China bij.

Wereldwijd is Denham inmiddels aanwezig met bijna 40 winkels in 24 landen. Het merk is gevestigd in steden als Amsterdam, Antwerpen, Düsseldorf en Tokyo en is in Nederland goed voor een jaaromzet van zo’n 14 miljoen euro. De helft daarvan komt uit de fysieke winkels. “We geloven enorm in stenen winkels,” aldus de oprichter. Naast de fysieke winkels, komt een groot deel van de omzet uit de groothandel en online activiteiten.

Beeld: Denham Facebook

Zoetermeer stemt in met ontwikkeling Holland Outlet Mall

De kans dat de Holland Outlet Mall (HOM) daadwerkelijk zal worden gerealiseerd, is weer iets groter geworden. De gemeente Zoetermeer wil doorgaan met de ontwikkeling van het outletcentrum, dat heeft een ruime meerderheid van de Zoetermeerse raad maandagavond besloten. Daarmee is de komst van de outlet echter nog niet definitief.

De partijen hebben een aantal voorwaarden aan hun steun voor de HOM gesteld, meldt Omroep West. Zo eisen ze onder meer garanties over verkeersoplossingen, omdat de outlet jaarlijks zo’n 6,5 miljoen bezoekers moet trekken en dit volgens raadsleden en omwonenden zal zorgen voor verkeersopstoppingen, parkeerproblemen en luchtvervuiling. Ook willen partijen dat er een goede verbinding komt tussen de HOM en het stadshart van Zoetermeer, zodat retailers daar mee kunnen profiteren van de extra bezoekers.

Dat de gemeente Zoetermeer heeft ingestemd met de tweede fase, betekent niet dat het outletcentrum er definitief gaat komen. De raad heeft 70.000 euro vrijgemaakt voor verder onderzoek, maar “als de resultaten uit de vervolgonderzoeken niet wenselijk zijn, gaan we er niet mee verder”, lieten de fractievoorzitters weten. Ook de provincie Zuid-Holland moet het plan nog goedkeuren en volgens de gemeente kan tussentijds bovendien altijd nog worden besloten een streep door de plannen te zetten.

Holland Outlet Mall in het centrum van Zoetermeer moet een outletcentrum worden van 18.000 vierkante meter, wat in 10 tot 15 jaar moet uitgroeien tot een winkelbestemming van 31.000 vierkante meter. Het moet tegenwicht bieden aan The Mall of The Netherlands dat wordt gebouwd in Leidschendam-Voorburg. De bouw en realisatie gaat volgens projectontwikkelaar Provast zo’n 150 miljoen euro kosten. Er is veel weerstand rondom de komst van de HOM, onder andere van ondernemers die vrezen voor omzetverlies en omwonenden die bang zijn voor verkeersoverlast. Een meerderheid ziet echter kansen in werkgelegenheid en toerisme.

Beeld: Holland Outlet Mall website

American Apparel sluit definitief alle winkels in Europa

Europese fans van modemerk American Apparel die nog iets willen kopen van hun favoriete merk, moeten snel zijn. Nadat eerder al de Europese webshop werd gesloten, is nu ook bekend geworden dat alle fysieke winkels van American Apparel in Europa zullen verdwijnen.

In Nederland heeft American Apparel twee winkels, welke beide zijn gevestigd in de hoofstad. Het Parool meldt dat het filiaal aan de Westerstraat op zondag 22 januari de deuren definitief sluit, waarna alle resterende kleding zal worden overgebracht naar de winkel in de Utrechtsestraat. Deze winkel zal dan waarschijnlijk nog zeven weken langer geopend kunnen blijven. Volgens medewerkers leverde het bedrijf al wekenlang geen nieuwe voorraad meer. In België heeft American Apparel ook een vestiging, namelijk in Antwerpen. Hoe lang deze winkel nog kan blijven opereren, is niet bekend.

Eerder deze maand werd bekend dat American Apparel werd overgenomen door het Canadese Gildan Activewear. Al snel werd bekend dat de nieuwe eigenaar weinig ziet in de winkels van het merk, en dat alle Noord-Amerikaanse filialen van het merk voor het einde van april dicht zullen zijn. Verwacht wordt dat Gildan Activewear het merk alleen nog via groothandel en warenhuizen wil blijven verkopen. In totaal heeft American Apparel meer dan twintig winkels in Europa, in onder andere Barcelona, Berlijn en Parijs.

Beeld: American Apparel Facebook

C&A gaat 23 winkels sluiten in Spanje

Nederlandse modeketen C&A gaat flink krimpen in Spanje. Er zouden plannen zijn om 23 filialen te sluiten, en daarnaast zou het bedrijf ook al in gesprek zijn met de vakbonden omdat waarschijnlijk ruim 300 werknemers hierdoor hun baan zullen verliezen. Dat schrijft de Spaanse krant El País.

De aankondiging volgt op het eerdere nieuws dat C&A slechtlopende winkels wil sluiten en wil investeren in haar rendabele winkels. Momenteel telt Spanje 106 C&A winkels, en de strategische herziening houdt in dat ongeveer één op de vijf winkels de deuren zal gaan sluiten. Uit een interne memo blijkt dat het besluit om te krimpen met name te wijten is aan de toegenomen competitie in de markt en de stijgende populariteit van het online winkelen.

Domingo Esteves, die de leiding heeft over de werkzaamheden van C&A op het Iberisch schiereiland, benadrukt wel dat het bedrijf zeker in Spanje gevestigd zal blijven. “We boeken al 34 jaar lang succes in de Spaanse markt. Dat bewijst dat ons bedrijf zeker aansluit op de Iberische markt.”

Behalve 23 winkels in Spanje zullen ook vijf winkels in buurland Portugal de deuren gaan sluiten. Overigens heeft het bedrijf ook bekendgemaakt dat het in 2017 in Spanje wel drie nieuwe winkels zal openen in de steden Zamora, Jaén en Melilla.

Beeld: C&A Facebook

Inretail: omzet modebranche ‘explodeert’ in laatste kwartaal 2016

In de laatste drie maanden heeft de modebranche een omzetgroei van 8,5 procent behaald. Schoenenwinkels zagen de omzet met 7,6 procent stijgen en de sportdetailhandel rapporteerde een stijging van 7,8 procent.

Modewinkels sloten het laatste kwartaal van 2016 af met een gemiddelde omzetgroei van 1,9 procent. In 2016 verwacht Inretail een omzetstijging van 2 procent. Schoenenwinkels zagen de omzet vorig jaar met 2 procent stijgen, terwijl sportwinkels een omzetstijging van 2,5 procent behaalden. Voor deze branche verwacht Inretail een zelfde omzetgroei.

De productgroep beenmode zag de omzet het hardste stijgen in het laatste kwartaal met een percentage van 20,1 procent. In het gehele jaar was dat een stijging van 10,2 procent. Ook de verkoop van baby- en kindermode kwam hoog in de plus met een stijging van 15,2 procent in het laatste kwartaal en 6,4 procent in het gehele jaar. De verkoop van heren bovenmode steeg met 10,2 procent in de laatste drie maanden van het jaar en een jaaromzetgroei van 2,1 procent. Er werd een omzetstijging van 7,5 procent gerapporteerd in het laatste kwartaal.

In het laatste kwartaal werden er massaal kinderschoenen gekocht, waardoor de omzet met 11,8 in de plus uitkwam. Voor het gehele jaar steeg de omzet in dit segment met 2,6 procent. De omzet van damesschoenen steeg met 8,2 procent in het laatste kwartaal en 1,8 procent in het jaar 2016. In het segment herenschoenen werd er 3,7 procent meer omzet gerealiseerd. Daardoor steeg de omzet in het gehele jaar met 1,1 procent.

Het segment sportkleding zag een forse omzetstijging van 12,6 procent in de laatste drie maanden van het jaar. In het jaar 2016 steeg de omzet met 4,5 procent. Er werden echter minder sportschoenen en hardwaren verkocht; de omzet daalde met respectievelijk 2 en 1,2 procent.

Beeld: FashionUnited