(advertentie)
(advertentie)
Miller & Monroe: “Wij willen een local hero zijn” INTERVIEW

Een local hero: dat is wat de splinternieuwe keten Miller & Monroe wil zijn. Gevestigd in oude Charles Vögele-panden door heel Nederland heeft de keten al een flinke voetafdruk in de markt. Tijd om meer te weten te komen over het concept en de ambities van het merk. FashionUnited sprak met Evelien Ollongren, marketing director van Miller & Monroe.

Begin september werden de eerste winkels van Miller & Monroe geopend en acht weken later stond de teller al op 71 vestigingen. “Outlets reken ik dan niet mee,” vertelt Ollongren. Binnen korte tijd heeft de keten voet aan wal gezet in een groot aantal middelgrote steden in Nederland door voormalige Charles Vögele panden om te bouwen tot het nieuwe concept. In de winkels is het eigen merk van Miller & Monroe te vinden, maar is er ook een scala aan 20 internationale merken waaronder Witteveen en de bestsellers uit de collectie van Charles Vögele aangeboden worden. Daarnaast is ook een lifestyle-aanbod te vinden met onder andere woonaccessoires.

Miller & Monroe: “Wij willen een local hero zijn”Miller & Monroe: “Wij willen een local hero zijn”Miller & Monroe: “Wij willen een local hero zijn”

Dit is Miller & Monroe: “We willen niet naar de Kalverstraat”

De naam die op de gevels prijkt verwijst naar Hollywood-koppel Arthur Miller en Marilyn Monroe. “Onze doelgroep, de 40-plus mannen en vrouwen, hebben Marilyn Monroe nog bewuster meegekregen. Ook geeft de combinatie van de namen weer dat we kleding aanbieden voor mannen en vrouwen. Daarnaast zochten we eerlijk gezegd ook naar een internationale naam,” vertelt Ollongren. De naam is echter geen voorbode voor de stijl van kleding die verkocht wordt. “Het is niet dat we items verkopen in de stijl van Marilyn Monroe. Wel geven we met de lijnen aan of het voor mannen of vrouwen is, bijvoorbeeld de plus size mode voor vrouwen heeft de naam Monroe & More gekregen.”

Miller & Monroe focust zich op heren en damesmode in het middensegment, met een grote focus op pasvorm en kwaliteit in de doelgroep 40-plussers. “We hebben het idee dat deze doelgroep een beetje vergeten is in de Nederlandse markt,” aldus Ollongren. “De grotere ketens doen het heel goed, maar de pasvorm voor 40-plussers is hier vaak niet optimaal. We hebben echt gekeken naar wat er nodig is op de markt. Er was een gat, deze groep is heel erg zoekende naar een goede prijs-kwaliteit-verhouding en ook naar advies.” Voor dat advies kunnen consumenten terecht bij het personeel die ook een huiselijke sfeer proberen neer te zetten in de winkels. Een deel van het personeel zijn oud-medewerkers van Charles Vögele en Witteveen en vallen veelal zelf in de 40-plus groep. “Het personeel weet zo bijvoorbeeld welke uitdagingen in deze leeftijdsgroep voorkomen, klanten voelen ook hier meer op hun gemak door.” Mensen mogen ook gewoon een kopje koffie komen drinken, even kletsen, kijken wat voor nieuws er hangt, vertelt Ollongren. “Klanten moeten zich thuis kunnen voelen, maar zich ook realiseren dat alles dat ze in de winkel ervaren, ook thuis kunnen ervaren. “Alles in de winkel is te koop, op de schappen na dan.”

Miller & Monroe: “Wij willen een local hero zijn”

Miller & Monroe wil lokale held zijn

Het gelijknamige eigen merk van Miller & Monroe is te herkennen aan veel kleuren en prints. De collectie voor de mannen is wat meer basic, dan de damescollectie. De overige merken die de keten verkoopt, zijn ter aanvulling om de doelgroep zo goed mogelijk te bedienen en draait het naast pasvorm ook vooral om draagbaarheid, aldus Ollongren. “We zijn nog aan het testen wat waar werkt. Het is niet onze ambitie om alle 20 merken in elk filiaal te hangen.” Bovendien speelt het formaat van elke vestiging mee en zijn ‘sommige plaatsen geschikter voor bepaalde merken’.

Een ding wat zeker is betreft het merk Miller & Monroe, is dat het geen merk is voor de Kalverstraat ‘en daarnaast is dat nu niet onze ambitie’, aldus Ollongren. “De Randstad is niet per se een gebied waar we willen zitten op dit moment, wie weet in de toekomst. We hebben nu vooral een regionale functie en dat is goed, want dat is waar onze doelgroep ook zit.” Alhoewel Miller & Monroe een keten is, voelt het voor veel van de consumenten aan als een ‘lokale winkel’, vertel Ollongren. “Ze moeten er ook graag komen.” Het uiteindelijke doel is om een grote speler te zijn onder de 40-plus doelgroep.

Over Miller & Monroe: Miller & Monroe komt uit de koker van Vidrea Retail die de panden van Charles Vögele na het faillissement van de keten in Nederland overnam. Vidrea Retail is eveneens het bedrijf achter de doorstart van Witteveen. Op dit moment zijn 71 winkels van Miller & Monroe open in Nederland, outlets niet meegeteld. Over enkele panden zijn de gesprekken over de huurcontracten nog bezig. In de winkels wordt naast het eigen merk Miller & Monroe ook kleding verkocht van onder andere Witteveen, Fransa, Clarina, Zerres en Lerros.

Werken bij Miller&Monroe? Bekijk hier de openstaande Miller&Monroe vacatures >>>

Beeld: Miller & Monroe

Isabel Marant opent winkel aan de P.C. Hooftstraat

Het Franse designerlabel Isabel Marant opent hun eerste Nederlandse winkel. Dat heeft Internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield bevestigd. Vanaf begin volgend jaar zal het filiaal aan de P.C. Hooftstraat 114 opengaan.

De winkel zal zich vestigen in het pand waar McGregor jaren hun flasgshipstore huisde. De winkel beschikt over een vloeroppervlak van ongeveer tweehonderd vierkante meter, verdeeld over de begane grond en de kelder.

Internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield adviseerde Isabel Marant bij de huur van de winkel. City Real Estate heeft de verhuurder, een particuliere belegger, in deze transactie begeleid.

Het label Isabel Marant werd gelanceerd in 1990 onder de naam Twen, waarna het in 1994 werd omgedoopt tot Isabel Marant. Oorspronkelijk bestond de lijn voornamelijk uit bovenkleding voor vrouwen, maar is bij het grote publiek vooral bekend geworden om haar schoenen. In 2000 breidde Isabel Marant het label uit met de lijn ´Etoile´, een meer casual en beter betaalbaar label. In 2017 startte het merk met de verkoop van mannenkleding. Wereldwijd heeft Isabel Marant 26 eigen winkels en verkooppunten in ongeveer 40 landen.

Beeld: Isabel Marant

Zalon, de curated shopping service van Zalando, heeft net voor Black Friday, een tijdelijke winkel geopend in Berlijn. In de pop-up store in Brunnenstraße kunnen consumenten drie weken terecht om de service live te ervaren.

"Met de Zalon pop-up store, willen we de uitwisseling tussen stylisten en klanten persoonlijker maken," zo licht Ivo Scherkamp, CEO van Zalon by Zalando, toe.

Geïnteresseerde consumenten dienen vooraf een afspraak te maken met een stylist om persoonlijk en gratis advies ter plaatse te krijgen en inspiratie op te doen. Producten kunnen via tablets in de pop-up store rechtstreeks worden gekocht via de Pick & Buy-service.

Curated shopping dienst Zalon werd gelanceerd in 2015. De service houdt in dat consumenten hun wensen kenbaar kunnen maken en stylisten vervolgens een pakket samenstellen met kledingstukken. De service is vergelijkbaar met personal shopping services als die van The Cloakroom, Outfittery, Suitcase en House of Einstein. Sinds 2016 is de service beschikbaar in Nederland.

De tijdelijke winkel is tot 9 december geopend.

Antwerps miniwarenhuis Graanmarkt 13 lanceert eigen producten

Graanmarkt 13 is een bijzondere plek in Antwerpen. Het heeft een breed aanbod producten, van geurkaarsen tot aan kleding – voor zowel online als offline – maar het huis is óók een restaurant en gastenverblijf. Vandaag voegt Graanmarkt 13 daar nog een selectie botanische producten aan toe, geïnspireerd op hun eigen dak- en kruidentuin.

Een nieuwe stap voor het Antwerpse winkelwonderland. En ook spannend. Alle producten die het warenhuis lanceert worden gecreëerd in het Graanmarkt 13-lab en bedacht door chef-kok Seppe Nobels, de Britse ‘Perfumer H’, de beroemde kaarsenmakers van Cire Trudon en Sanguisorba's herborist Bart Belmans. Met deze nieuwe botanische reeks wil de Graanmarkt alle zintuigen prikkelen. Denk aan een betoverend eerste parfum en kruidige siropen tot geurkaarsen en zadenmixen voor je eigen tuin. En dit is volgens Graanmarkt nog maar het begin. In de toekomst hoopt het merk nog meer producten van eigen hand te lanceren.

Antwerps miniwarenhuis Graanmarkt 13 lanceert eigen producten

In november heeft het miniwarenhuis de producten exclusief gelanceerd bij Colette in Parijs. Vanaf vandaag zijn de producten beschikbaar in de winkel en de webshop.

Graanmarkt 13 is een winkel, restaurant en gastenverblijf in één. Ze verkopen geen trends, maar mode- en verzamelobjecten die een leven lang meegaan. De winkel, die zich uitstrekt over twee - soms drie - verdiepingen, verenigt zowel grote mode-, design- en beautymerken als hun avant-garde tegenhangers. Het aanbod varieert regelmatig en bevat labels zoals Lemaire, Sofie D’hoore, Haeckels, Santa Maria Novella, Lobmeyr en Susanne Kaufmann. Eigenaren Tim Van Geloven en Ilse Cornelissens zoeken en selecteren alles zelf. Alles wat je in Graanmarkt 13 ziet, is eerst door hun handen gegaan.

Beeld: Graanmarkt 13

"Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit.", waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Vandaag starten zij de campagne die de consument bewust maakt van de risico’s van impulsaankopen via social media.

Nederlanders kopen steeds meer via social media, met name op Facebook en Instagram. Handig, want binnen een paar klikken heb je het aantrekkelijke product besteld. Wanneer deze op deurmat valt, kan het echter flink tegenvallen. En dan ontstaan de problemen, omdat de verkoper niet is te achterhalen of deze niet bereikbaar is.

“Op social media word je steeds vaker gericht benaderd door commerciële partijen. Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen. Daarom roepen we in deze campagne op om eerst meer informatie over de verkoper te zoeken voordat je iets koopt,” laat Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM via een persbericht weten.

Heb je al betaald of je gegevens verstuurd via een bestelformulier, dan kun je dat vaak niet of moeilijk terugdraaien. Daarom biedt de ACM handvatten hoe via social media te bestellen. Check eerst wie de aanbieder is, en of die betrouwbaar is. Check de contactgegevens en bewaar die. Check de bereikbaarheid per telefoon en email. Betaal achteraf, of betaal verzekerd.

Het ACM richt zich met haar campagne vooral op de doelgroep 15-25 jarigen. Deze groep is zeer actief op social media en daarom extra gevoelig voor impulsaankopen.

Via haar consumentenloket ConsuWijzer biedt de ACM een Online Shop Check aan. Die geeft consumenten handige tips om te controleren of een bedrijf betrouwbaar is.

Lees ook: Niet alle webwinkels even goed beveiligd

Wehkamp start met bezorging per fiets. Na een succesvolle testperiode slaan Wehkamp, DHL en Fietskoeriers.nl de handen ineen. De fietskoeriers zullen de pakketjes in twaalf steden aan huis bezorgen.

Planbureaus verwachten tot 2050 een groei van de mobiliteit. Ook in veel steden zal het drukker worden. Wehkamp, DHL en Fietskoeriers.nl kijken naar eigen zeggen continu naar mogelijkheden om hierop in te spelen en om een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid van binnensteden. “Om aan de wensen van de klant te kunnen blijven voldoen en om steden bereikbaar te houden, is samenwerken belangrijk, ook in die laatste kilometers”, aldus Sander Bolmer, director warehousing & distribution bij Wehkamp via een persbericht. “Bezorging op de fiets past goed bij ons als Nederlands bedrijf. Nederland is tenslotte echt een fietsland. Zo kunnen we de klant fysiek nog beter bereiken én samen blij maken.”

De samenwerking geldt in de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Almere, Arnhem, Deventer, Hilversum, Hengelo, Eindhoven, Groningen, Tilburg en Zwolle. Fietskoeriers.nl verzorgt in deze steden een deel van de bezorging. Alle partijen hebben de ambitie om het aantal steden de komende tijd uit te breiden.

Lees ook: Wehkamp top drie grootste online retailer van Nederland

Breda: het geheim van de Beste Binnenstad van Nederland

REPORTAGE Ze hadden eigenlijk al gewonnen. De vertegenwoordigers van de stad Breda stormden de presentatiezaal waar de uitreiking Beste Binnenstad van Nederland plaatsvond binnen in witte truien met daarop de logo’s van de stad Breda en die van het Platform Binnenstadsmanagement. Met medailles gaven ze aan dat ze niet voor minder dan de hoofdprijs de zaal zouden verlaten. Na anderhalf uur bleek dat zij dit ook niet hoefden te doen.

Om de twee jaar reikt Platform Binnenstadsmanagement de prijs voor Beste Binnenstad van Nederland uit. Een eretitel, die wordt vergeven aan de stad die zich het hardst inzet om verschillende facetten die een stad een stad maken, horeca, retail, cultuur en veiligheid samen te laten gaan. Het is de achtste keer op een rij dat deze eretitel aan een stad wordt vergeven.

Uitgebreid juryonderzoek

De afgelopen maanden hebben de vier finalisten –in de categorie middelgrote steden Hoofddorp en Almere en in de categorie grote steden Arnhem en Breda – zich hardgemaakt om hun stad aan een team van achttien juryleden zo goed mogelijk te presenteren. Na een filtering op basis van data, een bidbook, een bezoekersonderzoek en een jurybezoek, mochten bewoners, burgemeester, wethouders en binnenstadmanagers in 2,5 uur aan de jury laten zien waarom zij de titel verdienden. Op basis van die laatste presentatie, kwam de jury overeen dat Almere in de categorie middelgrote stad en Breda in de categorie grote stad de winnaars zijn.

Maar wat is het aan Breda wat het zo’n mooie stad maakt? Felix Wigman, Voorzitter Platform Binnenstadsmanagement, vertelt tijdens de avond dat de stad in de eerste plaats vooral geroemd wordt vanwege diens keuzes en de stappen die het heeft gezet. Zo kent de stad sinds vier weken een totaal nieuwe markt, die niet alleen veel groter maar ook ruimer is. Een stap voorwaarts voor de markt zelf maar zeker ook voor de bezoekers en de winkelgebieden eromheen.

Breda: het geheim van de Beste Binnenstad van Nederland

Citymarketing: hoogtepunten en geheimen van de stad

Breda brengt letterlijk partijen bij elkaar. Het is niet alleen de Citymarketingslogan, dit is door de hele stad voelbaar. De stad is nog vrij versnipperd, maar de onlangs ontwikkelde cityapp neemt de gebruiker ter hand langs allerlei hoogtepunten en geheimen van de stad. Een mooie digitale ontwikkeling vinden de juryleden; op deze manier wordt Breda veel gebruiksvriendelijker en dat zou de mobiliteit in gang moeten zetten. Want in het centrum van de stad bruist het echt, maar daarbuiten zijn nog weinig activiteiten.

De stad besteed de laatste jaren steeds meer aandacht aan de aanloopstraten. Samen met vastgoedpartijen en ondernemers kijken zij hoe zij de leegstand kunnen aanpakken. En dat slaagt wonderwel. De leegstand neemt sinds 2015 weer af, bleek uit de Economische Barometer Breda. Breda had het vooral zwaar met het vertrek van V&D uit de binnenstad. Hudson’s Bay vervult nu de 17.000 vierkante meter die het warenhuis achterliet. Een andere uitdaging voor de stad is het in stand houden van het straatbeeld. Door hoge huren kunnen kleine ondernemers vaak hun positie niet behouden. Deze panden worden veelal betrokken door “Eurowinkels” die niet altijd bijdragen aan de sfeer. Leegstand blijft een aandachtspunt.

Breda voor de tweede keer Beste Binnenstad van Nederland

Het is niet de eerste keer dat Breda wordt verkozen tot Beste Binnenstad. In 2009 mocht het zichzelf ook al winnaar noemen. Er is veel veranderd sinds dat jaar. “De stad had erg veel last van de crisis en heeft hard moeten werken uit dat dal te klimmen”, aldus Felix Wigman tijdens de avond. “De rijke historie van de binnenstad, de monumentale panden, de nieuwbouw, zorgen voor een veelzijdige stad die de titel Beste Binnenstad heeft bewezen meer dan waard te zijn.”

Een prachtige prijs om te winnen, maar wat kunnen de winnaars er precies mee? De Beste Binnenstad ontvangt een bundeling interviews met andere winnende steden, vastgoedeigenaren en ondernemers. Dit is een handreiking hoe je verder te ontwikkelen. Ze krijgen een workshop aangeboden door de Hogere Hotelschool voor ondernemers in de stad en er wordt een geldbedrag beschikbaar gesteld voor het aankleden van de openbare ruimte. Maar het blijft vooral een eretitel, die de marketingmachine van de stad kan laten draaien. Het bezoekersaantal van Rotterdam was de laatste twee jaar met 10 procent toegenomen, dus dat de prijs op een goede manier kan worden ingezet, blijkt wel.

Almere won de prijs Beste Binnenstad van Nederland in de categorie middelgrote steden. Volgens de jury heeft Almere zich ontwikkelt tot een bruisende winkel-, verblijf-, en woonstad. Er is veel waardering voor uitvoerige en voortdurende samenwerking tussen gemeenten en de centrumpartners. Bewoners worden er ook nadrukkelijk betrokken bij de ontwikkeling van het centrum. De gastvrijheid van de stad is terug te zijn in de openbare ruimte. Het centrum wordt door de jury als zeer schoon beoordeeld. Almere kent een uitgebreid retailaanbod en heeft winkels in het lage, midden en hoge segment.

Beeld: FashionUnited

Lees ook: Hoe ziet de binnenstad van de toekomst eruit?

Deuren tweede Nederlandse vestiging Saks OFF 5TH geopend in Amsterdam

Het Canadese Saks OFF 5TH heeft haar tweede Nederlandse filiaal geopend. Donderdagmiddag opende voor het eerst de deuren van het pand in Amsterdam voor het publiek.

Het pand in de vernieuwde Kalverpassage telt in totaal 3700 vierkante meter en is hiermee groter dan de eerste vestiging, in Rotterdam. Saks OFF 5TH biedt dames-, heren-, kinderkleding, schoenen, accessoires tegen sterk gereduceerde prijzen aan. Het assortiment bestaat uit meer dan 750 merken, premium en opkomend.

“Winkelen bij Saks OFF 5TH is een ervaring en lijkt op een speurtocht,” aldus Wayne Drummond, president Saks OFF 5TH Europe. “Je weet nooit wat je gaat vinden, elke keer als je langskomt. Bij elk bezoek aan de winkel willen we ervoor zorgen dat klanten nieuwe artikelen ontdekken en vooral voor de beste prijs. Dat betekent dat klanten al iets voor een paar euro kunnen vinden, maar ook een designmerk voor een geweldige prijs. We stellen klanten in staat om hun schatten te vinden. Wat dat is varieert van klant tot klant.”

Voordat de winkel om 13:00 uur haar deuren openden, stond al een flinke rij voor de winkel. De eerste 300 bezoekers kregen een kortingsvoucher die op op kon lopen tot 100 euro. Influencers Noor de Groot van Queen of Jetlags en Monica Geuze kregen samen met het team van Saks OFF 5TH de eer om de winkel te openen.

Deuren tweede Nederlandse vestiging Saks OFF 5TH geopend in AmsterdamDeuren tweede Nederlandse vestiging Saks OFF 5TH geopend in Amsterdam

FashionUnited sprak president Saks OFF 5th Europe, Wayne Drummond, de dag voor de grote opening over de introductie van het concept in de Nederlandse markt: President Saks OFF 5TH: "We zijn verrast door de ontvangst in Nederland

Beeld: Saks OFF 5TH

Kijken: 'Extreem weer' in nieuw winkelconcept Woolrich

Een jas van Woolrich uitproberen in extreme weersomstandigheden? In Milaan, in de nieuwe flagshipstore van het merk, kan het.

De nieuwe winkel telt 700 vierkante meter en bevindt zich aan de Corso Venezia. In het concept is een Extreme Weather Experience Room opgenomen, waar de temperatuur constant rond de min vijf graden ligt, sneeuw op de grond ligt en een video installatie op de muur te zien is. Naast deze speciale ruimte is er ook een Customer Area te vinden in het concept waar klanten parkas, T-shirts, sweatshirts en dekens kunnen personaliseren met borduursels, studs, labels en patches. Voor de rest is het aanbod van dames- en herenmode te vinden in de winkel in de verschillende dedicated areas.

“Ons startpunt was het idee om de fysieke winkelervaring te differentiëren van de online ervaring door de best mogelijke offline interactie te bieden maar wel het web geïntegreerd te houden in de winkel,” aldus Andrea Cané, creatief directeur van Woolrich.

Neem alvast een kijkje in de nieuwe winkel door hieronder de interactieve beelden te bekijken. Beweeg de muis over de beelden om meer detailfoto’s te zien.

Kijken: 'Extreem weer' in nieuw winkelconcept WoolrichKijken: 'Extreem weer' in nieuw winkelconcept WoolrichKijken: 'Extreem weer' in nieuw winkelconcept WoolrichKijken: 'Extreem weer' in nieuw winkelconcept WoolrichKijken: 'Extreem weer' in nieuw winkelconcept Woolrich

Beeld: Woolrich

Wat wordt de drukste winkeldag in 2017?

Wij zien ieder jaar aan de hand van onze CityTraffic-sensoren een stevige druktepiek in december in de fysieke winkelstraat. Als we de voortekenen mogen geloven (het is tot nu toe in 2017 al meer dan 3 procent drukker dan in 2016) belooft december ook dit jaar weer een top winkelmaand te worden. Detailhandel Nederland voorspelde zelfs dat december 10 procent meer omzet aan de kassa gaat opleveren dan in 2016.

Geschreven door Huib Lubbers, Directeur Bureau RMC.

Terugblik 2016

Een korte terugblik op december 2016. Pakjesavond viel op maandag waardoor het weekend ervoor in week 48 veel mensen naar de winkelstraat trok (index 118). De week van 5 december werd het iets rustiger (index 111). Uiteraard trokken we de twee weekenden voor kerst weer massaal naar de fysieke winkelstraten. Kerst viel op zondag en maandag. Landelijk bleek niet zaterdag, de dag van kerstavond, maar vrijdag 23 december de drukste winkeldag van 2016 te zijn geweest. Zaterdag 24 december was zelfs nog iets rustiger dan zaterdag 17 december, hetgeen wellicht met de kerstavondactiviteiten te maken had.

Zaterdag 23 december 2017

Landelijk lopen op zaterdagen nog steeds de meeste shoppers in de winkelstraat. We schatten in dat, nu Sinterklaas midden in de week valt, er ook nog gezinnen zijn die het heerlijke avondje pas in het weekend van 9 en 10 december zullen vieren. De last-minute-shoppers kunnen er nog wel eens voor gaan zorgen dat zaterdag 9 december ook een drukke dag in de winkelstraten gaat worden. Maar onze voorspelling is dat deze dag niet de drukte van een week eerder, 2 december, gaat overstijgen.

De drukste winkeldag zal, volgens Bureau RMC, met stip 23 december 2017 zijn. We zitten dit jaar op maandag en dinsdag aan het kerstdiner. Dit jaar geen kerstavond op zaterdag waardoor we die dag nog alle tijd hebben om de binnensteden in te gaan. En in veel plaatsen zullen de winkels ook langer open zijn. Bovendien is zaterdag de eerste vrije dag van de kerstvakantie. We raden alle ondernemers en gemeenten aan voorbereid te zijn op de verwachte piekdrukte rond de kerst. Maar ook de zaterdag een week eerder, in week 50, wordt een top winkeldag. Vorig jaar was deze zaterdag al goed voor de op één na drukste winkeldag van het jaar. Volgens Bureau RMC gaat dat dit jaar ook weer op. En ook donderdag en vrijdag voor kerst zullen drukbezocht worden. In de meeste steden worden deze beide dagen koopavonden gehouden en in een aantal steden is het zelfs op woensdag al koopavond.

Wat wordt de drukste winkeldag in 2017?

Extra koopzondagen

De drukte op koopzondagen groeit rap, maar blijft landelijk nog steeds achter bij de zaterdag. In steden waar de koopzondag al lang geleden is ingevoerd, ontlopen de zaterdag- en zondagdrukte elkaar niet veel meer. De zondagen voor kerst zullen dan ook zeker veel bezoekers trekken, maar landelijk gezien niet zoveel als de zaterdagen. Ook valt kerstavond op een zondag, waardoor we voorspellen dat de drukte vooral vroeg op de dag zal plaats vinden.

Detailhandel Nederland benadrukte in oktober al dat het van belang is om in steden of dorpen waar normaliter geen koopzondag plaatsvindt, winkelopening toe te staan op de dag voor kerst. Kerst valt dit jaar gunstig voor de detailhandel en waarschijnlijk zullen veel gemeenten ruim open zijn op de zondagen in december. Steden die niet open zijn op zondagen in december zullen zeker afvloeiing ervaren naar steden die dat wel zijn of naar het internet. Het internet is 24 uur open en maakt shoppen op alle momenten mogelijk. Om de consument naar de fysieke winkelstraat te trekken, moeten we hem zo goed mogelijk bedienen, precies zoals de consument dat wil. Dat maakt de beleving en de ervaring optimaal.

Tekst: Huib Lubbers, Directeur Bureau RMC

Gerelateerd artikel uit het archief - juli 2017:
Drukte in Nederlandse winkelstraat groeit, Maastricht is winkelhoofdstad

Foto's: Amsterdam winkelstraten. Credit: FashionUnited.