(advertentie)
(advertentie)
Property Of opent nieuwe winkel in Amsterdam

Na een eerste winkel aan de Herenstraat in Amsterdam, vestigt het tassen- en accessoiremerk Property Of zich opnieuw in de hoofdstad. Ditmaal met een vestiging aan de Utrechtsestraat 18a, zo maakt het label bekend in een persbericht.

Property Of sloot onlangs een langjarig huurcontract voor het pand aan de Utrechtsestraat, dat beschikt over een winkeloppervlak van ongeveer 40 vierkante meter. De tweede winkel van het merk wordt naar verwachting deze zomer geopend.

Naast de nieuwe winkel, had Property Of sinds 2010 al een filiaal aan de Herenstraat. Daarnaast heeft het label een eigen winkel in Hamburg. Property Of werd in 2006 opgericht om een alternatief te bieden aan de klassieke aktetas. Inmiddels verkoopt het merk ook reistassen, backpacks en kleine lederwaren voor mannen en vrouwen.

Beeld: Property Of Facebook

McGregor-winkel aan P.C. Hooftstraat alsnog dicht

Het leek er tot voor kort nog op dat Doniger Fashion Group, het nieuwe moederbedrijf van McGregor en Gaastra, vijf flagshipstores van beide merken mocht behouden na de doorstart. Nu is echter een tweede vordering voor indeplaatsstelling van een flagshipstore afgekeurd, waardoor de McGregor-winkel aan de P.C. Hooftstraat in Amsterdam alsnog de deuren moest sluiten. Dat meldt Retailtrends.

Met de sluiting beschikt Doniger Fashion Group over nog maar een van de vijf beoogde flagshipstores, die eigenlijk “van essentieel belang voor de voortzetting van de activiteiten” werden bestempeld. De Gaastra winkel aan de Van Baerlestraat in de hoofdstad moest eerder al plaatsmaken voor een winkel van Omoda. Zowel in Laren als in Den Haag voegde het bedrijf de heren- en damesmodefilialen samen tot één winkel. Alleen de McGregor-vestiging aan de Brugstraat in Maastricht is gebleven zoals de groep voor ogen had.

Over de huurovereenkomst voor twee van de vijf panden werd afgelopen december al geen overeenstemming bereikt. Na een procedure bij de kantonrechter werd het verzoek om een indeplaatsstelling van de twee winkels alsnog afgewezen. Met de verhuurders van zeventig andere locaties bereikte Doniger Fashion Group zelf een akkoord. In Nederland zijn na de doorstart vijftien filialen gesloten, in België moeten tien winkels op de schop.

De curatoren verwachten in de tweede helft van dit jaar de resultaten van het oorzakenonderzoek, dat middels enquêtes en interviews is gedaan, vrij te kunnen geven.

Beeld: McGregor Fashion Facebook

Binnenkijken bij Saks Off 5th Düsseldorf

INTERACTIEF Het Canadese Hudson’s Bay opent vandaag de eerste Europese flagshipstore van Saks Off 5th in Düsseldorf. De winkel is gevestigd in het Carsch-Haus in het centrum van de Duitse stad. Verspreid over 3.500 vierkante meter en vijf verdiepingen biedt de winkel ruim, 700 internationale premium merken aan. FashionUnited was aanwezig tijdens de exclusieve opening. Een interactief beeldverslag.

Scroll met uw muis over de interactieve foto’s voor uitleg over de flagshipstore.

Binnenkijken bij Saks Off 5th DüsseldorfBinnenkijken bij Saks Off 5th DüsseldorfBinnenkijken bij Saks Off 5th DüsseldorfBinnenkijken bij Saks Off 5th DüsseldorfBinnenkijken bij Saks Off 5th DüsseldorfBinnenkijken bij Saks Off 5th DüsseldorfBinnenkijken bij Saks Off 5th Düsseldorf

Bekijk hier ook de videotour over elke verdieping : Virtuele tour: Saks Off 5th Düsseldorf

Foto: FashionUnited

Virtuele tour: Saks Off 5th Düsseldorf

De Noord-Amerikaanse winkelketen Saks Off 5th opent vandaag haar deuren in het Carsch-Haus in Düsseldorf. Het is de eerste Europese flagshipstore van de keten. Verspreid over 3.500 vierkante meter en vijf verdiepingen biedt de winkel ruim, 700 internationale premium merken aan voor mannen, vrouwen en kinderen. Ook schoenen, accessoires, sportswear en interieur-items zijn te vinden in de winkel. FashionUnited nam een dag voor de opening alvast een kijkje . Bekijk de video’s voor een tour over elke verdieping.

Saks Off 5th Düsseldorf - Begane grond

Saks Off 5th Düsseldorf - Eerste verdieping

Saks Off 5th Düsseldorf - Tweede verdieping

Saks Off 5th Düsseldorf - Derde en vierde verdieping

“We zien veel potentie in de ontwikkeling van Saks Off 5th in Duitsland. Bij ons vinden klanten een ongekende combinatie van exclusieve merken tegen sterk gereduceerde prijzen. Een concept dat al jarenlang in Amerika wordt gewaardeerd, maar in Duitsland is dit helemaal nieuw”, aldus Wayne Drummond, President van Saks Off Fifth Europa.

Saks Off 5th is een dochteronderneming van het Canadese Hudson’s Bay Company (HBC). Later dit jaar volgen nog meer locaties in Duitsland, onder andere Frankfurt, Stuttgart, Wiesbaden en Heidelberg staan op de planning. In de herfst van dit jaar opent de eerste vestiging van Saks Off 5th in Rotterdam, daarna volgt Amsterdam.

Bekijk hier het interactieve beeldverslag. : Virtuele tour: Saks Off 5th Düsseldorf

Foto: Saks Off 5th, Video’s: FashionUnited

ABN Amro: ‘Zelfstandige winkelier nodig voor leefbaarheid winkelgebieden’

In de meeste winkelgebieden in Nederland winnen volgens onderzoek van ABN Amro grote ketens terrein. Echter roept het bedrijf gemeenten en pandeigenaren op om de balans tussen zelfstandige winkeliers en ketens te bewaren.

In de nieuwste Retail Sector Update van ABN Amro is te lezen dat in vergelijking met vijf jaar geleden, zelfstandige winkeliers 379.000 vierkante meter minder invulden. Steeds meer internationale en nationale ketens vullen de winkelstraten. In Amsterdam is sinds 2004 het vloeroppervlak van ketens in winkelgebieden het meest gestegen, met 79 procent. Inmiddels behoort in Amsterdam 100.000 winkeloppervlakte aan internationale ketens meldt vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. Het vloeroppervlak van zelfstandigen nam hier af met 17 procent. Vooral in heel Nederland nam het aantal zelfstandigen met een modezaak af.

Een goede balans tussen zelfstandigen en ketens is volgens ABN Amro juist van belang om een winkelgebied aantrekkelijk te houden voor consumenten. “Het is belangrijk dat winkelgebieden steeds meer de transitie maken richting een locatie waar de consument graag verblijft,” aldus sector econoom van ABN Amro Sonny Duijn. Dit zou namelijk kunnen helpen om het aantal passanten te verhogen. Dit aantal is namelijk sinds 2006 met gemiddeld 23 procent afgenomen, ook in de grote steden. “Het aanbod van ketens met onderscheidend vermogen is essentieel, maar zelfstandige retailers kunnen een winkelgebied onderscheiden van andere plekken om te winkelen.”

ABN Amro: Zelfstandige winkelier verliest steeds meer terrein

In het bericht worden steden zoals San Francisco en Lissabon genoemd. In San Francisco moeten ketens met meer dan 11 vestigingen speciale toestemming vragen voordat zij zich mogen vestigen in de stad. Lissabon beschermt daarentegen specifieke bijzondere zaken met bijvoorbeeld historische elementen of een winkel met een bijzonder verdienmodel.

Duijn erkent dat korte en lange termijn belangen niet altijd overeenkomen, vooral voor pandeigenaren niet. “Op korte termijn kan het voor een verhuurder gunstig zijn als een zelfstandige winkelier vertrekt en een keten met meer verdiencapaciteit het pand overneemt. Maar als dit een aanhoudende trend is in een winkelgebied, kan dit op lange termijn ten kosten gaan van de aantrekkingskracht van datzelfde winkelgebied.” Een gezamenlijke visie tussen verschillende partijen zou dan uitkomst bieden meent Duijn.

In winkelgebieden zoals bijvoorbeeld de Kalverstraat wordt vaak al goed samengewerkt tussen de pandeigenaren en ondernemers, zegt Pauline Buurma van de Ondernemersvereniging Kalverstraat. Wanneer een pand leeg staat kunnen ondernemers aangedragen worden om deze ruimte te vullen waarna gekeken wordt of dit aansluit bij de ruimte en locatie van het pand. “Maar dat kan altijd beter,” zegt Buurma. “Het is lastig om zelfstandige ondernemers te vinden, terwijl die een winkelgebied wel diverser en leuker maken.” Buurman vertelt FashionUnited dat bijvoorbeeld gekeken wordt met de gemeente om plaats te maken op de gemeentewebsite waar ondernemers zich kunnen melden voor een beschikbaar pand.

Beeld: FashionUnited

Gemeente Amsterdam zet streep door 24-uursopening winkels

De proef met 24-uursopening van winkels in vier gebieden in Amsterdam is van de baan. De gemeente heeft een streep gezet door het project dat op 1 juli van start moest gaan.

Volgens wethouder Kasja Ollongren hebben maar zeventien ondernemers zich gemeld om deel te nemen aan de proef. Ondernemers zoals souvernirwinkels, ijsverkopers en wafelbakkers zagen het idee wel zitten, juist de winkels waarvan de gemeente niet wil dat ze de gehele dag en nacht open zijn. De gemeente hoopte juist dat langere openingstijden makkelijk zouden zijn voor mensen die lange dagen draaien of op onregelmatige tijden werken. Deze mensen zouden dan nog een boodschap kunnen doen.

”We proberen op allerlei manieren grip te krijgen op het winkelaanbod in het centrum,” aldus Ollongren. “Als we deze pilot dan uitvoeren, gaan we de verkeerde kant op.”

Het idee ontstond in 2015 en werd ondersteund door partijen VVD en D66 in Amsterdam. Begin dit jaar werd het initiatiefvoorstel geaccepteerd. Destijds meldde Pauline Buurma van de ondernemingsvereniging Kalverstraat dat het lastig was om meerdere ondernemers enthousiast te maken. "Meerdere winkeliers moeten mee doen, anders geeft het geen resultaat."

Beeld: FashionUnited

De eerste vestiging van Hudson’s Bay opent op 17 augustus haar deuren, zo meldt Retailnews. De flagshipstore in Amsterdam zou de eerste zijn die open gaat. Vanuit Hudson’s Bay kan de berichtgeving van Retailnews op dit moment niet bevestigd worden.

Leiden is het volgende filiaal dat opent, precies een week later op 24 augustus. Na Leiden openen steeds twee vestigingen tegelijkertijd per week. Dit houdt in dat Hudson’s Bay 10 locaties in 6 weken opent. Breda en Rotterdam openen op 31 augustus, Den Haag en Maastricht op 7 september en Almere en Zwolle op 14 september. De reeks openingen wordt afgesloten met de filialen in Den Bosch en Tilburg op 21 september.

Het Canadese bedrijf Hudson’s Bay kondigde hun komst naar Nederland vorig jaar mei aan. Destijds zei directievoorzitter Richard Baker in een verklaring het eerste landelijke hoogwaardige omni-channel warenhuis in Nederland te willen zijn.

Dutch Interactive Awards voor Omoda en Hema

Twee modebedrijven zijn in de prijzen gevallen tijdens de Dutch Interactive Award. Schoenenretailer Omoda won in de categorie eCommerce met de shop app. Hema won met de campagne ‘Taart - 90 jaar Hema’ de zilveren award in de categorie Campagne.

Een onafhankelijke jury beoordeelde cases van onder andere Jumbo, Hema, McGregor en Omoda op concept, design en UX, resultaat en optimalisatie. Volgens de jury is de Omoda-app strak en duidelijk met een goede integratie tussen de online en offline kanalen. “Voor het eerst dat de jury hier hoort over on par met internationale shoppingapps en voor het eerst on par met conversie op de desktop,” aldus de jury.

Omoda lanceerde de shop- app in november 2016 en werd gezien als een belangrijk kanaal dat nog ontbrak in de omnichannel strategie van Omoda. De lancering heeft geleid tot een fikse stijging van de mobiele conversie. De in november gelanceerde app van Omoda is ontwikkeld in samenwerking met Mobile Strategy.

Hema won met de campagne ter ere van het 90-jarig bestaan van de winkelketen. Het jubileum werd gevierd met een speciale editie van Linda magazine, met als titel ‘TAART.’. “Twee iconische merken die elkaar gevonden hebben,” aldus de jury.

Beeld: Omoda

Ecco wil 15 nieuwe winkels openen in Frankrijk

Ecco heeft expansieplannen voor de Franse markt. Het Deense merk heeft al een winkel in Parijs en Straatsburg, maar zal dit voorjaar ook een winkel openen in Nice. Als het aan het schoenenmerk ligt, heeft Ecco in 2020 17 winkels in Frankrijk.

In de komende drie jaar moet het winkelbestand flink worden uitgebreid. Er staat al een tweede winkel in Parijs op de planning. Volgens FashionNetwork kijkt het Deense merk naar steden als Lyon, Toulouse en Bordeaux.

Recentelijk opende Ecco de eerste Premium Store in Nederland. Het nieuwe winkelconcept wordt gelanceerd in de winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam. In navolging van Duitsland (Hamburg) en China (Shanghai) is Nederland het derde land dat het nieuwe concept van Ecco verwelkomt. Of het nieuwe concept ook naar Frankrijk gaat, is niet bekend.

Schoenenbedrijf Ecco heeft in 2016 een omzet van 1,2 miljard euro gerapporteerd. Dat is ongeveer gelijk aan de omzet van vorig jaar. De winst voor belastingen daalde van 183 miljoen euro vorig jaar naar 170 miljoen euro. Dat was volgens het bedrijf voornamelijk te wijten aan wisselkoerscorrecties. Ecco heeft wereldwijd 14.000 verkooppunten in 88 landen, waarvan 2.000 eigen winkels. In 2016 opende het merk zo’n 100 nieuwe filialen.

Beeld: Ecco

CBS: 6,4 procent meer omzet voor kledingwinkels in Q1

De omzet van de detailhandel steeg in het eerste kwartaal van 2017 met 4,8 procent. Dat was de grootste omzetgroei in ruim 10 jaar en bijna 1 procent hoger dan een kwartaal eerder. De verkopen waren in het eerste kwartaal 2,9 procent hoger. De verkopen namen met 2,9 procent toe, vooral non-foodwinkels en internetwinkels zetten meer om. In de eerstgenoemde sector sprongen met name de doe-het-zelfbranche en de kledingwinkels eruit. Dat meldt het CBS in de Kwartaalmonitor Detailhandel.

In de eerste 3 maanden van het jaar wisten kledingwinkels 6,4 procent meer om te zetten. Dat is het vierde kwartaal op rij waarin een omzetstijging wordt gerapporteerd. n het eerste kwartaal lagen de verkopen 4,9 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral in de maanden januari en maart lag de omzet een stuk hoger dan in dezelfde maanden een jaar eerder.

De consumptie van huishoudens steeg in het eerste kwartaal met 1 procent. Inmiddels is dit het twaalfde kwartaal op rij waarin de consument meer besteedt. Het consumentenvertrouwen ligt ruim boven het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar. Het ondernemersvertrouwen liep terug, maar de verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2017 blijven positief. Het aantal openstaande vacatures was sinds het CBS is gaan waarnemen (1997) nog nooit zo hoog geweest, Het aantal faillissementen nam licht af.

Beeld: FashionUnited