• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Avail, eerste Belgische e-commerce platform voor Millennials en Generatie Z

Avail, eerste Belgische e-commerce platform voor Millennials en Generatie Z

Door Christin Ho

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Avail, het eerste Belgische social e-commerce platform dat modeliefhebbers en opkomende merken dichter bij elkaar brengt door micro-stores die curators samenstellen is vandaag gelanceerd. FashionUnited sprak Noëmie Haverhals, CEO van Avail én millennial, over de nieuwe generaties consumenten, social selling en emerging brands.

Opkomende merken zijn onzichtbaar in de tsunami van grote, high-end of commerciële merken in het webshop gebeuren. Hierin maakt Avail het verschil en helpt de consument te navigeren. "Jonge internationale labels zoals het Britse Essen, House of Sunny, Paper London, De La Vali en het Belgische Nona zijn populair bij Millennials en Generatie Z, maar de brands voelen zich niet thuis bij pakweg Net-a-porter en Farfetch enerzijds en Asos en Zalando anderzijds. Wij willen een gat in de e-commerce vullen door hen een platform aan te bieden," vertelt Noëmie Haverhals.

Iedereen is curator

Iedereen met een voorliefde voor mode kan curator worden en neemt op die manier een prominente plaats in op Avail. De curators vormen namelijk de schakel tussen de opkomende merken en de websitebezoeker. Zij cureren hun favoriete mode-items op een eigen pagina, of micro-store, waardoor bezoekers zich kunnen laten inspireren door hun selectie. Als de bezoeker vervolgens wil overgaan tot de aankoop van een bepaald item, kan er eenvoudigweg doorgeklikt worden naar de pagina waar het product verkrijgbaar is. Zo maak je niet alleen kennis met een nieuw label, ook voor een opkomend merk is dit de gedroomde manier om spontaan in contact te treden met een geïnteresseerd (doel)publiek.

"De curator, die daartoe de aanzet gaf, voelt zich gezien als inspirator en wordt voor elk verkocht item via de micro-store vergoed met een commissie van 5 procent. Je wordt eigenlijk beloond voor je goede smaak," gaat Haverhals verder. Zo speelt het platform in op de groeiende invloed van social selling waarbij consumenten vooral geïnspireerd worden door hun nabije omgeving en curators waarmee ze zich echt identificeren.

Eerste smaakmakers

De eerste Avail curators zijn inspirerende vrouwen over de grenzen heen. Voor België zijn dat profielen zoals Laura Praet (art director), Farah El Bastani (stylist), Elena Vasilieva (creative director/photograaf), Justine Kegels (interieurarchitect) en Liz Pinto e Melo (model). Voor Nederland zijn dat onder andere Stef van der Laan (model) en Eva Cordia (grafisch ontwerper) en in het Verenigd Koninkrijk zijn de eerste curatoren de Londense Florrie Thomas (stylist) en Anna Foster (founder E.L.V. Denim). Stuk voor stuk authentieke, sterke individuen die elk een eigen invulling geven aan mode. Zij zijn de eerste smaakmakers die Avail mee lanceren, maar iedereen kan een micro-store aanmaken.

"De gelijkenis met Instagram wordt snel gemaakt, maar Avail is geen social media tool. We profileren ons als een social e-commerce platform waar inspiratiebeelden, looks en kledingstukken van opkomende brands worden gedeeld en geshopt," legt Haverhals uit.

30 modelabels

Avail slaagde er al in meer dan 30 opkomende modelabels te strikken. Het gaat onder andere over de Belgische merken Nona en NO/AN, het Nederlandse merk The Five, de Britse merken Essen, House of Sunny, Paper London, Georgia Hardinge, De La Vali en de Spaanse merken Studio Fantastique en Berta Cabestany. In een volgende fase gaat Avail de Scandinavische markt verkennen, daar zit veel potentieel volgens het bedrijf.

Bij het aangaan van een partnerschap moet een brand een sterk DNA hebben, actief zijn op e-commerce en unieke designs hebben. Daarnaast moet het ook betaalbaar blijven met prijzen die balanceren tussen luxe en commerciële webshops.

"Avail biedt opkomende modemerken de kans hun vleugels te spreiden. Millennials en Generatie Z gaan almaar vaker op zoek naar de volgende ‘IT-brand’. Een opkomend merk tijdig spotten en dragen is namelijk origineler dan op te gaan in de massa. Een unieke vondst die gekoesterd kan worden, is tegenwoordig veel meer waard dan een zoveelste aankoop," zegt Haverhals.

Wouter Torfs en 9.5 Ventures

Wat merken en consumenten tegenwoordig gemeen hebben, is dat ze op een open en persoonlijke manier over zichzelf communiceren. Een Avail curator is iemand die bewust en nauwgezet haar eigen stijl en smaak deelt, en de erkenning daarvoor niet schuwt. Voor opkomende merken kan de steun die ze krijgen van mensen met een sterk (online) profiel, de doorbraak betekenen. Avail zorgt voor de juiste biotoop waarin alle partijen (merken, consumenten en curatoren) zich beschikbaar kunnen opstellen. Het is dus een win-win-win-situatie voor al wie de (emotionele) waarde van een aanwinst voor hun garderobe apprecieert.

Gezien Avail haar pijlen richt op een internationale markt, is er ook een team dat vanuit Londen op zoek gaat naar merken en curators die het verhaal internationaal kunnen versterken. Dat het werd opgericht door Belgische marktleider in schoenen, Torfs, en het corporate joint venture capital fund 9.5 Ventures, en kan rekenen op de financiële steun van zo’n sterke spelers, is alleen maar een meerwaarde. "Dankzij de investeerders hebben wij toegang tot enorme know how rond e-commerce, marketing, media en financiën om van Avail een succes te maken. Zij staan met raad en daad klaar en brainstormen mee over what's next voor Avail," zegt Haverhals.

Toekomstmuziek

Ook de brands kunnen in de toekomst rekenen op meer ondersteuning van Avail. "We merken dat labels voor vele uitdagingen staan en ze advies willen in vele facetten van het ondernemen, gaande van e-commerce, productie tot fotografie. En daar willen we hen graag meer in begeleiden," besluit Haverhals.

Avail is op 17 september 2019 gelanceerd en is te vinden op Avail.store.

Over Avail

Avail is het eerste Belgisch social e-commerceplatform dat modebewuste consumenten en opkomende merken dichter bij elkaar brengt aan de hand van micro-stores die door curators samengesteld worden. De naam Avail is afgeleid van het werkwoord ’to avail’ wat zoveel betekent als ‘begeleiden’, een verwijzing naar het feit dat het platform de ambitie heeft consumenten onbekende brands te laten ontdekken via inspirationele profielen. De combinatie van opkomende merken geëtaleerd door curators met een eigenzinnig mode-profiel, maakt van Avail een unieke nieuwe speler in de digitale modemarkt.

Avail wordt vanuit Antwerpen gerund door een team onder leiding van Noëmie Haverhals, zelf ook ondernemende twintiger met veel start-up-ervaring en een groot hart voor mode. Haverhals won in juni goud op de prestigieuze Young Lions Marketers Competition in Cannes en werd in het voorjaar door BAM tot Young Marketer 2019 verkozen.

Beelden: Avail

avail
E-commerce
Generatie Z
micro-stores
Millenials
Noëmie Haverhals