• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Bijenkorf houdt middensegment, ondanks luxe strategie, in het oog

Bijenkorf houdt middensegment, ondanks luxe strategie, in het oog

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Warenhuis De Bijenkorf is niet van plan het middensegment uit het oog te verliezen, ondanks het succes van de premium strategie die vier jaar geleden werd ingezet. “Onze klanten shoppen door alle segmenten heen, en daarom voegen we van het midden tot het luxe segment merken toe," zegt CEO Giovanni Colauto zaterdagochtend in een persbericht. De opmerking is opvallend omdat de Bijenkorf zich sinds 2013 nadrukkelijk in het luxesegment profileert met meer hoogsegmentsmerken en de premium service die daar bij hoort. Over twee weken gaat echter een nieuw warenhuis open in Nederland: op 5 september opent Hudson's Bay een eerste filiaal in Amsterdam. Op steenworp afstand van de Bijenkorf. Hudson's Bay wil het middensegment veroveren. Daar is ruimte ontstaan na het verdwijnen van V&D.

Omzetgroei voor de Bijenkorf

Dat de premium strategie van de Bijenkorf succes boekt blijkt ook uit de omzetgroei die het concern vanmorgen bekend heeft gemaakt. Bijenkorf meldt over de eerste zes maanden van dit jaar een omzetgroei van 17 procent. De groei is zowel in de winkels geboekt als online met respectievelijk 14 en 29 procent. Exacte cijfers worden niet vermeld. Ook het aantal bezoekers nam toe met 4 procent. Colauto: “Als winkelier is het fijn als je wederom meer mensen in je winkels mag verwelkomen. Daarnaast hebben ze ook meer uitgegeven, een sterk resultaat.”

In mei rapporteerde de Bijenkorf de resultaten over 2016. De omzet groeide vorig jaar met 4 procent. De operationele winst steeg met 39 procent naar 14,7 miljoen. Ook toen werd de premium experience strategie genoemd als belangrijkste aanjager van de resultaten. Het bedrijf heeft 200 miljoen uitgetrokken voor verbouwing van de winkels, verhoging van het opleidingsbudget en multichannel. Eerder deze maand maakte het bedrijf bekend gratis te gaan thuisbezorgen.

Als onderdeel van de investering in de winkels wordt medio september de nieuwe, drie keer zo grote, cosmetica afdeling in Utrecht geopend. Later dit jaar wordt gestart met verbouwingen in Amstelveen en Maastricht. Daar worden de afdelingen damesschoenen, cosmetica en accessoire flink vergroot. In Amstelveen wordt daarnaast de herenmode bijna verdubbeld in omvang. In beide winkels wordt de woonafdeling verkleind en omgevormd tot een wooncadeau afdeling.

De Bijenkorf