Conceptstore in een wereld van conceptstores: Groos Rotterdam
bezig met laden...
Conceptstores schieten als paddenstoelen uit de grond. Door middel van productkeuze, interieur en sfeer veranderen de winkels een dagje shoppen in een belevenis. Inmiddels zijn conceptstores niet meer weg te denken uit de modewereld, maar door de enorme toename wordt het moeilijker om origineel en uniek te blijven. FashionUnited spreekt met verschillende winkeleigenaren over hoe zij zich profileren in een wereld vol conceptstores. In deze aflevering: Tjeerd Hendriks, mede-eigenaar van Groos in Rotterdam.
Wat is het concept achter Groos?
”Groos wil alle mooie dingen die in Rotterdam gemaakt worden laten zien en samenbrengen in één winkel.”
Hoe ontstond dat idee?
”Het idee ontstond op de stoep eigenlijk. Joost, mijn compagnon, en ik zagen dat er heel veel toffe producten uit Rotterdam kwamen, maar dat er eigenlijk geen plek was waar die producten op een representatieve manier werden aangeboden. En als iets er niet is dan moet je dat zelf creeëren.”
Waar komt de naam Groos vandaan?
”Groos is een oud-Rotterdams woord voor ‘trots’. Wij zijn heel erg trots dat al die producten uit Rotterdam komen en willen dit laten zien; we zijn ‘groos’ op Rotterdam en op onze producten.”
Waarom is er gekozen voor alleen Rotterdamse producten?
”Omdat wij hartstikke trots zijn op de stad en enorm chauvinistisch. We willen Rotterdamse makers supporten.”
Wat maakt Rotterdam zo leuk?
”We wonen en leven hier, dus voor ons is Rotterdam gewoon deel van ons leven.”
Wat voor producten kun je bij Groos vinden?
”Groos verkoopt heel diverse producten; van schoenen, sokken en sieraden tot zeefdrukken, kunst, bier en chocolade.”
Jullie hebben dus een heel breed assortiment. Waar letten jullie op bij het selecteren van een product?
”Het product moet natuurlijk uit Rotterdam komen. Daarnaast moeten het ook items zijn die ik zelf zou willen hebben of aan anderen zou willen geven. Het moet gewoon een aansprekend product zijn. De stijl kan dus redelijk divers zijn.”
Hoe onderscheidt Groos zich van andere conceptstores?
”Toen wij begonnen was Groos eigenlijk de enige winkel met uitsluitend producten uit eigen stad in zowel Nederland als Europa. Het concept is dus vernieuwend. Daarnaast denken wij veel met onze leveranciers mee. We zijn een platform voor Rotterdammers, maar ook jonge makers. En wij helpen en coachen ze ook in hun eigen business; we leggen ze bijvoorbeeld uit hoe het werkt als je jouw producten in een winkel wilt krijgen.”
Op welke doelgroep richt Groos zich?
”Doelgroep vinden wij eigenlijk niet zo interessant. Daar zijn we eigenlijk nooit echt mee bezig geweest, we denken meer vanuit de producten die wij zelf in Rotterdam zien. De producten die hier gemaakt worden zijn zoals de mensen; goed, eerlijk en zonder te veel poespas. Die willen wij graag aan anderen laten zien en we willen de makers van die producten onder de aandacht brengen. Dit doen we door samenwerkingen aan te gaan; zo hadden we tijdens de kerst ook kerstpakketten met producten van onze leveranciers. We duwen onze producten gewoon bij Rotterdammers door hun strot.”
Dus Groos is eigenlijk ook een tentoonstelling?
”Ja, veel mensen vergelijken het wel met een expositieruimte.”
Wat doen jullie om het juiste publiek te bereiken?
”We organiseren redelijk wat events, ook om bepaalde leveranciers heen, en zijn daarnaast actief op social media en doen veel PR. We hebben in tijdschriften van Nederland tot China gestaan en we staan in onder andere Duitse, Italiaanse en Franse shopping guides; daar bereik je veel mensen mee. Als klanten eenmaal in de winkel komen, zorgen we er ook voor dat ze het verhaal achter een product mee krijgen.”
Waarom hebben jullie er voor gekozen ook een webshop te openen?
”De webshop is er vooral voor mensen die niet uit Rotterdam komen, maar wel de lokale producten willen kopen. We vertegenwoordigen veel kleine ondernemers, die zelf geen webshop hebben. Groos verkoop dus veel producten die nergens anders te koop zijn.”
Hoe zorg je er dan voor dat mensen ook nog naar de fysieke winkel willen komen?
”Door de beleving in de winkel optimaal te maken. We presenteren de producten op een leuke manier en organiseren verschillende evenementen. Daarnaast kunnen we in store ook het verhaal achter de producten en de makers aan de koper vertellen.”
Wat voor evenementen organiseren jullie?
”De buitenmuur wordt maandelijks geschilderd door een lokale kunstenaar. Daarnaast zijn er regelmatig events rondom een bepaald thema; er komt bijvoorbeeld iemand die nougat maakt langs om dit in de winkel te doen. We proberen elke maand wel één of twee events te houden.”
Eind februari bestaan jullie drie jaar. Hoe loopt Groos tot nu toe?
”We bestaan nog steeds, dus dat is in dit retaillandschap sowieso een prestatie, met al die faillissementen van de laatste tijd.”
Waar zie je Groos over drie jaar?
”Over drie jaar willen wij de beste conceptstore van Rotterdam zijn; van Nederland zelfs. We gaan dus keihard werken om dit te bereiken.”
Zijn er plannen om uit te breiden?
”Op dit moment zijn we daar niet zo mee bezig, maar in de toekomst willen we misschien wel nieuwe vestigingen openen. Dit zal dan niet in Nederland zijn, maar in het buitenland. We willen daar hetzelfde concept uitrollen en de producten van de desbetreffende stad samenbrengen in één winkel.”
Wanneer is Groos echt een succes voor jou?
”Groos is al een succes. Toen we begonnen leek het me tof om een stukje in Volkskrant Magazine te hebben, dat werden vier pagina’s. Waar ik het meest trots op ben is dat één van onze leveranciers inmiddels zoveel omzet bij Groos genereert dat ze haar eerste medewerker kon aannemen en dat was ook een andere leverancier van Groos.”
Beeld: Groos