• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Conceptstore in een wereld van conceptstores: Instore Conceptstore Delft

Conceptstore in een wereld van conceptstores: Instore Conceptstore Delft

Door Yenthe Stuurman

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Conceptstores schieten als paddenstoelen uit de grond. Door middel van productkeuze, interieur en sfeer veranderen de winkels een dagje shoppen in een belevenis. Inmiddels zijn conceptstores niet meer weg te denken uit de modewereld, maar door de enorme toename wordt het moeilijker om origineel en uniek te blijven. FashionUnited spreekt met verschillende winkeleigenaren over hoe zij zich profileren in een wereld vol conceptstores. In deze aflevering: Denise Rontberg en Melanie Haaksma, eigenaars van Instore Conceptstore in Delft.

Wat is het concept achter Instore?

"Instore is eigenlijk een mini-warenhuis. Een deel van de producten kopen wij zelf in en ongeveer 40 procent van de winkel bestaat uit producten van ondernemers die zelf een plekje huren. De winkel is echter wel ingericht als één geheel; je ziet geen verschil tussen zelf ingekochte producten en de producten van andere ondernemers. We willen in de winkel één lifestyle uitstralen die we zelf omschrijven als ‘boho met een rocky edge’. Verder verhuren we een deel van de winkel aan een kapper en een bloemist. Het kantoor van onze grafische studio, Studio-2010, is ook gevestigd in de winkel."

Wat voor producten verkoopt Instore?

"Bij Instore worden onder andere kleding, schoenen, sieraden, interieurartikelen, lingerie, kaarten en producten voor kinderen verkocht. In samenwerking met het label ‘La Maison Nouvelle’ hebben we ook onze eigen lingerielijn: ‘La Maison Nouvelle featuring Instore’. Daarvoor hebben we ontwerper Maaike Nieuwenhuis aangetrokken. Zij werkte eerst vanuit een zolderkamer, maar inmiddels staat ze ook in de Vogue."

Waar hechten jullie waarde aan bij het selecteren van producten?

"Het belangrijkste is dat we een product zelf leuk vinden, anders werkt het voor ons niet. Daarnaast is het belangrijk dat een product nog niet in Delft verkrijgbaar is; op die manier blijven we uniek en exclusief.”

Hoe selecteren jullie de ondernemers die hun producten in jullie winkel verkopen?

“De ontwerpers die bij ons een plekje huren zijn van Nederlandse bodem en we verkopen één Belgisch label. Het zijn vaak startende ondernemers en het is voor hen belangrijk om hun naam en label meer bekendheid te geven met een fysieke plek. Ook kijken we naar het verhaal van een merk, en of de producten ook binnen ons concept passen."

Hoe houd je overzicht met al die verschillende ondernemers ondergebracht in één winkel?

"Iedere verkoper binnen onze winkel heeft een eigen barcode. Hierdoor kunnen wij aan het eind van de maand precies zien welke producten verkocht zijn en door welk label. Opvallend is dat kleine ondernemers bij Instore even goed meedraaien als onze vaste en bekende merken."

Hoe komt dat?

"Onze producten worden als één geheel gepresenteerd en daarnaast is onze styling natuurlijk ook heel sterk."

Is er een vast assortiment of wisselen de producten?

"Het is ons doel om die snelheid in de winkel te houden. Iedere week komen er nieuwe producten binnen; dat is iets wat wij gewend zijn vanuit ons pop-up verleden. Ook het interieur wisselt regelmatig. We verkopen bijvoorbeeld ook meubels en als er iets verkocht wordt, dan verbouwen we de toko meteen en ziet de winkel er binnen een dag weer anders uit."

Hoe is Instore ontstaan?

"Het idee van Instore is 5 jaar geleden ontstaan. We kenden elkaar al heel lang en hadden allebei dezelfde droom; het openen van een winkel met mode, lifestyle, een kapper en waar we zelf ook iets met grafische styling konden doen. We wilden ons niet richten op één idee, maar wilden meerdere ideeën koppelen om sterker in de markt te staan. Toen zijn we begonnen met Studio-2010. We startten een blog en openden één keer per jaar een pop-up store voor een maand. We waren altijd op zoek naar leegstand in de stad om een pop-up te openen en toen we ons huidige pand tegenkwamen, waren we verkocht."

Hoe is het om van pop-up stores over te stappen op een vaste winkel?

"Het is heel erg wennen, maar we waren wel toe aan deze stap. We waren vooral bang dat we de snelheid in de winkel en het assortiment zouden kwijtraken, maar dat is helemaal niet zo. Er is altijd leven in de brouwerij; de kapper is aan het werk en wij zijn bezig met grafische opdrachten. Eigenlijk is het nog veel mooier dan we hadden gedacht."

Wat doen jullie nu allemaal precies bij Studio-2010?

"Studio-2010 is een creatief bureau. We begonnen 5 jaar geleden met een blog en het verzamelen van beeld. Omdat mensen onze stijl leuk vonden kwamen daar toen vanzelf opdrachten uit. Zo groeide het uit tot wat het nu is: een all over grafisch stylingbureau. We doen zowel styling als grafische opdrachten. Zo maken we maken bijvoorbeeld kranten pagina’s, waarbij we verantwoordelijk zijn voor de modellen, styling, kleding, fotografie en de opmaak.”

Op welke doelgroep richt Instore zich?

"Eigenlijk zijn wij onze eigen doelgroep. Instore richt zich op jonge gezinnen; dertigers, die een goed inkomen hebben, ondernemend zijn en durven. We bereiken een hele grote doelgroep, want iedereen kan hier wel iets vinden. De focus ligt daarbij op hip en uniek blijven."

Hoe spreken jullie deze doelgroep aan?

"We adverteren in de krant, daarnaast organiseren we ook iedere maand een workshop, waarmee verschillende doelgroepen worden aangesproken. Hoewel de workshops vooral gericht zijn op vrouwen, worden er wel verschillende leeftijdscategorieën en types mee aangesproken. De workshop ‘Borduren voor Bitches’ werd bijvoorbeeld door zowel oudere dames als door jonge meiden bezocht. We organiseren de workshops ook altijd in samenwerking met bestaande bedrijven of ondernemingen. Sinds kort is er in Delft ook een nieuw initiatief gestart waar wij aan meewerken: Blue Sunday. Zelf zijn we elke zondag geopend, maar één zondag in de maand zijn alle winkels in de stad open en worden er verschillende samenwerkingen en evenementen georganiseerd. Op zo’n dag gaan mensen dan vaak samen winkelen, wat er voor zorgt dat ook mannen naar de winkel komen."

Wat is jullie social mediabeleid?

"Instore heeft een Facebookpagina en een Instagram-account en vooral dat laatste werkt voor ons heel goed. Het is eigenlijk gewoon een mini-moodboard."

Hoe zorgen jullie er voor dat klanten naar de winkel toe komen?

"Door de oplage klein te houden. Als we producten op Instagram posten, zetten we er ook bij dat er bijvoorbeeld maar zes stuks van zijn, dus dat ze er snel bij moeten zijn. Onze klanten weten ook dat er een beperkte voorraad is."

Hoe leeft het idee van een conceptstore eigenlijk in Delft?

"Het concept is nog vrij onbekend in Delft en mensen zijn dus super verrast; ze noemen het klein Amsterdam in Delft. Het is echt wat de stad nodig heeft. Je merkt wel dat er het laatste jaar heel veel nieuwe ondernemingen bij zijn gekomen. Dit zijn allemaal zelfstandige ondernemers en geen ketens. Doordat we allemaal bij onze eigen stijl blijven en goed contact houden zijn we een goede aanvulling op elkaar."

Heeft de stad ook invloed gehad op jullie strategie?

"Als je ergens iets kunt beginnen is het hier. In Delft was altijd veel leegstand en weinig aanbod, waardoor mensen naar steden als Den Haag of Rotterdam gingen om te winkelen; dat is hier namelijk maar een kwartiertje vandaan. Het is dus onze uitdaging om de groep mensen die altijd naar andere steden trokken, nu hier in Delft te houden.”

Instore heeft geen webshop. Voelen jullie wel concurrentie van online aanbieders?

"De mensen die hier komen hebben een product vaak al eerst online gezien, maar willen het dan toch graag even passen en dat is iets wat een webwinkel niet kan bieden. Wij geven stylingadvies en zijn gevestigd in een leuke omgeving. Dat draagt allemaal bij aan de totale beleving. Overigens zijn wij wel bezig met het opstarten van een webshop ter verlenging van de winkel, die hopen we eind maart te lanceren."

Wat kunnen we in de toekomst nog meer verwachten van Instore?

"Op dit moment zijn we bezig met het opzetten van een tv-kanaal, zodat klanten meer achtergrondinformatie kunnen krijgen over ons en de ondernemers die wij vertegenwoordigen in de winkel. Op die manier hebben we meer interactie dan alleen via de website. Eigenlijk willen we gewoon graag nieuwe dingen zoeken en uitvoeren. Dat is onze kracht; wij durven te doen.”

Beeld: Instore Conceptstore


Conceptstore
delft
instore
la maison nouvelle