• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Conceptstore in een wereld van conceptstores: Poush Hilversum

Conceptstore in een wereld van conceptstores: Poush Hilversum

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Conceptstores zijn niet meer weg te denken uit de modewereld. Winkels, die producten, interieur en sfeer aanpassen aan een bepaalde lifestyle, schieten door branchevervaging momenteel als paddestoelen uit de grond. Hierdoor neemt de originaliteit van een conceptstore af, terwijl het juist uniek zou moeten zijn. FashionUnited spreekt met winkeleigenaren over hoe zij zich profileren in een wereld vol conceptstores. In de derde aflevering: Wendy Klein, eigenaresse van Poush Hilversum.

Conceptstores ontstaan vaak uit een bepaalde lifestyle. Wat is het idee achter Poush?

“Mijn tweelingzus en ik hebben samen een platform, Metdehand.nl, eigenlijk de Nederlandse vorm van Etsy. Mensen kunnen daarop een profiel aanmaken en hun handgemaakte producten aanbieden. Daarmee zijn we de conceptstorebusiness ingerold. In woonboulevard Villa Arena in Amsterdam stond al langere tijd een pand leeg, waaraan wij een creatieve invulling wilden geven. We vroegen de ondernemers van Handgemaakt.nl een stukje van dat pand te vullen met hun producten. Dat was meteen een succes, waardoor we het hele concept ook wat professioneler zijn gaan aanpakken. Poush is dus eigenlijk uit een toevalligheid ontstaan.”

Hoe ging het na Villa Arena verder?

“Voor onze tweede winkel zijn we echt ondernemers uit het hele land gaan benaderen om met ons mee te doen. In het begin waren we vooral gericht op meubelboulevards. Pas vorig jaar hebben we dat omgegooid en zijn we een zo breed mogelijk assortiment gaan aanbieden in onze tijdelijke winkels, hoogwaardige producten in alle prijsklassen. We zijn drie maanden of langer op één plek. Op onze vorige locatie, Noordwijk aan Zee, waren we acht maanden gevestigd. In principe zetten we die winkels op vanuit leegstandsbeheer. Dat zullen we nog even blijven doen, omdat we nu nog niet iets kunnen opzetten voor langere tijd. Uiteindelijk zouden we dat wel willen.”

Mogen alle ondernemers hun producten aanbieden bij Poush?

“Nee, we hebben wel een selectieprocedure. We willen een zo breed mogelijk assortiment en we kiezen zelf welke producten en merken we met elkaar willen combineren in de winkel. We kijken op basis van bijvoorbeeld kleur naar wat bij elkaar past. Vervolgens mogen ondernemers wel zelf hun eigen plekje indelen, wat voor hen natuurlijk heel leuk is. Het is dus echt een shop in shop, waarin ondernemers met passie hun producten kunnen laten zien.”

Poush heeft al in Amsterdam, Utrecht, Wormerveer en Noordwijk gezeten. Waarom nu Hilversum?

“In dit geval werden we benaderd door Gooische Brink, een winkelcentrum in Hilversum, om een winkel te vullen. We verkopen hoogwaardige producten, waar ook een prijskaartje aan hangt. We denken dat Poush met die kleine, unieke labels goed past in het Gooi. In Hilversum gingen we op 10 oktober open en we blijven er drie maanden.”

Hoe is de komst van de nieuwe winkel aangekondigd?

“We hebben veel gebruik gemaakt van social media en hebben aan lokale media gevraagd aandacht te besteden aan de nieuwe winkel. Ook het winkelcentrum waarin we zitten promoot Poush.

Poush heeft social media als Facebook en Instagram. Werkt dat goed voor de winkel?

“Heel goed. We maken bijvoorbeeld ook gebruik van Twitter, maar ook onze website Metdehand.nl. We hebben zoveel verschillende producten, dat we eigenlijk iedere dag wel nieuwe foto’s kunnen plaatsen.”

Wat is er allemaal te koop?

“Van alles. We verkopen onder andere handgemaakte en lederen sieraden, schrijfspullen, dames- en herenkleding, tassen, woonaccessoires en meubels. Er zitten 39 ondernemers in onze winkel in Hilversum. Onlangs hebben we ook in Wassenaar een winkel geopend en daarin zitten 34 ondernemers. We hebben nu ook een vaste inner circle van ondernemers die altijd met ons meeverhuizen naar nieuwe locaties.”

Met al die ondernemers is het aanbod heel gevarieerd. Heeft Poush toch een bepaalde stijl?

“Ja, we worden heel vaak vergeleken met de stijl van Sissy Boy. Ondernemers mogen zelf hun plekje inrichten, maar we proberen het wel rustig en samenhangend te houden. Alles past bij elkaar en we hebben er goed over nagedacht. Dat zorgt voor een prettige omgeving waarin mensen hun spullen kunnen aanbieden. Dit doen we in al onze tijdelijke winkels, dus Poush is heel herkenbaar.”

Wat voor mensen komen er zoal?

“Dat is heel verschillend, want er is voor ieder wat wils. Het zijn vooral mensen die het leuk vinden naar aparte en unieke spullen te kijken. Producten die met passie zijn gemaakt. Het is dan ook voor alle leeftijden. We hebben bijvoorbeeld schrijfwaren, wat heel leuk is voor jonge meisjes, maar we hebben ook kleding voor dames en heren. Niet alleen qua assortiment, maar ook qua prijs zijn we breed gericht. We hebben kleine producten voor heel weinig geld, maar we hebben bijvoorbeeld ook unieke herenoverhemden in een duurdere prijsklasse. Iedereen kan altijd wel iets meenemen.”

Hoe worden mensen getriggerd om naar de winkel te komen?

“We proberen met Poush een echte beleving te bieden, vooral door de verscheidenheid aan producten en prijsklassen. Maar ook door sfeer in de winkel. Er staat bijvoorbeeld altijd ouderwetse muziek op en we vertellen zelf heel graag het verhaal over de winkel aan onze klanten. We zijn heel persoonlijk en geven mensen aandacht. We geven hen meer informatie over de producten en de ideëen daarachter en we merken dat ze dat fijn vinden.”

Hoe loopt de winkel tot nu toe?

“Het gaat heel goed. We krijgen veel positieve reacties en mensen vinden het zelfs jammer als we weer vertrekken uit een stad. Mensen vinden het idee van krachtenbundeling met ondernemers leuk. Daarnaast combineren we een fysieke winkel met een webshop, wat bij mensen in de smaak valt.”

Er zijn in de laatste jaren enorm veel conceptstores geopend in Nederland. Waarin onderscheidt Poush zich van andere conceptstores?

“Het unieke aan Poush is dat het een podium is voor kleine ondernemers. We doen zelf niet de inkoop en willen geen eigen producten aan de man brengen. We bundelen onze krachten met ondernemers en daarmee zetten we een speciale winkel neer die mensen verrast en uitnodigt. We brengen de verhalen van ondernemers zo goed mogelijk over. Poush maken we dus met elkaar.”

Hecht Poush net als de meeste conceptstores veel waarde aan duurzaamheid en kwaliteit?

“Ja, we vinden duurzaamheid wel belangrijk. We maken bijvoorbeeld gebruik van papieren tasjes, maar we letten er ook op bij producten zelf. Niet alle spullen worden duurzaam geproduceerd, maar als ondernemers er wel iets mee hebben, vertellen we dat ook aan consumenten. We geven ook niet standaard een tasje mee, want we houden niet van verspilling.”

Hoe zien jullie de toekomst in een landschap vol met conceptstores?

“In de toekomst zouden we met Poush graag naar kleine dorpen willen gaan, in plaats van grote steden als Amsterdam. Grootstedelijk is het voor ons niet helemaal, dorpen passen beter bij ons imago. We zijn ook al bezig om te kijken naar de mogelijkheden die er internationaal zijn, omdat mensen zo enthousiast zijn over ons concept.”

Beeld: Poush.nl


Conceptstore
poush