Crowdfunding in fashion: Miss Green
bezig met laden...
Nu beginnende modemerken en winkels voor startkapitaal niet meer terecht kunnen bij banken, lijkt crowdfunding de beste optie. Bij deze alternatieve vorm van financiering krijgen ondernemers tegen een beloning donaties van particulieren. Het publiek bepaalt hoeveel geld een project waard is, ideaal voor start-ups om te zien wat werkt en niet. Deze week organiseren Branchevereniging Crowdfunding Nederland en KvK een Crowdfunding Week. Daarom spreekt FashionUnited met ondernemers over het succes van crowdfunding in fashion. In de vierde aflevering: Maaike Groen, oprichtster van Miss Green.
Wat is Miss Green precies?
“Miss Green is een modemerk dat staat voor duurzaamheid en kwaliteit. We verkopen onder andere jurkjes, broeken en shirts gemaakt van duurzame materialen zoals bamboe en biologisch wol. De producten worden gemaakt in ateliers in Europese landen, omdat de arbeidsomstandigheden daar beter controleerbaar zijn dan in andere landen. De stoffen worden gemaakt in een fabriek in Turkije.”
Waar komt het idee van Miss Green vandaan?
“Miss Green is ontstaan uit mijn persoonlijke behoefte naar mooie en duurzame basics, mede door mijn achtergrond als politicoloog. Het grootste deel van je kast bestaat meestal uit basics en het idee achter Miss Green is dus ook dat wanneer je al die basics duurzaam kunt maken, je heel goed bezig bent. Met die insteek begon ik zeven jaar geleden.”
De eerste vijf jaar had Miss Green alleen een webshop. Nu ligt de collectie ook in verschillende winkels door heel Europa. Waarom die overstap?
“We begonnen onze verkoop via de webshop, waar mensen ons ook van kennen. Twee jaar geleden kregen we van een aantal retailers de vraag of we onze collectie ook aan winkels zouden willen leveren. Toen hebben we besloten dat ook daadwerkelijk te gaan doen, met name omdat we de ambitie hadden in Duitsland te gaan verkopen. Omdat daar het online winkelen nog niet zo populair is als in Nederland, waren winkels voor ons de beste optie.”
Hoe was die overgang?
“De werkdruk nam enorm toe. We hadden natuurlijk een online retailmodel, dat hebben we om moeten zetten. We moesten ineens in seizoenen gaan leveren, op de beurzen gaan staan en de collecties meer fashion maken. Winkels verkopen natuurlijk wel basics, maar hebben toch liever fashionable producten. Dus we moesten echt groeien naar een modelabel om in de winkels terecht te komen.”
Wat voor winkels zijn dat zoal?
“We waren in eerste instantie gericht op de groene winkels, dus meer de conceptwinkels. Die waren vrij gemakkelijk te benaderen, omdat ze ons al kenden via de webshop en social media. En zo hebben we eigenlijk ook de Duitse markt betreden, waar veel meer groene winkels zijn dan in Nederland en waar mensen bovendien bereid zijn meer uit te geven aan kleding. Naast die groene winkels zijn we ook steeds meer benaderd door andere winkels in de hele Benelux, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland en Scandinavië.”
Miss Green is bezig een crowdfundingscampagne op te zetten. Waarom?
“De eerste zeven jaar hebben we eigenlijk alles met eigen middelen kunnen doen en konden onze eigen keuzes maken. Eigenlijk hebben we een nieuwe financiering zolang mogelijk uitgesteld, maar we zijn nu zo hard aan het groeien dat het niet langer haalbaar is. Onze winkels en webshop groeien met 50 procent, dus het voorfinancieren van de collecties is een issue. Voor het bedrag dat we nodig hebben, krijgen we van de bank geen lening en daarnaast past crowdfunding goed bij onze stijl. Veel jonge en innovatieve bedrijven crowdfunden tegenwoordig.”
Wat is het doelbedrag?
“Voor nu zouden we voor twee ton willen ophalen. We hopen dat mensen ons genoeg vertrouwen om te gaan investeren. We zijn altijd transparant geweest, dat schept vertrouwen. Mensen weten waar ze aan beginnen als ze in Miss Green investeren.”
Wat gaat Miss Green doen om de campagne te promoten?
“We gaan sowieso een filmpje maken en verder gaan we veel gebruik maken van social media. Dat doen we altijd al op Facebook, Twitter en Instagram. Daarnaast hebben we ons zakelijke netwerk, dat kan helpen onze doelgroep te benaderen. Daar gaan we mee beginnen en vanuit daar gaan we ook onze klanten direct benaderen.”
Waar is het bedrag voor bedoeld?
“Het bedrag dat we willen binnenhalen is echt bedoeld als groeifinanciering. Daarmee kunnen we het aantal verkooppunten omhoog brengen, onze webshop laten vertalen in onder andere Engels en Duits en een Duitse agent aannemen die voor ons de Duitse markt verder ontwikkeld.”
Wat wil Miss Green bereiken?
“We willen in de toekomst aan consumenten blijven laten zien dat duurzame mode ook heel fashionable kan zijn. Dat hopen we de komende drie jaar te kunnen bereiken in Europa. We hebben al een team van vijf mensen en we gaan in de toekomst kijken hoe we dat team gaan uitbreiden.”