Crowdfunding in fashion: Urban Wooler

Nu beginnende modemerken en winkels voor startkapitaal niet meer terecht kunnen bij banken, lijkt crowdfunding de beste optie. Bij deze alternatieve vorm van financiering krijgen ondernemers tegen een beloning donaties van particulieren. Het publiek bepaalt hoeveel geld een project waard is, ideaal voor start-ups om te zien wat werkt en niet. Volgende week organiseren Branchevereniging Crowdfunding Nederland en KvK een Crowdfunding Week. In aanloop naar deze week spreekt FashionUnited met ondernemers over het succes van crowdfunding in fashion. In de eerste aflevering: Galina Witting, eigenaresse van het Zwitserse Urban Wooler project.

Wat is Urban Wooler precies?

“De Urban Wooler is een nieuwe sneaker, die zoals de naam al zegt, is gemaakt van wol. Het is een comfortabele en antibacteriële schoen, die je zowel in de winter als in de zomer kunt dragen. Voor de collectie hebben we gebruik gemaakt van goede kwaliteit wol, waardoor de sneakers heel flexibel zijn. Je kunt ze zelfs zonder sokken dragen, zonder dat je voeten gaan stinken. De sneaker heeft een simpel ontwerp en is voor mannen, vrouwen en kinderen verkrijgbaar.”

Urban Wooler is een collectie van schoenenmerk Baabuk, dat uitsluitend werkt met wol. Waar komt het idee van Baabuk vandaan?

“Mijn partner en ik hebben Baabuk drie jaar geleden opgericht. We kregen toen met Kerstmis een paar traditionele Russische schoenen. Die waren gemaakt van wol en waren dus ideaal voor de kou daar. En ondanks dat het hier in Zwitserland ook vaak sneeuwt, kende niemand die schoenen eigenlijk. Daar wilden wij verandering in brengen. We begonnen met het maken van sokken en gingen vanuit daar steeds professioneler te werk. We gingen naar markten en maakten ons eerste paar schoenen. Al snel kregen we een grote bestelling van een ondernemer uit Nederland, waardoor we de productie niet konden voorfinancieren. We werken nu samen met kleine ateliers in Portugal, waar onze collecties worden gemaakt.”

Crowdfunding in fashion: Urban Wooler

Baabuk heeft via Kickstarter een crowdfundingproject opgezet. Hoe gaat het daarmee?

“Heel goed. We hebben het project een week geleden gelanceerd en hadden ons target van 20.000 euro al binnen 48 uur gehaald. In het begin weet je niet hoe zo´n project gaat lopen. We willen natuurlijk investeren, maar we moeten ook realistisch blijven. Het project loopt nog een maand en omdat het meteen zo snel ging, hebben we ons target bijgesteld naar 150.000 euro.”

Hoe is Urban Wooler zo succesvol geworden?

“Ik denk dat mensen in de noordelijke landen van Europa altijd een soort zwak hebben voor wol. Het werd vroeger veel gebruikt, het is een traditie. En natuurlijk is het ideaal voor de kou. De Urban Wooler is echt innovatief. Veel mensen denken bij het woord ´wol´ meteen aan hun grootmoeder, maar wij laten zien dat wol heel hip kan zijn. Daar zijn mensen naar op zoek.”

Wat voor mensen investeren er dan zoal in jullie project?

“Het zijn eigenlijk vooral mensen die op zoek zijn naar iets nieuws en anders willen zijn. Ze willen vooruitlopen. Daarom zijn veel Kickstarter-projecten ook zo succesvol denk ik. Mensen willen goede en innovatieve ideeën steunen. We worden af en toe bekeken door grote merken en winkels, maar 90 procent van onze investeerders is particulier of een kleine ondernemer.”

Wat is het doel van het Urban Wooler project?

“Met dit project, en eigenlijk met ons hele merk, willen we laten zien dat wol heel trendy kan zijn. Door middel van presentatie en bijvoorbeeld kleuren kan ieder product er anders en leuk uitzien. We willen de Urban Wooler nu eerst laten zien aan het grote publiek, voordat we het komende lente in de winkels leggen. Dat hebben we ook gedaan met onze eerdere collecties.”

Waarom is crowdfunding voor Urban Wooler de beste manier van financiering?

“Dat is eigenlijk een combinatie van drie dingen. Ten eerste natuurlijk omdat we in het begin niet het geld hadden om de collectie uit te brengen. Ik denk dat het voor kleine ondernemers echt een heel goede manier is om projecten te funden. Het is namelijk ook een goede manier om te zien of iets aanslaat of niet. Je hebt een idee in je hoofd, maar je weet totaal niet hoe het gaat lopen. Door middel van crowdfunding zie je als merk precies wat werkt en wat niet. Als laatste is het voor ons ook een goede manier om het merk op de kaart te zetten. Kickstarter is wereldwijd, dus je laat je project meteen aan de hele wereld zien.”

Crowdfunding in fashion: Urban Wooler

Hoeveel tijd neemt het managen van het crowdfundingproject in beslag?

“Heel veel. Het is voor ons echt een full-time baan, zeker in de eerste week van het project. Je moet informatie versturen, vragen beantwoorden, contacten bijhouden. Daarnaast komt de winter eraan, dus het is nu sowieso ons drukke seizoen. De collecties gaan nu extra hard, dus dat moeten we ook nog bijhouden. Om de campagne te lanceren, hebben we vorige week ook een evenement georganiseerd. Dat was vooral bedoeld voor de mensen die ons altijd steunen, zoals vrienden en kennissen, maar ook klanten en ondernemers die onze collecties verkopen. Tijdens het evenement lieten we ons project zien.”

Baabuk heeft al een aantal verkooppunten in onder andere Zwitserland en Nederland. Wat zijn nog verdere plannen voor de toekomst?

“We zijn nu vooral bezig ons uit te breiden in Zwitserland. Voor volgend seizoen willen we verder kijken in Europa, vooral de noordelijke landen zijn voor ons interessant. Maar daar hebben we op dit moment nog geen concrete plannen voor.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN