• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Dit is hoe retailers Generatie Z voor zich kunnen winnen

Dit is hoe retailers Generatie Z voor zich kunnen winnen

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Ze staan ook wel bekend als de eerste ‘’digitale natives’’, omdat ze opgroeien in een wereld waarin sociale media onmisbaar zijn geworden en waarin winkelen veelal online gebeurt: Generatie Z. De jongeren die tot deze generatie behoren zijn geboren tussen 1995 en 2012, en naar verwachting zal de wereldwijde Generatie Z populatie rond 2020 bestaan uit maar liefst 2,6 miljard jongeren. Voor bedrijven zal het daarom steeds belangrijker worden om beter in te spelen op de wensen van deze consumenten. Onderzoeken wijzen uit dat jongeren behorend tot Generatie Z heel anders denken dan hun voorgangers - de millennials, geboren tussen het eind van de jaren tachtig en midden jaren negentig. De vraag is dus: wat moeten retailers weten om succesvol in te spelen op de behoeften van deze generatie?

#1 Meerderheid Generatie Z winkelt nog het vaakst offline

De jongeren uit Generatie Z mogen dan wel een groot deel van de dag doorbrengen achter een scherm: wanneer het winkelen betreft, gaat de voorkeur toch vaker uit naar een fysieke winkel. Uit een wereldwijd onderzoek dat op donderdag werd gepubliceerd door IBM en de Amerikaanse National Retail Federation (NRF), bleek dat 67 procent van de 15.000 ondervraagde consumenten het vaakst offline winkelt. 31 procent van de ondervraagden winkelt ‘’af en toe’’ in een fysieke winkel.

“Generatie Z waarderen de hands-on ervaring van shoppen in een echte winkel,” aldus NRF CEO Matthew Shay. “Met aan de ene kant de continue vernieuwing op het gebied van technologie en aan de andere kant het gegeven dat sommige winkel-gewoonten hetzelfde zijn gebleven, moeten retailers flexibel genoeg zijn om op beide ontwikkelingen in te spelen.”

#2 Generatie Z bereiken? Betrek ze bij het bedrijf

In vergelijking met consumenten uit respectievelijk Generatie X en Y, blijken de jongeren uit Generatie Z nog minder interesse te hebben in advertenties. Consultancy bureau Kantar Millward Brown ondervroeg recentelijk consumenten die behoren tot een van deze drie generaties, en iets meer dan de helft van de ondervraagden uit Generatie Z (52 procent) gaf aan reclame uitingen te mijden uit een gebrek aan interesse. Onder consumenten uit Generatie X en Y gaven respectievelijk 45 en 49 procent aan hetzelfde te doen.

Hoe bedrijven deze jongeren toch kunnen bereiken? Betrek ze bij het bedrijf! 36 procent van de jongeren gaf aan bereid te zijn om zelf digitale content te creëren voor een bedrijf, en 43 procent zou wel een product willen beoordelen en daarover schrijven. In plaats van hen te zien als passieve ontvangers, zouden bedrijven er dus beter aan doen om deze consumenten juist bij het bedrijf te betrekken, door hen te vragen mee te denken en hun mening te geven. Tegelijkertijd zou deze aanpak ook effectief zijn om hun vrienden te bereiken: een aanbeveling afkomstig van iemand uit de eigen sociale kring is altijd geloofwaardiger dan een soortgelijk bericht namens een bedrijf.

#3 Neem online privacy serieus: dat doet Generatie Z ook

Een ander opvallende uitkomst van het onderzoek dat IBM en de NRF hebben uitgevoerd, is dat Generatie Z privacy erg belangrijk vindt. In een tijd waarin alles wat je online plaatst gemakkelijk tegen je kan worden gebruikt, neemt deze generatie een voorzichtige houding aan.

Met name betaalinformatie wordt gezien als gevoelig: slechts 18 procent van de ondervraagden gaf aan dit type informatie te willen delen met bedrijven. Het liefst zouden de jongeren anoniem betalen. Ook persoonlijke informatie over hun leven, willen de ondervraagden liever niet delen met bedrijven: slechts 21 procent van de jongeren gaf aan deze informatie te willen delen. Wanneer het niet anders kan en de jongeren de genoemde gegevens toch moeten verstrekken, vindt 61 procent van hen dat het bedrijf moet garanderen dat het de data zal beschermen en veilig opslaan. Bovendien vindt bijna de helft van de jongeren (43 procent) dat e-tailers duidelijk en eerlijk moeten aangeven waarvoor de opgegeven informatie zal worden gebruikt. Voor bedrijven geldt dus dat zij het vertrouwen van Generatie Z kunnen winnen door transparant te zijn over wat met hun gegevens gebeurt en er tegelijkertijd te zorgen voor een ijzersterke beveiliging. Hoewel millennials ogenschijnlijk minder moeite hadden met het delen van lief en leed op het web, lijkt Generatie Z door al het nieuws over hack-schandalen een stuk wantrouwiger te zijn geworden.

Beeld: Pexels

E-commerce
Generatie Z
Online Shopping