E-commerce groeide wereldwijd met 24 procent in 2014

De wereldwijde e-commerce is aanzienlijk gegroeid in het afgelopen jaar. In 2014 groeide de e-commercemarkt met 24 procent, wat in lijn is met voorgaande jaren. De omzet van de totale e-commerce bedroeg 1,943 biljoen dollar (1,716 biljoen euro). Voor 2015 wordt er echter een daling van de groei verwacht, omdat de markt steeds groter wordt. Ondanks een verwachte daling worden er nog steeds dubbele groeicijfers verwacht, en zal de omzet in B2C e-commerce in 2015 stijgen tot 2,251 biljoen dollar (1,988 biljoen euro).

De cijfers zijn gepubliceerd in het nieuwe ‘Global B2C e-commerce Report 2015’, uitgevoerd door E-commerce Foundation in samenwerking met e-commercebedrijven in Europa en het Gfk. In Europa deden verschillende bedrijven mee uit Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje en Zwitserland. Vanuit Nederland en België werkten Thuiswinkel.org en Becommerce mee aan het onderzoek.

E-commerce groeide wereldwijd met 24 procent in 2014

"In 2014 is 2,64 procent van het BBP in de wereld besteed aan een online aankoop van een dienst of goederen. Dit lijkt niet zo veel, maar dit aandeel is met meer dan 100 procent gegroeid sinds 2010. Het geeft de enorme groei aan in de B2C e-commerce van de afgelopen jaren," legt Jorij Abraham, directeur van E-commerce Foundation uit.

Azië/Pacific is koploper in e-commerce

In de regio Azië/Pacific wordt nog altijd de meeste omzet gedraaid in de e-commerce, net als de voorgaande jaren. De omzet in deze regio bedroeg 770 miljard dollar, tegenover 567 miljard dollar in Europa en 522,9 miljard dollar in de Verenigde Staten.

Opvallend is dat de regio Azië/Pacific (44,3 procent) veel sneller groeit dan Europa (13,9 procent) en de Verenigde Staten (12,2 procent). In Europa zijn namelijk veel meer mensen aangesloten op het internet; 75 procent van de bevolking. In de regio Azië/Pacific is dat slechts 39 procent. In de toekomst wordt verwacht dat het aandeel in die laatste regio nog sneller zal stijgen, aangezien het inkomen per hoofd van de bevolking zal toenemen en de infrastructuur voor de detailhandel wordt verbeterd.

De regio Azië/Pacific heeft ook de meeste online shoppers ter wereld, wat te verklaren is door het feit dat meer dan de helft van de wereldbevolking in dit gebied woont. In totaal zijn er 523,1 miljoen mensen die online goederen en diensten kochten in dit gebied. Europa telt zo’n 273,9 miljoen online shoppers, en de Verenigde Staten 195,5 miljoen online shoppers.

E-commerce groeide wereldwijd met 24 procent in 2014

Amerikanen besteden het meest

Hoewel de Verenigde Staten op de derde plaatst eindigt als het om omzetgroei en aantal online shoppers gaat, besteden deze consumenten wel het meeste geld van alle e-commerce markten. Over het gehele jaar kochten Noord-Amerikaanse consumenten gemiddeld voor 2.674 dollar online, tegenover 2.070 dollar in Europa en 1.472 dollar in Azië. Toch ligt Azië op de loer; daar groeide de gemiddelde besteding met 26 procent vorig jaar, tegen een single-digit groei in Europa en de Verenigde Staten.

Volgens Abraham is de snelle groei in de regio Azië/Pacific vooral te danken aan de booming e-commerce in China. “De online omzet van de e-commerce groeide vorig jaar met 63,8 procent tot 538,1 miljard dollar. Hiermee verhoogde het de voorsprong op de Amerikaanse e-commercemarkt met 11,7 procent tot 482,7 miljard dollar.” Over de huidige economische situatie in China zei hij echter niets.

Naast de Aziaten en de Amerikanen zijn de Britten de grootste online shoppers. De e-commercemarkt in Groot-Brittannië eindigde op de derde plaats wat omzet betreft, met een bedrag van 169 miljard dollar. Ook geven zij verreweg het meeste uit; zo’n 4.082 dollar per jaar, tegenover 2.888 dollar in de Verenigde Staten en 2.126 dollar per jaar in Frankrijk. De Chinezen blijven daar enigszins bij achter met een gemiddeld bestedingsbedrag van 1.703 dollar op jaarbasis. Maar gemiddeld besteed een online shopper zo’n 55 procent meer in 2014 dan een jaar eerder. Volgens het rapport is de Chinese online consument echter bezig met een opmars, al is het de vraag welke rol de stagnerende Chinese economie gaat spelen in 2015.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN