• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Ex-V&D klanten besteden meer online

Ex-V&D klanten besteden meer online

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Voormalige V&D-klanten geven 16 procent minder uit aan kleding sinds het faillissement. Van de kledingaankopen wordt echter een groter deel online gekocht. Dat blijkt uit onderzoek van Gfk, die onderzoek deed naar het koopgedrag van ex-V&D klanten uit het continue aankoopgedrag-onderzoek.

In de maanden mei tot en met juli werd er 16 procent meer online besteed en dat is 30 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Waarom mensen minder uitgeven is vooral het gevolg van minder aankoopmomenten. Gemiddeld werd er per koper 19 procent minder kledingstukken gekocht. Daarentegen worden er wel duurdere artikelen aangeschaft; de gemiddelde prijs steeg met 4 procent. Ook kochten voormalige V&D-klanten minder afgeprijsde items.

V&D-klanten staan bekend als ‘koopjesjagers’ en dat is nu ook echt bewezen. Het aandeel afgeprijsde artikelen dat verkocht werd lag bij V&D 1,5 keer hoger dan in de gehele modemarkt. Jaarlijks werd er bij V&D zo’n 500 miljoen euro uitgegeven aan kleding. In oktober werd het meest gekocht; zeker 15 procent van alle bestedingen vonden plaats in deze maand.

Uit een eerder onderzoek van Gfk blijkt dat 56 procent van de V&D-klanten het warenhuis mist. Dat percentage bestaat vooral uit 65-plussers; zeker 65 procent gaf aan V&D te missen. Bij jongeren tussen de 18 en 29 jaar ligt dat aandeel een stuk lager, namelijk 41 procent.

V&D