(advertentie)
(advertentie)

In Frankrijk zijn in het afgelopen jaar 19 grote e-tailers beboet voor het voeren van misleidende marketingpraktijken. Onder hen waren onder andere Amazon, Zalando, H&M en Comptoir des Cotonniers. Gezamenlijk moesten de webwinkels maar liefst 2,4 miljoen euro betalen, blijkt uit cijfers van het Franse overheidsorgaan Direction générale de la concurrence, de la consommation et de la répression des fraudes (DGCCRF), dat het doel heeft consumenten te beschermen tegen fraude. Dat melden diverse Franse media.

De misleidende marketing waar de e-tailers zich aan schuldig hebben gemaakt, is het voeren van valse promoties. Webwinkels laten daarmee “kunstmatig verhoogde referentieprijzen zien om hun kortingen aantrekkelijker te laten lijken”, verklaart Martine Pinville, secretaris van de Franse Raad voor Consumenten. Ze verklaart: “De referentieprijzen die op veel van deze websites werden getoond, zijn in werkelijkheid helemaal nooit gehanteerd. Op die manier waren ze in staat om ‘hele hoge’ kortingen te bieden.”

Het feit dat de beboete webwinkels misleidend te werk gingen kwam aan het licht na een onderzoek dat de DGCCRF uitvoerde vanaf het eind van 2015 tot in 2016. Verschillende bedrijven die door het overheidsorgaan op de vingers waren getikt, waaronder Zalando, Amazon en Comptoir des Cotonniers, gingen onmiddellijk akkoord met het betalen van de opgelegde boete. Nathalie Homobono, directeur van de DGCCRF, stelt dat deze bedrijven hiermee indirect toegeven inderdaad misleidend te hebben gewerkt. Daarnaast hebben de bedrijven toegezegd in de toekomst niet meer op deze manier te werk te gaan, zodat misstanden als deze niet opnieuw kunnen ontstaan.

Een aantal andere bedrijven, waaronder H&M, GrosBill, Darel en Netquattro, weigert tot op heden echter de boete van 490.000 euro te voldoen. “Tegen deze bedrijven zijn we een strafzaak gestart, en we zijn er zeker van dat de rechter het met ons eens is dat zij hun straf moeten aanvaarden en zich ook aan de wet moeten houden,” aldus Homobono in een interview met Le Parisien.

De DGCCRF voert sinds een aantal jaar strengere controles uit, wat komt door de "extreem snelle ontwikkeling" van de sector. In 2016 alleen al werden meer dan 10.000 websites aan een controle onderworpen, en in maar liefst 31 procent van de gevallen vond de DGCCRF dat werd afgeweken van de regels. Uiteindelijk leidde dit tot 24 verdere onderzoeken. Naast webshops, bleken ook sociale media als Facebook en Twitter zich niet altijd aan de regels te houden: deze websites worden momenteel nog onderzocht.