Helft van de webwinkels houdt zich niet aan de regels

Webwinkels nemen het niet zo nauw met de wettelijke regels voor het retourneren van een aankoop. Zeker de helft van alle online winkels overtreedt de wet, voornamelijk door het te laat terugstorten van het aankoopbedrag of door het verkeerde bedrag over te maken. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Voor het onderzoek werden er bestellingen geplaatst bij maar liefst 200 webwinkels, waaronder veel kledingwinkels. Per webwinkel werden er 3 bestellingen geplaatst, en deze werden binnen de gestelde termijn van 14 dagen teruggestuurd.

Bij 57 procent werd ten minste één aankoopbedrag van de 3 bestellingen te laat teruggestort, of ‘er ging iets mis’. Zo zouden er problemen zijn in het systeem, was er vertraging door omstandigheden of blijkt bij navraag dat ‘dat gewoon niet had gemoeten’. Een aantal webwinkels heeft inmiddels de procedures aangepast.

Bij 14 webwinkels werden de regels bij alle bestellingen overtreden. Volgens de wet heeft de consument 14 dagen de tijd om een bestelling terug te sturen, waarna de webwinkel eveneens binnen 14 dagen het aankoopbedrag moeten terugstorten.

De Consumentenbond concludeert dat sommige winkels de retourprocedure expres omslachtig maken, om retourneren te ontmoedigen. Bij 42 procent werden de originele bezorgkosten niet terugbetaald, terwijl dat wettelijk wel verplicht is bij een retour.

Grote retailers als H&M, Bijenkorf en Bol.com kwamen goed uit de bus bij het onderzoek, al scoorden webwinkels over het algemeen slechter dan vorig jaar.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN