Acht hogescholen starten in samenwerking met TKI CLICK NL, de landelijke Retail Innovatie Agenda en praktijkpartners het Retail Innovation Platform. Het platform heeft zichzelf als doel gesteld de kennisfunctie van de Retailagenda met praktijkgericht onderzoek in te vullen.

Retailinnovatie is binnen veel hogescholen een belangrijk onderzoeksthema. Het platform wil deze kennis en expertise bundelen en toegankelijk maken voor de sector. Binnen het platform zal onder andere onderzoek worden gedaan naar de vitaliteit van winkelgebieden, instore technologie, e-commerce en duurzaamheid.

De initiatiefnemers van het platform zijn de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Rotterdam, De Haagse Hogeschool, Avans Hogeschool, Fontys Hogescholen, Saxion, NHTV Breda, TMO Fashion Business School en de Technische Universiteit Eindhoven. Het platform wordt ondersteund door praktijkpartners als Shopping Tomorrow, Thuiswinkel.org, INretail, Platform de Nieuwe Winkelstraat en de E-commerce foundation.

Van het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA heeft Retail Innovation Platform een subsidie gekregen om zich de komende twee jaar te ontwikkelen. Tijdens die twee jaar belooft het platform het netwerk van deelnemende kennisinstellingen uit te breiden, een online kennisportal en een gezamenlijk onderzoeksprogramma te ontwikkelen - dat aansluit op de Retail Innovatie Agenda en het landelijke onderzoeksprogramma Shopping Tomorrow.

Paul Rutten, lector creative business aan de Hogeschool van Rotterdam laat op de website over het platform weten: “Via dit platform willen wij een duurzame samenwerking realiseren op het gebied van praktijkgericht onderzoek naar retailinnovatie tussen kennisinstellingen en het werkveld die de looptijd van de subsidie overstijgt.”