• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Het veranderende modelandschap: vijf interessante ontwikkelingen van afgelopen halfjaar

Het veranderende modelandschap: vijf interessante ontwikkelingen van afgelopen halfjaar

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

We weten het allemaal: de retail en zelfs de e-tail is in rap tempo aan het veranderen. Elk bedrijf zet haar beste beentje voor om zich te kunnen weren in het veranderende landschap en dat levert interessant ontwikkelingen op. FashionUnited blikt terug op het afgelopen halfjaar en zet enkele op een rij.

Retours en bezorging niet altijd meer gratis

Lange tijd was het gewoonlijk om voor retours en bezorging geen kosten te rekenen. Hierdoor werd de marge voor e-tailers en multichannelers weliswaar kleiner, maar het stond ook voor goede klanten service. Aan de tijd van gratis bezorging en retourneren lijkt echter een einde te komen met Zalando en H&M die een grens stellen voor gratis bezorging. In Ierland, Spanje en Italië moeten klanten al een kleine hoeveelheid bezorgkosten betalen wanneer de waarde van de bestelling onder de 25 euro uitkomt. Bij H&M is dezelfde grens opgesteld, maar deze geldt niet voor ‘plus’ leden, deze kunnen nog steeds gebruik maken van gratis bezorging.

Decathlon biedt items te huur aan in app

In het kader van sporten toegankelijker maken, biedt Decathlon sportspullen te huur aan. Dit doet het op de eigen app, DecaShare waar ook consumenten hun sportartikelen te huur kunnen aanbieden. Sommige items kunnen gratis worden geleend en de ander tegen betaling. Het is een laagdrempelige manier om kennis te maken met sporten waar je bepaalde producten voor nodig hebt. De Franse retailer zorgt ervoor dat een consument nog niet alle producten hoeft aan te schaffen, maar mocht de gebruiker de items van Decathlon top vinden, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Eerder schreven we al dat leasen en abonnementsvormen in de modebranche en retailwereld steeds vaker voorkomen. Dit past bij de verandering die INretail voorspelt in het Retail 2030 rapport. Er wordt overgestapt van bezit naar gebruik. Nu is dit bij Decathlon wellicht nog niet helemaal het geval, maar dit is al wel te zien bij kleding abonnementen zoals Hulaloop voor kleine kinderen.

Hema gaat samenwerken met derden

Wie had het ooit gedacht; Hema-artikelen te koop bij derden. In het eerste halfjaar van 2019 kregen de ambities van Hema’s nieuwe eigenaar meer vorm. De eerste partner die bekend werd is Wehkamp en niet veel later volgde ook Walmart waardoor Hema de oceaan over gaat. Waar veel bedrijven vroeger zelf alles aansturen, zien we nu meer en meer bedrijven samenwerken. Dit gaat niet alleen maar over collabs voor mode collecties, maar ook over joint ventures.

H&M biedt per item openheid over productie via website

Al jaren wordt gevraagd om meer transparantie in de modebranche. Steeds meer bedrijven maken de productielocaties bekend en ook door middel van certificaten is te traceren op welke manier een kledingstuk of een ander mode item tot stand is gekomen. H&M pakt het anders aan. Op de website van het merk is sindskort bij elk item een duurzaamheidsknop te zien. Wanneer daar op gedrukt wordt door de bezoeker worden de namen en locaties van de fabrieken getoond en het aantal medewerkers in deze fabrieken. Met deze informatie kunnen geïnteresseerden zelf controleren wat de omstandigheden zijn in deze fabrieken. Niet dat elk item evenveel informatie heeft, zo blijkt op de website. Wanneer nog niet bekend is welke fabriek precies dat item heeft gemaakt of welke producenten allemaal betrokken waren, dan vermeld H&M dit ook.

Een winkel uit lopen zonder te betalen en kassaloze winkels

Een product pakken dat je nodig hebben of je boodschappen tas vullen en zomaar de winkel uitlopen. Bij de meeste mensen gaat dit tegen hun gevoel in, want je moet eerst nog betalen. In Retail 2030 van INretail wordt de verandering naar ‘check out & check in’ al beschreven. In het kader van gemak worden online shoppers al herkent wanneer ze een webshop bezoeken, maar volgens INretail zal dit ook gebeuren in winkels. Kassaloze winkels zijn met Amazon Go al geen vreemde toekomstbeelden meer. Ook achteraf betalen in fysieke winkels is sindskort in Nederland mogelijk door de service van Klarna.

Beeld: Pixabay

Bezorging
Decathlon
Hema
Klarna
Retail
Retouren