Hier moet je aan denken als je een pashokje inricht
bezig met laden...
Een gordijn dat niet helemaal dicht kan, onflatterend tl-licht of het ontbreken van een spiegel. Het winkelend publiek ergert zich er groen en geel aan. Niet slim, want van de consumenten die niet online aan het shoppen zijn, maakt ruim 60 procent de aankoopbeslissing in de paskamer, schrijft retailexpert Carin Frijters in haar nieuwe boek Retail Theater. Daarom als opfrisser voor retailers: acht dingen waar je op moet letten als je een paskamer inricht.
1. Privacy
Om met een tip van Frijters te beginnen: gun je klant privacy en investeer
in een goed sluitend gordijn of een deur. Die deur moet dan niet alleen de
romp van de consument verbergen. Denk: lange mensen die van boven in het
hokje kunnen gluren en kleine consumenten die niet durven bukken in hun
onderbroek, omdat ze bang zijn voor een peepshow.
2. Spiegel
Privacy betekent ook: niet het hokje uit hoeven om te checken hoeveel je
moet afvallen voor die veel te krappe jurk, zodat een verkoper die staat te
wachten kan roepen dat het beeldig is. Uit onderzoek onder 2000 vrouwen
tussen de 18 en 30 jaar bleek acht jaar geleden al dat geen spiegel in de
paskamer bovenaan staat met het lijstje ergernissen van consumenten tijdens
het winkelen. Bonustip over spiegels: de ondervraagde vrouwen zaten niet te
wachten op spiegels die dunner of dikker maken.
3. Verlichting
Goed, een spiegel heb je, misschien twee, zodat de klant de achterkant van
de outfit ook kan bestuderen. Maar je hoeft als consument nou ook weer niet
álles te zien. Die putjes in je benen bijvoorbeeld als je een bikini past.
Goede en slimme verlichting brengt kleuren tot leven en zorgt ervoor dat je
klanten er op hun best uitzien.
4. Krukje
Of een stoel. Je wilt de verblijfsduur van de klant verlengen, want dan
wordt de kans op een aankoop groter. Dus zorg dat er iets is waar de
consument kan gaan zitten. Of eventueel de kleding neer kan leggen. Maar
dat laatste is eigenlijk niet nodig, want je hebt natuurlijk voldoende...
5. Haakjes
In meervoud. Meer dan één haakje graag, zodat de klant spulletjes
overzichtelijk kan uitstallen en sorteren.
6. Accessoires
Het tijdschrift Ellegirl testte onlangs pashokjes en zag bij modeketens als
Zara en Primark gemiste kansen. Accessoires mogen niet mee in het hokje.
Begrijpelijk natuurlijk, want consumenten stoppen helaas wel eens iets in
hun tas zonder eerst langs de kassa te gaan. Maar accessoires matchen met
je nieuwe outfit zou ook leuk zijn.
7. Temperatuur
In 2012 vroeg Neckermann.com Nederlandse vrouwen naar hun
pashok-ergernissen. Kleding passen in warme, kleine kamers leverden de
meeste irritaties op. En als retailer wil je natuurlijk ook geen zweetlucht
in de items die weer terug in de winkel worden gehangen. Dus probeer de
temperatuur zo aangenaam mogelijk te maken. En als je echt punten wil
scoren, denk dan aan deodorant en verfrissende doekjes.
8. Advies
Tot slot: wees creatief met het aanbieden van hulp. Die verkoper die
ongeduldig naast het hokje drentelt, is niet echt meer van deze tijd.
Topshop bijvoorbeeld heeft een knop in de paskamers. Als consumenten een
andere maat willen of een stijlcrisis doormaken, drukken ze op de knop en
dan komt de verkoper aangesneld. Opwachten mag natuurlijk wel om de kleding
aan te nemen die de klant niet wil. Zo voorkom je ook dat consumenten die
geen zin hebben alles netjes terug te hangen - waar hing die trui het ook
al weer? - de afgedankte mode-items maar gewoon in de paskamer dumpen.