• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Hudson’s Bay: “Dit wordt het warenhuis van de toekomst”

Hudson’s Bay: “Dit wordt het warenhuis van de toekomst”

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |REPORTAGE

De Nederlandse warenhuizen van Hudson’s Bay zullen ‘een volledig nieuwe stijl warenhuis’ zijn. De winkels zijn ‘conceptueel ingericht’ en focussen op de Nederlandse consument. Dat zeggen topmannen van Hudson's Bay Richard Baker en Jerry Storch tijdens een bijeenkomst met de pers.

Het pand aan het Rokin in Amsterdam is nog lang niet af. Vooralsnog is er niet meer te zien dan beton, metalen hekwerken en heel veel stof. Op de bovenste etage van gebouw, waar later het restaurant zal komen, ontvangt de managamenttop de pers voor een update over de lancering van Hudson’s Bay in Nederland. Dit jaar zullen er zeker 10 Nederlandse vestigingen van Hudson’s Bay hun deuren openen, waarvan de eerste winkel in augustus open gaat. Uiteindelijk zullen er 20 Nederlandse winkels komen.

“We liggen op schema, en we zijn thrilled over de vooruitgang,” vertelt CEO Jerry Storch enthousiast. De plannen voor het warenhuis zijn groot; het moet ‘nieuw’ zijn en ‘anders dan alle andere warenhuizen’. Hoewel het pand aan het Rokin immens groot is, waren de ambities van de Canadese warenhuisketen nog groter. “We hebben inmiddels het huurcontract getekend voor een vierde pand,” zegt Storch trots. “We hadden meer ruimte nodig en huren daarom ook het pand op nummer 17. Straks koppelen we vier panden aan elkaar. Daarmee wordt de totale oppervlakte van de Amsterdamse vestiging 17.000 vierkante meter.” De panden aan het Rokin, nummer 21-49, en de Vleeshal vormen de eerste drie gebouwen.

Nederlandse winkels worden laboratorium voor Hudson’s Bay

De Nederlandse Hudson’s Bay’s worden een ‘laboratorium’ voor alle vestigingen wereldwijd. “Dit wordt hèt warenhuis van de toekomst. Het is het grootste avontuur in de geschiedenis van warenhuizen wereldwijd,” aldus Storch. “Het wordt new new new. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Het wordt anders dan ieder warenhuis in de wereld.”

Volgens de CEO richt Hudson’s Bay Nederland zich echt op de Nederlandse klant, dit wordt ‘het warenhuis van Nederland’. Het moet Nederlands zijn, en het moet goed passen bij de Nederlandse consument. “We richten ons dus niet op Chinese toeristen,” zegt Storch, daarmee refererend aan de premium luxury strategie van de Bijenkorf, die verderop op zit. De topman ziet ‘een groot gat’ tussen de high luxe en de basic products. Bang voor het label middensegment is hij niet. “Bij een fantastische winkelervaring komen de klanten wèl. Dit wordt een premium shopping destination zoals Nederland nog nooit heeft gezien.”

Executive chairman Richard Baker, die verantwoordelijk is voor de snelle expansie wereldwijd, stelt dat Hudson’s Bay struck was door de mogelijkheden in Nederland. “We beginnen helemaal van onderaf aan, dit hebben we nog nooit zo gedaan,” zegt hij. Natuurlijk hadden ze al veel kennis van warenhuizen, maar toch hebben ze -mede door hun roadtrip langs Nederlandse steden vorig jaar- veel geleerd. “In Nederland mist de kwalitatief goede producten voor de gewone consument. Er is echt behoefte aan producten en merken die wij hier verkopen. We kunnen in Nederland de nieuwste inzichten toepassen.”

Hudson’s Bay richt zich op Nederlandse klant

Jacco van der Steen, hoofd Inkoop van Hudson’s Bay Nederland, vult aan: “We werken nu aan ons merkenportfolio. De contracten zijn inmiddels allemaal getekend. Het wordt een traditioneel assortiment, met vrouwen-, mannen- en kindermode, evenals accessoires, cosmetica en home products.” Het wordt een mix van nieuwe en bekende merken. Welke merken er straks in de schappen liggen, wil hij nog niet prijsgeven. “De focus ligt echt op de Nederlandse klant; het inkoopteam is volledig Nederlands.” Hij vervolgt: “De presentatie wordt conceptueel; een mix van verschillende categorieën. Ook gaan we veel pop-up’s doen. Alles wordt gepresenteerd in een compleet nieuwe stijl.” Hij benadrukt dat ‘de ervaring het verschil gaat maken’. Shop-in-shops zullen er ook komen, maar ‘het wordt geen vliegveld’. Zeker 70 procent van de winkel zal in ‘de stijl van een warenhuis’ zijn.

Het winkelconcept zal in iedere vestiging in Nederland hetzelfde zijn, maar het merkenaanbod zal per winkel verschillen om zo goed aan te sluiten op de lokale klant. “We leren ook nog steeds over Nederland,” legt Baker uit. “We hebben ook nog niet alle antwoorden, we luisteren naar de klanten. Het assortiment zal dus flexibel zijn.” Ook de ruimte zelf is ingericht op flexibiliteit, zodat de presentatie snel kan veranderen.

Hudson’s Bay zet tevens in op omnichannel, met een website, app, click & collect en een loyalty programma. “Het gaat om de innovatie,” zegt Van der Steen. Via een smartphone kunnen klanten straks meer informatie krijgen en ook orders plaatsen, vult CEO Storch aan. “De medewerkers zullen bijzonder goed getraind worden, de Nederlandse klant verrast zijn door de service.”

Inmiddels is het Nederlandse team uitgebreid en werkt er achter de schermen 70 man aan de opening van de Nederlandse vestigingen. Zij werken vanuit het tijdelijke hoofdkantoor in Leiden. De eerste Hudson’s Bay-winkels die open gaan zullen waarschijnlijk de vestigingen in Amsterdam en Leiden zijn. Hudson’s Bay investeert 300 miljoen euro in de Nederlandse vestigingen, en er zullen zo’n 2.500 banen beschikbaar zijn. De Canadese warenhuisketen rekent op een omzet van 500 miljoen euro per jaar.

Wilt u weten in welke steden Hudson's Bay en Saks off 5th zich vestigen? Bekijk het op de kaart.

Beeld: FashionUnited

Hudson's Bay