• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • ING: ”Onrust in retail eist zijn tol in kleding- en schoenenbranche”

ING: ”Onrust in retail eist zijn tol in kleding- en schoenenbranche”

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Hoewel de omzet in de detailhandel naar verwachting met 2,2 procent zal stijgen in 2016, zijn de cijfers voor de modedetailhandel nog niet zo rooskleurig. De omzet uit kleding stijgt licht, maar de schoenenbranche groeit dit jaar niet. Dat zegt ING Economisch Bureau in ‘Vooruitzicht Detailhandel’.

Voor het derde jaar op rij stijgt de groei in de detailhandel, maar vooral de schoenenbranche blijft achter. “Bij de meeste consumenten is de eigen portemonnee steeds beter gevuld en ten opzichte van een jaar terug vindt men de tijd momenteel gunstiger om grote aankopen te doen. Dit laatste effect sijpelt vooralsnog maar mondjesmaat door in de winkelstraat,” aldus ING Economisch Bureau.

Daarnaast hebben veel retailers te maken met ‘zeer competitieve marktomstandigheden’, terwijl er nog steeds investeringen nodig zijn. “Retailers investeren uit eigen middelen of trekken nieuw kapitaal aan om hun winkels en webshops naar een hoger niveau te tillen. Uiteindelijk draait het om waarde en relevantie voor de klant. Ketens die onvoldoende relevant zijn hebben het zwaar en vallen om.” ING Economisch Bureau verwijst naar het recente faillissement Perry Sport en Aktiesport en de doorstart onder leiding van JD Sports. Ook zal Hudson’s Bay, die waarschijnlijk zijn opwachting in Nederland zal maken, zal van invloed zijn op de grote hoeveelheid concerns in de winkelstraten.

ING: “Kledingbranche stijgt, schoenenbranche stabiliseert”

Hoewel de non-food sector in 2015 nog steeg, begon 2016 teleurstellend met een daling van 1,1 procent. De onrust in de retailsector is daar de oorzaak van stelt ING Economisch Bureau. “Faillissementen en lege winkels resulteren in een minder aantrekkelijke winkelstraat. Dit zorgt er voor dat non-food retail niet optimaal profiteert van lastenverlichting en de stijgende koopkracht van huishoudens.”

Vooral in de kleding- en schoenenbranche eist de onrust in de retail zijn tol, stelt ING. De omzet van winkels in kleding daalde zowel in januari en februari, en de schoenenwinkels zagen de omzet met bijna 10 procent dalen. Toch voorziet ING Economisch Bureau wel betere prestaties in het komende jaar, doordat een aantal bedrijven een doorstart maken. Het duurt nu eenmaal even voordat alles weer naar behoren draait, is de veronderstelling. Er wordt een omzetgroei van 1 procent verwacht in de kledingbranche, en de schoenenbranche, die het al jaren slecht doet, zal stabiliseren. Voor 2017 ziet het er nog beter uit, dan verwacht het Economisch Bureau een groei van 1,5 procent voor beide sectoren.

Kansen voor online verkoop door faillissementen detailhandel

Het faillissement van V&D en de doorstarten van Macintosh, Perry Sport en Aktiesport hebben veel impact gehad. Er ligt nu zo’n 950 miljoen euro op straat, berekende ING Economisch Bureau. Van dat bedrag zullen consumenten rond de 400 miljoen euro gaan uitgeven bij doorstartwinkels en webshops. De overige euro’s zal de consument besteden bij andere retailers.

“Veel van de artikelen die V&D verkocht vallen in categorieën die al een relatief hoog online aandeel kennen. Met het wegvallen van V&D zullen webshops hun kans grijpen dit aandeel verder uit te bouwen,” wordt er gesteld in ‘Vooruitzicht Detailhandel’. Maar ook schoenenketens die door een doorstart minder filialen overhouden krijgen hiermee een goede kans; klanten kunnen via de webwinkel alsnog bediend worden.

Uur van de waarheid voor winkelgebieden, aldus ING

Dat er grote kansen liggen voor webwinkels wordt ondersteund door de cijfers van het CBS. In de eerste 2 maanden van 2016 steeg de omzet van webwinkels en postorderbedrijven met 19,2 procent, tegenover 15,2 procent in 2015 en 11 procent in 2014. Pure webshops groeien daarbij sneller dan webwinkels van fysieke ketens, zowel in 2015 als begin 2016. Ook in de komende jaren zal de online omzet groeien verwacht het ING Economisch Bureau: met 20 procent in 2016 en 18 procent in 2017. Daarnaast komen er steeds meer online winkels bij, ook in mode. Zo steeg het online aandeel in kleding van 14 procent naar 16 procent en in schoenen van 16 procent naar 19 procent.

De dreiging van online verkoop en de lichte stijging in de fysieke detailhandel zorgt ervoor dat het contrast tussen sterke en zwakke winkelgebieden steeds groter zal worden. ING Economisch Bureau: “Winkelgebieden moeten vechten om een kleinere taart. Het onderscheid tussen sterke en zwakke winkelgebieden zal verder toenemen. Er is echter ook een grijs gebied. Voor winkelgebieden binnen dit gebied is het uur van de waarheid aangebroken.”

Welke winkelketens zijn er de afgelopen tijd allemaal failliet gegaan? Lees het hier: ‘Overzicht: winkelketens die recentelijk failliet gingen’

Beeld: FashionUnited en Facebook

Detailhandel
ING Economisch Bureau