• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Inretail: meer verkoop in kindermode en -schoenen

Inretail: meer verkoop in kindermode en -schoenen

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

De verkoop van baby- en kindermode deed het goed in het eerste kwartaal. De omzet steeg met 8,4 procent. De kinderschoenenbranche zag de omzet met 7,7 procent toenemen. Dat meldt INretail.

De cijfers zijn gebaseerd op de INretail GfK FashionScan, INretail GfK ShoeScan en INretail SportMonitor.

De totale omzet in schoenen- sport en moderetail schommelt tussen de 1,7 procent en -0,5 procent. Vooral sneakers deden het goed in de eerste drie maanden van het jaar. De schoenendetailhandel zag de omzet met gemiddeld 1,7 procent stijgen. Kinderschoenen deden het ook goed. De omzet in herenschoenen steef met 1,7 procent tegenover 0,9 procent in vrouwenschoenen. De omzet in sportretail bleef gelijk.

In vergelijking met het eerste kwartaal vorig jaar is de omzet in moderetail met 0,5 procent gedaald. Er werden goed resultaten geboekt in baby- en kindermode, evenals een stijging van 5,4 procent in ondermode. Maar damesmode en herenmode bleven echter achter met respectievelijke dalingen van 3,3 procent en 3 procent.

De modeomzet die door filiaalbedrijven, multi-brandketens en zelfstandigen via stenen winkels werd gerealiseerd daalde met 4 procent. De online omzet steeg daarentegen, maar dat was niet genoeg om de dalende cijfers uit de fysieke winkelomzet te compenseren.

Voor het komende jaar verwacht INretail een omzetgroei van 2 procent voor mode- schoenen- en sportretail. “Belangrijke indicatoren als consumentenvertrouwen en koopbereidheid staande laatste maanden onder druk, maar dat is geen aanleiding om verwachtingen bij te stellen,” stelt de organisatie in een persbericht.

INRetail
Retail