Jongeren maken opmars in online winkelen

Steeds meer jongeren onder de 26 jaar weten de weg naar de webwinkel te vinden. Ten opzichte van een jaar geleden geven ze een kwart meer uit dan een jaar geleden. Daarmee zijn ze goed voor een aandeel van 17 procent. Dat blijkt uit onderzoek van betaaloplossingsbedrijf Klarna.

De leeftijdsgroep die nog steeds het grootste aandeel heeft is de groep tussen de 26 en 35 jaar, is goed voor een aandeel van 28 procent van het aantal online aankopen. Deze groep geeft 12 procent meer uit aan online aankopen dan een jaar geleden. De leeftijdsgroepen 36-45 jaar en 46-55 jaar zijn goed voor respectievelijk 24 procent en 20 procent. Bij oudere consumenten in de leeftijdsgroepen 56 -65 jaar is het percentage slechts 8 procent. Van de consumenten boven de 65 jaar winkelt slechts 6 procent online.

Countrymanager Klarna Nederland Robert Bueninck laat in een reactie weten: “De groep 26- tot 45 jarigen blijft een aantrekkelijke doelgroep als je kijkt naar hoe vaak ze kopen en wat ze uitgeven, maar daarbij moeten we de jongeren niet uit het oog verliezen. Die zijn met een flinke opmars bezig. Ook opmerkelijk is dat mannen 20 procent meer uitgeven.”

Jongeren maken opmars in online winkelen

In het afgelopen halfjaar zijn consumenten meer gaan uitgeven aan een online aankoop. Mannen geven per aankoop gemiddeld 107 euro uit, tegenover 105 euro die door vrouwen wordt uitgegeven. Een halfjaar geleden was dat nog een stuk lager; toen gaf de man gemiddeld 96 euro uit en de vrouw 95 euro. Hoewel de jongste leeftijdsgroep tot 25 jaar in opmars is, geeft deze groep nog wel het minste uit per aankoop: 90 euro gemiddeld. De doelgroepen 36-45 jaar en 46-55 jaar geven het meeste uit aan een online aankoop. Gemiddeld rekenen consumenten uit beide groepen 115 euro per aankoop af. De middenmoot betreft de groepen 26-35 jaar en 56-65 jaar, met respectievelijk 100 euro en 107 euro gemiddeld per aankoop. Hoewel de oudste leeftijdsgroep van boven de 65 jaar het minst vertegenwoordigd is, wordt er per aankoop gemiddeld 88 tot 99 euro uitgegeven.

Lunchpauze niet langer populairste shopmoment

Er zijn lichte verschuivingen gemeten in het moment waarop consumenten online shoppen. Zo lag het hoogtepunt voor online aankopen eerder op het begin van de week, nu is dat iets op geschoven naar de woensdag.

Daarnaast is het tijdstip van de aankoop ook anders. Een halfjaar geleden was er een duidelijke piek te zien rond de lunchpauze; nu is dat meer verspreid over de dag. Wel is het totale aandeel online shoppen overdag toegenomen; meer dan 50 procent van de online aankopen wordt tijdens kantooruren gedaan. Eerder was dat nog 20 procent. Tussen 20.00 uur en 22.00 uur ‘s avonds wordt 20 procent van de online aankopen afgerekend.

De meeste online aankopen worden gedaan vanuit Almere, net als een halfjaar geleden. Toen stonden Enschede en Groningen nog op de tweede en derde plaats, maar inmiddels worden die plaatsen ingenomen door Breda en Tilburg. Die laatste stond een halfjaar geleden ook al in de top vijf; toen stond Tilburg nog op de vierde plaats, gevolgd door Eindhoven. De vierde plek is nu voor Nijmegen (een nieuwkomer) en Groningen sluit de top vijf af.

“Voor ons is de doelgroep tot 25 jaar erg interessant,” reageert Fabian Zwaan, digital marketeer bij The Sting, tegenover FashionUnited. Natuurlijk, het is een label dat het goed doet bij de jonge doelgroep. Daar speelt de keten dan ook gretig op in. “We zien dat er een goede interactie is met deze doelgroep via onze social mediakanalen op Spotify, Facebook en Instagram.” Bij The Sting wordt ook veel gewinkeld tijdens kantoortijden, bevestigt hij. “Echter zien wij de grootste piek in de avond tussen 20:00 uur en 23:00 uur. Hier passen we onze uitingen op aan, zodat we beter zichtbaar zijn rond deze tijdstippen.” Zo worden nieuwsbrieven op speciale tijden verstuurd, en ook wordt content in de Facebook-ads aangepast. Zwaan: “Denk hierbij aan ‘voor 22:00 besteld = morgen in huis’.” Ook worden biedingen verhoogd in Google Adwords.

Bekijk hier de infographic:

Jongeren maken opmars in online winkelen

Beeld: Dressformer/Wikimedia, Springwools/Flickr, Klarna

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN