Kleding belangrijkste aandrijver e-commerce
bezig met laden...
De categorie kleding was het afgelopen jaar verantwoordelijk voor het grootste deel van de online omzet. Toch werd er in 2015 nog altijd meer kleding in fysieke winkels verkocht dan in webwinkels. Dat blijkt uit cijfers van de Ecommerce Foundation over de Nederlandse e-commerce markt.
Het online marktaandeel van fashion bedroeg vorig jaar 12 procent. In de categorie schoenen en lifestyle werd 15 procent van de aankopen online gedaan. De cijfers uit ‘The Netherlands B2C E-commerce Report 2016’ laten zien dat Zalando de grootste verkoper in Nederland van kleding was. Daarbij wordt gekeken naar de Twinkle100, waarin de grootste online retailers zijn gerangschikt naar hun omzet in 2014. De Duitse etailer boekte een omzet van 417 miljoen euro en staat daarmee op de derde plek in de top 10 grootste online retailers. Alleen Ahold en RFS Holland Holding, waar Wehkamp.nl onder valt, wisten meer online omzet te boeken. Fashionretailer H&M staat met een omzet van 162 miljoen euro op de zesde plek. Otto is hekkensluiter in de lijst, met een omzet van 119 miljoen euro.
Online omzet fors in de lift
De totale online uitgaven van Nederlandse consumenten kwamen in 2015 uit op 16,1 miljard, 16,1 procent meer dan vorig jaar. Een forse stijging, zeker omdat de groei in online omzet de afgelopen jaren niet boven de 10 procent uit kwam. Voor 2016 verwacht de Ecommerce Foundation dat er voor 18 miljard euro online wordt verkocht, een toename van 12,1 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
China populair bij online shoppers
Zo’n 3,2 miljoen Nederlanders deden het afgelopen jaar een online aankoop over de grens, schrijft het rapport naar aanleiding van onderzoek van Thuiswinkel.org. Consumenten kochten in totaal voor 513 miljoen euro bij een anderstalige website, een stijging van 31 procent ten opzichte van een jaar eerder. China was hierbij favoriet. 23 procent van de online cross-border aankopen werden in het land gedaan, goed voor een totale omzet van 118 miljoen euro. Ook Duitsland (82 miljoen euro) en Groot-Brittannië (77 miljoen euro) waren in 2015 populaire e-commerce landen. Toch zouden veel consumenten nog steeds twijfels hebben over het bestellen bij een cross-border webwinkel. Dat komt deels omdat ze het bestellen bij Nederlandse websites makkelijker vinden, maar ook omdat ze bang zijn de geplaatste order niet te ontvangen. In het geval van Aziatische webwinkels hebben consumenten weinig vertrouwen in de productkwaliteit. Toch plaatsen ze vaak een bestelling bij een Aziatische webshop, omdat het om relatief kleine en goedkope producten gaat, zoals kleine gadgets en telefoonhoesjes.
Aankopen op mobiel en tablet
Er werd in 2015 een voor 2,29 miljoen euro via mobiele apparaten verkocht. Consumenten lijken de tablet hiervoor het meest geschikt te vinden, aangezien 80,9 procent van de mobiele aankopen op via dit apparaat werden gedaan. Toch lijkt er ook voor de smartphone een steeds belangrijker rol weggelegd te zijn. In 2015 beschikte 76 procent van de Nederlandse consumenten over een mobiele telefoon, terwijl dat percentage 2014 nog 65 procent bedroeg. “Of ze nu online, via een fysieke winkel of via beide kanalen verkopen, alle retailers hebben te maken met dezelfde uitdaging: de klant op elk kanaal van uitstekende service voorzien en beloftes waarmaken op het gebied van product beschikbaarheid en levering”, zegt Gert-Jan Morsink, CEO van Webhelp Nederland hierover in het rapport. “Als retailers een sterk merk willen worden waar consumenten naar terug blijven komen, moeten ze geen winkelervaring bieden, maar retailtherapie, waarbij kernwoorden als gemak, ontspanning en plezier centraal staan.”
iDeal meest gebruikte betalingsmiddel
iDeal wordt in Nederland het meest gebruikt als betalingsmiddel. 56 procent van de consumenten rekent hiermee af, gevolgd door de Creditcard (12 procent) en Acceptgiro (6 procent). Verwacht wordt dat iDeal ook de komende jaren het meest belangrijke betalingsinstrument blijft. Het rapport adviseert dan ook dat webwinkeliers deze optie aanbieden, om zo de conversie te maximaliseren.