Lil’ Amsterdam brengt de toekomst van retail naar Amsterdam Centraal
bezig met laden...
”Wat wij hier doen, is wat ons betreft de toekomst van de winkelstraat.” Aan het woord is Annemarie van Gerrevink, de oprichtster van pup creative agency: het creatieve bureau dat in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen een concept bedacht voor de invulling van de Amstelpassage op Amsterdam Centraal. Met Lil’ Amsterdam heeft de onderneemster naar eigen zeggen een ‘’vooruitstrevend dorp’’ gecreëerd, waar retail, kunst, creativiteit en ondernemerschap samenkomen. FashionUnited spreekt Van Gerrevink op de openingsavond van ’’The Future of Retail’’: de themamaand die volledig in het teken staat van nieuwe winkelvormen en trends op retailvlak. In een tijd waarin veel winkelstraten kampen met toenemende leegstand en teruglopende bezoekersaantallen, moeten retailers alles uit de kast halen om klanten te blijven trekken. Met Lil’ Amsterdam probeert Van Gerrevink hierop in te spelen, door bezoekers méér te bieden dan een winkelervaring alleen.
Lil’ Amsterdam zet maart in het teken van ‘’The Future of Retail’’
Lil’ Amsterdam opende haar deuren voor het eerst in september 2017 en zal een jaar lang op het station aanwezig blijven. Sinds de opening hebben in totaal al zo’n 60 ondernemers hun intrek genomen in één van de negentien beschikbare units. Hoe lang zij in Lil’ Amsterdam blijven, bepalen ze zelf. “Het hangt heel erg af van het doel dat een ondernemer heeft,” licht Joanna Radomska, curator bij pup, toe. “Sommige contributors willen meer mensen bereiken, terwijl anderen zich focussen op een bepaald project: de één blijft een maand, de ander een jaar.” Onder de contributors die sinds vorig najaar in Lil’ Amsterdam aanwezig zijn (geweest), bevinden zich zeer diverse ondernemers en kunstenaars, uiteenlopend van modemerken als Daily Paper en Hacked by tot namen als Naïf, Mokum Collective, X Bank en Swapfiets. Tegelijk met het begin van de themamaand, staat de openingsavond in het teken van de presentatie van tien nieuwe contributors die hun intrek hebben genomen in de Amstelpassage.
Onder deze nieuwe deelnemers bevindt zich onder andere Mare: een Amsterdams bureau dat is gespecialiseerd in trendonderzoek. Gedurende de hele maand zullen ze één van de panden op het Centraal Station betrekken en hier verschillende trendtalks organiseren. Tijdens de openingsavond geeft Trend Director Pernille Kok-Jensen vast een voorproefje met een presentatie van de vijf belangrijkste trends op het gebied van retail.
Zo vertelt de trendexpert onder andere over de opkomst van ’’mass avant garde’’, waarbij trends die eerder misschien nog zouden worden gezien als niche nu de massa bereiken. “Iedereen heeft nu net zo snel en gemakkelijk toegang tot dezelfde informatie, en dat zorgt ervoor dat ons idee van wat raar of gek is veranderd,” stelt Kok-Jensen. Verder benoemt de trendwatcher het moderne streven naar ’’holistic happiness’’, waarmee wordt bedoeld dat consumenten anno nu behoefte hebben aan merken die hen een goed gevoel geven. Hierbij kan worden gedacht aan merken die een prettige ervaring bieden, maar ook merken waarachter een mooi verhaal schuilgaat kunnen bijdragen aan ons geluksgevoel, vertelt Kok-Jensen. Een andere trend die voorbijkomt, is het zogenaamde ’’sensory fetishism’’. “We zijn allemaal consumenten, maar we zijn bovenal mensen, en mensen vinden het fijn als al hun zintuigen worden geprikkeld,” legt de Trend Director uit. Juist omdat consumenten weer op zoek gaan naar echte belevenissen, laat Lil’ Amsterdam volgens Kok-Jensen zien hoe de toekomst van retail eruit moet gaan zien.
Van Gerrevink: “Als je in Lil’ Amsterdam alleen maar wilt verkopen, dan zit je hier niet goed”
Inspelend op deze behoefte aan ervaring, worden tijdens ‘’The Future of Retail’’-maand weer verschillende evenementen georganiseerd. Ook lanceert Lil’ Amsterdam binnenkort een audiotour, die bezoekers in staat stelt het verhaal van iedere contributor al lopend door de passage te beluisteren. Bij het invullen van de beschikbare ruimtes van Lil’ Amsterdam zijn het juist die verhalen die Van Gerrevink zo belangrijk vindt. “Als je in Lil’ Amsterdam wilt zitten, alleen maar om te verkopen, dan zit je hier niet goed,” zo luidt het. Juist als ondernemer moet je anders kunnen kijken naar een ruimte en het niet enkel en alleen zien als een gewone winkel, vindt ze.
Dat bezoekers die meerwaarde van Lil’ Amsterdam ook inzien blijkt wel volgens pup curator Radomska: “Veel mensen die ik heb gesproken zijn verrast over het concept op deze locatie. En als ze Lil’ Amsterdam eenmaal gevonden hebben, komen ze ook terug.” Juist door de continue verschuivingen binnen de passage, waar oude en nieuwe contributors elkaar regelmatig afwisselen, raken terugkerende bezoekers niet snel verveeld. En het mooiste van alles? “Wat we hier doen, is verbinden: het samenbrengen van mensen en merken op één plek. Het draait niet puur om de verkoop, maar om het verbinden van mensen, ook de contributors onderling,” verduidelijkt Radomska. Van Gerrevink vult aan dat Lil’ Amsterdam tot nu toe al heeft geresulteerd in een aantal samenwerkingen - zowel tussen deelnemende ondernemers onderling als ook tussen contributors en passanten. Een interessant voorbeeld? “Hacked by is een modemerk dat werkt met overtollige voorraden, en toen zij in Lil’ Amsterdam zaten, kwamen ze in contact met iemand die dit zo leuk vond en nog wel materiaal had waar Hacked by mee zou kunnen werken,” herinnert Van Gerrevink zich. Deelnemen aan Lil’ Amsterdam gaat dan ook veel verder dan enkel het betrekken van een ruimte in de stationspassage. Van Gerrevink: “Hier wordt ook gefeest, er vinden ontmoetingen plaats, en het is een platform waar iedereen zichzelf laat zien. Het is, kortom, echt een community.”
Foto's: pup creative agency