• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Marks & Spencer zet muziek uit in winkels

Marks & Spencer zet muziek uit in winkels

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Wie had ooit gedacht dat achtergrondmuziek slecht zou zijn voor je hartdruk of immuunsysteem? Volgens de organisatie Pipedown is dat wel het geval, en daar heeft Marks & Spencer nu gehoor aan gegeven. De retailketen heeft besloten de achtergrondmuziek uit te zetten in 300 modewinkels in de Britse thuismarkt, zo melden diverse Britse media.

Tien jaar geleden besloot Marks & Spencer achtergrondmuziek te draaien in zijn winkels, maar het publiek kwam al snel in opstand tegen de ‘irritante’ deuntjes. Er werd jarenlang echter niets aan gedaan, ondanks alle klachten. Totdat Pipedown onlangs een protest organiseerde tegen het geluid en consumenten overtuigde de staking van de muziek af te dwingen.

De nieuwe topman Steve Rowe heeft het verzoek ingewilligd toen uit onderzoek bleek dat de muziek slecht was voor de omzet en de werkomstandigheden van werknemers.

”Deze beslissing, die M&S geld zal besparen, is het resultaat van vele jaren van campagnevoering door ‘Pipedowners’ en anderen, die zich niet lieten afwimpelen door slappe excuses,” zei een woordvoerder van de organisatie. “Miljoenen klanten zullen dolgelukkig zijn met het nieuws, alsmede de duizenden werknemers die de muziek jarenlang dag in dag uit hebben moeten aanhoren.”

”We zetten de klant in alles voorop,” zei een persvoorlichtster voor Marks & Spencer in een persbericht. “Deze beslissing berust op uitvoerig onderzoek en feedback van onze klanten en collega’s.”

Het is voor Marks & Spencer van groot belang zijn klanten aan zich te binden. Vorige week gaf het bedrijf een winstwaarschuwing af. De mode- en interieurdivisie bleek de zwakke schakel binnen het bedrijf, met een omzetdaling van 2,9 procent in het afgelopen boekjaar. Rowe heeft beloofd er alles aan te doen hier verandering in te brengen.

Marks & Spencer