• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Meer concurrentie lingeriespecialisten

Meer concurrentie lingeriespecialisten

Door Bram Strijbos

bezig met laden...

Scroll down to read more

Speciaalzaken voor lingerie en ondergoed (Livera en Hunkemoller) zien de concurrentie groeien. Het aantal afzetkanalen van lingerie is namelijk fors toegenomen. Warenhuizen (de Bijenkorf en Vroom & Dreesman) en postorderbedrijven verkopen al langer lingerie en sinds kort zijn daar webwinkels, supermarkten (Aldi en Lidl) en drogisterijen (Kruidvat en Trekpleister) bijgekomen. Volgens GfK Fashion*Scope bieden steeds meer branchevreemde distributiekanalen ook ondermode aan. "In de ondermode, dus slips en hemden, zien we het aandeel van met name drogisterijen in de totale bestedingen toenemen. Dat gaat niet ten koste van van de speciaalzaken, maar kannibaliseert met name op het traditionele, goedkopere kanaal: de textielsupers", aldus Yvonne van Bakel van het onderzoeksbureau. Speciaalzaken en warenhuizen hebben momenteel het grootste aandeel in de uitgaven aan bodyfashion, waarbij de verhouding tussen de twee 60-40 is. Hoewel lingeriespeciaalzaken dus nog relatief weinig last hebben van concurrentie, moeten zij zich toch beraden op hun toekomststrategie. De omzet in lingerie is namelijk dalende. In 2003 werd nog €868 miljoen uitgegeven aan bodyfashion, in 2004 was dat 6 procent minder. (Bron: Marketing Tribune).

Hunkemoller