Hema is dit jaar voor de achtste keer op rij gekozen tot het meest onmisbare merk van Nederland. De Nederlandse retailer liet hiermee bedrijven als Bol.com, Ikea en Kruidvat achter zich, blijkt uit het onderzoek van onderzoeksbureau Eurib.

Hoewel Hema al sinds 2008 de lijst van onmisbare merken aanvoert, is het percentage Nederlanders dat op Hema stemt in de loop der jaren wel afgenomen. Dit jaar stemde 69 procent van de ondervraagden op Hema, terwijl dat in de twee voorgaande jaren nog respectievelijk 76 en 75 procent bedroeg. Hema wordt nog steeds gezien als een onmisbaar warenhuis in het Nederlandse retaillandschap, maar volgens het rapport heeft het bedrijf de laatste jaren toch te maken met lagere consumentenbestedingen. Het verschil in stemmen tussen Hema en de nummer twee op de ranglijst, Bol.com, bedraagt 1 procent.

Het rapport bevat ook ranglijsten per productgroep. In de categorie mode stond C&A op de eerste plaats met 41 procent van de stemmen, gevolgd door Zeeman (34 procent), H&M (29 procent) en Wibra (26 procent). Enkele andere merken die door de Nederlandse consument worden beschouwd als onmisbaar, zijn Primark, Zara en Guess. Eurib onderzocht ook de populariteit van schoenenlabels. Hier kwam Van Haren met 27 procent van de stemmen als winnaar uit de bus. Ook Bristol, Scapino en Van Bommel kwamen voor in de top vijf.

Eurib, een onderzoeksbureau dat is gespecialiseerd op het gebied van brand design & reputation management heeft voor het onderzoek 1.121 consumenten ondervraagd. Respondenten werden gevraagd om uit veertig lijsten met ongeveer 38 merknamen hun vijf favorieten aanvinken.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN