• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Nederlanders winkelen korter, maar bij meer winkels

Nederlanders winkelen korter, maar bij meer winkels

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Consumenten zijn de afgelopen twee jaar vooral minder gaan winkelen, omdat hun inkomen is gedaald of omdat 'het leven duurder is'. Maar ook de vergrijzing heeft invloed op het koopgedrag van consumenten. Als je ouder wordt of met pensioen gaat heb je minder nodig, vinden de ondervraagde consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van modebrancheorganisatie Inretail.

Om een beeld te krijgen van het gedrag en de voorkeuren van Nederlandse consumenten bij het winkelen voor kleding en schoenen heeft Inretail een peiling uitgevoerd. In totaal gaven 1461 consumenten hun mening.

Helft Nederlanders heeft afgelopen twee jaar winkelgedrag aangepast

Meer dan de helft van de Nederlanders heeft de afgelopen twee jaar zijn of haar winkelgedrag aangepast. Een verandering in het bestedingspatroon wordt het meest genoemd als reden. Meer dan één op de drie respondenten zegt minder uit te geven dan twee jaar geleden. 12 procent constateert juist een toename van de uitgaven aan kleding en schoenen.

Een zelfde beeld is zichtbaar bij de winkelduur. Ruim drie op de tien heeft deze aangepast, waarvan de absolute meerderheid minder lang winkelt dan voorheen.

Hoewel consumenten dus minder uitgeven tijdens het winkelen, bezoeken ze wel meer verschillende winkels. Eén op de zes kopers althans. Eén op de zeven consumenten gaat vaker naar zelfstandige winkels. Dat doen ze niet om meer persoonlijke aandacht te krijgen, maar is een kwestie van smaak. Wie het wel bij één winkel houdt tijdens het winkelen, zegt dat vooral te doen, vanwege tijdgebrek.

Het onderzoek van Inretail bestaat uit drie delen. Binnenkort komt de brancheorganisatie met informatie over gewenste openingstijden.

INRetail