• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Nederlanders zijn sportiever maar lokale zelfstandige winkels profiteren er niet van

Nederlanders zijn sportiever maar lokale zelfstandige winkels profiteren er niet van

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|RAPPORT

Nederlanders zijn sportiever dan ooit. Het afgelopen jaar sportte 65 procent van de Nederlanders minimaal één keer per week, tegenover 62 procent in 2016 en slechts 56 procent in 2013. Wat betekent dat voor de sportmarkt? Dat geeft een nieuw rapport van INRetail aan.

Alle leeftijdsgroepen zijn sportiever geworden, vooral jongeren tussen 24 en 44 jaar. Hoe hoger het opleidings- en inkomensniveau, hoe hoger de sportparticipatie: 88 procent van de hoogopgeleiden sport in 2019 in vergelijking met 66 procent van de laagopgeleiden. De meest populaire sporten in Nederland zijn fitness cardio/kracht, wandelen en hardlopen. Wintersport en yoga zijn ook populair, terwijl aerobics/steps/spinning en volleybal een daling in populariteit zien.

Volgens het rapport is de functionele sportmarkt de afgelopen drie jaar met 27 procent gegroeid. Tussen 2016 en 2019 is de markt toegenomen met 341 miljoen euro, waarvan 27 procent van de bestedingen naar fitness-gerelateerde producten ging. Op de tweede en derde plek op de lijst van sporten waaraan Nederlanders het meeste geld uitgeven staan hardlopen en wandelen. Wintersport is ook een interessante categorie voor retailers, aangezien consumenten sinds 2013 steeds meer geld uitgeven aan wintersport- kleding en accessoires. Het afgelopen jaar kwam wintersport uit op 9 procent omzetaandeel.

Helaas, profiteert niet iedereen van deze groei. Interviews met meer dan 10.000 consumenten laten zien dat de meeste aankopen (25 procent) via online winkels plaatsvinden. Op de tweede plaats komen gespecialiseerde ketens en megastores, waarvan Decathlon de populairste is. De Franse retailer heeft de voorkeur van 24 procent van de gevraagde consumenten. Volgens het rapport zijn Nederlanders minder geneigd sportartikelen bij lokale zelfstandige winkels te kopen: tussen 2016 en 2019 is het aantal aankopen met 15 procent gedaald. Nederlanders hebben ook minder vaak aankopen gedaan bij voordelige retailers zoals Aldi, Lidl en Action.

De Nederlandse consument gaat liever bij zijn eerste aankoop naar een fysieke winkel (61 procent). Vervolgaankopen worden vaak online gedaan. Slechts 21 procent van de respondenten geeft de voorkeur aan fysieke winkels voor een tweede aankoop. Dat geldt echter niet voor schoenen: Nederlanders vinden het nog steeds belangrijk om sportschoenen te kunnen passen, de reden waarom 72 procent van respondenten liever naar een fysieke winkel voor schoenen gaat. Wat sportkleding betreft, geeft 47 procent van de gevraagde consumenten voorkeur aan fysieke winkels. Overige sportartikelen worden meestal online gekocht: slechts 38 procent van respondenten koopt ze liever bij een fysiek kanaal. Daarnaast groeit het aantal consumenten dat geen voorkeur heeft waar ze sportartikelen kopen.

Vier ontwikkelingen die het gedrag van sportconsumenten zullen beïnvloeden, volgens INRetail

1. Fysieke winkels worden een attractieplek. Aangezien online shoppen makkelijker is dan ooit, moeten fysieke winkels meer doen om klanten aan te trekken. Dat kan bereikt worden door consumenten te inspireren, persoonlijke services aan te bieden en nuttig advies te geven. “Sportwinkels die vooral gericht zijn op alleen de transactie kunnen vaak niet concurreren tegen de prijzen, volumes en efficiëntie van de online markt”, zegt INRetail in het rapport.

Nederland ziet een toenemend aantal ‘niche sportwinkels’ die een smal aanbod hebben maar waarde hebben voor consumenten die geïnteresseerd zijn in producten van die niche. Wilt u zich als retailer niet op een niche focussen? Investeer dan in interessante ervaringen voor uw klant, zoals het ontmoeten van sporters, het volgen van sportlessen, het verkopen van tickets voor sportevenementen en het personaliseren en repareren van producten. Winkels kunnen ook samenwerken met lokale sportclubs, fysiotherapeuten, scholen of voedingsexperts.

2. Hoe staat het met uw aanwezigheid op stemgestuurde devices? Digitale assistenten zoals de Amazon Alexa en Google Home worden steeds populairder. INRetail voorspelt dat het aantal voice-gestuurde zoekopdrachten sterk zal toenemen, ook in de sportretail. Bedrijven worden dus geadviseerd hun vindbaarheid te verhogen door een eigen ‘stijl’ (Alexa) of ‘action’ (Google Home) te ontwikkelen.

3. Van bezit naar gebruik. Nederlanders zijn steeds meer geneigd te betalen voor het gebruik van bepaalde producten in plaats van het bezit daarvan. Volgens INRetail zal deze trend de sportmarkt ook sterk beïnvloeden: de verhuur van accessoires, kleding en schoenen zal populairder worden. Abonnementen zijn ook een goede optie. Bijvoorbeeld de Amerikaanse startup Routinely, die sportkleding ‘on demand’ bezorgt op een gewenste locatie. Het bedrijf heeft honderden inleverpunten waar outfits worden opgehaald en vervolgens worden gewassen.

4. Van social networks naar social commerce. Platformen zoals Instagram en Snapchat focussen zich steeds meer op e-commerce. Het is al mogelijk producten direct te kopen van merken en influencers op Instagram, zonder de app te hoeven verlaten. Daarnaast heeft Instagram een eigen profiel gelanceerd om producten te verkopen. Volgens INRetail wordt een sterke branding strategie in dit scenario belangrijker dan ooit: welk kanaal gebruikt uw doelgroep? Welke producten zijn geschikt voor social commerce? Merken worden geadviseerd om meer te werken met influencers en sport iconen en data te verzamelen over de ‘customer journey’ op social media.

Foto: Pixabay

INRetail
SPORT
Sportkleding
sportmarkt