• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • FashionUnited stelt voor: de nieuwste Nederlandse modemerken op de retailmarkt

FashionUnited stelt voor: de nieuwste Nederlandse modemerken op de retailmarkt

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Faillissementen, misstanden en duurzaamheidsproblemen, de mode-industrie heeft het niet makkelijk. En toch worden er iedere dag opnieuw creatieve plannen gesmeden, nieuwe merken gelanceerd en samenwerkingen gestart. Wie zijn die nieuwkomers in de industrie, voor wie maken zij hun collecties, wat drijft hen en wat is hun wens? FashionUnited somt het maandelijks op in deze nieuwe ‘leuke nieuwe merken’-rubriek. Omdat er nog zoveel positieve verhalen zijn te vertellen..

Iconic27 “Fashion never sleeps so neither do we

De nieuwkomer; wie, wat en waarom

Iconic27 dankt zijn naam aan de legendarische ‘Club van 27’ - artiesten die op 27-jarige door de druk van roem en het artiestenbestaan kwamen te overlijden. Het merk is sinds de zomer van 2019 op de markt en bestaat nu (nog) uit, zoals het merk het zelf omschrijft, ‘stoere, maar vrouwelijke items’. De verschillende prints en pasvormen zijn geïnspireerd op de artiesten uit ‘Club 27’. We noemen Jimi Hendrix, Kurt Cobain, Jim Morrison en Amy Winehouse.

Segment (en prijs)

Het midden/hoog segment. Momenteel is Iconic27 te koop in verschillende winkels verspreid over Nederland. En via de eigen webshop www.iconic27.com.

Het verhaal

Lily Houben (37) is het creatieve brein achter Iconic27. Nadat ze is afgestudeerd als grafisch ontwerper aan het St. Lucas en als modeontwerper aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, start ze als freelance stylist en creatief directeur in Amsterdam. Nadat ze eerst drie jaar een ander label voert, start zij uit haar drang om ‘altijd iets nieuws te creëren’ het modelabel Iconic27.

“Als muziekliefhebber kom ik vaak op concerten, festivals en in het Amsterdamse nachtleven. Er is zoveel uitzonderlijk moois te zien en te horen, maar de artiesten van de ‘Club van 27’ blijven de echte iconen. Hoe meer je in hun levensstijl duikt, hoe mooier beeld je krijgt van deze artiesten. De korte explosieve levens van deze jonge talenten zijn voor mij een onuitputtelijke inspiratiebron. De beste manier voor mij om dit te delen en deze iconen te laten herleven is door middel van dit modelabel," aldus Lily Houben.

Wil het liefst liggen bij..

Bij winkels die het merk met enthousiasme vertegenwoordigen.

Over vijf jaar…

"Volgend jaar zomer lanceren we de herencollectie. We voegen leer en denim toe waardoor het merk een stuk uitgebreider wordt. Ook zijn we bezig met een aantal buitenlandse partijen om het merk daar te vertegenwoordigen. Daarnaast zijn er plannen voor een ‘home & living’-collectie en willen we schoenen en accessoires toevoegen. Uiteindelijk dromen we van een eigen Iconic27-winkel. Zoals Jimi Hendrix zo mooi zei: ‘May the dream of your past, be the reality of your future’.”

Club L’avenir: “Het grote aantal merken is in onze ogen geen verzadiging van de markt, maar juist een kans om te laten zien hoe het ook anders kan.”

De nieuwkomer; wie, wat en waarom

Club L’avenir, opgericht door drie vrouwen die liever niet op de voorgrond treden, creëert sinds 2018 naar eigen zeggen tijdloze kledingstukken die het karakter van een vrouw aanvult, niet invult. “Esthetische mode met de juiste balans tussen ‘flair’ en ‘boyish-charm”, zoals het door ‘Club’ wordt omgeschreven. Het merk begint na de lancering van zijn derde collectie naamsbekendheid te krijgen in de branche. Dit jaar stond Club l’avenir voor het eerst op de Modefabriek.

Segment (en prijs)

Midden segment. De prijzen variëren van 49,95 voor een katoenen T-shirt tot 149,95 voor een 100 procent linnen kimono. ‘Club’ focust zich op hun online webshop en ligt in verschillende winkels die liefde uitdragen voor het merk, zoals: RUYS, Antraciet en Billie Rose.

Het verhaal

Club l’avenir is ontstaan vanuit een verlangen. De drie ondernemers wilden een merk oprichten dat zich afzet tegen schreeuwerige mode en overmatige consumptie. Club L’avenir zegt een statement te willen maken door terug te gaan naar de basis: simpele kledingvormen gemaakt van hoofdzakelijk linnen en katoen die je na het dragen met liefde kunt doorgeven aan een vriendin, tante of dochter. Dat is volgens de ondernemers het mooiste wat je in mode kunt doen: iets maken dat nu en in de toekomst nog wordt gedragen.

Wil het liefst liggen bij..

Club l’avenir zegt het liefst te willen liggen bij winkels die duurzaam denken en die liefde uitdragen voor de merken die zij verkopen.

Over vijf jaar…

”We willen ons de komende periode richten op nieuwe verkooppunten in de Benelux. Voor de toekomst hopen we daarom mooie nieuwe winkels te hebben gevonden waar Club l’avenir tot z’n recht komt. Het allerbelangrijkste is dat we met iedere nieuwe stap die we maken met beide benen op de grond staan. Niet overhaasten, niks overschreeuwen, goed nadenken en go with the flow, zo staan wij erin," aldus Club l’avenir.

Wallien: “Het eerste watermodemerk ter wereld”

De nieuwkomer; wie, wat en waarom

Wallien is naar eigen zeggen het eerste watermodemerk ter wereld. Vrouwelijke watersporters hebben volgens de oprichters vaak maar één keuze en dat is één zwarte wetsuit voor surfen, duiken, zeilen en andere watersporten. Nogal karig, vindt Wallien, daarom bieden zij een collectie watersportkleding waarbij naast functie ook aandacht is besteed aan kleur en ontwerp.

Segment (en prijs)

De collectie varieert in prijsniveau van 95 euro tot 275 euro. Wallien is te koop via de webshop van het merk.

Het verhaal

Het familiebedrijf Wallien is opgezet als tegenhanger op de huidige mode voor watersporters. De Amsterdamse ondernemers, broer Olivier en zus Madeleine Wallien, vonden de huidige kleding voor watersport maar saai en wilden er een modieuze draai aan geven. “Vrouwen kunnen hun persoonlijkheid tonen middels hun kleding; op het werk, tijdens het sporten en stappen, maar in het water zit zij gek genoeg vaak vast aan donkergekleurde, saaie items. Tijd om daar verandering in te brengen.” Wallien zegt daarnaast comfortabele kwalitatieve kleding te ontwerper die niet alleen geschikt is voor watersporters maar het ook goed doet op ‘een festival of feest’.

Wil het liefst liggen bij..

”Overal waar vrouwen komen die er goed uit willen zien op het water en kwaliteit waarderen.” Wallien past naar eigen zeggen bij zowel de kleinere boetiek als bij de grotere warenhuizen. “Wij zouden graag bij de Bijenkorf liggen en via Net-A-Porter verkopen, maar ook bij kleinere ondernemingen zoals bijvoorbeeld Hutspot.”

Over vijf jaar…

Wallien is gestart met kleding voor surfers, zeilers, suppers en zwemmers maar wil gaandeweg meer watersporters dienen. De collectie is bedoeld voor gebruik in het water met warm weer, het merk heeft daarom dan ook de ambitie op korte termijn buiten Nederland te distribueren.

Dear Vanessa: “Mode staat voor nostalgisch en nieuw, ondernemen is een doorgaand proces dat dit lijmt.”

De nieuwkomer; wie, wat en waarom

Poyan Rahimzadeh, modeondernemer en eigenaar van het mannenmodemerk: “Dear Vanessa broeide al drie jaar in mijn hoofd voordat ik het juist moment vond om het te lanceren. Dear Vanessa is een voortgaande romance in titel en in product. Het verlangen naar iets of is tijdloos, mensen willen altijd dat wat ze nooit kunnen krijgen. Daar gaat Dear Vanessa over.” Dear Vanessa baseert zijn collecties ieder seizoen op een ander karakter dat wordt gevormd door andere herinneringen, relaties of fantasieën. Zoals Rahimzadeh het omschrijft: “Dear Vanessa is een persoon op zichzelf, ik ben enkel de vormgever.” Het merk is voor de herfst/ winter 2019 gelanceerd in Parijs. Vanaf augustus ligt Dear Vanessa bij winkels zoals United Arrows, FOUR en de Bijenkorf.

Segment (en prijs)

Dear Vanessa opereert in het hoge segment van de markt. Retailprijzen variëren van 85 euro tot aan 700 euro. Tot de doelgroep behoort ‘iedereen die kwaliteit waardeert en niet gaat voor overgewaardeerde Nederlandse merken die tijdig zijn’.

Het verhaal

Dear Vanessa is ontstaan vanuit Rahimzadehs verlangen zijn leven naar kleding te vertalen. “Het is bijna een boek dat geschreven moet worden," aldus Rahimzadeh. “Ik wil emotie terugbrengen in kleding en laten zien dat er om een merk neer te zetten meer is dan leunen op je cultuur of naam."

Wil het liefst liggen bij..

Rahimzadeh: ”In de toekomst wil ik retail kleiner gaan schalen en nog meer met de belangrijkste retailers gaan bouwen. Ik zou heel graag bij Isetan in Tokyo en Hirshleifers in New York willen liggen.”

Over vijf jaar…

”Heb ik heel veel ‘kids’ rondrennen op een boerderij in de Cotswolds die allemaal voor nog meer herinneringen zorgen waardoor ik nog vijftig jaar kan doorgaan met dit vak. En voor herfst/winter 2020 krijgt Dear Vanessa een sublabel.”

TET. Swimwear: “Het blijft ontzettend leuk om zowel creatief als commercieel bezig te zijn, juist in de mode.”

De nieuwkomer; wie, wat en waarom

TET. Swimwear werd gelanceerd in januari 2019 en is, zoals de naam al doet vermoeden, een badmodemerk. De collecties van TET. Swimwear worden gemaakt van gerecyclede materialen en worden ethisch geproduceerd.

Segment (en prijs)

De retailprijs voor een ‘one piece’ is 99,95 euro. Voor een set (top plus onderkant) betaalt de consument 100 euro. TET. Swimwear wordt verkocht bij Blur your life in Amersfoort, La Boustique, op verschillende plekken in Bali en via de eigen webshop www.tetswimwear.com.

Het verhaal

TET. Swimwear, gestart in 2017 met het doel om duurzame bikini’s ‘sexy én stoer’ neer te zetten, begint en eindigt in de oceaan. Eigenaresse Lieke van Hulsbergen reisde al vanaf jongs af aan de wereld rond en was zich daarom al vroeg bewust van de relatie tussen mens en de natuur. Een reis naar Thailand en Indonesië deed haar realiseren hoeveel impact plastic afval heeft op onze oceaan. Hier wilde van Hulsbergen iets tegen doen. Ze gaf haar baan als accountmanager voor onder andere TOMS en P.F. Candle co. op om zich helemaal te kunnen richten op TET. Swimwear.

Wil het liefst liggen bij..

TET. Swimwear zegt het best te passen bij winkels die ‘een verhaal vertellen’, zodat het bewustzijn over het plasticprobleem groeit.

Over vijf jaar…

Van Hulsbergen: “We zijn druk bezig met uitbreiding naar winkels wereldwijd. Over vijf jaar hopen we een volwaardig duurzame collectie te hebben in zowel yoga, resortwear en wie weet wat nog meer."

De volgende aflevering van nieuwe modemerken verschijnt eind juni. Schrijf u in voor de FashionUnited nieuwsbrief om automatisch op de hoogte te blijven.

Beeld van boven naar beneden: ICONIC27, Club L'avenir, WALLIEN, Dear Vanessa, TEt. Swimwear

Amsterdam modemerken
Badmode
Club l’avenir
Dear Vanessa
ICONIC27
Lieke van Hulsbergen
Lily Houben
Modemerken
Nederlandse retailmerken
Nieuwe merken
Poyan Rahimzadeh
Tet Swimwear
Wallien