• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Oger: nieuwe website en rechtszaak met vastgoedeigenaar

Oger: nieuwe website en rechtszaak met vastgoedeigenaar

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Dat de mode-industrie tegenwoordig nauwelijks kan overleven zonder technologie, zal voor niet veel mensen als een verrassing komen. Modemerken investeren steeds meer in e-commerce en brengen allerlei apps en online platformen op de markt. En hoewel luxemerken aanvankelijk huiverig waren voor deze ontwikkeling, zetten ook zij stappen in de digitale wereld. Onlangs lanceerde luxe herenmodezaak Oger een compleet vernieuwde website, gericht op interactie en een betere, persoonlijke service voor klanten. Dat maakte de Amsterdamse retailer bekend in een persbericht.

Meer dan de helft van het aantal luxe consumenten tussen de 18 en 34 jaar koopt zijn of haar producten tegenwoordig via online kanalen, zo blijkt uit het ‘Luxury Opportunity’ rapport van Deliotte, dat eerder dit jaar werd uitgebracht. Een aantal jaar geleden werden de eerste stappen van luxemode in de e-commerce gezet met websites als Net-à-Porter en Farfetch. Dat hoogwaardige kleding op internet beschikbaar kwam, was aanvankelijk even wennen voor de mode-industrie. Inmiddels hebben veel luxemerken ook een eigen webshop.

“Alleen aanwezigheid is tegenwoordig niet genoeg”

Maar alleen die online aanwezigheid is volgens het rapport niet meer genoeg in een tijd waarin consumenten neigen richting een omnichannel omgeving. Waar fysieke ervaring voor luxemerken altijd erg belangrijk was, en nog steeds is, willen consumenten nu juist dat die ervaring - het zien en aanraken van producten - digitaal beschikbaar komt. “In veel opzichten is het oneerlijke, maar veelgebruikte kritiek om te suggereren dat de luxe modebranche langzaam is met het betreden van de e-commercemarkt. Deze ontwikkeling is te wijten aan het feit dat luxemerken hun imago moeten beschermen,” zo meldt Nick Pope, hoofd Fashion & Luxury bij Deloitte, in het rapport. “Maar waar consumenten de neiging hebben meer online te winkelen, moeten luxemerken nu ingrijpen.”

Hoewel fysieke winkelervaring erg belangrijk blijft in de luxe modebranche, is het volgens het onderzoek essentieel voor merken om de e-commerce uit te breiden. “Een geïntegreerd omnichannelmodel helpt een merk meer mensen te bereiken en bovendien een diepere band met klanten op te bouwen. Als de niet-luxemerken een voorbeeld zijn, zou zelfs het aantal klanten in de winkels kunnen toenemen. Ongeacht of e-commerce de juiste keuze is, is de aanwezigheid op internet alleen niet genoeg, aldus Pope”

Oger lanceert interactieve website met videochat

Dat ziet ook herenmodezaak Oger. Het bedrijf begon in 2012 met een eigen webwinkel en nu, drie jaar later, gaat het een stapje verder in de e-commerce. Oger heeft begin deze week zijn vernieuwde website gelanceerd, waarop klanten via een videochat of Whatsapp stylingadvies kunnen vragen aan medewerkers. “In deze tijd is het online aanwezig zijn niet meer genoeg,” zegt Rick Hoving, e-commerce manager bij Oger. Volgens de retailer bieden maar weinig luxemerken interactieve e-commerce activiteiten. “Elke klant heeft eigen wensen en met ons nieuwe platform willen we hen een optimale winkelervaring geven.”

Om aan die wensen te voldoen, heeft Oger gewerkt aan een videodienst met het Nederlandse ICT-bedrijf HidashHi. Klanten kunnen visueel contact leggen met een adviseur en bovendien kunnen zij Whatsapp berichten naar hen sturen. “Onze nieuwe website is meer dan een webshop.”

De nieuwe website is voor Oger een basis van groei. “Met het platform hebben we onze dienstverlening kunnen uitbreiden en kunnen we onze internationale klanten beter bedienen. Met de nieuwe site gaan we Oger positioneren als een door e-commerce aangedreven organisatie,” aldus Hoving.

Op winkelgebied gaat het iets minder met Oger. Onlangs spande de modezaak een kort geding aan tegen vastgoedeigenaar Overvast, die het huurcontract wil beëindigen om een grote damesmodewinkel te bouwen, zo meldt Retailnews. Overvast is van plan Oger Donna samen met twee naastgelegen panden te vergroten en renoveren. Volgens oprichter Oger Lusink ligt er echter een huurcontract tot 2025. Lusink zegt dat er geen conflict is met Overvast. Oger zou de vergrote modezaak van 800 vierkante meter zelfs mogen overnemen, maar dat is volgens Lusink geen optie, omdat damesmode niet het belangrijkste segment van het bedrijf is. Wanneer de uitspraak volgt, is nog niet bekend.

OGER