• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Onderzoek: Consumenten verwachten in 2030 slimme en persoonlijke winkelbeleving

Onderzoek: Consumenten verwachten in 2030 slimme en persoonlijke winkelbeleving

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Hoe ziet de retail er in 2030 uit? Dat is de vraag die in veel onderzoeken wordt gesteld, maar hoe zien consumenten winkels en e-commerce eigenlijk? ‘City of 2030’ van Cite Research duikt hier verder in. Fysieke winkels zijn in 2030 volgens de consumenten zeker nog niet verdwenen maar hebben wel een andere insteek gekregen, aldus het onderzoek.

Als het aan de consument ligt is de retailsector in hoge mate gedigitaliseerd in 2030. Zo verwachten ze dat fysieke winkels ‘smart’ zullen zijn. Hier verwachten ze een interactieve en gepersonaliseerde shopervaring. Denk bijvoorbeeld aan winkels waar on-demand items geprint kunnen worden. Zo introduceerde Ecco in de winkel in Amsterdam het laten 3D-printen van siliconen tussenzolen. Ook de introductie van diverse technologiën staan hoog op de lijst van verwachtingen.

Retail in 2030: Consumenten verwachten slimme en persoonlijke winkelbeleving

Ook de invulling van een winkel gaat er anders uit zien. Een kassamedewerker is volgens 80 procent in 2030 niet meer nodig, 84 procent van de duizend ondervraagden verwacht namelijk te kunnen betalen met een smartphone. Denk bijvoorbeeld aan de Amazon die winkels onder het motto van Amazon Go introduceert. Consumenten scannen met hun telefoon bij binnenkomst een app, waarna ze door camera’s en andere sensoren in de winkel worden gevolgd. De app voegt items die van de planken worden gepakt toe aan een virtueel winkelmandje waarna automatisch wordt afgerekend als een klant de winkel verlaat. Personeel zal een andere rol gaan vervullen, van transactie naar het bieden van een ervaring en expertise.

Wie online winkelt, rekent op een razendsnelle bezorging op een zelfgekozen tijdstip. 84 procent geeft aan dat ze in 2030 verwachten dat alle denkbare producten op ieder gewenst tijdstip geleverd kunnen worden. ‘City of 2030’ geeft aan dat bezorging door middel van drones hoogstwaarschijnlijk een oplossing voor deze behoefte zal zijn. Het onderzoek rekent af met de verwachting dat winkelen alleen nog online zal gebeuren. Namelijk maar 23 procent van de ondervraagde consumenten geeft aan in 2030 alleen online te zullen winkelen. Het gros denkt nog steeds naar fysieke winkels te gaan.

Beeld: Pexels

Cite Research
City of 2030
E-commerce
Retail
Store of the future
winkelbeleving