• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Onderzoek wijst uit: Nederlanders kopen gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar

Onderzoek wijst uit: Nederlanders kopen gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar

Door Arjan Ranjbar

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Nederlanders consumeren minder kleding vergeleken met consumenten uit naburige landen. Ondanks dat de consument steeds bewuster worden van ons koopgedrag, blijft de consumptie en verspilling van kleding hoog. Dit blijkt uit onderzoek van de HvA (CREATE-IT applied research), MODINT, Saxion, Circle Economy, Sympany en MVO Nederland.

In het gepubliceerde onderzoeksrapport 'Measuring the Dutch Clothing Mountain' komt onder meer naar voren dat Nederlanders gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar kopen. De gemiddelde prijs van een kledingstuk ligt rond de zestien euro. De cijfers zijn gebaseerd op het totaal gekochte aantal kledingstukken, gedeeld door het aantal inwoners. Volgens het persbericht consumeren Nederlanders minder kleding dan inwoners van Denemarken, Duitsland en Engeland.

De gemiddelde Nederlandse garderobe bevat 173 kledingstukken, waarvan er zo’n vijftig grotendeels onaangeroerd blijven. We bezitten gemiddeld zeven tweedehands items per persoon. Nederlanders gooien volgens het onderzoek gemiddeld 40 kledingstukken per jaar weg. Van de 40 afgedankte kledingstukken worden slechts 16 hergebruikt of recycled. Deze bevindingen zijn gebaseerd op de kast-inhoud van zo’n vijftig ondervraagden.

In het rapport worden een aantal aanbevelingen gedaan om in de toekomst de Nederlandse kledingberg te verminderen. Zo zouden consumenten zich bewuster moeten zijn van de omvang van hun kledingkast, aangezien dertig procent nauwelijks tot niet wordt gedragen. Consumenten zouden ook hun kledingkast moeten ‘managen’, om zo overconsumptie tegen te gaan. Ook zou de consument gestimuleerd moeten worden om kledingafval te scheiden, en kan er gekeken worden naar de mogelijkheden voor hergebruik van stof. Het gebruik van ‘wardrobe apps’ zoals United Wardrobe, waarbij gebruikers hun tweedehands kleding aanbieden, wordt aangemoedigd, evenals speciale tweedehands-secties bij retailers.

Beeld: Pexels

Kledingberg