(advertentie)

Het Italiaanse modemerk Stone Island gaat een eerste Nederlandse winkel openen in Nederland. De winkel zal in de lente van 2015 de deuren gaan openen in de Amsterdamse PC Hooftstraat. Via Linkedin wordt momenteel gezocht naar personeel voor de winkel.

Stone Island is een premium sportmodemerk voor mannen. Het merk werd 32 jaar geleden opgericht in Italië. Stone Island heeft momenteel elf eigen winkel in Europa: in Italië, Frankrijk, Duitsland en België.

Modewinkel Brothers Mode uit Zeist heeft een opheffingsuitverkoop aangekondigd. Eigenaren Nol en Nicole Hendriks laten op hun website weten te moeten stoppen als gevolg van de economische malaise.

"Met pijn in het hart zijn wij genoodzaakt om deze beslissing te nemen. Ook bij ons is de crisis voelbaar en loont het niet langer om nog door te gaan," aldus de retailers.

De winkel van Nol en Nicole Hendriks startte in het centrum van Utrecht en was vanaf maart 2013 in Zeist gevestigd. Voordat de winkeliers Brothers Mode openden werkte Nol Hendriks onder andere als director retail department bij het Nederlandse spijkerbroekenmerk G-star.

Brothers Mode verkocht kostuums, casual mode en maatwerk voor heren. In de winkel konden consumenten terecht voor merken als Canali, Harris Tweed, Wellington of Bilmore, Paul & Shark en Brax.

Consumenten besteden 9,81 miljard euro online

In de eerste drie kwartalen van 2014 hebben Nederlandse consumenten maar liefst 9,81 miljard euro besteed aan online aankopen. Dat komt neer op 17 procent van alle bestedingen binnen de totale markt. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Het onderzoek werd uitgevoerd door GFK, in samenwerking met PostNL en Thuiswinkel.org. De laatste is de opdrachtgever achter de Thuiswinkel Markt Monitor, en tevens de belangenvereniging van 2.2000 (web)winkels in Nederland. Tot september werd 5 procent van de aankopen via internet gedaan, wat neerkomt op 90,7 miljoen aankopen.

Q1 en Q2 nagenoeg gelijk, Q3 stijgt licht

In het derde kwartaal van dit jaar bedroegen de absolute online bestedingen van de Nederlandse consumenten 3,02 miljard euro, waarmee het nagenoeg gelijk blijft aan het niveau van het tweede kwartaal. Van alle consumentenbestedingen in het derde kwartaal is 16,3 procent online besteed, en dat is iets hoger dan in het tweede kwartaal.

Consumenten besteden 9,81 miljard euro online

In de eerste twee kwartalen van dit jaar bleven de absolute online aankopen nagenoeg gelijk: 30,0 miljoen euro in het eerste kwartaal en 30,1 miljoen euro in het tweede kwartaal. In het derde kwartaal komt daar een half miljoen bij en komt het aantal online bestedingen op 30,6 miljoen uit. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor is de online markt nu verantwoordelijk voor 5 procent van alle aankomen die via internet worden gedaan.

Directeur van Thuiswinkel.org Wijnand Jongen laat in een verklaring weten: ‘We verwachten dat het vierde kwartaal, waarin ook de online Sinterklaas- en kerstaankopen van dit jaar worden meegenomen, goed is voor meer dan 31 miljoen online aankopen. Dit zal online verkoop, retailers een omzet van zo’n 3,9 euro miljard opleveren, waarmee de totale online omzet, dus alle online consumentenbestedingen, over heel 2014 naar verwachting uitkomt op 13,7 miljard euro.” De kerstcijfers worden rond 23 december bekend gemaakt.

Consumenten besteden 9,81 miljard euro online

Vooral kleding wordt online gekocht via tablet

Een op de acht aankopen via internet wordt gedaan met behulp van een tablet. In vergelijking met de totaal aantal online bestedingen komt het aantal aankopen via een tablet op een aandeel van 10 procent. Vooral voor kleding en food- en nearfood gebruiken Nederlandse consumenten hun tablet; zeker 14 procent doet via zijn tablet de online aankoop. Uit het onderzoek blijkt tevens dat 15 procent van de online omzet van kleding te relateren aan de aanschaf via een tablet. Binnen de food- en nearfood-markt is het aandeel zelfs nog hoger; 18 procent van de online omzet is te relateren aan een online aankoop via tablet.

Volgens de onderzoekers staan de online bestedingen van food- en nearfood-artikelen nog ‘in de kinderschoenen’. De absolute omzet voor online bestedingen is echter al 153 miljoen euro. In totaal besteedden Nederlanders in de eerste negen maanden 453 miljoen euro aan online aankopen op het gebied van food- en nearfoodartikelen. Volgens Joop Holla van GFK komt dat neer op 5 procent van de omzet.

Het Britse warenhuis Selfdriges heeft een nieuwe service gelanceerd: klanten die gebruik hebben gemaakt van de personal shopping service worden door een chauffeur thuis gebracht. Dat meldt Drapers.

Het luxe warenhuis biedt personal shopper-klanten een ritje naar huis aan in een van de vijf Mini Coopers met Selfridges-logo. Voorwaarden: de klant moet ten minste 350 pond hebben uitgegeven en binnen de ringweg van Londen (M25) wonen. De service is alleen beschikbaar tijdens openingstijden van het warenhuis aan Oxford Street.

De service is onderdeel van de ‘Elfridges’ personal shopping service, die beschikbaar is in Birmingham, Manchester, Trafford Centre en vestigingen in Oxford Street.

De Franse ontwerpster Agnès B. wil een jonger publiek aanspreken en heeft daarom het winkelconcept van haar winkel aan de Rue Michelet in Parijs vernieuwd. Het nieuwe concept heeft de naam Chez b. gekregen.

De 1100 vierkante meter grote winkel in het zesde arrondissement van Parijs is voor Agnès B. een testwinkel. De vestiging werd gekozen als pilotstore, omdat de winkel dichtbij middelbare scholen en universiteiten ligt.

Het filiaal kreeg een jongere uitstraling, vooral door het gebruik van veel blauw in het interieur. In de winkel is niet alleen de modecollectie van het merk te koop, maar ook boeken en cd's.

Twintig pop-up stores in Utrecht

Twintig jonge ondernemers hebben het afgelopen weekend een tijdelijke winkel geopend in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne. Uit de twintig pop-up winkels werden vijf ondernemers verkozen tot winnaars van het weekend.

De winkelopeningen waren onderdeel van het concept Werk in de Winkel van CZ Labs. Projectleider Lodewijk Rondeboom zegt in een persbericht: “Met Werk in de Winkel leren we startende ondernemers zichzelf en hun onderneming beter te verkopen. We geven ze de kans te testen of de gemiddelde Nederlander de waarde van hun ideeën, producten en diensten ziet."

Een team mystery shoppers verkoos de oprichters van Linke Loetje, Talent voor Geluk en Mondo Maris tot winnaars van het weekend. De tweede prijs ging naar weddingplanner Jasmijn Kooijmans die haar onderneming Biologische Bruiloft eetbaar maakte met biologische cake en brownies.

De Nederlandse modeketen We Fashion vertrekt uit China. De modeketen heeft het nieuws bevestigd aan FashionUnited.nl.

We Fashion laat weten dat de licentie met de lokale partner in november 2013 al werd beëindigd. In 2010 sloot het bedrijf een deal met Uniquepai. Het doel was om in vijf jaar tijd tweehonderd winkels te openen.

Waarom de samenwerking is gestrand is niet bekend gemaakt. We Fashion en Uniquepai hadden een overeenkomst gesloten voor de lange termijn. De modeketen laat in een reactie weten dat het Uniquepai was, die heeft besloten om de winkels te sluiten. Dit heeft geen gevolgen voor de activiteiten van We Fashion in Europa. De strategie blijft onveranderd gericht op het verder versterken van de omni-channel retail strategie voor de 250 winkels en het online platform, aangevuld met nieuwe digitale initiatieven.

Twee jaar geleden zei voormalig CEO Wouter Kolk tegen FashionUnited.nl: "En een goede lokale partner is essentieel. Dik een jaar voor de opening van de eerste winkel in Shanghai hadden we een goede licentiepartner gevonden, Uniquepai. We hebben toen een businessplan opgezet, bedacht hoe we alles gaan doen. Daarna is het in razend tempo gestart."

In juni 2013 gaf Kolk het stokje door aan John Hind.

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

Primark heeft vanmorgen haar grootste filiaal tot nu toe geopend in Den Haag. De flagship store heeft een vloeroppervlak van meer dan 5000 vierkante meter en beslaat drie verdiepingen. Dit is de eerste winkel van Primark in Nederland met een nieuw concept voor de lingerie- en cosmeticalijnen. De winkel in Den Haag is het twaalfde filiaal van de Ierse budgetketen in ons land.

Alle foto's: Simon Trel

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

In beeld: Primark flagship opent in Den Haag

Na vijf jaar wordt de Nederlandse modecadeaubon in Duitsland, Groot-Brittannië, Zwitserland en België uitgebracht. Het is de eerste cadeaubon die grensoverschrijdend kan worden gebruikt. In 2008 is de algemene modecadeaukaart in Nederland gelanceerd.

Door een samenwerking met de Duitse BIW bank, onderdeel van Xcom AG, heeft Fashioncheque begin december toestemming gekregen van de Duitse financiële toezichthouder, BaFin, om de modecadeaubon in verschillende Europese landen uit te geven. Speciaal hiervoor is de ‘Fashionchequebank’ opgericht. De samenwerking zorgt ervoor dat Fashioncheque voldoet aan de Europese richtlijn op gebied van elektronisch tegoed. Dit was een vereiste om in heel Europa aan de slag te gaan.

“Fashioncheque heeft de afgelopen jaren bewezen een waardevolle bijdrage te leveren aan de omzet van vele nationaal en internationaal gevestigde modewinkels. Door de nieuwe samenwerking met fashionchequebank kunnen we vanaf nu hetzelfde gaan betekenen voor de Europese mode-industrie,” zegt Stephan Tieleman, CEO van Fashioncheque.

Het Nederlandse bedrijf zal in het eerste half jaar van 2015 starten met de verkoop in Duitsland, Groot-Brittannië, Zwitserland en België. De komende jaren zal het bedrijf verder uitbreiden naar omliggende landen.

De fashioncheque is verkrijgbaar bij meer dan 7.500 verkooppunten en in te wisselen in meer dan 10.000 aangesloten modewinkels zowel off- als online.

Zalando gaat personal stylist service lanceren

'Curated shopping' is binnen Zalando de naam voor een nieuw project à la Outfittery. De definitieve titel is nog niet duidelijk. Wel staat vast dat de Duitse webgigant volgend jaar gaat starten met een personal stylist service. Dat heeft een woordvoerder aan FashionUnited bevestigd.

Het idee is niet nieuw: mensen die geen zin hebben om te winkelen of gewoon geen gevoel hebben voor trends, vragen hulp aan professionele stylisten. Ook online bestaat de dienst al. In Duitsland is Outfittery groot. Uit Nederland komen online shoppingplatformen als the Cloakroom en House of Einstein.

Volgens Zalando richten de andere bedrijven zich alleen op mannen en de Duitse webwinkel wil zowel mannen als vrouwen online helpen met hun aankopen. "Dit is voor een groot deel van onze 14 miljoen klanten in Europa een interessante service," zegt de woordvoerder tegen FashionUnited. Volgens de woordvoerder is de nieuwe dienst van Zalando onderdeel van de strategie voor 2015 om de huidige klantenservice te verbeteren. Of consumenten Zalando vertrouwen als persoonlijke stylist moet echter nog blijken.

Zalando komt binnen zes maanden met personal shopping service

"We zullen het project beginnen in Duitsland. Als het daar goed gaat, zullen we de service stap voor stap uitbreiden naar andere landen," laat de woordvoerder weten. "Ons grote voordeel is dat we toegang hebben tot een groot assortiment. En we staan ook niet onder druk om kleding te verkopen aan de consumenten.”

Het in Berlijn gevestigde bedrijf werkt momenteel samen met stylisten aan een nieuwe website, die speciaal voor de nieuwe dienst gelanceerd zal worden. De nieuwe website zal worden gekoppeld aan de Zalando-shop en de Zalando Lounge.

Zalando laat ook kort weten hoe de dienst zal gaan werken: "Alles is bij Zalando online. Dus onze klanten zullen eerst een online stijltest invullen die hun persoonlijke smaak zal bepalen. Daarna zullen we, aan de hand van hun smaak, een stylist koppelen aan de consument."

De precieze naam en lanceringsdatum van 'Curated shopping' zijn nog niet onthuld. Zalando zegt wel dat de dienst naar verwachting up and running zal zijn in de zomer van 2015.