(advertentie)
(advertentie)
Opening Antwerpen cruciale stap voor Uniqlo Europa

Iedere week gaat ergens ter wereld één nieuwe vestiging open van Uniqlo, soms zelfs tien in een week tijd. Morgen, vrijdag 2 oktober, is Antwerpen aan de beurt. Na Londen, Parijs, Berlijn en Moskou is de Scheldestad de vijfde Europese hoofdstad waar de Japanse modeketen de deuren opent. Het is tevens de eerste vestiging in de Benelux.

Uniqlo had in Europa een harde leerschool

Takao Kuwahara, COO Uniqlo Europa, noemt de opening in Antwerpen bijzonder. Hoewel de meeste groei momenteel in China wordt geboekt, is Europa volgens de Japanse topman een cruciale markt. Kuwahara vervangt voormalig CEO Europa Berndt Haubtkorn die vorige maand naar Chanel vertrok en voor wie nog geen vervanger is gevonden. Uniqlo heeft in Europa een harde leerschool achter de rug. “Een leerschool van bijna 10 jaar,” zegt Kuwahara lachend, in een één-op-één gesprek met FashionUnited na afloop van de persconferentie. Uniqlo opende in 2001 een winkel in Londen. Het was de allereerste winkel van het Japanse bedrijf in het buitenland en volgens de topman een kopie van de winkels in het thuisland. Het werd een fiasco. De collectie toegerust op de hitte van de Japanse zomer sloeg in het druilerige Groot-Brittannië niet aan. En ook de basic uitstraling van de kleding sprak niet tot de verbeelding van de Westerse consument.

Ook Antwerpen zal het bedrijf, dat zich vestigt aan de bekende Meir winkelstraat, voor zich moeten winnen. Dat bleek bij de werving van de ruim honderd man personeel die voor deze nieuwe winkel nodig was. De bedrijfsleidster van de Antwerpse vestiging vertelt dat het moeilijk was mensen te vinden, omdat kandidaten de naam hier nog niet kenden. Ten einde het Belgische publiek te trekken heeft Uniqlo een lokale campagne opgezet waarin bekende en minder bekende Belgen figureren. En er is een samenwerking met de Antwerp Fashion Academy.

Opening Antwerpen cruciale stap voor Uniqlo Europa

Het productaanbod van Uniqlo is niet trendy maar functioneel. Waar het voor modeketens als Zara en H&M een sport is om binnen zes weken de laatste catwalktrends op de winkelvloer te hebben, mikt Uniqlo op tijdloze basics, LifeWear. Wat zoveel wil zeggen als kleding voor het leven en om in te leven. Het bedrijf wil kwaliteit bieden en stopt veel tijd en energie in functionaliteit. “Kleding moet zacht aanvoelen,” vertelt Kuwahara, “en geen wegwerpkleding zijn.” Het bedrijf zegt zijn productiefaciliteiten maandelijks te controleren op arbeidsomstandigheden. Dat het de verkoopprijzen relatief laag kan houden komt doordat in grote hoeveelheden en op langer termijn wordt geproduceerd wat de kosten drukt. Het betekent niet dat Uniqlo veel goedkoper is dan de Europese concurrenten. Een cashmère damestrui met ronde hals, de cashmère collectie is een van de succesnummers, kost bij Uniqlo 80 euro en bij H&M 70 euro. Voor een meer uitgewerkt exemplaar betalen klanten bij Zara 90 euro. Het korte donsjack - nog zo’n Uniqlo-hit dat sinds dit seizoen dankzij de leerschool in Europa waterafstotend is gemaakt - is met een winkelverkoopprijs van 70 euro bij de Japanners zelfs duurder dan bij de andere twee ketens. Bij H&M kost een gewatteerd jack 40 euro en bij Zara 60 euro.

Opening Antwerpen cruciale stap voor Uniqlo Europa

Fast Retailing streeft naar werelddominantie

Dat Uniqlo wel de Zara van Japan wordt genoemd, slaat dan ook meer op de tomeloze expansiezucht van het concern dan op de kleding. Topman Tadashi Yanai zei onlangs dat het merk dit najaar meer winkels in het buitenland zou hebben dan in Japan. Fast Retailing wil over vijf jaar in omzet de grootste retailer ter wereld zijn. Nu staat het concern, dat ook de merken GU, Helmut Lang, Theory, Comptoir des Cotonniers, J Brand en Princesse Tam Tam exploiteert, op de vierde plaats. Na Inditex, H&M en Gap en voor nummer vijf het Amerikaanse Limited Brands. Bij dat doel hoort een jaaromzet van omgerekend 40 miljard euro waarmee Uniqlo de andere drie voorbij wil streven. Kuwahara is de eerste om toe te geven dat dat nogal ambitieus is. “We hebben nog even te gaan,” zegt hij.

In het boekjaar 2014 (dat afliep op 31 augustus) werd een omzet geboekt van omgerekend 11,8 miljard euro. Voor boekjaar 2015, waarvan de resultaten volgende week op 8 oktober bekend worden gemaakt, wordt een omzetstijging verwacht van 19 procent en een winststijging van 53,4 procent. Internationaal is de omzetstijging op jaarbasis 47 procent en de winststijging 55 procent. In Japan is dat respectievelijk 12 procent (omzetgroei) en 21,6 procent (winstgroei). Hoewel de operationele winst in Japan bijna twee keer zo hoog is als die bij de internationale winkels, zijn de groeimogelijkheden buiten eigen land veel groter.

In Japan zit Uniqlo met meer dan 800 winkels aan zijn max. Hier gaan ook winkels dicht (27 dit jaar). In het gebroken boekjaar 2014 kwamen er 187 nieuwe internationale winkels bij, een retailexpansie van 42,9 procent. Dat resulteerde in een omzetgroei van 64 procent op jaarbasis. Volgens berekeningen van FashionUnited Business Intelligence betekent dit dat iedere nieuwe Uniqlo winkel 1,5 procent omzetgroei realiseert, ofwel 46,76 miljoen euro per winkel.

Opening Antwerpen cruciale stap voor Uniqlo Europa

Uniqlo's focus op basics betekent niet dat het bedrijf ongevoelig is voor fashion. De opening van de flagship store in Parijs in 2009 viel samen met de lancering van de eerste collectie die de Duitse modeontwerper Jil Sander voor het Japanse bedrijf ontwierp. Hoewel Sander in eerste instantie was ingehuurd om de designafdeling te runnen, kwam er al gauw een eigen lijn: +J, geheel in de doordachte, minimalistische stijl die haar werk kenmerkt. Het was het begin van de zegetocht van Uniqlo in Europa en de Verenigde Staten, waar in 2011 het imposante vlaggeschip aan 5th Avenue werd geopend. Diverse samenwerkingen en capsulecollecties volgden zoals met het Franse (oud)fotomodel Ines de la Fressange en Undercover.

De opening van de winkel in Antwerpen valt samen met de lancering van de capsulecollectie met Lemaire, het label van de oud-ontwerper van Hermès Christophe Lemaire en Sarah-Linh Tran. Niet geheel toevallig wordt deze week ook de Franse webshop getest. Tot voor kort konden de Fransen, net als Nederlandse en Belgische consumenten trouwens, alleen via de Britse online store bestellen. Kuwahara bevestigt dat de e-commerce tak van het bedrijf naar heel Europa wordt uitgebreid, met lokale sites in eigen taal. “De aanwezigheid van fysieke winkels blijft het meest belangrijk. Ik weet dat er moderetailers zijn die winkels sluiten ten gunste van online activiteiten, maar dat zullen wij nooit doen.” Dat het bedrijf meer winkels wil in België en ook in Nederland is geen geheim, alleen plaatsnamen of tijdsaanduidingen geeft Kuwuhara niet. Grootste uitdaging voor verdere expansie in Europa is het vinden van geschikte locaties en voldoende vierkante meters in het centrum van de stad. “Ik hoop tot binnenkort,” zegt hij bij het afscheid. “In Amsterdam?” probeert de verslaggeefster. Hij lacht. En knikt.

'Consumentenvertrouwen hangt samen met cross-border aankopen'

Het gaat goed met de online consumentenbestedingen. Niet alleen geven Nederlandse consumenten steeds meer geld uit aan online aankopen, ook zijn zij webwinkels het afgelopen jaar meer gaan waarderen. Reden genoeg voor online retailingorganisatie Ecommerce Europe om Nederlandse webwinkels te voorzien van een keurmerk.

Webwinkels die in Nederland het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk gebruiken, mogen voortaan ook het Ecommerce Europe Trustmark voeren. Dat maakte Thuiswinkel.org vandaag bekend. Met het pan-Europees keurmerk laten leden van Thuiswinkel.org, samen met 10.000 andere online winkels in Europa die zijn gecertificeerd door nationale e-commerceverenigingen, zien aan de Europese wet- en regelgeving te voldoen. Daarbij horen onder andere webwinkels van De Bijenkorf, Invito, Van Haren en H&M.

Cross-border shopping: steeds meer behoefte aan transparantie

Op dit moment telt Europa bijna 275 miljoen online kopers, waarvan 12,7 miljoen in Nederland. Een kwart hiervan heeft in de laatste drie maanden van 2014 een cross-border, ofwel grensoverschrijdende aankoop gedaan. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester Research. Zij besteden bovendien meer geld aan online aankopen dan consumenten die op binnenlandse webwinkels kopen, gemiddeld 337 euro tegenover 228 euro.

In een tijdperk waarin het aantal grensoverschrijdende aankopen groeit, is er volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, een sterke behoefte aan duidelijkheid en transparantie bij cross-border verkopen. “Een Europees keurmerk draagt bij aan duidelijkheid. Door onze participatie in Ecommerce Europe kunnen we aan deze behoefte voldoen,” meldt hij in een persbericht.

Zalando: “Cross-border activiteiten hangen af van vertrouwen”

Het Ecommerce Trustmark is ontwikkeld in samenwerking met consumentenorganisaties als Thuiswinkel.org en nationale e-commerceverenigingen. Het doel van het keurmerk is volgens Francois Mombiosse, president van Ecommerce Europe, het bevorderen van de internationale verkoop door een betere bescherming van consumenten en retailers. “Het uitrollen van het Trustmark is een grote stap voorwaarts in het stimuleren van het vertrouwen in cross-border aankopen,” legt hij uit.

Donna Darthuizen, countrymanager van Zalando Nederland, denkt dat het vertrouwen van consumenten in webwinkels samenhangt met de ontwikkeling van cross-border activiteiten. “Voor een volledige ontwikkeling van de e-commerce in Europa is het voor webshops belangrijk gebruikers te voorzien van herkenbare indicatoren van betrouwbaarheid. Hoe hoger het vertrouwen van consumenten, hoe sneller de online wereld zich kan ontwikkelen,” vertelt Darthuizen aan FashionUnited. Voor Zalando is het Ecommerce Trustmark dan ook een middel om de betrouwbaarheid van de webwinkel te tonen. “We weten dat onze klanten willen weten wie we zijn, wat we doen achter de schermen, wat ons beleid is. We bieden zoveel mogelijk informatie, zodat consumenten ons vertrouwen,” voegt ze toe.

Webwinkels moeten zich aan Europese richtlijnen houden

Ecommerce Europe heeft voor het keurmerk - tot nu toe het enige Europese non-profit keurmerk van, voor en door de e-commercesector - een set van tien regels en richtlijnen opgesteld in de Ecommerce Europe Code of Conduct. Deze code, waaraan alle webwinkels die het keurmerk voeren zich moeten houden, verschaft consumenten meer duidelijkheid over hun online aankopen. Zo zijn retailers verplicht alle aangeboden producten en diensten zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven. Ook moeten webwinkels hun identiteit altijd bekendmaken en klanten de mogelijkheid bieden hun bestelling nog een keer te checken voor de aankoop.

Daarnaast heeft Ecommerce Europe een Europees klachtenafhandelingssysteem gelanceerd, dat kan worden ingezet bij een geschil over de code tussen consumenten en retailers. Door op het Europese logo in een webshop te klikken, kunnen klanten gemakkelijk de rechten en plichten van de desbetreffende winkel bekijken. Met deze transparantie wil de organisatie klanten aansporen om vaker producten uit het buitenland te bestellen.

Zusterformule Van Haren opent derde winkel in Nederland

Het Duitse sneakermerk Snipes breidt uit in Nederland. De zusterformule van schoenketen Van Haren opent binnenkort haar derde winkel in Haarlem. Dat meldt Retailnews.

Het nieuwe filiaal van de van oorsprong Duitse winkel komt aan de Grote Houtstraat in Haarlem. De vestiging beslaat bijna driehonderd vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen. De nieuwe winkel gaat op 5 november open.

Snipes is sinds begin dit jaar actief op de Nederlandse markt, met twee winkels in Utrecht en Eindhoven. De schoenenretailer is van plan dit jaar nog meer winkels in grote steden in Nederland te openen. Snipes werd in 1998 opgericht met een vestiging in het Duitse Essen. De schoenketen, die sneakermerken als Vans, Nike en Converse verkoopt, heeft inmiddels meer dan honderd vestigingen in landen als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Alexander McQueen benoemd tot coolste modelabel

Alexander McQueen is benoemd tot het coolste modelabel in de ‘Cool Brands 2015’-lijst. Het Britse modehuis, wat nu onder creatief toezicht staat van Sarah Burton, kreeg de zesde plek in de top twintig van meest gewilde merken in Groot Brittannië. Dit is twee plaatsen boven het Franse label Chanel, wat de achtste positie kreeg.

Het Britse label heeft de onderscheiding te danken aan het succes van de uitverkochte expositie ‘Alexander McQueen: Savage Beauty’. Deze tentoonstelling was een eerbetoon aan de laatste werken van de overleden McQueen. Het label steeg zeven plaatsen in de ranglijst ten opzichte van afgelopen jaar en kreeg nu ook nog eens de titel van het coolste modemerk.

Alexander McQueen verslaat Chanel in ‘Cool Brands 2015’ lijst

De eerste plaats werd wederom vergeven aan Apple, dat nu vier jaar bovenaan staat. Het zonnebrillenmerk Ray-Ban kreeg de tweede plek, gevolgd door Glastonbury Festival, Nike en Netflix. In de top twintig komen ook Instagram (zevende) en Adidas (achttiende) voor. Op de laatste plaats staat Britse retailer Liberty, dat ook meteen de hoogst geplaatste retailer werd.

Voor Jimmy Choo was de verkiezing ook een succes. Het merk werd benoemd tot het coolste schoenenmerk van 2015. Net-a-Porter kreeg de titel van coolste fashion retail label en Agent Provocateur het coolste lingerie- en nachtmode merk.

Alexander McQueen benoemd tot coolste modelabel

Stephen Cheliotis, voorzitter van de CoolBrands raad, vertelde: “Het bereiken van de top twintig kost tijd. Toch hebben jonge merken, zoals Netflix en Instagram, het tegendeel bewezen.”

De top 20 is gebaseerd op de mening van 2500 consumenten en een jurypanel van 36 influencers. Dit jaar waren onder andere Caroline Rush, voorzitter van The British Fashion Council, en modeontwerpers Julien MacDonald en Melissa Odabash leden van de jury. Zij hebben gelet op de authenticiteit, gewilligheid, innovatie en originaliteit van de merken.

Tekst: Danielle Wightman-Stone voor Fashionunited.uk. Vertaling en bewerking: Luuk Krekels

foto: Vogue, Harper's Bazaar

Adidas verplaatst deel van productie naar Duitsland

Sportmodeketen Adidas verplaatst de productie van Duitse nationale voetbalshirts van Asië naar Duitsland. Het Made in Germany-project, dat naar verwachting in 2017 klaar is, is het begin van een groter plan van Adidas om meerdere producten in Duitsland te gaan ontwikkelen. Dat meldt Adidas CEO Herbert Hainer in Sports Bild.

Op dit moment draagt het Duitse nationale voetbalteam shirts die zijn gemaakt in Asië, waar 99 procent van Adidas´ productie plaatsvindt. Volgens Hainer is deze regio door stijgende arbeidskosten en strengere milieu-eisen minder aantrekkelijk geworden. Adidas test momenteel geautomatiseerde productie-eenheden in Duitsland.

Hainer zegt dat de in Duitsland geproduceerde voetbalshirts alleen een succes zijn als zowel Adidas als de Duitse voetbalbond er economisch voordeel uit kan halen. “We kunnen hier nog niet al onze shirts tegelijk maken. We hebben er specifiek voor gekozen eerst de voetbalshirts in Duitsland te produceren. Tijdens het WK van 2014 hebben we 2,5 miljoen Duitse voetbalshirts verkocht,” vertelt hij.

De nationale productie is onderdeel van het Speed Factory-project, waarmee het Duitse ministerie van Economische Zaken Duitsland´s positie als bedrijfslocatie wil versterken. De komende tijd wordt gekeken naar productinnovaties en nieuwe fabricagetechnieken, die Adidas kunnen helpen een groter deel van zijn productie naar Duitsland te verplaatsen. Waar dat precies zal zijn, is nog niet bekend.

Scotch & Soda breidt uit in de Verenigde Staten met meer filialen in Los Angeles en New York. Dat meldt Women’s Wear Daily.

Het Nederlandse modemerk opende afgelopen maand een tweede winkel in Los Angeles, in het sjieke Beverly Hills, en in november komt er een derde boetiek in New York, in de hippe wijk Williamsburg in Brooklyn.

Het filiaal in Beverly Hills telt zo’n 500 vierkante meter en biedt zowel dames- als herencollectie. Ook in het filiaal in Brooklyn, met ongeveer 600 vierkante meter winkeloppervlak, zijn beide collecties verkrijgbaar. Beide boetieks hebben het industriële interieur dat zo kenmerkend is voor het merk.

Vorig jaar benoemde Scotch & Soda Ari Hoffman als CEO van de Amerikaanse activiteiten. Hij moest het merk in de Verenigde Staten helpen groeien. Het merk heeft nu ook filialen in Boston, San Francisco, Dallas en Seattle. Wereldwijd heeft het ruim 150 winkels.

Cos breidt uit naar Canada

Modeketen Cos, dat eigendom is van de H&M groep, breidt uit naar Noord-Amerika. Het merk opende onlangs haar eerste Canadese winkel in Toronto en begint binnenkort met een tweede winkel in Montréal. Dat meldt Fashionmag.com.

Cos, bekend van de minimalistische heren- en dameskleding, is in rap tempo aan het uitbreiden. Dit jaar opende H&M 36 nieuwe winkels van Cos in Europa, Asië en Australië. Na de opening van twee nieuwe winkels in Los Angeles en New York eind vorig jaar, was het onlangs de beurt aan de Bloor Street in Toronto. De nieuwe winkel heeft een oppervlakte van 600 vierkante meter en verkoopt zowel de heren- als damescollectie. De tweede vestiging opent op 9 oktober in Montréal. Deze winkel is met een oppervlakte van 400 vierkante meter iets kleiner dan het eerste filiaal.

Sinds haar oprichting in 2007 heeft het modemerk 137 winkels geopend, slechts een klein deel van de 3700 winkels die moederbedrijf H&M wereldwijd heeft. Cos heeft een jaarlijkse omzet van meer dan 560 miljoen euro en groeit ook door in Europa. De modeketen opent binnenkort winkels in onder andere Praag en Luxemburg.

Schoenenketen Taft is terug na faillissement

Taft Schoenen, dat begin dit jaar failliet werd verklaard, heeft twee schoenenwinkels heropend. De vestigingen in de Amsterdamse Kalverstraat en de Grote Houtstraat in Haarlem openden op 2 september hun deuren. Dat meldt Retailnews.

De Nederlandse schoenenketen is eigendom van de derde generatie van de oprichtersfamilie. De familie laat in een persbericht weten dat het niet in een vroeg stadium naar buiten wilde treden met het nieuws. “Dit heeft hier en daar in de markt geleid tot onduidelijkheid die nu definitief is weggenomen,” verklaart Taft.

De schoenketen is doorgestart onder de naam Taft New Dimension, dat met zijn hoofdkantoor en magazijn in Badhoevedorp zit gevestigd. Naast de twee winkels in Amsterdam en Haarlem opent het bedrijf op 1 oktober haar filiaal in Zaandam. Deze derde winkel, waarin Taft voor het faillissement ook al zat, wordt momenteel helemaal verbouwd. Bovendien wordt de webshop binnenkort heropend. Taft Schoenen wil net als voorheen vooruitlopen op de mode en aparte schoenen brengen, zo laat het bedrijf weten.

Een aantal van de failliete winkels werd begin dit jaar overgenomen door Nelson Schoenen, dat bijna 250.000 euro betaalde voor de doorstart van vier filialen. Taft Schoenen is een familiebedrijf uit 1939 en verkoopt zowel heren- als damesschoenen.

Uniqlo opent drie nieuwe winkels in Berlijn

Japanse moderetailer Uniqlo breidt zich in hoog tempo uit op de Europese markt. Aanstaande vrijdag gaat het eerste vlaggenschip open in Antwerpen en nu maakt de modeketen bekend binnenkort nog drie nieuwe winkels in Berlijn te openen. Dat meldt Duitse nieuwssite TextilWirtschaft.

Volgende maand opent Uniqlo haar tweede winkel in Berlijn. Het nieuwe filiaal ligt aan de Leipziger Platz in het centrum van de Duitse hoofdstad en heeft een oppervlakte van 1600 vierkante meter verdeeld over twee verdiepingen. TextilWirtschaft meldt dat Uniqlo, op dit moment de nummer vier in moderetail, de komende maanden nog twee andere winkels in Berlijn zal openen. Volgens anonieme bronnen neemt de moderetailer vanaf 2016 haar intrek in de twee filialen, allebei in het centrum van Berlijn. De retailer opende daar vorig jaar al haar grootste Europese winkel aan de Tauentzienstraße, vlakbij de Kurfürstendamm.

Uniqlo is onderdeel van Fast Retailing, een modegroep die ook eigenaar is van onder meer Helmut Lang, J Brand en Comptoir des Cotonniers. Het bedrijf sloot de eerste negen maanden van dit jaar af met een winststijging van 56,7 procent tot 854 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar. Uniqlo heeft op dit moment meer dan 1600 winkels in landen over de hele wereld. Europa is uitgegroeid tot één van de strategische markten van de retailer. Op dit moment wordt volgens TextilWirtschaft in alle Duitse handelssteden gezocht naar eventuele locaties voor Uniqlo.

Alles in de Belgische webshop van H&M voor 12,99

Het lijkt te mooi om waar te zijn: een nieuwe winterjas, een paar schoenen of een blouse kopen voor maar 12,99 euro per item. Door een technische fout in de Belgische webshop van H&M werd dat scenario gisteren heel even werkelijkheid.

Het Laatste Nieuws (HLN) bericht dat zowel goedkopere als duurdere kledingstukken tijdelijk 12,99 kostten in de H&M webshop. Een woordvoerster van het bedrijf vertelde aan HLN dat het ging om een storing, en dat het niet zeker was of klanten die een bestelling hadden geplaatst tijdens de storing ook een lagere prijs voor hun aankopen mochten betalen. Kort nadat HLN H&M had gebeld, waren de originele prijzen op de website weer zichtbaar.

Simon November, werkzaam bij het bedrijf Test Aankoop dat consumenten adviseert, zegt het volgende over de situatie: “Zodra een verkoper een product te koop aanbiedt met de prijs naar behoren aangegeven, is er sprake van een juridisch geldig aanbod.” Maar er is een uitzondering op die regel. November: “Klanten konden er wel van uitgaan dat in dit geval wel sprake was van een duidelijke vergissing van H&M. De aangegeven prijs is in zo'n geval dan ook niet heilig.”