(advertentie)
(advertentie)
Forever 21 wil meer winkels in Randstad

Goed nieuws voor consumenten die de winkel in de Kalverstraat mijden vanwege de drukte: Forever 21 is op zoek naar meer winkels in Nederland. Het Amerikaanse modebedrijf zoekt momenteel panden in de Randstad.

Hoeveel winkels Foverer 21 precies wil openen, is niet bekend. Tegen Retailnews.nl zegt Rob Cuijpers, commercieel en administratief directeur van Forever 21 in Europa, dat het bedrijf momenteel niet kijkt naar locaties buiten de Randstad.

Volgens Cuijpers is niet alleen de winkel in de Amsterdamse Kalverstraat druk, ook in de webshop is het veel drukker geworden, sinds Forever 21 in Nederland van start is gegaan, een jaar geleden.

Eerder dit jaar werd al bekend dat Forever 21 zijn zinnen heeft gezet op Europese markdominantie. De retailer onthulde toen plannen om de komende drie jaar vijftig nieuwe winkels te openen in grote steden in Frankrijk, Duitsland, Portugal, Italië, Polen, Tsjechië, Groot-Brittannië en Nederland.

In november vorig jaar werd de eerste paal geslagen van het nieuwe, Europese distributiecentrum van Forever 21 in Bergen op Zoom. De Amerikaanse moderetailer is al sinds 2010 actief in Bergen op Zoom, maar de huidige locatie was te klein voor de grootse ambities van Forever 21 op de Europese markt.

Internet kan niet zonder fysieke retail. En andersom

"Ruim een derde van onze klanten koopt zowel via internet als in de winkel en die klanten besteden gemiddeld meer dan consumenten die alleen online aankopen doen." Dat zei Eric Coorens van de Macintosh Retail Groep tijdens de 24e editie van het congres 'What's going on in (R)etailing?' dat donderdag plaatsvond in Amsterdam en waar Emerce over schrijft. Coorens bevestigde daarmee de stelling die Steven Bakker van de BAS Groep poneerde namelijk dat 'Pure players', bedrijven met alleen een webwinkel, in de toekomst gaan verdwijnen.

Volgens Bakker leveren fysieke winkels een betere conversie op dan internet. Dat betekent niet dat alle online activiteiten overboord moeten, want internet helpt die omzet van de fysieke winkel juist op weg. Het gaat om de combinatie zegt Bakker, om cross selling en omniservice. Volgens de oprichter van de BAS Groep, bekend van de MyCom winkels, draait het grootste deel van de pure internetwinkels verlies omdat ze de prijzen laag moeten houden.

"Een procent meer online traffic leidt tot een kwart procent meer omzet offline"

Bakker: "Een paar jaar geleden liepen omzetten van onze MyCom winkels zo sterk terug dat we overwogen ze te sluiten. Dat hebben we toen niet gedaan, omdat duidelijk werd dat onze klanten zich online oriënteerden voordat zij naar de winkel kwamen." MyCom is toen gaan sleutelen aan de klantreis die consumenten van het web naar de fysieke winkel moet brengen. Volgens Emerce zijn het de eerste stappen richting click & collect, een concept dat nu ook door een aantal grote mode- en schoenenretailers is ingevoerd. Bakker wijst erop dat 88 procent van de totale customer journey online plaatsvindt. "Ik heb berekend dat één procent meer online traffic leidt tot een kwart procent meer offline omzet."

Macintosh, moederbedrijf van onder meer Manfield, Invito en Brantano, richt zich volledig op de verkoop van schoenen. Een productgroep die volgens onderzoeksbureau Gfk overigens online beter verkoopt dan kleding. Macintosh introduceerde begin vorig jaar de nieuwe strategie onder de naam 'Rebalancing for profitable Growth', die gericht is op het versterken van de schoenenketens. Die strategie leidde in 2014 tot een omzetgroei van bijna zes procent, maar ook een nettoverlies van 101,6 miljoen euro.

Internet kan niet zonder fysieke retail. En andersom

Technologie moet nu voor meer conversie zorgen, zoals 3D scanners die de pasvorm bepalen en kunnen voorspellen wanneer kinderen een grotere maat nodig hebben. Maar Macintosh wil ook een slag maken met zijn leveranciers. Coorens: “Vroeger kochten we twee keer per jaar schoenen in en dan hoopte je maar dat die goed verkochten. Maar even vaak moest je onverkochte voorraden alsnog afprijzen. We hebben nu panels die nieuwe schoenen vooraf beoordelen en straks laten we klanten zelf hun ideale schoen ontwerpen.”

Coorens gaf toe dat Macintosh te lang heeft gewacht met investeren in de bestaande formules. “We hebben eerst geprobeerd de recessie uit te zitten. Maar het nieuwe Manfield is extreem succesvol met groeicijfers van veertig procent." Hoewel daaruit ook blijkt dat te lang is gewacht met vernieuwingen, heeft Manfield volgens de coo ‘iets bij de klant geraakt’. “Alle voorraad ligt nu in de winkel, waardoor het personeel steeds klanten kan blijven helpen.”

V&D en Sanoma lanceren ‘retailtainment’-concept

Warenhuis V&D gaat samenwerken met uitgever Sanoma om meer beleving op de winkelvloer te creëren. In het nieuwe ‘retailtainment-concept’ worden live events gekoppeld aan de mediakracht van Sanoma. Het concept wordt uitgerold in 15 vestigingen van V&D en alle mediatitels van Sanoma en SBS worden betrokken bij het project.

Consumenten willen op de winkelvloer verrast en geraakt worden, zegt V&D in een persbericht. Dat is onder andere gebleken uit feedback op de site blijmet.vd.nl, die het warenhuis heeft gelanceerd om meer inspraak te krijgen van consumenten. Het concept ‘retailtainment’ speelt in op de groeiende behoefte van consumenten, die meer beleving willen op de winkelvloer. De samenwerking met Sanoma beschouwt V&D als ‘een belangrijke stap in de nieuwe strategie’.

V&D en Sanoma lanceren ‘retailtainment’-concept

V&D en Sanoma organiseren samen wisselende events op de winkelvloer, die gekoppeld worden aan een titel van de uitgever. Dit kunnen zowel online als offline titels zijn, van zowel bladen als SBS. Adriana Hoppenbrouwer-Pereira, Marketing Director van V&D geeft een toelichting: “Samen geven we een nieuwe invulling aan media en bieden we een geïntegreerde on- en offlinepropositie die er tot op heden niet was, en waar onze klanten duidelijk om vragen. Zij willen meer fun en inspiratie in onze V&D-winkels.”

’Samenwerking biedt meerwaarde voor consument en adverteerder’

Voor Sanoma is de doelgroep van V&D erg interessant, zegt V&D. “In de 15 deelnemende warenhuizen komen meer dan een half miljoen bezoekers per week, vooral vrouwen in de leeftijd van 30 plus; een interessante doelgroep voor Sanoma, die al jaren haar doelgroep succesvol aan zich bindt met events als de Libelle Zomerweek en de Tina Dag,” zegt Hoppenbrouwer-Pereira. Louise van Nispen, domain director women van Sanoma voegt toe: “Met deze samenwerking brengen we de creativiteit van onze merken tot leven op de winkelvloer en bieden we een hele tastbare meerwaarde voor consumenten en adverteerders. Net zoals bij onze eigen events staan we op deze manier in direct contact met de consument en onze lezers.”

Van Nispen ziet al talloze mogelijkheden voor events waarbij de doelgroep van Sanoma gekoppeld wordt aan V&D. “Denk aan een Margriet Fit Challenge, waarbij lezers van Margriet worden opgeroepen om in V&D deel te nemen aan een Yoga workshop, in combinatie met een sportmerk. Aan de workshop is een kortingsactie voor een sportabonnement gekoppeld, en een winactie voor alle deelnemers. Of een van-Moe-naar-Mooi-metamorfose vanuit Ouders van Nu die jonge moeders weer stralend de winkel doet verlaten. Uiteraard in samenwerking met een cosmeticapartij.”

V&D en Sanoma lanceren ‘retailtainment’-concept

Hoe de samenwerking er precies uit zal gaan zien, wordt op 29 april duidelijk, als het eerste winkelevent van start gaat. Volgens Hoppenbrouwer gaat het om ‘een verhaal vertellen aan de consument’. “Door de media van Sanoma, denk aan de crossmediale merken Libelle, Margriet, Ouders van Nu en VIVA, en de winkels van V&D aan elkaar te koppelen, kunnen we op de winkelvloer een verhaal vertellen. Consumenten kunnen niet alleen over nieuwe producten en ideeën lezen, maar ze ook zien, aanraken, geïnspireerd raken door de evenementen die op de winkelvloer plaats vinden. Daarna kunnen zij de producten direct aanschaffen, in de winkel.”

De afgelopen maanden verkeerde het warenhuis in zwaar weer en balanceerde het op het randje van faillissement. Het nieuwe concept is een van de eerste stappen die V&D zet om het warenhuis weer te profileren in de Nederlandse winkelstraat. De eerste reacties zijn positief, zegt Hoppenbrouwer.

Kledingketen Coolcat gaat een nieuwe koers varen. Deze week heeft de keten een winkel in Tilburg geopend met een nieuwe concept, waarin ‘beleving, trends en fun’ centraal staan. De Tilburgse Coolcat vormt de basis voor alle nieuwe winkels die het bedrijf dit jaar opent, meldt het Brabants Dagblad.

De nieuwe winkel moet een mengeling van arcade en een kledingwinkel voor tieners worden. “Het werd tijd voor een nieuw imago, het is veel lichter dan onze normale winkels, het ziet er industrieel uit,” licht Alvarez toe aan de Brabantse krant. Het nieuwe pand bevindt zich aan de Heuvelstraat en heeft 850 vierkante meter vloeroppervlakte. De winkel heeft twee verdiepingen, die zijn ingericht op tieners en kinderen.

Brand & PR manager Dunja laat weten: "In deze winkel wil Coolcat de aandacht vestigen op beleving, trends en fun. Deze frisse, lichte winkel wordt een echte hangout voor jongeren waarbij fun centraal staat. De nieuwste trends op het gebied van gamen, online shoppen en social media zijn volop aanwezig. Zo is de winkel voor iedereen anders in gebruik en ben je 24/7 connected." Tilburg krijgt de primeur 'omdat het een belangrijke winkelstad voor ons is'.

Coolcat had overigens al een winkel aan de Heuvelstraat, die vanaf nu verder gaat als outletwinkel. De keten heeft 130 winkels in Nederland, België, Frankrijk en Luxemburg.

Na het faillissement in januari lukte het een deel van de winkels van familiebedrijf Thom Broekman om een doorstart te maken. Zo hoefden de vestigingen in Haarlem en Utrecht hun deuren niet te sluiten, evenals de vestiging in Bussum. Maar het is de overige winkels niet gelukt om een doorstart te maken, en daarom wordt de inboedel vanaf nu geveild.

De inventaris van de overige winkels zal vanaf nu geveild worden via online veilingbedrijf Daan Auctions. De volledige winkelinventaris bestaat onder andere uit verlichting, displays, paspoppen, winkelstellingen, kassasysteem en detectiepoorten. De veiling loopt vanaf nu tot 21 april 2015.

Het 178 jaar oude familiebedrijf werd 19 maart 1837 opgericht in de Lange Elisabethstraat in Utrecht en kreeg in 2012 nog het predicaat 'Hofleverancier in naam der Koningin'. De keten Thom Broekman ging half januari failliet door een teruggelopen omzet en een opgelopen schuld bij ING. Volgens curator Hendriks kwam het faillissement ‘door veranderende marktomstandigheden’. De drie winkels in Utrecht zijn overgenomen door oud-directeur Thom Broekman zelf. Het gaat om de Utrechtse winkels met ‘Thom Broekman’ op de gevel en om de ‘Rode Winkel’.

Voor het faillissement had het bedrijf acht jeanswinkels onder de naam De Rode Winkel en tien herenmodezaken onder de naam Thom Broekman.

Een tekort aan distributiecentra ligt op de loer als gevolg van de grote vlucht van online winkelen. Dat zegt logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis in de Telegraaf.

Prologis verwacht dat winkelen via internet nog fors gaat toenemen de komende jaren. In het afgelopen jaar werd er al een toename van 8,4 procent gemeten en van elke 100 euro wordt er bijna 6 euro online uitgegeven. In de komende jaren zal 10 van de 100 euro online worden besteed, is de verwachting. Veel Nederlanders bestellen vooral kleding, elektronica of een nieuwe wasmachine online.

Bij kledingaankopen komt de helft van de orders weer terug. “Vroeger was dat verspreid over tientallen winkels, die bevoorraad werden uit één distributiecentrum. In de nieuwe situatie zijn er slechts drie distributiecentra nodig,” zegt Dirk Sosef, directeur strategie van Prologis in de Telegraaf. Hij ziet een verschuiving van interesse van winkelvastgoed naar distributiecentra.

De komende jaren zit de vastgoedbehoefte voor e-commerce vooral bij het midden- en kleinbedrijf, met als gevolg dat de populaire regio’s alleen nog maar drukker zullen worden. In Nederland zijn dat vooral de Randstad, regio Utrecht en de as Venlo-Bergen op Zoom. Wehkamp is een van de e-commerce giganten die onlangs startte met de bouw van een nieuw distributiecentrum, en ook Albert Heijn breidt uit met distributie. In Sittard verrijst momenteel het grootste distributiecentrum van Nederland, waar meerdere retailers zich zullen vestigen.

Er waren wat strubbelingen, maar de Bijenkorf kan nu toch opgelucht ademhalen. De Raad van State heeft de uitbreidingsplannen voor het filiaal in Utrecht goedgekeurd.

Het warenhuis was al druk bezig met verbouwen van het pand in Utrecht toen de Raad van State medio juni vorig jaar, het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning voor de uitbreiding vernietigde. Stichting Wijk C Komitee en Hoog Catharijne B.V. waren tegen de besluiten in beroep gegaan. Volgens hen zou de uitbreiding meer luchtvervuiling opleveren, omdat het Utrechtse warenhuis dat volgens de nieuwe ‘premium experience strategie’ wordt uitgebreid extra autoverkeer zal gaan trekken. Ook stelden zij dat De Bijenkorf onvoldoende extra parkeerplaatsen zou creëren.

De Raad van State oordeelt nu dat de parkeerproblemen zijn aangepast. De transformatie van het warenhuis heeft inmiddels acht maanden vertraging opgelopen, meldt RTV Utrecht.

Denham en Supertrash naar Batavia Stad

Jeansmerk Denham heeft een outlet store geopend in factory outlet center Batavia Stad in Lelystad. Ook Supertrash opent binnenkort een winkel met restpartijen in het koopjesparadijs.

Denham is bezig met een flinke retailexpansie. Onlangs opende het Nederlandse jeanslabel een eerste winkel in Antwerpen, op de Lombardenvest. In Nederland opende een Men Denim Bar, in Amsterdam en in het Japanse Nagoya kwam een nieuwe monobrandstore. Later dit jaar staat er nog een winkelopening gepland in het Duitse Düsseldorf.

Foto: Denham Antwerpen

River Island groeit verder in Nederland

Den Haag krijgt de vijfde River Island-winkel van Nederland. Op 25 april opent de Britse modeketen de winkel aan de Grote Marktstraat.

De nieuwe winkel is gevestigd in een hoekpand waarbij de hoek van de begane grond geheel uit ramen bestaat en de buitenkant van het gebouw is versierd met River Island graphics.

Op de begane grond van 430 vierkante meter groot, gaat de retailer vrouwencollectie verkopen. Mannen kunnen hun hart ophalen op een oppervlakte van 275 vierkante meter. Ook is er een gedeelte voor kinderen, samen met de herencollectie op de eerste verdieping. De winkel telt in totaal eenentwintig paskamers.

CEO Ben Lewis laat in een persbericht weten dat het altijd zijn ambitie was om te groeien in Nederland. "Den Haag voelde als de logische volgende stap."

In 2006 ging de eerste winkel van River Island in Nederland open aan de Kalverstraat in Amsterdam. In 2009 kwam er een tweede filiaal bij in Linea Nova in Rotterdam. Inmiddels heeft het bedrijf een tweede winkel in Rotterdam geopend en een filiaal in Alkmaar.

The Kooples wil groeien in Benelux

Het Franse merk The Kooples heeft een agentschap in de arm genomen in de Benelux. Het bedrijf wil na tweehonderd monobrandwinkels in Frankrijk en vijf filialen in de Benelux, focussen op groothandel.

Het bedrijf koos voor de Antwerpse agentuur Newlook-Fashiondeal. Het bedrijf vertegenwoordigt momenteel merken als Vanessa Bruno, MSGM, Maison Margiela en Iro. Wat de ambities van het agentschap met The Kooples precies zijn, is niet bekend gemaakt.

Het merk werd in 2008 opgericht door Alexandre, Laurent en Raphaël Elicha, de drie zonen van Tony Elicha, oprichter van Comptoir des Cotonniers. The Kooples heeft een sterk concept: het merk biedt tailored fashion voor dames en heren. In de marketingcampagnes spelen aantrekkelijk stelletjes - bekend en minder bekend - de hoofdrol. In het aanbod is vooral veel strak gesneden jasjes, broeken en bloesjes. Sinds vier jaar is er een sportieve lijn met meer casual items.