Ralph Lauren breidt uit in Europa

Ralph Lauren breidt uit en heeft de eerste winkel van Ralph Lauren Polo geopend in Europa, namelijk in Rome. De opening maakt deel uit van de nieuwe strategie van het merk. Met de nieuwe strategie wil het merk een duidelijke verdeling maken in het aanbod van de premium collecties en de meer commerciële Polo Ralph Lauren-lijn.

De winkel bestaat uit 465 vierkante meter verdeeld over 2 verdiepingen en ligt op de hoek van Via del Corso en Via Frattina. De sfeer is geïnspireerd door Americana, een stijl die de oude cultuur van de Verenigde Staten weergeeft. In de winkel kun je terecht voor de Polo menswear collectie, inclusief de nieuwe sportlijn.

In Londen zal deze zomer ook een nieuwe Polo Ralph Lauren winkel openen. Deze zal aan Regent Street, op de hoek van New Burlington Street, gevestigd worden. De winkeloppervlakte is ruim 5.000 vierkante meter verdeeld over 3 verdiepingen. Anders dan de winkel in Rome zal de Londense winkel ook dameskleding verkopen.

Polo Ralph Lauren heeft 15 winkels verdeeld over de Verenigde Staten, Latijns-Amerika, Azië, Midden-Oosten en Oost-Europa.

Beeld: ralphlauren.com

Björn Borg neemt distributie Benelux voor eigen rekening

De Zweedse sportkledingfabrikant Björn Borg heeft de samenwerking met de distributeur voor Nederland, België en Luxemburg beëindigd en zal de distributie voor deze markten in de toekomst zelf oppakken. Dat heeft het merk bekendgemaakt via een persbericht.

Het merk Björn Borg werd succesvol in de Benelux met behulp van de Baseline Groep, die bestaat uit de Nederlandse Brand Management BV en de Belgische Brand Management BVBA. Zij zal nog vier jaar zorg dragen voor de distributie tenzij de partijen samen anders besluiten. “De markt is veranderd en we verwachten de distributie beter te kunnen leiden van binnenuit, daarom hebben we besloten de samenwerking te beëindigen,” laat CEO Henrik Bunge weten.

Het merk ziet grote overeenkomsten tussen de Benelux en de markten die zij op dit moment zelf al beheren. Door ook deze markten zelf te gaan beheren, hoopt het bedrijf nauwer met klanten en partners te kunnen samenwerken.

De Benelux, en dan met name Nederland, is van groot belang voor het label. In de eerste helft van 2015 werd 27 procent van de totale omzet van 230,3 miljoen Zweedse kroon (24 miljoen euro) geboekt op de Nederlandse markt. De Nederlandse markt is al jaren de grootste.

Ongeveer een jaar geleden verhuisde de productie- en ontwerpafdeling van Björn Borg ook al van Nederland naar het hoofdkantoor in Zweden.


Nieuwe strategie voor Mango

Mango heeft een nieuwe strategie gelanceerd: sneller en directer. Vanaf februari, als de nieuwe lente-/zomercollectie 2016 in de winkel komt te hangen, zal het assortiment iedere twee weken ververst worden.

Daarnaast zal het merk ook maandelijks een nieuwe reclamecampagne lanceren. Om up to date te blijven met trends in de winkels zal ook de content op de website iedere twee weken vernieuwd worden.

Vanwege de snelheid van de fast fashion world en om meer digitial te communiceren, zullen er geen catalogussen meer worden geproduceerd. Voorheen werden er elk jaar 22 miljoen exemplaren verspreid. Vanaf nu zal de communicatiestrategie zich richten op online kanalen: de website, RSS en apps, voorzien van ‘meer up-to-date, dynamische en innovatieve content’.

Het Spaanse Mango heeft meer dan 2.700 winkels in 109 landen. Het bedrijf sloot boekjaar 2014 af met een omzet van 2,02 miljard euro, een stijging van 9,3 procent. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 223 miljoen euro. Bij de publicatie van de jaarcijfers van 2014 liet Mango al weten 300 miljoen euro te investeren in nieuwe winkels, verbouwingen van winkels, logistieke systemen en IT oplossingen in 2015.

Beeld: Mango

Infographic - Wat e-tailers kunnen verwachten van de winkelmaand december

Als er één maand is die voor retailers het verschil kan maken, dan is het wel december. Maar liefst 20 procent van alle online uitgaven van 2015 zullen worden gedaan in de laatste maand van het jaar, voorspelt online modeplatform Stylight op basis van resultaten uit de Adobe Digital Index.

Bekijk de infographics hieronder voor de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.

Wil je meer achtergrond informatie over wat de consument precies gaat uitgeven, wat de drukste dagen zijn en de decemberuitgaven per land? Klik dan hier voor het diepte artikel.

Infographic - Wat e-tailers kunnen verwachten van de winkelmaand december

Infographic - Wat e-tailers kunnen verwachten van de winkelmaand december

Infographic - Wat e-tailers kunnen verwachten van de winkelmaand december

Infographic - Wat e-tailers kunnen verwachten van de winkelmaand december

Credit infographics: Stylight


COS breidt uit in Europa

COS, de zusterformule van H&M, heeft twee nieuwe markten betreden in Europa: Luxemburg en Hongarije. Dat meldt Sportswearnet.

De winkel in Luxemburg heeft een enkele verdieping, waar zowel de heren- als damescollectie verkrijgbaar is. De winkel in Budapest beslaat zo’n 467 vierkante meter en daar zijn zowel de heren-, dames- als kindercollectie te koop.

COS (Collection Of Style) werd in maart 2007 gelanceerd. Het eerste filiaal werd gevestigd aan Regent Street in Londen. Het merk staat bekend om de minimalistische stijl en het prijsniveau ligt iets boven dat van H&M. Hoewel H&M geen resultaten van afzonderlijke formules bekend maakt, heeft het bedrijf wel laten weten meerdere malen ‘verrast’ te zijn door COS. Sinds 2014 werkt het zusje van H&M hard aan een mondiale uitbreiding in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. Zo opende COS ook filialen in New York en Los Angeles.

Beeld: Facebook COS

Zoe Karssen opent eerste brandstore in thuisstad Amsterdam

Modelabel Zoe Karssen heeft haar eerste winkel geopend. Het merk is vanaf nu te vinden op de Reestraat: een van de Negen Straatjes in Amsterdam.

“We geloven dat de Negen Straatjes het winkelgebied is dat het beste bij ons merk past, omdat de wijk gevuld is met unieke winkels,” laat een woordvoerder van het merk schriftelijk weten. De winkelinrichting kan volgens de woordvoerder worden omschreven als modern en minimalistisch. Bij de brandstore, die een grootte heeft van 93 vierkante meter, wordt de volledige collectie van het damesmerk verkocht.

Zoe Karssen werd in 2010 opgericht door Zoe en Quince Karssen. Het merk heeft op dit moment ruim 700 verkooppunten in dertig landen, waaronder in de Verenigde Staten, België en Groot-Brittannië. In Nederland heeft het merk ongeveer 85 verkooppunten.

Wat kunnen e-tailers verwachten van de winkelmaand december?

Als er één maand is die voor retailers het verschil kan maken, dan is het wel december. Met de feestdagen in het vooruitzicht, is dit voor veel consumenten de maand bij uitstek om groots in te kopen. Niet geheel verrassend blijkt met name het internet een populaire winkelbestemming: maar liefst 20 procent van alle online uitgaven van 2015 zullen worden gedaan in de laatste maand van het jaar, voorspelt online modeplatform Stylight op basis van resultaten uit de Adobe Digital Index.

Wil je meer informatie over wat de consument precies gaat uitgeven, wat de drukste dagen zijn en de decemberuitgaven per land, maar heb je geen tijd om het hele artikel te lezen. Klik dan hier voor de 30-seconden-versie.
Wat kunnen e-tailers verwachten van de winkelmaand december?

Amerikaanse consumenten geven gezamenlijk het meeste uit

Vooral in de Verenigde Staten zullen in december veel online winkelmandjes worden gevuld: de totale verwachte omzet van de e-commerce komt hier neer op 74,7 miljard euro, waarmee het de grootste online markt van de wereld is. Voor Amerikaanse consumenten zijn Black Friday en Cyber Monday traditiegetrouw de belangrijkste dagen om te winkelen door de hoge kortingen die op beide dagen worden aangeboden. Terwijl Google eerder voorspelde dat consumenten hun aankopen steeds meer uitstellen omdat ´elke dag een winkeldag´ is, brak Cyber Monday in de Verenigde Staten dit jaar alle records. Adobe had voorspeld dat op deze dag 2,82 miljard dollar (2,67 miljard euro) zou worden uitgegeven, maar uiteindeljik kwam de teller neer op 3 miljard dollar (2,83 miljard euro): drie keer zoveel als de omzet die winkeliers op een gemiddelde dag binnenhalen.

Wat kunnen e-tailers verwachten van de winkelmaand december?

Dit zijn de drukste dagen voor e-tailers in Europa

Maar ook aan de andere kant van de oceaan belooft december een drukke maand te worden voor e-tailers. Uit Adobe´s rapport blijkt wel dat Europeanen iets later beginnen met winkelen dan Amerikaanse consumenten. In België en Nederland beginnen consumenten als laatst met het doen van inkopen voor de feestdagen: naar verwachting zullen webwinkels in beide landen de meeste klanten pas verwelkomen op 14 december.

Over het algemeen zullen Europese winkeliers hun hoogtepunt volgende week beleven op 7 en 8 december. Op deze dagen kopen consumenten uit onder andere Duitsland, Spanje en Frankrijk namelijk het meest. Tegelijkertijd zijn consumenten op deze drukke dag ook bereid om meer uit te geven, want gemiddeld wordt in de genoemde landen anderhalf keer meer uitgegeven dan op een reguliere dag. Tegen de tijd dat de drukste online winkeldag in Duitsland, Spanje en Frankrijk erop zit, is de buit bij Britse consumenten allang binnen. In Groot-Brittannië worden de meeste inkopen namelijk al gedaan op Black Friday, die dit jaar op 27 november viel.

Wat kunnen e-tailers verwachten van de winkelmaand december?

December blijkt het meest duur voor Britse consumenten

Dat in december veel drukte kan worden verwacht staat wel vast, maar wat geven consumenten tijdens deze maand daadwerkelijk uit? Wanneer wordt gekeken naar de uitgaven per persoon, is de feestmaand het meest duur voor Britten. Per persoon geven zij tijdens deze maand 416 euro uit. Ook Nederlandse en Duitse consumenten schromen niet om in december uit te pakken, blijkt uit de decemberuitgaven van respectievelijk 365 euro, en 311 euro. Van de elf onderzochte Europese landen staat Italië onderaan met een gemiddeld bestedingsbedrag van 235 euro per persoon, en ook in Noorwegen (236 euro) en Frankrijk (247 euro) blijkt in de decembermaand relatief weinig te worden uitgegeven.

Wat kunnen e-tailers verwachten van de winkelmaand december?

Tot slot heeft Stylight ook een voorspelling gemaakt van de items waar vrouwelijke consumenten hun geld in ieder geval aan zullen uitgeven deze maand. Het platform heeft hiervoor gekeken naar de populairste zoekopdrachten van de afgelopen twee maanden. Vooral jurken blijken populair: op dit item werd namelijk het vaakst gezocht in Nederland, Frankrijk, Noorwegen en de Verenigde Staten. Tussen de verschillende landen bestonden wel kleine verschillen, want terwijl Amerikaanse vrouwen deze winter bijvoorbeeld het vaakst voor een maxi jurk kiezen, werd in Noorwegen juist voornamelijk gezocht naar korte jurken. Belgische en Duitse webshops doen er goed aan te zorgen voor een ruim aanbod aan jassen, en in Groot-Brittannië kunnen e-tailers een run op kersttruien verwachten. Als de recordbrekende Cyber Monday die Amerikaanse retailers eerder deze week beleefden kan worden gezien als een voorbode voor de rest van december, belooft deze maand een goede afsluiter te worden.

Credit infographics: Stylight

Foto: Harvey Norman Blog


Tilburg vreest dat referendum leidt tot afhaken Primark

De problemen rond Primark in Tilburg zijn nog steeds niet opgelost: het kan namelijk nog even duren voordat er met de bouw gestart kan worden. Een mogelijk referendum kan er toe leiden dat de bouw van Primark pas over een jaar kan beginnen.

Er zijn 8.500 handtekeningen van stemgerechtigden nodig om het referendum te organiseren. Op dit moment zijn er al ruim 6.000 handtekeningen verzameld en verwacht wordt dat over 2 weken alle handtekeningen binnen zijn. Dan pas beslist de gemeenteraad van Tilburg in januari of het referendum er ook echt komt. Het referendum staat gepland voor 8 juni 2016.

Wethouder Erik de Ridder is bang dat Primark afhaakt als de bouw pas over een jaar kan starten, meldt het Brabants Dagblad. De Ridder is bezig een brief op te stellen aan de keten om ze op de hoogte te brengen van de huidige situatie en zo een schadeclaim te voorkomen wanneer de gemeente toezeggingen niet na komt. “Investeerders willen weten waar ze aan toe zijn,” laat hij het nieuwsblad weten.

Eerder waren er ook al problemen rond de komst van Primark naar Tilburg. Vastgoedpartij Royalton Hill spande toen al een kort geding aan tegen de gemeente Tilburg. Zij vonden dat het bouwbedrijf dat het pand van de winkelketen zou realiseren ongeoorloofde staatssteun van de gemeente had gekregen. De gemeente Tilburg ontkende de beschuldigingen en kreeg gelijk van de rechter.

Nieuwe winkelconcept voor Pull & Bear in Madrid

Pull & Bear heeft een nieuw winkelconcept gepresenteerd in de flagshipstore in Madrid. In de nieuwe stijl ligt de nadruk op de collecties zelf, en minder om de aankleding van de winkel zelf. Dat meldt moederbedrijf Inditex.

De nieuwe winkel aan de Calle Hermosilla, die maar liefst 1.000 vierkante meter winkeloppervlakte telt, is de grootste vestiging van het merk tot nu toe. Het pand heeft twee verdiepingen, waarbij de vrouwencollectie op de begane grond is geplaatst. De herencollectie en loungeruimte zijn te vinden in de kelder van het pand.

Het nieuwe winkelconcept focust zich op de Californische stijl van het merk, inclusief iconisch surfersbusje en LED-displays. Het nieuwe uiterlijk van de winkel kenmerkt zich door een helderder lichtplan, lichtere kleuren en een simpelere aankleding, waardoor de aandacht meer op de collecties zelf wordt gelegd.

In het pand zelf is veel aandacht voor ‘Mediterraanse texturen’, zoals marmer, baksteen, thermale klei, beton, grenen en kurk. Door de open opstelling komt er veel natuurlijk licht binnen, dat de focus legt op de kleding. Het is niet bekend of Inditex het nieuwe concept verder gaat uitrollen.

Beeld: Inditex

StyleLounge werkt samen met Zara

StyleLounge, een online vergelijkingsplatform, heeft een deal gesloten met Zara. Er komen 4.000 artikelen van de Spaanse modeketen op het platform. De nieuwe items van Zara zullen op de sites in Nederland, Duitsland en Frankrijk beschikbaar zijn. Dat meldt Retailnews.

StyleLounge is de enige online vergelijker die op deze manier met Zara samenwerkt, zegt het online platform zelf. CEO en oprichter Johannes Heinen laat weten ‘zeer verheugd te zijn dat ze in staat waren om Zara te overtuigen’.

StyleLounge werd begin 2015 gelanceerd en geeft een vergelijking tussen prijzen en beschikbaarheid van kleding- en lifestyleproducten. Meerdere partijen gaven StyleLounge afgelopen zomer een kapitaalinjectie van in totaal 2,3 miljoen euro, waaronder Neckermann-eigenaar Axivate Capital.

Beeld: Facebook Stylelounge NL