(advertentie)
(advertentie)

Zalando's Zalon moet op korte termijn in Nederland beschikbaar komen. Volgens Benelux directeur Donna Darthuizen gaat de Duitse webgigant de dienst 'zeer binnenkort' ook in Nederland lanceren. Dat heeft ze verteld aan Emerce.

Zalon is het curated shopping platform van Zalando. Dat houdt in dat consumenten hun wensen kenbaar kunnen maken en stylisten vervolgens een pakket samenstellen met kledingstukken. De service is vergelijkbaar met personal shopping services als die van The Cloakroom, Outfittery, Suitcase en House of Einstein.

Zalando werkte in het geheim al een tijdje aan het project. De service ging onlangs in Duitsland live.

Abercrombie & Fitch verliest in hoofddoekzaak

Het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft in het voordeel van Samantha Elauf geoordeeld, de moslim vrouw die beweerde dat Abercrombie & Fitch haar een baan had geweigerd vanwege haar hoofddoek. De Hoge Rechter gaf de federale overheidsinstelling Equal Employment Opportunity Commission (EEOC) gelijk, die Abercrombie & Fitch had aangeklaagd op grond van discriminatie vanwege de dresscode van het bedrijf.

De rechtbank zei dat Elauf slechts hoefde aan te tonen dat haar wens om daar te werken een motiverende factor was in de beslissing van Abercrombie & Fitch om haar aan te nemen. “Een werkgever mag een geloofsovertuiging, bevestigd of niet, geen rol laten spelen in beslissingen over medewerkers,” luidt het oordeel. Advocaten laten weten dat ze beschermd wordt door de Civil Rights Act uit 1964, die iedereen beschermt die werk wordt geweigerd op basis van religie, tenzij de werkgever van mening is dat de religieuze overtuiging van de medewerker van negatieve invloed is op het bedrijf en de business.

Abercrombie & Fitch verliest in hoofddoekzaak

Abercrombie & Fitch betoogde dat Elauf niet specifiek om een uitzondering van de kledingcode had gevraagd, op grond van religie. “De werkgever vermoedde op z’n minst dat de uiting een religieuze was,” stelt rechter Antonin Scalia, doelend op de hoofddoek. “Het weigeren om haar aan te nemen werd gemotiveerd door de wens om religieuze uitingen te ontwijken; en dat is genoeg.” Maar Abercrombie & Fitch ontkennen dat er sprake is van discriminatie op basis van religie. “Abercrombie & Fitch heeft een duurzame relatie met diversiteit en integratie, overeenkomstig met de wet, en heeft talloze vrijstellingen verleend, inclusief hijabs,” zegt woordvoerder Charlene Benz. We zullen ons beraden op volgende stappen in het proces.”

"Ik was een tiener die van mode hield en stond te popelen om te werken voor Abercrombie & Fitch," zei Elauf, als onderdeel van de verklaring van de EEOC's. "Naleving van mijn geloof had me niet moeten weerhouden van het krijgen van een baan.”

Abercrombie & Fitch verliest in hoofddoekzaak

Rechtszaak Abercrombie & Fitch over hoofddoek duurt al jaren

De zaak gaat over de toenmalige 17-jarige Samantha Elauf, die in 2008 solliciteerde op een salesfunctie op de kinderafdeling van Abercrombie & Fitch in Tulsa, Oklahoma. Ze kreeg de baan niet, omdat ze door het dragen van een hoofddoek niet voldeed aan het kledingbeleid van de retailer. In 2009 spande de Amerikaanse Equal Employment Opportunity Commission een rechtszaak aan wegens discriminatie. “Ik kom niet alleen op voor mijn eigen rechten, maar voor alle mensen die hun geloof niet willen verbergen tijdens hun werk,” zei Elauf eerder.

Elauf droeg bij haar sollicitatie een zwarte hoofddoek of hijab, maar vroeg niet om toestemming om de hoofddoek tijdens haar werk te dragen indien ze de baan kreeg. De Islam vereist echter wel dat vrouwen voor hun adolescentie een hoofddoek dragen in de aanwezigheid van volwassen mannen buiten hun directe familie. Abercrombie & Fitch weigerde vervolgens haar de functie, met als argument dat het dragen van een hoofddoek de ’Look Policy’ zou schenden. Het beleid schrijft immers voor dat medewerkers kleding dragen die ook verkocht wordt in de winkels.

Abercrombie & Fitch verliest in hoofddoekzaak

Uitspraak Hoge Gerechtshof: Abercrombie & Fitch verliest

De zaak die door de Equal Employment Opportunity Commission werd aangespannen, diende al in 2011. De U.S. District Court gaf de organisatie gelijk en een jury oordeelde dat Abercrombie & Fitch een schadevergoeding van 20.000 dollar aan Elauf moest betalen. Maar een hoger beroep in 2013 keerde het oordeel: de 10th U.S. Circuit Court of Appeals oordeelde in het voordeel van Abercrombie & Fitch.

De uitspraak van de hoge rechter zal ongetwijfeld ook gevolgen hebben voor andere grote bedrijven in de Verenigde Staten. "Het besluit van de Hoge Raad bevestigt het fundamentele recht om iemands geloof vrij te kunnen uitoefenen, zonder angst dat de mogelijkheid om de Amerikaanse droom na te streven wordt ontzegd," zei senior advocaat van de Sikh Coalitie Gurjot Kaur in een verklaring. “In het kielzog van deze beslissing worden alle Amerikaanse werkgevers er ondubbelzinnig aan herinnerd dat diversiteit en religieus pluralisme in het hart zit van het Amerikaanse merk.” Michael Droke van het advocatenkantoor Dorsey & Whitney stelt dat de beslissing betekent dat werkgevers hun handboeken en beleid moeten gaan herzien; er moeten handleidingen komen om te bepalen welke onderwerpen discriminatie kunnen veroorzaken. "Deze zaak verandert de normen die gelden voor werkgevers drastisch, omdat het de eis wegneemt dat een werknemer of kandidaat een religieuze overtuiging moet hebben, als het motief van de werkgever later wordt beschouwd als een overtreding," zei hij.

Abercrombie & Fitch verliest in hoofddoekzaak

Amerikaanse Hooggerechtshof oordeelde in het voordeel van de islamitische vrouw

“Ons bedrijf blijft erop gefocust dat het bedrijf een open minded en tolerante werkomgeving blijft voor alle huidige en toekomstige winkelmedewerkers.” Abercrombie & Fitch stond er tot begin dit jaar om bekend dat het winkelpersoneel met enigszins pikante kleding in de winkel zette. De verkopers werden verplicht om te voldoen aan de zogeheten ‘Abercrombie-stijl’, omschreven als ‘klassiek East Coast, collegiale stijl’. Daarnaast mochten werknemers geen petjes dragen en ook de kleur zwart was uit den boze. Hoewel hoofddoeken niet expliciet verboden waren, werd elke afwijking van de kledingcode wel gezien als een reden voor disciplinaire maatregelen, waaronder ontslag, op grond van ‘een negatieve invloed kunnen hebben op het bedrijfsimago, -merk en verkoop’.

In april werden er echter een grote imagoplannen aangekondigd. Abercrombie & Fitch ging meer focussen op diversiteit en gastvrijheid op de winkelvloer. Het bedrijf lanceerde een minder strikte dresscode, en de zogeheten ‘Hairstyle Guide’ en de ‘Closed Toe Shoe List’ zijn verdwenen. Winkelpersoneel wordt niet langer ingehuurd op basis van lichaamstype; ze zijn niet langer ‘modellen’ maar ‘vertegenwoordigers van het merk’. Ook zullen shirtloze modellen of strandwachten niet meer worden gebruikt voor evenementen. Het nieuwe marketingbeleid focust nu op ‘vriendelijk en relaxed’, meer zoals het merk American Eagle Outfitters. “We hebben inmiddels aanzienlijke verbeteringen aangebracht in ons winkelbeleid, met een nieuwe ‘Look Policy’ en een nieuwe kledingcode die het voor medewerkers mogelijk maakt om meer individualistisch te zijn,” stelt woordvoerder Charlene Benz. Terechtwijzend: “Deze zaak heeft betrekking op gebeurtenissen die plaatsvonden in 2008."

De eerste winkel van TK Maxx komt waarschijnlijk in de binnenstad van Groningen. Volgens Dagblad van het Noorden heeft de Amerikaanse outletformule zijn oog laten vallen op het winkelpand aan de Guldenstraat 20.

Volgens de regionale krant wil de koopjeswinkel ook filialen openen in Enschede, Arnhem en Eindhoven. TK Maxx en Gulden Stand Beheer in Amsterdam, eigenaar van het pand in Groningen, houden hun lippen nog stijf op elkaar.

Groningen zou een logische keuze zijn, omdat daar geen factory outlet centra zijn. Huib Lubbers, directeur en retailadviseur bij het Retail Management Center, zei eerder tegen FashionUnited dat centra van grote steden logischer zouden zijn. Volgens Carin Frijters oprichter van CF Retail en schrijver van het boek Prikkel de koopknop en Retailtheater, is spreiding vooral belangrijk. Ik denk aan alle grote steden, niet alleen in Amsterdam en Rotterdam, maar ook in Eindhoven, Arnhem en Groningen. Spreiding is belangrijk. Anders kennen opnieuw slechts een paar mensen het bedrijf."

Vijftien jaar geleden was TK Maxx ook actief in Nederland. Toen was het geen succes. Lees hier hoe retailexperts denken over de terugkeer van het bedrijf.

Gevolgen herinrichting P.C. Hooftstraat voor winkeliers onduidelijk

Het duurt niet lang meer: in de zomermaanden juni, juli en augustus krijgt de P.C. Hooftstraat een fikse opknapbeurt. En hoewel de straat erop vooruit gaat, zou het zomaar kunnen dat het voor winkeliers slecht uitvalt. Dat stelt vastgoedadviseur Cushman & Wakefield in een nieuw rapport over de winkelstraat.

De trottoirs van de meest luxe winkelstraat van Nederland zal aan beide zijden van de straat verbreed worden deze zomer. Daarnaast zal een van de twee parkeerstroken aan de P.C. Hooftstraat verdwijnen, om zo meer ruimte te maken voor het fietspad.

Gevolgen herinrichting P.C. Hooftstraat voor winkeliers onduidelijk

“Het is nog onbekend hoe deze plannen uitpakken en wat de gevolgen zullen zijn voor de retail in de straat,” zegt Cushman & Wakefield. “Parkeerplaatsen aan beide zijden van de straat stellen bezoekers in staat hun auto voor de winkels te parkeren, gemakkelijk in en uit te stappen, maar volgens de vastgoedadviseur hebben bezoekers die hun privacy waarderen dit altijd beschouwd als een van de unieke voordelen van de P.C. Hooftstraat. “Het is daarom twijfelachtig of deze bezoekers de straat in het vervolg nog steeds als attractief zullen zien vanuit het oogpunt van privacy.” En dus kan het nieuwe inrichtingsplan best wel eens nadelig zijn voor de winkeliers. “Minder parkeerplaatsen zal hoogstwaarschijnlijk een negatieve invloed hebben op de omzet in de straat.” Daarnaast hebben bredere trottoirs nog een nadeel, zegt Cushman & Wakefield. “Alhoewel brede trottoirs mogelijkheden bieden meer bezoekers te ontvangen omdat er meer ruimte is om te lopen, kunnen ze er ook toe leiden dat de straat in de toekomst meer gezien wordt als een passage in plaats van als winkelstraat.”

Opknapbeurt voor de P.C. Hooftstraat

Bij de herinrichting is goed gekeken naar het pas gerenoveerde Rijksmuseum om de hoek. Het straatbeeld van brede trottoirs met rode stenen wordt doorgetrokken naar de P.C. Naast het sneuvelen van een parkeerstrook over de gehele straat komen er op de nieuwe trottoirs bankjes, fietsparkeerplekken en een stuk of tien bomen. De rijbaan wordt voorzien van drempel met oversteekplaatsen, zodat het verkeer wordt vertraagd en het gemakkelijker wordt om over te steken. Ook wordt overwogen om duurparkeren in te voeren om korte metten te maken met de vele bouwbusjes die hele dagen in de straat blijven staan en lokale retailers een doorn in het oog zijn.

Gevolgen herinrichting P.C. Hooftstraat voor winkeliers onduidelijk

P.C. Hooftstraat profiteert van ligging en internationale toerist

De internationale, vooral niet-Europese, toerist is van groot belang voor de bestedingen in het topsegment van luxury retail, stelt Cushman & Wakefield. De P.C. Hoofstraat profiteert in hoge mate van de ligging in het Museumkwartier. Zo heeft de heropening van het Rijksmuseum tot een groei van 30 procent aan internationale bezoekers geleid.

In Europa wordt er flink geprofiteerd van het toerisme onder luxelabels. Topmerken zoals Prada en Burberry laten zien dat ongeveer 50 procent van de verkoop in Europa wordt gerealiseerd onder toeristen, en topmerk Ferragamo rapporteert zelfs een cijfer van 70 procent. Het verklaart mogelijk ook het vertrek van luxury retailers in de subtop zoals Dr. Adams, Hartman & Hartman, Zumpolle Bagagerie en Didato. Hugo Boss verkleinde 2 jaar geleden zijn aanwezigheid in de P.C. Hooftstraat ten gunste van een nieuwe flagshipstore in de Leidsestraat, die zowel een hogere passantenstroom heeft en als een sterke aantrekkingskracht op toeristen. Naar schatting is zo´n 20 procent van de omzet van Hugo Boss te danken aan de internationale toeristensector.

Gevolgen herinrichting P.C. Hooftstraat voor winkeliers onduidelijk

Luxe retail stijgt, P.C. Hooftstraat meest gewilde locatie

Zowel internationaal als op Europees niveau zijn Chinese en Russische consumenten de belangrijkste besteders in het top-luxe segment. De geopolitieke ontwikkelingen en valutaproblemen hebben echter recentelijk geleid tot een daling in luxe retailbestedingen door Russische toeristen. Zo besteedde deze groep in 2014 zo’n 16 procent minder aan luxe artikelen. Chinese toeristen compenseren deze terugval ruimschoots met een stijging van meer dan 18 procent in luxury retailbestedingen. China is momenteel het grootste luxury retailland ter wereld, met een aandeel van 30 procent in wereldwijde luxe retailbestedingen. De verwachting is dat het aantal niet-Europese toeristen die in 2020 naar Europa komen met 30 procent zal stijgen, en dat de P.C. Hooftstraat in Amsterdam in de komende jaren ook de meest gewilde vestigingslocatie zal blijven van luxury retail, zegt Cushman & Wakefield in het rapport.

De verkoop van luxe goederen in Nederland zal naar verwachting stijgen tot een totaal van ongeveer 4,5 miljard dollar (4 miljard euro) in 2018, wat neerkomt op een stijging van ongeveer 21,5 procent ten opzichte van 2013. Als de P.C. Hooftstraat haar internationale focus blijft ontwikkelen, kan de straat profiteren van de verwachte toename in de toeristische uitgaven in luxe artikelen, stelt vastgoedadviseur Cashman & Wakefield.

Batavia Stad gaat uitbreiden met 5500 vierkante meter

Batavia Stad Fashion Outlet in Lelystad wil flink uitbreiden. Het winkelcentrum met winkels waar merken hun restpartijen en samples verkopen, gaat uitbreiden met 45 nieuwe winkels. Momenteel telt het outletcetrum meer dan honderd winkels, waar tweehonderdvijftig modemerken te koop zijn.

Dit najaar staat de start van de uitbreiding gepland. Het koopjesparadijs gaat dan verbouwen, wat zorgt voor 5500 vierkante meter extra winkelvloer. Dat zijn 45 winkels. De totale verkoopoppervlakte van Batavia Stad zou daarmee op 31.000 vierkante meter uitkomen. De opening van de nieuwe winkels staat gepland voor het vierde kwartaal van 2016.

Batavia Stad gaat uitbreiden met 5500 vierkante meter

Met de uitbreiding worden driehonderd nieuwe banen gecreëerd, wat het totaal op 1100 arbeidsplaatsen brengt. Batavia Stad Fashion Outlet is volgens eigen zeggen één van de grootste werkgevers in Flevoland.

"We zijn zeer enthousiast over deze uitbreiding. Dit komt niet alleen tegemoet aan de groeiende behoefte van premium en luxe merken om een winkel te openen in Batavia Stad Fashion Outlet, maar dit zal van ons nog meer een must-see bestemming maken voor toeristen die Amsterdam bezoeken," zegt Patrick Jansen, directeur van Batavia Stad.

Vorig jaar sprak Jansen nog over een uitbreiding met honderd winkels. Hij zei toen tegen de Telegraaf dat het ouletcenter in Lelystad de komende zeven jaar wil verdubbelen.

Batavia Stad gaat uitbreiden met 5500 vierkante meter

Batavia Stad Fashion Outlet gaat 45 nieuwe winkels bouwen

Sinds begin 2014 is Batavia Stad Fashion Outlet onderdeel van VIA Outlets. Het bedrijf is in beheer van de Europese retail vermogensbeheerder Meyer Bergman en de Europese outletcenter specialist Value Retail. De nieuwe eigenaar focuste het afgelopen jaar vooral op het moderniseren van de uitstraling van de winkels.

Batavia Stad laat weten dat de omzet het afgelopen jaar steeg met 12 procent. De omzet door internationale bezoekers steeg met 30 procent. Hoeveel euro omzet het winkelcentrum met aanbiedingen precies kon rapporteren, is niet bekend gemaakt.

Factory outlet centers zijn overgewaaid uit de Verenigde Staten. Bataviastad is het eerste outletwinkelcentrum in Nederland, en opende in 2001. In dat jaar gingen ook de deuren open van Designer Outlet Roermond in Roermond. In 2006 opende Rosada in Roosendaal. In Halfweg, bij Amsterdam, wordt momenteel een nieuw koopjesparadijs gebouwd. Amsterdam The Style Outlets gaat waarschijnlijk in 2017 open.

Antony Morato vertrekt van het Koningsplein in Amsterdam. De winkel maakt plaats voor modeontwerpster Michal Negrin. Het is de eerste winkel van de in Israël geboren designer, in Nederland.

Vastgoedmarkt.nl meldt dat Michal Negrin de winkel van 88 vierkante meter aan Koningsplein 3A heeft gehuurd, via B&O Retail. De ontwerpster heeft wereldwijd al 65 winkels, maar had nog geen vestiging in Nederland.

In de winkel zal Michal Negrin damesmode, sieraden, interieurartikelen en accessoires gaan verkopen. In het derde kwartaal van het jaar moet de winkel open gaan.

Nieuw concept van Go Britain: The Butcher Boy, met caps in slabakken

Waarom zou je kleding in een koelvitrine stoppen? "Ja, dat is de primaire reactie van mensen op het concept," lacht Dirk Schouten. Dick Admiraal, CEO van streetwearmodeketen Go Britain vroeg zich af hoe je in hemelsnaam in deze tijd nog een beetje boven het maaiveld kunt uitsteken. Weet je wat, dacht hij, we moeten een supermarkt maken, zodat mensen verrast reageren, omdat ze zoiets nog nooit eerder hebt gezien. Schouten, van merkbureau Blacklabel, hielp mee het concept te ontwikkelen en te finetunen. Het resultaat: the Butcher Boy.

Nieuw concept van Go Britain: The Butcher Boy, met caps in slabakken

De hit van Kenny B, Parijs, klinkt luid door de eerste winkel van the Butcher Boy aan de Korte Hoogstraat in Rotterdam. De laatste spullen worden op hun plek gezet, de middag voor de opening. "Het gaat vrij relaxt," vertelt Schouten. "We zijn op tijd begonnen. Go Britain bestaat inmiddels 25 jaar en heeft 12 winkels, dus ze zijn wel getraind in winkelopeningen."

Dat Go Britain eigenaar Dick Admiraal zijn idee voor een modesupermarkt opperde, is inmiddels alweer anderhalf jaar geleden - dus voordat Karl Lagerfeld de Chanelcatwalk omtoverde in een boodschappenfestijn. In die anderhalf jaar tijd moesten vitrines worden uitgezocht, een huisstijl ontwikkeld en een verbouwing gepland worden. "Er ging eigenlijk veel tijd zitten in alle kleine dingen. Van de naamkaartjes tot de stickers op de vitrines en de pui, alles moet in lijn zijn met de totaal uitstraling. Mijn collega Carita Sutherland was verantwoordleijk voor de presentatie voor de producten en heeft een top job geleverd."

Nieuw concept van Go Britain: The Butcher Boy, met caps in slabakken

Streetwearketen Go Britain lanceert The Butcher Boy

Inmiddels hangen shirts achter deurtjes in een oude koelvitrine. In de saladeschappen liggen petten. De meubels zijn opgekocht bij een groothandel, en hebben in het verleden echt in supermarkten gestaan. Achter de toonbank werd vroeger ijs geschept. De klink van de paskamers is een slagersmes. "Als je iets achter glas zet, heeft het een toegevoegde waarde," zegt Schouten. "Alles wordt ook echt verpakt. De caps gaan in een plastic doos, officieel een taartdoosje. De shirts worden in een sealmachine gestopt. Dat geeft extra beleving."

Nieuw concept van Go Britain: The Butcher Boy, met caps in slabakken

In de winkel zijn zitjes gemaakt, waar jongelui hun social media bij kunnen houden, muziek luisteren of shoppen in de webwinkel van the Butcher Boy. Er is een host die zegt: 'hey jongens, lusten jullie nog wat drinken?' Alles is gratis. Als de jonge consument - de doelgroep is mannen van een jaar of zeventien - een product cool vindt, kan hij in de webshop klikken op 'call the butcher'. De host zorgt dan dat het artikel naar hem toe wordt gebracht.

Nieuw concept van Go Britain: The Butcher Boy, met caps in slabakken

Jongeren beslissen mee over inkoopbeleid the Butcher Boy

Bijzonder aan het concept is the Buyers club, wat inhoudt dat jongeren, via een online platform en Whatsapp groep, meebeslissen over de mode-items die verkocht worden. The Butcher Boy spotte de jongens op feestjes, op het grafisch lyceum en in het Hiphophuis. "We keken dan bijvoorbeeld naar jongeren die exclusieve sneakers droegen, de hippere lui," legt Schouten uit. "Het houdt niet in dat we achteroverleunen hoor. De inkopers leggen een keuze voor aan de jongeren, zij verfijnen het assortiment. Kijk, in deze broek hangt een kaartje dat het gekozen is door Jeffrey."

De jongeren kiezen niet alleen merken en kledingstukken, ze posten ook over the Butcher Boy op social media. "Die gasten posten aan de lopende band. Die vinden dat helemaal tof dat ze een goede positie hebben binnen de winkel." Krijgen ze er geld voor? "Nee. Ze zullen wel eens mee mogen op een inkoopreisje en ze krijgen natuurlijk producten gratis. Het is wel spannend: hoe betrokken blijven die mensen? Maar tot nu toe gaat het boven verwachting. En het heeft zoveel toegevoegde waarde. Jongelui zien veel tegenwoordig. Ze komen soms met merken die de inkopers nog niet eens kennen."

Nieuw concept van Go Britain: The Butcher Boy, met caps in slabakken

Exclusievere collecties en opkomende merken bij the Butcher Boy

Op de eerste verdieping heeft the Butcher Boy pop-up boxen, waarin merken speciale lijnen kunnen presenteren. "Ja, het is een shop-in-shop. Zo hopen we merken over de streep te trekken, door te laten zien dat ze een prominente plaats krijgen in de winkel." Nu is de pop-up box voor Adidas, maar dat zal wisselen. In totaal zijn in de winkel zo'n zeventig merken te vinden. Van Nike en Converse tot Cayler & Sons, Crooks & Castles en Staple Pigeon. The Butcher Boy focust, in vergelijking met Go Britain, meer op meer exclusieve lijnen en opkomende merken.

Voor de opening is een podium gemaakt, waar Rotterdammer Hef Bundy zal optreden. "Maar het is de bedoeling om frequent jonge, opkomende artiesten de kans te geven om op te treden. 's Avonds of op zaterdagmiddag. Zolang je je maar aan de geluidseisen houdt, mag dat allemaal. Internationale uitstraling is natuurlijk belangrijk voor een winkel, maar een lokale verbondenheid nog meer. Wij denken dat je daar niet onderuit komt."

Nieuw concept van Go Britain: The Butcher Boy, met caps in slabakken

'Het is fijn als een verkoper op een coole manier kan vertellen wat upcoming is'

Voor het personeel in Rotterdam was de verandering naar the Butcher Boy wel een cultuurswitch. "Voorheen was het nog meer gericht op selfservice. Van één top hingen er dan bijvoorbeeld vijf in de winkel, in verschillende maten. Dat hebben we teruggebracht. Er hangt nu veel minder kleding. Daarom is het personeel belangrijker geworden, dat ze helpen en adviseren en de consument erop wijzen wat je allemaal met je telefoon kunt doen," zegt Schouten. In kledingstukken hangt namelijk een label met een code. Als een consument het artikel wil, in een andere maat, kan hij de code intypen in een app. Het product kan zo snel besteld worden, zonder dat de hele webshop doorgescrold hoeft te worden.

Vind de jonge doelgroep het wel prettig om te vragen of er een andere maat is? "Aan de ene kant willen de jongeren lekker hun ding doen, vandaar ook de app. Maar het is ook een groep, de opgroeiende jeugd, die altijd zoekt naar manieren om leuk gevonden te worden. Dan is het fijn als een verkoper kan vertellen wat upcoming is. Dat moet niet heel direct, maar op een coole manier, lekker relaxt met een glimlach."

Of alle twaalf Go Britain winkels zullen transformeren in een Butcher Boy, is nog de vraag. In de Rotterdamse vestiging stond de merkuitstraling al een tijd op een laag pitje. De collecties waren niet goed genoeg meer en het interieur was sinds midden jaren nul niet meer vervangen. "We gaan per stad kijken. Het doel is wel om meer Butcher Boys te openen, maar het zal ook kunnen dat de winkel naast Go Britain blijft bestaan. Britain is gewoon een gezond bedrijf met een gezonde webshop, dat moet je absoluut niet zomaar overboord gooien."

Nol en Nicole Hendriks, eigenaren van Brothers Mode in Zeist, besloten in december te stoppen met hun winkel, als gevolg van de economische malaise. Nu hebben ze echter een manier gevonden om hun zaak toch voort te zetten.

De ondernemers gingen het gesprek aan met de verhuurder. Een aantrekkelijkere huur en het succes van de uitverkoopperiode heeft Nol en Nicole Hendriks doen besluiten de handdoek nog niet in de ring te gooien.

Vanaf 1 augustus gaat Brothers Mode dus gewoon verder. Tot die tijd zal de winkel worden gevuld met nieuwe artikelen tegen speciale prijzen. "Heel graag tot ziens en altijd lekkere koffie of een glas wijn voor wie dat wil," schrijven de retailers in een bericht over hun winkel.

De winkel van Nol en Nicole Hendriks startte in het centrum van Utrecht en was vanaf maart 2013 in Zeist gevestigd. Voordat de winkeliers Brothers Mode openden werkte Nol Hendriks onder andere als director retail department bij het Nederlandse spijkerbroekenmerk G-star.

Brothers Mode verkoopt kostuums, casual mode en maatwerk voor heren.

Jaren geleden had Inditex al plannen om de Oysho formule naar Nederland te halen. Het bedrijf dacht toen aan Rotterdam, maar de winkel is er nooit gekomen. Nu blijkt het Spaanse modeconcern plannen te hebben om een Oysho winkel te openen in Amsterdam.

Ook wil Inditex de modeketen Stradivarius naar Nederland halen. Dat zegt Roel Schutte, vastgoedmanager van Inditex, tegen het Parool. Wanneer en waar precies Inditex de winkels wil openen, is nog onduidelijk.

Stradivarius is het jongere en goedkopere zusje van Zara. Oysho verkoopt de laatste modetrends in lingerie en nachtkledij voor dames. Ook homewear is te vinden bij de formule.

Promiss, het zusje van Miss Etam, gaat verdwijnen. De nieuwe eigenaar van de Etam Groep heeft besloten dat er geen zelfstandige Promiss winkels worden gehandhaafd. Voorlopig zal het merk wel online blijven bestaan en in shop-in-shop concepten. Promiss heeft zo'n twintig shop-in-shops bij winkels van V&D.

Roman & Stern, het bedrijf dat de doorstart realiseert, voert momenteel nog onderhandelingen met de verhuurders van de winkelpanden van Miss Etam. De uitkomst van de gesprekken zijn bepalend voor de locaties van de toekomstige winkels. De eerste verhuurders die akkoord gaan met een huurverlaging - of zoals de Etam Groep het noemt: 'de nieuwe realiteit' - hebben zich al gemeld. Hoeveel winkelmedewerkers hun baan houden, hangt ook af van de onderhandelingen.

Het modebedrijf heeft bekend gemaakt dat in afwachting van de onderhandelingen met de verhuurders, de winkels langer open blijven. Het winkelpersoneel ontvangt een eenmalige opslag als blijk van waardering voor hun inzet in deze onzekere periode. In het hele bedrijf werken ongeveer 2000 mensen.

De medewerkers van het servicekantoor in Zoetermeer hebben inmiddels wel duidelijkheid. 125 van de 200 werknemers kunnen blijven. Met name op het niveau van senior management zijn klappen gevallen. CFO en interim CEO Frits van Peski is niet langer nodig. Rens van de Schoor, van Roman & Stern, neemt de rol van algemeen directeur op zich.

Etam Groep leed al jaren verlies

De Etam Groep ging op 21 april failliet, na een korte surseanceperiode. De curatoren, Martijn Vermeeren en Pierre van Voorst, schrijven in hun eerste faillissementsverslag dat de claims van schuldeisers ruim 35 miljoen euro bedragen. De uiteindelijke schuld zal lager zijn, door de verkoop van bestaande voorraden in de periode na het faillissement. Het bedrijf wist toen nog inkomsten van 12 tot 14 miljoen euro te genereren.

Uit het faillissementsverslag blijkt ook dat het al jaren slecht ging bij Miss Etam en Promiss. De winkelketens boekten in 2010 nog een winst van 4,3 miljoen euro, een jaar later was dat -3,3 miljoen euro. Vorig jaar was het netto resultaat -7,3 miljoen euro.