(advertentie)
(advertentie)

Lingerieketen Hunkemöller heeft zijn app-opties uitgebreid met een nieuwe functie: de check & reserve. In de nieuwe app kunnen gebruikers lingerie, badjassen en bikini’s in een fysieke winkel naar keuze reserveren. Dat melden diverse media.

Met de app kunnen klanten met een klik een product reserveren en deze wordt tot vier dagen apart gehouden voor de klant, die zich geïdentificeerd heeft via haar inloggegevens.

De app is bedoeld om vrouwen te helpen tijdens het shoppen, maar is niet gericht op harde sales. Klanten kunnen in de app het hele assortiment bekijken, kopen en reserveren. Daarnaast is de app voorzien van een scanfunctie, waarbij het mogelijk is om een artikel dat niet op vooraad is te scannen en online te reserveren in de juiste maat. Pakketjes kunnen zowel thuis als in de winkel geleverd worden.

American Apparel's nieuwe CEO wil minder bloot

De nieuwe CEO van American Apparel Paula Schneider wil af van het ‘blote imago’ van het merk. American Apparel blijft een provocerend merk, maar dan met ‘minder bloot’. Dat vertelt de nieuwe CEO in een interview met Business of Fashion.

“Het hoeft niet openlijk seksueel te zijn," zei Schneider in haar eerste grote interview als CEO. "Er is een manier om ons verhaal te vertellen die niet beledigend is. Het is een edgy merk. En het blijft een edgy merk. "

Schneider - die in de media 'mode veteraan' wordt genoemd -is pas een maand werkzaam als CEO bij het Amerikaanse kledingmerk en is nog steeds bezig met het formuleren van haar strategie. Maar het is nu al duidelijk dat ze wil voortborduren op de onderliggende sterke punten van de gehavende keten. De marketing zal minder seksualiserend zijn en zal zich in plaats daarvan focussen op sociale vraagstukken zoals homo-rechten en anti-pesten. Ook is Schneider van plan om de nadruk te leggen op het feit dat het merk ’Made in America’ is en ze wil consumenten herinneren aan het feit dat het merk fabrieksarbeiders veel meer betaalt dan arbeiders in het buitenland. “Niemand weet dat wij de grootste fabrikant in Noord-Amerika zijn,” legt Schneider uit. “Die boodschap werd niet verteld.”

’Het blijft sexy, maar niet over bepaalde grenzen heen’

De nieuwe lentecampagne van American Apparel zal zich focussen op de top 100 basis-items die iedere klant moet herinneren aan het uitgebreide assortiment. “Denk hierbij aan een zwart kort rokje,” zegt Schneider. Ze kijkt ook naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden met kunstenaars en ontwerpers.

American Apparel's nieuwe CEO wil minder bloot

Het merk gaat ook de aantrekkingskracht verbeteren, laat de CEO weten. "De kracht van dit bedrijf is dat onze klant een millenial is," zegt ze. "Er zijn veel mensen die dat proberen en geen idee hebben hoe ze die bereiken. Wij wel. En we kunnen de demografie uitbreiden." Ze wil wel benadrukken dat American Apparel het sexy imago niet helemaal weggooit. Zo heeft de nieuwe campagne voor Valentijnsdag - die Pantytime heet - een promotievideo waarin modellen in hun ondergoed dansen. “Het moet een beetje sexy zijn,” zegt Schneider. “We verkopen lingerie. We zorgen ervoor dat we niet over een grens gaan. Het moet gaan over de kracht van vrouwen, en de kracht van mensen.”

Schneider sluit negatieve periode American Apparel af

De komst van Schneider is het sluitstuk van een tumultueuze periode, waarin voormalig CEO Charney veelvuldig negatief in het nieuws kwam. Hij werd beschuldigd van seksueel intimiderend gedrag jegens vrouwelijke werknemers en hij stond bekend als een grillige manager. Ook stond het imago van American Apparel als een merk met een sterke klantenbinding volledig in de schaduw van Charneys’ persoonlijke leven, dat breed werd uitgemeten in de tabloids. Zo claimde voormalig verkoopster Irene Morales zelfs net na haar achttiende verjaardag acht maanden door Charney vast te zijn gehouden als seksslaaf. Alle zaken werden ofwel geschorst ofwel afgewikkeld. Desondanks liep Charney nog regelmatig in zijn onderbroek door het kantoor of nam hij halfnaakt deel aan vergaderingen.

American Apparel's nieuwe CEO wil minder bloot

Tevens was er veel kritiek op de suggestieve reclames van het merk en kwam het merk financieel in zwaar weer. In het derde kwartaal van 2014 (het laatste gepubliceerde resultaat) daalde de omzet met 53 procent tot 155,9 miljoen dollar (137,9 miljoen euro). Er werd een nettoverlies van 19,2 miljoen dollar gerapporteerd, terwijl het jaar daarvoor een nettoverlies van 1,5 miljoen werd gemeld. Het bedrijf weet het grote verlies aan eenmalige kosten, die gerelateerd werden aan het onderzoek naar het gedrag van oprichter Dov Charney, die wegens vermeend wangedrag geschorst werd. In december vorig jaar ontsloeg de raad van bestuur Charney, waarna Schneider werd aangesteld als zijn opvolger.

Schneider wil een zakelijke discipline te voeren binnen het bedrijf en zegt daarmee de ad-hoc mode vaarwel. Ze heeft al een nieuwe directeur van planning en forecasting aangesteld, die ervoor moet zorgen dat de productie beter aansluit bij de vraag. Op deze manier wordt er geld bespaard op overuren. “Er is veel kans, en dat zit in de fundamenten,” zegt Schneider.

Ace & Tate in zee met Bijenkorf

Het Amsterdamse brillenmerk Ace & Tate gaat een tijdelijke shop-in-shop openen in zeven filialen van de Bijenkorf. De concession store zal van 25 februari tot en met 7 april open zijn.

Eerder had Ace & Tate al een pop-up store in Berlijn. Net als toen heeft het brillenmerk samengewerkt met het Berlijnse design bedrijf New Tendency, voor de vormgeving van het winkelconcept.

"Ik ben trots dat we als jong Amsterdams merk benaderd zijn door een vooraanstaand retailhuis als de Bijenkorf. Voor Ace & Tate luidt deze samenwerking een volgende fase in en we kijken ernaar uit om een voor ons nieuwe doelgroep te bereiken," zegt Mark de Lange, oprichter van Ace & Tate in een persbericht.

Ace & Tate werkt vooral online en wil zo een ommekeer in de brillenwereld veroorzaken. Het merk slaat de tussenpersonen, zoals opticiens, franchisenemers en retailers, over, zodat zij hoge kwaliteit zelfgemaakte monturen kunnen aanbieden. Voor 98 euro heb je een complete bril. De Lange kwam op het idee voor Ace & Tate, nadat hij geconfronteerd werd met de kosten en het gedoe dat komt kijken bij de aanschaf van een bril.

De gesprekken over de toekomst van V&D met betrokken partijen zijn momenteel in volle gang, laat een woordvoerder van V&D aan FashionUnited weten. Er wordt druk onderhandeld. Het hele weekend werd er koortsachtig overleg gevoerd, maar vooralsnog is er weinig duidelijk over een mogelijk akkoord.

De onderhandelingen zijn kort voor middernacht afgebroken, maar geen van de betrokken partijen heeft een verklaring afgelegd over de voortgang van de gesprekken. Volgens de Volkskrant is er een principe akkoord gesloten, maar daar is nog niets over bekend. Eerder liet een advocaat al weten dat er voor ’80 procent een akkoord is’.

De eigenaren van de panden zouden hebben ingestemd met het plan om de huur te halveren, maar er is nog geen akkoord vanuit de eigenaar Sun Capital. De verwachting is dat die vanmiddag mee zal onderhandelen. V&D vroeg de eigenaren van zijn winkelpanden dit weekend om een huurkorting van zes maanden. In die tijd wil het warenhuis per filiaal een passende oplossing zoeken voor de financiële problemen, zeggen ingewijden tegen het ANP.

Zaterdag werd al duidelijk dat Sun Capital bereid was 60 miljoen te investeren in een reddingsplan, terwijl het eerder 40 miljoen toezegde. Een overeenkomst met banken en huurders leek toen dichtbij.

Ook de vakbonden schoven dit weekend aan bij de onderhandelingen, maar dat heeft ‘0,0 resultaat opgeleverd’. V&D houdt volgens CNV-onderhandelaar Martijn den Heijer vast aan het loonoffer van 5,8 procent. De vakbonden waren bereid om in te stemmen met een loonoffer van 2 procent, als daar baangaranties tegenover stonden. Voor V&D-eigenaar Sun Capital waren dergelijke garanties geen optie. De vakbonden hebben laten weten het kort geding over de loonsverlaging door te zetten.

De filialen van V&D gaan vandaag gewoon open, ondanks dat de toekomst van het warenhuis aan een zijden draadje hangt.

Zalando onderzoekt in Duitsland of klanten interesse hebben in een zogenaamd premium abonnement. Voor een bedrag van 19 euro per jaar krijgen premium klanten een groot scala aan voordelen: snelle leveringstijden (de volgende dag), vroegtijdige toegang tot de uitverkoop en ruimere betalingstermijnen. Dat meldt Internetworld.de.

Vooralsnog blijft het abonnement echter bij een aankondiging; op de site van Zalando verschijnt er een pop-up waar klanten hun e-mailadres kunnen achter laten. Wanneer het abonnement daadwerkelijk in gebruik wordt genomen en in welke landen het abonnement beschikbaar zal zijn, is niet bekend.

Winkels als Hutspot, met naast mode en accessoires ook een horecagedeelte, krijgen minder last van de gemeente. Een woordvoerder van de Amsterdamse PvdA-fractie heeft aan Retailnews laten weten dat de gemeente de exploitatievergunning gaat afschaffen die voor horeca in mengformules, zoals Hutspot, moet worden aangevraagd.

De maatregel gaat alleen gelden voor winkels met horeca waar geen alcohol wordt geschonken. De gemeente wil zo meegaan met de retailtrends.

In september vorig jaar verloren vijf mensen hun baan, doordat concept store Hutspot de koffiehoek sloot. Een gewone winkel mag 20 procent van de oppervlakte voor horeca gebruiken, tot maximaal 20 vierkante meter. Dat werd Hutspot te krap.

Pop-up store voor First of August

Aan het Gerard Douplein in Amsterdam gaat het label First of August een tijdelijke winkel openen. In de winkel, genaamd FoA Fragments komen verschillende facetten van het modelabel samen: een store en een showroom voor retailers en pers met een presentatie van de najaarscollectie van 2015.

De winkel blijft nog tot 1 maart open.

First of August was eigenlijk een blog, van Karlijn Boersma. Op haar blog combineerde ze de relatie tussen mode en sociologische trends. Later groeide het bedrijf van Boersma met FoA Academy, een platform voor jonge intellectuelen om mode, cultuur en sociale trends te verbinden. Ook breidde First of August uit met een modelijn. Het doel van het label is om kledingstukken te ontwikkelen die de persoonlijke stijl en identiteit van de drager laten zien.

Kan V&D nog gered worden? Eind van deze week zal er een antwoord komen op deze vraag. Deze week volgden de berichten over het noodlijdende warenhuis zich in no time op. FashionUnited zet de belangrijkste feiten op een rij.

1. Het ging hard tegen hard tijdens kort geding IEF

V&D en verhuurder IEF Capital staan lijnrecht tegenover elkaar. Dat bleek tijdens het korte geding dat dinsdag diende. Het warenhuis wil vier maanden geen huur betalen en wil daarna een structurele huurverlaging. IEF Capital ging daar niet mee akkoord en spande het kort geding aan om ontruiming af te dringen van de twaalf panden die de winkelexploitant bezit. Om te beginnen wil IEF Capital de vier belangrijkste panden ontruimen, in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Maastricht. “Dan staan er 10.5000 man op straat,” zei V&D. Het bedrijf komt dan in surseance omdat het de afvloeiingsregelingen voor de 606 betrokken werknemers die dan op straat staat niet kan betalen. “Dat is een brug te ver,” zei de raadsman.

V&D betaalde op de dag van het kort geding nog wel een deel van de huur, waardoor de huurachterstand maar drie dagen achterloopt. Volgens het warenhuis zou dat geen reden zijn voor een ontruiming van de panden.

2. Verhuurder IEF wilde V&D tegemoet komen

IEF Capital was eerder bereid om V&D uit de financiële problemen te helpen, liet een raadsman in de rechtszaal weten. De eigenaar van de twaalf V&D panden wilde instemmen met een huurvrije periode en een huurverlaging van 30 procent, maar daar moest wel een inlevering van winkeloppervlakte en een overdracht van onderverhuurders tegenover staan. Ook was IEF bereid om de miljoeneninvesteringen te doen die de panden geschikt moeten maken voor andere huurders. Het voorstel werd echter eind januari afgeschoten door het warenhuis. Woensdag liet V&D echter weten te werken aan een nieuw huurvoorstel, waarin wordt ingestemd met een verkleining van winkeloppervlakte.

3. Uitspraak kort geding volgt vrijdag

De uitspraak van het kort geding volgt vrijdag om 12 uur. Als de rechter toestemt met IEF Capital, zal V&D uitstel van betaling moeten aanvragen.

4. Crisisberaad levert niets op

Na het kort geding dat IEF dinsdag aanspande, zijn betrokken partijen dinsdagavond bij vastgoedadviseur Cushman & Wakefield om de tafel gaan zitten om een uiterste poging te doen de situatie te redden. Naast V&D Eigenaar Sun Capital waren er 20 verhuurders van V&D-winkels aangeschoven. Na bijna vijf uur overleg was er geen overeenstemming bereikt, waardoor een oplossing buiten de rechtbank verder weg lijkt dan ooit. Er zijn geen verdere mededelingen over het beraad gedaan.

5. V&D wil effect loonsverlaging ‘verzachten’

De verplichte loonverlaging van 5,8 procent wordt door V&D enigszins verzacht. Het warenhuis is van plan om de salarisvermindering over langere tijd uit te spreiden. Per 1 februari 2015 gaat het salaris met 3 procent naar beneden en een jaar later, in februari 2016 komt daar nog eens een verlaging van 2,8 procent bij. Daarnaast moeten groepen werknemers in 2017 en 2018 nogmaals twee keer 2,1 procent inleveren, waardoor de loonsvermindering uiteindelijk uitkomt op 10 procent. “Verder zullen we de maatregel rond de seniorenuren aanmerkelijk verzachten,” zegt een woordvoerster. De verdere invulling van het plan moet nog worden bekeken.

6. Vakbonden zetten kort geding door

Ondanks de soepelere invoering van de loonsverlaging, zijn vakbonden CNV en FNV vastbesloten om het kort geding tegen V&D voort te zetten. “Het blijft een eenzijdig opgelegd loonoffer van 5,8 procent, ook al gebeurt dat in twee stappen,” zegt CNV-onderhandelaar Martijn den Heijer. “Bovendien geeft V&D geen enkele garantie op behoud van werkgelegenheid. Dat betekent dat als het toch misgaat met V&D de mensen op straat komen te staan met een lagere uitkering.” Ook houdt hij rekening met mogelijke precedentwerking. "Als wij hiermee akkoord zouden gaan, staat straks de hele retail bij ons op de stoep."

Ook vakbond FNV is niet van plan om de verzachtende invoering te accepteren. "De werknemers zijn terecht boos. V&D handhaaft het loonoffer en biedt nog steeds geen garanties voor de toekomst. Het heeft enorme financiële gevolgen voor de werknemers. Sommigen zouden dan jaarlijks duizenden euro’s moeten inleveren, maar de hypotheek en andere vaste lasten moeten wel worden betaald. Op deze manier duwt V&D mensen linea recta in de schulden," zegt Niels Suijker, bestuurder FNV Handel. Tijdens de ledenbijeenkomsten die de bond vorige week organiseerde bleken ruim 300 leden bereid om juridische stappen tegen het loonoffer te nemen. De afgelopen week zijn daar nog eens 100 leden bijgekomen. De dagvaarding gaat donderdag de deur uit, zei Suijker. Vakbonden CNV en FNV zullen samen optrekken in de rechtszaak, waarvan nog geen datum bekend is.

7. Eerste leverancier gestopt met leveren

Inmiddels krijgen de leveranciers ook hun twijfels over het voortbestaan van V&D. Het CB (voorheen Centraal Boekhuis) levert al twee weken geen boeken meer aan het warenhuis. Directeur Hans Willen Cortenraad laat aan vakblad Boekblad weten dat de leveringen al op 23 januari gestopt zijn, nadat kredietverzekeraar Coface de kredietlimiet had ingetrokken. “Coface bepaalt de kredietwaardigheid van onze debiteuren en wij volgen dat advies,” licht Cortenraad toe. Met het tot halt roepen van de leveringen wordt voorkomen dat de uitgeverijen risico lopen als V&D echt failliet gaat.

8. Klanten en medewerkers bereiden zich voor op neergang V&D

Klanten van V&D zijn ook bezig met het mogelijke faillissement. Onder het motto ‘nu het nog kan’ worden massaal V&D-cadeaubonnen ingewisseld en worden bonnen tegen spotprijzen van de hand gedaan op Marktplaats. Ook medewerkers volgen via de media het nieuws over hun werkgever. “Even in de gaten houden of ik morgen nog een baan heb of niet,” twitterde een van de medewerkers ten tijde het kort geding afgelopen dinsdag.

9. ’V&D speelt paniekvoetbal’

De manier waarop V&D probeert de zaak te redden getuigt van paniekvoetbal, zei retaildeskundige Cor Molenaar in Trouw deze week. Loonoffers en lagere huren zullen op termijn niet helpen zegt hij. "Het bedrijf pakt de oorzaken van de slechte financiële situatie niet aan. Het trieste is dat klanten niet meer kopen bij V&D, en dat het bedrijf daar de afgelopen jaren nooit iets aan heeft gedaan.”

10. ‘Faillissement zal eigenaar weinig pijn doen’

Mocht V&D failliet gaan, dan verliest eigenaar Sun Capital naast de aankoopsom van 70 miljoen ruim 100 miljoen aan verliesfinanciering. Maar Sun kan wel tegen een stootje, schrijft de Volkskrant. De private-equity-investeerder beheert een vermogen van 9 miljard dollar (7,9 miljard euro) dat onder de slogan 'van potentie naar resultaten' in 61 grote bedrijven is geïnvesteerd. Samen hebben die bedrijven een omzet van 40 miljard dollar en bieden zij werk aan 170 duizend mensen. Tot die 61 grote bedrijven behoren onder andere de modezaken Bon Marché, American Golf en de beddenwinkel Dreams. In Nederland is Sun verder eigenaar van de modeketen Scotch & Soda. Sun is geen bedrijf met een langetermijnvisie. Het is een investeerder die snel resultaten wil. "Stagnerende economieën zijn ideaal voor ons," zo zei oprichter Marc Leder.

De Ierse modeketen Primark gaat in 2016 een groot distributiecentrum openen in Roosendaal. In de logistieke vestiging is werk voor vierhonderd mensen. Dat schrijft het Financieele Dagblad.

Primark gaat het distributiecentrum openen op bedrijventerrein Borchwerf II. In totaal heeft de budgetketen 16 hectare verworven. Vanuit het pand moet geleverd worden naar zowel winkels in Nederland als in België. Ook winkels in het noorden van Frankrijk kunnen collecties uit het gebouw in Roosendaal ontvangen.

Warenhuis V&D heeft onverwacht toch een deel van de huur overgemaakt voor de vier panden in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Nijmegen. Desalniettemin gaat het kort geding dat IEF Capital heeft aangespannen vanmiddag gewoon door. Dat melden diverse media.

Nechemja de Bruijn van IEF Capital laat aan de Volkskrant weten: “De betalingen betroffen 100 procent van de huurfactuur met betrekking tot het pand in Amsterdam en een beperkt deel (minder dan de helft) van de verschuldigde huurpenningen inzake de panden in Den Haag, Nijmegen, Maastricht en Utrecht. Ten aanzien van de overige acht door IEF Capital aan V&D verhuurde panden heeft IEF Capital echter niets van V&D ontvangen.” De overige acht panden betreffen onder meer winkels in Arnhem, Groningen, Alphen aan den Rijn, Nijmegen, Venlo en Alkmaar.

Ondanks de aanbetaling ziet IEF Capital niet af van het kort geding dat vanmiddag dient. “Met deze selectief gekozen betalingsstrategie probeert V&D de gevraagde ontruiming van de vier panden vanmiddag te voorkomen en tijd te winnen", zegt De Bruijn. Hij laat weten dat de gedeeltelijke betaling de noodzaak tot ontruiming ‘alleen maar heeft versterkt’.

Als de huurpenningen de laatste liquide middelen waren, dan heeft V&D geen toekomst meer en kan het ook niet meer aan toekomstige betalingsverplichtingen doen, stelt De Bruijn. “Dan kan iedereen beter zo snel mogelijk aan deze realiteit wennen en hiernaar handelen.”