(advertentie)
(advertentie)
Steppin' Out opent winkel in Amsterdam

Na het faillissement van Steppin' Out, gaat het weer goed met de Nederlandse mannenmodeketen. Voor het eerst na de doorstart, die in juni 2013 plaatsvond, is er een nieuwe winkel geopend: in de Amsterdamse Beethovenstraat. In totaal heeft het merk nu zeven winkels.

Clé Enneking, eigenaar van Steppin' Out, zegt in een persbericht dat het bedrijf nog dit jaar een achtste winkel gaat openen. Waar, vertelt hij nog niet.

"We breiden gestaag uit, dus niet te snel. We willen er voor waken dat onze groei ten koste gaat van onze klantgerichtheid. Want onze klant is het allerbelangrijkste. Die klant verdien je door hen te verwennen met een glimlach, een topcollectie en een geweldige service," aldus Enneking.

Warenhuis V&D lijkt in steeds zwaarder weer te verkeren. Diverse partijen rond het bedrijf lijken hard tegen hard te spelen in de onderhandelingen om het bedrijf weer op de rit te krijgen. Dat melden diverse media.

V&D eigenaar Sun Capital heeft laten weten niet langer te willen investeren in V&D als werknemers, vastgoedeigenaren en banken geen financieel offer willen brengen. Dat verklaarde woordvoerster Ellie Fixter van Sun’s communicatiebureau aan RTL Z. Woensdag liet het warenhuis nog weten constructieve gesprekken te voeren met alle aandeelhouders. Als onderdeel van de gehele structurering zou Sun Capital een ‘significant bedrag’ investeren, naast de al eerder gemaakte investering van meer dan 100 miljoen euro. "Dat bestaat voor een deel uit eigen vermogen, en voor een deel uit leningen," laat een woordvoerster weten. “De leningen kennen geen onderpanden, en er wordt ook niet direct rente op betaald.” Als Sun de investeringen zou kwijt raken, betekent dat dat V&D ook failliet zou gaan.

"We zijn bereid om verdere investeringen in het bedrijf te doen, als V&D van alle belanghebbenden de concessies krijgt, die het nodig heeft," lichte Fixter toe in een mail aan RTL Z. “We benadrukken dat alle belanghebbenden, waaronder aandeelhouders, kredietverschaffers, werknemers en huisbazen, hun rol moeten spelen in de herstructurering van het bedrijf, om de toekomst veilig te stellen.”

Verhuurders niet onder indruk van huurverlaging

Hoewel V&D al te kennen heeft gegeven te willen investeren, hebben de verhuurders van de V&D-panden echter al laten weten niet akkoord te gaan met een verhuurverlaging, zoals V&D eerder voorstelde. V&D stuurde vorige week een brief naar alle winkeleigenaren met een permanente huurverlaging en het verzoek voor vier huurvrije maanden. De verhuurders laten nu weten dat ze naar de rechter zullen stappen als het warenhuis de huur niet meer betaalt. Vastgoedexploitant Metropop liet aan RTL Z weten dat het niet ingaat op het dreigement van het warenhuis. Verhuurder IEF is wel bereid om de huren te verlagen, maar alleen als V&D ook in vierkante meter afneemt. “V&D betaalt al veel lagere huren dan andere winkelketens op dezelfde locatie. Als het nog minder wordt, zakt de verhouding tussen huuropbrengsten en de waarde van het pand onder het aanvaardbare. Onze insteek is: minder vierkante meters voor V&D, andere winkeliers er in.” Deze week werd er al een V&D-filiaal gesloten in Den Haag. De sluiting was al bekend voor de huurverlaging op tafel kwam. In Heerlen wordt nog onderhandeld over een aanpassing van een huurcontract, waarbij het warenhuis minder winkeloppervlakte wil huren.

Vakbonden zij aan zij met werknemers V&D

De werknemers zijn niet blij met de aangekondigde salarisverlaging van 5,8 procent en hebben zich verzameld bij de vakbonden. Vakbonden FNV Handel en CNV Dienstenbond hebben inmiddels een ultimatum gesteld: als de verplichte loonsverlaging is doorgevoerd op het loonstrookje van februari, stappen de bonden naar de rechter. Eerder werd al bekend dat meer dan honderd personeelsleden van V&D hebben aangegeven de stap naar de rechter overwegen. "De afgelopen drie dagen hebben ruim 340 leden werkzaam bij V&D onze bijeenkomsten bezocht. Zij zijn vrijwel unaniem van mening dat de grote verslechteringen die V&D door wil voeren onacceptabel zijn," zegt FNV-bestuurder Niels Suijker in een persbericht. In het ultimatum stellen de vakbonden dat alle voorgestelde wijzigingen voor het personeel op uiterlijk 4 februari moeten zijn ingetrokken.

Door de loonsverlaging van 5,8 procent gaat iedere werknemer er flink op achteruit. Tevens is er geen enkele garantie op het behoud van banen, stellen de werknemers en vakbonden. Bovendien heeft het loonoffer, mocht uiteindelijk toch een deel van het personeel worden ontslagen, direct gevolgen voor een eventuele WW-uitkering, stelt het CNV. Het vertrouwen is geschaad door de voorgestelde maatregelen. “Ook bleek uit de peiling dat het vertrouwen in de leiding geschaad en laag is. Men voelt zich geschoffeerd en gedemotiveerd door de voorgestelde maatregelen.” Suijker: “Als V&D doorzet gaan we namens honderden leden naar de rechter. Onze leden voelen zich meer dan respectloos behandeld door V&D en weigeren om mee te werken aan een versobering, zonder dat daar een reëel perspectief of een garantie voor werk tegenover staat.”

V&D sluit filiaal in Amsterdamse Kalvertoren

Het nieuws over de harde onderhandelingen valt samen met het bericht dat V&D de huur op heeft gezegd van het filiaal in winkelcentrum de Kalvertoren in Amsterdam. Dat heeft de eigenaar van de Kalvertoren, de Kroonenberg groep aan het Parool laten weten. Het filiaal bevindt zich op de eerste verdieping van de Kalvertoren aan de Kalverstraat, tegenover het grote filiaal van V&D. "Ze hebben al opgezegd," laat Lesley Bamberger van Kroonenberg Groep aan de krant weten. Hij is sinds kort eigenaar van de Kalvertoren. "Maar ze hebben nog een huurcontract van twee jaar. Daar zullen we ze zeker aan houden." Van Bamberger mag V&D op elk moment weg uit de Kalvertoren, zolang de overeengekomen huur gewoon wordt afgedragen. Er zijn nog geen gesprekken met V&D geweest, maar Bamberger is duidelijk: "Afspraak is afspraak. De huurovereenkomsten zijn duidelijk en wij zullen in lijn daarmee het gesprek met V&D aangaan."

V&D laat weten dat het huurcontract van de Kalvertoren al in juli 2013 is opgezegd. "Het contract loopt nog door tot september 2017. De focus ligt op het hoofdpand van V&D Kalverstraat, welke we dit jaar gaan vernieuwen. Deze vernieuwing past binnen de huidige strategie om meer beleving en inspiratie toe te voegen aan onze winkels. De sluiting van de etage in de Kalvertoren zal niet leiden tot verlies van werkgelegenheid," aldus een woordvoerder tegen FashionUnited.nl.

V&D verkeert al langere tijd in moeilijkheden. De warenhuisketen leed in 2013 een nettoverlies van 42 miljoen op een omzet van 619 miljoen euro. Cijfers over 2014 zijn nog niet beschikbaar. Momenteel heeft V&D 63 vestigingen in Nederland.

De high-end kindermoderetailer Coccinelle is failliet verklaard door de rechtbank van Rotterdam. De keten heeft zeven winkels in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag, tevens is er een webshop. Dat meldt het AD.

Het faillissement is uitgesproken over alle vestigingen: Coccinelle Baby Fashion (Rotterdam), Coccinelle Outlet (Rotterdam), Coccinelle Shoes (Rotterdam), Coccinelle Kids Shoes (Rotterdam), Coccinelle Baby/Kids & Shoes (Den Haag), Coccinelle Head Office (Rotterdam), Coccinelle Fashion Stores BV (Rotterdam), Coccinelle Baby/Kids & Shoes (Amsterdam). De heer Simon Setz van Van den Herik & Verhulst Advocaten is aangewezen als curator. Volgens bronnen zou er gewerkt worden aan een doorstart.

De winkels in Rotterdam en Amsterdam zijn voorlopig nog open, maar de Haagse vestiging is twee weken geleden al gesloten. Coccinelle Fashion Stores startte twintig jaar geleden een winkel in het Hoeksche Waardse dorp Strijen. Er werken 42 mensen bij het bedrijf.

De keten Coccinelle verkoopt kinder- en babykleding van grote merken als Gucci, Dolce & Gabbana en Burberry. De Rotterdamse winkels bevinden zich in winkelcentrum Central Plaza en maken deel uit van het High End Fashion District Rotterdam, waar ook zaken van Michael Kors, Oger, McGregor, Tommy Hilfiger en Liu Jo gevestigd zijn.

Outletcentra zitten in de lift

De grote outlet centra in Nederland zijn in trek. Zo heeft Rosada Fashion Outlet in Roosendaal een bijzonder goed jaar achter de rug, meldt het bedrijf. Het outlet centrum zag de omzet met maar liefst 14 procent stijgen. En voor het komende jaar liggen er genoeg plannen om nog meer outlet centra in Nederland te openen.

Rosada Fashion Outlet zag in 2014 de omzet met 14 procent stijgen ten opzichte van 2013. Volgens het outletcentrum is dat vooral te danken aan het stijgende aantal bezoekers; er kwam maar liefst 10 procent meer bezoekers naar Roosendaal. Ook stegen de uitgaven van de bezoeker per bezoek. Jaar op jaar stijgen de omzet en het aantal bezoekers en daarmee is het outletcentrum een van de meest succesvolste winkelcentrum van Nederland. Momenteel heeft Rosada 15.000 vierkante meter winkeloppervlakte en 80 winkelpanden. Bijna alle panden zijn verhuurd; het bezettingspercentage bedraagt 96 procent. Zo zijn onder andere merken als Esprit, Suitsupply, Jeans Centre en Desigual vertegenwoordigd. Het succes van het winkelcentrum resulteert ook in uitbreiding, zo werd vorig jaar al aangekondigd. Dit jaar start ‘de tweede fase’: de bouw van 45 extra winkelpanden, waarmee de verkoopoppervlakte met ruim de helft wordt vergroot. De vraag om extra winkeloppervlakte komt vooral vanuit de merken, maar ook vanuit de regionale economie waarin Rosada een belangrijke pijler vormt.

Assen bouwt nieuw outletcentrum bij TT-circuit

Het succes van outletcentra smaakt natuurlijk naar meer. De gemeente Assen maakte woensdag bekend samen met een groep investeerders een outletcentrum op te zetten in Assen-Zuid. Het centrum wordt gebouwd aan de noordkant van het TT-circuit, in de zogeheten ‘Toeristisch Recreatieve Zone Assen-Zuid’ ter hoogte van het Verkeerspark. Verwacht wordt dat er zo’n 10.000 bezoekers per week op af zullen komen. Er wordt gerekend op 1,5 miljoen bezoekers per jaar, zowel binnenlandse als buitenlandse bezoekers. Zoals meerdere factory outlet centers krijgt ook dit centrum de uitstraling van een oud-Hollands vestingstadje. "Hoe het precies eruit komt te zien is nog geheim. Maar het wordt heel mooi," laten de investeerders aan Dagblad van het Noorden weten. Het eerste gedeelte van het complex moet in 2017 af zijn en heeft dan 90 winkels op een oppervlakte van zo’n 15.000 vierkante meter. In totaal is er straks ruimte voor 200 kledingwinkels, horeca en speelgelegenheid en moet het 400 tot 500 banen gaan opleveren. "Denk bijvoorbeeld aan een McDonald’s, Starbucks, een lunchroom en een pizzatent," legt investeerder Raymond Coronel uit.

Outletcentra zitten in de lift

Assen is beste locatie voor noordelijk outletcentrum

De Drentse hoofdstad is een weloverwogen keuze. Eerdere plannen om een outletcentrum in Zuidbroek te realiseren werden afgewezen voor de provincie Groningen. Vervolgens werd Winschoten als nieuwe locatie geopperd, maar die locatie verdween ook van de tekentafel toen Assen in beeld kwam. De omgeving rond het TT Circuit is heel aantrekkelijk vanwege de gunstige ligging aan de A28. Door de realisatie van de nieuwe afslag Assen-Zuid is de bereikbaarheid optimaal. De investeerders kwamen zelf bij de gemeente Assen. "We hebben de middelen om dit te doen en krijgen ook banken mee," laat investeerder Ben Kolff tijdens een perspresentatie weten. "In Noord-Nederland is niets. We wilden eerst naar Groningen, maar het heeft niet zo mogen zijn," zegt investeerder Ben Kolff in het Dagblad van het Noorden. Hij is eigenaar van McGregor Fashion Group en een van de grootste modeondernemers van Nederland. Achteraf niet zo slecht, meent Coronel. "Per saldo is deze plek veel beter dan Zuidbroek of Winschoten, waar we ooit een outlet wilden bouwen. Ik denk dat de kans van slagen in Assen heel erg groot is."

Outletcentra zitten in de lift

De realisatie van het outletcentrum ligt in handen van investeerder Revascom. Beide centra verkopen bekende A-merken als Gaastra Hugo Boos, Fossil en G-Star Raw. In het nieuwe outletcentrum in Assen zullen deze merken ook verkocht worden. De eerste merken die hun komst naar FOC Assen al hebben bevestigd zijn Gaastra, McGregor, Hugo Boss, Nike en Adidas.

Meer outletcentra in Nederland op komst

Nederland heeft momenteel drie outletcentra. In 2001 werd Bataviastad in Lelystad geopend, die voor 130 miljoen euro aan kleding verkoopt met 2,3 miljoen bezoekers per jaar. Designer Outlet in Roermond is de grootste van Nederland met een omzet van 450 miljoen euro en 4,3 miljoen bezoekers. In 2006 opende factory outlet centrum Rosada in Roosendaal. Het nieuwe centrum in Assen moet 1,5 miljoen bezoekers gaan trekken en er wordt gerekend op een omzet van 80 miljoen euro. De plannen om een outletcentrum in Winschoten te bouwen staan overigens 'nog recht overeind', laat directeur Harm de Vries van projectontwikkelaar VastGoud weten, maar daar is nog weinig over bekend.

In 2017 wordt naar verwachting de nieuwe outlet in Halfweg (Amsterdam) geopend. Ook wil de beheerder van Rosada in Roosendaal in 2018 een outletcentrum openen in Zevenaar.

V&D wil dat verhuurders van zijn winkelpanden meebetalen aan de herstructurering van de warenhuisketen. V&D wil dit realiseren door de komende vier maanden geen huur te betalen en met een lagere omzethuur te werken. De Volkskrant meldt dat dit in een brief staat die naar alle vastgoedeigenaren is verstuurd.

Vorige week maandag is de brief naar de vastgoedeigenaren verstuurd. Toen werd ook bekend dat het personeel van V&D 5,8 procent salaris moet inleveren. "Alle stakeholders moeten grote concessies doen om het voortbestaan van de winkelketen te waarborgen," schrijft Don Roach, interim CEO.

Jaarlijks geeft de winkelketen ongeveer 10 procent van zijn omzet uit aan huur voor winkels. Volgens de CEO moet dat veranderen, omdat de huurovereenkomst getekend werd in een periode die qua marktomstandigheden niet vergelijkbaar is met vandaag. In de binnensteden is het aantal bezoekers per winkels namelijk teruggelopen.

Eigenaar van V&D-winkels in zeven grote steden IEF Capital, wil binnenkort met de directie in overleg. "De door ons aan V&D verhuurde vestigingen liggen op uitstekende locaties waarvoor continu interesse van nationale en internationale retailers bestaan," laat fondsbeheerder Nechemja de Bruijn weten.

Jos van de Mortel, eigenaar van Metropop (eigenaar vestigingen Heerlen en Sittard), vindt het apart dat verhuurders meer moeten inleveren dan het personeel. "Het is van de gekke. Zoiets is nog nooit voorgekomen." Volgens Van de Mortel moeten verhuurders opdraaien voor de investeringen die eigenaar Sun Capital niet realiseert. De V&D laat in een reactie weten dat de eigenaar inmiddels voor meer dan honderd miljoen euro heeft geïnvesteerd en daarnaast bereid is een significant bedrag te investeren als alle andere belanghebbenden hun bijdrage leveren.

V&D maakte onlangs bekend John van der Ent te benoemen tot nieuwe topman. Momenteel is hij nog CEO van modebedrijf Etam Group. Per 1 maart neemt Van der Ent het roer over.

Momenteel heeft V&D 63 vestigingen in Nederland.

Tommy Hilfiger opent digitale showroom

In het hoofdkantoor in Amsterdam heeft modemerk Tommy Hilfiger een digitale showroom geopend. De virtuele plek moet retailers helpen bij het inkopen van hun collecties.

In een persbericht laat het bedrijf weten dat inkopers veel tijd kunnen besparen door het nieuwe snufje. Zo hoeven kledingstukken niet meer uitgestald te worden om zo een assortiment samen te stellen. Alles gebeurt nu op een scherm. Inkopers en retailers kunnen op iPads meekijken en aanvullende informatie opvragen.

Daniel Grieder, CEO van Tommy Hilfiger: "We willen onze klanten de beste service, ervaring en kwaliteit bieden. Ons nieuwe digitale showroom-concept ondersteunt ook onze voortdurende focus op efficiency en zal de Tommy Hilfiger sales ervaring aanzienlijk verbeteren."

Amsterdam heeft dus de primeur met de digitale showroom, maar het merk zegt dat alle showrooms van Tommy Hilfiger in de toekomst op deze manier moeten werken.

Dat de wet het verbiedt, trekt V&D zich niet aan. Ongeveer vijfduizend werknemers van de Nederlandse warenhuisketen moeten 5,8 procent van hun salaris inleveren. Daarnaast schrapt V&D 50 van de 450 arbeidsplaatsen op het service center in Amsterdam.

Als de warenhuisketen de veranderingen in de arbeidsvoorwaarden wil doorvoeren, zou individueel met alle vijfduizend werknemers apart een nieuwe contract moeten worden afgesloten. Werknemers kunnen er dan voor kiezen niet akkoord te gaan met de arbeidsvoorwaarden. Een andere optie is dat de V&D een nieuwe cao afsluit, waarin specifiek afspraken worden gemaakt over salarisverlaging. Dit schrijft De Volkskrant.

Volgens Niels Suijker, bestuurder van FNV Bondgenoten, hoopt de warenhuisketen dat de dreiging van een mogelijk massa-ontslag of faillissement werknemers zal afschrikken om naar de rechter te stappen. Wanneer dit gebeurt en het bedrijf een doorstart maakt, worden de arbeidsvoorwaarden alsnog aangepast. De werknemers die dan mogen blijven, krijgen dan een nieuw contract.

Het bedrijf laat weten dat de maatregelen nodig zijn om te kunnen concurreren met nieuwe aanbieders en de groeiende onlinemarkt. Daarom moeten de kosten structureel omlaag. Daarnaast kondigt de warenhuisketen aan te gaan onderhandelen over huurcontracten. Het doel is de huurlasten permanent te verlagen.

"Wij begrijpen dat deze forse maatregelen impact zullen hebben op onze medewerkers. We hebben de steun van al onze stakeholders nodig: van aandeelhouders, de banken, vastgoedeigenaren, de leveranciers en medewerkers. Dit alles is nodig om de strategie van V&D voort te zetten en aan te laten sluiten bij de huidige trends en marktontwikkelingen," zegt topman Don Roach in een verklaring.

De warenhuisketen leed in 2013 een nettoverlies van 42 miljoen op een omzet van 619 miljoen euro. Cijfers over 2014 zijn nog niet beschikbaar.

V&D maakte afgelopen maandag bekend John van der Ent te benoemen tot nieuwe topman. Momenteel is hij nog CEO van modebedrijf Etam Group. Per 1 maart neemt Van der Ent het roer over.

Momenteel heeft V&D 63 vestigingen in Nederland.

Samsoe & Samsoe breidt uit naar Antwerpen

Het Deense merk Samsøe & Samsøe opende afgelopen donderdag voor het eerst een showroom in België aan de Kronenburgstraat in Antwerpen. Voordat de showroom geopend werd, nam Leander Struijk, country-manager van Samsøe & Samsøe, tijd om te spreken met FashionUnited. "Het belooft een grote gezellige drukte te worden. We hebben heel veel mensen uitgenodigd. Bloggers, Belgische pers, veel retailers en vrienden van het merk."

Samsøe & Samsøe heeft voor de stad Antwerpen gekozen om een showroom te openen. Volgens Struijk ligt daar het hart van de organisatie voor België. "We hebben nu een showroom in Halfweg en een winkel in Amsterdam. De reden dat we voor Antwerpen hebben gekozen, is omdat het beter bereikbaar is en het is Vlaams sprekend," vertelt Struijk. Op het moment zijn ze op zoek naar een locatie om dit jaar een winkel in België te openen, waarschijnlijk ook in Antwerpen.

In 2011 heeft Samsøe & Samsøe de eerste stap buiten Scandinavië gezet door een Benelux B.V. op te richten. Niet veel later opende het merk shop-in-shops in Maison de Bonneterie (een kleine Nederlandse keten van modewarenhuizen. Begin januari 2014 sloot het bedrijf zijn winkels) en een hoofdkwartier in Halfweg in Nederland. Twee jaar later, in 2013, opende Samsøe & Samsøe zijn eerste winkel in Amsterdam. "We hebben nu ons eerste volle jaar gedraaid en daar zijn we zeer tevreden over," zegt Struijk. "We zijn op zoek naar een volgende locatie in Amsterdam, alleen dat valt niet mee. Alles moet kloppen; de locatie, de prijs en de juiste oppervlakte. Wanneer we dat vinden, openen wij de winkel direct."

Samsoe & Samsoe breidt uit naar Antwerpen

De kleding van Samsøe is modisch, maar ook heel draagbaar. De collecties zijn gevarieerd met als uitgangspunt een goede kwaliteit, waardoor het toegankelijk is voor veel mannen en vrouwen. "Wij ontwikkelen ons product niet volgens bepaalde regels, waardoor het makkelijk is met trends mee te gaan," vertelt Struijk.

Het Deense merk produceert verspreid in Europa en een klein deel in Azië. "De productie in Europa is net iets verfijnder dan in Azië. Dat sluit aan bij het merk. Ook is het sneller. Voor onze jersey's en jeans hebben wij een never-out-of-stock programma. Die willen we snel kunnen naleveren. Als we in Europa produceren, is het binnen vier tot zes weken klaar. In Azië duurt dit al gauw drie maanden."

Plannen voor dit jaar

Samsoe & Samsoe breidt uit naar Antwerpen

Anderhalf jaar geleden stond het Deense merk op de Modefabriek. "Wij gaan niet meer op beurzen in de Benelux staan. Tenzij er een initiatief wordt gelanceerd waar wij heel enthousiast over worden en waar we wel aansluiting bij hebben," zegt Struijk. Hij vertelt dat ze op het moment niet het juiste gevoel bij de Modefabriek hebben en niet tevreden zijn over de opkomst van bezoekers. "Binnenkort heb ik een afspraak met Kenneth Jaworski, initiatiefnemer van The Low Show. Als ik over de nieuwe lifestyle- en kledingbeurs voor de Benelux lees, word ik enthousiast. Voor het merk is het ook interessant om de mannenlijn onder de aandacht te brengen." De verhouding tussen de dames- en herenkleding van het merk zal altijd zeventig/dertig zijn.

"Dit jaar moet er hoe dan ook een tweede winkel worden geopend. Het maakt niet uit of dat in Nederland of in België is," zegt Struijk. Hij geeft aan dat het goed zou kunnen dat ze dit jaar twee winkels openen. Één in Amsterdam en één in Antwerpen. "Daar gaan we ons dit jaar op focussen."

S.Oliver opent pop-up stores

Het Duitse modelabel S.Oliver opent van 19 januari tot 1 maart een denim pop-up store in Berlijn, aan de Oranienburger Straße 87-89, en één in Amsterdam vanaf 23 januari tot en met 24 februari aan de Hartenstraat 15.

De winkel in Berlijn zal 100 vierkante meter groot en in Amsterdam minstens 80 vierkante meter. In de winkels gaat S.Oliver een limited edition T-shirt en jeanscollectie, met verschillende prints, verkopen.

"Onze eerste twee S.Oliver denim pop-up stores in de steden Berlijn en Amsterdam zijn een uitdrukking van de nieuwe overkoepelende merk strategie van S.Oliver," zegt Reiner Pichler, CEO van S.Oliver Group.

Nederlandse consument wil ‘s avonds winkelen

Nederlandse consumenten vinden het logisch dat op alle dagen - behalve op zondag - de winkels in ieder geval tot 17.00 uur zijn geopend. Vooral op zaterdag willen ze ruimere openingstijden. Ongeveer één op de drie Nederlanders ziet een openstelling tot 19.00 uur op zaterdag wel zitten. Een kwart wil dan zelfs tot 20.00 uur schoenen en kleding kunnen shoppen. Dat blijkt uit onderzoek van modebrancheorganisatie Inretail.

Om een beeld te krijgen van het gedrag en de voorkeuren van Nederlandse consumenten bij het winkelen voor kleding en schoenen heeft Inretail een peiling uitgevoerd. In totaal gaven 1461 consumenten hun mening.

Twee op de drie Nederlanders winkels momenteel graag op een doordeweekse dag. De helft van de respondenten winkelt graag op zaterdag. Vooral mensen die fulltime werken kiezen een dag in het weekend of een doordeweekse avond als favoriet moment om te shoppen voor kleding en schoenen.

Consumenten die in het weekend of op koopavond naar de stad gaan, doen dat niet alleen omdat ze zelf dan tijd hebben. Het is ook een moment waarop andere mensen tijd hebben en ze dus samen winkel-in-winkel-uit kunnen gaan. Wie het geluk heeft op een doordeweekse dag te kunnen shoppen, doet dat vooral omdat het dan minder druk is in de stad. 59 procent van de ondervraagde consumenten gaf dat op als reden. Op die momenten is er ook meer persoonlijke aandacht van winkeliers.

Vrijdag beste dag voor koopavond

Inretail vroeg consumenten ook naar hun ideale openingstijden. Een aantal ochtendmensen vulde de vragenlijst in: 10 procent van de respondenten wil dat schoenen- en kledingwinkels om 8 uur 's ochtends de deuren openen. Volgens Inretail zijn de verschillen in Nederland groot. Naar mate men in stedelijker gebied woont, is er meer draagvlak voor avondopenstellingen - onafhankelijk van de dag. Ook is er dan meer behoefte om iedere zondag te kunnen winkelen. In kleinere plaatsen vindt men één zondag per maand voldoende.

Voor koopavonden is nog steeds animo. De vrijdagavond blijkt de belangrijkste avond in de week om te winkelen. Meer dan de helft van de ondervraagden wil dan een avondopenstelling. 37 procent van de respondenten wil op vrijdag kunnen winkelen tot 21.00 uur. Op donderdag wil 24 procent tot 21.00 uur kleding kunnen kopen. Op andere doordeweekse dagen zien consumenten het liefst dat de winkels tot 18.00 uur open blijven.

Uit onderzoek van CityTraffic, een onderzoeksbureau dat passantenaantallen in binnensteden bijhoudt, bleek vorig jaar dat consumenten steeds minder winkelen op koopavonden. Gemiddeld trekt een koopavond 30 procent minder bezoekers dan in 2011. Utrecht overweegt zelfs de koopavond op donderdag in de binnenstad helemaal af te schaffen. In ruil daarvoor zullen winkels dagelijks langer open blijven, tot 19.00 uur.