Dat de wet het verbiedt, trekt V&D zich niet aan. Ongeveer vijfduizend werknemers van de Nederlandse warenhuisketen moeten 5,8 procent van hun salaris inleveren. Daarnaast schrapt V&D 50 van de 450 arbeidsplaatsen op het service center in Amsterdam.

Als de warenhuisketen de veranderingen in de arbeidsvoorwaarden wil doorvoeren, zou individueel met alle vijfduizend werknemers apart een nieuwe contract moeten worden afgesloten. Werknemers kunnen er dan voor kiezen niet akkoord te gaan met de arbeidsvoorwaarden. Een andere optie is dat de V&D een nieuwe cao afsluit, waarin specifiek afspraken worden gemaakt over salarisverlaging. Dit schrijft De Volkskrant.

Volgens Niels Suijker, bestuurder van FNV Bondgenoten, hoopt de warenhuisketen dat de dreiging van een mogelijk massa-ontslag of faillissement werknemers zal afschrikken om naar de rechter te stappen. Wanneer dit gebeurt en het bedrijf een doorstart maakt, worden de arbeidsvoorwaarden alsnog aangepast. De werknemers die dan mogen blijven, krijgen dan een nieuw contract.

Het bedrijf laat weten dat de maatregelen nodig zijn om te kunnen concurreren met nieuwe aanbieders en de groeiende onlinemarkt. Daarom moeten de kosten structureel omlaag. Daarnaast kondigt de warenhuisketen aan te gaan onderhandelen over huurcontracten. Het doel is de huurlasten permanent te verlagen.

"Wij begrijpen dat deze forse maatregelen impact zullen hebben op onze medewerkers. We hebben de steun van al onze stakeholders nodig: van aandeelhouders, de banken, vastgoedeigenaren, de leveranciers en medewerkers. Dit alles is nodig om de strategie van V&D voort te zetten en aan te laten sluiten bij de huidige trends en marktontwikkelingen," zegt topman Don Roach in een verklaring.

De warenhuisketen leed in 2013 een nettoverlies van 42 miljoen op een omzet van 619 miljoen euro. Cijfers over 2014 zijn nog niet beschikbaar.

V&D maakte afgelopen maandag bekend John van der Ent te benoemen tot nieuwe topman. Momenteel is hij nog CEO van modebedrijf Etam Group. Per 1 maart neemt Van der Ent het roer over.

Momenteel heeft V&D 63 vestigingen in Nederland.

Samsoe & Samsoe breidt uit naar Antwerpen

Het Deense merk Samsøe & Samsøe opende afgelopen donderdag voor het eerst een showroom in België aan de Kronenburgstraat in Antwerpen. Voordat de showroom geopend werd, nam Leander Struijk, country-manager van Samsøe & Samsøe, tijd om te spreken met FashionUnited. "Het belooft een grote gezellige drukte te worden. We hebben heel veel mensen uitgenodigd. Bloggers, Belgische pers, veel retailers en vrienden van het merk."

Samsøe & Samsøe heeft voor de stad Antwerpen gekozen om een showroom te openen. Volgens Struijk ligt daar het hart van de organisatie voor België. "We hebben nu een showroom in Halfweg en een winkel in Amsterdam. De reden dat we voor Antwerpen hebben gekozen, is omdat het beter bereikbaar is en het is Vlaams sprekend," vertelt Struijk. Op het moment zijn ze op zoek naar een locatie om dit jaar een winkel in België te openen, waarschijnlijk ook in Antwerpen.

In 2011 heeft Samsøe & Samsøe de eerste stap buiten Scandinavië gezet door een Benelux B.V. op te richten. Niet veel later opende het merk shop-in-shops in Maison de Bonneterie (een kleine Nederlandse keten van modewarenhuizen. Begin januari 2014 sloot het bedrijf zijn winkels) en een hoofdkwartier in Halfweg in Nederland. Twee jaar later, in 2013, opende Samsøe & Samsøe zijn eerste winkel in Amsterdam. "We hebben nu ons eerste volle jaar gedraaid en daar zijn we zeer tevreden over," zegt Struijk. "We zijn op zoek naar een volgende locatie in Amsterdam, alleen dat valt niet mee. Alles moet kloppen; de locatie, de prijs en de juiste oppervlakte. Wanneer we dat vinden, openen wij de winkel direct."

Samsoe & Samsoe breidt uit naar Antwerpen

De kleding van Samsøe is modisch, maar ook heel draagbaar. De collecties zijn gevarieerd met als uitgangspunt een goede kwaliteit, waardoor het toegankelijk is voor veel mannen en vrouwen. "Wij ontwikkelen ons product niet volgens bepaalde regels, waardoor het makkelijk is met trends mee te gaan," vertelt Struijk.

Het Deense merk produceert verspreid in Europa en een klein deel in Azië. "De productie in Europa is net iets verfijnder dan in Azië. Dat sluit aan bij het merk. Ook is het sneller. Voor onze jersey's en jeans hebben wij een never-out-of-stock programma. Die willen we snel kunnen naleveren. Als we in Europa produceren, is het binnen vier tot zes weken klaar. In Azië duurt dit al gauw drie maanden."

Plannen voor dit jaar

Samsoe & Samsoe breidt uit naar Antwerpen

Anderhalf jaar geleden stond het Deense merk op de Modefabriek. "Wij gaan niet meer op beurzen in de Benelux staan. Tenzij er een initiatief wordt gelanceerd waar wij heel enthousiast over worden en waar we wel aansluiting bij hebben," zegt Struijk. Hij vertelt dat ze op het moment niet het juiste gevoel bij de Modefabriek hebben en niet tevreden zijn over de opkomst van bezoekers. "Binnenkort heb ik een afspraak met Kenneth Jaworski, initiatiefnemer van The Low Show. Als ik over de nieuwe lifestyle- en kledingbeurs voor de Benelux lees, word ik enthousiast. Voor het merk is het ook interessant om de mannenlijn onder de aandacht te brengen." De verhouding tussen de dames- en herenkleding van het merk zal altijd zeventig/dertig zijn.

"Dit jaar moet er hoe dan ook een tweede winkel worden geopend. Het maakt niet uit of dat in Nederland of in België is," zegt Struijk. Hij geeft aan dat het goed zou kunnen dat ze dit jaar twee winkels openen. Één in Amsterdam en één in Antwerpen. "Daar gaan we ons dit jaar op focussen."

S.Oliver opent pop-up stores

Het Duitse modelabel S.Oliver opent van 19 januari tot 1 maart een denim pop-up store in Berlijn, aan de Oranienburger Straße 87-89, en één in Amsterdam vanaf 23 januari tot en met 24 februari aan de Hartenstraat 15.

De winkel in Berlijn zal 100 vierkante meter groot en in Amsterdam minstens 80 vierkante meter. In de winkels gaat S.Oliver een limited edition T-shirt en jeanscollectie, met verschillende prints, verkopen.

"Onze eerste twee S.Oliver denim pop-up stores in de steden Berlijn en Amsterdam zijn een uitdrukking van de nieuwe overkoepelende merk strategie van S.Oliver," zegt Reiner Pichler, CEO van S.Oliver Group.

Nederlandse consument wil ‘s avonds winkelen

Nederlandse consumenten vinden het logisch dat op alle dagen - behalve op zondag - de winkels in ieder geval tot 17.00 uur zijn geopend. Vooral op zaterdag willen ze ruimere openingstijden. Ongeveer één op de drie Nederlanders ziet een openstelling tot 19.00 uur op zaterdag wel zitten. Een kwart wil dan zelfs tot 20.00 uur schoenen en kleding kunnen shoppen. Dat blijkt uit onderzoek van modebrancheorganisatie Inretail.

Om een beeld te krijgen van het gedrag en de voorkeuren van Nederlandse consumenten bij het winkelen voor kleding en schoenen heeft Inretail een peiling uitgevoerd. In totaal gaven 1461 consumenten hun mening.

Twee op de drie Nederlanders winkels momenteel graag op een doordeweekse dag. De helft van de respondenten winkelt graag op zaterdag. Vooral mensen die fulltime werken kiezen een dag in het weekend of een doordeweekse avond als favoriet moment om te shoppen voor kleding en schoenen.

Consumenten die in het weekend of op koopavond naar de stad gaan, doen dat niet alleen omdat ze zelf dan tijd hebben. Het is ook een moment waarop andere mensen tijd hebben en ze dus samen winkel-in-winkel-uit kunnen gaan. Wie het geluk heeft op een doordeweekse dag te kunnen shoppen, doet dat vooral omdat het dan minder druk is in de stad. 59 procent van de ondervraagde consumenten gaf dat op als reden. Op die momenten is er ook meer persoonlijke aandacht van winkeliers.

Vrijdag beste dag voor koopavond

Inretail vroeg consumenten ook naar hun ideale openingstijden. Een aantal ochtendmensen vulde de vragenlijst in: 10 procent van de respondenten wil dat schoenen- en kledingwinkels om 8 uur 's ochtends de deuren openen. Volgens Inretail zijn de verschillen in Nederland groot. Naar mate men in stedelijker gebied woont, is er meer draagvlak voor avondopenstellingen - onafhankelijk van de dag. Ook is er dan meer behoefte om iedere zondag te kunnen winkelen. In kleinere plaatsen vindt men één zondag per maand voldoende.

Voor koopavonden is nog steeds animo. De vrijdagavond blijkt de belangrijkste avond in de week om te winkelen. Meer dan de helft van de ondervraagden wil dan een avondopenstelling. 37 procent van de respondenten wil op vrijdag kunnen winkelen tot 21.00 uur. Op donderdag wil 24 procent tot 21.00 uur kleding kunnen kopen. Op andere doordeweekse dagen zien consumenten het liefst dat de winkels tot 18.00 uur open blijven.

Uit onderzoek van CityTraffic, een onderzoeksbureau dat passantenaantallen in binnensteden bijhoudt, bleek vorig jaar dat consumenten steeds minder winkelen op koopavonden. Gemiddeld trekt een koopavond 30 procent minder bezoekers dan in 2011. Utrecht overweegt zelfs de koopavond op donderdag in de binnenstad helemaal af te schaffen. In ruil daarvoor zullen winkels dagelijks langer open blijven, tot 19.00 uur.

Schoenenretailer Euro Shoe Group, moederbedrijf van bedrijven als Avance, Shoe Discount en Bristol, is lid geworden van Business Social Compliance Initiative (BSCI) en heeft het Accord on Fire and Building Safety getekend.

De leveranciers van Euro Shoe Group worden nu verplicht om een Code of Conduct en een verklaring dat ze geen kinderarbeid inzetten te ondertekenen. Zo sluit Euro Shoe Group zich bij retailers aan die hun leveranciers beter willen controleren en waar nodig is bijsturen, na de ramp in Bangladesh.

"Dankzij het BSCI kunnen retailers wereldwijd hun krachten bundelen en dat is een goede zaak. Door audits van de fabrieken kunnen we samen met onze collega-retailers problemen sneller detecteren en aanpakken. Wij implementeren nu ook de gemeenschappelijke gedragscode van het BSCI bij onze leveranciers, die gebaseerd is op internationaal aanvaarde richtlijnen," zegt Mark Berkhout, sourcing manager van Euro Shoe Group in een persbericht.

Euro Shoe Group is op internationaal gebied geen grote speler. Volgens Bie Buelens, COO van Euro Shoe Group, en Bart Rayen, CFO van het bedrijf, is dat geen reden om het hoofd in het zand te steken. "Daarom beslisten we toe te treden tot het akkoord en op deze wijze ons steentje bij te dragen. Wij willen graag een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, zowel globaal als lokaal."

Het Centrum Management Utrecht overweegt de koopavond op donderdag in de binnenstad te vervangen door winkels dagelijks te laten sluiten om zeven uur 's avonds. Jacques Blommendaal, voorzitter van de vereniging van partijen die zich bezighouden met de binnenstad, merkt dat het op donderdagavond steeds rustiger wordt in het winkelgebied.

Blommendaal geeft aan dat winkels die dagelijks al tot zeven uur 's avonds geopend zijn hier geen moeite mee hebben. "Misschien moeten we daar meer naar kijken in plaats van naar de donderdagavond," zegt hij in het Algemeen Dagblad. Volgens de voorzitter heeft de consument tegenwoordig meer behoefte aan een wekelijkse koopzondag.

De belangstelling voor de koopavond daalt niet alleen in Utrecht drastisch. Steden als Arnhem, Delft, Breda, Amersfoort, Tilburg en Nijmegen hebben hier ook last van. In de afgelopen drie jaar is het aantal bezoekers van koopavonden fors gedaald. Gemiddeld trekt een koopavond 30 procent minder bezoekers dan in 2011. Dit schrijft de Telegraaf in mei 2014 op basis van cijfers van CityTraffic, een onderzoeksbureau dat passantenaantallen in binnensteden bijhoudt. Huib Lubbers, directeur van CityTraffic, denkt dat er minder belangstelling is voor koopavonden omdat steeds meer steden koopzondagen ingevoerd hebben. “Dat is de laatste jaren sterk toegenomen. Daarnaast winkelen Nederlanders steeds gerichter," aldus Lubbers tegen de krant. Retaildeskundige Sabien Duetz vertelt dat de opkomst van het internet ook mee speelt. "Mensen gaan er 's avonds niet graag op uit, maar surfen wel op het internet."

Dit voorjaar zal er onderzoek naar het winkelgedrag in Utrecht gedaan worden. Aan de hand van de resultaten zal de vereniging een standpunt nemen over de kwestie.

De curatoren van het Nederlandse moederbedrijf Mexx hebben nog geen doorstart van het de failliete modeketen gerealiseerd. Het gevolg is dat de Belgische tak van Mexx nu niet verkocht kan worden.

Afgelopen woensdag zou bekend worden gemaakt of het moederbedrijf over wordt genomen. Volgens Valère Vereecke, een van de curatoren van Mexx in België, is dit niet gebeurd. "Ook in de dagen daarna kwam er geen nieuws uit Nederland. Mijn collega-curator en ik namen tientallen keren contact op met de Nederlandse curatoren, maar we kregen nooit antwoord," zegt Vereecke tegen De Tijd.

De drie partijen die geïnteresseerd zijn in de Belgische winkels, geven aan pas weer te bieden als er een oplossing voor het Nederlandse moederbedrijf is gevonden. "De Belgische kandidaten willen weten of Mexx Europe wordt overgenomen door een investeringsfonds, dat op korte termijn denkt. Of door een kledingbedrijf, dat op lange termijn denkt," vertelt Vereecke. Hij verwacht dat er deze week meer duidelijkheid komt.

De negen winkels in België zijn afgelopen zaterdag voor het laatst open geweest om de verliezen niet verder op te laten lopen. De resterende voorraad wordt verkocht via de vijftien shop-in-shops binnen warenhuisketen Galeria Inno.

Stylisten veranderen de Keuze van Kiki

Kiki Niesten nodigt dit jaar stylisten uit om een visie te geven op de winkel de Keuze van Kiki. Iedere zes weken interpreteert een stylist de Keuze van Kiki en krijgt het pand een nieuwe sfeer. De stylisten maken bijvoorbeeld combinaties binnen de bestaande collecties, veranderen de etalages of bemoeien zich met de belichting.

De eerste re-make is gedaan door Esther Coppoolse, creative director van het modetijdschrift Elle en fotograaf Daan Brand. Hun thema, 'Lighten up, let’s go Bananas' is kleurrijk en heeft een cartooneske knipoog. Coppoolse en Brand vinden het fijn om de sfeer in de winkel luchtiger te maken, met humor.

Ter ere van de make-over geeft Niesten korting. Een aantal van de door Coppoolse en Brand samengestelde sets is te koop voor de helft van de prijs.

Twintig jaar lang verzamelde Kiki Niesten telkens belangrijke kledingstukken uit de collecties die ze inkocht voor haar winkel in Maastricht. Het was modeontwerper Alexander van Slobbe die zei dat ze daar eens wat mee moest gaan doen. Samen openden ze daarom in oktober vorig jaar De Keuze van Kiki, in de Amsterdamse Herenstraat.

Bijzonder aan de winkel is dat Van Slobbe en Niesten uit ieder kledingstuk het label hebben geknipt. Het oorspronkelijke etiket wordt uiteindelijk in een gesloten envelop aan de klant meegegeven.

Nederlanders winkelen korter, maar bij meer winkels

Consumenten zijn de afgelopen twee jaar vooral minder gaan winkelen, omdat hun inkomen is gedaald of omdat 'het leven duurder is'. Maar ook de vergrijzing heeft invloed op het koopgedrag van consumenten. Als je ouder wordt of met pensioen gaat heb je minder nodig, vinden de ondervraagde consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van modebrancheorganisatie Inretail.

Om een beeld te krijgen van het gedrag en de voorkeuren van Nederlandse consumenten bij het winkelen voor kleding en schoenen heeft Inretail een peiling uitgevoerd. In totaal gaven 1461 consumenten hun mening.

Helft Nederlanders heeft afgelopen twee jaar winkelgedrag aangepast

Meer dan de helft van de Nederlanders heeft de afgelopen twee jaar zijn of haar winkelgedrag aangepast. Een verandering in het bestedingspatroon wordt het meest genoemd als reden. Meer dan één op de drie respondenten zegt minder uit te geven dan twee jaar geleden. 12 procent constateert juist een toename van de uitgaven aan kleding en schoenen.

Een zelfde beeld is zichtbaar bij de winkelduur. Ruim drie op de tien heeft deze aangepast, waarvan de absolute meerderheid minder lang winkelt dan voorheen.

Hoewel consumenten dus minder uitgeven tijdens het winkelen, bezoeken ze wel meer verschillende winkels. Eén op de zes kopers althans. Eén op de zeven consumenten gaat vaker naar zelfstandige winkels. Dat doen ze niet om meer persoonlijke aandacht te krijgen, maar is een kwestie van smaak. Wie het wel bij één winkel houdt tijdens het winkelen, zegt dat vooral te doen, vanwege tijdgebrek.

Het onderzoek van Inretail bestaat uit drie delen. Binnenkort komt de brancheorganisatie met informatie over gewenste openingstijden.

Nederlanders winkelen korter, maar bij meer winkels

De Belgische winkels van Mexx gaan morgen voor de laatste keer met het huidige aanbod open. Vanuit Nederland worden geen nieuwe artikelen meer aangeleverd en een nieuwe eigenaar heeft zich nog niet gemeld.

De Belgische tak van Mexx werd eind 2014 failliet verklaard. Enkele dagen eerder moest het Nederlandse moederbedrijf de boeken neerleggen. De curatoren kozen ervoor de winkels in België open te houden en de voorraden uit te verkopen. Omdat de voorraad op is en er geen verlenging komt, sluiten de winkels morgenavond.

De curatoren willen nu wachten op de afloop van de gesprekken over een mogelijke overname. Voor de Belgische winkels hebben zich drie kandidaten gemeld, voor de Nederlandse filialen zouden dat er twee zijn.

De zelfstandige winkels die onder Mexx werkten, zijn niet direct betrokken bij faillissement. Een aantal van hen is overgestapt op andere merken.