• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • São Paulo Fashion zet wholesale werkzaamheden stop

São Paulo Fashion zet wholesale werkzaamheden stop

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Het Nederlandse modemerk São Paulo Fashion groeide in ongeveer 23 jaar tijd uit van een Rotterdams familiebedrijf tot een merk met ruim 450 verkooppunten in Nederland en nog eens 300 in het buitenland. De hoogtijdagen lijken echter voorbij te zijn voor het bedrijf. In een persbericht maakte het bedrijf bekend de groothandelsactiviteiten te gaan stoppen en zich te gaan focussen op de eigen retail. “Natuurlijk hebben we gekeken naar alternatieve oplossingen, maar de vraag is zo erg afgenomen dat we helaas geen andere mogelijkheid zagen,” vertelt Freek Moor, bedrijfseconoom bij São Paulo, aan FashionUnited.

São Paulo stopt met groothandelsactiviteiten en richt zich op eigen retail

“Drie jaar geleden hadden we nog 450 verkooppunten in Nederland, maar inmiddels is dat aantal gedaald tot ongeveer 150. We hebben gemerkt dat retailers minder risico durven te nemen: in plaats van vooruit bestellen, wachten ze tot het laatste moment. Wij moeten natuurlijk grote orders plaatsen bij onze leveranciers, maar als er bijna geen vraag is vanuit de retailers lukt dat niet,” vertelt Moor. Naast deze verschuiving van pre-order naar korte-termijn, heeft het bedrijf wel te maken met een toename van de online verkoop. “Onze retail webshop doet het uitstekend: dit jaar groeide de verkoop nog met 50 procent. Maar de orders vanuit winkeliers die onze kleding verkopen zijn sinds 2012 alleen maar gedaald,” aldus Moor.

Naast de dalende vraag vanuit retailers wordt de concurrentie van prijsvechters genoemd als een belangrijke reden voor deze beslissing. Moor licht toe: “Ga maar eens op een willekeurige zaterdag Primark-tasjes tellen in de stad: dan kun je blijven doorgaan. Consumenten zijn tegenwoordig niet bereid om iets meer geld neer te tellen voor kwalitatief goede kleding.” Volgens Moor hebben merken die zich richten op het middensegment door de toenemende populariteit van fast fashion twee keuzes als ze willen blijven bestaan: specialiseren of een prijsvechter worden. Het bedrijf heeft beide strategieën overwogen maar deze uiteindelijk afgedaan als ongeschikt. “Zie je ons al concurreren met Zara? Dat is onmogelijk,” zegt Moor.

São Paulo Fashion werd drie jaar geleden voortgezet door Nicole Jonker, nadat haar echtgenoot en de oprichter van het bedrijf, Dick Kolijn was overleden. Het wisselen van eigenaar heeft uiteraard ook invloed op een bedrijf, maar volgens Moor is er in dit geval slechts sprake van een positieve invloed. “Na de reorganisatie die het bedrijf drie jaar geleden heeft doorgemaakt, is de onderneming geprofessionaliseerd. We hebben gewerkt aan de pasvorm en afwerking van onze kledingstukken, en sindsdien ligt het retourpercentage een stuk lager.”

De toekomst van São Paulo Fashion

São Paulo Fashion heeft klanten al op de hoogte gebracht van de beslissing om niet meer aan derden te verkopen, en volgens Moor vindt iedereen het vooral jammer dat ze het merk binnenkort niet meer kunnen inkopen. FashionUnited sprak met enkele retailers die het merk verkopen, en zij bevestigden de woorden van Moor. “Het is altijd zonde als er een merk van eigen bodem verdwijnt. Bij ons verkocht het merk altijd goed, omdat het mensen met verschillende stijlen aanspreekt. Nu moeten we op zoek naar een vervangend merk, en dat is nooit leuk,” vertelt Perry Rozendaal van ´t Winkeltje in ´s Gravenmoer. Ook Bianca Alingh, verkoopmedewerkster bij Impulse Fashion in Ter Apel, is teleurgesteld dat ze São Paulo Fashion binnenkort niet meer zal kunnen verkopen. “Het merk liep redelijk. Maar het verbaast me niet dat het bedrijf deze beslissing heeft genomen, want veel merken hebben het moeilijk op dit moment.”

Dat São Paulo Fashion de groothandel nu stopzet, betekent niet dat het bedrijf er volledig mee stopt. Het merk wil zich in de toekomst gaan richten op de twintig eigen Nederlandse winkels en de retail webshop, wat volgens Moor goed binnen een bredere trend in retail land past. “Tegenwoordig draait het allemaal om bricks and clicks . Klanten willen in een fysieke winkel terecht kunnen, maar verwachten ook dat je een webwinkel hebt. We gaan dus proberen om klanten op deze manier aan te blijven spreken.”

Sao Paulo fashion