• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Sinterklaas goed voor 24 procent meer omzet bij e-tailers

Sinterklaas goed voor 24 procent meer omzet bij e-tailers

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Veel kinderen kijken wekenlang reikhalzend uit naar pakjesavond, maar ook voor retailers is 5 december een belangrijke dag. Onderzoek van Thuiswinkel.org heeft namelijk uitgewezen dat de omzet van online retailers in de vijf weken voor Sinterklaas met 24 procent zijn gestegen.

Terwijl online retailers in de eerste drie kwartalen van dit jaar gemiddeld een omzet van 150 miljoen euro behaalden, bedroeg de totale weekomzet van e-tailers in de afgelopen periode 187 miljoen euro. De e-commerce omzet van 1 november tot 5 december zal daarom naar verwachting neerkomen op 933 miljoen euro.

Thuiswinkel.org heeft ook onderzocht waar Nederlandse consumenten het liefst winkelen. Door 65 procent van de consumenten wordt zowel online als offline gewinkeld, en een hele kleine minderheid (4 procent) heeft aangegeven uitsluitend aankopen te doen in webwinkels. Verder is gebleken dat consumenten ongeveer van plan zijn hetzelfde bedrag aan Sinterklaas- en kerstcadeau´s uit te geven als vorig jaar, namelijk 200 euro.

Hoewel de Adobe Digital Index voorspelt dat de drukste dag voor webwinkels in Nederland op 14 december valt, heeft Thuiswinkel.org juist gemerkt dat het merendeel van de Nederlandse consumenten al voor 5 december cadeau´s hebben gekocht. Voor de komende jaren verwachten online retailers dat dit zal veranderen, omdat zij denken dat de omzetpiek dan richting de kerstdagen zal verschuiven. Onder de populairste cadeau´s bevinden zich onder andere smartwatches.

E-commerce
Thuiswinkel.org